מבט לאיראן

27 במאי 2021 – 10 ביוני 2021 מאת: ד"ר רז צימט
הדוכן האיראני ביריד המסחר הבינלאומי ה-60, שהתקיים בדמשק בספטמבר 2018 (אירנ

הדוכן האיראני ביריד המסחר הבינלאומי ה-60, שהתקיים בדמשק בספטמבר 2018 (אירנ"א, 2 בספטמבר 2018)

פגישת שר הכלכלה האיראני עם שר האוצר העיראקי (תסנים, 29 במאי 2021).

פגישת שר הכלכלה האיראני עם שר האוצר העיראקי (תסנים, 29 במאי 2021).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (תסנים, 29 במאי 2021).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (תסנים, 29 במאי 2021).

במוקד אירועי השבוע
  • שני קצינים בכירים יועצים לצבא סוריה ממשמרות המהפכה נהרגו בסוריה ממארב של דאעש בדרכם מדיר א-זור לתדמר. התקשורת האיראנית נמנעה מלהציג אותם כבכירים.
  • העיתון ניו-יורק טיימס דיווח, כי איראן עומדת מאחורי מספר תקיפות, שבוצעו בחודשיים האחרונים נגד יעדים אמריקאים בעיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים מתוחכמים חדישים.
  • שר האנרגיה האיראני הודיע, כי עיראק הסכימה להפשיר 125 מיליון דולרים מהכספים האיראנים המוקפאים בעיראק כדי לאפשר לטהראן לרכוש חיסונים נגד קורונה. בתוך כך, משלחת כלכלית בכירה בראשות שר האוצר העיראקי ביקרה בטהראן ודנה בסוגיית החוב העיראקי לאיראן. זמן קצר לאחר מכן הודיע משרד החשמל העיראקי, כי בכירים בממשל בבגדאד סיכמו על לוח זמנים להסדרת החוב כדי לאפשר את חידוש הזרמת הגז מאיראן.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה הגיע ב-9 ביוני לביקור בעיראק לשיחות עם בכירים בממשל העיראקי, במערכת הפוליטית ובמיליציות השיעיות. הביקור מתקיים על רקע ההסלמה האחרונה בין ממשלת עיראק למיליציות השיעיות בעקבות מעצרו של בכיר במיליציות על-ידי כוחות הביטחון העיראקים. 
  • בכיר איראני הודיע על השתתפות איראן ביריד המסחר הבינלאומי ה-62, שייפתח בסוריה בסוף חודש אוגוסט 2021.
  • עורך העיתון אלאח’באר הלבנוני , המקורב ל”חזבאללה”, טען בריאיון עיתונאי, כי במהלך מבצע “שומר החומות” הוקם בבירות חדר מבצעים משותף בנוכחות קצינים מחזבאללה, כוח קדס של משמרות המהפכה, חמאס וארגונים פלסטינים נוספים. הדיווח הוכחש על-ידי מקור בכוח קדס.
  • בכירים איראנים המשיכו להציג את המבצע בעזה כניצחון של “חזית ההתנגדות”. מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה הצהיר, כי הפלסטינים צריכים להיערך לניהול פלסטין כולה והמליץ לציונים לעזוב את פלסטין ולרכוש מחדש את הבתים, שמכרו בחו”ל טרם הגעתם לארץ. יועצו של יו”ר המג’לס אמר, כי מבצע “שומר החומות” חשף את “שבריריות הישות הציונית”.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שני קצינים בכירים ממשמרות המהפכה, ששימשו כיועצים לצבא סוריה, נהרגו בסוריה. התקשורת האיראנית דיווחה, כי חסן עבדאללה-זאדה (Hassan Abdollahzadeh) ומחסן עבאסי (Mohsen Abbasi), נהרגו כתוצאה ממארב של דאעש בדרכם מדיר א-זור לתדמר (מהר, 3 ביוני 2021). אך נמנעה מלהציג אותם כקצינים בכירים.

שני לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה (מהר, 3 ביוני 2021).
שני לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה (מהר, 3 ביוני 2021).

  • משרד החוץ האיראני פרסם הודעת ברכה לרגל ניצחונו של בשאר אסד בבחירות לנשיאות סוריה. באיגרת בירך משרד החוץ את העם הסורי ואת ממשלתו על הבחירות וציין, כי השתתפות אזרחי סוריה בבחירות היא צעד חשוב בכינון שלום, יציבות ושגשוג בסוריה. משרד החוץ הדגיש את תמיכת איראן בריבונותה של סוריה ובזכותם של אזרחי המדינה לקבוע את גורלם בעצמם ללא התערבות זרה. באיגרת ברכה לנשיא אסד ציין נשיא איראן, רוחאני, כי בהשתתפותו הנרחבת בבחירות לקח העם הסורי צעד חשוב בקביעת גורלה ובשגשוגה של סוריה, והביע תקווה להרחבת שיתוף הפעולה בין איראן לסוריה (איסנ”א, 28 במאי 2021).
  • המנכ”ל לענייני מדינות ערב ואפריקה בארגון לפיתוח מסחר, פרזאד פילתן (Farzad Piltan), הודיע, כי איראן תשתתף ביריד המסחר הבינלאומי ה-62, שיתקיים בסוריה בין התאריכים 25 באוגוסט ל-3 בספטמבר 2021. היריד יופעל על-ידי חברת הירידים הבינלאומיים של איראן ובשיתוף פעולה עם לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, המטה לפיתוח הקשרים בין איראן לסוריה ומשרד החוץ. הוא ציין, כי ביריד יוצגו מוצרים שונים, כגון: מכונות וציוד לתעשיית המזון, ציוד ומכונות חקלאיות, ציוד רפואי, ציוד בניין, מערכות קירור וחימום, שטיחים, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי פלסטיק, ציוד מים וביוב, כימיקלים וכלי רכב (אילנ”א, 2 ביוני 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • מצעי תקשורת עיראקים דיווחו, כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע ב-9 ביוני לביקור בבגדאד. על-פי דיווחים אלה, הוא צפוי לקיים פגישות עם גורמים בממשל העיראקי, במערכת הפוליטית ובמיליציות השיעיות ולדון עימם בהתפתחויות האחרונות בעיראק, במיוחד על רקע ההסלמה בין ממשלתו של מצטפא אלכאט’מי ל”גיוס העממי” (ארגון הגג של המיליציות השיעיות) בעקבות מעצרו של מפקד המבצעים של “הגיוס העממי” במחוז אלאנבאר, קאסם מצלח (Qasim Muslih), ששוחרר בימים האחרונים. כמו כן צפוי מפקד כוח קדס לדון עם הבכירים העיראקים בבחירות הכלליות הצפויות במדינה באוקטובר 2021 (אלערביה, 9 ביוני 2021).
  • העיתון האמריקאי ניו-יורק טיימס דיווח (4 ביוני 2021), כי בחודשיים האחרונים התרחשו בעיראק לפחות שלוש תקיפות נגד יעדים אמריקאים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, שיוצרו באיראן או בטכנולוגיה איראנית. על-פי דיווח זה, כלי הטיס, שבשימוש המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, הופכים מתוחכמים וזולים יותר בזכות הטכנולוגיה, שמספקים כוחות קדס של משמרות המהפכה. פקידים עיראקים ואמריקאים מסרו לעיתון, כי איראן עומדת מאחורי התקיפות באמצעות כלי הטיס המתוחכמים באופן שנועד להפחית את מספר ההרוגים כדי להימנע מתגובה אמריקאית. עוד נמסר בדיווח, כי חברי היחידות העיראקיות, בהם משתמשים האיראנים לתקיפת יעדים אמריקאים, נשלחים לאימונים על-ידי משמרות המהפכה בבסיסים עיראקים בלבנון ובאיראן.
  • ב-29 במאי 2021 הודיע שר האנרגיה האיראני, רזא ארדכאניאן (Reza Ardakanian), כי עיראק הסכימה להפשיר 125 מיליון דולרים מהכספים האיראנים, שהיו מוקפאים בבנק המסחר העיראקי, כדי לאפשר לאיראן לרכוש בהם 16 מיליון מנות של חיסונים נגד קורונה. הכספים הועברו לבנק שוויצרי לצורך העברתם לאיראן. בתוך כך, משלחת כלכלית עיראקית בראשות שר האוצר העיראקי, עלי עבד אל-אמיר עלאוי (Ali Abdul-Amir Allawi), ביקרה בטהראן ונפגשה עם שרי הכלכלה והנפט של איראן. בפגישות דנה המשלחת בסוגיית החוב העיראקי לאיראן בגין יבוא גז וחשמל ובשיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות בתחומי המכס, הבנקאות, הביטוח וההשקעות (תסנים, 29 במאי). ב-4 ביוני הודיע משרד החשמל העיראקי, כי שרי החשמל והאוצר של עיראק ומנהל בנק המסחר העיראקי סיכמו על לוח זמנים לתשלום החוב העיראקי לאיראן כדי לאפשר את חידוש הזרמת הגז מאיראן (תסנים, 4 ביוני 2021).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • עורך העיתון הלבנוני אלאח’באר המזוהה עם חזבאללה, אבראהים אלאמין, טען בריאיון לתחנת הטלוויזיה אלמנאר (28 במאי 2021), כי במהלך מבצע “שומר החומות” הוקם חדר מבצעים משותף בבירות בהשתתפות קצינים ממשמרות המהפכה, מחזבאללה, מחמאס ומארגונים פלסטינים אחרים, שהיה אחראי על תיאום בין הצדדים הן בנוגע לחילופי ידע ועניינים טקטיים והן בנוגע לשיתוף פעולה מודיעיני. הוא ציין, כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, ביקר במהלך המבצע פעמיים בבירות.
  • בעקבות הריאיון, הכחיש גורם בכוח קדס בשיחה עם ערוץ אלמיאדין הלבנוני (29 במאי 2021) את דבר פעילותו של חדר מבצעים משותף. הוא ציין, כי איראן סייעה, מסייעת ותסייע ל”התנגדות בפלסטין”, אך הפלסטינים הם שניהלו באופן בלעדי את המערכה האחרונה בעזה וחדר מבצעים משותף לא פעל בבירות.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני (Esmail Qaani), שיבח בטקס לרגל ארבעים יום למותו של סגן מפקד כוח קדס, מחמד חג’אזי (Mohammad Hejazi), את מאבק הפלסטינים בישראל. הוא ציין, כי חלף הזמן בו “המשטר הציוני” רצה להרוג את הילדים הפלסטינים וכי אותם ילדים פלסטינים מייצרים כיום בעצמם את אמצעי הנשק שיש ברשותם, ובכלל זה את 3,000 הרקטות, ששוגרו לעבר ישראל במהלך מבצע “שומר החומות”. קאא’ני הוסיף, כי מעתה ואילך הפלסטינים צריכים להיערך לניהול פלסטין כולה, כולל שטחי 1948, וכי הוא ממליץ לכל הציונים לעזוב את פלסטין ולרכוש מחדש את הבתים, שמכרו באירופה, באמריקה ובמקומות אחרים לפני שיתייקרו. עוד אמר קאא’ני, כי במהלך מבצע “שומר החומות”, נמנעו הפלסטינים משיגור רקטות לעבר תשתיות רבות ב”פלסטין הכבושה”, משום שבתוך זמן לא רב, הם יוכלו להשתמש בעצמם בתשתיות אלה (תסנים, 29 במאי 2021).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו לעניינים בינלאומיים של יו”ר המג’לס האיראני, אמר בריאיון לערוץ אלמסירה התימני (28 במאי 2021), כי מבצע “שומר החומות” חשף את שבריריות “הישות הציונית” ואת כישלון מערכת “כיפת ברזל” על אף התמיכה האמריקאית והמערבית בישראל. הוא ציין, כי חלומם של הציונים להקים מדינה יהודית “מהנילוס ועד הפרת” לא יתממש לעולם, והדגיש, כי איראן לא תהסס להיענות לכל דרישותיו של העם הפלסטיני והנהגתו.