זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

מועמדי הנשיא לממשלה החדשה

מועמדי הנשיא לממשלה החדשה

”דרכה הירוקה של התקווה<br>
“ בפייסבוק

”דרכה הירוקה של התקווה
“ בפייסבוק

צילום של מצבאח יזדי ומימינו הנשיא אחמדינז'אד

צילום של מצבאח יזדי ומימינו הנשיא אחמדינז'אד

נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ'אן עם ילדים יתומים

נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ'אן עם ילדים יתומים

נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ'אן עם ילדים יתומים

נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ'אן עם ילדים יתומים


רשימת השרים, שהועברה בשבוע שעבר על-ידי הנשיא אחמדינז’אד לאישור המג’לס עוררה כצפוי ביקורת פוליטית מצד יריביו הפוליטיים גם בקרב במחנה השמרני. סגן יו"ר המג’לס, מחמד רזא באהונר, העריך בסוף השבוע שעבר, כי בין ארבעה לחמישה ממועמדי הנשיא לשרים לא יאושרו על-ידי המג’לס. לדבריו, סבורים חברי המג’לס, כי חלק מהשרים, שהוצעו על-ידי הנשיא, אינם ראויים יותר לתפקידם מאשר קודמיהם בממשלה היוצאת. באהונר גם מתח ביקורת על כך, שהנשיא חשף את חלק ממועמדיו לשרים בראיון טלוויזיוני בטרם העביר כנהוג את רשימת השרים לעיון המג’לס (אפתאב, 21 אוגוסט).

גם יו"ר מרכז המחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי, הצטרף לביקורת ביחס לחלק מהשרים, שהוצעו על-ידי הנשיא, ואמר, כי רשימת השרים אינה מבשרת טובות בנוגע לסיכויי הצלחתה של הממשלה הבאה. תוכלי ציין, כי חלק מהשרים נעדרי כל ניסיון ביצועי. כך, למשל, מסתכם ניסיונה הביצועי של ד"ר מרזיה וחיד-דסתג’רדי, מועמדת הנשיא לתפקיד שרת הבריאות, באחריות על אגודת הבסיג’ של נשות אוניברסיטת כרג’ ולא ניתן לצפות ממנה להצליח בניהול משרד חברתי-כלכלי חשוב. תוכלי מתח ביקורת גם על מועמד הנשיא לתפקיד שר המודיעין, חג’ת אלאסלאם חידר מצלחי. מצלחי, אמר תוכלי, לא עסק ולו יום אחד בחייו בעבודה מודיעינית ולפיכך אינו כשיר לתפקיד שר המודיעין. הוא הוסיף, כי אילו היה הנשיא מאמץ את הצעת יו"ר המג’לס ומתייעץ עם המג’לס טרם גיבוש רשימת השרים, היתה בחירתו טובה יותר (עצר-י איראן, 18 אוגוסט).

מועמדותה של פאטמה אג’רלו לתפקיד שרת הרווחה עוררה אף היא כמה הסתייגויות. חבר ועדת התעשיה של המג’לס, סיד מהדי צאדק, ערער על כישוריה המקצועיים והעריך, כי לא תזכה באמון המג’לס (פרדא, 19 אוגוסט). מינויה של אג’רלו נתקל בהתנגדות גם בעקבות שרבוב שמה לפרשת עבאס פ’אליזדאר, שפרצה בשנה שעברה (ג’מהורי-י אסלאמי, 17 אוגוסט). פ’אליזדאר, ששימש לטענתו כיועץ למג’לס, עורר בשנת 2008 סערה ציבורית באיראן לאחר שהאשים בכירים איראנים, ובהם גם אנשי דת, בפרשיות שחיתות כלכלית חמורות. פ’אליזדאר, שהינו קרוב משפחתה של אג’רלו, נעצר זמן קצר לאחר מכן בהאשמות שונות, ובהן: הפצת שקרים ומעילה בכספים.

מועמדי הנשיא לממשלה החדשה
מועמדי הנשיא לממשלה החדשה (מקור: היומון מרדם סאלארי).

