מבט לג’האד העולמי (12 – 18 פברואר 2015)

תמונות מהקרבות בין דאעש לבין המליציות העיראקיות השיעיות בקרבת העיר סאמראא', שמצפון לבגדאד

תמונות מהקרבות בין דאעש לבין המליציות העיראקיות השיעיות בקרבת העיר סאמראא', שמצפון לבגדאד

פריצה של האקרים התומכים בדאעש לאתרי חדשות של איחוד האמירויות

פריצה של האקרים התומכים בדאעש לאתרי חדשות של איחוד האמירויות

הקצין המצרי, שנשבה בידי פעילי דאעש בסיני (twitter.com).

הקצין המצרי, שנשבה בידי פעילי דאעש בסיני (twitter.com).

21 המצרים הקופטים לפני הוצאתם להורג. מתוך הסרטון ההוצאה להורג, שהופק על-ידי אלחיאת, והתפרסם ברשתות החברתיות (טוויטר, 15 בפברואר 2015).

21 המצרים הקופטים לפני הוצאתם להורג. מתוך הסרטון ההוצאה להורג, שהופק על-ידי אלחיאת, והתפרסם ברשתות החברתיות (טוויטר, 15 בפברואר 2015).

21 המצרים הקופטים לפני הוצאתם להורג. מתוך הסרטון ההוצאה להורג, שהופק על-ידי אלחיאת, והתפרסם ברשתות החברתיות (טוויטר, 15 בפברואר 2015).

21 המצרים הקופטים לפני הוצאתם להורג. מתוך הסרטון ההוצאה להורג, שהופק על-ידי אלחיאת, והתפרסם ברשתות החברתיות (טוויטר, 15 בפברואר 2015).

פואד בלקאסם מנהיג שריעה לבלגיה על רקע דגל דאעש (ערוץ אלעאלם, 11 בפברואר 2015).

פואד בלקאסם מנהיג שריעה לבלגיה על רקע דגל דאעש (ערוץ אלעאלם, 11 בפברואר 2015).

סרטון שהופץ בזמנו ע

סרטון שהופץ בזמנו ע"י ארגון שריעה לבלגיה בו נאמר, כי דגל אלקאעדה יתנוסס בקרוב על ארמונות אירופה והבית הלבן (ממר"י, 11 בדצמבר 2011)

פעילי דאעש דוברי צרפתית מאיימים בביצוע פיגועים נוספים  (פרסום ביוטיוב של אתר חדשות המזוהה עם דאעש, 14 בפברואר 2015).

פעילי דאעש דוברי צרפתית מאיימים בביצוע פיגועים נוספים (פרסום ביוטיוב של אתר חדשות המזוהה עם דאעש, 14 בפברואר 2015).


ב13 בדצמבר 2015 עיקרי אירועי השבוע[1]

  • במרכז אירועי השבוע עמדו שני פיגועי ירי בקופנהגן, שבוצעו ע"י אותו מחבל. הראשון שבהם בוצע בבית קפה בו התקיים אירוע תרבות בנושא האומנות וחופש הביטוי. הפיגוע השני בוצע בבית כנסת בו התקיימה חגיגת בת מצווה. בשני הפיגועים הללו נהרגו שני בני אדם (אחד מהם יהודי) וחמישה בני אדם נפצעו. פעילים מטעם דאעש ממשיכים לאיים על מדינות מערב אירופה בביצוע פיגועים נוספים.
  • בלוב ממשיך דאעש להעמיק את אחיזתו. בתחום התודעתי "מחוז טריפולי" של המדינה האסלאמית בלוב הוציא להורג 21 מהגרי עבודה מצרים קופטים, שנחטפו בלוב. להוצאה להורג צורף מסר לעולם הנוצרי ("אנחנו עוד נכבשו את רומא…"). מצרים, בתגובה מיידית (יום לאחר רצח הקופטים), תקפה באמצעות מטוסים יעדים של דאעש בדרנה ובסרת, שבלוב.
  • בסוריה ובעיראק לא חלו התפתחויות משמעותיות בשטח. בסוריה נמשכת נסיגת דאעש מהאזור הכפרי של קובאנה, בלחץ הכוחות הכורדים; בעיראק זכה דאעש להצלחות מקומיות באזור העיר סאמראא' ובמחוז אלאנבאר.

