מבט לאיראן

4– 18 באפריל 2021 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת יועצו של יו

פגישת יועצו של יו"ר המג'לס עם שגריר סוריה בטהראן (אתר המג'לס, 8 באפריל 2021).

אסמאעיל קאא'ני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (אלעאלם, 6 באפריל).

אסמאעיל קאא'ני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (אלעאלם, 6 באפריל).

פגישת מזכיר המועצה העליונה לביטחון של איראן עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק (איסנ

פגישת מזכיר המועצה העליונה לביטחון של איראן עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק (איסנ"א, 12 באפריל).

פגישת שר העבודה והרווחה האיראני (משמאל) עם שר האוצר העיראקי (אירנ

פגישת שר העבודה והרווחה האיראני (משמאל) עם שר האוצר העיראקי (אירנ"א, 11 באפרי 2021)

מזכ

מזכ"ל האגודה לקירוב בין האסכולות באסלאם (שני משמאל) בפגישה עם אנשי דת עיראקים בנוכחות שגריר איראן בעיראק (שני מימין) (אתר האגודה, 8 באפריל).

במוקד אירועי השבוע
  • יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני נפגש במחצית אפריל 2021 עם שליחו המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון ועם שליח האו”ם לסוריה ודן עימם בהתפתחויות בסוריה, ובראשן המשך תהליך ההסדרה.
  • אתרי חדשות איראנים דיווחו כי אשתו של נשיא סוריה, אסמאא’ אסד, פעלה לאחרונה להפסקת פעילותן בסוריה של חברות פרטיות הקשורות למשקיעים איראנים. על-פי דיווח זה, שמהימנותו אינה ברורה, פעילות אשת הנשיא נעשתה בתיאום עם שגרירות רוסיה בדמשק ונועדה להפחית את ההשפעה הכלכלית האיראנית בסוריה.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה ביקר ב-6-5 באפריל 2021 בעיראק ונפגש עם בכירים עיראקים ועם ראשי מפלגות וקבוצות פוליטיות במדינה. ביקורו התקיים על רקע הדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארצות הברית, שהתקיים בשבוע שעבר. סוכנות הידיעות AP דיווחה, כי במקביל לביקור זה העביר ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי, מסר תקיף לאיראן, שכלל דרישה לריסון המיליציות הפרו-איראניות הפועלות בארצו.
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק הגיע ב-12 באפריל 2021 לביקור בטהראן, במהלכו נפגש עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, שר החוץ ושר ההגנה של איראן. הבכירים האיראנים הדגישו בפגישותיהם עם היועץ העיראקי את הצורך בהאצת נסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק. סוגיית הנסיגה האמריקאית מעיראק עלתה גם בשיחת טלפון, שהתקיימה ב-14 באפריל 2021 בין נשיא איראן לנשיא עיראק לרגל תחילת חודש הרמדאן.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • יועצו של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), נפגש ב-8 באפריל 2021 עם שגריר סוריה בטהראן, שפיק דיוב (Shafik Dayoub). עבדאללהיאן גינה את הסנקציות האמריקאיות על סוריה וכינה אותן “טרור כלכלי”. הוא הצהיר, כי סוריה ניצבת בקו הקדמי של “חזית ההתנגדות” וכי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה, בעם הסורי ובהנהגה הסורית. הוא קרא לחיזוק שיתוף הפעולה הפרלמנטרי בין שתי המדינות ואמר, כי בקרוב יתקיימו ביקורים הדדיים של משלחות פרלמנטריות משתי המדינות בטהראן ובדמשק. שגריר סוריה הביע תמיכה בעמדת איראן בשיחות עם נציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ובדרישתה להסרה מלאה של הסנקציות הכלכליות והודה לאיראן על תמיכתה הנמשכת בסוריה (איסנ”א, 8 באפריל 2021).
  • יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני לעניינים פוליטיים, עלי-אצע’ר ח’אג’י (Ali-Asghar Khaji), נפגש ב-13 באפריל 2021 בטהראן עם סגן שר החוץ הרוסי ושליחו של הנשיא פוטין למזרח התיכון, מיכאיל בוגדנוב, ודן עימו בהתפתחויות בסוריה ובתימן. השניים דנו בהמשך תהליך ההסדרה בסוריה (טהראן טיימס, 13 באפריל 2021). ב-15 באפריל 2021 נפגש ח’אג’י עם שליח האו”ם לסוריה, גיאר פדרסן, ודן עימו בתהליך ההסדרה במדינה ובדיוני ועדת החוקה (תסנים, 15 באפריל 2021).
  • רסתם קאסמי (Rostam Qasemi), שר הנפט האיראני לשעבר בממשלתו של הנשיא מחמוד אחמדינז’אד, התייחס בריאיון לטלוויזיה האיראנית להשקעות האיראניות בסוריה ובעיראק. הוא ציין, כי בעיראק לא היו לאיראן שום הוצאות ואילו בסוריה היא קיבלה פיצוי על הוצאותיה באמצעות “אלף מיליארד טונות” של פוספטים, שסוריה אמורה לספק לה במסגרת הסכם שנחתם בין המדינות (עצר-י איראן, 9 באפריל 2021). בטור דעה, שהתפרסם באתר עצר-י איראן (10 באפריל 2021), נמתחה ביקורת על דברי השר לשעבר בטענה כי הנתונים, שהביא בנוגע לכמות הפוספטים שיש בידי סוריה, משוללי כל בסיס וכי כמות מאגרי הפוספטים במכרות בכל רחבי העולם היא 65 מיליארד טון בלבד ו-50 מיליארד מתוכם נמצאים במרוקו. האתר הביא את דברי שר הנפט הסורי, כי כמות הפוספטים שבידי ארצו מסתכמת ב-3 מיליארד טון בלבד. זאת ועוד, סוריה מחויבת על-פי הסכמים, שחתמה עם רוסיה ועם סרביה, לספק להן מיליוני טונות פוספטים בשנה. ההסכם היחיד, שנחתם בין איראן לסוריה ביוני 2018 בנוגע להשקעות איראניות במכרות הפוספטים בסוריה, טרם מומש. בעקבות הביקורת, תיקן קאסמי את דבריו. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (10 באפריל 2021) הבהיר שר הנפט לשעבר, כי בהתאם להסכם האסטרטגי בין איראן לסוריה, אמורה סוריה לספק למעלה ממיליארד (אלף מיליון) טון של פוספטים לאיראן, ולא כפי שציין בטעות בריאיון (אלף מיליארד).
  • אתרי חדשות איראנים דיווחו על פעילות מצד אשת הנשיא הסורי, אסמאא’ אסד, נגד אינטרסים כלכליים איראנים בסוריה. על-פי דיווח זה, שמהימנותו אינה ברורה, הוציאה אשת הנשיא הסורי הנחייה לפירוק ולהפסקת פעילותן של כמה חברות פרטיות בסוריה וביקשה לבצע חקירה כספית ומשפטית בנוגע לחברות אלה הקשורות למשקיעים איראנים. אשת הנשיא הסבירה את ההנחיה בסנקציות הבינלאומיות, שהושתו נגד החברות. לטענת מקור הדיווח, החברות שפעילותן הופסקה, בהן בניאן דמשק, אלבניאן, ארמיתאז’ אלעמראן וקלעי, קשורות לשגרירות איראן בדמשק. עוד נמסר בדיווח, כי הצעדים עליהם החליטה אסמאא’ אסד נעשו בתיאום עם שגרירות רוסיה בדמשק ונועדו להפחית את ההשפעה האיראנית בסוריה (אפתאב ניוז, 10 באפריל 2021).
