אירועי ההסלמה – “שומר החומות” (תמונת מצב נכון ל-20 במאי 1200)

שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה

שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה"ל בימים האחרונים (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 במאי 2021)

שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה

שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה"ל בימים האחרונים (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 במאי 2021)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל בשכונה היפנית במערב ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 במאי 2021)

תקיפת צה

תקיפת צה"ל בעזה.

עיריית עזה ממשיכה לתקן תשתיות מים וביוב שנפגעו (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 20 במאי 2021)

עיריית עזה ממשיכה לתקן תשתיות מים וביוב שנפגעו (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 20 במאי 2021)

עיריית עזה ממשיכה לתקן תשתיות מים וביוב שנפגעו (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 20 במאי 2021)

עיריית עזה ממשיכה לתקן תשתיות מים וביוב שנפגעו (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 20 במאי 2021)

עיקרי המסמך
  • מבצע “שומר החומות” הגיע ליומו ה-11. על רקע הדיווחים אודות הפסקת אש קרבה, נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה, אם כי בהיקף מעט נמוך יותר. במהלך היממה האחרונה שוגרו לישראל 270 רקטות (נכון ל-20 במאי 0700). סה”כ נפלו בשטח ישראל מתחילת המבצע 3,153 רקטות. מערכת “כיפת ברזל” יירטה כ-90% מהשיגורים שכוונו לאזורים מאוכלסים. רוב הרקטות ששוגרו ביממה האחרונה היו לטווח של כארבעים ק”מ (אשדוד, אשקלון ועוטף עזה), כמה סבבים של מטחי ירי לעבר באר שבע. מאז 15 במאי 2021 לא שוגרו רקטות לעבר תל אביב וגוש דן. עד כה נהרגו מירי הרקטות 11 בני אדם. חייל נהרג מירי נ”ט.
  • צה”ל ממשיך להגיב בתקיפות אינטנסיביות ברצועת עזה נגד יעדים של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. במהלך היממה האחרונה בוצעו תקיפות בעיקר נגד חוליות משגרי רקטות ומשגרם, מחסני אמצעי לחימה בבתי פעילים, ומערך המנהרות של חמאס (“מטרו”). בשעות הבוקר שוגר טיל נ”ט לעבר טיולית, הטיולית שקודם לכן הסיעה חיילים הייתה ריקה.
  • בחברון ניסתה מחבלת חמושה לבצע ירי לעבר חיילים ואזרחים בצומת אליאס בקרית ארבע. המחבלת נורתה ונהרגה. ברחבי יהודה ושומרון חלה רגיעה יחסית לאחר אירועי “יום הזעם” האלימים.
  • גורמים בחמאס (בעיקר גורמי “חוץ”) בחמאס ממשיכים לבסס את המשוואה הקושרת את ירושלים ואלאקצא עם רצועת עזה ועם נראטיב הניצחון על ישראל.
  • בדברים שנשא אבו מאזן בישיבת חירום של ראשי בתי הפרלמנט במדינות ערב ציין, כי ישראל מבצעת בעזה “טרור מדינתי מאורגן ופשעי מלחמה” על פי החוק הבינלאומי וציין שהרשות הפלסטינית לא תפסיק לרדוף אחר מבצעי פשעים אלה עד שיעמדו לדין בבתי הדין הבינלאומיים.
  • ב-19 במאי 2021 בשעות אחר הצהרים שוגרו ארבע רקטות מלבנון לעבר ישראל. שתי רקטות נפלו לים. רקטה אחת יורטה ואחת נפלה באזור שפרעם. בו זמנית שוגר מטח רקטות מרצועת עזה ליישובי עוטף עזה. אף ארגון לא קיבל אחריות על הירי. יצוין, כי זו הפעם השלישית בה משוגרות רקטות מדרום לבנון לעבר ישראל מאז תחילת המבצע (10 במאי 2021).
ירי רקטות
  • נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. ב-20 במאי 2021 בשעות הבוקר לאחר לילה שקט יחסית חודש ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה. מאז תחילת המבצע ועד ל-20 במאי 0700 זוהו כ-3,153 נפילות בשטח ישראל, כ-550 רקטות נפלו בשטח הרצועה. 90% מהרקטות שעמדו לפגוע באזורים מיושבים יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. בירי הרקטות נהרגו עד כה 11 בני אדם. חייל נהרג מפגיעת טיל נ”ט בכלי רכב בעוטף עזה. כמה מאות אזרחים נפצעו. נזק רב נגרם לרכוש, בתי מגורים מוסדות ומבני תעשייה וחקלאות. על רוב אירועי הירי לקחו אחריות הזרוע הצבאית של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • גם ביממה האחרונה רוכזו מאמצי הירי של ארגוני הטרור בטווח של עד כארבעים ק”מ הוא כוון בעיקר לעבר יישובי העוטף, שדרות, אשקלון, נתיבות, אופקים ואשדוד. מספר מטחי ירי כוונו לעבר באר שבע. מאז שבת 15 במאי 2021 בשעות הצהרים, לא שוגרו רקטות למרכז ישראל (תל אביב , גוש דן, השרון), למרות שהג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה קיבל אחריות על ירי לעבר תל אביב. ניכר מאמץ מצד חמאס (ללא הצלחה) לפגוע בבסיסי טיסה של חיל האוויר בדרום ובמרכז הארץ. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על ירי לעבר בסיסי חיל אוויר שונים ובהם נבטים, תל נוף, רמון, ופלמחים.