 

שני פיגועי ירי בקופנהאגן[2]

  • ב-14 בפברואר בשעות אחר הצהרים וב-15 בפברואר לפנות בוקר אירעו שני פיגועי ירי בקופנהגן, דנמרק, שבוצעו ע"י אותו מחבל. הפיגוע הראשון בוצע במהלך אירוע תרבות בבית קפה, שבצפון קופנהגן, והשני במהלך אירוע בת מצווה בבית כנסת. בשני הפיגועים הללו נהרגו שני בני אדם וחמישה נפצעו. בעקבות הפיגועים התקיימה ב-16 בפברואר עצרת לזכר הנרצחים במרכז קופנהגן בהשתתפות עשרות אלפי בני אדם.
  • להלן תאור ראשוני של שני הפיגועים הללו:
  • פיגוע ירי בבית הקפה Krudttoenden, שבצפון קופנהגן: ב-14 בפברואר 2015 בסביבות 1530 נכנס מחבל לבית קפה ופתח באש על משתתפי אירוע תרבותי שהתקיים במקום, ועסק באומנות וחופש הביטוי. המחבל ירה כמה עשרות כדורים. באירוע השתתף הקריקטוריסט השבדי לארס וילקס (Lars Vilks), שפרסם בשנת 2007 קריקטורה פוגענית נגד מחמד (וספג על כך איומים ברצח). כמו כן השתתף באירוע Francois Zimeray,שגריר צרפת בדנמרק, אשר לאחר ההתקפה על מערכת העיתון שרלי הבדו התבטא בזכות חופש הביטוי בדנמרק. יתכן והשניים הללו היו יעדי הפיגוע. בהתקפה נהרג מפיק סרטים מקומי ושלושה שוטרים נפצעו.
  • פיגוע ירי במהלך אירוע בת מצווה בבית כנסת: בבוקר ה-15 בפברואר 2015 בסביבות 0100 הגיע אדם חמוש לבית הכנסת באזור Krystalgade, שבקופנהגן, ופתח באש. דן אוזן, יהודי כבן 37, אשר אבטח את האירוע, נורה בראשו ומת. שני שוטרים, שאבטחו גם הם את המקום נפצעו. המחבל החמוש נמלט מהמקום אך נורה למוות ע"י המשטרה מאוחר יותר.
  • משטרת דנמרק הודיעה, כי בהסתמך על סרטיי וידאו היא סבורה, כי אדם אחד, הוא שעמד מאחורי שני הפיגועים הללו. המחבל נורה למוות לאחר שהיה מעורב בחילופי אש עם שוטרים דניים במהלך בוקר ה-15 בפברואר 2015, בקרבת ביתו. בתקשורת הדנית פורסם, כי המחבל הינו עמר עבד אלחמיד אלחסין, יליד קופנהגן, בן 22, בן להורים ממוצא פלסטיני, המוכר לרשויות החוק בדנמרק בשל עבירות אלימות והחזקת נשק (הוא שוחרר מהכלא לפני כשבועיים). בחיפוש, שנערך בביתו, נמצאו אמצעי לחימה. בעקבות הפיגוע נעצרו שני אנשים בחשד שסייעו לעמר אלחסין. שרותי הביטחון הדנים, אינם יודעים עדיין מה היו מניעיו של המחבל אולם הם סבורים, כי הוא פעל לבדו וכי הוא הושפע מהתקיפה על מערכת העיתון שרלי הבדו בפאריס.
  • על פי דיווח של כתב הארץ בקופנהגן נכלל עמר עבד אלחמיד אלחסין ברשימה מצומצמת של אסירים, שעברו תהליך הקצנה אסלאמית בעת שהותם בכלא, אך למרות זאת לא היה תחת מעקב. על פי היומון הדני אקסטרה בלדט העלה עמר אלחסין לעמוד הפייסבוק שלו, זמן קצר לפני פיגועי הירי, סרטון התומך בג'האד (הארץ, 17 בפברואר 2015).
  • דפוס הפיגועים בקופנהגן דומה לפיגועים, שבוצעו בפריס בחודש שעבר. בשני המקומות בוצעו הפיגועים ע"י פעילפעילים ג'האדיסטים מקומיים, שהושפעו מארגוני הג'האד העולמי וביצעו בהשראתם פיגועי ירי נגד אנשים, שנתפסו על ידם כמי שפגעו בנביא מחמד בשילוב עם פיגועים נגד מוסדות של הקהילה היהודית. יתכן, כי עמר עבד אלחמיד אלחסין ניסה לשחזר בקופנהגן את דפוס הפעולה בפריס. ברקע הפיגועים עומדות להערכתנו ההסתה השיטתית המבצעת ע"י דאעש וארגונים ג'האדיסטים נוספים במסגרתה נקראים המוסלמים במדינות המערב לבצע פיגועים במקומות מגוריהם, אם אין באפשרותם להצטרף ללחימה בסוריה ובעיראק. הסתה זאת נקלטה להערכתנו גם ע"י מוסלמים ג'האדיסטים בדנמרק[3].  