בתוך כך דיווחו השבוע כמה אתרים שמרנים על ביקורת גם מצד אנשי דת בכירים בנוגע לכוונת הנשיא למנות שלוש נשים לתפקידי שרות בממשלתו. יו"ר סיעת אנשי הדת במג’לס, מחמד תקי רהבר, אמר בשיחה עם האתר "פרדא", המזוהה עם הזרם השמרני-הפרגמטי, כי אנשי דת בכירים רבים, ובהם שני אנשי הדת השמרנים הבכירים, איתאללה צאפי גלפ’איגאני ואיתאללה מכארם-שיראזי, הביעו הסתייגות מהכוונה למנות שרות בממשלה וביקשו מהנשיא לשקול מחדש את עמדתו. לדברי רהבר, כוללת סוגיית מינוין של נשים למשרות שר בממשלה היבטים הלכתיים, שעל הנשיא להתחשב בהם. הוא ציין, כי כאשר תתפרסם עמדת בכירי אנשי הדת באופן רשמי ואם לא ישמיע המנהיג העליון את עמדתו בנושא, יהיה המג’לס חייב להתחשב בעמדת אנשי הדת בעת ההצבעה על אישור שלוש השרות המוצעות (פרדא, 21 אוגוסט). גם חבר המג’לס, מצטפא טבאטבאא’י, מתח ביקורת על כוונת הנשיא למנות שרות בממשלתו ואמר, כי אין באיראן מחסור בגברים המחייב איוש תפקידי שרים על-ידי נשים. אם אחמדינז’אד רואה עצמו כ"פונדמנטליסט", אמר טבאטבאא’י, עליו לשקול מחדש את עמדתו בנושא זה (פרדא, 23 אוגוסט).

דרשן תפילות יום השישי במשהד, איתאללה סיד אחמד עלם אלהדי, המוכר בעמדותיו האולטרה-שמרניות, הביע אף הוא את הסתייגותו מכוונת הנשיא למנות נשים לתפקידי שר. בדרשת יום השישי, שנשא בסוף השבוע שעבר, אמר עלם אלהדי, כי האסלאם קובע חלוקת תפקידים ברורה בין נשים לבין גברים וכי אפילו לבתו של הנביא מחמד, פאטמה זהרא, שלא היתה אישה מוכשרת ממנה, לא מסר הנביא משימות ניהול. איש הדת הבכיר, הנחשב לאחד מתומכיו של הנשיא אחמדינז’אד, ציין, כי על הנשיא היה ראוי להתייעץ בעניין זה עם אנשי הדת (אנצאר ניוז, 21 אוגוסט). ההצבעה במג’לס על אישור מועמדי הנשיא לתפקידי שרים צפויה להתקיים בשבוע הבא.

גורמים איראנים בעקבות הביקורת נגד שר ההגנה המיועד:
מערכת המשפט בארגנטינה משרתת אינטרסים ציוניים

בכירים איראנים גינו השבוע בחריפות את הביקורת, שהשמיעה ארגנטינה נגד הכוונה למנות את אחמד וחידי, החשוד במעורבות בפיגוע במרכז הקהילתי היהודי בבואנוס-איירס בשנת 1994, למשרת שר ההגנה.

ביום שני זימן משרד החוץ האיראני את מיופה הכח של ארגנטינה, Mario Enrique Quinteros , לשיחת נזיפה. במהלך השיחה גינה ראש המחלקה לענייני דרום-אמריקה במשרד החוץ בחריפות את הודעתה של ארגנטינה בנוגע לכוונה למנות את וחידי כשר ההגנה ואמר, כי זוהי התערבות בוטה בענייניה הפנימיים של איראן. הוא הוסיף, כי חלק מהאישים והקבוצות בארגנטינה, ובעיקר ברשות השופטת, מגנים על האינטרסים של הציונים במקום להגן על האינטרסים של העם הארגנטינאי. ראש המחלקה לענייני דרום-אמריקה התייחס להתנהלותם המושחתת של גורמים ברשות השופטת בארגנטינה במהלך חקירת הפיגוע במרכז היהודי, שהיו מעורבים לדבריו במתן שוחד, בזיוף מסמכים ובהטעיית דעת הקהל (אירנ"א, 24 אוגוסט).

קודם לכן גינה גם דובר משרד החוץ האיראני, חסן קשקאוי, את הביקורת שהושמעה על-ידי ארגנטינה, והגדיר אותה כהתערבות בענייניה הפנימיים של איראן. העובדה, שהמערכת המשפטית בארגנטינה מטפלת בפרשות משפטיות בהתאם לאינטרסים של הציונים, היא עלבון לאינטליגנציה של העם בארגנטינה. קשקאוי ציין, כי למרות החקירות הרבות, שבוצעו על-ידה מאז שנת 1994, לא הצליחה מערכת המשפט בארגנטינה למצוא ולו מסמך משפטי אחד נגד הדיפלומטים והבכירים המדיניים והביטחוניים של איראן, שניתן יהיה להציגו בפני בית המשפט. כל המסמכים, שהוצגו על-ידי התובע בפרשת הפיגוע בבואנוס-איירס, מבוססים על עדויות עקיפות, שקריות וסותרות, שהופצו על-ידי גורמים אופוזיציונריים ואנטי-מהפכניים. השופט עצמו, אמר קשקאוי, הודח מתפקידו לאחר שהואשם בנטילת שוחד. לשופט זה היה תפקיד מרכזי בהסתרת עדויות, שהצביעו על כך, שחוגים ציוניים הם שהיו מעורבים בפיגוע והם שביקשו להפנות את תשומת הלב מהאשמים האמיתיים לכיוונה של איראן. הרשות השופטת בארגנטינה מושפעת מלחצים, שוחד ותעמולה של הלובי הציוני והיא משרתת את האינטרסים של הציונים במקום את אלה של העם הארגנטינאי. קשקאוי קרא לממשלת ארגנטינה לפעול לזיהוי "הסוכנים האמיתיים" הניצבים מאחורי הפיגוע במרכז היהודי (אירנ"א, 23 אוגוסט).

גם במג’לס נמתחה ביקורת חריפה על הטענות כנגד וחידי. יו"ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, עלאא’ אלדין ברוג’רדי, אמר, כי הטענות מצד ארגנטינה נגד המועמד למשרת שר ההגנה לא ישפיעו על החלטת המג’לס בנוגע לאישור מועמדותו וכי ההאשמות נגד איראן בפרשת הפיגוע בבואנוס-איירס הינן חסרות בסיס (איראן דיילי, 25 אוגוסט). דובר הועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, כאט’ם ג’לאלי, שלל אף הוא את הטענות בנוגע למעורבות איראן בפיגוע ואמר, כי טענות הציונים בעניין זה רק מחזקות את מעמדו של וחידי במג’לס לקראת הצבעת האמון בו. חבר נוסף בועדה, ג’ואד כרימי קדוסי, אמר אף הוא, כי הטענות נגד וחידי יחזקו את אמון חברי המג’לס בשר המיועד. הוא ציין, כי הטענות בנוגע למעורבותה של איראן בפיגוע הן פרי-המצאתם של הציונים וכי איראן אינה מייחסת כל חשיבות לטענות מופרכות אלה. השפעת הציונים במערכת המשפט בארגנטינה ידועה לכולם, אמר כרימי, והציונים מעלים את טענותיהם רק על מנת לפגוע באיראן ובאסלאם (אלף, 24 אוגוסט).

האם נקברו הרוגי המהומות בחשאי בבית הקברות בטהראן? 

האתר הרפורמיסטי "נורוז" דיווח בראשית השבוע, כי כמה עשרות אזרחים, שנהרגו במהלך המהומות שפרצו בעקבות הבחירות לנשיאות, נקברו בחודש שעבר בחשאי בבית הקברות "בהשת-י זהרא" שבדרום טהראן. האתר דיווח מפי אחד מעובדי בית הקברות, כי 44 גופות הועברו ב-12 וב-15 ביולי ממחסן קירור תעשייתי בדרום-מערב טהראן לבית הקברות ונקברו בחלקה 302 תחת סידורי אבטחה כבדים ובאופן חפוז. הגופות נקברו ללא ציון שם ההרוגים והקברים סומנו רק באמצעות מספרי הרישוי של הקבורה (נורוז, 23 אוגוסט).

”דרכה הירוקה של התקווה<br />
“ בפייסבוק” width=”250″ height=”529″ title=””דרכה הירוקה של התקווה<br />
“ בפייסבוק”><br />
          תמונות לכאורה של הקברים הבלתי-מסומנים<br /> <br />
(המקור: אתר האופוזיציה  www.iranpressnews.com)
</p>
<p>גורמים איראנים רשמיים הזדרזו להכחיש את הפרסום ב"נורוז". מנהל בית הקברות "בהשת-י זהרא", מחמוד רזאא’יאן, טען, כי לא בוצעה כל קבורה בלתי-חוקית או חשאית בבית הקברות וציין, כי מדובר בשמועות בלבד. בראיון לסוכנות הידיעות "מהר" אמר מנהל בית הקברות, כי אף גופה לא נקברה בימים האחרונים באופן אנונימי וכי לא הופעלו לחצים כלשהם על בית הקברות לבצע קבורה שכזו. לדבריו, כל קבורה בבית הקברות מתבצעת באופן חוקי ואין כל אמת בדיווחים בנוגע לקיומם של קברים המוניים בבית הקברות. גם פרהאד תג’רי, חבר ועדה מיוחדת, שמונתה על-ידי ועדת הביטחון הלאומי של המג’לס לחקור את מצב העצורים ובתי המעצר בעקבות הבחירות לנשיאות, הכחיש את הדיווחים בנוגע לקבורת הרוגי המהומות בבית הקברות "בהשת-י זהרא" (מהר, 24 אוגוסט). </p>
<p>חבר המג’לס, חמיד רזא כאתוזיאן, הגדיר אף הוא את הדיווחים בנושא כ"בלתי מבוססים" ואמר, כי אם למישהו יש עדויות לקבורה המונית של הרוגי המהומות ב"בהשת-י זהרא", עליו להציגן בפני המג’לס. הוא ציין, כי לא ניתן לפתוח בחקירה בהתבסס על שמועות וספקולציות (פ’רלמן ניוז, 23 אוגוסט). על אף הכחשות אלה הינחה השבוע יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני, לפתוח בחקירת הפרשה. בנוסף דיווחו אמצעי תקשורת איראנים, כי מנהל בית הקברות "בהשת-י זהרא" הודח השבוע מתפקידו על-ידי ראש עיריית טהראן, מחמד באקר קאליבאף (אעתמאד, 26 אוגוסט).<strong>  </strong></p>
<p align=בנו של איש הדת הרדיקלי, איתאללה מצבאח-יזדי, פותח צוהר ליחסים בין איש הדת לבין הנשיא 

איש הדת הבכיר, איתאללה מחמד-תקי מצבאח יזדי, נחשב בשנים האחרונות ל"פטרונו" הרוחני של הנשיא מחמוד אחמדינז’אד. מצבאח-יזדי, העומד בראש המכון לחינוך ע"ש ח’מיני בעיר קום, הינו מראשי המחנה השמרני-רדיקלי בממסד הדתי באיראן והוא אוחז בעמדות קיצוניות בשורה של נושאים. בין היתר מצדד מצבאח-יזדי בחיזוק סמכויותיו של המנהיג העליון על חשבון המוסדות הפוליטיים הנבחרים על-ידי הציבור, דוגל בתפישות משיחיות רדיקליות, תומך בהגברת תהליכי האסלאמיזציה בחברה האיראנית ובמוסדות להשכלה גבוהה ואף קורא לנקוט בשיטות אלימות ובדיכוי ללא רחמים כנגד מתנגדי המשטר.

מאז היבחרו של אחמדינז’אד לנשיאות איראן בשנת 2005 עלה שמו של מצבאח-יזדי בהזדמנויות רבות כמי שנהנה מהשפעה רבה על הנשיא ועל מדיניותו. לאחרונה אף עורר מצבאח-יזדי סערה, לאחר שהצהיר, כי הציות לנשיא הנתמך על-ידי המנהיג העליון כמוהו כציות לאלוהים.

צילום של מצבאח יזדי ומימינו הנשיא אחמדינז'אד
צילום של מצבאח יזדי ומימינו הנשיא אחמדינז’אד
(המקור: www.aviny.com )

בראיון, שהעניק השבוע בנו של איתאללה מצבאח-יזדי לאתר החדשותי "ח’בר", פתח עלי מצבאח-יזדי צוהר נדיר למערכת היחסים שבין הנשיא לבין איש הדת האולטרה-שמרני. בראיון ניסה בנו של איש הדת הבכיר להמעיט בחשיבות הקשר בין שני האישים ובעוצמתו.

לדברי עלי מצבאח-יזדי הקשר בין הנשיא לבין אביו אינו הדוק במיוחד וכי הוא מתבצע רק במקרים בהם זקוק אחמדינז’אד ל"הכוונה מחשבתית" או כאשר הוא מעוניין להעביר עדכונים לאיש הדת הבכיר. בתשובה לשאלה, כיצד מתבצע הקשר בין שני האישים כאשר מצבאח-יזדי מבקש להעלות נושא מסויים מול הנשיא, השיב עלי, כי איש הדת עושה זאת באמצעות שיחת טלפון.

עלי דחה את טענת אמצעי התקשורת, לפיה הקשרים בין מצבאח-יזדי לבין אחמדינז’אד הינם נרחבים וכי הנשיא מאשר את כל מעשיו עם איש הדת הבכיר, וטען, כי הדבר איננו נכון. קירבתו של הנשיא למצבאח-יזדי, אמר עלי, היא קירבה אידיאולוגית ומחשבתית.

עלי נשאל, האם דבריו של הנשיא, שהגדיר לאחרונה את יחסיו עם המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, כיחסים בין אב ובנו, משקפים גם את היחסים בינו לבין איתאללה מצבאח-יזדי והשיב בשלילה. לדבריו, מהות הקשר, אליו התייחס הנשיא בהקשר ליחסיו עם ח’אמנהאי, יכולה להתקיים רק בינו לבין המנהיג העליון בהיותו "שליט חכם ההלכה" (ולי פקיה).

בנו של איש הדת נשאל גם לגבי עמדתו של אביו בנוגע להחלטתו מעוררת המחלוקת של אחמדינז’אד למנות את רחים משאא’י כסגנו הראשון (החלטה ממנה נאלץ לסגת בעקבות הנחיית המנהיג העליון). עלי השיב, כי אביו מעולם לא הביע עמדה קונקרטית ביחס לאישים ספציפיים ולכן גם בעניין זה הוא נמנע מלהביע עמדה. הוא אישר, עם זאת, כי לאביו היתה ביקורת ביחס לדברים שנאמרו על-ידי משאא’י, למעשיו ולעמדותיו, אשר סתרו לעיתים את עקרונות המשטר האסלאמי באיראן (ח’בר, 25 אוגוסט).

נתונים עדכניים על התפשטות האיידס באיראן: 83 אלף בני-אדם חולים במחלה 

האתר "עצר-י איראן" דיווח השבוע מפי יו"ר המחלקה לפיקוח על מחלת האיידס במשרד הבריאות האיראני, כי מספר החולים באיידס באיראן מוערך בכ-83 אלף איש, מתוכם זוהו עד כה רק 19 אלף חולים. להערכת מומחים שונים, מספר חולי האיידס באיראן גבוה אף יותר מנתון רשמי זה.

לדברי האתר, מספר חולי האיידס באיראן נמצא במגמת עליה והגיל הממוצע של החולים במחלה הוא 25 עד 34. עוד צויין ב"עצר-י איראן", כי בשל רגישות העיסוק בסוגיות הקשורות ביחסי מין בחברה האיראנית, ובעיקר באמצעי התקשורת הממלכתיים ובמערכת החינוך, קיים פער ניכר במודעות של צעירים איראנים לדרכי ההידבקות במחלה (עצר-י איראן, 22 אוגוסט).

עד לאחרונה טענו גורמים רשמיים איראנים, כי מספר חולי האיידס באיראן עומד על פחות מ-20 אלף בני-אדם. לטענת מומחי בריאות באיראן, חל בשנים האחרונות שינוי באופן ההידבקות במחלת האיידס באיראן ובשונה מבעבר רוב מקרי האיידס המתגלים כיום במדינה קשורים בקיום יחסי מין לא-מוגנים ולא בשימוש במזרקים נגועים על-ידי מכורים לסמים או עירויי דם נגועים.

בשנים האחרונות התגברה משמעותית מודעותם של שלטונות איראן לצורך להיאבק במחלה וכן הכרתם, שהתנהגות מינית מסוכנת מהווה גורם משמעותי להידבקות במחלה גם באיראן. באיראן פועלים כיום כ-70 מרכזים לייעוץ בנושא הרגלי מין בטוח, אך בהעדר הסברה מספקת, חלק גדול מהציבור אינו מודע לקיומם של מרכזים אלה.

תמונות השבוע: נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ’אן עם ילדים יתומים

נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ'אן עם ילדים יתומים

נשיא איראן בסעודת שבירת צום הרמצ'אן עם ילדים יתומים

 

לראש העמוד