“מלחמת האבידות”: הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם, כי 123 מאנשיו נהרגו במבצע “צוק איתן” ובהם כמה מפקדים בכירים. חמאס ממשיכה במדיניות הסתרת מספר הרוגיה*


הודעה של הג'האד האסלאמי בפלסטין על הישגיו במלחמה. בהודעה (במלבן המסומן באדום) נמסר על מותם של 123 פעילים (אתר פלוגות ירושלים, 29 באוגוסט 2014).
הודעה של הג'האד האסלאמי בפלסטין על הישגיו במלחמה. בהודעה (במלבן המסומן באדום) נמסר על מותם של 123 פעילים (אתר פלוגות ירושלים, 29 באוגוסט 2014).

כללי

1.    ב-29 באוגוסט 2014, שלושה ימים לאחר ההכרזה על הפסקת האש, שהביאה לסיומו של מבצע "צוק איתן", דיווח הג'האד האסלאמי בפלסטין, כי 123 פעילי הארגון נהרגו במבצע[1] (אתר פלוגות ירושלים, 29 באוגוסט 2014). כמו כן פרסם הארגון צילומים של 96 פעילים, שנהרגו כמה מהם בתפקידים צבאיים בכירים (ראו נספח א'). ב-9 בספטמבר 2014 דווח, כי הרוג נוסף של הארגון מת מפצעיו בבית חולים מצרי (אתר פלוגות ירושלים, 9 בספטמבר 2014). עם זאת עדיין קיים להערכתנו פער בין מספר ההרוגים, שדווח ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין, לבין מספר ההרוגים בפועל, הגבוה לדעתנו בכמה עשרות.

2.    פרסום מספר ההרוגים ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין והבלטת בכיריו, שנהרגו (תוך השוואתם לבכירי חמאס, שמצאו מותם במלחמה) הינו חלק מקמפיין הסברתי, אשר נועד להבליט את התפקיד החשוב, שמילא הארגון בלחימה ואת "הישגיו" הצבאיים. כך למשל, טען הארגון במסגרת קמפיין זה (בהגזמה), כי הוא שיגר לעבר ישראל 3,249 רקטות ופצצות מרגמה; הרג 30 חיילי צה"ל; היה הארגון הראשון, אשר שיגר רקטות לעומק ישראל (תל-אביב, ירושלים, נתניה, דימונה) והפעיל אמצעי לחימה מתקדמים (כגון רקטות ארוכות טווח מסוג פג'ר 5 וטילי נ"ט מסוג קורנט).

כרזה הבאה להמחיש את הישגי הג'האד האסלאמי בפלסטין: במפה מסומנות רקטות המשוגרות מרצועת עזה ונוחתות בירושלים, דימונה, נתניה ותל-אביב (אתר פלוגות ירושלים, 29 באוגוסט 2014).
כרזה הבאה להמחיש את הישגי הג'האד האסלאמי בפלסטין: במפה מסומנות רקטות המשוגרות מרצועת עזה ונוחתות בירושלים, דימונה, נתניה ותל-אביב (אתר פלוגות ירושלים, 29 באוגוסט 2014).

3.    מנגד, תנועת חמאס ממשיכה עדיין להסתיר את מספר הרוגיה, הנאמד במאות פעילים ועולה להערכתנו על 500. זאת הגם שהיא משלמת על כך מחיר פוליטי ותדמיתי מול הג'האד האסלאמי בפלסטין, המבליט את חלקו במלחמה, ומול הרשות הפלסטינית המנצלת את מדיניות ההסתרה על מנת לנגח את חמאס. חמאס עושה זאת כחלק מהאסטרטגיה המדינית והתקשורתית שלה, הנותנת עדיפות להטמעת המסר (הכוזב) לפיו הרוב הגדול של ההרוגים הינם אזרחים, אשר משמש למערכה המדינית-משפטית נגד ישראל "ביום שאחרי".

הערכת מספר הנפגעים של הג'האד האסלאמי בפלסטין

4.    להערכתנו, מספר ההרוגים של הג'האד האסלאמי בפלסטין גדול בכמה עשרות הרוגים מהמספר שפורסם, והוא עשוי להגיע ל-150 עד 170. קיימות כמה סיבות אפשריות לפער בין המספר, שפרסם הארגון, לבין הערכתנו זאת: האחת, אי הכללת פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין, שאינם מזוהים באופן מובהק עם הזרוע הצבאית-טרוריסטית ("פלוגות ירושלים"), במניין ההרוגים. ייתכן שההרוגים הללו פעלו במקביל בשירות זרועות אחרות, או אף עצמאית, ולעת עתה לא נחשף שיוכם הכפול; השנייה, התנהלות זהירה של הארגון, אשר אינו מעוניין לאתגר יתר על המידה את חמאס ולהביכה לאור מדיניות ההסתרה בה היא נוקטת; השלישית, בעיות זיהוי של הרוגים ונעדרים, בעיקר כאלו שעודם קבורים תחת הריסות בתים או במנהרות שהתמוטטו ותהליך פינויים עדיין לא הסתיים. בנוסף לכך עשויים להתווסף לרשימה פצועים נוספים, שמתו מפצעיהם. יוזכר, כי בפרויקט זיהוי שמות ההרוגים הפלסטינים במבצע "צוק איתן". זוהו עד כה (מתוך קרוב לשליש מספר ההרוגים הכולל) 52 שמות פעילים של הג'האד האסלאמי בפלסטין[2].

5.    באתר פלוגות ירושלים פורסם מקבץ של 119 צילומים ושמות של הרוגי הג'האד האסלאמי בפלסטין. מקרב רשימה זאת זוהו 96 הרוגים, כמה מהם פעילים בתפקידים צבאיים בכירים (ראו נספח). יצוין, כי עד לאחרונה נמנע הג'האד האסלאמי בפלסטין לפרסם באופן פורמאלי ושיטתי תמונות של אנשיו שנהרגו. עם זאת ברשתות החברתיות ובאתרי אינטרנט שונים פורסמו צילומים והודעות אבל פרטניות באופן בלתי פורמאלי.

6.    בשלב זה עדיין מדובר באומדנים כלליים בלבד. עבודת הבדיקה הפרטנית של שמות הרוגי מבצע "צוק איתן", המתבצעת ע"י מרכז המידע, נמצאת עדיין בעיצומה. בסיומה ניתן יהיה להצביע ביתר דיוק על הפילוח הארגוני של ההרוגים ועל משקלם של ארגוני הטרור השונים באבידות במלחמה.

מדיניות ההסתרה של חמאס עודנה נמשכת.

7.    בניגוד לג'האד האסלאמי בפלסטין דבקה עדיין חמאס במדיניות ההסתרה של היקף פגיעות צה"ל בפעיליה. מדיניות זו נועדה למנוע פגיעה בדימוי ה"ניצחון" ולאשש מסר הסברתי (כוזב), שנועד לשרת את המערכה המדינית-תודעתית-משפטית "ביום שאחרי", לפיו ישראל פגעה ללא אבחנה באזרחים תמימים. מדיניות זאת מצאה ביטויה בהנחיות חמאס ומשרד הפנים ברצועה האוסרות לפרסם תמונות, שמות או פרטים על הרוגי ה"התנגדות" עד לתום המלחמה. הגם שהמלחמה הסתיימה, ולמרות שחמאס הודיעה, כיבקרוב גם היא תפרסם מידע על אבידותיה, הרי שבפועל לא חל עדיין שינוי במדיניות ההסתרה של חמאס.

8.    למרות חשיבותו של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין אין ספק, כי חמאס היא זאת שנשאה בעיקר נטל הלחימה במבצע "צוק איתן" וכי מספר אבידותיה גבוה בהרבה מזה של הג'האד האסלאמי. מספר פעילי חמאס, שנהרגו מגיע לכמה מאות (להערכתנו למעלה מ-500), הגם שחמאס נזהרת שלא לפרסם מידע התומך בכך. היחס שבין הרוגי חמאס להרוגי הג'האד האסלאמי הינו, להערכתנו, 1:3 או אף 1:4 לטובת חמאס. אומדן זה מחייב אימות. בתום עבודת הבדיקה  הפרטנית של כלל ההרוגים במבצע ניתן יהיה להגיע לפילוח מדויק יותר של מספר ההרוגים בכל ארגון ולאפיין את תפקידיהם.

9.    מכל מקום, מדיניות ההסתרה מייצרת לחמאס בשלב זה קושי בזירה הפנים-פלסטינית, שיריביה מזדרזים לנצלו, כך למשל, אבו מאזן עשה שימוש תעמולתי-מניפולטיבי במדיניות חמאס במסיבת עיתונאים, שערך בקהיר (7 בספטמבר 2014). הוא מסר, בין השאר, כי חמאס טענה שרק 50 מאנשיה נהרגו, וכל השאר ההרוגים הם אזרחים (הערה: מספר זה מופרך מיסודו). לדברי אבו מאזן יותר מ-120 צעירים נרצחו במהלך הקרבות מפני שהם הפרו את העוצר או את מעצר הבית, שהוטל עליהם. כמו כן מסר אבו מאזן, כי כ-40-30 אנשים הוצאו להורג (במשתמע ע"י חמאס) במהלך המבצע. בנוסף לכך טען אבו מאזן, כי 861 אנשי פתח נהרגו במהלך המבצע (ופא, פאל-טודיי, 6 בספטמבר 2014) הערה: מספר הרוגי פתח נראה לנו מוגזם ביותר והוא נועד להערכתנו להבליט את גודל הקורבן והאבידות של פתח לעומת מיעוט ההרוגים בקרב חמאס. בפועל מספרהפעילים המבצעיים של פתח, שנהרגו במהלך הלחימה, מגיע להערכתנו לעשרות והוא נופל בהרבה ממספר ההרוגים של חמאס ואף של הג'האד האסלאמי בפלסטין.

10.     חמאס, מצידה, ערה לשימוש התעמולתי שעושים הרשות הפלסטינית והג'האד האסלאמי בפלסטין, כל אחד לצרכיו, בהימנעותה מלפרסם את מספר הרוגיה. להערכתנו, הימנעות חמאס משינוי מדיניות ההסתרה שלה, למרות המחירים הפוליטיים והתדמיתיים, שהיא משלמת בזירה הפנים-פלסטינית, נובעת, בראש ובראשונה, מהעדיפות שהיא נותנת למערכה התודעתית והמשפטית נגד ישראל "ביום שאחרי". עם זאת, על מנת לתת מענה הסברתי כלשהו לאתגר התדמיתי, המציבים בפניה הג'האד האסלאמי בפלסטין והרשות הפלסטינית, החלה חמאס לאחרונה לפרסם צילומים של פגישות, שקיים בכיר חמאס ברצועה אסמאעיל הניה עם משפחות הרוגים.

נספח א'
פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין שנהרגו במבצע "צוק איתן" (עפ"י אתר האינטרנט של פלוגות ירושלים, 10 בספטמבר 2014)
כללי

1.    אתר פלוגות ירושלים (הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין), פרסם לאחרונה מקבץ תמונות של פעילי הארגון, אשר נהרגו במהלך מבצע "צוק איתן". מקבץ התמונות כולל בסך הכל 119 תמונות של פעילים לובשי מדים (רובם באופן אחיד) במטרה לחזק את הדימוי של תשתית צבאית מסודרת ומאורגנת, חלק מהן הינן תמונות כפולות או יותר מכך המתעדות פעיל הרוג אחד במספר אירועים שונים. מתוך מקבץ התמונות שפורסמו עלה בידינו לזהות 96 פעילים הרוגים, מתוכם שלושה פעילים, שתמונותיהם פורסמו בלא ציון שמם.

2.    בקרב פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין שנהרגו בלחימה בולטים חמישה פעילים צבאיים בכירים :

א.       צלאח אבו חסנין (אבו אחמד)-בכיר בזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. היה חבר המועצה הצבאית של פלוגות ירושלים. שימש גם כראש מערך ההסברה הקרבית של הארגון ברצועה. נהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי של ביתו ברפיח ב-25 ביולי 2014. יחד עמו נהרגו שני ילדיו עבד אלעזיז ועבד אלהאדי (אתר פלוגות ירושלים, 25 ביולי 2014). עם מותו פורסם לזכרו דף פייסבוק ע"ש "השהיד המפקד צלאח אבו חסנין (אבו אחמד)" המנציח את זכרו באמצעות פרסום תמונות וכרזות שונות מחייו. בנוסף, פורמו בדף הפייסבוק צילומים של עבד אלעזיז אבו חסנין, אחד מבניו של צאלח אבו חסנין, אשר אף הוא נהרג בתקיפה. בתמונות נראה בנו אוחז ברובים ובמטול RPG , ככל הנראה במהלך השתתפותו באחד ממחנות הקיץ, שקיים הארגון ברפיח (דף פייסבוק ע"ש "השהיד המפקד צלאח אבו חסנין- אבו אחמד", 8 בספטמבר 2014). יצוין כי, פרסום תמונות ילדים ונערים כשהם אוחזים בנשק הינו תופעה שכיחה ברצועת עזה, וברחוב הפלסטיני בכלל, כחלק מהטמעת המסר של המשך המערכה הצבאית-טרוריסטית (ה"התנגדות") נגד ישראל ע"י הדור הצעיר.  

ב.       דאניאל כאמל מנצור (אבו עבדאללה)–שימש כראש הזרוע הצבאית של הארגון בצפון הרצועה. בנוסף לכך היה האחראי על מערך המודיעין ואיסוף המידע של פלוגות ירושלים ברצועה וחבר המועצה הצבאית של פלוגות ירושלים. נהרג ב-4 באוגוסט 2014 בתקיפת חיל האוויר הישראלי נגד בית משפחת נג'ם בג'באליא (פלוגות ירושלים, דניא אלוטן, 4 באוגוסט 2014). 

ג.       שעבאן סלימאן אלדחדוח (אבו אלמג'ד) –מפקד בכיר בחטיבת עזה של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. שימש כמפקד פלוגות ירושלים בגדוד שכונת זיתון בעזה. נהרג ב-21 ביולי 2014 בתקיפת חיל האוויר הישראלי בעיר עזה (מען, פראס, 21 ביולי 2014). 

ד.       מחמוד עוצ' עלי זיאדה (אבו עוצ')- מפקד בכיר בזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. שימש כמפקד גדוד בחטיבת צפון הרצועה של הארגון (דף פייסבוק ע"ש פתחי שקאקי, 23 ביולי 2014). נהרג ב-23 ביולי 2014 בתקיפת צה"ל נגד ביתו במחנה הפליטים ג'באליא (פאלטודי, 23 ביולי 2014).

ה.       חאפט' חמד (אבו אמיר) – שימש כמפקד הזרוע הצבאית של הארגון בבית חאנון, שבצפון הרצועה. נהרג ב-8 ביולי 2014 בתקיפת חיל האוויר הישראלי נגד ביתו (פאלטודי, 8 ביולי 2014). 

נספח ב
צילומי פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהשתייכו לחטיבת מרכז הרצועה ונהרגו במבצע "צוק איתן" (על פי אתר האינטרנט של פלוגות ירושלים, 11 בספטמבר 2014)
כללי

1.    הג'האד האסלאמי בפלסטין קיים ב-10 בספטמבר 2014 סבב ביקורים אצל משפחות פעילים צבאיים המשתייכים לחטיבת מרכז הרצועה בארגון, אשר נהרגו במהלך מבצע "צוק איתן". במהלך הביקור הונפו שלטים עליהם תמונות ההרוגים. בהקשר זה, נמסר, כי חטיבת מרכז הרצועה איבדה 14 פעילים במהלך המבצע. יצוין, כי כל הפעילים מופיעים במקבץ התמונות והשמות, שפורסם באתר הזרוע הצבאית באינטרנט (כפי שמופיע בנספח א').

2.    להלן פירוט שמות הפעילים הצבאיים בחלוקה לגדודים בחטיבת מרכז הרצועה (אתר פלוגות ירושלים, 11 בספטמבר 2014):

א.  מחמד מחמוד אלקדים – גדוד מע'אזי וואדי סלקא.

ב.  עבדאללה אלבחיצי – גדוד דיר אלבלח.

ג.  עלאא' חמאד ח'טאב – גדוד דיר אלבלח.

ד.  נעים מזיד –   גדוד דיר אלבלח.

ה.אסאמה אבו מעלא – גדוד נציראת.

ו. כמאל עבד אלכרים אללוח – גדוד דיר אלבלח.

ז. מחמד עטוה ח'טאב – גדוד דיר אלבלח.

ח. באסל וליד אלטלאע – גדוד נציראת.

ט. עבדאללה סהיל אבו שאויש –גדוד נציראת.

י. ג'מעה אבראהים מטר – גדוד נציראת.

יא. עמר תיסיר אבו נדא –גדוד נציראת.

יב. האיל שחדה אבו דחרוג' – גדוד נציראת.

יג. אדם אחמד ח'טאב – גדוד דיר אלבלח.

יד. מחמוד אחמד אלעטאר –גדוד דיר אלבלח.

[*] בהמשך ללקט מידע מה-10 באוגוסט 2014: "'מלחמת האבידות': גם במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נקטה חמאס במדיניות של הסתרת פגיעות צה"ל בפעיליה. נתונים אמיתיים על היקף האבידות פורסמו רק כשנתיים לאחר המבצע, לאחר, שהמידע הכוזב לפיו ביצע ישראל הרג המוני של אזרחים ברצועה חלחל לדעת הקהל העולמית ולדו"ח גולדסטון".
[1] מבצע "צוק איתן" מכונה ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין "מערכת המבנה האיתן" (מערכת אלבניאן אלמרצוץ, ביטוי המופיע בקוראן ("אללה אוהב את אלה הנלחמים למענו בשורה אחת, הבנין, שהלבנים בו בנויים כהלכה", סורה אלצף, פסוק 4).
[2] עד כה פורסמו ארבעה מסמכים במסגרת פרויקט זה המתבצע ע"י מרכז המידע. האחרון שבהם, מה-26 באוגוסט 2014: "בדיקה של שמות ההרוגים הפלסטינים במבצע "צוק איתן" – השלמה מספר 3".