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב והקואליציה
  • במשך השבוע בוצעו עשרות תקיפות אוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות:
  • בסוריה בוצעו תקיפות באזורי אלרקה, במרחב הכפרי של קובאנה, דיר אלזור ואלחסכה. בתקיפות נפגעו טנקים וכלי רכב משוריינים, עמדות, בונקר, בניינים, נקודת ביקורת ומתקני שאיבת נפט.
  • בעיראק בוצעו תקיפות באזורי מוצול, כרכוך תלעפר, אלאסד, סנג'אר ואלפאלוג'ה. בתקיפות נפגעו יחידות של דאעש, דחפורים, כלי רכב חמושים, אמצעי לחימה, עמדות ובניינים.
התבטאות השליח הנשיאותי המיוחד למערכה נגד דאעש
  • ג'והן אלן, השליח הנשיאותי האמריקאי המיוחד למערכה נגד דאעש, התראיין לסוכנות הידיעות הירדנית פטרה. להלן עיקרי דבריו:
  • המטרה של הקואליציה בהנהגת ארה"ב לא השתנתה והיא נותרה "הבסת דאעש". בקרוב ("very shortly") תתרחש תקיפה קרקעית נרחבת נגד דאעש בהובלת הכוחות העיראקיים. בשטח מצויים צוותי ייעוץ לצבא עיראק מטעם מדינות הקואליציה.
  • ירדן ממלאת מההתחלה תפקיד הנהגתי בקואליציה נגד דאעש. גו'הן אלן שיבח את תפקידה ההומניטארי והמדיני של ירדן באזור והוסיף, כי ירדן מונעת מלוחמים זרים מלהגיע לסוריה ולעיראק.
  • לשאלה האם קיים עיכוב בסיוע האמריקאי לצבא עיראק בתחום הנשק והאימונים השיב ג'והן אלן, כי ארה"ב עושה כל שביכולתה כדי לספק לצבא עיראק תמיכה בתחומים הללו במהירות האפשרית.
  • הקואליציה תומכת בשבטים [הסונים] ומאמנת אותם. שבטים אלו מהווים כוח יעיל נגד דאעש במחוז אנבאר כפי שהיו כח יעיל נגד אלקאעדה במחוז אנבאר בעבר.
  • המצב בסוריה קשה יותר מבעיראק. זאת משום שלארה"ב יש שותפים בעיראק בדמותם של ממשלת עיראק וראש הממשלה עבאדי בעוד שבסוריה, משטר אסד אינו מהווה "פרטנר" לאמריקאים.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

חמאה
  • ב-12 בפברואר 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, כי חמאה הוכרזה כמחוז חדש של דאעש. בשלב זה לא ברור לנו מהו כוחו האמיתי של דאעש בחמאה.

הכרזת חמאה כמחוז חדש של דאעש בסוריה (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 12 בפברואר 2015).
הכרזת חמאה כמחוז חדש של דאעש בסוריה (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 12 בפברואר 2015).

מחוז חלב
  • במחוז חלב נמשכים קרבות בין דאעש לבין יריביו במוקדי לחימה שונים: במרחב הכפרי של קובאנה עדיין מתנהלים קרבות בין הכוחות הכורדים של YPGלבין כוחות דאעש, שנסוגו מהעיר קובאנה. נמסר, כי 75 פעילי דאעש נהרגו בעימותים הללו וכי הכוחות הכורדים הצליחו להשתלט על כמה אזורים נוספים (המרכז הסורי לזכויות האדם, 15 בפברואר 2015). כמו כן היו מעורבים פעילי דאעש בקרבות נגד הצבא הסורי באזור העיר צוראן (כ-60 ק"מ צפונית מערבית לחלב).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז צלאח אלדין
  • נמשכים קרבות בין דאעש לבין מליציות שיעיות באזור העיר סאמראא', שמצפון לבגדאד. בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש נטען, כי פעילי הארגון כבשו את אזור אלאח'יצ'ר, שבקרבת העיר סאמראא'. בצילום שהופיע בטוויטר ניתן לראות את פעילי דאעש חוצים את נהר החידקל בסירות לאחר טיהור השטח (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש; אתר שיתוף קבצים, 13 בפברואר 2015). כמו כן נמסר, כי פעילי דאעש השתלטו על העיירה דג'לה הנמצאת כ-20 ק"מ צפונית לסאמראא' (אלאסלאם אליום, 12 בפברואר 2015).
  • באזור עיר הנפט ביג'י נמשכים קרבות בין דאעש לבין צבא עיראק והמליציות השיעיות. ב-14 בפברואר 2015 פרסם דאעש צילומים של פיגוע, באמצעות משאית תופת שבוצע ע"י מחבל מתאבד, המכונה אבו ג'עפר האוזבקי. הפיגוע בוצע נגד ריכוז כוחות צבא עיראק בקרבת העיר ביג'י כנראה    ב-5 בפברואר 2015.

משאית התופת שהתפוצצה בקרבת ביג'י, עיראק והמחבל המתאבד שפוצץ אותה
משאית התופת שהתפוצצה בקרבת ביג'י, עיראק והמחבל המתאבד שפוצץ אותה (חשבונות טוויטר המזוהים עם דאעש, 14-13 בפברואר 2015).

מחוז אלאנבאר
  • דאעש ממשיך במאמציו לטהר את המחוז מכיסי התנגדות. פעילי דאעש השתלטו על חלקים גדולים מהעיר בע'דאדי, צפונית מערבית לרמאדי. על פי הוושינגטון פוסט כ-1,000 לוחמי דאעש נטלו חלק במתקפה על אלבעידאדי (The Long War Journal, 13 בפברואר 2015).
מחוז כרכוכ
  • חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש פרסם ב-13 בפברואר תמונות של לוחמי פשמרגה כורדים, שנשבו בידי דאעש. השבויים הוצגו בתוך כלובי מתכת, לבושים בבגדים כתומים, רמז לכוונת דאעש להוציאם להורג בשריפה (כפי שעשה לטייס הירדני).

לוחמי פשמרגה כורדים, שנשבו בידי דאעש, מוצגים בכלובי מתכת  (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 13 בפברואר 2015).
לוחמי פשמרגה כורדים, שנשבו בידי דאעש, מוצגים בכלובי מתכת (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 13 בפברואר 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

מלחמת סייבר ע"י האקרים המזוהים עם דאעש
  • ב-13 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, ידיעה, כי האקרים התומכים בדאעש הצליחו לפרוץ לאתרי האינטרנט של העיתון אלאתחאד ורשת הטלוויזיה אבו ט'בי של איחוד האמירויות.
  • בכתבה ששודרה בערוץ אוריינט נמסר, כי דאעש פרץ לאתר של הערוץ ופרסם איומים וגידופים כלפי בעל הערוץ וכלפי העובדים בו. ההאקרים של דאעש שינו גם את הרקע של האתר ואת הכיתוב בו (ערוץ אוריינט, 12 בפברואר 2015).
אומדנים אמריקאים אודות מספר פעילי דאעש
  • אנשי מודיעין אמריקאים אומדים את מספר פעילי דאעש בסוריה ובעיראק בכ-30,000-20,000 פעילים (New York Times, 14 בפברואר 2015). אומדן זה אינו שונה מאומדן של ה-CIAלפני מספר חודשים[4]. עם זאת נראה, כי שיעור הפעילים הזרים בקרב לוחמי דאעש בסוריה ובעיראק נמצא במגמת עלייה.
  •  על פי הערכות אמריקאיות התקיפות האוויריות ארה"ב בעיראק ובסוריה לא הצליחו עד כה להאט את קצב הצטרפות הלוחמים הזרים לשורות דאעש ולקבוצות קיצוניות אחרות בסוריה ובעיראק. סוכנות AP, המצטטת אנשי מודיעין בארה"ב, מציינת, כי כיום לוחמים בשורות דאעש 20,000 לוחמים זרים מתשעים מדינות ברחבי העולם ובהם לפחות 3,400 אזרחים ממדינות המערב. גורמי מודיעיון אמריקאים סבורים, כי 150 אזרחים אמריקאים ניסו, וחלקם הצליחו, להגיע לאזורי הלחימה בסוריה, כמה מהאמריקאים הללו נעצרו בדרכם לסוריה, כמה מהם נהרגו באזורי הקרבות ומספר קטן של אמריקאים עדיין נלחם (11 בפברואר 2015,  AP). מהמדינות הערביות הגיעו לסוריה יותר מ-12,000 לוחמים, ובהן בולטות תוניסיה, סעודיה, ירדן ומרוקו (12 בפברואר 2015,  Sky News Arabic).
  • ניקולאס רסמוסן (Nick Rasmussen), מנהל המרכז הלאומי למלחמה בטרור בארה"ב, התבטא, כי קצב הלוחמים הזרים היוצאים לסוריה הינו חסר תקדים. לדבריו המספרים גבוהים באופן משמעותי ממספר הזרים שנסעו להלחם באפגניסטאן, פקיסטאן, עיראק, תימן, סומליה או כל מקום אחר בעשרים השנים האחרונות (11 בפברואר 2015,  AP ).
הריסת קברים במחוז אלרקה
  • משרד ההסברה של דאעש במחוז אלרקה פירסם ב-14 בפברואר 2015 צילומים שבהם ניתן לראות הרס רב ושיטתי של קברי קדושים ושל מסגדים של זרמים, שאינם משתייכים לאסלאם הסוני. בסרטון התראיין פעיל דאעש, שציין, כי אלפיים קברים כבר הושמדו במחוז אלרקה ע"י אנשי משטרת המוסר (אלחסבה) של דאעש. לדבריו בכוונת אנשי משטרת המוסר "לטפל" בשני בתי קברות נוספים. הדובר ציטט אימרות של הנביא מחמד בגנות עבודת אלילים (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 14 בפברואר 2015).

הרס קברים, קברי קדושים ופיצוץ מסגדים ע"י דאעש (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 14 בפברואר 2015)
הרס קברים, קברי קדושים ופיצוץ מסגדים ע"י דאעש (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 14 בפברואר 2015)

הרס קברים וניתוץ פסלים הינה דרך פעולה המאפיינת את דאעש וארגונים סלפים ג'האדיסטים נוספים. לתופעה זאת שורשים היסטוריים אסלאמיים, המסתמכים על אמירה של הנביא מחמד. במהלך כיבושיו בעיראק ובמהלך התבססותו בסוריה הרס דאעש קברים וניתץ פסלים עתיקים ואוצרות תרבות מראשית הציוויליזציה[5].


מערכת החינוך של דאעש
  • ב-12 בפברואר 2015 פורסם בפורום המזוהה עם דאעש סרטון על הקמת מכון על שם האמאם אלבח'ארי באזור תל אביצ', שבמחוז אלרקה. במוסד לומדים ילדי האזור, בנים ובנות כבני 12-6. כמו כן לומדים במכון ילדי פעילים זרים. אחד הילדים כבן שש סיפר שהוא הגיע לסוריה מבלגיה יחד עם אביו ואימו (12 בפברואר 2015,  shabakataljahad.net).

 

תלמידי ומורי המכון על-שם האמאם אלבח'ארי באיזור תל אביצ', שבמחוז אלרקה
תלמידי ומורי המכון על-שם האמאם אלבח'ארי באיזור תל אביצ', שבמחוז אלרקה (12 בפברואר 2015,  shabakataljahad.net).

מצרים וחצי האי סיני

הוצאות להורג של אנשים שנטען כי הם סוכנים של ישראל והצבא המצרי
  • ב-9 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש צילום אדם שראשו נערף, בשם יאסר אבראהים מחמוד עואד זאיד, משבט אלרמילאת. לטענת הארגון הוא הודה, כי הוא "סוכן של היהודים" (קרי, ישראל). כמו כן פורסמו תמונות אנשים, שהואשמו, כי הם סוכנים של הצבא המצרי וראשם נערף ע"י פעילי דאעש בסיני. בנוסף לכך פורסם צילום של קצין מצרי בשם מחמוד סעד, שנטען, כי הוא נשבה בידי פעילי דאעש בסיני.

סאמח סלים צוילח, שלטענת שלוחת דאעש בסיני נכרת ראשו משום שהיה סוכן של הצבא המצרי. הכיתוב לתמונה: "אלו הם סוכני היהודים וצבא הכפירה של אלסיסי וזהו גורלו של כל מרגל, שאדוניו הם היהודים והכופרים באסלאם"  (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 9 בפברואר 2015)
סאמח סלים צוילח, שלטענת שלוחת דאעש בסיני נכרת ראשו משום שהיה סוכן של הצבא המצרי. הכיתוב לתמונה: "אלו הם סוכני היהודים וצבא הכפירה של אלסיסי וזהו גורלו של כל מרגל, שאדוניו הם היהודים והכופרים באסלאם"  (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 9 בפברואר 2015)

הג'האד העולמי במדינות נוספות

הוצאה להורג של קופטים בלוב והתגובה המצרית
  • ב-15 בפברואר 2015 "מחוז טריפולי" של המדינה האסלאמית בלוב הוציא להורג 21 מהגרי עבודה מצרים קופטים, שנחטפו בלוב (תחת הכינוי: "גייסות הח'ליפות האסלאמית בטריפולי"). ההוצאה להורג בוצעה באמצעות עריפת ראשים והיא תועדה בסרטון, שפורסם באלחיאת, ערוץ תקשורת של דאעש. הקופטים, שהוצאו להורג, הובלו אל חוף הים ע"י פעילי דאעש רעולי פנים. כותרת הסרטון: "מסר חתום לאומת הצלב (קרי, לנוצרים)" לקופטים, שהוצאו להורג, כי הים שבו הושלכה גופתו של אסאמה בן לאדן יתמלא בדמם. לאחר מכן הושכבו האסירים על הקרקע וראשיהם נערפו. בסוף הסרטון הניף הקריין את סכינו המגואלת בדם וקרא: "אנחנו עוד נכבוש את רומא, אם ירצה אללה".
  • בתגובה תקף חיל האוויר המצרי יעדים של דאעש בדרנה ובסרת, שני מעוזים של דאעש בלוב. התקיפה בוצעה ב-16 בפברואר 2015, יום לאחר רציחת 21 הקופטים. כלי התקשורת המצרים דיווחו כי הופצצו מחנות אימונים, מקומות ריכוז של דאעש ומחסני נשק של הארגון. על פי דיווחים מלוב נהרגו בתקיפה עשרות פעילים ג'האדיסיטים.

התבססות דאעש בלוב

  • בכתבה על דאעש, שפורסמה ביומון האמריקאי New York Times(14 בפברואר 2015), נאמר, כי ברחבי לוב קיימות שלוש התארגנויות, שהביעו הזדהותן עם דאעש: ההתארגנות הראשונה נמצאת בעיר ברקה שבמזרח לוב; השנייה בעיר פזאן שבדרום והשלישית בטריפולי, שבמערב. באזורים הללו הוקמו "מחוזות" של המדינה האסלאמית.
  • על פי הכתבה הביעו פקידים אירופאים חשש, כי "מחוזות" אלו ישמשו כקרש קפיצה לפעילי דאעש למדינות דרום אירופה (שמעבר לים התיכון), למצרים ולמדינות נוספות בצפון אפריקה. מזרח לוב, על פי אותה כתבה כבר הפכה לאזור אימונים עבור פעילי ג'האד היוצאים לסוריה או לעיראק ולמקום מקלט לפעילים (ג'האדיסטים) מצריים הנלחמים נגד המשטר המצרי.
  • שלוחות דאעש בלוב ממשיכות לגלות פעילות אינטנסיבית בשטח:
  • ב-13 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש צילום של טיל כתף, שהפיל לטענתו מסוק של צבא לוב. המסוק הופל באיזור שבין סרת לאזור בן ג'ואד (כ-157 ק"מ מזרחית לסרת).
  • ב-14 בפברואר 2015 פורסם באתרי חדשות ערביים, כי ארגון דאעש השתלט על מבני ממשלה וכלי תקשורת בעיר סרת, והוא נמצא בדרכו להשתלט עליה באופן מוחלט (אלבואבה, 14 בפברואר 2015; אח'בארנא, 15 בפברואר 2015; מפכרת אלאסלאם, 15 בפברואר 2015). כמו כן טוען דאעש, כי כבש את העיר אלנופליה (Naufaliyah). נמסר גם, כי דאעש מתקרב לנמל סידרה הפועל כנמל נפט (אלקדס אלערבי, 10 בפברואר 2015).
הפיגוע במרכול היהודי בפאריס (השלמה)

n     בגיליון האחרון (ה-7 במספר) של העיתון דאבק, בטאון דאעש בשפה האנגלית, התפרסם ראיון עם חיאת בומדין, חברתו לחיים של המחבל, שביצע את הפיגוע במרכול היהודי בפאריס ונמלטה לסוריה. בראיון קראה חיאת (המכונה אם בשיר מהאג'רה) למוסלמיות לאהוב את אללה ושליחו (הנביא מחמד) ולסייע לבעליהן הלוחמים. היא גם שיבחה את החיים במדינה האסלאמית, במקום בו מיושמת ההלכה האסלאמית (Insidethejiad.com, The Long War Journal).

פעילות סיכול ומנע

מנהיג ארגון סלפי ג'האדיסטי בבלגיה נדון ל-12 שנות מאסר
  • ב-11 בפברואר 2015 דן בית משפט בלגי את פואד בלקאסם, מנהיג הארגון הסלפי הג'האדיסטי Sharia4Belgium(שריעה לבלגיה) ל-12 שנות מאסר. המשפט החל בספטמבר 2014 והתנהל בעיר אנטוורפן. כמו כן נשפטו 45 פעילים נוספים חברי הארגון (רק שמונה מהם נכחו בבית המשפט). על פעילים מהארגון הוטלו עונשי מאסר, שנעו בין שלוש לחמש שנים. השופט הבלגי קבע בגזר דינו, כי אין ספק, כי שריעה לבלגיה הינו "ארגון טרור", אשר שטף את מוחם של צעירים בלגים ושיגר עשרות מהם ללחימה בסוריה בשורות ארגוני טרור כגון דאעש.
  • ארגון שריעה לבלגיה הוקם בשנת 2010 במטרה להחיל את ההלכה המוסלמית (השריעה) על בלגיה. הארגון עסק, בין השאר, בשיגור צעירים לסוריה והעניק להם סיוע לוגיסטי לשם כך[6]. לאחר הקמת שריעה לבלגיה קמו אירגונים דומים באירופה ומחוצה לה והוא הפל למעין רשת בינלאומית, שהפיצה את האידאולוגיה הג'האדסיטית באמצעות האינטרנט. ב-7 באוקטובר 2012 הוכרז הארגון כבלתי חוקי ע"י השלטונות הבלגים.
  • בראש ארגון שריעה לבלגיה עומד פואד בלקאסם, בלגי ממוצא מרוקאי, שהתקרב לדת לפני מספר שנים והחליף שמו לאבו עמראן. פואד בלקאסם הטיף לעונש מוות להומואים וללסביות והתבטא בעבר, כי הוא מתפלל למען מנהיג אלקאעדה, אסאמה בן לאדן. לבלקאסם עבר פלילי עשיר הכולל הרשעות בעבירות שוד בשנים 2002, 2004 ו-2007. הוא נשפט במרוקו למאסר בשל סחר בסמים. ביוני 2012 הורשע בלקאסם בבלגיה בהסתה לשנאה נגד מי שאינם מוסלמים ונדון לשנתיים מאסר. הוא שוחרר מכלאו בפברואר 2013 , אך נעצר בשנית וחזר לסיים את תקופת מאסרו, משום שלדברי המשטרה הוא הפר את תנאי שחרורו. עתה נדון פואד בלקאסם ל-12 שנות מאסר יחד עימו פעילים נוספים בארגון.

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

איומים לביצוע פיגועים נוספים במדינות המערב
  • ב-14 בפברואר 2015 פרסם דאעש קלטת שמע מטעמו של הדובר הרשמי של הארגון אבו מחמד אלעדנאני. בקלטת איים אלעדנאני לבצע פיגועים נוספים בצרפת, בלגיה, קנדה ואוסטרליה (קרי, במדינות, שבהם בוצעו בחודשים האחרונים פיגועים ע"י פעילים ג'האדיסטיים). אלעדנאני הזכיר את הפיגועים, שכבר בוצעו, ואיים שמדינות אלו תמשכנה להיות בכוננות ולחיות בפחד ובתחושה של חוסר ביטחון (יוטיוב, 14 בפברואר 2015).
  • באותו יום (14 בפברואר) התפרסם סרטון נוסף בו הופיעו שני פעילי דאעש דוברי צרפתית, כשברקע דגל הארגון. הפעילים אמרו בצרפתית את הדברים הבאים: "אנו ממתינים לפקודה לפוצץ ולהרוג אתכם, הסיוט [שלכם] החל עתה. לא ננקוט כלפיכם ברחמים. אנו כאן כדי להחיל את שלטון אללה שהוא השלטון היחיד שמקובל עלינו בעולם יחד עם השריעה" (יוטיוב, 14 בפברואר 2015).

[1]הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון.
[2] תמונת מצב נכונה ל-17 בפברואר 2015 המבוססת על דיווחיכלי התקשורת הדניים, העולמיים והישראליים.
[3] במסמך שפורסם ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור לפני כשנה צוין, כי על פי שרותי הביטחון הדניים כ-65 דנים לוחמים בסוריה. מאז, להערכתנו, גדל מספרם וכמו כן ניתן להעריך, כי "בוגרי" הלחימה בסוריה ובעיראק, שמוצאם מדנמרק, החלו לשוב לארץ האם שלהם (פרוט ראו פרסום מרכז המידע מה-5 בינואר 2014: "תופעת המתנדבים הזרים ממדינות המערב, הלוחמים בסוריה, רובם בשורות ארגוני מורדים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי").
[4]דובר ה-CIAפרסם ב-11 בפסטמבר 2014 הערכת מודיעין הגורסת, כי דאעש יכול להפעיל בין 20,000 ל-31,500 לוחמים בעיראק ובסוריה (ראו מחקר מרכז המידע מה-27 בנובמבר 2014: "דאעש: דיוקנו של ארגון טרור").
[5] פרוט ראו מחקר של מרכז המידע מה-27 בנובמבר 2014: "דאעש: דיוקנו של ארגון טרור".
[6] במסמך אודות הלוחמים היוצאים לסוריה ממדינות המערב, שפורסם ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור לפני כשנה, צוטטה שרת הפנים הבלגית כי כ-150-100 אזרחים בלגים ג'האדיסטים נוטלים חלק בלחימה נגד משטר אסד. אומדנים אחרים נקבו במספר של 300-200 מתנדבים, מאז ניתן להעריך, כי מספרם עלה. מספרם של הפעילים הבלגים הינו הגבוה ביותר באירופה יחסית לגודל האוכלוסייה וניתן להניח, כי פעילותו של פואד בלקאסם תרמה רבות לכך (פרוט ראו פרסום מרכז המידע מה-5 בינואר 2014: " תופעת המתנדבים הזרים ממדינות המערב, הלוחמים בסוריה, רובם בשורות ארגוני מורדים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי").