שחרור גלעד שליט- עדכון מספר 3

גלעד שליט צועד לעבר ביתו שבמצפה הילה

גלעד שליט צועד לעבר ביתו שבמצפה הילה

גלעד שליט עושה דרכו למצפה הילה

גלעד שליט עושה דרכו למצפה הילה

נועם שליט נושא דברים אודות מצבו של גלעד

נועם שליט נושא דברים אודות מצבו של גלעד

העצרת ברצועת עזה לכבוד המחבלים המשוחררים

העצרת ברצועת עזה לכבוד המחבלים המשוחררים

יחיא סנואר נואם בפני באי העצרת ברצועת עזה

יחיא סנואר נואם בפני באי העצרת ברצועת עזה

אחלאם אלתמימי בטקס קבלת הפנים בירדן (מען, 18 באוקטובר 2011)

אחלאם אלתמימי בטקס קבלת הפנים בירדן (מען, 18 באוקטובר 2011)


גלעד שליט צועד לעבר ביתו שבמצפה הילה

גלעד שליט צועד לעבר ביתו שבמצפה הילה
(דובר צה”ל, 18 באוקטובר 2011)

כללי

1. גלעד שליט הגיע לביתו שבמצפה הילה ב-18 באוקטובר אחר הצהרים והתקבל על ידי מאות אנשים. האב מסר כי גלעד מרגיש טוב אך סובל ממספר פציעות קלות עקב חוסר טיפול מפגיעה מרסיסים ואי חשיפה לשמש.

2. ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, בקהיר, עמאן ודמשק נערכו טקסים לכבוד המחבלים המשוחררים. המסר המרכזי , שעלה בהתבטאויות השונות , בפרט של ארגוני הטרור, הינו שיש לעשות כל מאמץ, ובכלל זה חטיפת ישראלים נוספים, על מנת לרוקן את בתי הכלא הישראלים מכל האסירים הפלסטינים.

הגעת גלעד שליט למצפה הילה

3. ב-18 באוקטובר בשעות אחר הצהרים ( 17:11 ) הגיע גלעד שליט לביתו שבמצפה הילה, שם התקבל ע"י מאות אנשים, תושבי הישוב וישראלים נוספים שהגיעו למקום.

גלעד שליט עושה דרכו למצפה הילה
גלעד שליט עושה דרכו למצפה הילה

(באדיבות NRG . צילום: מכס ילינסון 18 באוקטובר 2011)

4. כשעה לאחר הגעת המשפחה לביתה יצא האב נועם שליט מביתו ונשא דברים בפני קהל ונציגי התקשורת שנאספו במקום. הוא סיפר כי גלעד מרגיש טוב, אך סובל ממספר פציעות קלות עקב חוסר טיפול בפגיעה מרסיסים ואי חשיפה לשמש. הוא סיפר שתחילה היו תנאי השבי קשים, אך הם השתפרו בהמשך . לדבריו היה גלעד מעודכן בהתפתחויות סביבו בעת ששהה בשבי כיוון שהיה רשאי להאזין לרדיו, ולעיתים אף לטלוויזיה , בעיקר לערוצים ערביים.

5. נועם שליט הוסיף כי עדיין קשה לגלעד להיחשף לציבור עקב העובדה שהיה בבידוד כל כך הרבה שנים:"…הוא יצא מאיזה שהוא בור חשוך או איזה שהוא מרתף חשוך, להמולה זו". נועם שליט הודה לראש הממשלה, לשר הביטחון , לתומכים ולפעילים, וביקש מהציבור ומהתקשורת לאפשר לגלעד להשתקם ולחזור לחיים נורמאליים (הארץ, 19 באוקטובר 2011).

נועם שליט נושא דברים אודות מצבו של גלעד
נועם שליט נושא דברים אודות מצבו של גלעד
(באדיבות NRG. צלם: אריק סולטן 18 באוקטובר 2011)

דיווחים ראשוניים בתקשורת הישראלית אודות מצבו הבריאותי של גלעד שליט

6. בתמונות הראשונות שפורסמו נראה גלעד שליט כחוש, חיוור ותשוש. עם הגיעו של גלעד שליט לבסיס צה"ל, שליד כרם שלום הוא עבר בדיקות רפואיות ראשונות. דובר צה"ל מסר כי הבדיקה העלתה שמצבו של שליט טוב , אולם הוא סובל מבעיות שונות עקב תזונה לקויה ואי חשיפה לשמש (הארץ, 19 באוקטובר 2011). בדיווח אחר נמסר כי רופאים שבדקו אותו מצאו שמצבו הפיזי טוב ומצבו הנפשי מניח את הדעת (רשת ב’ 19 באוקטובר 2011). מכל מקום,  הרופאים החליטו שאינו זקוק לאשפוז מיידי ועל כן הוא המשיך לביתו שבמצפה הילה והוא יעבור בדיקות רפואיות יסודיות בהמשך.   

רצועת עזה

7. בכיכר אלכתיבה שבעזה התקיימה העצרת המרכזית לכבוד המחבלים המשוחררים בהשתתפות עשרות אלפי בני אדם (קודם לכן דווח כי המארגנים מצפים ל-200,000 משתתפים).

העצרת ברצועת עזה לכבוד המחבלים המשוחררים
העצרת ברצועת עזה לכבוד המחבלים המשוחררים
  
(Palestine-info , 18 באוקטובר 2011). הדגלים הירוקים שיוו לעצרת גוון חמאסי ולא פלסטיני לאומי.

8. הנואם המרכזי בטקס היה אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס. כמו כן נאם המחבל המשוחרר יחיא סנואר (ממקימי גדודי עז אלדין אלקסאם, נטל חלק בחטיפה ורצח נחשון וקסמן). הניה הדגיש בדבריו כי העיסקה כללה מחבלים מכל הארגונים ומכל שטח  פלסטין רבתי,  בה דבקה חמאס ( בשטח פלסטין רבתי נכללת גם ישראל "שטחי 1948" בלשון אסמאעיל הניה). אסמאעיל הניה שיבח גם את דרך הטרור ("ההתנגדות"), שהינה "בחירה אסטרטגית" של חמאס ושבאמצעותה שוחררו האסירים, כולל אלו שנדונו למאסרי עולם. יחיא סנואר קרא לגדודי עז אלדין אלקסאם להמשיך ולפעול לשחרורם של כלל האסירים הפלסטינים שבידי ישראל (ערוץ אלאקצא, 18 באוקטובר 2011).

יחיא סנואר נואם בפני באי העצרת ברצועת עזה
יחיא סנואר נואם בפני באי העצרת ברצועת עזה

(18 באוקטובר 2011, Palestine-info)

9. להלן התבטאויות נוספות של פעילי ארגוני הטרור :

א. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס , ציין כי חמאס לא תשקוט עד אשר בתי הכלא של ישראל יתרוקנו מהאסירים הפלסטינים (ערוץ אלאקצא, 18 באוקטובר 2011).

ב. הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם הודעה בה קרא ל"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור), להגביר את המאמצים לקחת בשבי חיילים ישראליים "עד שיתרוקנו כל בתי הכלא הציוניים מאסירים" (פאל-טודיי, 18 באוקטובר 2011).

ג. אבו מג’אהד, דובר הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית, הצהיר כי "אנו ממשיכים עד שיתרוקנו בתי הכלא מכל האסירים" (מען, 18 באוקטובר 2011).

יהודה ושומרון

10. טקס קבלת הפנים המרכזי למחבלים המשתתפים נערך במקטאעה, בנוכחות כמה אלפי אנשים. בטקס נשאו דברים אבו מאזן ובכיר חמאס ביהודה ושומרון חסן יוסף. בנוסף לכך נערכו קבלות פנים מקומיות במוקדים שונים אליהם הגיעו המחבלים המשוחררים (שכם, ג’נין, טול כרם, בית לחם, קלקיליה, סלפית). קבלות פנים נוספות יערכו בימים הקרובים.

11. בנאומו ציין אבו מאזן, שהקורבנות שהקריבו האסירים המשוחררים לא היו לשווא ותוצאותיהם יהיו מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים. אבו מאזן הבטיח שנושא האסירים יהיה בראש סדר העדיפויות של הרשות והביע תקוותו לראות בקרוב את מרואן אלברגותי (אסיר פתח) , אחמד סעדאת (איש החזית העממית לשחרור פלסטין), אבראהים חאמד (חמאס) ועבאס אלסיד (חמאס) ארבעה רבי- מחבלים, שלא נכללו ברשימת המשוחררים. אבו מאזן העלה טענה (שאין ביכולתנו לאמת אותה) לפיה "יש הסכם בינינו לבין הממשלה הישראלית [הקודמת] על קבוצה נוספת לקבוצה זו, לאחר שזו (העסקה) תסתיים.  
לכן אנו דורשים מהם [ישראל] לקיים את הבטחתם…" (הטלוויזיה הפלסטינית 18 באוקטובר 2011)2.
ירדן

12. אחלאם אלתמימי המחבלת תושבת ירדן, שהשתתפה בפיגוע ההתאבדות במסעדת סבארו בירושלים (15 הרוגים), הגיעה בטיסה מקהיר לעמאן.