  • רשת החדשות הסורית דיר א-זור 24 דיווחה (13 באפריל 2021), כי משמרות המהפכה פועלים לגייס לשורותיהם סורים מקומיים, שפרשו משורות האופוזיציה הסורית והסדירו את יחסיהם עם המשטר הסורי. על-פי דיווח זה, שמהימנותו אינה ברורה, מתבצע תהליך הגיוס בבניין הישן של הפקולטה לחינוך בדיר א-זור. המתגייסים החדשים זוכים להטבות מיוחדות, בהן הכרה בתקופת שירותם במשמרות המהפכה כחלק משירות החובה שלהם, הצבתם בעיר דיר א-זור ובקרבתה, שירות של 15 ימים בלבד בחודש ושכר חודשי של 90 אלף לירות סוריות וכן סיוע במזון.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • ערוץ הטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית אלעאלם דיווח (6 באפריל 2021), כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, קיים ב-6-5 באפריל 2021 ביקור בן יומיים בעיראק, במהלכו נפגש עם בכירים עיראקים ועם ראשי מפלגות וקבוצות פוליטיות במדינה ודן עימם בהרחבת הקשרים הבילטרליים בין איראן ועיראק ובסוגיות אזוריות. לא נמסרו פרטים נוספים אודות הביקור ותכניו. האתר אלערבי אלג’דיד דיווח (7 באפריל) מפי מקור פוליטי, כי פגישותיו של קאא’ני בבגדאד התמקדו בעיקר בדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארצות הברית, שהתקיים בשבוע שעבר. לדברי המקור, קאא’ני הדגיש כי הדרישה לנסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק צריכה להיות הסוגיה המרכזית במהלך הדיאלוג. בתוך כך, סוכנות הידיעות AP דיווחה (7 באפריל 2021) מפי שני בכירים עיראקים, כי על רקע ביקור קאא’ני בבגדאד העביר ראש ממשלת עיראק, מצטפא כאט’מי, מסר תקיף לאיראן ובו דרישה שתרסן את המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. על-פי דיווח זה, הוא אף איים לפעול נגדן ולהודיע באופן ברור מי עומד מאחוריהן אם ימשיכו במתקפות נגד יעדים אמריקאים במדינה.
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י (Qassim al-Araji), הגיע ב-12 באפריל 2021 לביקור בטהראן בהזמנת מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח’אני (Ali Shamkhani). במהלך ביקורו נפגש אלאערג’י עם שמח’אני ודן עימו ביחסים הבילטרליים בין שתי המדינות ובהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות. בפגישה זו הצהיר שמח’אני, כי ארצות הברית היא הגורם המרכזי לחוסר ביטחון ולטרור מאורגן באזור וכי האצת נסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק תוביל לחיזוק היציבות. הוא הביע דאגה מחידוש פעילותם של גורמים הקשורים לדאעש בעיראק והאשים את ארצות הברית בתמיכה בהם במאמץ להכשיר את הקרקע להמשך הנוכחות האמריקאית במדינה. כמו כן, קרא שמח’אני לחיזוק התיאומים בין טהראן ובגדאד נגד פעילות של גורמים “אנטי-מהפכניים וטרוריסטיים” בצפון עיראק ולמאבק משותף ברשתות להברחת אמצעי לחימה וסמים. היועץ העיראקי לביטחון לאומי שיבח את תפקידה של איראן בכינון יציבות וביטחון באזור ובמאבק נגד הטרור והדגיש את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. הוא ציין, כי ממשלת עיראק מחויבת למימוש החוק שעבר בפרלמנט העיראקי בנוגע לנסיגת הכוחות הצבאיים הזרים מעיראק וציין כי נעשים תיאומים עם המדינות המקיימות נוכחות צבאית בעיראק לקביעת לוח זמנים מוסכם לנסיגת הכוחות הזרים (תסנים, 12 באפריל 2021). במהלך ביקורו בטהראן נפגש היועץ לביטחון לאומי של עיראק גם עם שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), ועם שר ההגנה, אמיר חאתמי (Amir Hatami) (פארס, 12 באפריל 2021). חאתמי אמר לאלאערג’י, כי הוצאת הכוחות האמריקאים מעיראק תסייע לחיזוק הביטחון והיציבות במדינה, וקרא להרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין איראן לעיראק (מהר, 13 באפריל 2021).
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, שוחח ב-14 באפריל 2021 עם נשיא עיראק, ברהם צאלח, ובירך אותו לרגל חודש רמצ’אן. רוחאני הדגיש את תמיכת איראן ביציבותה, בביטחונה, בעצמאותה ובלכידותה הטריטוריאלית של עיראק והצהיר, כי איראן רואה בביטחון עיראק את ביטחונה שלה ומתנגדת לכל התערבות זרה בענייניה הפנימיים של עיראק. הוא ציין, כי ביטחון האזור צריך להישמר בידי מדינות האזור. רוחאני הוסיף, כי האמריקאים תמיד מילאו תפקיד הרסני באזור וכי נוכחותם לא סייעה לכינון שלום ויציבות. עוד קרא נשיא איראן למימוש ההסכמים הכלכליים, שנחתמו בין איראן לעיראק, ובכלל זה השלמת מסילת הברזל משלמצ’ה (Shalamcheh) שבמערב איראן לבצרה שבדרום עיראק. נשיא עיראק כינה את היחסים בין שתי המדינות אסטרטגיים והדגיש את הצורך לחזקם בכל התחומים, ובעיקר הכלכלי והמסחרי. הוא ציין, כי ממשלת עיראק רצינית בהחלטתה לשים קץ לנוכחות הצבאית הזרה במדינה וכי היא תמשיך לקיים שיחות אסטרטגיות עם ארצות הברית בעניין זה עד להשגת התוצאה הסופית (ח’בר אונליין, 14 באפריל 2021).
  •  שר העבודה והרווחה האיראני, מחמד שריעתמדרי (Mohammad Shariatmadari), הגיע ב-10 באפריל 2021 לביקור בן שלושה ימים בעיראק. ערב ביקורו אמר שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), כי השר צפוי לחתום על הסכם לשיתוף פעולה לחמש שנים בין שתי המדינות ולדון בסוגיות שונות, בהן חילופי משלחות ומומחים, הכשרות מקצועיות, יזמות, יחסי עבודה ועניינים חברתיים. במהלך ביקורו בבגדאד נפגש שריעתמדרי עם שר העבודה והעניינים החברתיים, עאדל אלרכאבי (Adel Al-Rikabi), ועם שר האוצר, עלי עלאוי (Ali Alawi). שר האוצר העיראקי אמר לשריעתמדרי, כי חובות עיראק לאיראן בגין ייצוא החשמל והגז ישולמו בקרוב. במהלך שהותו בעיראק ביקר השר גם בדרום המדינה, ובכלל זה בעיר כרבלאא’ הקדושה לשיעים (אירנ”א, 11-10 באפריל 2021).
  • חג’ת אלאסלאם חמיד שהריארי (Hojjat-ul-Islam Hamid Shahriari), מזכ”ל האגודה לקירוב בין האסכולות באסלאם, הגיע ב-7 באפריל 2021 לביקור בעיראק, במהלכו נפגש עם אנשי דת, פוליטיקאים ובכירים מקומיים. האגודה העולמית לקירוב בין האסכולות האסלאמיות (מג’מע-י ג’האני-י תקריב-י מד’אהב-י אסלאמי, Majma’-e Jahani-ye Taqrib-e Mazaheb-e Eslami), הפועלת בלשכת מנהיג איראן, עורכת כנסים בין-אסלאמיים ומקיימת פעילויות, שנועדו לקדם דיאלוג בין שיעים לסונים. בפגישה עם איש הדת השיעי הבכיר איתאללה שיח’ מהדי כרבלאא’י (Ayatollah Sheikh Mehdi Karbalaei), קרא שהריארי לדיאלוג בין אנשי דת סונים ושיעים לקידום אחדות מוסלמית לנוכח מאמצי הקולוניאליזם לפצל בין מדינות האסלאם. בפגישה עם איש הדת השיעי הבכיר, איתאללה סיד מחמד-תקי מדרסי (Ayatollah Seyyed Muhammad Taqi Modarresi), התייחס שהריארי לתפקידם המרכזי של אנשי הדת השיעים הבכירים בחיזוק אחדות העם העיראקי ובהדגשת עצמאותה וריבונותה של עיראק לנוכח מאמצי הטרוריסטים, שרידי משטר צדאם חוסין ותומכיהם לפתוח במלחמה עדתית במדינה. במהלך ביקורו נפגש מזכ”ל האגודה לקירוב בין האסכולות גם עם ראשי שבטים ובכירים בעיר כרבלאא’ והדגיש את הצורך בשמירת אחדותה של עיראק. הוא טען, כי ארצות הברית והציונות ניסו לפצל את עיראק באמצעות חדירה אליה ויצירת פילוג בין הקבוצות השונות במדינה, אך העם העיראקי הכשיל את מאמציהם בזכות אחדותו. הוא הוסיף, כי לאחר חיסול דאעש, זקוק העם העיראקי יותר מתמיד לאחדות על מנת להבטיח את ביטחונה ויציבותה של ארצו (אירנ”א, 9 באפריל 2021).