חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 -9 ביולי 2013)

המצב ברצועת עזה על רקע האירועים במצרים בראי הקריקטורה הפלסטינית  (דף הפייסבוק אג'נאד, 6 ביולי 2013)

המצב ברצועת עזה על רקע האירועים במצרים בראי הקריקטורה הפלסטינית (דף הפייסבוק אג'נאד, 6 ביולי 2013)

מצטפא אלברע'ות'י, במהלך פעילות מחאה של

מצטפא אלברע'ות'י, במהלך פעילות מחאה של "הועדות העממיות" בכפר ביתין הסמוך לראמאללה

עבדאללה אבו רחמה וצלאח אלח'ואג'א חוסמים את הכניסה לכפר דיר קדיס במסגרת פעילות מחאה

עבדאללה אבו רחמה וצלאח אלח'ואג'א חוסמים את הכניסה לכפר דיר קדיס במסגרת פעילות מחאה

צבא מצרים פורס כוחות לאורך גבול מצרים- רצועת עזה (צפא, 2 ביולי, קדסנט, 8 ביולי 2013)

צבא מצרים פורס כוחות לאורך גבול מצרים- רצועת עזה (צפא, 2 ביולי, קדסנט, 8 ביולי 2013)

אבו מאזן במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא לבנון מישל סלימאן (ופא, 3 ביולי 2013).

אבו מאזן במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא לבנון מישל סלימאן (ופא, 3 ביולי 2013).

מחמוד אלעאלול, נואם בעצרת בכפר קדום (דף הפייסבוק של פתח, 7 ביולי 2013).

מחמוד אלעאלול, נואם בעצרת בכפר קדום (דף הפייסבוק של פתח, 7 ביולי 2013).

  • ברצועת עזה נשמר השקט. באילת דיווחו תושבים על הדי פיצוצים (5 ביולי 2013). בסריקות, שערכו כוחות הביטחון לא נמצא דבר. התארגנות ג'האדיסטית קיבלה אחריות על ירי שתי רקטות גראד לעבר אילת.
  • ביהודה ושומרון חלה במהלך חודש יוני ירידה בהיקף "ההתנגדות העממית" והפיגועים בכלל. פעילי "הוועדות העממיות" התבטאו אודות עניינם להעניק תנופה מחודשת לפעילות "ההתנגדות העממית" תוך גיבוש "טקטיקות יצירתיות חדשות".
  • ממשל חמאס ותושבי רצועת עזה מודאגים מהשלכות האירועים הדרמטיים במצרים. סגירת מעבר רפיח לתנועה והרס מנהרות ע"י השלטונות המצריים מכבידים על חיי היום-יום. בכירי חמאס הצהירו, כי הם אינם מתערבים בענייניה הפנימיים של מצרים אולם באופן ההתייחסות (הלא פורמאלית) של תקשורת חמאס לאירועים הדרמטיים במצרים, ניכרת אהדה לתנועת האחים המוסלמים ועוינות למהלכי הצבא. 
הדי פיצוצים בעיר אילת
  • ב-5 ביולי בסביבות השעה 21:30 דיווחו תושבי אילת על שמיעת הדי שלושה פיצוצים בעיר. הדי פיצוצים נשמעו גם בעיר עקבה. בסריקות, שערכו כוחות הביטחון לא נמצא דבר. לא ברור אם אכן בוצע ירי. התארגנות  אסלאמית ג'האדיסטית בשם אנצאר בית אלמקדס קיבלה אחריות על ירי שתי רקטות גראד לעבר העיר אילת.
  • בפעם הקודמת שוגרו שתי רקטות מסיני לעבר אילת  ב-17 באפריל 2013 . את האחריות לירי קיבלה התארגנות ברצועה, המזוהה עם הג'האד העולמי. 

נפילות רקטות

סיכום הפיגועים בחודש יוני
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי חלה במהלך חודש יוני ירידה בהיקף הפיגועים ביהודה, שמרון וירושלים[3]. סה"כ בוצעו במהלך חודש יוני 2013  99 פיגועים (לעומת 121 פיגועים בחודש מאי 2013). מתוך 99 הפיגועים רובם היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה (88 אירועים, מהם 34 בירושלים). שבעה היו במתווה של השלכת מטען (חמישה מהם בירושלים) וארבעה היו אירועי ירי מנשק קל. ב-5 ביוני 2013 נפצע איש כוחות הביטחון מיידוי אבנים ובקבוקי תבערה מצפון לירושלים (שירות ביטחון כללי).
מעצר פלסטיני שביצע ירי לעבר אזרח ישראלי
  • כוחות הביטחון עצרו במהלך חודש מאי פלסטיני, תושב קלקיליה, פעיל אחד ממנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. העצור ביצע ב-17 במרץ 2013 ירי, מכלי הרכב בו נסע, לעבר אזרח ישראלי, שעמד בתחנת האוטובוס סמוך לכניסה לישוב קדומים[4]. יחד עימו נעצרו שני אחיו אשר סייעו לו בביצוע הפיגוע ובהמלטות לאחריו. טרם מעצרו על ידי כוחות הביטחון נעצר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים אולם הכחיש את מעורבותו בירי (שירות הביטחון הכללי, 3 ביולי 2013).
נמשכת הפעילות הפלסטינית במסגרת "ההתנגדות העממית"
  • נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי מצטפא אלברע'ות'י, מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית ומעל למאה פעילי "הוועדות העממיות" נפגעו כתוצאה משאיפת עשן ומכדורי גומי במהלך הפגנה שקיימו ב-3 ביולי 2013 סמוך לכפר ביתין (אזור ראמאללה) (מען, 3 ביולי 2013). מצטפא אלברע'ות'י  אמר, כי ההפגנה הייתה במסגרת קמפיין "חזקי עצמך מולדת" וכי בכוונת המארגנים להמשיך ולקיים בקרוב פעילויות נוספות במסגרת הקמפיין,  שתכליתו מחאה נגד הבנייה בהתנחלויות, הקמת הגדר והחרמת התוצרת הישראלית (קול פלסטין, 3 ביולי 2031).
  • דבריו של מצטפא אלברע'ות'י מצטרפים להתבטאויותיהם לאחרונה של פעילים בולטים ב"וועדות העממיות להתנגדות לגדר ולהתנחלויות" דוגמתעבדאללה אבו רחמהמתאם ועדת "ההתנגדות העממית" בבלעין, וצלאח אלח'ואג'א מתאם פעילות ועדת ההתנגדות העממית בנעלין, לפיהן מתוכננות להתבצע בקרוב פעילויות חדשניות "בדרכים יצירתיות" במטרה ליצור עימות ישיר עם כוחות הביטחון הישראליים. התבטאויות אלה משקפות, להערכתנו, תחושה בקרב  פעילי הוועדות העממיות,  כי ההפגנות השבועיות נגד הגדר והפעולות ה"שגרתיות" אינן מעוררות די עניין ציבורי ביהודה ושומרון ומחוצה לה על כן הם חשים בצורך להפיח רוח חיים מחודשת בפעולת "ההתנגדות העממית" [5].
שורת הקלות לרגל חודש הרמצ'אן
  • לקראת חודש הרמצ'אן, המתחיל ב-10 ביולי 2013, אישר שר הביטחון בוגי יעלון, שורה של הקלות במהלך כל החודש ביניהן: הקלה בכניסה לישראל ולתפילות בהר הבית, מתן היתרים לביקורי משפחות בישראל, הרחבת שעות פעילות המעברים ושיפורים בחופש התנועה בהתאם להערכת המצב הביטחונית (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 7 ביולי 2013).
המצב במעברים
  • ברצועת עזה גוברת הדאגה מהשפעות האירועים במצרים על רצועת עזה (על תגובות ממשל חמאס לאירועים ראו להלן). על רקע האירועים הודיעה מצרים ב-4 ביולי 2013 על סגירת מעבר רפיח לתנועה לשני הכיוונים עד להודעה חדשה (קדסנט, 4 ביולי 2013). בעקבות כך, לא מתאפשרת יציאת תושבים מהרצועה לחו"ל וחזרת תושבים לרצועה, בהם גם קבוצת עולי רגל, שביקרו במכה במסגרת העומרה. עשרות תושבים מהרצועה מעוכבים בנמל התעופה בקהיר.

מימין: מעבר רפיח נסגר לתנועה (פלסטין אלא'ן, 6 ביולי 2013). משמאל: מחסור בדלק: טור מכוניות בהמתנה סמוך לתחנת דלק בעזה (פלסטין אלא'ן, 3 ביולי 2013)
מימין: מעבר רפיח נסגר לתנועה (פלסטין אלא'ן, 6 ביולי 2013). משמאל: מחסור בדלק: טור מכוניות בהמתנה סמוך לתחנת דלק בעזה (פלסטין אלא'ן, 3 ביולי 2013)

  • ממשל חמאס והרשות הפלסטינית משתדלים להרגיע את התושבים :
  • ממשל חמאס הבטיח, כי יספק את כל מחסורם של האזרחים ובכלל זה מצרכי יסוד, גז בישול וחומרי בנייה מהלך חודש הרמצ'אן (אתר לשכת ההסברה של ממשל חמאס, 3 ביולי 2013).
  • עלאא' אלרפאתי, שר הכלכלה בממשל חמאס אמר, כי מתקיימים מגעים עם הנהגת מצרים כדי לפתוח מחדש את מעבר רפיח. הוא הוסיף, כי במידה והמשבר במצרים ימשך קיימת בידי הממשלה תוכנית חלופית לפיה יחולקו מצרי מזון לאוכלוסייה במהלך חודש רמצ'אן. אלרפאתי ציין,  כי קיים ברצועה מלאי מוצרי מזון, שעשוי להספיק לחודש הרמצ'אן במחירים שווים לכל נפש (פאל פרס, מען, 7 ביולי 2013).
  • איהאב אלע'צין, דובר ממשל חמאס וראש מחלקת ההסברה, אמר, כי האירועים במצרים משפיעים על רצועת עזה מכיוון שמעבר רפיח, שנסגר מהווה צינור היציאה והכניסה היחיד עבור התושבים. סגירת מעבר רפיח יחד עם הריסת מנהרות מחריפים את המשבר ברצועה וממשל חמאס מנסה לפתור את המשבר בכל הדרכים האפשריות (ערוץ אלקדס, 6 ביולי 2013).
  • מחמד מצטפא, סגן ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לעניינים כלכליים אמר, כי לנוכח סגירת מעבר רפיח פועלת ממשלת הרשות על מנת לספק לאזרחים צרכים בסיסיים, בין השאר, באמצעות פתיחת המעבר המסחרי בכרם שלום (ופא, 6 ביולי 2013).

צבא מצרים פורס כוחות לאורך גבול מצרים- רצועת עזה (צפא, 2 ביולי, קדסנט, 8 ביולי 2013)
צבא מצרים פורס כוחות לאורך גבול מצרים- רצועת עזה (צפא, 2 ביולי, קדסנט, 8 ביולי 2013)

מנהלי החינוך הנוצרי מתנגדים ליישום חוקי הפרדה בבתי הספר שלהם
  • חוק החינוך החדש שאישר ממשל חמאס מחייב הפרדה בין בנים ובנות במוסדות החינוך ברצועת עזה החל מגיל תשע ודורש, שסגל ההוראה לבנות יכלול נשים בלבד. ראשי מערכת החינוך הנוצרית ברצועת עזה מתחו ביקורת על החוק באומרם, כי הינו הרסני עבור בתי הספר הנוצריים וכי הוא פוגע בחירויות הפרט. הם הודיעו שלא יסכימו ליישמו בבתי הספר שלהם גם אם הדבר יביא לסגירתם. בתגובה הכחיש מחמד אבו שקיר, תת שר החינוך וההשכלה הגבוהה בממשל חמאס את הטענה, כי להחלטה קשר כלשהו עם דת ואמר, שמשרדו ינסה להגיע עם בתי הספר הנוצריים בעזה להבנה, שתתקבל על דעתם (אלנשרה, 2 ביולי 2013). 
הרשות הפלסטינית
  • בכירי הרשות הפלסטינית ברכו את העם המצרי, את צבא מצרים ואת הנשיא הזמני כאשר מבין השיטין ניכרת בהצהרותיהם שביעות רצון מהאירועים (גם אם לא הופגנה בפומבי באופן בוטה). להלן עיקרי ההתבטאויות:
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הביע תקווה שמצרים תצא חזקה יותר ותמשיך לשמור על מקומה ההיסטורי המוביל (ופא, 3 ביולי 2013). עם מינויו של עדלי מנצור לנשיא זמני, מיהר אבו מאזן לברכו באגרת מטעמו. הוא גם הדגיש את התפקיד, שמילאו כוחות הצבא המצריים בהנהגתו של אחמד עבד אלפתאח אלסיסי במטרה לשמור על ביטחון מצרים ולעם המצרי, שהתאחד על מנת להציל את מצרים ולבסס מפת דרכים לעתיד המדינה (ופא, 4 ביולי 2013).
  • אלטיב עבד אלרחים, מזכ"ל הנשיאות ברך את העם המצרי ואת צבא מצרים על ההישג והדגיש את תפקידה החלוצי והתרבותי של מצרים  כמודל לחיקוי (ופא, 3 ביולי 2013).
  • אחמד עסאף, דובר פתח אמר, כי תנועת פתח והעם הפלסטיני מברכים על ניצחון רצונו של העם המצרי וכי מהפיכת ה- 30 ביוני החזירה לאומה הערבית ולפלסטינים את התקווה. הוא הביע תקווה שניצחונו של העם המצרי ישפיע לטובה על העניין הפלסטיני, שנדחק לאחרונה מסדר היום הערבי (אלכופיה פרס, 4 ביולי 2013).
חמאס
  • חמאס נמנעה בדרך כלל מתמיכה פומבית בתנועת האחים המוסלמים ובכיריה ניסו להפגין תחושה של "עסקים כרגיל". בכירי התנועה הרבו גם להדגיש, כי הם אינם מתערבים בענייניה הפנימיים של מצרים (מענה עקיף להאשמות חמאס בתקשורת המצרית והפלסטינית). עם זאת באופן הסיקור ובהודעות מטעמה ניכרת אהדת חמאס לאחים המוסלמים, תנועת האם שלה, בעוד שמהלכי הצבא הוצגו כ"הפיכה נגד הדמוקרטיה".
  • להלן כמה התבטאויות:
  • בדרשת יום השישי, שנשא אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הוא נמנע מלהביע עמדה בנוגע לאירועים במצרים אך עם זאת הבהיר, כי אין חשש לגורלה של הבעיה הפלסטינית ושל רצועת עזה שכן הם ימשיכו להוות הבעיה המרכזית עבור האומה הערבית והאסלאמית (ערוץ אלאקצא, 5 ביולי 2013).
  • יחיא מוסא, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס אמר, כי התנועה לא מתערבת בענייניה של מצרים ואין לה כל תגובה לגבי החלטת הצבא המצרי להדיח את מרסי (סוכנות הידיעות התורכית, 4 ביולי 2013).
  • על רקע הריגת אזרחים מצריים בעימותים בין תומכי מורסי למתנגדיו פרסמה לשכת ההסברה של חמאס הודעה רשמית בה גינתה את "הטבח בעשרות אזרחים מצריים", הביעה את כאבה וצערה על הקורבנות וקראה למנוע שפיכות דמים (לשכת ההסברה של ממשל חמאס, 8 ביולי 2013).
  • יוסף רזקה, שהיה יועצו המדיני  של אסמאעיל הניה, כתב מאמר בעיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס, בו שיבח את שלטונו של מחמד מרסי אשר לדבריו היווה "דוגמא לסובלנות ולכיבוד הדמוקרטיה". הוא גם תאר את האירועים במצרים כ"הפיכה צבאית נגד הדמוקרטיה". לדבריו, למרות ההדחה מחמד מרסי לא נכשל שכן הוא המשיך לדבוק באופציה הדמוקרטית. עוד הוסיף, כי ההדחה וההשתלטות על השלטון במצרים אינם חלק מתהליך דמוקרטי אמיתי, שכן הן היו מבוססות על שימוש בכוח מזוין ולא על בסיס רצון העם (פלסטין, 5 ביולי 2013). בדף הפייסבוק שלו כתב  יוסף רזקה, כי התהליך הדמוקרטי במצרים נכשל וכי מה שאירע במצרים הייתה הפיכה נגד השלטון (7 ביולי 2013).
  • למרות הזהירות התקשורתית בה נקטה חמאס תקף אחמד עסאף, דובר פתח, את חמאס והאשים אותה במעורבות באירועים במצרים "על פי הוראות תנועת האחים המוסלמים" מבלי להתחשב בעם הפלסטיני. לדבריו עמדת חמאס איננה מייצגת את העם הפלסטיני וגורמת נזק לאינטרסים שלו, מסיטה את תשומת הלב מהמטרות העיקריות של העם הפלסטיני ומסבכת אותו בסכסוכים פנימיים. לדבריו אבו מאזן והקונצנזוס הלאומי הפלסטיני נוקטים במדיניות של אי-נקיטת עמדה ואי-התערבות בענייניה הפנימיים של מצרים (ופא, 7 ביולי 2013).
הכרזה על הקמת ארגון אסלאמי ג'האדיסטי  על רקע האירועים במצרים

בעקבות האירועים במצרים הכריזה קבוצה אסלאמית ג'האדיסטית על הקמת התארגנות בשם "תומכי השריעה באדמת אלכנאנה"[6]. הקבוצה, שפרסמה את דבר הקמתה בפורום ג'האדי, הודיעה כי היא מתנגדת להפיכה "החילונית" במצרים הנחשבת בעיניה כ"הכרזת מלחמה במצרים נגד האסלאם". וכי היא הוקמה כדי להילחם במחוללי ההפיכה במצרים. בהודעה גם קריאה לכל המוסלמים להתאחד, להשיג נשק ולהתאמן לקראת עימות עם התוקפים (פורום ג'האד עולמי, 7 ביולי 2013).

ביקור אבו מאזן בלבנון
  • ב-3 ביולי 2013 הגיע אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בראש משלחת בכירים, לביקור בן שלושה ימים בלבנון. עם בואו  נערכה לו קבלת פנים רשמית על ידי נשיא לבנון מישל סלימאן. במהלך ימי הביקור נועד אבו מאזן עם בכירי ממשל ביניהם נג'יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, אמין אלג'מיל, ראש מפלגת הפלנגות, שרי ממשלה, שגרירים ערביים ונציגים פלסטינים בלבנון.במסיבת עיתונאים, שערך אבו מאזן עם נגיב מיקאתי הדגיש, כי הפלסטינים אינם מעוניינים בפגיעה בביטחון בלבנון וכי הם סומכים על הלבנונים בכל הקשור לביטחון מחנות הפליטים הפלסטינים. הוא גם הביע תקווה כי מאמצי ארה"ב לקידום המשא ומתן עם ישראל יצלחו (ופא, 4 ביולי 2013).

מימין: אבו מאזן במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא לבנון מישל סלימאן (ופא, 3 ביולי 2013). משמאל: שלטים ברחובות בירות לקראת ביקור אבו מאזן בלבנון (מען, 3 ביולי 2013)
מימין: אבו מאזן במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא לבנון מישל סלימאן (ופא, 3 ביולי 2013). משמאל: שלטים ברחובות בירות לקראת ביקור אבו מאזן בלבנון (מען, 3 ביולי 2013)

עצרת בכפר קדום ל"התנגדות העממית"
  • "הוועדה העממית למאבק בגדר וההתנחלויות" בכפר קדום (המשמש מוקד חשוב לפעילות "ההתנגדות העממית"), קיימה ב-4 ביולי 2013, בשיתוף פעולה עם פתח, עצרת לציון שנתיים לתחילת "ההתנגדות העממית" בכפר קדום. באירוע השתתפו בכירים ברשות הפלסטינית  ובפתח ביניהם: זיאד אבו עין, סגן שר האסירים, מחמוד אלעאלול, חבר הוועד המרכזי של פתח, חסן אשתיוי, חבר המועצה המהפכנית של פתח.
  • מושל מחוז קלקיליה נשא דברים בשם אבו מאזן. בדבריו הביע פליאה מהיקף פעילות "ההתנגדות העממית" בכפר קדום ומהיקף הרתמות התושבים לפעילות. בנוסף, הדגישו המושל ומחמוד אלעאלול את חשיבות השימוש ב"התנגדות העממית" לסוגיה נגד צה"ל (5 ביולי 2013, אתר PNN). במהלך העצרת נערך מופע קצר שדימה התקלות של מפגינים עם כוחות צה"ל הנסוגים לנוכח האבנים שמיידים לעברם ילדי הכפר (דף הפייסבוק של פתח, 7 ביולי 2013).

[1]נכון ל-9 ביולי 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים אירועים של יידוי אבנים הנאמדים בעשרות רבות בחודש.
[4]ב-17 במרץ 2013 בשעות הבוקר בוצע ירי לעבר ישראלי כבן שבעים, שעמד בתחנת הסעה בכניסה לישוב קדומים (סמוך לקלקיליה). הישראלי נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים. בחקירה התברר, כי נוסעי כלי הרכב עצרו בתחנת ההסעה וניהלו שיחה קצרה עם הישראלי ולאחר מכן ירו לעברו. מיד לאחר הירי נמלטו היורים לכיוון אחד הכפרים באזור.
[5]למסמך המלא ראו פרסום מרכז המידע מה-7 ביולי 2013: "התבטאויות של פעילי "הוועדות העממיות" ביהודה ושומרון, משקפות עניין להעניק תנופה מחודשת לפעילות "ההתנגדות העממית" נגד ישראל תוך גיבוש "טקטיקות יצירתיות" חדשות".
[6] השם אלכנאנה הינוכינוי למצרים, הלקוח ממסורת אסלאמית (חדית') המיוחסת לנביא מחמד.