חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 ביולי – 20 ביולי 2010)

הספינה אמלתיאה (אמל) פורקת את הציוד בנמל אלעריש

הספינה אמלתיאה (אמל) פורקת את הציוד בנמל אלעריש

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הניידת הפגועה ליד חברון לאחר הפיגוע בו נהרג שוטר משטרת ישראל

הניידת הפגועה ליד חברון לאחר הפיגוע בו נהרג שוטר משטרת ישראל

המשטים ושיירות הסיוע לרצועת עזה

המשטים ושיירות הסיוע לרצועת עזה

ההודעה שפורסמה באתר IHH המתנערת מקשר עם הארגון בגרמניה

ההודעה שפורסמה באתר IHH המתנערת מקשר עם הארגון בגרמניה

קת'רין אשטון בעת ביקור בעזה

קת'רין אשטון בעת ביקור בעזה


הספינה אמלתיאה (אמל) פורקת את הציוד בנמל אלעריש
הספינה אמלתיאה (אמל) פורקת את הציוד בנמל אלעריש

(18 ביולי 2010, Palestine-Info)

עיקרי הדו"ח

 השבוע נמשך השקט בנגב המערבי. פצצת מרגמה נורתה לעבר כוח צה"ל, לא היו נפגעים. כוחות הביטחון עצרו חוליה של חמאס שביצעה את הירי לעבר ניידת משטרה בדרום הר חברון  ב-14 ביוני, כתוצאה ממנו נהרג שוטר ונפצעו שני שוטרים נוספים.

 הספינה הלובית הגיעה לנמל אלעריש ופרקה את מטענה שהועבר לרצועת עזה דרך מעבר רפיח ומעבר כרם שלום. נמשכות במקביל יוזמות לארגון ספינות ושיירות סיוע נוספות לרצועת עזה, של גורמים שונים, אירופאים וערביים, לפי שעה ללא מועדים קונקרטיים.   

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי הרקטות

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. כמה נפילות היו בשטח רצועת עזה.

 ב-19 ביולי בוצע ירי פצצת מרגמה לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון.  לא היו נפגעים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. בתקופה זו בשטח רצועת עזה.

* * נכון ל-20 ביולי 2010.

יהודה ושומרון

כוחות הביטחון עצרו חוליה של חמאס שביצעה את הירי לעבר
ניידת משטרה ב-14 ביוני, שכתוצאה ממנו נהרג שוטר

 שירות ביטחון כללי בשיתוף משטרת ישראל וצה"ל עצרו ב-22 ביוני חוליה של חמאס  בכפר דיר צאמת (סמוך לחבל לכיש). חברי החוליה ביצעו את פיגוע הירי ב-14 ביוני לעבר ניידת משטרה בדרום הר חברון (כביש 60) בו נהרג השוטר שוקי סופר ז"ל ונפצעו שני שוטרים נוספים. מחקירת חברי החוליה עולה, כי לפני מספר שנים הקימו חולייה של חמאס לביצוע פיגועי טרור  לשם כך הצטיידו באמצעי לחימה, כולל רובי קלצ’ניקוב וביצעו בהם אימוני ירי.

 בתחילת 2010 החליטו חברי החוליה לבצע פיגוע על כביש 60  נגד ניידת משטרה הנוסעת בכביש זה מידי בוקר. כהכנה לפיגוע ביצעו חברי החוליה סיורים מקדימים ואיתרו עמדת ירי נוחה. ביום הפיגוע התמקמו שלושה מחברי החוליה בעמדת הירי ופעיל נוסף שימש כתצפיתן. כאשר הגיעה ניידת המשטרה פתחו לעברה באש, הרגו אחד מנוסעיה ופצעו שניים נוספים. לאחר ביצוע הירי נמלטו חברי החוליה, הציתו את הרכב ששימש לביצוע הפיגוע והחביאו את הרובים.

הניידת הפגועה ליד חברון לאחר הפיגוע בו נהרג שוטר משטרת ישראל
הניידת הפגועה ליד חברון לאחר הפיגוע בו נהרג שוטר משטרת ישראל
(באדיבות ערוץ 10 14 ביוני)

 מחקירתם עולה כי תכננו לבצע פיגועים נוספים כולל פיגוע חטיפה של חייל או אזרח באזור גוש עציון. לשם כך ערכו סיורים מקדימים באזור ואף רכשו כיפות ופאה נוכרית (אתר שירות ביטחון כללי, 19 ביולי 2010).

פעילות סיכול ומנע

 גם השבוע שרר שקט יחסי ביהודה ושומרון. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן נמשכו הפגנות אלימות במוקדים שונים ביהודה ושומרון, צלמת ישראלית נפצעה באורח קל מאבנים שיודו לעברה (דובר צה”ל, 16 ביולי 2010) .

המשט לרצועת עזה

המשטים ושיירות הסיוע לרצועת עזה – תמונת המצב

לוב

 ספינת הסיוע הלובית הגיעה לנמל אלעריש בליל 15-14 ביולי. לאחר עיכוב מסוים בשל חוסר התאמה בין המוצהר בשטר המטען לבין מטען הספינה בפועל נפרק המטען ב-15 ביולי BBC )  בערבית, 15 ביולי 2010; סוכנות הידיעות הצרפתית, 15 ביולי 2010). החל מ-18 ביולי הוחל בהעברת מטען הספינה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח ומעבר כרם שלום (מתאם הפעולות בשטחים, 19 ביולי 2010).

המשטים ושיירות הסיוע לרצועת עזה
מימין: המשאיות עמוסות  בסחורה שנפרקה מהספינה אמל עוברות דרך מעבר רפיח (טלוויזיה מצרית, 18 ביולי 2010).
משמאל: קבלת פנים שנערכה לאנשי הספינה בעזה בראשות אסמאעיל הניה (ערוץ אלאקצא, 18 ביולי 2010)

 למרות ההצהרות לפיהן מסמכי הספינה מעידים כי יעדה המקורי היה נמל אלעריש (13 ביולי 2010 Press TV , סוכנות הידיעות הצרפתית, 10 ביולי 2010), גורמים רשמיים בחמאס ומארגני הספינה ממשיכים לטעון כי יעדה היה נמל עזה וכי הספינה שינתה מסלולה בעקבות לחץ ישראלי. כך למשל:

  • בהודעה רשמית לעיתונות שפרסמה חמאס נטען כי "ישראל כפתה על הספינה לסטות ממסלולה" (Palestine-info , 14 ביולי 2010). אנשי "הוועדה העממית למאבק במצור" ארגנו מפגן ימי בנמל עזה לקבלת פני הספינה (Palestine-info , 14 ביולי 2010).

  • אסמעיל הניה טען כי הספינה הצליחה להמשיך במסעה לרצועה "למרות הניסיונות הישראלים לפגוע בה החל מהמועד בו יצאה מיוון". כמו כן קרא להמשיך בשיגור שיירות ימיות ויבשתיות (צפא, 18 ביולי 2010). 

  • ג’מאל אלח’צ’רי, יו"ר "הועדה העממית למאבק במצור", טען כי הספינה עמדה בפני "שישה ניסיונות של ישראל לעצור אותה ולמנוע ממנה בכוח להגיע למימי עזה", כולל "איום ישיר לתקוף אותה" (מען, 15 ביולי 2010).

  •  סיף אלאסלאם אלק’דאפי, ראש ארגון הצדקה הלובי, הביע שביעות רצונו מתוצאות המשט וההבנות שהושגו לטענתו עם מצרים, ובאמצעותה עם ישראל. לדבריו חתם הארגון על "עיסקה היסטורית עם ישראל" בתמורה להפניית הספינה לנמל אלעריש, במסגרתה התחייבה ישראל לאשר העברת כספים בשווי של 50 מיליון דולר מלוב לאונר"א שישמשו לשיקום הרצועה. לדבריו ההסכם כולל גם רכש של חומרי בניה ובתים טרומיים (אלשרק אלאוסט, 15 ביולי 2010).     

יוזמות נוספות

 במקביל, נמשכים הניסיונות לשיגור ספינות ושיירות סיוע נוספות לרצועת עזה, במסגרת זו יצוינו:

  • תורכיה: בולנט ילדרים, יו"ר ארגון IHH , הודיע כי נעשות הכנות לשיגור "שיירה ימית ויבשתית" נוספת לרצועת עזה וכי לצד הספינות "יהיו הפתעות רבות במהלך שלושת החודשים הקרובים" (ערוץ  אלקדס, 17 ביולי 2010).

  • אירופה:

    • "הקמפיין האירופי להסרת המצור", שהיה שותף למשט התורכי, מסר כי יציאת משט "צי החירות 2" נדחתה והוא צפוי לצאת לרצועת עזה בסוף ספטמבר או ראשית אוקטובר. לטענת הארגון הדחייה היא בשל הביקוש הרב של פעילים ממדינות אירופה לקחת חלק במשט. הארגון מדווח, כי מספר האנשים שביקשו להשתתף במשט עומד כיום על 9,000 וכי המשט יכלול "נציגות תקשורתית נרחבת וחסרת תקדים" (Palestine-info , 19 ביולי 2010).

    • ג’ורג’ גאלווי, חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר הפרו-חמאסי, הודיע כי שיירה ימית ויבשתית חדשה תצא מרחבי העולם ב-12 בספטמבר 2010. הוא הצהיר כי השיירה תכלול 60 ספינות "ולא שש [כפי שהיו במשט התורכי]…[ו] 500 כלי רכב". גאלווי הביע תקווה כי השיירות תגענה בו זמנית מקטר, כווית, בריטניה ומדינות המגרב (אלג’זירה, 15 ביולי 2010).

    • קבוצה של פעילים יהודים מגרמניה הודיעה על כוונתה לשגר לעזה ספינה בסוף יולי. לטענתם הספינה תהיה קטנה ותישא סיוע הומניטארי סמלי כגון: תיקים, ספרי לימוד, משחקים, בגדי תינוקות, מנועי סירות דיג ורשתות דיג (אלג’זירה, 17 ביולי 2010).

  • ארה"ב – קבוצה המכונה USTOGAZA , הכוללת אזרחים ופעילים מארגונים שונים, הודיעה כי תשתלב במשט האירופאי על גבי סיפונה של ספינה אמריקנית בשם  The Audacity of hope . הקבוצה הודיעה, כי החלה באיסוף תרומות לטובת המסע (אלג’זירה, 18 ביולי 2010).

  • לוב: על פי העיתונות הלובית, הוועדה הלובית הלאומית לתמיכה בעם הפלסטיני השלימה את הכנותיה לשיגור שיירת סיוע יבשתית לרצועת עזה. לטענת נורי בן עת’מאן, המתאם הכללי של הועדה, השיירה תכלול 20 משאיות שיישאו ציוד רפואי, בגדים, אוהלים, כלי כתיבה ומזון. אל השיירה גם יתלוו רופאים לובים שהתנדבו לעבוד ברצועת עזה (אלבשיר, 18 ביולי 2010).  

  • ירדן: אנשי שיירת אנצאר -1 הכוללת כ- 150 איש, חברי איגודים, פעילים פוליטיים, אנשי כלכלה וחברה וכן אנשי דת רבים, כולל מהאחים המוסלמים, שוהים מזה מספר ימים בעקבה לאחר ששלטונות מצרים אסרו עליהם להיכנס לרצועת עזה דרך נמל נוייבה. אנשי השיירה  הפגינו מול נמל עקבה במחאה על הסירוב (סראיא, 16 ביולי 2010).

ספיחים מאירועי המשט התורכי

 על רקע אירועי המשט התורכי והעימות האלים שהתחולל על גבי הספינה Mavi Marmara , הודיעה קבוצת עיתונאים, כי היא מתכוונת להגיש תביעות נגד ישראל במספר מדינות אירופה. ברקע לתביעה אי-החזרת הציוד שנלקח מהעיתונאים, שימוש בכרטיסי האשראי של אחדים מהם והריגתו של עיתונאי תורכי. הם תובעים פיצוי מישראל על הנזק שנגרם, החזרת הציוד והקמת ועדות חקירה בין לאומית (אלג’זירה, 14 ביולי 2010). גם עורכי דין תורכיים הודיעו כי הם מכינים תביעה דומה  נגד ישראל (ט. אלקדס, 17 ביולי 2010).

 בתגובה להחלטת שר הפנים הגרמני להוציא אל מחוץ לחוק בגרמניה את ארגון IHH בשל קשריו עם חמאס (12 ביולי) פרסם ארגון IHH  תורכיה הודעה לפיה אין לארגון IHH בפרנקפורט כל קשר לארגון התורכי. לדברי ההודעה הארגון אכן הוקם ב-1992 בגרמניה אולם פסק מלפעול ב-1996 לאחר הקמת ארגון IHH התורכי. הארגון אף מציג החלטת בית המשפט הגרמני מ-17 באוקטובר 2008 לפיה אין כל קשר בין הארגון הפועל בגרמניה וזה הפועל בתורכיה (17 ביולי 2010, אתר IHH).

ההודעה שפורסמה באתר IHH המתנערת מקשר עם הארגון בגרמניה
ההודעה שפורסמה באתר IHH המתנערת מקשר עם הארגון בגרמניה
(17 ביולי 2010, IHH.ORG.TR)

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 מאז תחילת יישום המדיניות החדשה במעברים גדל מספר המשאיות הנכנסות לרצועת עזה ביום בכ-60%, ומתבצעות עבודות להגדלת יכולת קליטת הסחורות בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום. בימים האחרונים נכנסו לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום כ- 170 משאיות ליום כמחציתן נושאות מזון.  כמו כן הוכנסו משאיות שנשאו ציוד מהמשט התורכי  ומהמשט הלובי וכן חצץ לבניין. ב-19 ביולי הוכנס לרצועה מכשור רפואי מתקדם (סורק CT ומכשור רנטגן) שנתרם על ידי ארגון הבריאות העולמי וציוד לחממות שנתרם על ידי ארגון USAID (מתאם הפעולות בשטחים, 14, 15 ו-19 ביולי 2010).

התהליך המדיני

ביקור קתרין אשטון שרת החוץ של האיחוד האירופאי במזרח התיכון

 קת’רין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי החלה ב-19 ביולי ביקור בן שלושה ימים במזרח התיכון, במסגרתו נפגשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ועם מתאם הפעולות בשטחים. כמו כן  נפגשה אשטון עם סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית. כן ערכה ביקור ברצועת עזה (מבלי להיפגש עם נציגי ממשל חמאס) ובמזרח ירושלים. במהלך ביקורה קראה אשטון לשחרור החייל החטוף גלעד שליט וקראה לאפשר לצלב האדום לבקרו. אשטון הביעה התנגדותה לשליחת משטים נוספים לרצועת עזה וקראה לפתיחת המעברים בטענה ש"המצור" על רצועת עזה "בלתי מתקבל על הדעת ואינו מועיל. היא גם הביעה תמיכה בהקמת המדינה הפלסטינית והדגישה שעמדת האיחוד האירופי הינה כי עזה הינה חלק מהמדינה הפלסטינית (ופא, 18 ביולי 2010; אתר מועצת האיחוד האירופי, 18 ביולי 2010; 19 ביולי 2010, RTTNEWS).   

קת'רין אשטון בעת ביקור בעזה
קת’רין אשטון בעת ביקור  בעזה
(sdapem.wordpress.com , 19 ביולי 2010)

התבטאויות  בכירים ברשות הפלסטינית לגבי המו"מ עם ישראל

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, ציין כי ב-29 ביולי תתכנס וועדת המעקב הערבית בקהיר וכי היא צפויה לדון בעמדת ישראל לגבי דרישות ארה"ב בסוגיית הגבולות והביטחון. לדברי אבו מאזן, במידה ולא תחול התקדמות במו"מ עד חודש ספטמבר, על מדינות ערב יהיה לגבש עמדה משותפת ואף אולי לפנות למועצת הביטחון של האו"ם (אלסביל, 14 ביולי 2010).

 סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות, טען כי על המאמצים הדיפלומטיים להתמקד בתהליך השלום ובבעיות המדיניות ולא במתכונת המו"מ. לדבריו המו"מ נכשל משום שישראל לא הפסיקה את הבניה בהתנחלויות (ופא, 18 ו-19 ביולי 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד