חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16- 22 במרץ 2016)

פוסט שהעלה לדף הפייסבוק שלו מחמוד אבו פנינה שביצע, יחד עם שני חבריו,  ניסיון פיגוע דקירה במערת המכפלה בחברון (18 במרץ 2016) .

פוסט שהעלה לדף הפייסבוק שלו מחמוד אבו פנינה שביצע, יחד עם שני חבריו, ניסיון פיגוע דקירה במערת המכפלה בחברון (18 במרץ 2016) .

תמונת הפרופיל של עבדאללה אלעג'לוני בפייסבוק אותה העלה יום לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק של עבדאללה אלעג'לוני, 18 במרץ 2016).

תמונת הפרופיל של עבדאללה אלעג'לוני בפייסבוק אותה העלה יום לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק של עבדאללה אלעג'לוני, 18 במרץ 2016).

כרזת אבל מטעם פתח במרכז חברון שהונפה במהלך  ההלוויה בחברון  (PNN, 19 במרץ 2016)

כרזת אבל מטעם פתח במרכז חברון שהונפה במהלך ההלוויה בחברון (PNN, 19 במרץ 2016)

מחמוד אבו פנונה מצטלם על רקע הר הבית (דף הפייסבוק PALDF, 18 במרץ 2016).

מחמוד אבו פנונה מצטלם על רקע הר הבית (דף הפייסבוק PALDF, 18 במרץ 2016).

כרזה לזכרו שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פלוגות ירושלים, 22 במרץ 2016).

כרזה לזכרו שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פלוגות ירושלים, 22 במרץ 2016).

