מבט לאיראן

21 במרץ – 4 באפריל 2021 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת שר העבודה והשירותים החברתיים העיראקי עם שגריר איראן בבגדאד (אירנ

פגישת שר העבודה והשירותים החברתיים העיראקי עם שגריר איראן בבגדאד (אירנ"א, 26 במרץ 2021).

שגריר איראן בתימן, חסן אירלו (אירנ

שגריר איראן בתימן, חסן אירלו (אירנ"א, 23 במרץ).

במוקד אירועי השבוע
  • פעילות איראן ושלוחיה במזרח סוריה: לוחמי חטיבת פאטמיון האפגאנית, הפועלת בחסות משמרות המהפכה בסוריה, קיימו בסוף מרץ 2021 תמרון בדרום-מזרח סוריה. בדיר א-זור, שבמזרח סוריה, חילקו משמרות המהפכה חבילות מזון למשפחות הרוגי המיליציות הפרו-איראניות באזור.
  • עיראק – תחקיר של סוכנות הידיעות הצרפתית העלה, כי שליטת מיליציות שיעיות פרו-איראניות במעברי הגבול העיראקים מאפשרת להן להזרים מיליארדי דולרים מהכנסות המדינה לקבוצות חמושות, למפלגות פוליטיות ולפקידים מושחתים. התחקיר הצביע על כך, שבמקביל למערכת היבוא העיראקית הרשמית פועלת מערכת יבוא מקבילה במעברי גבול יבשתיים וימיים בין עיראק לאיראן, שרבים מהם נמצאים בשליטת המיליציות השיעיות המקורבות לאיראן.
  • במישור הכלכלי: ראש לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה העריך, כי היקף המסחר בין איראן לסוריה יגדל בשנה הקרובה פי שלושה ויגיע לכ-500 מליון דולר. הוא הודה, עם זאת, כי עדיין קיימות בעיות המעכבות את הרחבת הקשרים הכלכליים בין המדינות, בהן קשיים בנקאיים ופיננסיים והעדר קשר יבשתי ישיר. בתוך כך, אמר דובר משרד האנרגיה העיראקי, כי ארצו מעוניינת להגדיל את יבוא הגז מאיראן כדי להבטיח את צרכי החשמל שלה לקראת עונת הקיץ. הוא ציין, כי בעיית החוב העיראקי לאיראן נמצאת בשלבי פתרון.
  • שגריר איראן בתימן דחה את הצעת השלום הסעודית לפתרון המשבר בתימן והצהיר, כי משמעותה של יוזמה אמיתית לסיום המשבר היא הסרת המצור מעל תימן, הסגת הכוחות הצבאיים הסעודים והפסקת תמיכת סעודיה ב”שכירי החרב” שלה במדינה.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • ערוץ הטלגרם פראת פוסט דיווח (21 במרץ 2021), כי מרכז נצר, השייך למשמרות המהפכה בדיר א-זור שבמזרח סוריה, חילק חבילות מזון למשפחות הרוגי המיליציות הפרו-איראניות במחוז דיר א-זור.
חלוקת סיוע מזון ע"י משמרות המהפכה למשפחות הרוגי המיליציות הפרו-איראניות בדיר א-זור (פראת פוסט, 21 במרץ)
חלוקת סיוע מזון ע”י משמרות המהפכה למשפחות הרוגי המיליציות הפרו-איראניות בדיר א-זור (פראת פוסט, 21 במרץ)
  • לוחמי חטיבת פאטמיון האפגאנית, הפועלת בחסות משמרות המהפכה בסוריה, קיימו בסוף מרץ 2021 תמרון בדרום-מזרח סוריה לרגל ה-15 בחודש שעבאן, יום הולדתו של האמאם השנים-עשר על-פי המסורת השיעית (ערוץ הטלגרם של חטיבת פאטמיון, 29 במרץ 2021).
תמרון חטיבת פאטמיון בדרום-מזרח סוריה (ערוץ הטלגרם של החטיבה, 29 במרץ 2021).
תמרון חטיבת פאטמיון בדרום-מזרח סוריה (ערוץ הטלגרם של החטיבה, 29 במרץ 2021).
  • ראש לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, כיואן כאשפי (Kivan Kashefi), העריך בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית אילנא (25 במרץ 2021), כי היקף המסחר בין איראן לסוריה יגדל בשנה האיראנית הקרובה (מרץ 2021 – מרץ 2022). הוא ציין, כי היקף המסחר בין שתי המדינות עמד בשנה האיראנית היוצאת על 180-170 מיליון דולר וכי המטרה היא להגדילו ל-500 מיליון דולרים. כאשפי אמר, כי בשנה שעברה התקיימו חילופי ביקורים של כעשר משלחות מסחריות בין איראן לסוריה, נערכו שתי תערוכות כלכליות משותפות והוקם מרכז המסחר האיראני בדמשק בהשתתפות יותר משלושים חברות. הוא הדגיש, עם זאת, כי עדיין קיימות בעיות שטרם נפתרו בכל הקשור למימוש עסקאות פיננסיות בין המדינות וכי העדר קשר יבשתי מקשה על המסחר ביניהן.
