פיגוע הירי בנחל תלם סמוך לחברון (28 בדצמבר 2007): שירות ביטחון כללי חשף כי שני המחבלים, שהצליחו להימלט ממקום הפיגוע, הינם פעילי פת”ח, הקשורים למנגנוני הביטחון הפלסטינים



שני חיילי צה"ל שנהרגו בעת טיול בנחל תלם סמוך לחברון

(דובר צה"ל, 29 בדצמבר)

תאור הפיגוע

1. ב- 28 בדצמבר בוצע פיגוע ירי בנחל תלם, שמצפון מערב לחברון, ע"י חולייה בת שלושה מחבלים. בפיגוע נהרגו שני חיילי צה"ל, דויד רובין ועמיחי אחיקם ז"ל, תושבי קריית ארבע. נערה נוספת, שהייתה עימם, הצליחה להימלט. שני החיילים,שהיו בחופשה טיילו כשהם לבושים בבגדים אזרחיים וחמושים בנשקם האישי. אל המקום הגיע כלי רכב ובו שלושה מחבלים פלסטינים חמושים. המחבלים החלו לירות מטווח קצר לעבר המטיילים ובמקום התפתחו חילופי אש. שני החיילים נפצעו באורח קשה אבל הם השיבו באש, הרגו את אחד המחבלים שנהג בכלי הרכב ופצעו מחבל נוסף. שני החיילים מתו מאוחר יותר מפצעיהם. הצעירה שהייתה עימם הצליחה להסתתר ולהזעיק את כוחות הביטחון (אתר דובר צה"ל, עיתון הארץ, 28 בדצמבר).

2. שני המחבלים הנותרים, השליכו את גופת חברם שנהרג, נטלו את כלי הנשק של החיילים, ונמלטו מהמקום. מכיוון שחששו להיתפס בידי כוחות הביטחון הישראליים הם הסגירו עצמם עוד בערב יום הפיגוע לידי מנגנון המודיעין הכללי בחברון ומסרו את כלי הנשק שלהם ואת כלי הנשק שלקחו מהחיילים ההרוגים. רק לאחר שהועברה פנייה אליהם ע"י שירות ביטחון כללי אישרו הפלסטינים כי שני המחבלים עצורים בידיהם ורק אז החזירו לישראל את כלי הנשק . כוחות הביטחון הישראלים (שירות ביטחון כללי וצה"ל) ממשיכים בחקירת האירוע כולל ביצוע מעצרים רחבי היקף.

3. מחקירת שני המחבלים עולה כי הפיגוע היה מתוכנן וכי חולית המחבלים שהשתייכה לפת"ח המתינה לשעת כושר על מנת לבצעו 1. הזדמנות לכך נמצאה כאשר הבחינה חוליית המחבלים בשלושת הישראליים מטיילים בנחל. שני המחבלים שהסגירו עצמם לידי מנגנון המודיעין הכללי הם: עאמר באדר חלים טהא , בן 26 תושב אבו סנינה (אזור חברון), פעיל פת"ח המשרת בביטחון הלאומי הפלסטיני 2; המחבל השני הוא עלי אלחמיד רג’ב דנדנס , בן 24 תושב חברון, פעיל פת"ח המשמש כפקיד בבית הדין השרעי בחברון ונעמד בקשר עם גורמים במנגנון המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית. המחבל ההרוג הינו באסל נביל אלנתשה, שבהלווייתו בחברון השתתפו מאות פלסטינים. 3


באסל נביל אלנתשה, המחבל שנהרג בעת פיגוע הירי

(אתר עז אלדין אלקסאם, 28 בדצמבר).

4. זהו אירוע נוסף בו פעילי פת"ח ביהודה ושומרון, הקשורים למנגנוני הביטחון הפלסטינים, מעורבים בפעולות טרור. יוזכר כי כוחות הביטחון הישראליים עצרו שני מחבלים חברי פת"ח , שהיו מעורבים בפיגוע הקדומים בו נהרג עידו זולדן ז"ל (19 בנובמבר 2007). אחד מהעצורים הינו פעיל מנגנון הביטחון הלאומי בראמאללה והשני פעיל המנגנון בסלפית. מעורבות מחבלי פת"ח פעילי מנגנון הביטחון הלאומי בשני פגועי ירי קטלניים, בקדומים ובנחל תלם, עלולה להעיד כי בקרב מנגנון זה יש גורמים, גם אם מדובר בחריגים, שאינם סרים למרותו של אבו מאזן ומבצעים פיגועי טרור נגד ישראל.

5. בכירי הרשות הפלסטינית הסתייגו בפומבי מהפיגוע אולם העלו טענה שקרית כאילו הוא בוצע על רקע פלילי. ראש הממשלה סלאם פיאצ’ הביע צער על מותם של שני החיילים הישראליים (30 בדצמבר). שר ההסברה ריאצ’ אלמלאכי , הצהיר כי הרשות עצרה את מבצעי הפיגוע שבוצע לטענתו, על רקע פלילי, וטען כי הדבר "מעיד על יעילות מנגנוני הביטחון". "גורמים ביטחוניים" פלסטינים התפארו ביעילות הטיפול של מנגנוני הביטחון באירוע והציגו אותו כביטוי ליישום הנחיות הנשיא אבו מאזן וראש הממשלה סלאם פיאצ’ לביצוע התוכנית הביטחונית להשלטת סדר ציבורי בכל רחבי הגדה (סוכנות מען, 1 בינואר 2008).

6. טענות הרשות הפלסטינית כאילו הפיגוע נעשה על רקע פלילי ולא ביטחוני אינן נכונות , והן סותרות את המידע שבידי ישראל ואת ההודעות של שני המחבלים שהסגירו עצמם לידי מנגנוני המודיעין הפלסטיני. טענות אלה נועדו להסיר את אחריותה של הרשות לאירוע ולהסתיר את העובדה כי הפיגוע בוצע ע"י מחבלי פת"ח , שעמדו בקשר עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים . בחינת התנהלות מנגנוני הביטחון הפלסטינים מצביעה כי אופן טיפולם בפרשה, ושיתוף הפעולה שלהם עם כוחות הביטחון הישראליים, לקו בחסר , וכי הרשות הפלסטינית עדיים רחוקה מאד מיישום מחויבויותיה הביטחוניות במסגרת השלב הראשון של מפת הדרכים.


1 נטילות האחריות הפומביות של החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין היו כוזבות .

2 "מקור ביטחוני פלסטיני" הכחיש את הפרסום לפיו השתייך עמר טהא למנגנון הביטחון הלאומי וטען כי הוא פוטר מן המנגנון ב-14 ביוני 2007 (סוכנות הידיעות מען, 2 בינואר).

3 בשלב זה לא ברורה לנו זהותו הארגונית של המחבל ההרוג. על פי הודעות בכלי התקשורת הפלסטינית המדובר בפעיל פלוגות ירושלים של הג’האד האסלאמי בפלסטין (לפי גרסא אחרת פעיל בזרוע המבצעית של החמא"ס).

לראש העמוד