  • מתקפת הטרור הפלסטיני, שהחלה לפני למעלה מחצי שנה, נמשכת עם עליות ומורדות במידת האינטנסיביות שלה. השבוע בלטו שלושה פיגועי דקירה באזור מערת המכפלה בחברון (מקום מועד לפיגועים), בכניסה לעיר אריאל על כביש חוצה שומרון ובצומת גוש עציון (גם הוא מקום מועד לפיגועים).
  • על רקע ההתדרדרות ביחסי חמאס עם הממשל המצרי, בעקבות האשמת חמאס במעורבות ברצח התובע הכללי המצרי, שיגרה חמאס משלחת בכירה למצרים. בתקשורת המצרית דווח כי חמאס נדרשה להתחייב שלא לתת מקלט לפעילים ג'האדיסטיים ברצועה ושלא לחפור מנהרות הפוגעות בביטחון הלאומי של מצרים. על תוצאות השיחות במצרים קיימות גרסאות סותרות אולם נראה לנו שלא הושגה בהן תוצאה מעשית.   
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 19 במרץ 2016- פיגוע דקירה: פלסטיני הגיע למחסום סמוך למערת המכפלה בחברון. לאחר שעורר את חשדם של לוחמי משמר הגבול, שאיישו את המחסום, הוא התבקש להזדהות. הוא הציג תעודה שלף סכין ודקר את אחד הלוחמים בראשו.  חברו ירה לעבר המחבל והרג אותו. הלוחם נפצע באורח קל. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הינו עבדאללה מחמד עאיד אלעג'לוני, בן 17 מחברון (דף הפייסבוק PALDF, 19 במרץ 2016). למד הנדסת מכוניות בפוליטכניקום בחברון. תנועת השביבה של פתח בפוליטכניקום בחברון פרסמה הודעה אבל על מותו (חשבון הטוויטר של פתח, 19 במרץ 2016).
  • 18 במרץ 2016 – פיגוע דקירה:
  • שלושה פלסטינים הגיעו לצומת גוש עציון וניסו לדקור חיילים. אחד מהם נורה על ידי כוחות צה"ל ונהרג. שני הנותרים נעצרו והועברו לחקירה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל שנהרג הינו מחמוד מחמד אחמד אבו פנונה, בן 21 מחברון, פעיל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. אביו של המחבל הוא מחמד אחמד אבו פנונה, מבכירי הארגון באזור חברון, הנמצא במעצר מנהלי (wbpalestine.com, 18 במרץ 2016).
  • שעות מספר לפני ביצוע הפיגוע העלה אבו פנונה פוסט לדף הפייסבוק שלו בו הוא שיבח את האל, ביקש לחסות בצילו, ביקש מהאל שיסלח לו ושיציל אותו מעינויי הגיהנום ומחיבוטי הקבר. נראה שבפוסט הוא רומז על כוונתו להיות שהיד באומרו כי הוא רואה את נושאי כיסא הכבוד (של האל)והמלאכים (דף הפייסבוק של מחמוד אבו פנונה, 18 במרץ 2016)
  • 17 במרץ 2016 – פיגוע דקירה:
  • חיילת שירדה מהאוטובוס בכניסה לעיר אריאל, על כביש חוצה שומרון, הותקפה על ידי שני פלסטינים, שדקרו אותה בצווארה. כוח צה"ל, שהיה במקום, ירה לעברם והרג אותם. החיילת נפצעה באורח בינוני-קשה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבלים הינם עלי עבד אלרחים אלכאר ת'ואבתה, בן 20, ועלי ג'מאל מחמד טקאטקה, בן 19. שני המחבלים הינם תושבי בית פג'אר, דרומית לבית לחם (דף הפייסבוק PALDF, 17 במרץ).
  • שני המחבלים השאירו צוואה משותפת בכתב יד בה פנו למשפחותיהם וחבריהם וכתבו כי הם מבצעים את הפיגוע למען אלאקצא וירושלים. הם ביקשו שיהיו גאים בהם על כך שהקריבו עצמם למען המולדת. הם גם ביקשו בצוואתם לדבוק בכל העקרונות כולל "זכות השיבה" עבור אחיהם שבגולה (פלסטין 24, 17 במרץ 2016).
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כוחות הביטחון הישראליים הצליחו לסכל מספר ניסיונות לביצוע פיגועים. להלן כמה אירועים בולטים:
