חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (1 – 8 בדצמבר 2009)

אבו מאזן נפגש עם נשיא לבנון מישל סלימאן

אבו מאזן נפגש עם נשיא לבנון מישל סלימאן

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ששת מטעני החבלה שנמצאו בביתו של הפעיל בכפר סעיר

ששת מטעני החבלה שנמצאו בביתו של הפעיל בכפר סעיר


אבו מאזן נפגש עם נשיא לבנון מישל סלימאן
יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש עם נשיא לבנון מישל סלימאן

(ופא, 7 בדצמבר, 2009)

עיקרי הדו"ח

  השבוע אותרה נפילת רקטה בנגב המערבי. סיור צה"ל הותקף בירי RPG וירי נק"ל סמוך לגדר המערכת במרכז הרצועה. ביהודה ושומרון נמשכת בשבועות האחרונים פעילות אינטנסיבית של השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים.

  במוקד הפעילות המדינית עמדה השבוע יוזמה מדינית שוודית לקביעת מסגרת זמן להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים. חברי האיחוד האירופי עדיין לא הגיעו להסכמה אודות היוזמה. הרשות הפלסטינית, המנהלת מאבק מדיני נמרץ נגד ישראל, נרתמה לתמיכה ביוזמה השוודית וקיימה פעלתנות מדינית מול מדינות האיחוד האירופי, בדגש על אלו שאינן תומכות ביוזמה השוודית.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע אותרה נפילת רקטה אחת בשטח פתוח בנגב המערבי (4 בדצמבר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 ב-4 בדצמבר בוצע ירי RPG  ונשק קל לעבר סיור צה"ל סמוך לגדר המערכת  במרכז רצועת עזה.  הכוח השיב בירי. לא היו נפגעים. את האחריות לירי קיבלו פלוגות ירושלים של הג’האד האסלאמי בפלסטין. יצוין כי האירוע פורסם באתר האינטרנט של ביטאון אלרסאלה, המזוהה עם חמאס (אלרסאלה.נט, 4 בדצמבר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. כמו כן חשפו כוחות צה"ל מספר מטעני חבלה.

  בין התקריות יצוינו:

  •  2  בדצמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר מדמא (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק  (דובר צה"ל, 2 בדצמבר).

  • 2 בדצמבר – כוח צה"ל חשף רובה מאולתר בכליו של פלסטיני שהגיע לנקודת הביקורת סמוך לגוש עציון (דובר צה"ל, 2 בדצמבר).

  • 3 בדצמבר – כוח צה"ל חשף שני מטעני חבלה במשקל של חמישה ק"ג ושלושה ק"ג, שהונחו על הכביש סמוך לבית אל (צפונית לראמאללה). המטענים פוצצו באופן מבוקר ע"י צה"ל (דובר צה"ל, 3 בדצמבר).

  • 3 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוס ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס. בו ביום יודו אבנים לעבר שני  כלי רכב ישראליים סמוך לחרס (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 3 בדצמבר).

  • 5 בדצמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 5 בדצמבר).

  • 6 בדצמבר – כוח צה"ל עצר פלסטיני שנשא בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה בצומת יברוד (צפונית מזרחית לראמאללה). בו ביום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר דרומית מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 6 בדצמבר ).

  • 7 בדצמבר – במהלך  פעילות שביצע כוח צה"ל באזור בית לחם, נמצאו שישה מטעני חבלה במשקל ק"ג כל אחד וארבעה בקבוקי תבערה בביתו של פעיל טרור בכפר סעיר (סמוך לבית לחם).

ששת מטעני החבלה שנמצאו בביתו של הפעיל בכפר סעיר
ששת מטעני החבלה שנמצאו  בביתו של הפעיל בכפר סעיר
(צילום: דובר צה"ל, 7 בדצמבר)

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין ישראל לרצועה היו פתוחים במהלך השובע ועברו דרכם 698 משאיות.

 שיירת סיוע בשם "תחי פלסטין" צפויה להגיע לעזה ב-27 בדצמבר כדי לציין את יום השנה ל"מלחמת עזה" (קרי, מבצע "עופרת יצוקה"). השיירה תכלול 15 אמבולנסים ויותר מ-80 משאיות הנושאות מוצרי סיוע. כמו כן בשיירה יהיו 300 פעילים ממדינות שונות ובראשם יעמוד חבר הפרלמנט הבריטי  הפרו-פלסטיני ג’ורג’ גאלוי ( BBC בערבית, 6 בדצמבר, 2009).

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית פועלת לאימוץ היוזמה השוודית הקוראת לחלוקת ירושלים

 במוקד הפעילות המדינית עמדה השבוע יוזמה מדינית שבדית לקביעת מסגרת זמן להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים. הדיון ביוזמה אמור להיערך ב-8 בדצמבר בכינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל. בדיונים מקדימים, שהתקיימו בסוף השבוע לקראת מפגש שרי החוץ לא הצליחו דיפלומטים מ-27 מדינות החברות באיחוד להגיע להסכמה על נוסח אחיד של החלטה (הארץ, 6 בדצמבר,2009).

 הרשות הפלסטינית, המנהלת מאבק מדיני נמרץ נגד ישראל, נרתמה לתמיכה ביוזמה השוודית:

  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, הצהיר בראיון לסוכנות הידיעות האיטלקית כי שינוי בשינוי בעמדה האירופית בנושא היוזמה השוודית יהווה "מכה קשה" לתהליך השלום ויפחית מאמינותה של ההנהגה הפלסטינית. לדבריו, "כניעה" ללחצים הישראליים בנוגע למעמדה של ירושלים המזרחית תמחיש שהאיחוד האירופי אינו מעוניין להיות שותף אובייקטיבי בתהליך המדיני (AKI , 4 בדצמבר, 2009).

  • אלמאלכי הדגיש כי הוא וראש הממשלה של הרשות הפלסטינית סלאם פיאצ’ קיימו פגישה עם קונסולים של האיחוד האירופי ועדכנו אותם אודות העמדה הפלסטינית התומכת ביוזמה השוודית.  הוא הוסיף כי פעילותם המדינית מתמקדת במספר מדינות האיחוד, שאינן תומכות ביוזמה השוודית. לדבריו, נציגי הרשות הפלסטינית במדינות הללו פועלים בעניין זה בתיאום עם השגרירים הערבים.(AKI , 4 בדצמבר, 2009).

  •  הממשלה הפלסטינית ערכה ישיבה שבועית בראשותו של סלאם פיאצ’ ופרסמה הודעת סיכום בה היא קראה לאיחוד האירופי למלא תפקיד גדול יותר בפעילות להחייאת תהליך השלום. זאת על ידי אימוץ עמדה ברורה יותר הדבקה במשפט הבינלאומי ובהחלטות המוסדות הבינלאומיים על פיהם "ירושלים היא חלק בלתי נפרד מהשטחים הפלסטיניים, שנכבשו בשנת 1967" (ופא, 7 בדצמבר, 2009).

פעילות אבו מאזן בזירה הערבית

 במהלך ביקורו בלבנון, ערך יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מסיבת עיתונאים  בה הודיע שהרשות החליטה לעת עתה שלא לפנות למועצת הביטחון על מנת שתכיר במדינה פלסטינית. שכן, לדבריו, זוהי החלטה ערבית שעל הליגה הערבית לקבל ולהעביר למועצת הביטחון. בכוונת אבו מאזן לפתוח במסע דילוגים במספר מדינות ערב (החל מה-7 בדצמבר) על מנת לזכות בתמיכתן למהלך של הכרזה חד-צדדית  על מדינה פלסטינית (אלקדס, 6 בדצמבר, 2009)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד