מבט לג’האד העולמי (25-19 במאי 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

"הכוחות הסורים הדמוקרטיים" (all4syria.info, 24 במאי 2016).

תמונות שפרסם מחוז חמץ של דאעש. בהן נראים מפעילי אמצעי נ

תמונות שפרסם מחוז חמץ של דאעש. בהן נראים מפעילי אמצעי נ"ט בפאתי תדמור (ח'לאפה מבאשר, 21 במאי 2016).

צבא עיראק בפאתי אלפלוג'ה (אלג'זירה, 24 במאי 2016).

צבא עיראק בפאתי אלפלוג'ה (אלג'זירה, 24 במאי 2016).

קאסם סלימאני לצד מפקדים בכירים של המיליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק (אלג'זירה, 24 במאי 2016).

קאסם סלימאני לצד מפקדים בכירים של המיליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק (אלג'זירה, 24 במאי 2016).

הפעילים ההודים המופיעים בסרטון. מימין: אבו תראב ההודי במרכז: עמר פארוק ההודי . משמאל: אבו סלמאן ההודי (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016).

הפעילים ההודים המופיעים בסרטון. מימין: אבו תראב ההודי במרכז: עמר פארוק ההודי . משמאל: אבו סלמאן ההודי (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016).

פעילי דאעש ממוצא הודי באזור חמץ (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016). נראה כי התמונות צולמו באזור אגם קטינה, שמדרום מערב לעיר חמץ שם מתאמנים פעילים ממוצא הודי (על פי העיתון הבריטי The Smm, 20 במאי 2016).

פעילי דאעש ממוצא הודי באזור חמץ (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016). נראה כי התמונות צולמו באזור אגם קטינה, שמדרום מערב לעיר חמץ שם מתאמנים פעילים ממוצא הודי (על פי העיתון הבריטי The Smm, 20 במאי 2016).

פעילי דאעש ממוצא הודי באזור חמץ (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016). נראה כי התמונות צולמו באזור אגם קטינה, שמדרום מערב לעיר חמץ שם מתאמנים פעילים ממוצא הודי (על פי העיתון הבריטי The Smm, 20 במאי 2016).

פעילי דאעש ממוצא הודי באזור חמץ (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016). נראה כי התמונות צולמו באזור אגם קטינה, שמדרום מערב לעיר חמץ שם מתאמנים פעילים ממוצא הודי (על פי העיתון הבריטי The Smm, 20 במאי 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • דאעש ממשיך לעמוד בפני לחצים צבאיים בעיראק ובסוריה: בעיראק נפתח מבצע לשחרור העיר אלפאלוג'ה, המעוז החשוב שנותר בידי דאעש במחוז הסוני אלאנבאר. דווח כי צבא עיראק הגיע לפאתי העיר ועתה הוא מהדק את המצור עליה. בסוריה הכריזו "הכוחות הסורים הדמוקרטיים" (SDF), מסגרת צבאית כורדית-ערבית הנתמכת ע"י ארה"ב, על מערכה לכיבוש אלרקה, מעוז דאעש בסוריה. דווח כי הכוחות הללו כבשו את מרחב אלעיסא, כ-50 ק"מ מצפון לאלרקה.דאעש מצידו נערך להגנה על אלרקה.
  • המענה של דאעשללחצים המופעלים עליו הינו הגברת פעולות הטרור והגרילה בסוריה ובעיראק. במוקד האירועים עמדה השבוע סידרה של פיגועי התאבדות מתואמים ומתוזמנים, ראשונים מסוגם, במקומות הומי אדם בג'בלה ובטרטוס, שבמחוז לאד'קיה (מעוז העדה העלוית). הפיגועים הללו ומתקפת הטרור של דאעש נגד יעדים שיעיים בבגדאד נועדו לחזק את הדימוי ההרתעתי של הארגון ולהפגין את יכולתו לפגוע "בבטן הרכה" של המשטרים בסוריה ובעיראק, גם כאשר הוא ניצב בפני לחצים קשים.
  • עם התקרב חודש רמצ'אן יצא דאעש בקמפיין הסברתי נרחב, שכלל איומים בביצוע פיגועים נגד מדינות המערב (ארה"ב ואירופה) ונגד ישראל והיהודים. דובר הארגון קרא לתומכי דאעש במערב להפוך את חודש רמצ'אן לחודש של אסונות עבור אויבי דאעש, ולא להירתע מהרג אזרחים (לשיטתו הפגיעה בהם מועילה יותר לדאעש). הדובר הדגיש כי גם אם יאבד דאעש את אזורי הליבה שלו בעיראק, סוריה ולוב, הוא ימשיך בלחימה, כפי שעשה הארגון בעת שהיית צבא ארה"ב בעיראק.

 

הסכם הפסקת האש

  • במהלך השבוע דיווח משרד ההגנה של רוסיה כי מרכז המעקב בחמימים רשם כמה הפרות של הפסקת האש רובן באזור דמשק (ספוטניק, 18 במאי 2016). על פי הדיווח הרוסי, הגיע מספר היישובים שהצטרפו להסכם ל- 113. מספר "הקבוצות החמושות" שקיבלו על עצמן את ההסכם נותר ללא שינוי והוא עומד על 59 (טאס, 21 במאי 2016). בעוד שדוברים רוסיים מתהדרים בעליית מספר הארגונים שקיבלו על עצמם את הפסקת האש,הרי שבשטח היא הולכת ונשחקת והלחימה במחוזות השונים של סוריה הפכה בשבועות האחרונות לבעלת עצימות גבוהה יותר.

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

התקיפות האוויריות
  • הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב המשיכה לבצע עשרות רבות של תקיפות מהאוויר נגד יעדי דאעש בעיראק ובסוריה. בעיראק התמקדו התקיפות באזורי רטבה, פאלוג'ה, קיסיק, מוצול, סנג'ר, סלטאן עבדאללה, תל עפר בגדאדי וחדית'ה. בסוריה התמקדו התקיפות  באזורי אלרקה, עין עיסא, מארע ותדמור.

מעורבות רוסיה בלחימה בסוריה

  • מטוסים רוסיים המשיכו בתקיפת מטרות בסוריה. בין השאר הותקפו מטרות באזור ח'אן טומאן, שמדרום לחלב, שם רשמו ארגוני המורדים ניצחון על צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (ח'טוה, 21 במאי 2016). כמו כן הותקפו מטרות מצפון וממערב לחלב ומטרות באזורי דיר אלזור, שדה הנפט אלשאער  ותדמור, שבהם התנהלו עימותים בין דאעש לבין צבא סוריה.
  • שר ההגנה של רוסיהפנה לארה"ב בהצעה לבצע תקיפות אווירות משותפות בסוריה. התקיפות המשותפות תכוונה לדבריו נגד ג'בהת אלנצרה ונגד העברת אמצעי לחימה וחמושים לסוריה דרך תורכיה (ספוטניק, 20 במאי 2016).  ארה"ב דחתה את ההצעה. לדברי ג'ף דיוויס, דובר הפנטגון, רוסיה לא הפנתה בקשה רשמית לארה"ב בנושא. הוא גם הבהיר כי ארה"ב אינה משתפת פעולה ואינה מתואמת עם רוסיה בפעילותה בסוריה בהדגישו, שלארה"ב ולרוסיה מטרות צבאיות שונות (אלג'זירה, 20 במאי 2016).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מתקפת טרור של דאעש בג'בלה ובטרטוס

ב-23 במאי 2016 אירעה סדרה של פיגועי התאבדות מתואמים ומתוזמנים במספר מקומות הומי אדם (תחנות מרכזיות, בתי חולים) בערים ג'בלה וטרטוס. הערים הללו שוכנות במחוז לאד'קיה, שבמערב סוריה, מעוז העדה העלוית בסוריה. הפיגועים בוצעו בסמיכות זמנים באמצעות מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגועים בהם נהרגו למעלה מ-150 בני אדם ונפצעו למעלה ממאתיים.

 

  • להלן תיאור הפיגועים (על פי דיווחים ראשוניים):
  • בעיר ג'בלה (כ-80,000 תושבים), שמדרום לעיר לד'אקיה, אירעו ארבעה פיגועי התאבדות ופיגוע נוסף סוכל. מכונית תופת התפוצצה בתחנה המרכזית של העיר. שלושה פיגועים נוספים התבצעו בסמוך לבית החולים ג'בלה (הנקרא גם בית החולים אלאסעד) (הטלוויזיה הסורית, 23 במאי2016). פעיל דאעש שהתכוון לבצע פיגוע נוסף נתפס.
  • בעיר טרטוס (כ-120,000 תושבים) בוצעו בסמיכות זמנים ארבעה פיגועי התאבדות: שלושה פיגועים בוצעו בתחנה המרכזית, שבדרום העיר. פיגוע נוסף בוצעבאזור מגורים הסמוך לתחנה המרכזית (הטלוויזיה הסורית, 23 במאי 2016).
נטילת האחריות של דאעש
  • בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות של דאעש קיבל מחוז החוף של המדינה האסלאמית את האחריות לביצוע הפיגועים בג'בלה ובטרטוס. בהודעה נאמר, שדאעש הצליח לחדור למעוזי העלוים ("הכופרים") בטרטוס וג'בלה והפעיל בהם מכוניות תופת ופעילים, שפוצצו עצמם באמצעות חגורות נפץ. הפיגועים גרמו למותם של יותר ממאה וחמישים בני אדם ולפציעתם של כשלוש מאות נוספים. לדברי ההודעה המטרה הייתה לגרום לעלוים "לטעום את טעם המוות", אשר טועמים המוסלמים כתוצאה מהתקיפות האוויריות הרוסיות והסוריות בערים המוסלמיות.  דאעש הבטיח לבצע פיגועים נוספים נגד המשטר הסורי: "ההמשך יהיה נורא יותר ומר יותר" (ח'לאפה מבאשר, 23 במאי 2016).
  • הערכה ראשונית של משמעויות הפיגועים
  • זוהי מתקפת הטרור הראשונה מסוגה, שהתבצעה במחוז לאד'קיה, שבמערב סוריה.מחוז זה מאוכלס ברובו ע"יבני העדה העלוית, שעליהם נשען משטרו של בשאר אסד. במחוז זה מצויים גם מתקני-תשתית צבאיים של רוסיה ובמרכזם הבסיס האווירי בחמימים (כארבעה ק"מ צפונית מזרחית לג'בלה) ונמל טרטוס. בחמש שנות מלחמת האזרחים הסורית נהנו תושבי מחוז לאד'קיה מרגיעה יחסית, שאיפשרה להם להמשיך בשגרת חיי היום-יום, בניגוד מוחלט למצב הקשה השורר בשאר המחוזות.
  • מתקפת הטרור בטרטוס ובג'בלה מהווה מכה ביטחונית, פוליטית ותודעתית למשטר הסורי ולבעלי בריתו רוסיה ואיראן. ברקע מתקפת הטרור עומדים הכישלונות שנחל דאעש בסוריה ובעיראק והאיום, שהחל להיווצר על אזורי הליבה של דאעש (אלרקה שבסוריה ומוצול שבעיראק). פיגועי הטרור במחוז אללאד'קיה, כמו גל הטרור בבגדאד, נועדו לחזק את הדימוי ההרתעתי של דאעש ולהמחיש למשטר הסורי והעיראקי את יכולותיו לפגוע ביעדים חיוניים וב"בטן הרכה" שלהם. להערכתנו ככל שיחלש דאעש כן תגדל המוטיבציה שלו ושל תומכיו לבצע פעולות טרור וגרילה נגד אויביו בסוריה ובעיראק, כמו גם במדינות המערב, ברוסיה ובישראל.

 

