חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30-24 באוגוסט 2016)

תמונה של אבו ע'ראב, שנהרג במהלך ביצוע הפיגוע.  מבצע הפיגוע נראה בתמונה בצעירותו אוחז ברובה ואקדח על רקע דגל הג'האד האסלאמי בפלסטין  (דף הפייסבוק של הג'האד האסלאמי במחוז ג'נין, 24 באוגוסט 2016).

תמונה של אבו ע'ראב, שנהרג במהלך ביצוע הפיגוע. מבצע הפיגוע נראה בתמונה בצעירותו אוחז ברובה ואקדח על רקע דגל הג'האד האסלאמי בפלסטין (דף הפייסבוק של הג'האד האסלאמי במחוז ג'נין, 24 באוגוסט 2016).

זירת פיגוע דקירה סמוך ליצהר בו נפגע חייל באורח קל (דף הפייסבוק קבאטיה אלאן, 24 באוגוסט 2016).

זירת פיגוע דקירה סמוך ליצהר בו נפגע חייל באורח קל (דף הפייסבוק קבאטיה אלאן, 24 באוגוסט 2016).

הסכין שנמצאה ברשותו של הצעיר בחברון סמוך למערת המכפלה

הסכין שנמצאה ברשותו של הצעיר בחברון סמוך למערת המכפלה

הסכין שנמצאה ברשותה של הצעירה במחסום קלנדיא (דוברות המשטרה , 27 באוגוסט 2016)

הסכין שנמצאה ברשותה של הצעירה במחסום קלנדיא (דוברות המשטרה , 27 באוגוסט 2016)

פלסטינים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כוח צה

פלסטינים רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כוח צה"ל בכפר קדום (דף הטוויטר קדס נט, 26 באוגוסט 2016).

עימותים בגדר המערכת מזרחית לעזה (דף הטוויטר PALINFO, 26 באוגוסט 2016)

עימותים בגדר המערכת מזרחית לעזה (דף הטוויטר PALINFO, 26 באוגוסט 2016)

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דקירה במהלך מרדף אחרי משליכי אבנים לעבר כלי רכב של צה"ל, סמוך ליצהר. הדוקר נורה ונהרג. הדוקר השתחרר ביולי 2016 ממאסר בבית כלא ישראלי בשל פעילות בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. כמו כן התגלו סכינים ברשות מספר צעירים פלסטינים בעת שעברו במחסומי צה"ל.  באזורי ראמאללה, צפון ירושלים וחברון.
  • מועד הבחירות לרשויות המקומיות ביהודה, שומרון ורצועת עזה הולך ומתקרב. הבחירות שעליהן הכריזה הרשות הפלסטינית צפויות להתקיים ב-8 באוקטובר 2016. ברצועת עזה תהיה עיקר ההתמודדות  בין רשימות של חמאס לאלו של פתח בעוד שביהודה ושומרון מסתמנת תמונה מורכבת יותר: בכמה מקומות צפויה להתקיים התמודדות בין פתח לחמאס, במקומות אחרים מוגשות רשימות של עצמאים ובכמה מקומות התגבשו קואליציות של כמה ארגונים (כולל קואליציה בין פתח לחמאס בשכם). 
פיגוע סמוך ליצהר
  •  ב-24 באוגוסט 2016 – פלסטיני השליך אבנים מתוך כלי רכב נוסע לעבר כלי רכב של צה"ל סמוך ליצהר. במקום התפתח מרדף אחר מיידה האבנים. החיילים חסמו את כלי הרכב הפלסטיני וקראו לו לצאת הוא יצא כשבידו סכין, דקר את אחד החיילים ופצע אותו באורח קל. החייל ירה בדוקר והרג אותו. ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין הודיע על מותו של סארי מחמד אחמד אבו ע'ראב, בן 29, מקבאטיה פעיל הארגון (אלכופיה.פרס, 24 באוגוסט 2016).
  • סארי מחמד אבו ע'ראבעבד ברשת מסעדות משפחתית בשכם ואף היה בתהליך פתיחת סניף חדש בניהולו. הוא למד בפקולטה לטכנולוגיה באוניברסיטת אלנג'אח בשכם. בתחילת יולי 2016 השתחרר אבו ע'ראב מבית הכלא הישראלי לאחר שריצה עונש של חצי שנה על השתייכות ופעילות בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. לפי דף הפייסבוק שלו הוא היה מאורס לראשה רמאחי, בת 26 מג'נין, סטודנטית באוניברסיטת אלנג'אח. מעיון בדף הפייסבוק שלו עולה כי תכני הדף כללו פוסטים דתיים. כמו כן כלל הדף פוסטים חילוניים דוגמת כאלה המביעים את אהדתו לקבוצת הכדורגל של ברצלונה (ערוץ אלאקצא, דף הטוויטר PALDF, דף הפייסבוק קבאטיה אלאן,אלקודס,24 באוגוסט 2016; דף הפייסבוק של סארי אבו ע'ראב).

