חמאס ממשיכה לעמוד בפועל מאחורי פעילות הסברה אנטי-ישראלית: מחמד כאט’ם צואלחה, פעיל חמאס, שעסק בעבר בפעילות מבצעית מעורב אישית בהכנות לשיגור שיירת סיוע נוספת לרצועת עזה דרך הים, שתתעמת עם ישראל

מחמד צואלחה (פלסטין-אינפו, 21  ביולי 2007)

מחמד צואלחה (פלסטין-אינפו, 21 ביולי 2007)

הנוסח הערבי של ראיון מחמד צואלחה לאתר חזבאללה אלאנתקאד (17 בינואר)

הנוסח הערבי של ראיון מחמד צואלחה לאתר חזבאללה אלאנתקאד (17 בינואר)

מחמד צואלחה בהפגנה של ה- BMI בלונדון

מחמד צואלחה בהפגנה של ה- BMI בלונדון


מחמד צואלחה (פלסטין-אינפו, 21  ביולי 2007)
מחמד צואלחה (פלסטין-אינפו, 21 ביולי 2007)

כללי

1. מחמד כאט’ם צואלחה הינו פעיל חמאס בכיר, המבטא תמיכתו בג’האד, אשר היה מעורב בעבר בפעילות פוליטית ומבצעית של חמאס ביהודה ושומרון. הוא היה מבוקש ע"י שירותי הביטחון הישראליים, הצליח להימלט לירדן באמצעות תיעוד מזויף (באוקטובר 1990) ומשם המשיך לבריטניה. בבריטניה הוא מעורב בפעילות אנטי-ישראלית אינטנסיבית הן במסגרת הקהילה האסלאמית והאחים המוסלמים והן במסגרת גופים בריטיים הפועלים להגשת סיוע לממשל חמאס ברצועת עזה.

2. מחמד כאט’ם צואלחה מילא (לדבריו) תפקיד חשוב בשיגורן של שיירות סיוע לרצועת עזה בהשתתפות חבר הפרלמנט הבריטי הפרו-פלסטיני ג’ורג’ גלאויי, שכניסתן נתקלה בקשיים ע"י המשטר המצרי (משתתפי השיירה התעמתו עם המצרים וג’ורג’ גלאויי עצמו הוכרז כאישיות בלתי רצויה במצרים). עתה טוען מחמד צואלחה כי הוא מעורב בהכנות לשיגור שיירת סיוע נוספת לרצועה, שכוונתו לשגרה דרך הים על מנת שתתעמת עם ישראל ולא עם מצרים.

3. מעורבותו של מחמד צואלחה בשיגור שיירות לרצועת עזה מהווה דוגמא נוספת מעורבות ישירה של פעילי חמאס במאמץ הסבתי נגד ישראל המתבצע מבריטניה. פעילות זאת כוללת גם מהלכים משפטיים כגון יוזמות להוצאת צווי מעצר בבתי משפט בריטיים נגד שר הביטחון אהוד ברק ושרת החוץ לשעבר ציפי לבני (בסיוע עורכי דין מקומיים)1

עיקרי ראיון שהעניק מחמד צואלחה לאתר האינטרנט של חזבאללה

4. לאחרונה העניק מחמד צואלחה ראיון לאתר האינטרנט של חזבאללה אלאנתקאד, בו פרט את כוונותיו בעניין שיגור שיירת סיוע נוספת. הראיון עימו התקיים בשולי כינוס בינלאומי לתמיכה בטרור ("הפורום הבינלאומי לסיוע להתנגדות"), שנפתח ב-17 בדצמבר בבירות. בכינוס, השתתפו ראש הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל, מנהיג חזבאללה חסן נצראללה והשיח’ האסלאמי-רדיקאלי יוסף אלקרצ’אוי. להלן עיקרי דבריו של צואלחה (אלאנתקאד, 17 בינואר):

א. הוחל בהכנות לשיגורה של שיירת סיוע נוספת לרצועה "במטרה לשבור את המצור הישראלי על עזה". המדובר בשיירה שתגיע דרך הים בסוף מרץ 2010. לדבריו "התכנון שלנו כעת הוא, שיהיו לפחות שש או שבע ספינות שייצאו מתורכיה, יוון וקפריסין בו זמנית ישירות לנמל עזה".

ב. צואלחה התלונן על יחסה של הממשלה המצרית לשיירת "עורק החיים 3". הדבר הביא לדבריו "לעימות בלתי רצוי" מבחינתם של יוזמי השיירה (עם מצרים). צואלחה ציין, כי "בפעם הבאה העימות יהיה ישירות עם האויב הציוני עצמו, בלב-ים".

ג. שיירת "עורק החיים" מנסה, לדבר צואלחה, "לאסוף את כל אנשי החופש בעולם וללכד אותם כדי לשרת את רעיון ההתנגדות (קרי, הטרור) וזכות העמים להתנגדות לכיבוש". לדבריו נכנסו לעזה בשיירת "עורק החיים" 540 אנשים מכ-17 מדינות.

ד. צואלחה הדגיש את חשיבות התמיכה בפלסטינים ברצועה ובממשל חמאס. לדבריו "רעיון ההתנגדות [קרי, הטרור] קיים ונשמר היטב [בעזה]. רעיון זה קיים בשטח, בקרב ציבור האומה [המוסלמית] כולה, ודבר זה מעודד לגבי העתיד".

הנוסח הערבי של ראיון מחמד צואלחה לאתר חזבאללה אלאנתקאד (17 בינואר)
הנוסח הערבי של ראיון מחמד צואלחה לאתר חזבאללה אלאנתקאד (17 בינואר)

נספח


קווים לדמותו של מחמד כאט’ם צואלחה

מחמד צואלחה
מחמד צואלחה
(מתוך אתר החמאס פלסטיין-אינפו, ה-21 ביולי 2007)

1. מחמד כאט’ם רשיד מערוף צואלחה (אבו עבאדה) הינו יליד טובאס שבשומרון, 1961. להלן עיקרי פעילותו ביהודה ושומרון עד לבריחתו לבריטניה בשנת 1990:

א. ב-1980 יצא צואלחה ללימודים באוניברסיטת עמאן, במסגרת הפקולטה ללימודי דת. ב-1988 חזר לשטחים ועבר לגור, עד לבריחתו לבריטניה, באלבירה. הוא עבד כמורה בבית הספר הדתי באלראם ולאחר מכן במכללה האסלאמית (כלית אלדעוה) בירושלים ובבית חנינא.

ב. צואלחה שימש כפעיל הבכיר של חמאס ביהודה ושומרון, היה מעורב בהקמתה של מפקדת יהודה ושומרון של חמאס בשלהי 1989 ובמהלך 1990, והיה קשור גם למפקדת חמאס ברצועה. במסגרת זו גם הנחה מפקדי אזורים בחמאס להקים מנגנונים צבאיים. עם חשיפת תשתית חמאס בשטחים, בכלל זה מפקדות ומנגנונים עליהם פיקד, הפך צואלחה למבוקש ע"י שירותי הביטחון הישראליים.

ג. במהלך פעילותו ביהודה ושומרון דאג צואלחה לחידוש התשתית המבצעית שנפגעה, ובמסגרת זו הוסיף להפעיל פעילים שלא נעצרו. הוא דאג ליצור קשר ביניהם לבין פעילים בארה"ב והטיל עליהם להחליף את מפקדי האזורים שנעצרו ע"י שירותי הביטחון הישראליים. צואלחה שכאמור היה מבוקש ע"י ישראל, הצליח (אוקטובר 1990) להימלט לירדן באמצעות תיעוד מזויף, משם המשיך לבריטניה, שם הוא מתגורר ומשם הוא ממשיך בפעילותו האנטי-ישראלית.

2. בשנים הראשונות לשהותו בבריטניה פעל צואלחה לביצור מעמדו כאחד מבכירי חמאס ב"חוץ" תוך המשך פעילותו המבצעית. בין השאר עמד בקשר עם פעילים מבצעיים בארה"ב, בסוריה ובשטחים. בשנים האחרונות נראה כי חל פיחות במעמדו של צואלחה כפעיל בכיר בחמאס, הגם שהוא ממשיך לגלות פעילות פרו-חמאסית ואנטי-ישראלית אינטנסיבית בבריטניה. פעילותו זאת כוללת קיום עצרות והפגנות, נשיאת דרשות במסגדים, פעילות במסגרת האחים המוסלמים (תנועת האם של חמאס) ושיגור סיוע לפלסטינים ברצועה ולממשל חמאס.

מחמד צואלחה בהפגנה של ה- BMI בלונדון
מחמד צואלחה בהפגנה של ה- BMI בלונדון נושא כרזה עליה נכתב "חירות לפלסטין".
לצידו מפגין הנושא שלט: "הפסיקו את השואה (הולוקוסט) בעזה" (צולם ככל הנראה במהלך מבצע "עופרת יצוקה").2

3. להלן דוגמאות לפעילותו של צואלחה בבריטניה בשנים האחרונות:

א. צואלחה הוגדר באתר האינטרנט של האחים המוסלמים ב-19 במרץ 2004 כאחראי מטעם האחים המוסלמים בבריטניה [ "UK official [mas’ul] of the Political Committee of the International Muslim Brotherhood Organisation in the UK”].3 . (כזכור  האחים המוסלמים הינה תנועת האם של חמאס).

ב. צואלחה היה בין מקימי ה- (MAB) The Muslim Association of Britain , גוף הקשור לאחים המוסלמים, ועמד בראשה בין השנים 2007-1999. לאחר מכן הפך ליו"ר ארגון בשם ה- The British Muslim Initiative (BMI) . 4

ג. באתר חמאס פלסטין-אינפו מה-21 ביולי 2007 הופיע צואלחה גם בראש ארגון בשם The international committee to lift the siege on Gaza Strip , הפועל למען הסרת "המצור" על רצועת עזה5.

ד. ביולי 2009 דווח כי הוא משמש כסגן יו"ר ארגון בשם The Popular Committee in Support of Palestinian People , המגדיר עצמו כארגון המתאם בין ארגונים רבים ומוסדות בכל רחבי העולם למען "ניצחון פלסטין" ו"הסרת המצור על עזה". (אתר הארגון כיסה בהרחבה את מבצע שיירת הסיוע ההומניטארי, שהגיעה לעזה בתחילת ינואר 2010 ושבראשה עמד חבר הפרלמנט הבריטי ג’ורג’ גאלווי6 ).

4. מחמד צואלחה היה אחד החותמים על "הכרזת איסטנבול", שנחתמה ב-13 בפברואר 2009 בכינוס באיסטנבול של גורמים אסלאמיים מכל רחבי העולם. במסמך זה הוכרז על "ניצחון" חמאס בעזה (קרי, במבצע "עופרת יצוקה") ועל כך שהג’האד בעזה הוא חלק מהג’האד העולמי. ההכרזה כללה תמיכה ב"התנגדות" (קרי, הטרור) וב"ג’האד" נגד ישראל עד לשחרור פלסטין כולה, הביעה תמיכה בחמאס, וכינתה את המו"מ לשלום עם ישראל כבגידה בפלסטינים ובמוסלמים ככלל7.


1 ראו לקט מידע מה- 17 בדצמבר 2009: וועדה הכפופה למשרד המשפטים של חמאס בשם אלתות’יק ("תיעוד"), טוענת כי היא זאת שעמדה מאחורי הוצאת צו מעצר בבריטניה לשרת החוץ לשעבר ציפי לבני. לטענתה יוזמה זאת נעשתה במסגרת המערכה ל"רדיפת פושעי המלחמה הישראליים" במדינות אירופה בשמם של קורבנות מבצע "עופרת יצוקה".

2 http://www.hurryupharry.org/2009/10/20/the-wisdom-of-sawalha .

3 http://www.hurryupharry.org/wp-content/uploads/2008/07/sawalha.JPG

4 http://www.khelbawy.com/about.html Peter Bergen and Paul Cruickhank, ‘The Unravelling: the jihadist revolt against Al-Qaeda,’ The New Republic, 11 June 2008.
http://www.hurryupharry.org/2009/10/20/the-wisdom-of-sawalha .
http://www.bminitiative.net/BMI/EN/details.aspx?ID=286&table=sub.

5 http://www.palestine-info.co.uk/en/default.aspx?xyz=U6Qq7k%2bcOd87MDI46m9rUxJEpMO%2bi1s7ih83Z244Hrh72y6RzPhoflN099wNG1U5wypyWlUF2a0BaKFtkJ6VfXDe2Fs0%2bbtkkP5zXJ571WLIraVLD0KNEDEWB4TG%2bJ4Xl03yQyBh4e8%3d

6 http://www.qudspress.com/look/article.tpl?IdLanguage=17&IdPublication=1&NrArticle=65558&NrIssue=1&NrSection=3, http://gaza.katib.org/ 

7 http://www.hurryupharry.org/wp-content/uploads/2009/03/istpdf.pdf

 

לראש העמוד