שחיקה משמעותית בהסדר ה”הרגעה”

רקטה שנפלה באחת השכונות בעיר שדרות

רקטה שנפלה באחת השכונות בעיר שדרות

ירי רקטות לעבר ישראל

ירי רקטות לעבר ישראל

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת ההסלמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת ההסלמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי מאז תחילת הסדר ההרגעה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי מאז תחילת הסדר ההרגעה

ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר

ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר

ירי פצצות מרגמה

ירי פצצות מרגמה

אתר עז אלדין אלקסאם באנגלית, 16 בנובמבר 2008

אתר עז אלדין אלקסאם באנגלית, 16 בנובמבר 2008

רקטה שנפלה בקיבוץ במועצה אזורית שער הנגב

רקטה שנפלה בקיבוץ במועצה אזורית שער הנגב

הברחת דלק לרצועת עזה

הברחת דלק לרצועת עזה

שר הביטחון, אהוד ברק, וסגן שר הביטחון, מתן וילנאי בסיור בשדרות

שר הביטחון, אהוד ברק, וסגן שר הביטחון, מתן וילנאי בסיור בשדרות

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחו

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחו


רקטה שנפלה באחת השכונות בעיר שדרות

  ירי רקטות לעבר ישראל
רקטה שנפלה באחת השכונות בעיר שדרות (צילום: זאב טרכטמן, 14 בנובמבר)  

ירי רקטות לעבר ישראל (אתר עז אלדין אלקסאם בערבית, 15 בנובמבר 2008)

כללי

1. החל מ-4 בנובמבר התחיל רצף של אירועים ברצועת עזה המסמל שחיקה משמעותית של הסדר ה"הרגעה". הסדר זה, שתחילתו ב-19 ביוני 2008, הביא לתקופה של קרוב לחמישה חודשים של שקט יחסי ברצועת עזה וביישובי הנגב המערבי. בתקופה זו נמנעו ארגוני הטרור בדרך כלל מלבצע פיגועים בעוד שצה"ל נמנע מלפעול בתוך הרצועה. תקופה זו נוצלה ע"י חמאס וארגוני הטרור להמשך ההתעצמות הצבאית ולשיפור המוכנות לקראת "היום שאחרי".

2. האירועים שהביאו לשחיקת ה"הרגעה", עד כדי הצבת סימן שאלה לגבי המשך תקפותה, החלו ב-4 בנובמבר. בעקבות מידע בדבר כוונת חמאס לבצע פיגוע תקיפה באמצעות מנהרה ("מנהרה מתקתקת") פעל צה"ל בסמוך לגבול, סיכל פיגוע חטיפה שתוכנן, והרג שבעה פעילים מבצעיים של חמאס. חמאס הגיבה בירי מאסיבי של עשרות רקטות ומרגמות ירי חסר תקדים בהיקפו מאז תחילת ה"הרגעה". בתום התגובה המיידית נמשך "טפטוף" של ירי רקטות ומרגמות (מצד ארגוני המחבלים הקטנים) בעוד שישראל בתגובה סגרה את מעברי הגבול לעזה. הסלמה נוספת חלה ב-12 בנובמבר כאשר צה"ל הרג ארבעה פעילי חמאס, שניסו להניח מטען חבלה בסמוך לגדר המערכת. גם בעקבות אירוע זה ירו ארגוני הטרור הפלסטינים ובראשם חמאס, כמה עשרות רקטות ופגזי מרגמות לעבר יישובי הנגב המערבי, כולל לעבר אשקלון ושדרות. הירי התבצע ברציפות במשך ארבעה ימים בהיקפים משתנים (נכון ל-16 בנובמבר בשעות הצהרים).

