חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (26 במאי – 1 ביוני 2021)

עימותים אלימים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)

עימותים אלימים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)

עימותים אלימים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)

עימותים אלימים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)

מחמד זיארה, מבקר בהריסות מבנים ברצועה (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 27 במאי 2021).

מחמד זיארה, מבקר בהריסות מבנים ברצועה (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 27 במאי 2021).

מי אלכילה סמוך לבית חולים אלשפאא' ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27, 28 במאי 2021)

מי אלכילה סמוך לבית חולים אלשפאא' ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27, 28 במאי 2021)

נמשכות עבודות ניקוי הרחובות ופינוי הריסות המבנים (ופא, 26, 29 במאי 2021)

נמשכות עבודות ניקוי הרחובות ופינוי הריסות המבנים (ופא, 26, 29 במאי 2021)

נמשכות עבודות ניקוי הרחובות ופינוי הריסות המבנים (ופא, 26, 29 במאי 2021)

נמשכות עבודות ניקוי הרחובות ופינוי הריסות המבנים (ופא, 26, 29 במאי 2021)

עצרת חמאס בבית לאהיא, בצפון הרצועה, בהשתתפות יחיא אלסנואר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 במאי 2021)

עצרת חמאס בבית לאהיא, בצפון הרצועה, בהשתתפות יחיא אלסנואר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 במאי 2021)

עצרת המונית של הג'האד האסלאמי בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 29 במאי 2021)

עצרת המונית של הג'האד האסלאמי בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 29 במאי 2021)

  • מבצע “שומר החומות”: נמשכים המגעים האינטנסיביים בין גורמים מצריים, ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס במטרה להביא לביסוס הפסקת האש עליה הוכרז ב-22 במאי 2021. בחמאס מתנגדים להתניה של שיקום הרצועה בנושא השבויים והנעדרים. למרות האובדן וההרס ברצועת עזה, ממשיכה חמאס למתג תודעתית את המבצע כניצחון וככזה ששינה את המשוואה מול ישראל והעלה שוב את הסוגיה הפלסטינית לסדר היום הבינלאומי. גורמים שונים, ביניהם לבנוניים ואיראניים, התייחסו למעורבות איראן וחזבאללה בסבב הלחימה האחרון ברצועת עזה. זאת, בעקבות דברים שאמר יחיא אלסנואר לפיהם מטחי הרקטות, שיגור הרקטות ושיגור המל”ט היו חלק ממערכת תיאום בין “ההתנגדות” בלבנון ל”התנגדות” בעזה.
  • רצועת עזה: במהלך השבוע לא אותר שיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. ב-30 במאי 2021 ניסה פלסטיני, שחדר מהרצועה, לדקור איש ביטחון באחד מיישובי המועצה האזורית אשכול.
  • יהודה ושומרון: נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, אשר נראה שהתרבו מאד על רקע המתיחות בתקופה האחרונה. חמאס פרסמה כרוז המופנה לתושבי ירושלים הפלסטינים, שבו ביקשה מהם להגביר את פעילותם בכל המקומות ובפרט במסגד אלאקצא.
  • שיקום רצועת עזה: ההיערכות לשיקום הרצועה נתקלת בהתנגדות מצד חמאס, אשר בכיריה לא רואים בעין יפה את מעורבות הרשות הפלסטינית בשיקום.שלושה שרים בממשלת הרשות הפלסטינית, ובהם סגן ראש הממשלה, ביקרו ברצועה כדי לעמוד על היקף הנזקים וכהכנה לשיקומם במעורבות הרשות. בינתיים נמשכות עבודות פינוי ההריסות, שיקום כבישים, ניקוי רחובות והחזרת החיים לשגרה.
  • ברשות הפלסטינית הושק קמפיין להחרמת סחורות ישראליות, בעקבות האירועים במזרח ירושלים ומבצע “שומר החומות” ברצועת עזה, בהובלת פעילי BDS מקומיים.
  • קורונה: ד”ר סאמר אלאסעד, מנהל שירותי הרפואה המונעת במשרד הבריאות הפלסטיני, דיווח על ירידה משמעותית בהיקף התחלואה בשטחי הרשות. שרת הבריאות דיווחה על 102,960 מנות חיסון מתוצרת פייזר שהגיעו בסיוע COVAX. 46,800 מנות חיסון הועברו לרצועת עזה. ע “שומר החומות”
מגעים בתיווך מצרים לביסוס הפסקת האש
  • נמשכים המגעים האינטנסיביים בין גורמים מצריים לבין ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס במטרה להביא לביסוס הפסקת האש עליה הוכרז ב-22 במאי 2021. משלחת של המודיעין הכללי המצרי, בראשות אחמד עבד אלח’אלק, הממונה על תיק פלסטין, ביקרה שלוש פעמים ברצועת עזה לשיחות עם הנהגת חמאס כדי להכשיר את הקרקע לשיחות עקיפות עם ישראל בקהיר. בביקור האחרון, שהתקיים לאחר ביקור מזכיר המדינה האמריקני בקהיר, שוחחו חברי המשלחת עם הנהגת חמאס על ייצוב הפסקת האש והליך השיקום, שיעשה בפיקוח מצרי, ועל סוגיית חילופי שבויים ואסירים.
  • “מקור בהנהגת חמאס” צוטט באומרו, כי צוות התיווך המצרי הבטיח לחמאס שישראל תחזור בה בשבוע הקרוב מצעדי הענישה האחרונים בהם נקטה במהלך ההסלמה, היא תפתח מחדש את המעברים, תגדיל את מרחב הדיג, תאפשר הכנסת דלק עבור תחנת הכוח, תתקן את כל קווי החשמל שניזוקו ותאפשר את הכנסת כספי המענק הקטרי (אלאח’באר, 29 במאי 2021).
  • ב-31 במאי 2021 הגיעה לרצועה משלחת מצרית בראשות עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, (לאחר מגעים שקיים קודם לכן עם גורמים ישראליים וגורמים ברשות הפלסטינית). חברי המשלחת המצרית, שנכנסו לרצועה דרך מעבר ארז, קיימו פגישה במשך מספר שעות עם בכירי חמאס ברצועה בראשות יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. הפגישה התמקדה בביסוס ההרגעה, פעולות השיקום, מנגנון הפיקוח, וסוגיית השבויים והנעדרים המוחזקים ברצועה. במהלך שהותו ברצועה ערך כאמל ביקור בכמה אתרים האמורים להיכלל בפרויקט השיקום.
עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, מבקר בעזה ונפגש עם הנהגת חמאס בראשות יחיא אלסנואר (דף הפייסבוק של QUDSN, 31 במאי 2021)     עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, מבקר בעזה ונפגש עם הנהגת חמאס בראשות יחיא אלסנואר (דף הפייסבוק של QUDSN, 31 במאי 2021)
עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, מבקר בעזה ונפגש עם הנהגת חמאס בראשות יחיא אלסנואר (דף הפייסבוק של QUDSN, 31 במאי 2021)
הקמת ועדת חקירה בינלאומית לחקר האירועים
  • מועצת זכויות האדם של האו”ם מסרה ב-27 במאי 2021, כי החליטה ברוב קולות להקים ועדת חקירה בינלאומית עצמאית שתחקור ותאסוף ראיות לגבי הפרות החוק הבינלאומי בישראל ובשטחים הכבושים כולל מזרח ירושלים, מ-13 באפריל 2021 (כחודש לפני תחילת מבצע “שומר החומות”). הוחלט כי הוועדה תאסוף כל מידע המצביע על הפרות שכאלה, תנתח אותו ותפעל לפרסמו. בהצבעה שהתקיימה בנושא הצביעו 24 מדינות בעד, 14 נמנעו ותשע מדינות התנגדו. משלחת ארה”ב למוסדות הבינלאומיים בג’נבה פרסמה הודעה בה היא מצרה על ההחלטה (אתר משלחת ארה”ב, 27 במאי 2021).
  • לדברי מישל בצ’לט, נציבת זכויות האדם, יתכן שכוחות ישראליים ביצעו “פשעי מלחמה” במהלך המערכה האחרונה לאחר שהתקיפות האוויריות באזורים צפופי אוכלוסין גרמו למספר גבוה של אבדות ופציעות אזרחיות ולהרס נרחב של תשתיות אזרחיות וכי תקיפות שכאלה עשויות להוות “פשעי מלחמה, אם השפעתן על אזרחים תחשב בלתי מידתית”. היא גם התייחסה בדבריה לשיטות חמאס הכוללות הצבת נכסים צבאיים במקומות אזרחיים צפופי אוכלוסייה ושיגור של רקטות מתוכם. לדבריה, רקטות אלה משוגרות ללא אבחנה בין מטרות צבאיות או אזרחיות והשימוש בהן מהווה הפרה ברורה של החוק ההומניטארי הבינלאומי. היא הבהירה שפעולות של אף צד לא פוטרות את האחר ממחויבותיו תחת החוק הבינלאומי (AP, 27 במאי 2021).
תוצאות ההצבעה בנושא הקמת ועדת החקירה (חשבון הטוויטר של מועצת זכויות האדם , 27 במאי 2021)
תוצאות ההצבעה בנושא הקמת ועדת החקירה
(חשבון הטוויטר של מועצת זכויות האדם , 27 במאי 2021)
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית בירך על החלטת מועצת זכויות האדם. ברשות הדגישו שהחקירה אמורה להיות לגבי הפרות החל מ-13 באפריל 2021 והיא תכלול את “סיבות השורש” (דהיינו גם פעולות ישראל במזרח ירושלים). משרד החוץ הודה לכל המדינות שתמכו בהחלטה ומתח ביקורת על המדינות שלא תמכו בה בציינו כי מדובר בעמדה לא מוסרית והתייצבות בצד הלא נכון של ההיסטוריה. הוא קרא לזרז את יישום ההחלטה להקמת ועדת חקירה וקרא לקהילה הבינלאומית לשתף פעולה עמה (ופא, 27 במאי 2021).
  • מחמד אלשלאלדה, שר המשפטים ברשות, אמר שההחלטה מהווה ניצחון של הקורבנות האזרחיים ושל הסוגיה הפלסטינית וציין שכל הדו”חות שיובאו בפני מועצת זכויות האדם ישמשו גם כראיות פליליות והוכחות משפטיות מול בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) (ופא, 28 במאי 2021). שעואן ג’בארין, העומד בראש ארגון אלחק, בירך על ההחלטה אותה הגדיר כ”תקדים” בציינו שההחלטה תשרת את הפלסטינים מדינית, מוסרית ומשפטית. עוד ציין, כי ההחלטה היא ביטוי בינלאומי מצד גורמים משפטיים מוסמכים ומכילה המלצות מוגדרות שיועברו לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) . גם ארגון אלמיזאן בירך על ההחלטה וקרא להאיץ את הקמת הוועדה.
מעורבות איראן וחזבאללה בסבב הלחימה ברצועת עזה
  • גורמים שונים התייחסו למעורבות איראן וחזבאללה בסבב הלחימה האחרון. זאת, בעקבות דברים שאמר יחיא אלסנואר לפיהם מטחי הרקטות ושיגור המל”ט היו חלק ממערכת תיאום בין “ההתנגדות” בלבנון ל”התנגדות” בעזה.
  • בראיון שהעניק אבראהים אלאמין, עורך עיתון אלאח’באר הלבנוני, המקורב לחזבאללה, ציין שבמהלך ימי ההסלמה הוקם בביירות חדר מבצעים משותף בו נכחו קצינים מחזבאללה, כוח קדס של משמרות המהפכה, חמאס וארגונים פלסטינים נוספים. חדר המבצעים זה היה לדבריו אחראי על התיאום בין הצדדים. לדברי אלאמין, מפקד משמרות המהפכה קאא’ני ביקר בביירות פעמיים במהלך ימי ההסלמה ושהה בחדר המבצעים (אלמנאר, 29 במאי 2021) מקור בכיר בכוח קדס של משמרות מהפכה שלל את המידע בציינו שמי שניהלה את המערכה הייתה “ההתנגדות הפלסטינית”, אשר עשתה זאת ביעילות ובצורה ראויה. עם זאת, ציין שבמהלך המערכה האחרונה הצליחה “ההתנגדות בלבנון” להעביר חפצים לתוך רצועת עזה שההתנגדות ברצועה הייתה זקוקה להם.
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, ציין בנאום שנשא, כי שיתוף הפעולה בין איראן, חזבאללה וההתנגדות הפלסטינית הוא ברמה גבוהה וכי ההישגים במבצע הושגו רק הודות לכך (אלמנאר, 29 במאי 2021).
  • בערוץ אלערביה דווח, כי בתקופה האחרונה עבדו מהנדסים איראנים ופלסטינים בשיתוף פעולה כדי לדייק את טווח הפגיעה של הרקטות ולשפר את יכולות כלי הטיס הבלתי מאוישים של הזרוע הצבאית בחמאס. הרקטות המשופרות הגיעו בשלמותן לרצועת עזה וחמאס השתמשה בהן כדי לפגוע בתל אביב (אלחדת’, 29 במאי 2021).
  • אלאח’באר הלבנוני טען שהכשלת תכנית ישראל להריסת מנהרות חמאס (“מטרו”) ולהרוג כמה מאות פעילים בוצעה הודות לתצפית אווירית משותפת של חמאס וחזבאללה בלבנון ושיתוף פעולה מודיעיני אינטנסיבי. לדברי אלאח’באר, הפלסטינים ברצועת עזה עשו שימוש בניסיון שצבר חזבאללה והם הציבו מטרות פיקטיביות ביניהן כני שיגור רקטות, מרכזיות קשר וחדרי פיקוד כדי שחיל האוויר יתקוף אותן (אלאח’באר, 31 במאי 2021).
סיכול טרור
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו חברי חוליה מבורקא (צפונית מערבית לשכם) שהציתו ב-29 באפריל 2021 מבנה סמוך לגבעת אסף באמצעות השלכת בקבוקי תבערה. כמו כן, עצרו כוחות הביטחון פלסטיני שיידה אבן לעבר מכונית בה נסעו ישראלים סמוך לאלערוב ב-26 במאי 2021. האבן ניפצה את החלון הקדמי של כלי הרכב ופצעה את האישה שישבה בו (איחוד הצלה, 31 במאי 2021).
הרוג פלסטיני בעימותים דרומית לשכם
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי במהלך עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים באזור ג’בל צביח, סמוך לביתא (דרומית לשכם), נהרג זכריא מאהר חמאיל, בן 28 מהכפר ביתא (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021). יצוין, כי מניתוח תמונות מזירת האירוע ניתן לראות שעשרות פלסטיניים התעמתו במקום עם כוחות צה”ל, יידו אבנים והבעירו צמיגים (ופא, 28 במאי 2021).
זכריא חמאיל מהכפר ביתא (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021).     העימותים האלימים סמוך לכפר ביתא (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)
מימין: זכריא חמאיל מהכפר ביתא (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021).
משמאל: העימותים האלימים סמוך לכפר ביתא (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, אשר נראה שהתרבו מאד על רקע המתיחות בתקופה האחרונה. חמאס פרסמה כרוז המופנה לתושבי ירושלים הפלסטינים, שבו ביקשה מהם להגביר את פעילות “הרבאט” שלהם בכל המקומות ובמסגד אלאקצא בפרט (סוא, 27 במאי 2021).
  • להלן אירועים בולטים:
    • 1 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). כלי רכב של ערבי ישראלי נפגע והנהג התנגש בעמוד (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביוני 2021).
    • 1 ביוני 2021: שלושה בקבוקי תבערה הושלכו באזור בית חגי (הר חברון) לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 1 ביוני 2021).
    • 31 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באלערוב, על כביש גוש עציון חברון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשות כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 במאי 2021).
    • 30 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון- חברון בין בית אמר לצומת כרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במאי 2021).
    • 28 במאי 2021: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 28 במאי 2021).
    • 28 במאי 2021: כמה עשרות פלסטינים יידו אבנים והציתו שלושה מבנים של חווה חקלאית בתהליך הקמה סמוך לנופים (דרומית מזרחית לראמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה לא גבולות יו”ש , 28 במאי 2021).
    • 28 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאביתר(דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 28 במאי 2021).
    • 28 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש חוצה יהודה סמוך לגשר חלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 28 במאי 2021).
    • 27 במאי 2021: מטען הושלך לעבר אוטובוס בין חרמש לריחן (מערבית לג’נין). ייתכן שהושלך מאופנוע חולף. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 27 במאי 2021).
    • 27 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בירושלים. תינוקת בת שבעה חודשים נפצעה ופונתה לטיפול רפואי. לכלי הרכב נגרמו נזקים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 27 במאי 2021).
    • 27 במאי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה לאל גבולות יו”ש, 27 במאי 2021).
    • 27 במאי 2021 : אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לובן אלשרקיה, צפונית מזרחית לראמאללה. לא היו נפגעים. נזק לגרם כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 במאי 2021).
    • 26 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון סמוך לאלערוב (צפונית מזרחית לחברון) אישה נפצעה באורח קל מרסיסים בידה. נגרם נזק שמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 26 במאי 2021).
    • 25 במאי 2021: אדם נעצר ע”י לוחמי משמר הגבול. בבדיקה במשאית בה נסע נמצאו כלים וציוד שנועדו על פי החשד לתקיפה. החשוד, תושב כפר עקב, בשנות השלושים לחייו, הועבר לחקירה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 במאי 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש, ב-22 במאי 2021, לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתינ

יסיון דקירה בישוב במועצה האזורית אשכול
  • ב-30 במאי 2021 בשעות הלילה הבחין אזרח בחבל אשכול בחשוד צועד בכביש. הוא דיווח לאיש ביטחון מאחד הישובים, אשר הגיע למקום והחל לתשאל את החשוד. בעת תשאולו שלף החשוד סכין והחל לדקור את איש הביטחון, אשר נפצע באורח קל. איש הביטחון ירה בדוקר והוא נפצע. בחיפוש בכליו נמצאה סכין נוספת. בתקשורת הפלסטינית דווח כי מבצע פיגוע הדקירה הוא עמאד אלצופי אלתראבין, בן 24 מרפיח, אשר נפצע באירוע ברגלו (חשבון הטוויטר ,Gpress 31 במאי 2021).
  • מתחקיר ראשוני של האירוע עלה שהפלסטיני חצה את מרחב המכשול בדרום רצועת עזה לשטח ישראל, במקום אשר נפגע כתוצאה מפצצת מרגמה. החשוד לא זוהה על ידי מערך התצפיות בשל טעות אנוש והתקדם לעבר ישוב במועצה האזורית אשכול שם ניסה לדקור איש ביטחון סמוך לישוב (דובר צה”ל, 31 במאי 2021).
סיוע לרצועה
  • מחמד עבד אלרחמן, שר החוץ של קטר, הודיע כי בהנחיית אמיר קטר תעניק קטר סיוע בהיקף של 500 מיליון דולרים לשיקום הרצועה. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הודה לקטר על הסיוע שהעניקה ומסר כי שיקום הרצועה נמצא עתה בראש סדר העדיפויות של הממשלה (ופא, 28 במאי 2021).
  • מצרים העבירה שיירת סיוע נוספת לרצועה של 52 משאיות עמוסות ציוד ושיירה נוספת של עשרים משאיות (ופא, 31 במאי 2021).
שיקום רצועת עזה
  • ההיערכות לפעולות שיקום הרצועה נתקלת בהתנגדויות מצד חמאס, אשר בכיריה לא רואים בעין יפה את מעורבות הרשות הפלסטינית בפעולות השיקום. במהלך פגישת עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, עם אבו מאזן בראמאללה, ציין כאמל כי הרשות הפלסטינית היא זו שתפקח על שיקום הרצועה (ואלערביה, 30 במאי 2021). בחמאס פועלים למציאת דרכים עוקפות. במסגרת זאת, מסרו “גורמים מקורבים לחמאס”, כי חמאס העלתה רעיון להקים גוף עצמאי בראשות אישיות מוסכמת ומקובלת אשר תהיה אחראית על הפיקוח על תיק שיקום הרצועה (אלג’זירה, 31 במאי 2021).
  • במסגרת הפעילות לשיקום עזה יצאו מחמד אשתיה וריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ, לסבב ביקורים במספר מדינות ערביות ביניהן ירדן, כווית ועומאן ויתכן גם קטר. מטרת הביקור היא לדון בביסוס הפסקת האש ופעולות שיקום הרצועה (ופא, 31 במאי 2021). משלחת מיניסטריאלית בראשות זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה, הגיעה לרצועה כדי לבחון את המצב ההומניטארי. מחמד זיארה, שר השיכון והעבודות הציבוריות ברשות, ביקר בעזה כדי לאמוד מקרוב את היקף הנזקים, להיפגש עם תושבים ומוסדות אזרחיים ולגבש מתווה לשיקום הרצועה. זיארה כינה את פעולות ישראל בעזה “פשעי מלחמה” (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 27 במאי 2021).
  • גם מי אלכילה, שרת הבריאות הפלסטינית, הגיעה לביקור ברצועה יחד עם רופאים מומחים. היא ביקרה בבתי החולים ברצועה, נפגשה עם פצועים, ביקרה במתקנים הרפואיים שנפגעו ושמעה מבכירי משרד הבריאות בעזה את צרכיהם לתקופה זו (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 27, 28 במאי 2021).
  • בחמאס גם מתנגדים להתניה של שיקום הרצועה בעסקה לחילופי השבויים והנעדרים. על-פי אלערבי אלג’דיד, מצרים הבהירה לחמאס שההתייעצויות בין הצדדים צריכות לכלול גם את נושא חילופי השבויים והאסירים בטענה שישראל מתעקשת על כך שכל משא ומתן להשגת רגיעה או תחילת שיקום הרצועה צריך להיות קשור לסוגיה זו. צוין שמשלחת מצרית שנכנסה ב-28 במאי 2021 לרצועה נועדה עם מרואן עיסא, סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, במטרה להקל על המגעים בנושא עסקת השבויים אולם חמאס מתעקשת להפריד בין עסקת השבויים והאסירים לבין כל משא ומתן שקשור לרגיעה ארוכת טווח או לשיקום הרצועה. (אלערבי אלג’דיד, 28 במאי 2021). לטענת חמאס, עסקת השבויים היא באחריות מלאה של הזרוע הצבאית (אלג’זירה, 30 במאי 2021).
  • יחיא אלסנואר ציין כי קיימת הזדמנות להתקדם בסוגיית השבויים והנעדרים במסגרת המשא ומתן, אולם הציב תנאי של שחרור 1,111 אסירים בתמורה. עוד ציין, כי הם מתנגדים לכל ההתניות לגבי תיק האסירים וכי לנושא זה לא יהיה שום קשר לשיקום הרצועה ומתן ההקלות (פאל אינפו, 31 במאי 2021). ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי אין להעמיד את נושא החזרת השבויים כתנאי לשיקום הרצועה מכיוון שאלה הם שני נושאים נפרדים (אלאקצא, 31 במאי 2021).
מצעדי ניצחון
  • למרות האובדן וההרס ברצועת עזה ממשיכים חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין למתג תודעתית את המבצע כניצחון, ככזה ששינה את המשוואה מול ישראל והעלה שוב את הסוגיה הפלסטינית לסדר היום הבינלאומי. ברחבי רצועת עזה התקיימו שורה של אירועים, עצרות, ומפגנים צבאיים בהשתתפות בכירי הארגונים ברצועה. במהלך מפגן שערך הג’האד האסלאמי בפלסטין בעזה הונפה תמונתו של קאסם סלימאני, מפקד כח קדס לשעבר, שכונה “בכיר השהידים של ציר ההתנגדות”. במקביל, העניק יחיא אלסנואר שורה של ראיונות לכלי תקשורת, כולל זרים[2].
עצרת חמאס בבית לאהיא, בצפון הרצועה, בהשתתפות יחיא אלסנואר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 במאי 2021)     עצרת חמאס בבית לאהיא, בצפון הרצועה, בהשתתפות יחיא אלסנואר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 במאי 2021)
עצרת חמאס בבית לאהיא, בצפון הרצועה, בהשתתפות יחיא אלסנואר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 במאי 2021)
תמונות של קאסם סלימאני, בעצרת הג'האד האסלאמי בעזה (אתר islamtimes, 29 במאי 2021)
תמונות של קאסם סלימאני, בעצרת הג’האד האסלאמי בעזה
(אתר islamtimes, 29 במאי 2021)
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר שניצחון “ההתנגדות” במערכה הוא ניצחון אסטרטגי מפני שהימים שלאחר המערכה שונים לגמרי מהימים שלפניה. לדבריו, המערכה פתחה דלתות חדשות בפני “ההתנגדות” ותאפשר לה ניצחונות רבים והצלחות רבות (אתר חמאס, 26 במאי 2021). בהתבטאות נוספת ציין הניה, כי לאחר הפסקת האש חייבת “ההתנגדות” לפעול במספר מישורים: עליה לקבע את תמונת הניצחון, לשמור על כללי העימות שנקבעו, להכניס את ירושלים למשוואה, לפעול לסיוע מהיר לתושבי הרצועה ולשקם את הבניינים שהותקפו על ידי ישראל. כמו כן, על “ההתנגדות” להשיג שלום בית פנימי. לדבריו, אחד הדברים שבלטו במערכה הנוכחית היה שילוב הכוחות בין פלסטינים ברצועה, ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים וערביי ישראל (אלג’זירה, 26 במאי 2021).
  • במסגרת קיבוע נראטיב הניצחון העניק יחיא אלסנואר שורה של ראיונות לכלי התקשורת, כולל כלי תקשורת זרים. בראיון שהעניק למגזין האמריקאי VICE אמר, כי המטרה היחידה של חמאס במהלך סבב הלחימה הייתה לשלוח מסר לישראל שהיא אינה יכולה להמשיך במדיניות “התוקפנית” שלה נגד המתפללים במסגד אלאקצא, נגד התושבים הפלסטינים בשכונת שיח’ ג’ראח, ונגד ערביי ישראל בכלל. לדבריו, חמאס הייתה מוכנה להפסקת אש שעות לאחר תחילת ההסלמה עם ישראל וכבר ביום הראשון והשני להסלמה מסרה חמאס למתווכים המצריים ומטעם האו”ם שהיא מוכנה לנצור את האש ללא תנאים. לדבריו, המלחמה עם ישראל עדיין פתוחה אך יחד עם זאת ציין שהצד הפלסטיני אינו מעוניין במלחמה והרג וכי חמאס עברה לבצע התנגדות בדרכי שלום. לגבי הירי לעבר ערים בישראל ציין אלסנואר כי אם לחמאס הייתה יכולת לירות טילים מדויקים לעבר מטרות צבאיות בלבד בישראל היא הייתה עושה זאת (RT בערבית, 30 במאי 2021).
  • במפגש שקיים יחיא אלסנואר עם נציגי התקשורת התייחס לנושאים רבים ביניהם:
  • חמאס ידעה על הכוונה לתקוף את המנהרות והיא הורתה לאנשיה שלא לרדת אליהן. לדבריו, ישראל הרסה כמאה ק”מ של מנהרות מתוך כ-500 ק”מ בציינו שההרס אינו עולה על 5% משטח המנהרות והתיקון שלהן יהיה פשוט ומהיר.
  • חמאס תכננה לסיים את המערכה עם שיגור 300 רקטות במטח אחד לעבר תל אביב וגוש דן אולם התוכנית בוטלה בשל התיווך על הפסקת האש.
  • ציין כי חמאס מעדיפה להתנגד ל”כיבוש” בדרכי שלום אך אם ייחצו ה”קווים האדומים” לא יהיה מנוס מהתנגדות מזוינת. אם העולם כולו לא יבלום את ישראל וישים קץ להתנהלות שלה במזרח ירושלים ובשיח’ ג’ראח זו תהיה סיבה להצתת מלחמת דת גדולה באזור.
  •  האשים את ישראל בהרג 39 נשים 66 ילדים ו-27 קשישים. הוא גם ציין כי הם הטילו סגר על תל אביב.
יחיא אלסנואר צועד ברגל לביתו ההרוס בח'אן יונס לאחר מסיבת העיתונאים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 במאי 2021)    יחיא אלסנואר צועד ברגל לביתו ההרוס בח'אן יונס לאחר מסיבת העיתונאים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 במאי 2021)
יחיא אלסנואר צועד ברגל לביתו ההרוס בח’אן יונס לאחר מסיבת העיתונאים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 במאי 2021)
  • משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר בנאום שנשא במפגן חמאס ברפיח, כי “ההתנגדות” הצליחה לכפות כללי עימות חדשים מול ישראל שאינם מוגבלים רק לרצועת עזה אלא גם לירושלים. עוד ציין כי ההרגעה אינה הדדית והיא תמשך רק בהתאם לרצונה של “ההתנגדות”. לדבריו, כל נקודה ונקודה בישראל נמצאות בטווח האש של ההתנגדות (אלאקצא, 28 במאי 2021).
  • בנאום שנשא בעצרת בעזה זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הארגון ניצח במערכה למרות המצור וכי ההתנגדות חזקה יותר מכפי שרבים שיערו. הוא ציין, שבעקבות האירועים שבה פלסטין להיות במרכז סדר היום העולמי. הוא הודה לאיראן המהווה דוגמא לכולם באשר להתייצבות לצדו של העם הפלסטיני, לחות’ים ולמנהיג אנצאר אללה על יוזמתם לאסוף תרומות למען הרצועה. לדבריו, המערכה לא הסתיימה והם מוכנים בכל עת. אולם, הם נענו לקריאת מצרים וקטר להפסקת אש. אלנח’אלה איים כי אם ישראל תחסל פעיל או מפקד של הג’האד האסלאמי בכל מקום ובכל זמן היא תגיב בירי לעבר תל אביב (פלסטין אליום, 29 במאי 2021).
  • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שהארגון הביס את ישראל ואת הנהגתה שנית. לדבריו, בנק המטרות של ישראל הסתכם במגדלים ובאזרחים בציינו, כי ברשות הארגון הפתעות רבות הממתינות לישראל שתעוררנה את חששותיה. הוא ציין כי הם עדיין נמצאים בכוננות, ברשותם מלאי רקטות וכי יכולות הרקטות שנחשפו במהלך המערכה הן קצה קצן של היכולות (פלסטין אליום, 29 במאי 2021).
יחסי הרשות עם ארה”ב
  • מזכיר המדינה של ארה”ב, אנתוני בלינקן, נפגש עם אבו מאזן. במהלך הפגישה הדגיש את מחויבות ארה”ב לבנות מחדש את מערכת היחסים עם הרשות הפלסטינית ועם העם הפלסטיני, אשר נותקו בשנת 2018. בלינקן הכריז על שורה של צעדים להשבת יחסי ארה”ב עם הרשות ביניהם כוונה לפתוח מחדש את הקונסוליה במזרח ירושלים וכן סיוע כספי של 75 מיליון דולרים לסיוע לפיתוח ב2021 , סכום של כ-5.5 מיליון לסיוע מיידי לשיקום רצועת עזה, וכן 32 מיליון כסיוע לאונר”א. בלינקן ציין, כי הם יפעלו כדי שחמאס לא תפיק תועלת ממאמצי השיקום ושמה שייבנה לא יאבד בעקבות החלטה של חמאס לשגר מטחי רקטות נוספים בעתיד. כמו כן, ציין שהאמריקאים יפעלו לגיוס הקהילה הבינלאומית לאספקת 1.5 מיליון מנות חיסון לקורונה (תקשורת ישראלית, 26 במאי 2021).
  • חסין אלשיח’, יו”ר הרשות לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, אמר כי פתיחת הקונסוליה האמריקאית מחדש היא אחד המעשים המדיניים החשובים ביותר שהממשל האמריקאי החדש ביצע מתחילת כהונתו. הוא ציין כי פתיחת קונסוליה מציינת את מותה של “עסקת המאה” (סוא, 26 במאי 2021). מוסא אבו מרזוק, סגן מנהיג חמאס “בחוץ”, מתח ביקורת על פגישת אבו מאזן עם בלינקן בציינו כי ארה”ב היא חלק מהבעיה וכי היא מאפשרת לישראל לשפוך את דמם של הפלסטינים. הוא הוסיף כי ארה”ב לעולם לא תהיה חלק מהפתרון בשל המדיניות בה היא נוקטת (דניא אלוטן, 26 במאי 2021).
פגישת אבו מאזן עם שר החוץ הבריטי
  • אבו מאזן נועד עם דומיניק ראאב, שר החוץ הבריטי, שביקר ברשות הפלסטינית. השניים דנו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית ובצעדים שננקטו לעצירת פעולות ישראל נגד הפלסטינים ביהודה, שומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה. אבו מאזן קרא לראאב לפעול במהירות כדי להביא לסיום “הכיבוש הישראלי” ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים (ופא, 26 במאי 2021).
הר הבית ושכונות מזרח ירושלים
  • התקשורת הפלסטינית ממשיכה להבליט בדיווחיה את נושא כניסתם של יהודים לביקורים במתחם הר הבית. מדי יום מתפרסמים תמונות וסרטונים המתעדים ביקורים אלה המתקיימים תחת אבטחה של משטרת ישראל (ופא, 31 במאי 2021). שיח’ עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, גינה את משטרת ישראל המרחיקה, לדבריו, מוסלמים מהר הבית, בציינו כי מדובר בצעדי נקם של ישראל לאחר כישלונה במערכה האחרונה בירושלים. צברי קרא שלא להיכנע לצווי ההרחקה, משום שהם אינם חוקיים ונוגדים את החוק הבינלאומי בציינו שהתשובה לכך תהייה עלייה המונית להר הבית (ערוץ אלעאלם, 30 במאי 2021)
מימין: התקשורת הפלסטינית מתעדת בהבלטה רבה עלייתם של יהודים להר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 27 במאי 2021). משמאל: קריקטורה לפיה שכונת השיח' ג'ראח היא לב ליבה של ירושלים. רעיון זה אותו מקדמת הרשות הפלסטינית ויש בו כדי להצביע על נחישות המאבק נגד פינוי בתים ומשפחות פלסטיניות בשכונה (אלחיאת אלג'דידה, 1 ביוני 2021)
מימין: התקשורת הפלסטינית מתעדת בהבלטה רבה עלייתם של יהודים להר הבית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 27 במאי 2021). משמאל: קריקטורה לפיה שכונת השיח’ ג’ראח היא לב ליבה של ירושלים. רעיון זה אותו מקדמת הרשות הפלסטינית ויש בו כדי להצביע על נחישות המאבק נגד פינוי בתים ומשפחות פלסטיניות בשכונה (אלחיאת אלג’דידה, 1 ביוני 2021)
  • ב-26 במאי 2021 התקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון באפשרות לפינוי משפחות ערביות מבתים בשכונת סלואן במזרח ירושלים. טרם התקבלה החלטה בנושא. במהלך הדיונים הפגינו עשרות מתושבי סלואן ושיח’ ג’ראח מחוץ לבית המשפט. משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את החלטת ישראל לפנות משפחות פלסטיניות מסלואן בציינו, כי פעולה זו מהווה מבחן עבור מזכיר המדינה של ארה”ב שהצהיר כי ארה”ב מתנגדת לפינוי משפחות משיח’ ג’ראח ומצעדים חד צדדיים (דניא אלוטן, 26 במאי 2021). גולשים ברשתות החברתיות עסקו בהרחבה בנושא היו אף כאלה שציינו שאנשי רצועת עזה ימשיכו לשמור עליהם גם בסוגיית פינוי סלואן.
השקת קמפיין להחרמת סחורות ישראליות
  • היומון הלונדוני אלערבי אלג’דיד דיווח, כי ב-26 במאי 2021 השיקו פעילי BDS פלסטיניים בראמאללה קמפיין רשמי להחרמת סחורות ישראליות. זאת, בעקבות האירועים במזרח ירושלים ומבצע “שומר החומות” ברצועת עזה. במסגרת זו, פקדו הפעילים חנויות בראמאללה, הדביקו מדבקות על מוצרים ישראליים וחילקו חומרי הסברה בעד החרמת מוצרים אלו (אלערבי אלג’דיד,-26 במאי 2021). לדברי מחמוד נואג’עה, מתאם הקמפיין להחרמת ישראל, החל הקמפיין בראמאללה ובהמשך יעבור ליתר הערים. מטרת הקמפיין היא לפתח את הכלכלה הפלסטינית המקומית ולצמצם את היקף האבטלה בציינו שקמפיין ההחרמה הינו “נשק עממי בדרכי שלום” (ערוץ מען, 27 במאי 2021).
כרזות הקוראות להחרמת סחורות ישראליות בחנויות בראמאללה (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)    כרזות הקוראות להחרמת סחורות ישראליות בחנויות בראמאללה (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)
כרזות הקוראות להחרמת סחורות ישראליות בחנויות בראמאללה (דף הפייסבוק של QUDSN, 28 במאי 2021)
פעילות מול בית הדין הפלילי הבינלאומי
  • ארגון אלחק פרסם באתר שלו מדריך מיוחד להשתתפות נפגעים בהליכי בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) . נמסר, כי המדריך מיועד עבור אלה הסבורים כי הם נפגעו מאחת הפעולות הנמצאות תחת סמכות שיפוט ICC או של בית משפט אחר והם מעוניינים לקחת חלק בהליכים של בית הדין או לדרוש פיצויים. הודגש, כי לכל שאלה יש לפנות למחלקה לענייני נפגעים (אתר אלחק, 30 במאי 2021).
סוכת אבלים של פתח
תנועת פתח פתחה בראמאללה סוכת אבלים לזכרם של הפלסטינים שנהרגו ברצועה, בירושלים וביהודה ושומרון (ופא, 25 במאי 2021)     תנועת פתח פתחה בראמאללה סוכת אבלים לזכרם של הפלסטינים שנהרגו ברצועה, בירושלים וביהודה ושומרון (ופא, 25 במאי 2021)
תנועת פתח פתחה בראמאללה סוכת אבלים לזכרם של הפלסטינים שנהרגו ברצועה, בירושלים וביהודה ושומרון (ופא, 25 במאי 2021)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
מספר גורמים ציינו כי המשלחת המצרית העבירה מסרים להנהגת חמאס ובראשה ליחיא אלסנואר בהם היא דורשת ממנה שלא להתגרות בבכירים הישראליים ולהסתפק בהצהרות מסיבות עיתונאים ומפגנים צבאיים (אלערבי אלג'דיד, 28 במאי 2021).