הגברת הלחץ על אלרקה, מעוז דאעש בסוריה
  • "הכוחות הסורים הדמוקרטיים" (SDF), מסגרת על כורדית-ערבית הפועלת בסיוע אמריקאי, הודיעו ב-24 במאי 2016, כי החלה המערכה לכיבוש העיר אלרקה. נמסר כי לשם כך גויסו אלפי חיילים באזורים, שמצפון לאלרקה. מוקד הלחימה הנוכחי הינו מרחב העיירה אלעיסא, שמדרום לתל אביאצ' (כ-50 ק"מ מצפון לאלרקה).
  • דאעש מצידו נערך להגנה על אלרקה. דאעש תגבר את כוחותיו בעיר, ביטל חופשות וערך הכנות קרקעיות כדי לקדם פלישה לעיר (חיזוק סוללות עפר, הנחת מוקשים). מטוסי הקואליציה פיזרו כרוזים, שקראו לתושבים לעזוב את העיר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20 במאי 2016). בתגובה הודיע דאעש באמצעות רמקולים במסגדים, כי נאסר על האזרחים לצאת מהעיר (דמשק אלא'ן, 21 במאי 2016).
הלחימה באזורים נוספים
  • באזורים נוספים בסוריה נמשכה הלחימה ללא שינויים משמעותיים בשטח:
  • מרחב תדמור: דאעש ממשיך לקיים לוחמת גרילה נגד צבא סוריה במרחב תדמור. ממערב לעיר נמשכת הלחימה בשדה הנפט והגז אלשאער. דווח, כי דאעש תקף בסיס של חיל האוויר הרוסי ופגע בארבעה מסוקי תקיפה (conflict News, 24 במאי 2016).
  • אזור חלב: נמשכה הלחימה בין דאעש לבין ארגוני המורדים בדגש על הכפרים, שמצפון לחלב.
  • דיר אלזור: נמשכו העימותים בין דאעש לבין צבא סוריה בעיר ובאזור שדה התעופה הצבאי.
  • מרחב דמשק: נמשכו העימותים בין דאעש לג'בהת אלנצרה באזור מחנה הפליטים אלירמוכ. כמו כן התקיימו עימותים בין צבא סוריה לבין פעילי ג'בהת אלנצרה באזור הכפרי המזרחי של דמשק.
  • מרחב דרעא: ממערב לדרעא התקיימו עימותים בין חטיבת שהדאא' אלירמוכ (המזוהה עם דעאש) ותנועת אלמת'נא (הנלחמת לצידה) לבין ג'בהת אלנצרה וארגונים אסלאמים נוספים. נמסר כידאעש שיגר לאחרונה פעילים לאזור דרעא כדי לסייע לחטיבת שהדאא' אלירמוכ הסובלת ממחסור בלוחמים (אלחל, 15 במאי 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
התקפה לכיבוש העיר אלפאלוג'ה
  • אלפאלוג'ה, הממוקמת כ-54 ק"מ ממערב לבגדאד, הינה המעוז החשוב ביותר שנותר בידי דאעש במחוז הסוני אלאנבארזוהי עיר בעלת ערך סמלי רב, אשר הייתה מעוז הג'האדיסטים בעיראק בתקופת שהיית צבא ארה"ב בעיראק. חלק מתושביה נמלטו ממנה אולם נותרו בה כ-60,000 תושבים. חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, הודיע ב-22 במאי 2016 על תחילת מבצע לשחרור העיר אלפאלוג'ה מידי דאעש. המבצע מתנהל ע"י כוחות הביטחון העיראקיים בסיוע מיליציות שיעיות ושבטים סוניים.

 

  • בשלב הראשון התמקד המאמץ הצבאי בכיבושכפרים ועיירות שמסביב לאלפאלוג'ה תוך ירי ארטילרי לעבר העיר[1] (אלמיאדין, 23 במאי 2016). נראה, כי כוחות צבא עיראק הגיעו לפאתי העיר אלפלוג'ה. מפקד אגף המבצעים של צבא עיראק הודיע ב-23 במאי 2016, כי צבא עיראק כבש את העיירה אלכרמה, כ-16 ק"מ מצפון מערב לאלפאלוג'ה. כיבוש אלכרמה היווה הישג חשוב, שהעניק לצבא עיראק נקודת זינוק טובה להמשך המערכה לכיבוש אלפאלוג'ה.
  • בשלב השני, שהחל ב-24 במאי 2016, התקדם צבא עיראק בסיוע המליציות השיעיות לעבר העיר אלפלוג'ה. ההתקדמות התבצעה מכיוון צפון-מערב ומכיוון מזרח. דאעש מנסה לעצור את הכוח העיראקי באמצעות ביצוע פיגועי התאבדות (אלג'זירה, סוכנות הידיעות העיראקית, 24  במאי 2016). שר ההגנה העיראקי ח'אלד אלעבידי הודיע, כי צבא עיראק מהדק את המצור על העיר, לאחר שהשתלט על כמה כפרים בפאתיה.
  • מקורות בקרב המיליציות השיעיות, המסייעות לצבא עיראק, מסרו כי קאסם סלימאני, מפקד כוח קדם, נמצא באזור ונוטל חלק בניהול המערכה על אלפאלוג'ה (אלג'זירה, 24 במאי 2016).
השתלטות על מרחב העיר אלרטבה ועל המעברים לסוריה ולירדן
  • ב-17 במאי 2016 שוחררה העיר אלרטבה מידי דאעש. צבא עיראק ממשיך לפרק מטעני חבלה שהותיר אחריו דאעש בעיר.ב-20 במאי 2016 הודיע צבא עיראק כי השתלט על כביש אלרטבה- טרביל (אלסומריה, 20 במאי 2016) טרביל הינה עיירה על גבול עיראק-ירדן ובה מצוי  מעבר גבול לירדן. כמו כן דווח, כי צבא עיראק מתקדם לעבר מעבר אלוליד, שבין עיראק לסוריה (צידו של המעבר נכבש לאחרונה ע"י מסגרת של ארגוני מורדים בשם :צבא סוריה החדש").