3. הסלמה ממושכת זו הינה ראשונה מסוגה והיא בולטת במידת חומרתה מאז תחילת הסדר ה"הרגעה" במספר היבטים: היקפה (סה"כ נורו בין ה-4 ל-16 בנובמבר 91 רקטות ו-38 פצצות מרגמה); רציפותה ( אירועים כמעט יומיומיים במשך עשרה ימים) ; סוג אמצעי הלחימה שהופעלו במהלכה (רקטות גראד 122 מ"מ , שנורו לעבר אשקלון, ושעל הירי שלהם נטלה אחריות חמאס); משך זמן סגירת המעברים בתגובה ע"י ישראל (מאז 5 בנובמבר מעברים סגורים למעבר סחורות). בעקבות המחסור ברצועה ועל רקע פניות גורמים בינלאומיים, החלה ישראל להעביר החל מ-11 בנובמבר מכסה מצומצמת של סולר עבור תחנת הכוח המספקת חשמל לרצועה. העברה זו שבה והופסקה ב-12 בנובמבר בעקבות חידוש ירי הרקטות ע"י חמאס.

4. מאפיין נוסף בהסלמה הנוכחית, ראשון מסוגו מאז תחילת הסדר ה"הרגעה", הינו המעורבות הישירה של חמאס בירי הרקטות ופצצות המרגמה, ונטילת אחריות פומבית ע"י חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין פתח וארגונים קטנים נוספים (עד כה חמאס לא נטלה חלק בירי וארגוני הטרור האחרים נמנעו בדרך כלל מליטול אחריות פומבית לירי). בו בזמן, ראשי חמאס ודובריה הבהירו בהצהרות פומביות כי אין המדובר במדיניות שמטרתה לשים קץ ל"הרגעה" אלא ב"משוואת תגובה" למה שמכונה על ידם ה"הפרות הישראליות". מאפיין נוסף ברצף האירועים הנוכחי הינו שגם לאחר שחמאס "הגיבה" (לטענתה) בירי על הפעילות הישראלית, שאר ארגוני הטרור (פת"ח הג’האד האסלאמי בפלסטין וכו’) לא נצרו נשקם אלא המשיכו ב"טפטוף" ירי לעבר ישראל. כך למשל, החל משעות הצהרים של 14 בנובמבר נצרה חמאס את האש והירי בוצע מאז על ידי ארגוני הטרור הפלסטינים האחרים (תוך שחמאס נמנעת מלכפות עליהם לנצור את האש בכוח הזרוע).

5. לסיכום : רצף האירועים, שתחילתו ב-4 בנובמבר, בסיכול פיגוע חטיפה של חמאס, מסמל שחיקה משמעותית בתקפות ה"הרגעה" ומעמיד בסימן שאלה את המשכה. לכאורה, לשני הצדדים המרכזיים ל"הרגעה" , ישראל וחמאס, יש עניין בהמשכה , כל אחד מסיבותיו. שני הצדדים אף מצהירים על כך בפומבי. מצרים , אשר עמדה מאחורי ה"הרגעה", אף היא מעוניינת בהמשכה, ולהערכתנו היא פועלת מאחורי הקלעים להרגעת המצב 1. אולם למרות כל האמור לעיל, ניתח האירועים בשטח מצביע על כך שלראשונה מאז נכנסה ה"הרגעה" לתוקף נוצרה בשטח דינאמיקה של הסלמה , שעד כה הקשתה על הצדדים להשיב את המצב לקדמותו.

6. רצ"ב נספח ובו הפרקים הבאים:

א. סיכול ניסיון הנחת המטען סמוך לגדר הביטחון ומתקפת הירי שבעקבותיו (16-12 בנובמבר).

ב. מאפייני תגובת ישראל על שחיקת הסדר ה"הרגעה".

ג. תגובות חמאס ושאר ארגוני הטרור לאירועי הימים האחרונים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת ההסלמה
(נכון ל-16 בנובמבר 1200)

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת ההסלמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי מאז תחילת הסדר ה"הרגעה"
(נכון ל-16 בנובמבר 1200)

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי מאז תחילת הסדר ההרגעה

נספח

א. סיכול ניסיון הנחת מטען על גדר הביטחון ומתקפת הירי שבעקבותיו (נכון ל-16 נובמבר 1200)