ירי מאזורים מאוכלסים ברצועת עזה (דובר צה"ל, 19 במאי 2021)
ירי מאזורים מאוכלסים ברצועת עזה (דובר צה”ל, 19 במאי 2021)

  • ב-19 במאי 2021 בשעות הלילה שוגרו מטחים לעבר באר שבע ולקריית מלאכי. כמו כן, שוגרו מטחים לאשקלון ואשדוד. ב-20 במאי 2021 בשעות הצהרים החל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. הירי נמשך מספר שעות. תושבי האזור התבקשו להישאר במרחבים ממוגנים.
פגיעות ישירות של רקטות בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 במאי 2021)     פגיעות ישירות של רקטות בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 במאי 2021)
פגיעות ישירות של רקטות בשדרות (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 במאי 2021)
ירי נ”ט
  • למרות שצה”ל הצליח לסכל חוליות רבות שניסו לשגר טילי נ”ט לעבר ישראל ב-20 במאי 2021 שוגר טיל נ”ט לעבר טיולית להסעת חיילים בעוטף עזה. הטיולית הייתה ריקה. חייל שעמד בסמוך נפצע באורח קל מפגיעת רסיס (דובר צה”ל, 20 במאי 2021).
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט של חמאס (אלקדס, 20 במאי 2021)
הטיולית שנפגעה מירי נ”ט של חמאס (אלקדס, 20 במאי 2021)
מבצע “שומר חומות” ירי רקטות בחתך יומי
מבצע "שומר חומות" ירי רקטות בחתך יומי
על פי נתוני דובר צה”ל
תגובת ישראל
  • צה”ל המשיך לתקוף יעדי טרור ברצועת עזה מהאוויר, מהקרקע ומהים. להלן המטרות שהותקפו ביממה האחרונה:
    • בתי פעילים בכירים בארגוני הטרור.
    • תשתית של הכוח הימי
    • עמדות שיגור רקטות, פצצות מרגמה וטילי נ”ט: ב-20 במאי הותקפו מהאוויר מספר חוליות שיגור רקטות ברחבי הרצועה וכן עמדות שיגור על ותת קרקעיות. אחת העמדות שהייתה ממוקמת בג’באליא שימשה בימים האחרונים, בין היתר, לירי לעבר תל אביב. הותקף משגר שהיה ממוקם על גג מבנה במחנה הפליטים אלשאטי כמו כן הותקפה רקטה עתירת משקל (דובר צה”ל, 20 במאי 2021).
    • מנהרות : צה”ל תקף מנהרת לחימה של חמאס בבית חאנון (דובר צה”ל, 20 במאי 2021).
    • מחסני אמצעי לחימה ותשתיות צבאיות שמוקמו בבתי פעילים: בין היתר, מחסן שמוקם בביתו של עטאללה אבו אלצבח, שר המשפטים לשעבר בממשל חמאס , מחסן בביתו של סגן האחראי על המערך האווירי במחנות המרכז וביתו של פעיל במערך האווירי בח’אן יונס (דובר צה”ל, 20 במאי 2021).
    • פעילים במערך הסייבר של חמאס ששהו בדירת מסתור ששימשה את המערך הסייבר של הארגון.
    • המשך תקיפות נגד מערכת המנהרות התת קרקעית ברצועה (“המטרו”).