  • בנאום בוועידת התורמים לסוריה החמישית, שהתכנסה בבריסל באופן מקוון ב-30-29 במרץ 2021, אמר שגריר איראן בבלגיה ובאיחוד האירופי, ע’לאם-חסין דהקאני (Gholam-Hossein Dehgani), כי לקהילה הבינלאומית אין רצון אמיתי לפתור את המשבר בסוריה על בסיס הזכויות הבינלאומיות, ובמיוחד כיבוד ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של סוריה. הוא הצהיר, כי מאז תחילת המשבר תמכה איראן בפתרון מדיני וכי שיתוף הפעולה בין איראן, רוסיה ותורכיה במסגרת תהליך אסטנה נועד להשיג פתרון כזה. שגריר איראן גינה את הסנקציות, שהושתו על סוריה, ואמר, כי הן מנוגדות לזכויות הבינלאומיות ורק מחריפות את סבלו של העם הסורי (פארס, 31 במרץ 2021). שר החוץ הסעודי, פיצל בן-פרחאן (Faisal bin Farhan), תקף במהלך נאומו בוועידה את המעורבות האיראנית בסוריה וקרא לטהראן להפסיק את מאמציה לקידום “שינוי דמוגרפי ועדתי בסוריה” (אלשרק אלאוסט, 30 במרץ 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • תחקיר של סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP), שהתפרסם ב-29 במרץ 2021, העלה, כי שליטת מיליציות שיעיות פרו-איראניות במעברי הגבול העיראקים מאפשרת להן להזרים מיליארדי דולרים מהכנסות המדינה לקבוצות חמושות, למפלגות פוליטיות ולפקידים מושחתים. התחקיר, שכלל שורת ראיונות עם פקידי ממשלה, עובדי נמלים ויבואנים, הצביע על כך, שבמקביל למערכת היבוא העיראקית הרשמית פועלת מערכת יבוא מקבילה במעברי גבול יבשתיים וימיים בין עיראק לאיראן, שרבים מהם נמצאים בשליטת המיליציות השיעיות המקורבות לאיראן. חברי המיליציות, בעלי בריתם או קרוביהם משמשים כעובדים במעברי הגבול, כמפקחים או כשוטרים ומקבלים תשלומי שוחד מיבואנים המעוניינים לעקוף את הליך היבוא הרשמי או לקבל הנחות משמעותיות בתשלומי המכס. חברי המיליציות נוקטים לעיתים באיומים במוות כדי למנוע מפקידי מכס לעמוד בדרכם. בחלק מהמקרים, שולטות מיליציות מסוימות בענפי מסחר ספציפיים, למשל: סחר בסיגריות. חרף מאמצי הממשלה המרכזית בבגדאד לפעול נגד התופעה, למשל באמצעות מבצעים ללכידת משלוחים העוברים באופן בלתי-חוקי דרך מעברי הגבול, אין בכך כדי לצמצם באופן משמעותי את היבוא המקביל. זאת, בין היתר, בשל מעורבות המשטרה בפעילות הבלתי-חוקית ובשחיתות.
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), נפגש ב-25 במרץ 2021 עם שר העבודה והשירותים החברתיים העיראקי, עאדל אלרכאבי (Adel al-Rikabi), ודן עימו ביחסים הבילטרליים בין שתי המדינות. שר העבודה העיראקי הביע נכונות לחתום על מזכר הבנה עם מקבילו האיראני, במיוחד בתחומי ההדרכה וחילופי ניסיון בין עובדים (אירנ”א, 26 במרץ 2021).
  • דובר משרד האנרגיה העיראקי, אחמד אלעבאדי (Ahmed al-Ebadi), אמר, כי ארצו מעוניינת להגדיל את יבוא הגז מאיראן. הוא ציין, כי יבוא הגז מאיראן לעיראק ירד מ-50 מיליון רגל מעוקב של גז ליום ל-22 מיליון בשל החוב העיראקי לאיראן. הוא הביע תקווה, שאיראן תגדיל את יצוא הגז לעיראק כדי להבטיח את צרכי החשמל שלה לקראת עונת הקיץ. עוד אמר אלעבאדי, כי בעיית החוב העיראקי לאיראן נמצאת בשלבי פתרון (אירנ”א, 30 במרץ 2021). בראשית חודש מרץ 2021 שוחח נשיא איראן, חסן רוחאני, עם ראש ממשלת עיראק, מצטפא אלכאט’מי, וקרא לו לשחרר באופן מידי את הכספים האיראנים המוקפאים בעיראק בשל הסנקציות הכלכליות ומהווים חלק מחובות ממשלת עיראק לאיראן בגין יבוא חשמל וגז. בתוך כך, האריך הממשל האמריקאי את הפטור, שהעניק לעיראק לייבוא חשמל וגז מאיראן חרף הסנקציות, בארבעה חודשים נוספים (Arab News, 30 במרץ 2021).
  • בתגובה להצעת השלום הסעודית לפתרון המשבר בתימן, האשים שגריר איראן בתימן, חסן אירלו (Hassan Irlu), את סעודיה, כי היא חותרת למלחמה קבועה ולהמשך הכיבוש ופשעי המלחמה בתימן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (23 במרץ 2021) כתב אירלו, כי משמעותה של יוזמה אמיתית לסיום המשבר בתימן היא הפסקת המלחמה באופן מלא, הסרת המצור מעל תימן, סיום הכיבוש, הסגת הכוחות הצבאיים הסעודים, הפסקת תמיכת סעודיה ב”שכירי החרב” שלה בכספים ובאמצעי לחימה ודיאלוג פוליטי פנים-תימני ללא התערבות זרה. בכך הגיב השגריר האיראני ליוזמת השלום החדשה, שהוצגה לאחרונה על-ידי שר החוץ הסעודי, פיצל בן-פרחאן אלסעוד, לסיום המלחמה בתימן.