מימין: סארי אבו ע'ראב. משמאל למעלה: פוסט שפרסם ב-24 באוגוסט 2016 כעשר שעות לפני ביצוע הפיגוע בו כתב: "טעות ואנחנו מצטערים עליה" (דף הפייסבוק של סארי אבו ע'ראב, 24 באוגוסט 2016). משמאל למטה: ב-31 ביולי 2016 פרסם פוסט בו הוא מתנצל בפני מולדתו על כך שאין לו זמן לשחרר אותה בשל כסף ואינטרסים אישיים   (דף הפייסבוק של סארי אבו ע'ראב, 31 ביולי 2016).
מימין: סארי אבו ע'ראב. משמאל למעלה: פוסט שפרסם ב-24 באוגוסט 2016 כעשר שעות לפני ביצוע הפיגוע בו כתב: "טעות ואנחנו מצטערים עליה" (דף הפייסבוק של סארי אבו ע'ראב, 24 באוגוסט 2016). משמאל למטה: ב-31 ביולי 2016 פרסם פוסט בו הוא מתנצל בפני מולדתו על כך שאין לו זמן לשחרר אותה בשל כסף ואינטרסים אישיים (דף הפייסבוק של סארי אבו ע'ראב, 31 ביולי 2016).

פלסטיני נהרג בשל חשד כי התכוון לבצע פיגוע
  • ב-26 באוגוסט 2016 פלסטיני התקרב בריצה לעבר חיילים שהיו בעמדת פילבוקס בסילואד (סמוך לעפרה). החיילים החלו בנוהל מעצר חשוד לאחר שלא נענה ירו החיילים לעברו והרגו אותו. בבדיקה עלה כי לא היה ברשותו כלי נשק כלשהו. המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות מותו (ynet, 26 באוגוסט 2016).

ההרוג הוא  איאד זכריא חאמד, בן 38 מסלואד, נשוי ואב לשלושה בעל אזרחות אמריקאית (דף הטוויטר קדס נט, דף הפייסבוק PALINFO, דף הפייסבוק של חמאס מחוז ראמאללה ואלבירה, מען, 26 באוגוסט 2016).בעת הלווייתו אירעו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. חמישה פלסטינים נפצעו (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 באוגוסט 2016).

מימין: הודעת אבל שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס מחוז ראמאללה ואלבירה, מען, 26 באוגוסט 2016). משמאל: הלוויתיו של חאמד בסלאוד (דף הטוויטר קדס נט, 26 באוגוסט 2016)
מימין: הודעת אבל שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס מחוז ראמאללה ואלבירה, מען, 26 באוגוסט 2016). משמאל: הלוויתיו של חאמד בסלאוד (דף הטוויטר קדס נט, 26 באוגוסט 2016)

גילוי סכינים בכליהם של פלסטינים
  • 28 באוגוסט 2016– פלסטיני תושב מחנה הפליטים שעפאט הגיע למחסום שעפאט לאחר שהתכוון להגיע לירושלים. במהלך בדיקת תיקו האישי נמצאה בו סכין עטופה. הוא נעצר והובא לחקירה (דוברות משטרת ירושלים, 28 באוגוסט 2016).
  • 28 באוגוסט 2016 – פלסטיני נעצר על ידי כוחות הביטחון הישראליים בכניסה הדרומית של בית חגי(הר חברון) ברשותו נמצאה סכין.
  • 27 באוגוסט 2016- צעיר פלסטיני בן 18 מחברון שהסתובב סמוך למערת המכפלה עורר את חשדם של לוחמי משמר הגבול. הם עצרו אותו. על גופו נמצאה סכין. בחקירתו הסתבר שהגיע למקום כדי לנקום את מות בן דודו שנורה למוות בפיגוע בתל רומידה (בו היה מעורב אלאור עזריה) .
  • 27 באוגוסט 2016– שוטרים עצרו צעירה פלסטינית  כבת עשרים במחסום קלנדיא בתיקה נמצאה סכין. הפלסטינית, שפאא' עריף אלאטרש, בת 22, הועברה לחקירה.