  • 20 במרץ 2016 –בכפר דומא הוצת ביתו של אבראהים דואבשה העד היחיד לשריפת בית משפחת דואבשה. הבית נשרף בחלקו ושניים מדייריו נפגעו באורח קל משאיפת עשן. הפלסטינים טענו שהמדובר בהצתה בזדון והטילו את האחריות על ישראל (ופא, 21 במרץ 2016). ישראל שוללת רקע לאומני למעשה.
  • 18 במרץ 2016 – אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר נעלין. לוחם משמר הגבול נפצע מאבן בראשו(דף הפייסבוק צבע אדום, 18 במרץ 2016).
  • 18 במרץ 2016 –שני פלסטינים שהגיעו בכלי רכב לאזור התעשייה שער בנימין העלו את חשדם של כוחות הביטחון הישראליים. הכוחות עצרו את השניים. ברשותם נמצאו סכינים. השניים אמרו כי באו "להרוג יהודים". נהג כלי הרכב שהביא אותם נמלט מהמקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 במרץ 2016).
  • 16 במרץ 2016 - תצפית של לוחמי משמר הגבול במחנה הפליטים שועפאט זיהתה פלסטיני שניסה לעבור את הגדר מבלי לעבור בעמדות הבידוק. הכוח עצר אותו. בחיפוש בכליו נמצאה סכין. הפלסטיני, כבן 14, תושב מחנה הפליטים נעצר.
  • 16 במרץ 2016 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר סואחרה, דרומית מזרחית לירושלים, נתפסה מחרטה שנועדה לייצור אמצעי לחימה.
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות במערב הנגב.

ירי רקטות לעבר ישראל

מעבר רפיח
  • מקורות מצריים מסרו כי קיים קושי לפתוח את מעבר רפיח בשל המצב הביטחוני בצפון חצי האי סיני. זאת, לאחר הפיגוע שביצעו פעילי דאעש בחצי האי סיני באזור אלעריש (אלכופיה, 21 במרץ 2016).
קריסת מנהרות
  • אירוע נוסף של קריסת מנהרה אירע בח'אן יונס. שבעה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס נפצעו, אחד מהם באורח קשה. כוחות חמאס פעלו לחילוצם (אלקדס, 19 במרץ 2016).  
קשרי החוץ של חמאס
מצרים
  • משלחת חמאס סיימה את ביקורה במצרים לאחר שלושה ימי שיחות עם בכירי המודיעין הכללי המצרי. לגבי הצלחת השיחות קיימים דיווחים סותרים: מקורות מצריים טענו כי השיחות נכשלו בעוד שמקורות בחמאס ניסו לשדר אופטימיות ותארו את השיחות כ"אחראיות ושקופות". בכתבה אודות יחסי חמאס מצרים שציטטה "מקור מצרי רם דרג"  נאמר, כי משלחת חמאס הגיעה במהלך ביקורה במצרים לנוסח הסכם כתוב עם שלטונות מצרים לפיו חמאס מתחייבת שלא לתת מקלט לפעילי ג'האד ברצועת עזה ושלא לחפור מנהרות הפוגעות בביטחון הלאומי של מצרים. אין בידנו אימות לכך שחמאס הסכימה לדרישות הללו[3].
  • אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס אמר כי ביקור המשלחת היה התפתחות חיובית אך הכחיש שנחתם הסכם כלשהו בין הצדדים (דניא אלוטן, 20 במרץ 2016). חסאם בדראן, דובר חמאס, הכחיש כי מצרים ביקשה ממשלחת חמאס במהלך ביקורה בקהיר לנתק את יחסיה עם איראן וחזבאללה (פאל טודיי, 21 במרץ 2016). בכלי התקשורת של חמאס התפרסמה קריקטורה של אמיא ג'חא המבהירה כי חמאס מתמקדת ביעד המרכזי שלה שהוא המאבק בישראל ולא במדינות ערב או מדינות המערב. במרכז העיר עזה נתלה שלט חוצות בו נכתב:"ההתנגדות אינה מכוונת את נשקה כלפי חוץ. המצפן מכוון לעבר שחרור פלסטין" (דף הפייסבוק PALDF, 20, 21 במרץ 2016).

מימין : הקריקטורה של אמיה ג'חא לפיה יעד חמאס הוא המאבק הוא ישראל: "המצפן שלנו". (בתוך המצפן מופיעות המילים הבאות לפי כיוון השעון). "הכיבוש" (שהינו "הצפון"), מדינות ערב", "מאבק פנים", "מדינות מערב". משמאל : שלט חוצות שנתלה במרכז העיר עזה: "ההתנגדות אינה מכוונת את נשקה כלפי חוץ. המצפן מכוון לעבר שחרור פלסטין" (דף הפייסבוק PALDF, 20, 21 במרץ 2016)
מימין : הקריקטורה של אמיה ג'חא לפיה יעד חמאס הוא המאבק הוא ישראל: "המצפן שלנו". (בתוך המצפן מופיעות המילים הבאות לפי כיוון השעון). "הכיבוש" (שהינו "הצפון"), מדינות ערב", "מאבק פנים", "מדינות מערב". משמאל : שלט חוצות שנתלה במרכז העיר עזה: "ההתנגדות אינה מכוונת את נשקה כלפי חוץ. המצפן מכוון לעבר שחרור פלסטין" (דף הפייסבוק PALDF, 20, 21 במרץ 2016)

איראן
  • נמסר כי משלחת חמאס, שביקרה באיראן במהלך ינואר פברואר 2016, נועדה בטהראן עם קאסם סלימאני מפקד כוח קדס. במהלך הפגישה הדגיש סלימאני כי לאיראן כמו לחמאס יש רצון משותף שתהיה "התנגדות" חזקה בפלסטין. לדבריו במהלך השנים האחרונות נעשו טעויות רבות, חלקן על ידי חמאס וחלקן על ידי איראן אך השתיים יודעות ש"ההתנגדות" בסכנה והמדינה היחידה התומכת בהתנגדות היא איראן (אלמיאדין, 17 במרץ 2016). 
  • חסין שיח' אלאסלאם יועץ יו"ר המג'לס לעניינים מדיניים בירך את ביקורה של משלחת חמאס בטהראן ואמר כי הדלת פתוחה לכל משלחת שתגיע מטעם חמאס. הוא מתח ביקורת על עמדת הרשות הפלסטינית בנוגע לתרומה כספית מאיראן למשפחות השהידים.[4] הוא אמר כי הם מפרידים בין פתח אותה הם מכבדים לבין הרשות הפלסטינית ואבו מאזן אשר הם אינם מכבדים (אלרסאלה.נט, 16 במרץ 2016).
סרטון של הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם סרטון תחת השם "נראה לכם את אימת הצל" מטרת הסרטון להעביר מסר מאיים לישראל. בסרטון נראים פעילי הזרוע הצבאית של הארגון מציבים משגר טיל נ"ט  אותו מכוונים לעבר ג'יפ של צה"ל, בו יושבים קצינים, סמוך לגדר הביטחון ברצועת עזה. לדברי הסרטון ביכולתם של פעילי הזרוע הצבאית לפגוע בכלי הרכב (אתר פלוגות ירושלים, 15 במרץ 2016).
סקר דעת קהל
  • סקר דעת קהל שנערך על ידי מרכז אלקדס להסברה ולתקשורת העלה מספר ממצאים:
  • תמיכה בהמשך האנתיפאדה- 55.9% מהפלסטינים תומכים בהמשך האנתיפאדה. 41% מתנגדים להמשכה. מרבית התומכים (75.8% ) היו מרצועת עזה ו-51.6% מיהודה ושומרון. 
  • התיאום הביטחוני עם ישראל– 48.2% בעד הפסקתו לעומת 42.4% התומכים בהמשכו.
  • הבעת אמון בחמאס– 16.5% מביעים אמון (לעומת 22% בשנה שעברה).
  • הבעת אמון בפתח– 35.5% מביעים אמון (לעומת 34% בשנה שעברה).
  • היחס לפעילות דאעש ביהודה, שומרון ורצועת עזה– 82.1% סבורים שפעילות דאעש שלילית 6.1% סבורים שחיובית. 52.1% סבורים שארגון דאעש מזיק לסוגיה הפלסטינית לעומת 2.8% הסבורים שהוא משרת את הסוגיה.
הרשות הפלסטינית פועלת מול ארגונים בינלאומיים
  • ב-14 במרץ 2016 הצביעו חברות בית הדין הקבוע הבינלאומי לבוררות (Permanent Court of Arbitration), שמקום מושבו בהאג, על צירופה של "מדינת פלסטין"  כחברה בבית הדין. ההצעה התקבלה ברוב של 57 מדינות מול 24 נמנעות. לא היו מתנגדים. מספר רב של מדינות, לרבות ארה"ב, לא נכחו בהצבעה. ישראל וקנדה נכחו בהצבעה אך נמנעו. בית הדין הקבוע הבינלאומי לבוררות הינו בית דין לבוררות העוסק בסכסוכים טריטוריאליים, ריבונות, זכויות אדם, השקעות בינלאומיות וסחר אזורי ובינלאומי. 
  • בעמאן נערכה פגישה בין משלחת פלסטינית לבין משלחת מטעם בית הדין הבינלאומי (ICC). לדברי בכיר פלסטיני נועדה הפגישה לקבוע את דרכי המהלך המשפטי נגד ישראל. לדברי אותו בכיר לאחר הפגישה אמור התובע הכללי שלICC  להחליט איזה מהסוגיות שהועלו (התנחלויות, הריסת בתים, החרמת שטחים, ירושלים, חברון ועוד) מתאימות לעלות לדיון בבית הדין (צפא, 20 במרץ 2016).   בישיבה המסכמת, בראשה ישב צאא'ב עריאקת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, דרש עריקאת מחברי המשלחת לפעול באופן רציני כדי לסיים את המצב בו  " ישראל מתחמקת מעונש" (צפא, 21 במרץ 2016).

קריקטורה שהתפרסמה בדף הפייסבוק של חמאס לפיה התיאום הביטחוני עם ישראל מגביל את המשך פיגועי הטרור. (דף הפייסבוק PALDF, 18 במרץ 2016).
קריקטורה שהתפרסמה בדף הפייסבוק של חמאס לפיה התיאום הביטחוני עם ישראל מגביל את המשך פיגועי הטרור. (דף הפייסבוק PALDF, 18 במרץ 2016).

קריקטורה שפרסמה חמאס על רקע דיונים בכנסת ישראל בהצעת חוק עונש מוות למחבלים הקוראת להמשך ביצוע פיגועי דקירה. כותרת הקריקטורה:"הכנסת דנה בהוצאתם להורג של מבצעי הפיגועים..."  (חשבון הטוויטר PALINFO, 21 במרץ 2016)
קריקטורה שפרסמה חמאס על רקע דיונים בכנסת ישראל בהצעת חוק עונש מוות למחבלים הקוראת להמשך ביצוע פיגועי דקירה. כותרת הקריקטורה:"הכנסת דנה בהוצאתם להורג של מבצעי הפיגועים..." (חשבון הטוויטר PALINFO, 21 במרץ 2016)

[1]נכון ל-22 במרץ 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]על יחסי חמאס מצרים ראו פרסום מרכז המידע מ-20 במרץ 2016: "חמאס כמסייעת לטרור האנטי-מצרי: הידרדרות ביחסי חמאס עם המשטר המצרי בעקבות האשמות מצריות במעורבות חמאס ברצח התובע הכללי המצרי (2015). ברקע עומד גם שיתוף הפעולה של חמאס עם מחוז סיני של המדינה האסלאמית המנהל מערכה עיקשת נגד מצרים"
[4]על הסיוע האיראני למשפחות השהידים ראו פרסום מרכז המידע מ-2 במרץ 2016 : "עידוד מתקפת הטרור הפלסטינית באמצעות סיוע כספי: איראן הודיעה על כוונתה להעביר סיוע כספי למשפחות שהידים פלסטינים ולמשפחות, שבתיהן נהרסו ע"י ישראל".