דובר צה"ל, 20 במאי 2021
דובר צה”ל, 20 במאי 2021

מ 5שתקיפת צה"ל בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 20 במאי 2021).
תקיפת צה”ל בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 20 במאי 2021).
שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה"ל בימים האחרונים (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 במאי 2021)      שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה"ל בימים האחרונים (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 במאי 2021)
שכונת רמאל בעיר עזה, לאחר תקיפות צה”ל בימים האחרונים (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 במאי 2021)
המצב ברצועה
  • על פי משרד הבריאות ברצועת עזה, נכון ל-19 במאי 2021 , מספר ההרוגים בתקיפות עומד על 230 איש ומספר הפצועים 1,710 בין ההרוגים, על פי משרד הבריאות, 39 נשים, 17 קשישים ו-65 ילדים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 20 במאי 2021).
  • משרד ההסברה הממשלתי ברצועה מסר, כי מאז תחילת המבצע ביצע חיל האוויר 1,810 תקיפות וכי הנזק שנגרם מהתקיפות מוערך ב-322 מיליון דולרים (דניא אלוטן, 19 במאי 2021).
  • חברת התקשורת ג’ואל מסרה על נזק גדול שנגרם לכבלים המחברים בין המחוזות בדרום רצועת עזה, מחנות המרכז והעיר עזה. לדבריה הדבר גורם להאטה בשירותי האינטרנט בדרום הרצועה. מאוחר יותר הודיעה החברה כי הרשת תוקנה (QUDSN, 19 במאי 2021).
סיוע לרצועה
  • אונר”א הגישה בקשה רשמית לקבלת סכום של 38 מיליון דולרים עבור הצרכים ההומניטאריים הדחופים של תושבי הרצועה ויהודה ושומרון. בהודעה נכתב כי אונר”א “מזועזעת” ממספר הנפגעים הפלסטינים וממידת ההרס שנגרם לתשתיות בעזה. כמו כן “מזועזע” הארגון מהשימוש המופרז בכוח של ישראל. אונר”א קראה לפתיחת המעברים לעזה כדי לאפשר כניסה של סיוע (אתר האו”ם, 19 במאי 2021). יצוין שביומיים האחרונים ביצעה חמאס ירי לעבר מעבר כרם שלום בעת הכנסת סיוע הומניטארי לרצועה. ירי גם בוצע לעבר מעבר ארז. בשל כך נסגרו המעברים.
התבטאויות בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שלח מכתב לעלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, ובו פירט את המצב ברצועה (אלערביה, 19 במאי 2021).
  • מוסא אבו מרזוק, סגן מנהיג חמאס ב”חוץ”, ציין כי חמאס הכריזה על ניצחון עוד לפני תום המערכה ואמר, כי במערכה הפעם לקח חלק כל העם הפלסטיני, החל ממי ששיגר רקטות ועד מי שהיה נוכח בנקודות החיכוך עם כוחות הביטחון הישראלים. לדבריו, הם מסוגלים להחזיק מעמד זמן ארוך יותר מזה שהם החזיקו במבצע “צוק איתן” (51 ימים) והם מסוגלים להילחם חודשים. הוא גם ציין שישראל מיצתה את בנק המטרות שלה והיא מתחננת להפסקת אש. היא גם נכשלה לדבריו בתקיפת ה”מטרו” של חמאס ובתקיפות שביצעה נגד ההנהגה הפוליטית והצבאית, למעט מספר הרוגים מהזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. אבו מרזוק ציין, כי לחמאס אין תכנית לרגיעה והדגיש שהפסקת האש צריכה להיות הדדית. לדבריו, בכל מקרה הפסקת האש נוגעת לרצועת עזה בלבד ולא לנקודות החיכוך בגדה מה שמשאיר אפשרות להמשיך במאבק נגד ישראל (אלמיאדין, 19 במאי 2021).
  • בנאום שנשא זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי, ציין שהפלסטינים מובילים את ישראל למשבר היסטורי. הוא האשים את ישראל בהרג אזרחים ושימוש בנשק אמריקאי במטרה להרוס בתים ולהרוג אזרחים. לדבריו, מחיר המערכה הוא כבד אולם הפלסטינים מבינים כי זו הדרך היחידה להגן על ירושלים ועל הציבור. הוא קרא לעם הפלסטיני להעצים את נוכחותו בכל מקום, לחסום דרכים מפני המתנחלים ולתקוף מחסומים (אלמיאדין, 19 במאי 2021).
הרשות הפלסטינית
  • בדברים שנשא אבו מאזן, בישיבת חירום של ראשי בתי הפרלמנט הערביים, שהתכנסה בקהיר, אמר כי ישראל מבצעת בעזה “טרור מדינתי מאורגן ופשעי מלחמה על פי החוק הבינלאומי. הוא ציין שהרשות הפלסטינית לא תפסיק לרדוף אחר מבצעי פשעים אלה עד שיועמדו לדין בבתי הדין הבינלאומיים. לדבריו, הם מתמקדים עתה בעצירת התוקפנות הישראלית בירושלים, בגדה וברצועת עזה ומשם הם יפנו לפעילות מדינית שתוביל ל”סיום הכיבוש הישראלי ( הטלוויזיה הפלסטינית, 19 במאי 2021).
 כינוס החירום בקהיר.     אבו מאזן נואם
 (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 19 במאי 2021)
מימין: כינוס החירום בקהיר. משמאל : אבו מאזן נואם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 19 במאי 2021)
  • אבו מאזן שוחח עם מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש ודן עימו בהתפתחויות האחרונות והמאמצים להפסיק את הלחימה. אבו מאזן הדגיש בפניו את הצורך להפסיק את התוקפנות הישראלית נגד הפלסטינים ברצועה וכן את תוקפנות המתנחלים נגד בני העם הפלסטיני בשכונת שיח’ ג’ראח ובירושלים (אמד, 19 במאי 2021).
  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, נועד עם סוון בורגסדורף, נציג האיחוד האירופאי ברשות. השניים דנו בצורך לעצור את התוקפנות של ישראל בירושלים בגדה המערבית וברצועת עזה (ופא, 19 במאי 2021).
פיגוע בחברון
  • ב-19 במאי 2021 היה ניסיון פיגוע ירי בחברון. פלסטינית חמושה ברובה 16M הגיעה לצומת אליאס בכניסה לקריית ארבע. הפלסטינית פתחה בירי לעבר לוחמי צה”ל ואזרחים שהיו במקום. שני לוחמים ירו לעברה והיא נהרגה. לא היו נפגעים בקרב הכוחות (דובר צה”ל, 19 במאי 2021). זהו ניסיון הפיגוע השני בצומת אליאס בשבוע האחרון. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטינית היא ופאא’ עבד אלרחמן אלבראדעי, בת 37, אם לחמישה מחברון (מען, 19 במאי 2021).
הפגנות ועימותים
  • לאחר האירועים האלימים של “יום הזעם” נרשמה רגיעה יחסית ביהודה ושומרון. לקראת יום שישי הקרוב, פורסמו ברשתות החברתיות כרזות וקריאות תחת ההאשטאג “#פלסטין_מתנגדת” ל”יום גיוס השחר העצום” במהלכו התבקשו המפגינים הפלסטינים להרחיב את העימותים במוקדי החיכוך (דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021).
כרזה הקוראת לעימותים עם ישראל. האשטאג # פלסטין _מתנגדת
 (דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021)
כרזה הקוראת לעימותים עם ישראל. האשטאג # פלסטין _מתנגדת
(דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021)

תהלוכה של חמאס בחברון בתמיכה בירושלים וברצועת בעזה
(דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021)
תהלוכה של חמאס בחברון בתמיכה בירושלים וברצועת בעזה
(דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021)

 

לבנון
  • ב-19 במאי 2021 בשעות אחר הצהרים שוגרו ארבע רקטות מאזור צדיקין, שבדרום לבנון לעבר ישראל. שתי רקטות נפלו לים. רקטה אחת יורטה ורקטה נוספת נפלה באזור שפרעם. בו זמנית שוגר מטח רקטות מרצועת עזה ליישובי עוטף עזה. אף ארגון לא קיבל אחריות על ביצוע הירי. יצוין, כי זו הפעם השלישית בה משוגרות רקטות מלבנון לעבר ישראל מאז תחילת המבצע (10 במאי 2021). בתגובה לירי הרקטות תקף צה”ל את אזור החוף בצור ומספר נקודות נוספות בדרום לבנון .
 יירוט רקטה ששוגרה מדרום לבנון בשמי העיר עכו (דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021).     מקום נפילת הרקטה בשפרעם (דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021)
מימין: יירוט רקטה ששוגרה מדרום לבנון בשמי העיר עכו (דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021). משמאל: מקום נפילת הרקטה בשפרעם (דף הפייסבוק של QUDSN, 19 במאי 2021)
  • בראיון שהעניק מוסא אבו מרזוק בתשובה לשאלת המראיינת אם חמאס עומדת מאחורי שיגור הרקטות מלבנון ענה כי הם לא מתביישים בכך שהם עומדים בפני ישראל (“המפעל הציוני”) בכל מקום. בתשובה לשאלה האם קיים תיאום בין חמאס לבין “גורמי ההתנגדות” בצפון ובמזרח ציין כי ישנן הבנות עם כלל גורמי ההתנגדות (אלמיאדין, 19 במאי 2021).
ניסיונות התיווך
  • לאחר 11 יום הולכות ורבות ההתבטאויות בנוגע למתווה הפסקת אש בין ישראל וארגוני הטרור ברצועת עזה. בכירים פלסטינים מאשרים כי אכן מתקיימים מאמצי תיווך. נמסר, כי משלחת מצרית רמת דרג ביקרה בראמאללה ונפגשה עם בכירים פלסטינים. חברי המשלחת הודיעו למחמד אשתיה כי מצרים מוכנה לתמוך בפלסטינים בכל התחומים (ופא, 19 במאי 2021).
  • מוסא אבו מרזוק מסר כי “תוך יום או יומיים” תתחיל הפסקת אש (אלמיאדין, 19 במאי 2021). ג’בריל רג’וב אמר כי התוצאה של מאמץ ערבי בהובלת מצרים היא מתווה להפסקת אש אשר יתכן ותצא לפועל תוך 24 שעות (אלשרק, 19 במאי 2021). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי לא תהיה הפסקת אש אלא על פי דרישת “ההתנגדות”. עוד ציין, כי גם את תהיה הפסקת אש וישראל תבצע “תוקפנות ” נגד ירושלים וכלפי התושבים הפלסטינים הרקטות והמהומות יחזרו (אלאקצא, 19 במאי 2021).
איראן
  • בכינוס שנערך בטהראן בתמיכה בפלסטינים אמר חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן, כי הפלסטינים תוקפים את תל אביב ברקטות קסאם וסג’יל. לדבריו, ישראל נמצאת ב”מבוי סתום”, היא לא יכולה להמשיך את פעילותה הצבאית אך גם אינה יכולה לעצור אותה. הוא גם ציין שהמלחמה בישראל לא נוגעת רק לפלסטינים וכי האיראנים יהיו תמיד לצדם ויתמכו בהם. הוא הדגיש שפלסטין הפכה לסוגיה עולמית שאינה מוגבלת לגדה המערבית ורצועת עזה (אלמיאדין, 19 במאי 2021).