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, מטעני צינור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 28 באוגוסט 2016 – אבנים יודו לעבר כוח משטרה באלעיסאויה. שוטר נפצע באורח קל ופונה לבית החולים.
  • 27 באוגוסט 2016 –  בעימותים שפרצו בין כוחות הביטחון הישראליים לפלסטינים בכפר קטאנה (סמוך להר אדר) נפצע לוחם משמר הגבול בעינו מאבן (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 באוגוסט 2016).
  • 26 באוגוסט 2016 – מספר מטעני צינור ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוחות הביטחון הישראליים באזור קבר רחל ובאזור מחנה הפליטים דהישה (סמוך לבית לחם). לא היו נפגעים נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 באוגוסט 2016).
  • 25 באוגוסט 2016 – פלסטינים השליכו רימונים מאולתרים לעבר כוחות צה"ל סמוך לבית ג'אלא. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 25 באוגוסט 2016).
הריסת ביתו של מחבל
  • על פי החלטת הדרג המדיני הרסו כוחות צה"ל בליל 29-28 באוגוסט 2016 את ביתו של מחמד עמאירה מדורא, שהיה חבר בחוליה שביצעה את פיגוע הירי ב-1 ביולי 2016 סמוך לעתניאל. בפיגוע זה נהרג הרב מיכאל מרק ז"ל. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות במערב הנגב.

ירי רקטות לעבר ישראל

עימותים לאורך גדר הביטחון
  • עימותים התפתחו בין פלסטינים לכוחות צה"ל בקרבת גדר הגבול של רצועת עזה. במהלך העימותים הפעילו כוחות צה"ל אמצעים לפיזור הפגנות. שלושה פלסטינים נפצעו (דף הטוויטר של קדס נט, דף הטוויטר PALINFO,  26 באוגוסט 2016).
ירי לעבר ספינת חיל הים
  • ב-25 באוגוסט 2016 פתחה ספינת חיל הים באש לעבר ספינת דייגים פלסטינים במהלך ניסיון מעצר של דייגים פלסטינים שחרגו עם ספינתם מהשטח המותר לדיג בצפון רצועת עזה. אחד מיושבי הספינה נפצע ונלקח לטיפול רפואי על ידי כוח צה"ל. במהלך האירוע נפתחה אש מהחוף לעבר ספינת חיל הים על ידי פעילים של ארגוני הטרור ברצועת עזה. ירי לעבר ספינת חיל הים מחוף רצועת עזה הוא אירוע חריג. אף ארגון לא קיבל אחריות לירי (ynet, 25 באוגוסט 2016).  
סטאטוס חקירת אירועי "צוק איתן" על ידי צה"ל
  • במלאת שנתיים לתום מבצע "צוק איתן" פרסם צה"ל דיווח על מצב הבדיקות וחקירות פליליות לגבי 360 אירועים חריגים בהם היו מעורבים חיילים במהלך המבצע ברצועת עזה. על פי דובר צה"ל לגבי 24 מקרים בהם קיים חשד סביר לביצוע עבירה פלילית ניתנה הוראה לפתיחה מיידית בחקירה. בחקירה אחת הוחלט על הגשת כתבי אישום נגד שלושה חיילי צה"ל בגין ביזה וסיוע לביזה. 13 תיקים נסגרו ללא נקיטת צעדים משפטיים או משמעתיים. יתר החקירות תלויות ועומדות. 220 מקרים נוספים הובאו לטיפול מנגנון הבירור המטכ"לי. חקירות פליליות נפתחו נגד שבעה מתוך המקרים הללו. לגבי 80 מקרים הוחלט שלא לפתוח בחקירה פלילית (דובר צה"ל, 24 באוגוסט 2016).
  • צאא'ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש"ף קרא לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) לחקור חשדות ל"פשעי מלחמה" שביצעה כביכול ישראל במבצע "צוק איתן". זאת, לטענתו, בעקבות החלטת הפרקליט הצבאי הראשי לסגור את התיקים העוסקים בפעילות צה"ל במהלך מבצע "צוק איתן". לדברי עריקאת הועבר על ידם לבית הדין מידע בנוגע ל"פשעיה" של ישראל ברצועת עזה. אולם, לדבריו ישראל זיכתה את צה"ל "מפשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני" דבר שמחייב את בית הדין הבינלאומי לבחון את המעשים הללו (פאל טודיי, 26 באוגוסט 2016). 
מאמצים להסדיר פגישה בין נתניהו לאבו מאזן
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית אמר כי לאחרונה מתקיימים מאמצים מצד ממשלת רוסיה להסדיר פגישה בחודש אוקטובר הקרוב בין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ואבו מאזן. לדבריו הרשות הפלסטינית אינה מתנגדת לקיום מפגש שכזה אך נתניהו לא הביע עד כה את נכונותו. אלמלאכי ציין כי מפגש שכזה יתקיים לאחר שישראל תכריז על הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים, הפסקת הבנייה בהתנחלויות ושחרור האסירים (צות פלסטין, 29 באוגוסט 2016).
פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ממשיכים בפעילותם במסגרת המבצע הביטחוני למיגור אמצעי הלחימה בערי יהודה ושומרון. לדברי עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הפעילות הביטחונית ממשיכה בכל המחוזות של הרשות הפלסטינית והיא מניבה תוצאות (עמוד הפייסבוק וטן 24, 27 באוגוסט 2016).
בלאל כאיד הפסיק את שביתת הרעב בעקבות הסגר עם שלטונות הכלא
  • עיסא קראקע, יו"ר הרשות לענייני אסירים משוחררים,מסר כי לאחר שבעים ימי שביתת רעב הכריז האסיר בלאל כאיד ב-24 באוגוסט 2016 על הפסקת השביתה. כאיד הפסיק את השביתה לאחר שהגיע להסדר עם הנהלת בית הכלא במסגרתו בית המשפט הצבאי לא יחדש את מעצרו המנהלי הנוכחי וישחררו בחודש דצמבר הקרוב. גורמים פלסטינים הציגו את ההסדר כהישג גדול לעם הפלסטיני ולאסירים.