כללי

7. ב- 12 בנובמבר בשעות הבוקר זיהה כוח צה"ל מספר מחבלים חמושים, שניסו להניח מטען חבלה , סמוך לגדר המערכת במרכז רצועת עזה. במקום התפתחו חילופי אש בין המחבלים לבין כוח צה"ל, שהגיע למקום. במהלך חילופי האש הופעל מטען חבלה לעבר הכוח ואף נורו לעברו מספר פצצות מרגמה. הכוח ביצע ירי לעבר המחבלים החמושים, והרג ארבעה מחבלים פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם (אתר אלקסאם, 12 בנובמבר). על גופות ההרוגים נמצאו כלי נשק ורימונים. חייל צה"ל באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי (אתר דובר צה"ל).

8. האירוע ב-12 בנובמבר הינו המשכה של הסלמה, שהחלה בליל 5-4 בנובמבר, עם סיכול פיגוע חטיפה, שהתכוונה חמאס לבצע באמצעות מנהרה 2. בסיכול פיגוע החטיפה נפצעו שישה חיילי צה"ל (שניים מהם באורח בינוני ) ונהרגו שבעה פעילים מבצעיים של חמאס. חמאס ושאר ארגוני הטרור הגיבו במתקפת ירי לעבר ישראל. בין ה- 4 בנובמבר ל- 12 בנובמבר נמשך ירי ספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה. סה"כ נורו במהלך האירועים הללו 91 רקטות ו-38 פצצות מרגמה . במקביל, ביצעו כוחות צה"ל פעילות סיכול ומנע סמוך לגדר הביטחון עם רצועת עזה.

ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר
מימין: טנק צה”ל במהלך פעילות נגד חולייה שניסתה להניח מטען בסמוך לגדר. משמאל: פעיל חמאס

במהלך חילופי האש עם כוחות צה”ל (ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר)

מתקפת ירי של ארגוני הטרור

9. בתגובה להריגת פעילי הטרור במהלך הסיכול הנחת המטען פתחו ארגוני הטרור הפלסטינים בירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה, שנמשך גם במהלך ה-16 בנובמבר כמה רקטות גראד ( 122 מ"מ ) שנורו ע"י חמאס נפלו בעיר אשקלון וסביבותיה. סה"כ נורו בין 16-12 בנובמבר 30 רקטות, ו-20 פצצות מרגמה . אחת הרקטות גרמה להרס בבית מגורים בשדרות. כ-20 בני אדם לקו בהלם.

ירי פצצות מרגמה

ירי פצצות מרגמה ב- 12 בנובמבר, בתגובה לפעילות הסיכול של צה"ל נגד חוליה שניסתה להניח מטען

(ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר).

10. את האחריות לרוב אירועי הירי בין 14-12 בנובמבר נטלה על עצמה חמאס . עם זאת, כמו במתקפת הירי שלאחר סיכול החטיפה באמצעות מנהרה, ארגוני הטרור הקטנים יותר אף הם נטלו אחריות לירי גם לאירועי ירי בודדים במהלך ה-15 וה-16 בנובמבר.

אתר עז אלדין אלקסאם באנגלית, 16 בנובמבר 2008

  רקטה שנפלה בקיבוץ במועצה אזורית שער הנגב
“היזהרו, אנו נעצים את תגובתנו”
(אתר עז אלדין אלקסאם באנגלית, 16 בנובמבר 2008)
 

רקטה שנפלה בקיבוץ במועצה אזורית שער הנגב (צילום: זאב טרכטמן, 14 בנובמבר)

ב. תגובות ישראל לשחיקת הסדר ה"הרגעה"

המישור המבצעי: שינוי דפוסי הפעולה של צה"ל

11. מקורה של השחיקה המשמעותית שחלה ב"הרגעה" הינו בניסיונות חמאס לבצע "פיגוע אסטרטגי" של חטיפת ישראלים , גם תוך הסתכנות בקריסת ה"הרגעה" כתוצאה מ"הצלחת" הפיגוע או אף מכישלונו. קודם לפיגוע המנהרה שסוכל ב-4 בנובמבר, ניסתה חמאס לבצע פיגוע שכזה דרך גבול ישראל-מצרים 3. לכך נוספו ניסיונות של חוליות להניח מטעני חבלה בסמוך לגדר על מנת לפגוע בחיילי צה"ל ואולי גם ליצור זירה נוחה לחטיפות.

