חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (15-9 ביוני 2021)

זירת העימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים , המתקיימת מדי שבוע, בג'בל צביח נגד המאחז אביתר (ופא, 11 ביוני 2021)

זירת העימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים , המתקיימת מדי שבוע, בג'בל צביח נגד המאחז אביתר (ופא, 11 ביוני 2021)

מחאת הדייגים ברצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 13 ביוני 2021)

מחאת הדייגים ברצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 13 ביוני 2021)

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על תחילת הרישום למחנות הקיץ (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביוני 2021)

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על תחילת הרישום למחנות הקיץ (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביוני 2021)

פגישת אסמאעיל הניה וזיאד אלנח'אלה (אתר חמאס, 10 ביוני 2021)

פגישת אסמאעיל הניה וזיאד אלנח'אלה (אתר חמאס, 10 ביוני 2021)

אבו מאזן ממשיך לחלום על שלום עם ישראל. בערבית : ישות הכיבוש, הממשלה החדשה (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 14 ביוני 2021)

אבו מאזן ממשיך לחלום על שלום עם ישראל. בערבית : ישות הכיבוש, הממשלה החדשה (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 14 ביוני 2021)

  • דריכות שיא לקראת קיום מצעד הדגלים בירושלים. ברשות ובפתח מזהירים מפני “משחק באש” לצד קריאות ל”גיוס כללי” ולעימותים סמוך לשער שכם. בחמאס מאיימים מפני חידוש ירי הרקטות לעבר ישראל וקוראים גם כן לעימותים במזרח ירושלים. ברקע, מאמצים מצריים למנוע הסלמה בדרום מצד חמאס.
  • נמשכת המתיחות ביהודה ושמרון ומזרח ירושלים. במחסום קלנדיא סוכל ניסיון פיגוע דקירה. שני קצינים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ומחבל מהג’האד האסלאמי בפלסטין נהרגו בג’נין, במהלך מבצע מעצרים שביצעו כוחות ביטחון ישראליים בליל 10-9 ביוני 2021. יו”ר הרשות, אבו מאזן, ניחם בשיחות טלפון את משפחות ההרוגים, ובכלל זה את משפחתו של איש הג’האד האסלאמי שנהרג.
  • בעקבות השבעת הממשלה החדשה בישראל, מגנים בחמאס וברשות את תמיכת ראש הממשלה בנט בהתיישבות בשטחי C ולא רואים בה כל שינוי לעומת קודמתה.
  • ספיחי מבצע “שומר חומות” : בשכונת זיתון בעזה נחשפה מנהרת טרור, אשר מוקמה מתחת לבית ספר יסודי לבנים של אונר”א. תוואי מנהרה היה ממוקם בעומק 8-7 מטרים מתחת למגרש בית הספר, שבו מתקיימות בשגרה פעילויות ספורט, פנאי ומסדרי בוקר. באונר”א גינו את השימוש שעושים ארגונים חמושים ברצועה במנהרות הממוקמות מתחת לבתי הספר שלה. בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים לצייר את תמונת הניצחון ומאיימים בעימות נוסף מול ישראל.
  • במקביל, נמשכים המאמצים לשיקום רצועת עזה. חילוקי דעות התגלעו בין מצרים, הרשות הפלסטינית וחמאס באשר לאחראי על תיק שיקום הרצועה. על רקע זה, יצאה למצרים משלחת של שרים בראשות זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה ברשות הפלסטינית. חילוקי דעות אלה וויכוחים באשר לפיוס הפנים הפלסטיני היו אלה שהביאו לכישלון ולפיזור כינוס נציגי הארגונים הפלסטינים בקהיר.
  • לאחר מספר דחיות הוחלט בישראל על קיום מצעד הדגלים ב-15 ביוני 2021. על פי המתווה המתוכנן תעבור הצעדה דרך רחוב סלטאן סלימאן עד לשער שכם, שם תערך הרקדה המונית. משם יכנסו הצועדים לעיר העתיקה דרך שער יפו ויגיעו לרחבת הכותל, חלקם דרך הרובע היהודי וחלקם דרך הרובע המוסלמי.
  • ברשות הפלסטינית הזהירו מפני עריכת מצעד הדגלים ורואים בקיומו “משחק באש”. הפתח קוראת לגיוס כללי ולהתעמתות עם משתתפי המצעד. בהודעה שפרסמה מחלקת ירושלים באש”ף הזהירה מפני ההשלכות האפשריות של קיום המצעד ומפני פיצוץ חדש במזרח ירושלים, אשר עלול להתפשט ולהוביל לגל חדש של זעם. בהודעה של הרשות הפלסטינית הושמעה גם קריאה לקהילה הבינלאומית ולממשל האמריקני להגן על העם הפלסטיני ועל מזרח ירושלים מפני צעדיה של ישראל (ופא, 12 ביוני 2021).
  • מחמד חמאדה, דובר חמאס במזרח ירושלים, פרסם קריאה לתושבי ירושלים הפלסטינים לצאת לרחבת מסגד אלאקצא ורחובות העיר העתיקה. לדבריו, יום צעדת הדגלים יהיה יום גיוס ו”יום זעם” כלפי ישראל (אתר חמאס, 13 ביוני 2021).
  • בכירי חמאס ח’ליל אלחיה, משיר אלמצרי וצלאח אלברדויל מחו על קיום המצעד. אלמצרי ציין שאם ישראל תרצה לערוך את המצעד אזי הרקטות של חמאס יגנו על ירושלים. אלחיה אמר שקיום המצעד עשוי להרגיז את חמאס ולהחזיר את המצב לאחור (ערוץ אלאקצא, 11 ביוני 2021). ע’אזי חמד, בכיר חמאס, אמר כי חמאס מוכנה לכל תרחיש בין אם בירושלים, בגדה או במקומות אחרים. הוא ציין כי יש צורך ממשי לפתוח חזיתות נוספות מול ישראל וכי האירועים האחרונים מהווים מאגר אנרגיה עבור אינתיפאדה חדשה (אלג’זירה, 11 ביוני 2021).
  • חמאס פרסמה קריאה לגיוס כללי למען מסגד אלאקצא ולהתקהלות המונית ברחבת מסגד אלאקצא ורחובות העיר העתיקה כדי לסכל כניסת יהודים להר הבית ולהכשיל את מצעד הדגלים (דף הפייסבוק של QUDSN, 14 ביוני 2021). ברשתות החברתיות הפלסטיניות פורסמו קריאות לציבור להתכנס ב-15 ביוני 2021 בשעה 16:00 בשער שכם כדי להתנגד למשתתפי מצעד הדגלים הישראלי (דף הפייסבוק של QUDSN, 14 ביוני 2021).
  • בינתיים ברצועה, יחידות הבלבול הלילי הודיעו על חידוש פעילותן הלילה (15 ביוני 2021) סמוך לגדר המערכת במזרח הרצועה, זאת כתגובה וגינוי לקיום מצעד הדגלים בירושלים. לדבריהן, הלילה ייעשה שימוש ב”אמצעים קשים” כגון שיגור בלוני תבערה , הבערת צמיגים , מגבירי קול וכו’ (מען , 15 ביוני 2021).
פוסט הקורא לציבור להתכנס בשער שכם כדי להתנגד למשתתפי מצעד הדגלים (דף הפייסבוק של QUDSN, 14 ביוני 2021).      קריאת חמאס לגיוס כללי למען מסגד אלאקצא ולהתקהלות המונית ברחבת מסגד אלאקצא ורחובות העיר העתיקה כדי לסכל כניסת יהודים להר הבית ולהכשיל את מצעד הדגלים (דף הפייסבוק של QUDSN, 14 ביוני 2021)
מימין : פוסט הקורא לציבור להתכנס בשער שכם כדי להתנגד למשתתפי מצעד הדגלים (דף הפייסבוק של QUDSN, 14 ביוני 2021). משמאל : קריאת חמאס לגיוס כללי למען מסגד אלאקצא ולהתקהלות המונית ברחבת מסגד אלאקצא ורחובות העיר העתיקה כדי לסכל כניסת יהודים להר הבית ולהכשיל את מצעד הדגלים (דף הפייסבוק של QUDSN, 14 ביוני 2021)
קריקטורה לפיה מצעד הדגלים עלול להצית את כל ירושלים (אלחיאת אלג'דידה, 14 ביוני 2021).     קריקטורה לפיה ראש הממשלה היוצא נתניהו "גלגל" את נושא צעדת הדגלים לפתחה של הממשלה החדשה (אלקדס, 2 ביוני 2021)
מימין: קריקטורה לפיה מצעד הדגלים עלול להצית את כל ירושלים (אלחיאת אלג’דידה, 14 ביוני 2021). משמאל: קריקטורה לפיה ראש הממשלה היוצא נתניהו “גלגל” את נושא צעדת הדגלים לפתחה של הממשלה החדשה (אלקדס, 2 ביוני 2021)

קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס לפיה מצעד הדגלים בירושלים הוא בבחינת משחק באש שעלול להביא להתלקחות (אלקדס, 15 ביוני 2021)
קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס לפיה מצעד הדגלים בירושלים הוא בבחינת משחק באש שעלול להביא להתלקחות (אלקדס, 15 ביוני 2021)

ניסיון פיגוע דקירה
  • ב-12 ביוני 2021 בשעות אחר הצהרים, סוכל פיגוע דקירה במעבר קלנדיא. פלסטינית הגיעה למעבר, בו מוצבים לוחמי משמר הגבול ומאבטחים אזרחיים. היא רצה לעבר הכוחות כשהיא אוחזת בידה בסכין. המאבטח קרא לה לעצור אך היא המשיכה לרוץ תוך שהיא קוראת קריאות. אחד מהמאבטחים האזרחיים ירה לעברה. כעבור זמן קצר נקבע מותה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטינית שנהרגה מירי היא אבתסאם אלכעאבנה, בת 27, אם לילד, ממחנה הפליטים עקבת ג’בר ביריחו. צוין, כי היא נעצרה בעבר ע”י ישראל בשנת 2016 וישבה בכלא שנה וחצי (מען, 12 ביוני 2021).
אבתסאם אלכעאבנה (אתר QUDSN, 12 ביוני 2021).     הסכין שנמצאה ברשותה  (דוברות המשטרה, 12 ביוני 2021)
מימין: אבתסאם אלכעאבנה (אתר QUDSN, 12 ביוני 2021). משמאל: הסכין שנמצאה ברשותה (דוברות המשטרה, 12 ביוני 2021)
סיכול הברחת אמצעי לחימה

  כוחות הביטחון הישראליים סיכלו הברחת אמצעי לחימה באזור צפון בקעת הירדן. כוחות צהל זיהו שני חשודים ובהכוונת כוחות תצפית, הגיעו לנקודה בה שהו וסיכלו את העסקה. בין אמצעי הלחימה שנתפסו תשעה אקדחים, רובי קלצ’ניקוב ו-16M (דובר צה”ל , 12 ביוני 2021).

אמצעי הלחימה  שנתפסו (דובר  צה"ל, 12 ביוני 2021)    אמצעי הלחימה  שנתפסו (דובר  צה"ל, 12 ביוני 2021)
אמצעי הלחימה שנתפסו (דובר צה”ל, 12 ביוני 2021)
שני פעילי מנגנון הביטחון ואיש הג’האד האסלאמי נהרגו בעת פעילות צה”ל בג’נין
  • שני קצינים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ומחבל מהג’האד האסלאמי נהרגו במהלך מבצע מעצרים שביצעו כוחות ביטחון ישראליים בליל 10-9 ביוני 2021. כוחות ישראלים נכנסו לג’נין כדי לעצור שני מבוקשים, אחד מהם פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיו מעורבים בתקופה האחרונה בפיגועי ירי. המבוקשים הסתתרו במבנה סמוך למטה מנגנון המודיעין הצבאי של הרשות הפלסטינית. המחבלים פתחו בירי והכוח הגיב באש. בחילופי האש נהרג אחד המחבלים והשני נתפס כשהוא פצוע. כמו כן, נהרגו בחילופי האש שני קצינים במנגנון הביטחון. שלישי נפצע באורח קשה.
  • על פי טאלב צלאחאת, ראש המודיעין הצבאי הפלסטיני בג’נין, כוחות מיוחדים ישראלים נכנסו לג’נין והפתיעו את הכוחות הפלסטינים בנוכחותם. לדבריו, הכוחות הישראליים ירו עליהם באופן ישיר ללא אזהרה מוקדמת מה שהביא למותם של שני קצינים ופציעה של פעיל נוסף באורח קשה (ופא, 10 ביוני 2021). בג’נין הוכרז על שביתה כללית כאות אבל (פאל אינפו, 12 ביוני 2021).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוגים הם תיסיר אלעיסה, מצאנור, מערבית לג’נין, ואדהם עליוי מזואתא, מערבית לשכם (ופא, 10 ביוני 2021). פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין המבוקש שנהרג הוא ג’מיל אלעמורי מג’נין.
 הלווית הלוויית תיסיר אלעיסה, בכפרו צאנור, מערבית לג'נין (ופא, 10 ביוני 2021)    הודעת אבל שפרסם מנגנון המודיעין הצבאי (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 10 ביוני 2021)
מימין: הלווית הלוויית תיסיר אלעיסה, בכפרו צאנור, מערבית לג’נין (ופא, 10 ביוני 2021)
משמאל: הודעת אבל שפרסם מנגנון המודיעין הצבאי (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 10 ביוני 2021)

פעיל הג'האד האסלאמי ג'מיל אלעמורי, שנהרג בג'נין
 (דף הפייסבוק של QUDSN, 10 ביוני 2021)
פעיל הג’האד האסלאמי ג’מיל אלעמורי, שנהרג בג’נין (דף הפייסבוק של QUDSN, 10 ביוני 2021)

  • מותם של שני הקצינים במנגנון המודיעין הצבאי הפלסטיני בג’נין ופציעתו באורח אנוש של חבר שלישי במנגנון בחילופי האש זכו לסיקור נרחב בתקשורת הפלסטינית. התגובות היו ברובן חריפות לצד שבחים לקצינים שפתחו באש לעבר הכוח הישראלי:
    • לשכת אבו מאזן פרסמה הודעה שגינתה את “ההסלמה הישראלית המסוכנת” שהובילה למותם של שני קציני מנגנון הביטחון ואסיר משוחרר והזהירה מפני השלכות האירועים. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי המשך ההפרות הישראליות, התקיפות ופעולות ההרג היומיומיות שהיא מבצעת ייצרו מתיחות והסלמה מסוכנת. הוא הטיל את האחריות על ישראל, וקרא לקהילה הבינלאומית להגן על העם הפלסטיני. אבו מאזן גם התקשר למשפחות ההרוגים, ובכלל זה לדודו של פעיל הג’האד האסלאמי, כדי להביע תנחומים (דניא אלוטן, 11 ביוני 2021).
    • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, תאר את האירוע כ”טרור מדינתי מאורגן” של ישראל וקרא לקהילה הבינלאומית לספק הגנה לפלסטינים. לדבריו, מדובר בהרג מכוון על רקע החילופים הצפויים של הממשלה בישראל. בפתח אף טענו שבכוונת הממשלה היוצאת להציף את השטחים הפלסטינים בדם טרם תסיים את תפקידה (ופא, 10 ביוני 2021)
    • חסין אלשיח’, חבר הוועד המרכזי של פתח, גינה את “פלישות ישראל לערים הפלסטיניות” והפגיעה במתקני ביטחון פלסטיניים. לדבריו, נדרש גינוי בינלאומי לפעולות אלה של ישראל (דף הפייסבוק של QUDSN, 10 ביוני 2021).
    • טלאל דויכאת, דובר מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, הגדיר את התקרית בג’נין כ”פשע”. לדבריו, העם הפלסטיני זקוק להגנה בינלאומית מפני פעולות ישראל (דף הפייסבוק של QUDSN, 10 ביוני 2021).
    • אכרם רג’וב, מושל מחוז ג’נין, אמר כי האירוע בעיר הוא תקדים מסוכן וציין כי ישראל (“צבא הכיבוש”) שמה לה למטרה לפגוע בחזית הפנימית הפלסטינית (הטלוויזיה הפלסטינית, 10 ביוני 2021).
  • בחמאס שיבחו את קציני המודיעין הצבאי של רשות הפלסטינית בג’נין שפתחו באש לעבר כוח המסתערבים ונהרגו. לדבריהם מה שקרה בג’נין הוא “פטריוטיות גבוהה, מעשה אמיץ והרואי” ומה שנדרש ממנגנוני הביטחון. פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי משמעותה של הרוח הלאומית הלוחמת שהתגלתה בעימותים בג’נין, היא שהעם הפלסטיני חופשי ולא נכנע לסטאטוס קוו או משלים עם מדיניות הכיבוש. לדבריו, שום דבר לא יוכל למנוע מהעם הפלסטיני למלא את חובתו הלאומית ולהתנגד ל”פלישת צה”ל והמתנחלים” ומה שקרה בג’נין הוא פעולה אמיצה והדבר הנדרש ממנגנוני הביטחון (דניא אלוטן, 10 ביוני 2021).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין הביע צער על ההרוגים ובמיוחד פעיל הארגון. בהודעה שפרסם הוא שיבח את ההרוגים שנהרגו בעת שהתנגדו לניסיון “פלישה” של צה”ל למחנה הפליטים ג’נין והדגיש כי דרך “ההתנגדות” היא דרכו המקורית של העם הפלסטיני (פלסטין אליום, 10 ביוני 2021). גדודי חללי אלאקצא קראו למנגנוני הביטחון הפלסטינים להתעמת באופן ישיר עם חיילי האויב באשר הם ולכוון את הנשק לעבר האויב והמתנחלים ולהגן על העם הפלסטיני (RT, 10 ביוני 2021).
צעיר מכפר ביתא נהרג בעימותים עם כוחות הביטחון
  • צעיר פלסטיני נהרג ב-11 ביוני 2021 מירי כוחות הביטחון הישראליים באזור ג’בל צביח במהלך עימותים אלימים עם מפגינים פלסטינים נגד המאחז אביתר, דרומית לשכם (הפגנות שהפכו לשבועיות). כמה מפגינים נוספים נפצעו. בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא מחמד סעיד חמאיל, בן 15, תושב ביתא, דרומית לשכם (מען, 11 ביוני 2021). בהודעת אבל שפורסמה מטעם החזית העממית לשחרור פלסטין צוין, כי ההרוג נמנה על שורותיה, וכי אביו, אסיר משוחרר גם הוא פעיל הארגון (מען, 11 ביוני 2021).
מחמד חמאיל (מען, 11 ביוני 2021).      זירת העימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים , המתקיימת מדי שבוע, בג'בל צביח נגד  המאחז אביתר  (ופא, 11 ביוני 2021)
מימין : מחמד חמאיל (מען, 11 ביוני 2021). משמאל : זירת העימותים בין פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראליים , המתקיימת מדי שבוע, בג’בל צביח נגד המאחז אביתר (ופא, 11 ביוני 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במקביל, נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 14 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמוך לאל ערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא דווח על נפגעים נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 14 ביוני 2021).
    • 14 ביוני 2021: בקבוקי תבערה הושלכו צפונית לעפרה (צפונית מזרחית לרמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 14 ביוני 2021).
    • 14 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 5 מזרחית למסחה (דרומית מערבית לשכם). לא דווח על נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 14 ביוני 2021).
    • 14 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 463 לכיוון טלמון (צפונית מערבית לרמאללה). לא דווח על נפגעים, נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 14 ביוני 2021).
    • 14 ביוני 2021: בקבוק צבע הושלך לעבר אוטובוס דרומית לצומתT (דרומית לבית לחם). הנהג נפצע קל בעינו מרסיסים וכן נגרם גם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש , 14 ביוני 2021).
    • 11 ביוני 2021: במהלך פיזור תפילת הצהריים בהר הבית החלו מספר פלסטינים ליידות אבנים משטח ההר לכיוון כביש העופל. עם יציאתם מהר הבית נעצרו החשודים. במקום התפתחו עימותים עם השוטרים. שוטרת נפצעה באורח קל. החשודים שנעצרו הועברו לחקירה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 11 ביוני 2021).
    • 11 ביוני 2021: אבנים ובקבוק תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בשכונת אלטור במזרח ירושלים. מיידה האבנים (בן 16) נעצר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 11 ביוני 2021).
    • 10 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס מזרחית לבית חגי (דרומית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 10 ביוני 2021).
    • 10 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון -חברון סמוך לאלערוב (צפונית מזרחית לחברון) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 10 ביוני 2021).
    • 9 ביוני 2021: בקבוק תבערה הושלך לעבר כביש 55 סמוך למעבר אייל (צפונית מערבית לקלקיליה). הבקבוק גרם לשריפה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 10 ביוני 2021).
    • 9 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר מספר כלי רכב בין יקיר לעמנואל (דרומית מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 9 ביוני 2021).
    • 8 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאדם (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשימשה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 8 ביוני 2021).
    • 8 ביוני 2021: בקבוק תבערה הושלך לעבר גדר הישוב קריית נטפים (דרומית מערבית לשכם). במקום פרצה שריפה. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 8 ביוני 2021).
    • 8 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור אלמוע’יר (צפונית מזרחית לראמאללה). חיילת נפצעה באורח קל בידה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 8 ביוני 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש, ב-22 במאי 2021, לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

המצב ברצועה
  • משרד האו”ם לעניינים הומניטאריים ב”שטחים הפלסטינים הכבושים” (OCHA-OPT) פרסם דו”ח בנוגע למצב ההומניטארי הנוכחי ברצועת עזה. בדו”ח צוינו הנזקים שנגרמו לרכוש וההרוגים הפלסטינים כתוצאה מתקיפות ישראל. בסיום הדו”ח פורסמה רשימת התורמים לשיקום רצועת עזה ובראשם יפן ואיחוד האמירויות (חשבון הטוויטר LPHR, 13 ביוני 2021).
  • ארגון PCHR מעזה המעורב בתביעה הפלסטינית נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינ”ל ומקורב ל”חזית העממית”, קיים ועידה תחת הכותרת “המצב ההומניטארי ברצועת עזה לאחר התקיפה הישראלית”. לטענת ראג’י צוראני, יו”ר הארגון, ישראל עשתה שימוש בכוח מופרז ותקפה אזרחים ותשתיות אזרחיות כדי להגביר את סבלם של האזרחים. לדבריו עשתה ישראל את כל שביכולתה כדי לדרדר את המצב ההומניטארי ברצועת עזה כגון תקיפה של מתקנים המספקים שירותים בסיסיים לאזרחים. לדבריו צוותי הארגון פועלים לתעד את “פשעי הכיבוש” במסגרת תהליך הרדיפה אחר פושעי מלחמה ישראליים (אתר הארגון, 10 ביוני 2021).
מחאת הדייגים בעזה
  • ב-13 ביוני 2021, קיימו דייגי הרצועה הפגנה בנמל עזה נגד הסגר הימי שמטילה ישראל. הם הניפו דגלי פלסטין ושלטים הקוראים לפתיחת המרחב הימי. באחד השלטים נכתב: “שבירת הסגר או פיצוץ” (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 13 ביוני 2021). לטענת הדייגים, ישראל מאפשרת להם כיום מרחב דייג של עד שלושה מייל בלבד, וספינות חיל הים הישראלי יורות על מי שחוצה את התחום (דף הפייסבוק של QUDSN, 13 ביוני 2021).
שיקום הרצועה
  • נמשכים המגעים בנוגע לשיקום רצועת עזה. בחמאס מאיצים בישראל ובשאר הגורמים לזרז את התהליך ואף מאיימים בחידוש הירי לעבר ישראל. נאג’י סרחאן, תת השר לעבדות ציבוריות ברצועה, דיווח כי יצא בראש משלחת לקהיר שנפגשה עם בכירים במודיעין הכללי ודנה בשיקום הרצועה. לדבריו, משלחת של מומחים ומהנדסים תבקר בקרוב ברצועה (אלרסאלה.נט, 10 ביוני 2021).
  • לדברי מוסא אבו מרזוק, סגן יו”ר חמאס “בחוץ”, לארה”ב יש אינטרס לבנות ולשקם את רצועת עזה מכיוון שהיא רוצה להחיות את הפעילות הפוליטית שלה בתמורה לשיקום. הוא הדגיש כי אם ארה”ב, הרשות או כל מדינה אחרת תרצנה לסייע לרשות הן מוזמנות. אבו מרזוק ציין שחמאס לא הציבה כל מגבלה לגבי השתתפות בשיקום, וכי ישראל היא זו שמכשילה את תהליך השיקום ועל כן ההחלטה לתקוף ערים בישראל עדיין מונחת על השולחן. הוא אף איים כי אם ישראל תחזור על מעשיה בנושא ירושלים ההחלטה על יציאה למלחמה תהיה מונחת על השולחן (אלע’ד, 11 ביוני 2021).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הזהיר כי חמאס לא תמתין עוד זמן רב מול חוסר הרצון של ישראל. הוא ציין כי בחמאס מודעים להתפתחויות פוליטיות בישראל והם מגלים הבנה להתנהלות ישראל על רקע חילוקי הדעות והרכבת הממשלה החדשה. יחד עם זאת, הדגיש כי הם לא ימתינו זמן רב ויש לזרז את תהליך השיקום. לדבריו חמאס העבירה מסרים לישראל, דרך מתווכים שונים, כי יש להחזיר את המצב למה שהיה לפני 11 במאי 2021 וכי כרגע יש שיתוק בכל מה שקשור לדייג, למעברים, להעברת דלק לתחנת הכוח, העברת המענק הקטרי ועוד. הוא ציין כי הם לא ימתינו עוד זמן רב לנוכח מצב זה בציינו כי הם לא שוללים שימוש בכל האמצעים מבלון תבערה ועד לעימות גלוי וכי חמאס תקבע את האמצעים על פי הזמן והנסיבות המתאימות (אלאקצא, 10 ביוני 2021).
איום דובר הזרוע הצבאית של חמאס
  • על רקע הודעה שפרסם חבר הכנסת איתמר בן גביר לאחר שנאסרה עליו הכניסה לשער שכם והמשך המתיחות במזרח ירושלים, אמר אבו עבידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס, כי גדודי אלקסאם והנהגת ההתנגדות עוקבים מקרוב אחר ניסיונות ההתגרות והתוקפנות במזרח ירושלים ובאלאקצא מזהירים מפני מעשי טיפשות של פגיעה באלאקצא ומברכים את המראביטון במזרח ירושלים על עמידתם ועל ההתנגדות שלהם (טלגרם, 10 ביוני 2021).
ספיחי המערכה ברצועת עזה
  • נחשפה מנהרה שנחפרה על ידי ארגוני הטרור ברצועת עזה אשר מוקמה מתחת לבית ספר יסודי לבנים של אונר”א בשכונת זייתון בעיר עזה. המנהרה התגלתה לאחר שכתוצאה מפגיעת טיל או רסיס באחת התקיפות של צה”ל נפער בור באספלט אשר חשף הפיר שהיה ממוקם בעומק של 8-7 מטרים. תוואי המנהרה היה ממוקם כמה מטרים מתחת למגרש בית הספר, שבו מתקיימות בשגרה פעילויות ספורט, פנאי ומסדרי בוקר של ילדים. באונר”א ציינו שהמנהרה לא הייתה קשורה לבית הספר וכי לא נמצא פתח למנהרה בשטח בית הספר. אונר”א גינתה את השימוש שעושים ארגונים חמושים ברצועה במנהרות הממוקמות מתחת לבתי ספר אשר מעמידבסכנה את התלמידים (ג’רוסלם פסט, 6 ביוני 2021).
  • שבחים לסיקור המערכה: ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ערך סיור במשרדים הזמניים של רשת אלג’זירה בעזה לאחר שמשרדי הערוץ נהרסו במהלך סבב הלחימה. אלחיה חלק שבחים לרשת אלג’זירה שפעלה, לדבריו, במקצועיות רבה כל מה שקשור לסיקור המערכה ברצועת עזה והוכיחה את התייצבותה לצד העם הפלסטיני. עוד ציין אלחיה, כי הם גאים בצוותי אלג’זירה אשר הוכיחו את הקרבתם במהלך הסיקור בשטח למרות הסכנות ולמרות תקיפת המטה של התחנה בעזה (אתר חמאס, 8 ביוני 2021).
  • חשיפת יכולות: ערוץ אלמיאדין המקרב לחזבאללה, שידר כתבה מתוך רצועת עזה בה חשף את אחד מאתרי ייצור אמצעי לחימה של חטיבות אלנאצר אלדין, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית. אחד מפעילי ארגון ציין בכתבה כי במהלך ימי הלחימה האחרונים הורחב ייצור הרקטות. הוא גם הודה בשם כל הארגונים לאיראן על שסייעה להם וסיפקה להם אמצעי לחימה, מימון וידע צבאי. הכתב, שסייר עם פעילי הארגון תיעד בכתבה תהליך ייצור רקטות ושורה של משגרים רב קניים של הארגון (אלמיאדין, 8 ביוני 2021).
  • ניצחון על ישראל: בכנס הוקרה למשפחות שהידים שנערך בשכונת אלרמאל בעזה אמר משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, כי חמאס כפתה במהלך המערכה משוואה חדשה. לדבריו, הדבר החשוב ביותר במערכה היה איחוד השורות של כלל הארגונים הפלסטינים וניהול המערכה מתוך החמ”ל המשותף (אלאקצא, 11 ביוני 2021). מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר שמערכה אחת מובילה למערכה שנייה בציינו שהמערכה הבאה תנוהל בכוח רב יותר ובהיקף נרחב יותר (אלאקצא, 13 ביוני 2021).
  • אבו אלבהאא’, מפקד כוחות הנח’בה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי הם נמצאים במנהרות כדי לצבור כוח וכי הם שואפים להפתיע את ישראל ברגעי החלטות מכריעים. לדבריו, במהלך הלחימה הם עקבו בכל רגע אחר המתרחש בשטח. עוד ציין, כי הם הצליחו להכשיל את תכניותיה של ישראל להרוג את הפעילים במנהרות. לדבריו הם מסוגלים להתעמת בשדה הקרב והם אף פועלים להגברת היכולות הצבאיות שלהם עד כדי כך שישראל תהיה עדה לכניסה של פעילי הזרוע הצבאית לשטחיה (פלסטין אליום, 13 ביוני 2021).
תגובות בחמאס להתבטאות שר החוץ של איחוד האמירויות
  • בשיחה מקוונת שקיים עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של איחוד האמירויות, עם הועידה היהודית אמריקאית אמר כי בנוגע לקבוצות כמו אלקאעדה ודאעש קל למרבית הקהילה הבינלאומית להגדיר אותם כארגוני טרור. אולם, מאד מצער שרוב המדינות נמנעות מלדבר על קבוצות כמו חזבאללה, חמאס או תנועת האחים המוסלמים כעל ארגוני טרור. יותר מכך, העובדה שמדינות מסוימות מסווגות זרוע צבאית של תנועה מסוימת כארגון טרור בעוד שהיא אינה מתייחסת לזרוע המדינית שלה היא מגוחכת. בחמאס עוררו דבריו של בן זאיד תגובות חריפות. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי הצהרות בן זאיד בהן שיבח את “הכיבוש” ותקף את חמאס והחשיב אותה כארגון טרור מוכיחות את היותו אויב פלסטין. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ההסתה של שר החוץ שקרא לקהילה הבינלאומית לסווג את חמאס כארגון טרור נוגדת את ערכי האחווה הערביים ואת העקרונות הפאן-ערביים. עוד ציין כי דבריו משווקים את “התעמולה הציונית” ומתנגשים עם עמדות הציבור הערבי התומך ב”התנגדות” בפלסטין (קדס.נט, 13 ביוני 2021)
אסמאעיל הניה יוצא לביקורים באיראן ולבנון
  • לאחר שעזב את קהיר, בכוונת אסמאעיל הניה לקיים סבב ביקורים במספר מדינות, ביניהן לבנון ואיראן. באיראן הוא אמור להיפגש עם צמרת המשטר האיראני כולל המנהיג, עלי ח’מאנהאי, והנשיא, חסן רוחאני, ועם גורמי ממשל נוספים כמו גם גורמים ממשמרות המהפכה. בלבנון הוא צפוי להיפגש עם בכירים בשלטון ועם מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה (אלאח’באר, 11 ביוני 2021).
הרשמה למחנות הקיץ של הזרוע הצבאית שלל חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על תחילת הרשמה למחנות הקיץ לילדים ולבני נוער שיתקיימו השנה תחת הכותרת “חלוצי השחרור- חרב ירושלים”. ההרשמה למחנות תתקיים בין 18-14 ביוני 2021 במסגדים או בנקודות רישום שתמוקמנה בצמתים מרכזיות. יצוין כי בשנה שעבר לא התקיימו מחנות הקיץ בשל התפרצות נגיף קורונה.
 הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על תחילת הרישום למחנות הקיץ (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביוני 2021)     הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על תחילת הרישום למחנות הקיץ (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביוני 2021)
הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על תחילת הרישום למחנות הקיץ (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביוני 2021)
כישלון השיחות בקהיר
  • משלחות הארגונים הגיעו למצרים לסבב שיחות נוסף שנועד להתמקד בייצוב הפסקת האש ברצועת עזה ובפיוס הפנים פלסטיני. אבו מאזן שנתן חסותו לשיחות לא הגיע ואת פתח ייצגה משלחת בראשות בכירי פתח ג’בריל רג’וב, רוחי פתוח ואחמד חלס. אסמאעיל הניה, הגיע לקהיר בראש משלחת חמאס שבה היו בכירים נוספים ביניהם צאלח אלעארורי, מוסא אבו מרזוק ועוד. יצוין כי זו הפעם הראשונה בה ביקר אסמאעיל הניה במצרים מאז עזב את הרצועה בשנת 2019. אל משלחת חמאס, שיצאה מהרצועה, הצטרפה גם אשתו של הניה לאחר שקיבלה אישור לכך משלטונות מצרים. בנוסף למשלחות המדיניות הגיעה לקהיר משלחת של הזרוע הצבאית של חמאס בראשות מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית, כדי לדון בנושא עסקת חילופי שבויים ואסירים (אלערבי אלג’דיד, 9 במאי 2021).
  • המשלחות היו אמורות להתכנס ב-12 ביוני 2021 ליומיים של שיחות בפורום נרחב שיעסקו בנושא הפיוס הפנים-פלסטיני. לאחר הגעת המשלחות לקהיר הודיעה מצרים במפתיע כי הדיאלוג בין הארגונים בנושא הפיוס, נדחה עד להודעה חדשה. רשמית נמסר כי סיבת הדחייה היא “עניינים פנימיים של מצרים”. גורמים פלסטינים הסבירו כי הדחייה היא בפערים והעדר הסכמה בין הארגונים בשורה של סוגיות שהובילו את מצרים להכריז על דחייה עד שתושג הסכמה (פלסטין אליום, אלחדת’, 9 ביוני 2021). עם ההודעה על דחיית השיחות החלו משלחות הארגונים לעזוב את קהיר. על פי התקשורת הפלסטינית נקודת המחלוקת המרכזית בין פתח לחמאס הינה סביב הרפורמות שחמאס דורשת לערוך באש”ף כתנאי להצטרפותה לארגון.
  • גם סביב תיק שיקום הרצועה נותרו חילוקי דעות. מצרים הציעה לקחת על עצמה את השליטה על תיק שיקום הרצועה במסגרת ועדה של גופים הפועלים ברצועה וביהודה ושומרון ונציגי המגזר הפרטי הפלסטיני. הרשות הפלסטינית סירבה להצעה המצרית מכיוון שהיא סבורה שתיק השיקום אמור להיות מנוהל על ידה. מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, אמר לאחר שסיים ביקור במספר מדינות, כי מוסכם על מדינות העולם ששיקום רצועת עזה יבוצע באמצעות הממשלה הפלסטינית וכי יוקם צוות שיעקוב אחר תהליך השיקום ברשות. כמו כן, הוא הביע כעסו על מצרים שהחלה בתהליך פינוי ההריסות והשיקום מבלי לתאם זאת עם הרשות (אלאח’באר, 12 ביוני 2021). על רקע זה, יצאה משלחת של שרים בראשות זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, לקהיר כדי להביע את מחאת הרשות ולדון בסוגיית השיקום. שר הכלכלה ושר החקלאות הצטרפו למשלחת (פלסטין אליום, 12 ביוני 2021).
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין דורשים הקמת מועצה לאומית שתפקח על השיקום ושוללים שחזור המנגנון שהוקם לאחר מבצע “צוק איתן” (2014). נמסר שהנהגות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעו למתווך המצרי כי אם התורמים לשיקום עזה מעוניינים במכניזם עצמאי לפיקוח על הליך השיקום הם יקבלו בברכה הקמה של מועצה לאומית עליונה לעניין השיקום תוך התנגדות לכריכת נושא השיקום בסוגיות אחרות (אלאח’באר, 11 ביוני 2021).
  • על רקע המצאותן של משלחות הארגונים במצרים התקיימו פגישות רבות בין המשלחות לבין עצמן ועם נציגי המודיעין המצרי:
  • אסמאעיל הניה, נפגש בראש משלחת חמאס, עם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי. בהודעה שפרסמה חמאס לאחר הפגישה נמסר כי הפגישה עסקה בעניינים רבים ביניהם ביסוס תוצאות המערכה האחרונה, חיזוק ההישג שהשיגו “ההתנגדות” והעם הפלסטיני, הדרכים לחיזוק האחדות הפנימית חיזוק הקשרים עם מצרים ושיקום הרצועה (אתר חמאס, 10 ביוני 2021).
  •  משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה וצאלח אלעארורי נועדה עם הנהגת הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד אלנח’אלה ומחמד אלהנדי (אתר חמאס, 10 ביוני 2021).
פגישת אסמאעיל הניה וזיאד אלנח'אלה (אתר חמאס, 10 ביוני 2021)
פגישת אסמאעיל הניה וזיאד אלנח’אלה (אתר חמאס, 10 ביוני 2021)
  • אסמאעיל הניה נפגש גם עם פדוא אלברע’ות’י, אשתו של בכיר פתח מרואן אלברע’ות’י, המרצה מאסרי עולם בכלא הישראלי (סוא, 11 ביוני 2021).
  • משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין נועדה עם ראש המודיעין הכללי המצרי. כמו כן, נועדה המשלחת עם משלחת פתח בראשות ג’בריל רג’וב (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 12 ביוני 2021).
תגובות להשבעת הממשלה בישראל
  • בפתח ישיבת הממשלה אמר מחמד אשתיה, כי הם לא רואים את ממשלת ישראל החדשה כפחות גרועה מקודמתה. הם מגנים את תמיכת ראש הממשלה החדש נפתלי בנט בהתיישבות בשטחי C והם ימשיכו להתנגד לכך כפי שעשו גם בתקופת הממשלה הקודמת. עוד ציין אשתיה, כי לממשלה החדשה אין עתיד אם היא לא תכיר בזכויות העם הפלסטיני ותביא לסיום “הכיבוש” (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 14 ביוני 2021).
אבו מאזן ממשיך לחלום על שלום עם ישראל. בערבית : ישות הכיבוש, הממשלה החדשה (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 14 ביוני 2021)
אבו מאזן ממשיך לחלום על שלום עם ישראל. בערבית : ישות הכיבוש, הממשלה החדשה (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 14 ביוני 2021)
  • מניר אלג’אע’וב, אחראי ההסברה של הפתח בגדה, התייחס לכינון הממשלה החדשה בישראל בראשות נפתלי בנט. לדבריו, מדובר ב”ממשלה קיצונית וגזענית” ששמה לה במטרה להגביר את ההתיישבות היהודית בשטחי C. הוא ציין כי זו היא אותה ממשלה כמו קודמתה (ערוץ אלע’ד , 14 ביוני 2021).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי לא משנה מה יהיה השינוי בממשלת ישראל חמאס תמיד תתייחס אליה כאל ישות כובשת שיש להתנגד לה (אתר חמאס, 13 ביוני 2021). בהתייחסו לנאומו של נפתלי בנט אמר עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, כי האיומים של ישראל לא מפחידים את העם הפלסטיני וכי “ההתנגדות” מסוגלת להגן על העם הפלסטיני (סוא, 13 ביוני 2021).
אירוע פרידה לתובעת הכללית
  • ארגון אלחק פרסם כי נציגי הארגון השתתפו באירוע פרידה מקוון שנערך לפאטו בנסודה, התובעת הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), המסיימת בימים אלה את תפקידה. באירוע לקחו חלק דיפלומטים ובכירים מרחבי העולם. הארגון בירך את התובעת היוצאת על פועלה להשגת צדק לפלסטינים החל מקביעתה שיש בסיס לחקירה ועד הפתיחה בחקירה. הארגון גם בירך את התובע הנכנס כרים ח’אן וציין כי הסרת הסנקציות של ממשל ארה”ב מאפשרת לו חופש פעולה לחתור למען הפסקת “הדיכוי הישראלי” (אתר אלחק, 9 ביוני 2021).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.