חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 באפריל – 04 במאי 2010)

חברי התארגנות של חזבאללה במשפט במצרים

חברי התארגנות של חזבאללה במשפט במצרים

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

גופות ההרוגים במנהרה כתוצאה מגז רעיל

גופות ההרוגים במנהרה כתוצאה מגז רעיל


חברי התארגנות של חזבאללה במשפט במצרים
חברי התארגנות של חזבאללה במשפט במצרים (אלאהראם, 28 באפריל, 2010)

עיקרי הדו"ח

 נמשך השקט בנגב המערבי. נמשכים אירועי הירי לעבר חיילי צה"ל העוסקים בפעילות ביטחון שגרתית לאורך גדר הגבול.

 הילרי קלינטון, מזכירת המדינה, הודיעה כי שיחות הקירבה בין ישראל לפלסטינים צפויות להתחיל בקרוב. השליח האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל צפוי להגיע לאזור.

 נמשכות ההכנות להפלגת משט סיוע לרצועת עזה, האמור לכלול לפחות שמונה ספינות. ממשל חמאס משפץ את נמל עזה ומכין למשט "קבלת פנים" של יותר מ-100 ספינות דיג. המשט ו"קבלת הפנים" מתוכננים לזכות בכיסוי תקשורתי נרחב. 

 בית הדין לביטחון המדינה במצרים גזר השבוע עונשי מאסר ממושכים על חברי התארגנות חזבאללה, שנחשפה במצרים. ההתארגנות עסקה בהברחת אמצעי לחימה עבור חמאס ברצועה ותכננה לבצע שורה של פיגועים בסיני. ראשי חזבאללה גינו את החלטת בית המשפט המצרי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 נמשך השקט היחסי ברצועת עזה. גם השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

 במהלך השבוע נורתה מספר פעמים אש מנשק קל לעבר חיילי צה"ל, שעסקו בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון. לא היו נפגעים. על אחד מאירועי הירי (28 באפריל) נטלה אחריות זרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר הזרוע הצבאית, 28 באפריל).

 ב-28 באפריל התקיימה הפגנה סמוך לגדר הביטחון ברצועת עזה. המפגינים הבעירו אש ויידו אבנים לעבר כוח צה"ל שהיה במקום. כוח צה"ל  ביצע ירי על מנת להרחיק את המפגינים מהאזור (דובר צה"ל, 28 באפריל). על פי דיווחים פלסטינים נער אחד נפצע באורח בינוני בשעה שניסה , יחד עם נערים נוספים, לתלות דגלי פלסטין על הגדר  (פאל טודיי, 28 באפריל).

 כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי בהתפוצצות, שארעה במערב ח’אן יונס, נהרג אדם אחד ושלושה נוספים נפצעו באורח בינוני. ההתפוצצות ארעה, ככל הנראה עקב פצצת מרגמה או רקטה שנורתה ממתקן אימונים אך החטיאה ונפלה סמוך לבית מגורים (פורום פתח, סוכנות הידיעות מען, 3 במאי).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות  דומה של נפילות רקטות
אותרה בתקופה זו  בשטח רצועת עזה .

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  במקביל,  נמשכו העימותים במהלך הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון. 

  כמו כן נמשכו יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים, להלן כמה אירועים בולטים:

2 במאי –  אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם).  לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 2 במאי). 

1 במאי – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 1 במאי).

29 באפריל – אבנים יודו לעבר מספר כלי רכב ישראליים סמוך לסעיר (צפונית מערבית לחברון). לא היו נפגעים. לשלושה כלי רכב נגרם נזק (דובר צה"ל, 29 באפריל).

28 באפריל –אזרח ישראלי נפצע באורח קל כאשר כלי רכב בו נסע התנגש במחסום אבנים שהונח על הכביש סמוך לבית פוריק (דרומית מזרחית לשכם). כלי הרכב ניזוק אף הוא. בו ביום יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לחלחול (צפונית חברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס. כמו כן  יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם)  (דובר צה"ל, 28 באפריל).

התפתחויות ברצועת עזה

המשט לרצועת עזה – עדכון

 מדיווח עדכני עולה כי משט הסיוע לרצועת עזה של ארגונים פרו-פלסטינים צפוי לצאת לדרכו מאירופה ב-24 במאי. ארגון Free Gaza ,ולצידו ארגון IHH מתורכיה, פועלים לתאם בין כלל הארגונים ההומניטאריים שייטלו חלק במשט. אחד הארגונים הצפויים לקחת חלק במשט הוא ארגון Perdana Global Peace  ממלזיה2, האמור לשלוח ככל הנראה ספינת משא אחת. ארגון (ECESG) European  Campaign to End the Siege of Gaza , ישלח שתי ספינות משא. במסגרת המשט אמורות להישלח ספינות משא שיכללו חומרי בנייה, ציוד רפואי ואספקה לצורכי חינוך (ילקוטים וכד’) (אתר Free Gaza , 29 באפריל).

 את ספינות המשא ילוו לפחות חמש ספינות נוסעים, שעל סיפונן יותר מ-600 איש. בין הנוסעים המלווים את המשט חברי פרלמנט מרחבי העולם, אנשים מהאו"ם, פעילי ארגוני זכויות אדם ופעילי איגודי עובדים. כל אלה ילוו על ידי  עיתונאים, אשר יתעדו את הניסיון להתעמת מול "הסגר הלא חוקי של ישראל על רצועת עזה" (אתר Free Gaza , 29 באפריל). ממשל חמאס ברצועת עזה עורך הכנות לקבלת המשט הבינלאומי. במסגרת זאת מתבצעות עבודות להעמקה וניקוי של נמל הדיג3.

 ערוץ אלקדס (המזוהה עם חמאס) הקדיש תוכנית למשט במהלכה ראיין מספר פעילים המעורבים בארגונו. להלן עיקרי דבריהם (אלקדס, 3 במאי):

האני סלימאן, המוצג כמתאם "ספינת אחווה לבנונית-פלסטינית", אמר כי הספינות הראשונות הנוטלות חלק במשט יצאו ב-10 במאי  מאירלנד ומשבדיה לעבר יוון שם יפגשו את הספינות התורכיות ויצאו לעבר עזה.

ג’מאל אלח’צ’רי, יו"ר הוועדה העממית להסרת המצור, אמר שהספינות תגענה לרצועה במהלך חודש יוני וכי הוועדה הכינה קבלת פנים של יותר מ-100 ספינות דיג, עליהן אנשי תקשורת ואישי ציבור,  שיצאו ללב ים לקבל את פני הספינות.

יאסר אלשנטי, מנהל פרויקט שיפוץ נמל עזה, אמר כי עבודות השיפוץ, שהחלו במרץ 2010, נמצאות בעיצומן וכי עתה החל השלב השני של הפרויקט הכולל העמקת המעגן.

 בהתייחסו למשט אמר ג’ון גינג, מנהל אונר"א ברצועת עזה בראיון לעיתון הנורווגי אפטנפוסטן כי על הקהילייה הבינלאומית למקד את מאמציה בסיוע לרצועת עזה דוגמת המשט המביא סיוע בדרך הים, ולא רק לפרסם הצהרות לגבי מה צריך להיעשות. עוד הוסיף כי לדעתו ישראל לא תעז להתעמת עם הספינות המגיעות מאירופה (euro-muslim.com , 4 במאי).

ארבעה פלסטינים נהרגו  במנהרה, כנראה בשל שאיפת גז רעיל

 כלי התקשורת הפלסטיניים המזוהים עם חמאס דיווחו כי ארבעה פלסטינים נחנקו במנהרה במחנה הפליטים שאטי בדרום מערב רפיח. על פי הדווח הנפגעים ירדו לתוך המנהרה בה פיזרו כוחות הביטחון המצריים גז רעיל ולכן הם נחנקו למוות ( אלרסאלה.נט ; ערוץ אלאקצא; פורום חמאס, 28 באפריל, 2010).

  חמאס הטילה בפומבי את האחריות למותם על מצרים:

 סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הודיע כי "חמאס מטילה על הצד המצרי את האחריות למותם של האזרחים ברפיח ודורשת להעמיד לדין את האחראים לכך". לדבריו הפגיעה אירעה כתוצאה מפיזור גז רעיל שפיזרו כוחות הביטחון המצריים (ערוץ אלאקצא, 29 באפריל, 2010).

פוזי ברהום, דובר חמאס, כינה את מה שאירע במנהרה "רצח שבוצע בדם קר" ו "פשע שבוצע על ידי המנגנונים המצריים נגד עובדים פלסטיניים חפים מפשע". ברהום דרש ממצרים להסביר את עמדתה ולחקור את נסיבות "הפשע" (אי-פי, 29 באפריל, 2010).

 משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה הודיע על הקמת וועדת חקירה לחקירת נסיבות מותם של ארבעת האזרחים הפלסטינים במנהרה. משרד הפנים של חמאס קרא למצריים גם להקים וועדת חקירה ולשתף פעולה עם וועדת החקירה מטעם חמאס (אתר משרד הפנים של חמאס, 2 במאי, 2010).

גופות ההרוגים במנהרה כתוצאה מגז רעיל
גופות ההרוגים במנהרה כתוצאה מגז רעיל (Palestine-info, 29 באפריל, 2010)

המאבק המדיני

חידוש שיחות הקירבה בין ישראל לפלסטינים

 הילרי קלינטון, מזכירת המדינה האמריקנית, הודיעה  ב-30 באפריל כי שיחות הקירבה בין ישראל לפלסטינים יחלו במהלך השבוע. השיחות יכללו מגעים של האמריקאים עם שני הצדדים מבלי שהישראלים או הפלסטינים ינהלו מו"מ הדדי. קלינטון הוסיפה שארצות הברית מקווה שהשיחות תובלנה למו"מ ישיר בין שני הצדדים. עוד אמרה,  כי השליח האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל יגיע לאזור בשבוע הבא וישמש כמתווך במהלך המו"מ  (סוכנות אי פי , 30 באפריל, 2010).

 וועדת המעקב הערבית שהתכנסה ב -30 באפריל, קיבלה החלטה לתמוך במו"מ הבלתי ישיר בין הרשות הפלסטינית לישראל.  צאאב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף קיים מסיבת עיתונאים עם מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא בתום ישיבת וועדת המעקב. במסיבת העיתונאים הודיע כי הפלסטינים לא יסכימו למדינה בעלת גבולות זמניים וכי גם אם ישראל תבנה יחידת דיור אחת מתוך -1,600 יחידות הדיור ברמת שלמה היא תגזור בכך גזר דין מוות על המו"מ שטרם החל.

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, העניק ראיון לרשת סי.אן.אן במהלך ביקורו באבו דאבי. להלן עיקרי דבריו:

ממשלת ישראל : "ממשלת ישראל היא רדיקאלית ועקשנית. הפלסטינים יפסיקו את המו"מ אם ישראל תבנה התנחלויות נוספות".

הנושאים שיעלו במו"מ: " פעלנו קשה על מנת לשכנע את ממשלת ישראל בצורך לסגת מכל השטחים ולפתור את בעיית ירושלים והפליטים".

ערבויות אמריקניות: " הממשל האמריקני העניק לפלסטינים ערבויות לכך שלא יהיו שום פרובוקציות (מצד ישראל) במהלך השיחות. רק אחרי קבלת הערבויות החליטו הפלסטינים להסכים למו"מ בתיאום עם הליגה ערבית" (סי. אן. אן, 3 במאי, 2010).

תגובת חמאס

 "מקור בכיר בחמאס" גינה את תמיכתה של וועדת המעקב הערבית בחידוש המו"מ.  לדבריו חידוש המו"מ,  חרף כל ההפרות של ישראל, מהווה כניעה למדיניות של "קביעת עובדות בשטח" של ישראל (Palestine-info , 2 במאי, 2010).

בית הדין לענייני ביטחון במצרים גזר עונשי מאסר, חלקם ממושכים,
על פעילי התארגנות חזבאללה שנחשפה במצרים באפריל 2009

 בית המשפט לביטחון המדינה בקהיר, מצרים גזר ב-28 באפריל עונשי מאסר ממושכים על 26 חברי התארגנות חזבאללה. החוליה תכננה לבצע פיגועים נגד  אתרי תיירות וקבוצות מטיילים ישראליים בסיני ולהבריח אמצעי לחימה לרצועת עזה עבור חמאס.

 השופט עבד עבדאללה סלאם ג’ומעה הרשיע את חברי הקבוצה בריגול ובחברות בארגון טרור ובסיוע לתנועת חמאס. חברי הקבוצה הגיעו למצרים מלבנון, מסודאן וחלקם פלסטינים. על ארבעה נאשמים, ביניהם מחמד קבלאן שהיה מנהיג החבורה, נגזרו מאסרי עולם אולם כל הארבעה הצליחו להתחמק ללבנון לפני שנעצרו ולפיכך גזרי הדין ניתנו בהעדרם. על מפקד החוליה, סאמי שהאב נגזרו 15 שנות מאסר. על יתר חברי החוליה נגזרו עונשי מאסר שבין חצי שנה לעשר שנים.

 ראשי חזבאללה בלבנון גינו בחריפות את  החלטת בית המשפט :

חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, תאר בתגובה את העצורים כ"אחים אנשי התנגדות ולוחמי ג’האד אצילים" ולא "פורעי חוק, פושעים וטרוריסטים" כפי שכונו על ידי בית המשפט המצרי. לדבריו חטאם היחיד של הנידונים היה בכך ש"סייעו לאחיהם ברצועת עזה ולהתנגדות הפלסטינית הלגיטימית" וכל הדברים האחרים שנאמרו עליהם הינם שקרים, בדיות אשר נועדו לגבות את התהליכים הננקטים נגדם. (אלאח’באר, אתר אלנשרה, 29 באפריל, 2010).

כאמל אלרפאעי חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, אמר כי המשפט לא היה משפט פלילי אלא פוליטי. עוד אמר כי בית המשפט המצרי רצה באמצעות המשפט וגזרי הדין הפוליטיים לגרום לעם המצרי לחשוב כי הנאשמים מבצעים פעולת טרור בעוד שתפקידם היה בעצם לשלוח נשק, כסף ואספקה אל "האחים הנתונים במצור ברצועת עזה". בית המשפט טיפל בפרשה דרך נקודת ראיה צרה ולא לקח בחשבון את רגשותיהם של הצעירים האלה ואת מטרותיהם (אלשרק אלאוסט, 29 באפריל).

 מצרים הודיעה על חשיפת החוליה באפריל 2009 אולם על פי דיווח בעיתון הרשמי אלאהראם (9 באפריל) החלה החוליה לפעול במצרים כבר בשנת 2007.  על פי דיווחים בתקשורת המצרית והערבית עסקה ההתארגנות בהברחת אמצעי לחימה וכספים לרצועת עזה, שהועברו דרך מנהרות רפיח עבור חמאס. אמצעי לחימה אלו נועדו להגיע דרך מצרים מסודאן ומשם לרצועה (אלחיאת, 9 באפריל, 2009). בנוסף לכך תכננו פעילי ההתארגנות לבצע שורה של פיגועים נגד יעדים בקהיר ובסיני, כולל נגד אתרים בהם מתאכסנים ישראלים. פעילי ההתארגנות היו מעורבים בהקמת פרויקטים מסחריים ככיסוי לפעילותם, איסוף מודיעין לביצוע פיגועי טרור (כולל מעקב אחר אתרי תיירות בצפון סיני ובדרומה), רכישת דירות ברפיח המצרית ובאלעריש ועריכת תצפיות אחר תנועת הספנות בתעלת סואץ. פעילי ההתארגנות יצרו קשר עם גורמים פליליים במצרים על מנת לזייף תיעוד מצרי, שיאפשר להם לצאת מחוץ למצרים ולשכור דירות מבטחים (הטלוויזיה המצרית, 8 באפריל, 2009). כמה מאנשי ההתארגנות עבדו בכיסוי של ערוץ הטלוויזיה אלמנאר של חזבאללה (אלמצרי אליום, 10 באפריל, 2009)4.


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ארגון ששם לו למטרה להביא לסיום המלחמה ולשלום עולמי. הארגון הוקם על ידי  ד"ר מהתיר מחמד, שהיה ראש ממשלת מלזיה בין השנים 2003-1981. הארגון פועל באזורי עימותים שונים בעולם וביניהם הזירה הישראלית-פלסטינית.

3 ראו לקט: "על-פי הודעת ארגון Free Gaza , אחד הארגונים הנוטלים חלק במשט המתוכנן לרצועת עזה, הספינות  צפויות לצאת לדרכן ב-24 במאי. במשט ייטלו חלק לפחות שלוש ספינות מטען וחמש ספינות נוסעים. ברצועת עזה נערכות כבר הכנות ע"י ממשל חמאס לקליטתן" (4 במאי, 2010).

4 ראו לקט: "מצרים חשפה התארגנות של חזבאללה, שפעלה בשטחה. המצרים טוענים כי ההתארגנות עסקה לא רק בהברחת אמצעי לחימה לחמאס ברצועה אלא גם בתכנון פיגועים (כולל נגד יעדים ישראלים) ובחתרנות נגד המשטר המצרי. חסן נצראללה (באופן חריג) הודה כי פעיל חזבאללה שנעצר במצרים עסק בהעברת אמצעי לחימה ו"לוחמים" לחמאס, אך התנער משאר ההאשמות בהעלותו טענה שקרית כי אין לחזבאללה שלוחות במדינות ערב." (13 באפריל, 2009).

לראש העמוד