12. בתגובה לירי הרקטות והמרגמות לעבר ישראל תקפו כוחות צה"ל מספר פעמים חוליות של משגרי רקטות בצפון הרצועה ופגעו במספר פעילי טרור. כך למשל תקפו כוחות צה"ל ב-14 בנובמבר חוליה שהייתה בדרכה לביצוע ירי באזור אלעטטרה (צפון רצועת עזה) ופצעו מספר פעילי חמאס (סוכנות מען, 14 בנובמבר). דפוס פעולה זה מהווה שינוי לדפוס של הימנעות מכניסה ופעולה בתוך רצועת עזה שהיה מקובל עד ה-4 בנובמבר והוא, להערכתנו, פועל יוצא מהאיומים שנוצרו לצה"ל וליישובי הנגב המערבי כתוצאה מניסיונות הפיגוע של חמאס.

סגירת מעברי הגבול לרצועת עזה

13. בעקבת הירי המאסיבי של רקטות ופצצות המרגמה, והמשך "טפטוף" הירי ה לאחר מכן החליט שר הביטחון על סגירת מעברי הגבול עם רצועת עזה. מאז ה-6 בנובמבר המעברים סגורים ולא מועברים דרכם סחורות ודלקים לתושבי הרצועה. יציאת אזרחים על רקע הומניטארי דרך מעבר ארז ואספקת החשמל ע"י ישראל נמשכו למרות פיגועי הטרור.

14. כפועל יוצא מסגירת המעברים החלו לחוש תושבי הרצועה במצוקה, במיוחד באספקת סולר לתעשייה (בשל הכמויות הרבות הנדרשות ובשל איכותו הירודה של הסולר המוברח ממצרים). גורמי חמאס ברצועה התלוננו כי לא נותר דלק להפעלתה של תחנת הכוח ברצועה וכבר ב-9 בנובמבר החלו הפסקות חשמל חלקיות ברחבי הרצועה. כמו כן, דווח כי חלק מבעלי טחנות הקמח והמאפיות הפסיקו את עבודתם (פלסטין אליום, 10 נובמבר).

15. בפועל הביאה סגירת תחנת הכוח נגרמו שיבושים מקומיים באזור העיר עזה, שהתבטאו בהפסקות חשמל מקומיות (תחנת הכוח מספקת כ-30% מתצרוכת החשמל של רצועת עזה). חמאס, מצידה, פתחה (כמקובל) בקמפיין הסברה , אשר מעצים ולעיתים אף מגזים בממדי הסבל הנגרם לתושבים (תוך התעלמות מהפיגועים והירי העומדים ביסוד סגירת המעברים). הקמפיין נועד להפעיל לחצים על ישראל באמצעות הקהילה הבינלאומית, מדינות ערב ודעת הקהל הישראלית ולהניע אותה לפתוח את המעברים לרצועה למרות המשך מתקפת הירי.

הברחת דלק לרצועת עזה
הברחת דלק לרצועת עזה הדלק המוברח אינו מהווה תחליף הולם לדלק המועבר מישראל
(13 בנובמבר 2008, PALDF)

16. לנוכח הקושי בהפעלת תחנת הכוח, ועל רקע פניות בינלאומיות, אישר שר הביטחון אהוד ברק להעביר לרצועה כמות מוגבלת של דלק, בעיקר סולר המיועד לתחנת הכוח. החל מ-11 בנובמבר אפשרה ישראל הזרמה של כמות של כ-2 מיליון ליטר לשבוע . עם זאת, לנוכח התמשכות ירי הרקטות ופצצות המרגמה (העלול לפגוע גם במעברים) החליט שר הביטחון כי מעברי הסחורות יישארו סגורים. אספקת הסולר לרצועה הופסקה פעם נוספת ב-12 בנובמבר. לנוכח הפסקת הזרמת הסולר ב-12 בנובמבר הושבתה תחנת הכוח ברצועה (13 בנובמבר בשעות הערב). באשר להעברת הסחורות, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א) הודיעה כי אם לא תחודש העברת הסחורות מישראל היא תפסיק לחלק מזון לכ-750,000 פליטים ברצועה.