מימין: למעלה: עצרת שנערכה בראמאללה לרגל "נצחונו" של בלאל כאיד (דף הפייסבוק קדס נט, 25 באוגוסט 2016).משמאל: קריקטורה בה מוצג בלאל כאיד כקופץ במוט בתחרות אולימפית שעובר את חומות הכלא. מוט הקפיצה צויר כמזלג כדי להראות שכאיד "ניצח" באמצעות שביתת הרעב שלו. בקריקטורה נכתב: "האסיר בלאל כאיד מנצח את שוביו" (דף הטוויטר PALINFO, 25 באוגוסט 2016).
מימין: למעלה: עצרת שנערכה בראמאללה לרגל "נצחונו" של בלאל כאיד (דף הפייסבוק קדס נט, 25 באוגוסט 2016).משמאל: קריקטורה בה מוצג בלאל כאיד כקופץ במוט בתחרות אולימפית שעובר את חומות הכלא. מוט הקפיצה צויר כמזלג כדי להראות שכאיד "ניצח" באמצעות שביתת הרעב שלו. בקריקטורה נכתב: "האסיר בלאל כאיד מנצח את שוביו" (דף הטוויטר PALINFO, 25 באוגוסט 2016).

הבחירות ברשות הפלסטינית
  • מתקרב מועד קיומן של הבחירות לרשויות המקומיות (הצפויות להתקיים ב-8 באוקטובר 2016),  שעליהן הכריזה הרשות הפלסטינית. ב-25 באוגוסט 2016 תם שלב הגשת רשימות המועמדים. תעמולת הבחירות תחל במחצית ספטמבר 2016. ב-29 באוגוסט 2016 פרסמה ועדת הבחירות את רשימת הרשימות והמועמדים לבחירות המקומיות. הרשימה כוללת 865 רשימות (787 ביהודה ושומרון ו-78 ברצועת עזה). הבחירות תתקיימנה ב-171 רשויות. ב-181 רשויות לא יתקיימו בחירות מכיוון שהוגשה בהם רשימה מוסכמת אחת. ב-38 רשויות לא הוגשו רשימות כלל (ופא, 29 באוגוסט 2016). 
  • ברצועת עזה נראה, כי ההתמודדות תהיה בעיקר בין חמאס לבין פתח (שהודיעה כי היא מתמודדת תחת השם "סיעת השחרור הלאומי והבנייה"). ביהודה ושומרון מסתמנת תמונה מורכבת יותר כאשר במספר  מקומות התגבשה קואליציה בין גורמי פתח וחמאס (דוגמת שכם). ישנם מקומות בהם מתקיימת התמודדות בין שתי התנועות (קלקיליה, טול כרם) ובאחריםהוגשו רשימות של פעילים עצמאיים הזוכים לתמיכה של גורמים פלסטינים (ראמאללה, בית לחם). במספר מקומות גם התגבשה קואליציה של מספר ארגונים המתמודדים ברשימה משותפת דוגמת חמאס והחזית העממית (טובאס). במזרח ירושלים ניכר עניין מועט בנושא הבחירות. היקף הנרשמים נמוך ביותר ומסתמנת אפשרות כי לא תתקיימנה בחירות במזרח ירושלים.
  • מסקר שפרסם מכון העולם הערבי לסקרים עולה כי שיעור המצביעים צפוי לעמוד על כ-60% . ברצועת עזה צופה הסקר 32% מהקולות לפתח 37% לחמאס 9% למפלגות שמאל ו-6% למפלגות אחרות (פלסטין אליום, 28 באוגוסט 2016). 

[1]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.