אחלאם אלתמימי בטקס קבלת הפנים בירדן (מען, 18 באוקטובר 2011)
אחלאם אלתמימי בטקס קבלת הפנים בירדן (מען, 18 באוקטובר 2011)

13. בעמאן התקבלה אלתמימי ע"י כ-200 ירדנים, פעילי מפלגות, איגודים מקצועיים וקרובי משפחה. מקבלי הפנים השמיעו קריאות תמיכה בחמאס וגינו את הסכם השלום בין ישראל לירדן. בכיר אסלאמי, שהשתתף בקבלת הפנים, מסר כי בדעת התנועה האסלאמית בירדן לארגן טקס קבלת פנים גדולה לכבוד האסירה המשוחררת (אלבוצלה ואלסביל, 18 באוקטובר 2011).

מצרים

14.  לנמל התעופה בקהיר הגיעו כ-40 מחבלים משוחררים משם הוטסו למספר מדינות. בנמל התעופה הם התקבלו ע"י ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס וסגנו מוסא אבו מרזוק . נראה כי מרבית המחבלים המשוחררים יצאו לתורכיה, קטר וסוריה ובודדים למדינות ערביות נוספות (ירדן למשל, שאליה הגיעה אחלאם אלתמימי).

15.  ח’אלד משעל, בטקס קבלת הפנים התפאר ביכולתה של חמאס להסתיר את גלעד שליט מפני המודיעין הישראלי במשך חמש שנים. הוא גינה גירוש מחבלים משוחררים אל מחוץ לפלסטין  ("מדיניות גירוש האסירים הישראלית") והודה למצרים על תיווכה בעיסקה. ח’אלד משעל קרא לאבו מאזן לפגוש אותו בקהיר ולדון בפיוס. הוא סיים את דבריו במילים:"לאסירינו בבתי הכלא… החירות שלכם, כולכם, כל אסירינו מעזה הגדה ואדמות 1948 – מחייבת אותנו [קרי, מונחת על כתפינו] . האסירים היוצאים לחו"ל לא יישארו זמן רב מחוץ לאדמת פלסטין"  בהמשך הוא לחץ ידה של אחלאם אלתמימי וברך אותה (ערוץ אלג’זירה, פלסטין אינפו, 18 באוקטובר 2011).

סוריה

16.  בליל 13 באוקטובר שידרה הטלוויזיה הסורית את טקס קבלת הפנים שנערך ל-16 אסירים משוחררים, שהגיעו לנמל התעופה בדמשק. במקום הונפו דגלי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין והחזית העממית המפקדה הכללית (ארגונו של אחמד ג’בריל).

17. ההסברה הסורית הגדירה את שחרור האסירים כ"עיסקה היסטורית" המהווה "הישג איכותי" ל"התנגדות" (ארגוני הטרור). כך למשל, על פי כתבה בעיתון אלת’ורה (18 באוקטובר 2011) הוכיחה העיסקה ש"המאבק המזוין וההתנגדות הם אמצעי מעולה לנטילת הזכויות הלאומיות הפלסטיניות". הכתבה באלת’ורה קראה לפלסטינים לנטוש את דרך המשא ומתן, לדבוק ב"התנגדות" (קרי, הטרור) ולבצע פעולות נוספות כדי לשחרר את כל העצורים.

לבנון

18.  נשיא לבנון מישל סלימאן וראש הממשלה נג’יב מקאתי ברכו את ההנהגה הפלסטינית על שחרור האסירים . מיקאתי אף התקשר לאבו מאזן וברך אותו על כך.

19. ערוץ אלמנאר של חזבאללה שידר ב-18 באוקטובר את מהלך שחרור האסירים הפלסטינים ברצועה וביהודה ושומרון  המתכונת של גל פתוח, שכותרתו: "ההתנגדות [קרי, הטרור] יוצרת את החופש". סמיר אלקנטאר, המחבל הלבנוני המשוחרר, קרא להתנגדות הפלסטינית [קרי, ארגוני הטרור] לקחת בשבי "חיילים ציוניים" נוספים למען שחרור שאר האסירים שבבתי הכלא .


1 המשך והשלמה לעדכון מס’ 2 מ-18 באוקטובר 2011. השבוע לא יצא הסיכום השבועי ובמקומו הופצו העדכונים אודות שחרור גלעד שליט.

2 חסין אלשיח’, חבר הועד המרכזי של פתח אמר כי אבו מאזן התייחס בנאומו להסכם, שלדבריו נחתם בעבר עם ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט לפיו אם ישוחרר גלעד שליט ישראל תתחייב לתת אותו מספר אסירים לרשות הפלסטינית, ובפרט אסירים ותיקים מלפני הסכם אוסלו וכאלה שנדונו לתקופות מאסר נוספות (רדיו קול פלסטין, 18 באוקטובר 2011) כתב קול פלסטין בראמאללה גם הוא דיווח כי ישראל הבטיחה לממשלה הפלסטינית, שתשחרר אלף אסירים נוספים (רדיו קול פלסטין , 18 באוקטובר 2011).

לראש העמוד