17. כמו בעבר משלמים איפוא תושבי הרצועה את מחיר מדיניות הפיגועים של חמאס ושאר ארגוני הטרור המוכנים לשאת בגרימת סבל לתושבים על מנת לקדם צרכים מבצעיים כגון "פיגוע אסטרטגי" של חטיפת חיילי צה"ל. סגירת המעברים המחישה כי מערכת המנהרות הענפה באזור רפיח מספקת רק באופן חלקי את התצרוכת של תושבי הרצועה וכי היא עדיין לא מהוות עורק מסחרי המסוגל לספק באופן רצוף את כל צורכי הרצועה, בעיקר בכל מה שקשור לדלקים ולחומרי גלם. עם זאת היה מהוות המנהרות מקור לאספקה סדירה של אמצעי לחימה ו"צינור חמצן", המאפשר העברת מוצרי יסוד לאוכלוסייה גם בעת שהמעברים סגורים ובכך גם מפחית (אף כי לא מונע לחלוטין) את תלותם של האוכלוסייה ושל ארגוני הטרור בישראל.

עיקרי התבטאויות של בכירים בישראל

18. ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר ב- 11 בנובמבר, בעת ביקור באוגדת עזה, כי העימות עם חמאס הוא בלתי נמנע , וכי המצב היום הוא של "טרום התנגשות" וכי העימות בין שני הצדדים הוא רק שאלה של זמן. ראש הממשלה הדגיש כי ישראל למרות שאינה אינה להוטה לכך היא דרוכה וערנית ואין היא חוששת, אם יהיה צורך בכך, להלחם בחמאס (אתר משרד ראש הממשלה, 11 בנובמבר).

שר הביטחון, אהוד ברק, וסגן שר הביטחון, מתן וילנאי בסיור בשדרות

  צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחו

שר הביטחון, אהוד ברק, וסגן שר הביטחון, מתן וילנאי בסיור בשדרות (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, 14 בנובמבר)

 

ראש הממשלה אהוד אולמרט , שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ”ל גבי אשכנזי באוגדות עזה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

19. בתגובה לדברי ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר בכיר חמאס איימן טה כי: "… המאבק בין חמאס לישראל עודנו קיים, על אף ה"הרגעה" המותנית והתלויה בזמן". אימן טה הוסיף וציין כי ה"הרגעה" [לשיטתה של חמאס] אמורה להסתיים ב- 19 בדצמבר (הערוץ אלעאלם האיראני, 11 בנובמבר). דובר חמאס/ גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו עבידה, אמר כי הצהרותיו של אולמרט אינן מפחידות את חמאס וכי "אין אופציה למעט עימות, התנגדות (טרור) ומאבק" (אתר מרכז אלביאן, 11 בנובמבר).

20. במהלך סיור בעיר שדרות אמר שר הביטחון אהוד ברק כי ישראל חייבת להגן על אזרחיה והיא לא תוכל לקבל את סוג התגובה הזו [קרי, ירי הרקטות ופצצות המרגמה]. לדבריו ישראל תפעל בכוח על מנת להגן על ביטחון חיילי צה"ל וביטחון האזרחים. עוד הוסיף כי אם הצד השני יבחר ב"הרגעה" תשקול ישראל לתת ל"הרגעה" הזדמנות נוספת ( ynet , 14 בנובמבר).

21. שרת החוץ ציפי לבני אמרה (15 נובמבר) כי "אם יהי שקט והזמן לא ינוצל להכנת המתקפה הבאה מצד חמאס, יהיה שקט בתמורה. אבל אם אזרחי ישראל מותקפים, ישראל תגיב בכוח כדי להגן עליהם. ישראל לא מעוניינת בהידרדרות , אך לא נוכל להשלים עם הפרות חוזרות ונשנות של הפסקת האש…" (הארץ, 16 בנובמבר) 

ג. תגובות חמאס ושאר ארגוני הטרור לאירועי הימים האחרונים

22. דוברי חמאס שבו והציגו את פעילות הסיכול של צה"ל (12 בנובמבר) כהפרה בוטה של ה"הרגעה". הדוברים השונים הקפידו להציג את פעולתם כתגובה לפעילות צה"ל תוך הדגשה כי חמאס עודנה מחויבת ל"הרגעה". עם זאת הדגישו דוברי חמאס כי אם יישנו תקיפות צה"ל היא תגיב ביתר עוצמה.

23. להלן עיקרי התגובות:

א. בכיר חמאס, מחמוד אלזהאר , האשים את ישראל באחריות להסלמה ואמר כי חמאס תמשיך בפעולות "ההגנה העצמית וההתנגדות נגד הכיבוש". לדבריו, לו ישראל הייתה מחויבת ל"הרגעה" היא לא הייתה נותנת יד להסלמה (אלג’זירה, 14 בנובמבר).בתשובה לשאלה של כתב איראני האם זוהי שבירה של הסדר ה"הרגעה" השיב אלזהאר באופן נחרץ וחד משמעי כי אין זו שבירה של ה"הרגעה" (ערוץ אלעאלם, 15 בנובמבר).

ב. דובר הזרוע הצבאית/טרוריסטית של חמאס, אבו עבידה, אמר כי פעולות ישראל מהווה הפרה של ה"הרגעה" ולכן הן "מעמידות אותה על סף תהום". (ערוץ אלאקצא, 12 בנובמבר). אבו עבידה איים כי בידי אנשיו עוד רקטות רבות שיפגעו בעומק הישובים הסמוכים לרצועת עזה (צות אלאקצא, 14 בנובמבר).

ג. דובר חמאס, פוזי ברהום , הצהיר כי "פשע" זה (של הריגת ארבעה פעילי חמאס) מעיד על "תוכנית גדולה" שמטרתה לחסל את ההתנגדות. עוד אמר כי כגודל התוקפנות גודל התגובה. לדבריו, לחמאס זכות להגיב על פעולת צה"ל בלי קשר ל"הרגעה" אותה יש לבחון בשיתוף עם כלל הארגונים (מרכז אלביאן, 12 בנובמבר ).

ד. דובר סיעת חמאס, צלאח אלברדויל , הפנה אצבע מאשימה לעבר הרשות הפלסטינית ואמר כי: "התוקפנות הזו באה בזמן שאבו מאזן נתן אור ירוק [לישראל] להמשיך ולהלום בתנועת ההתנגדות בגדה המערבית ובעזה, כשמנגנוני הביטחון שלו הולמים גם מצידם בגדה המערבית" (פלסטין אליום, 12 בנובמבר).

ה. דובר חמאס, אסמאעיל רצ’ואן , אמר כי פעולת צה"ל מעמידה אל ה"הרגעה" על סף קריסה והדגיש את הזכות של הפלסטינים להגיב על פעולת צה"ל (פאל פרס, 12 נובמבר).

ו. סיעת "הרפורמה והשינוי" של חמאס פנתה בהודעה לעיתונות למצרים, נותנת החסות להסדר, ודרשה ממנה להפעיל לחץ על ישראל ולשאת באחריות כלפי הסדר ה"הרגעה". הסיעה הזהירה מפני סיום ה"הרגעה" שמשמעותה "כניסה לשלב של מאבק, שלא יהיה כמו התקופה הקודמת" ( Palestine-info , 12 בנובמבר).

24. הג’האד האסלאמי בפלסטין נמנע גם הוא מלהצהיר בפומבי על סיום ה"הרגעה". אולם גורם בארגון העריך כי הסיכוי לחדש את הסדר ה"הרגעה" לאחר 12 בדצמבר הוא קלוש מאד. עם זאת שב והדגיש כי ההחלטה על סיום ה"הרגעה" תתקבל רק בהסכמה בין כלל הארגונים (אתר אילאף, 14 בנובמבר).

הרשות הפלסטינית

25. דוברי הרשות הפלסטינית הציגו את ישראל כמי שמבצעת התקפות על רצועת עזה במטרה להכשיל את ה"הרגעה" על רקע הבחירות הקרובות והציגו את ארגוני הטרור כמי שמגיבים על התקפות ישראל.

26. במקביל דרשו דוברי הרשות מהארגונים הפלסטינים שלא להגיב לפעולות ישראל ולשמור על ה"הרגעה". נביל אבו רדינה קרא לדבוק בהסדר ה"הרגעה" ודרש מישראל להימנע מהסלמה ברצועה (סוכנות ופא, 14 בנובמבר).

מצרים

27. מאמר בעיתון הממסדי המצרי, אלגמהוריה , הצביע על ישראל כאחראית הישירה להפרת ה"הרגעה" (אלגמהוריה, 15 בנובמבר). העיתון המצרי אלמסאא’ האשים את ישראל בקריסת ה"הרגעה", אשר לטענתו העניקה לישראל שקט עבור יישוביה באזור רצועת עזה, בעוד שהפלסטינים לא קיבלו דבר (אלמסאא’, 11 בנובמבר).

הקהילה הבינלאומית

28. בתגובה להסלמה ברצועת עזה הביעו האיחוד האירופי ומזכ"ל האו"ם דאגה מההתפתחויות וקראו לשני הצדדים להפגין איפוק ולשמור על ה"הרגעה" בעזה. מזכ"ל האו"ם קרא לישראל לפתוח את המעברים לעזה ולאפשר הכנסה של סיוע מטעם האו"ם לרצועה, ולחמאס קרא לחדול מירי הרקטות לעבר ישראל.

29. נשיאת האיחוד האירופי קראה לפתיחתם המיידית של המעברים. היא גם מתחה ביקורת על ההחלטה "הלא פרופורציונאלית" של ישראל לסגור את המעברים בתגובה לאירועים משום שהדבר מביא לטענתה ל"ענישה קולקטיבית" של כלל תושבי הרצועה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 14 בנובמבר).


1 בעיתון הארץ דווח כי ישראל העבירה (13 בנובמבר) מסר לחמאס באמצעות בכירים מצריים לפיו היא אינה מעוניינת בהמשך ההסלמה ברצועה, אך תגיב לכל ניסיון מצד חמאס לבצע פיגועים (הארץ, 13 באוקטובר) . על פי דיווח עיתונאי קיים בסוף השבוע ראש האגף מדיני ביטחוני במשרד הביטחון האלוף (מיל’) עמוס גלעד כמה שיחות טלפון עם שר המודיעין המצרי עמר סלימאן. ב-15 בנובמבר הודיע לו השר המצרי כי חמאס התחייבה בפני המצרים להפסיק את ירי הרקטות ולפעול אצל הארגונים השונים ברצועה כדי שימשיכו בהספקת האש (מעריב, 16 בנובמבר).

2 לפרטים נוספים אודות תחילת ההסלמה וסיכול פיגוע המנהרה ראו לקטי מידע: "הסלמה ברצועת עזה: צה"ל פעל בליל ה-4 בנובמבר בתוך רצועת עזה, בסמוך לגדר המערכת, לסיכול פיגוע חטיפה באמצעות מנהרה. בתגובה נורו כמה עשרות רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי, רובן ע"י חמאס…"

" ההסלמה ברצועת עזה- תמונת מצב (נכון ל-6 בנובמבר)"

3 ראו לקט : "כוחות הביטחון עצרו מחבל תושב רפיח, שחדר לישראל דרך מצרים. המחבל נשלח מטעם חמאס ברצועת עזה במטרה לחטוף חיילי צה"ל ולהבריח אותם לרצועה לשם מיקוח על שחרור אסירים פלסטינים. זוהי הפרה בוטה של הסכם ה"הרגעה" שחמאס התחייבה לקיימו" (26 באוקטובר, 2008) .

לראש העמוד