מבט לאיראן

27-13 במאי 2021 מאת: ד"ר רז צימט
פתיחת קונסוליה איראנית בעיר חלב (איסנ

פתיחת קונסוליה איראנית בעיר חלב (איסנ"א, 22 במאי 2021).

פגישת שר ההגנה האיראני עם סגני שרי המסחר והתעשייה של סוריה (איסנ

פגישת שר ההגנה האיראני עם סגני שרי המסחר והתעשייה של סוריה (איסנ"א, 19 במאי 2021).

פגישת שגריר איראן בעיראק עם שר החקלאות העיראקי (אירנ

פגישת שגריר איראן בעיראק עם שר החקלאות העיראקי (אירנ"א, 17 במאי 2021).

פגישת סגני יושבי ראש הפרלמנט של עיראק ואיראן בטהראן (איסנ

פגישת סגני יושבי ראש הפרלמנט של עיראק ואיראן בטהראן (איסנ"א, 24 במאי 2021).

במוקד אירועי השבוע
  • במהלך מבצע “שומר החומות” קיימו בכירים איראנים קשר שוטף עם בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, שוחח במהלך המבצע עם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין והדגיש בפניהם את תמיכת איראן בפלסטינים. כמו כן, שלח קאא’ני איגרת תמיכה לראש הזרוע הצבאית של חמאס ולמפקד הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. בתום המבצע, פרסם מנהיג איראן מסר תמיכה בפלסטינים ובירך את הפלסטינים על “ניצחונם על המשטר הציוני”. במקביל, שוחח מפקד משמרות המהפכה עם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין והתחייב להמשך התמיכה האיראנית.
  • בתוך כך, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתו עם שר החוץ הגרמני, כי המל”ט החמוש, שזוהה והופל על-ידי צה”ל באזור עמק המעיינות ב-18 במאי 2021, הוא מתוצרת איראן ונשלחלתוך ישראל מעיראק או מסוריה.
  • סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה כתבה בה נטען, כי איראן הקימה בשנה האחרונה יחידות פרו-איראניות קטנות המורכבות מכמה מאות לוחמים מקרב המיליציות השיעיות המרכזיות הפועלות בעיראק. יחידות אלה כפופות ישירות לכוח קדס של משמרות המהפכה ואחראיות לשורת מתקפות, שבוצעו בחודשים האחרונים נגד כוחות אמריקאים בעיראק. על-פי הכתבה, הקמת יחידות אלה נועדה לאפשר לאיראן להתגבר על המכשולים, שחיסולו של קאסם סלימאני הציב בפניה, ולפעול באופן חשאי יותר ותוך שימוש בטכניקות חדשות, כגון: פעולות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים חמושים.
  • נשיא איראן רוחאני שוחח בטלפון עם ראש ממשלת עיראק אלכאט’מי והדגיש בפניו את הצורך להרחיב את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות ולהאיץ את מימוש פרויקט סלילת מסילת הרכבת ממערב איראן לבצרה שבדרום עיראק, שאושר לאחרונה על-ידי ממשלת עיראק.
  • בעקבות ביקורו של שר החוץ האיראני בדמשק, פתחה איראן ב-22 במאי 2021 קונסוליה כללית בעיר חלב.
  • שר ההגנה האיראני נפגש עם סגני שרי המסחר והתעשייה של סוריה ודן עימם בהשתתפות התאגידים הכלכליים הקשורים למשרד ההגנה האיראני בשיקומה הכלכלי של סוריה.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • ב-22 במאי 2021 נפתחה קונסוליה כללית איראנית בעיר חלב. הקונסוליה נפתחה בעקבות ביקורו של שר החוץ האיראני, מחמד-ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), בדמשק ב-12 במאי 2021, במהלכו דן השר בפתיחת הקונסוליה החדשה עם בכירי הממשל הסורי, בראשם הנשיא אסד. טקס פתיחת הקונסוליה התקיים בהשתתפות שגריר איראן בדמשק, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani). שרי החוץ של איראן וסוריה השתתפו בטקס באמצעות שיחת וידאו (איסנ”א, 22 במאי 2021).
  • שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי (Amir Hatami), נפגש ב-19 במאי 2021 עם ג’מאל אלדין אבראהים שעיב (Jamal Eddin Ibrahim Shuaib), סגן שר המסחר הפנימי הסורי, ועם ג’מאל אלעמר (Jamal al-Ammar), סגן שר התעשייה הסורי. חאתמי ציין בפגישה, כי התאגידים הכלכליים של משרד ההגנה האיראני מוכנים לסייע ולשתף פעולה בשיקומה של סוריה ובאספקת צרכיה. הוא הדגיש, כי איראן תמשיך לסייע לסוריה בשמירה על לכידותה הטריטוריאלית ובשיקומה. שני סגני השרים הסורים הודו לשר האיראני על תמיכת הרפובליקה האסלאמית במשטר הסורי במהלך מלחמת האזרחים ובירכו על השתתפות אנשי עסקים איראנים מהמגזר הפרטי והממשלתי בשיקומה הכלכלי של ארצם (איסנ”א, 19 במאי 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • בכתבה, שהתפרסמה בסוכנות הידיעות רויטרס (21 במאי 2021), נטען, כי איראן הקימה בשנה האחרונה יחידות פרו-איראניות קטנות המורכבות מכמה מאות לוחמים, שנבחרו על-ידי משמרות המהפכה מקרב המיליציות השיעיות הפועלות בעיראק. יחידות אלה, שמפקדיהן כפופים באופן ישיר לכוח קדס של משמרות המהפכה, אחראיות לשורה של מתקפות, שבוצעו בחודשים האחרונים כנגד כוחות אמריקאים בעיראק ויעדים בערב הסעודית. מקורות צבאיים עיראקים, מפקדי מיליציות ודיפלומטיים מערביים דיווחו, כי הקמת היחידות נועדה לסייע לאיראן להתגבר על המכשולים, שחיסולו של קאסם סלימאני הציב בפניה. יורשו, אסמאעיל קאא’ני, אינו נהנה מאותה מידת השפעה, שהייתה לקודמו בתפקיד על המיליציות השיעיות בעיראק. יתרה מזו, המיליציות הפרו-איראניות בעיראק נאלצות לפעול בחתימה נמוכה יותר בעקבות המחאה העממית הגוברת בעיראק נגד המעורבות האיראנית במדינה. הקמת היחידות הקטנות והעדפת העבודה מולן על-פני המשך שיתוף הפעולה עם המיליציות השיעיות המרכזיות בעיראק מאפשרת לאיראן לפעול באופן חשאי יותר ותוך שימוש בטכניקות חדשות, כגון: תקיפות באמצעות כטב”מים חמושים. עוד נטען בכתבה, כי לפחות 250 לוחמים הגיעו בחודשים האחרונים של שנת 2020 ללבנון לצורך אימונים על-ידי יועצי משמרות המהפכה ואנשי חזבאללה בשימוש בכלי טיס בלתי מאוישים, בירי רקטות, בהטמנת פצצות ובפעילות הסברה ברשתות החברתיות.
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, שוחח ב-17 במאי 2021 בטלפון עם ראש ממשלת עיראק, מצטפא אלכאט’מי, לרגל עיד אלפטר. רוחאני אמר לאלכאט’מי, כי איראן רואה בביטחונה של עיראק וביציבותה חלק בלתי נפרד מביטחונה שלה והדגיש את הצורך בשיתוף פעולה בין המדינות בהמשך המאבק נגד דאעש. עוד קרא רוחאני להעמקת הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות והדגיש את הצורך להאיץ את מימוש פרויקט סלילת מסילת הרכבת מהעיר שלמצ’ה (Shalamcheh) שבמערב איראן לבצרה שבדרום עיראק, שאושר לאחרונה על-ידי ממשלת עיראק. רוחאני ציין, כי איראן ועיראק יכולות להשלים זו את זו מבחינה כלכלית. בהתייחסו לתקיפת הקונסוליה האיראנית בכרבלאא’ ב-9 במאי 2021 על-ידי מפגינים עיראקים, אמר רוחאני, כי על ממשלת עיראק לפעול בנחישות על מנת למנוע פגיעה בנציגויות הדיפלומטיות האיראניות בשטחה (איסנ”א, 17 במאי 2021).
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), נפגש עם שר החקלאות העיראקי, כרים אלח’פאג’י (Karim al-Khafaji), ודן עימו בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחום החקלאות ובתיאום ביקור שר החקלאות העיראקי ומשלחת כלכלית מעיראק באיראן. עוד דנו השניים במגבלות, שהטילה עיראק על יבוא כמה מוצרים חקלאיים מאיראן (אירנ”א, 17 במאי 2021). בסוף 2019 אסרה עיראק על ייבוא גידולים חקלאיים שונים מאיראן, בטענה שהיא מצליחה לגדלם באופן עצמאי בכמות הנדרשת.
  • משלחת פרלמנטרית בראשות סגן יו”ר הפרלמנט העיראקי, חסן אלכעבי (Hassan al-Kaabi), הגיעה ב-24 במאי 2021 לביקור בטהראן כדי להשתתף בכינוס פרלמנטרי מיוחד של 15 מדינות מוסלמיות לדיון בסוגיה הפלסטינית בעקבות מבצע “שומר חומות”. במהלך הביקור נפגשה המשלחת עם סגן יו”ר המג’לס, אמיר-חסין קאזיזאדה האשמי (Amir Hossein Ghazizadeh Hashemi), ודנה עימו בחיזוק הקשרים הכלכליים והפרלמנטריים בין שתי המדינות (איסנ”א, 24 במאי 2021).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני (Esmail Qaani), שוחח ב-15 במאי 2021 בטלפון עם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ודן עימו בלחימה בין ישראל לפלסטינים. קאא’ני שיבח את פעולות “ההתנגדות” נגד “הציונים” והדגיש את תמיכת איראן בפלסטינים לנוכח “התוקפנות והפשעים של האויב הציוני נגד ירושלים ועזה”. זמן קצר לאחר מכן, שוחח קאא’ני גם עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, והדגיש, כי איראן ניצבת לימין הפלסטינים המגנים על אדמתם ועל זכויותיהם. הוא גם שיבח את פיתוח אמצעי הירי של הארגונים הפלסטינים לעבר ישראל (פארס, 15 במאי).
  • ב-20 במאי 2021 שלח אסמאעיל קאא’ני מסר של תמיכה לראש הזרוע הצבאית של חמאס, מחמד אלצ’יף, ולמפקד הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (גדודי אלקדס), אכרם אלעג’ורי. קאא’ני בירך את חמאס, הפלסטינים ותושבי עזה וציין, על כי באחדותם ובעמידתם האיתנה הצליחו להרוס את גאוות הצבא הישראלי, הוכיחו שיש ביכולתם להסב לו אבדות כבדות וגרמו לאויב לטעום את טעם האימה והתבוסה. הוא הוסיף, כי הפלסטינים הוכיחו שירושלים אינה לבדה וכי לא ניתן להשכיח את זכויותיהם. קאא’ני הביע ביטחון בניצחון הפלסטינים ובשחרור ירושלים והדגיש, כי איראן תמשיך את תמיכתה בפלסטינים עד לחיסול “המשטר הציוני” (אלמיאדין, 20 במאי 2021).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים המשמש גם כמזכ”ל “האגודה העולמית להתעוררות אסלאמית”, שוחח ב-16 במאי 2021 בטלפון עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, ודן עימו בהתפתחויות בעזה. ולאיתי הדגיש, כי ההגנה על העם הפלסטיני מהווה חובתם של כלל המוסלמים בעולם, שיבח את גבורת הפלסטינים והבטיח, כי איראן תמשיך בתמיכתה בהם עד לשחרור ירושלים. אלנח’אלה הודה על תמיכת איראן בפלסטינים וציין, כי “ההתנגדות” וההגנה על מסגד אלאקצא יימשכו עד לניצחון הסופי. ב-17 במאי 2021 שוחח ולאיתי גם עם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ובירך אותו על “ניצחונות” הפלסטינים (איסנ”א, 17-16 במאי 2021).
  • יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שלח איגרת נוספת למנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, בה פירט על אודות ההתפתחויות בלחימה בין ישראל והפלסטינים. הניה עדכן את ח’אמנהאי בנוגע למאמציו המדיניים להפסיק את פעולות ישראל והדגיש את הצורך בגיוס הקהילה האסלאמית, הערבית והבינלאומית להפסקת “פשעי האויב הציוני” (פארס, 18 במאי 2021). זהו מכתבו השני של הניה לח’אמנהאי מאז תחילת מבצע “שומר החומות”.
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפגישתו עם שר החוץ הגרמני הייקן מאס, כי איראן שלחה מל”ט חמוש לתוך ישראל מעיראק או מסוריה. הוא הציג לשר הגרמני מל”ט איראני, שזוהה והופל באזור עמק המעיינות ב-18 במאי 2021 ואמר, כי איראן מספקת את התשתיות שעליהן נשענים ארגוני הטרור בפעילותם. המל”ט הגיע מכיוון ירדן והופל לאחר שהיה במעקב על-ידי יחידות הבקרה האוויריות של צה”ל (Ynet, 20 במאי 2021).
  • הפגנת תמיכה בפלסטינים התקיימה ב-19 במאי 2021 בטהראן. בהפגנה נשמעו קריאות בגנות ישראל וארצות הברית ובזכות הפלסטינים. עצרת התמיכה בפלסטינים התקיימה בנוכחות מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami), ונציג חמאס באיראן, ח’אלד קדומי (Khaled Qodoumi), שהודה על תמיכת איראן ב”התנגדות” הפלסטינית. סלאמי פנה לפלסטינים, ייחל לניצחונם והצהיר, כי “כולנו היום פלסטינים”. הוא פירט את הישגי הפלסטינים וציין, כי לראשונה מזה 60 שנה, שוגרו אלפי טילים לעבר תל אביב, לא נותר אף מקום בטוח עבור הציונים וכל מערכות “כיפת ברזל” לא הצליחו להתמודד עם אלפי הטילים הפלסטינים. סלאמי ציין, כי תבוסת ישראל מעידה על תבוסת ארצות הברית וכי האמריקאים היו הראשונים לעזוב את תל אביב ואינם יכולים עוד להציל את ישראל. הוא הוסיף, כי הסוגיה הפלסטינית הפכה לסוגייה בינלאומית ואינה מוגבלת עוד רק לרצועת עזה ולגדה המערבית (פארס, 19 במאי 2021).
הפגנת תמיכה בפלסטינים בטהראן (איסנ"א, 19 במאי 2021).     הפגנת תמיכה בפלסטינים בטהראן (איסנ"א, 19 במאי 2021).
הפגנת תמיכה בפלסטינים בטהראן (איסנ”א, 19 במאי 2021).
  • עם סיום מבצע “שומר החומות” פרסם מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, מסר תמיכה בפלסטינים, שבו בירך אותם על ניצחונם על “המשטר הציוני”, שנאלץ להודות בתבוסתו. הוא ציין, כי פלסטין תהפוך חזקה יותר מיום ליום בעוד שישראל תיחלש אף יותר. הוא הוסיף, כי ההחלטה מתי לפתוח ולסיים בעימותים תלויה במנהיגים הפלסטינים עצמם, אך ההכנות לקראת המאבק אינן פוסקות. ח’אמנהאי קרא לממשלות המוסלמיות לתמוך בפלסטינים, לספק להם סיוע צבאי וכספי ולסייע להם בשיקום התשתיות וההריסות בעזה. עוד קרא מנהיג איראן להעמיד לדין את ראשי “המשטר הציוני” בבתי הדין הבינלאומיים, ובאופן אישי את ראש ממשלת ישראל נתניהו. הנשיא חסן רוחאני הצהיר, כי העם הפלסטיני השיג ניצחון גדול על “הישות הציונית הכובשת” וכי העם הפלסטיני בכל מקום התאחד כולו במהלך העימות (פארס, 21 במאי 2021).
  • גם משמרות המהפכה פרסמו גילוי דעת, שבו בירכו על “ניצחונה הגדולה של ההתנגדות האסלאמית בפלסטין”. בהודעה נאמר, כי המבצע קירב את חיסולה של ישראל והוכיח, שהציונים הם שיצטרכו מעתה ואילך לחיות בפחד, באימה ובצל הבריחה למקלטים. עוד נאמר בגילוי הדעת, כי “הכובשים” יודעים היטב, שהם לא יוכלו להמשיך בדיכוי ובהרג פלסטינים חפים מפשע ושהקבוצות הפלסטיניות לא יתייחסו עוד לאיומיהם החלולים (תסנים, 21 במאי 2021).
  • במקביל, שוחח מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי (Hossein Salami), ב-21 במאי 2021 עם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה. סלאמי שיבח את הישגי “קבוצות ההתנגדות של פלסטין” במערכה נגד ישראל ואמר, כי איראן מוכנה לסייע לפלסטינים ול”כוחות ההתנגדות” בכל התחומים. הניה הודה לסלאמי על עמידתה של איראן לצד הפלסטינים. זמן קצר לאחר מכן, שוחח סלאמי גם עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, והדגיש בפניו את תמיכתה הנמשכת של איראן בפלסטינים (אירנ”א, 21 במאי 2021). דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אבו-חמזה, הביע את הערכתו לתפקידה של איראן וכל הכוחות ב”ציר ההתנגדות”, שסיפקו לארגון נשק וידע וחיזקו את יכולותיו החומריות והמקצועיות (אלמיאדין, 21 במאי 2021).