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. במסגרתה בוצעו עשרות תקיפות מהאוויר. במהלך הפעילות נהרגו פעילי דאעש, הושמדו מטעני חבלה ואמצעי לחימה רבים. כמו כן נעצרו כמה עשרות חשודים והוחרמו כלי רכב. נמסר כי כוחות הביטחון המצריים הרסו שמונה מנהרות בגבול עם רצועת עזה ובאזור רפיח.
  • מחוז סיני של דאעש פרסם סרטון אנימציה תחת השם "פרסום מחוז סיני…המלחמה במדינת היהודים". בסרטון נראו פעילי דאעש מתאמנות ומכינות עצמן ללחימה נגד היהודים. בתחילת הסרטון נכתב "מוקדש ליקרים במחוז סיני" וכן "נייחל שאללה יפגיש אותנו בקרוב באלאקצא" (יוטיוב, 22 במאי 2016). לאחרונה התרבו איומי דאעש נגד ישראל והיהודים.

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
מעורבות בינלאומית בלחימה נגד דאעש
  •  ג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות-הברית אמר בתדרוך לכתבים כי מתקיים דיון בממשלת ההסכמה הלובית, העשוי להוביל "בכל יום" להסכם לפיו יוצבו בלוב יועצים צבאיים אמריקניים כדי לסייע להילחם בדאעש. הוא הוסיף כי  ישנן מדינות החברות בנאט"ו המעוניינות גם הן לקחת חלק בלחימה נגד דאעש, שתהייה ממושכת, ותתמקד ככל הנראה בציוד ואימון של מליציות הנאמנות לממשלת ההסכמה הלובית. דובר בפנטגון ציין כי תנאי מוקדם לשיגור חיילים אמריקניים ללוב הינו קיומן של אחדות פוליטית וממשלה ומרכזית אחת (Washington Post, 19 במאי 2016; military.com, 20 במאי 2016).
מרחב העיירה אבו קרין
  • במרחב העיירה אבו קרין, שממערב לסרת, נמשכו הקרבות בין דאעש לבין המיליציה האסלאמית "שחר לוב". כוחות "שחר לוב" הודיעו כי הם שיחררו מידי דאעש את העיירות אבו קרין, זמזם, אלקדאחיה, אבו נג'ים ואלושכה, אשר נכבשו על-ידי דאעש ב-5 במאי 2016 (פורטל אלוסט, 19 במאי 2016). כוחות "שחר לוב" הודיעו כי בקרבות נגד דאעש נהרגו 32 מפעיליהם ונפצעו כחמישים.
  • לאחר כיבוש העיירה אבו קרין ניסו כוחות "שחר לוב" לפתוח את הכביש המוביל מאזור אבו קרין לאזור אלג'פרה, האזור המדברי שבמרכז לוב. מחוז טריפולי של דאעש פרסם כי הפעיל מספר מטענים נגד שיירה של כוחות "שחר לוב", שניסתה להתקדם מאלג'פרה למרחב אבו קרין, הסב לה אבדות וגרם לה לשוב על עקבותיה. נמסר כי בקרבות נהרג מחמד סואלם, שר העבודה לשעבר בממשלת טריפולי, שהיה אחד ממפקדי הכוחות של "שחר לוב" (אלערביה.נט, 22 במאי 2016; shortwiki.org, 20 במאי 2016; חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 18 במאי 2016).
  • למרחב אבו קרין נודעת חשיבות רבה, שכן השליטה עליו מעניקה למיליציות של "שחר לוב" ולתומכיהן נקודות זינוק טובה לעבר העיר סרת, מעוז של דאעש בלוב. מנגד, שליטה על האזור תעניק לדאעש נקודת זינוק טובה לעבר עיר הנמל החשובה מצראתה, שבמחצית הדרך שבין סרת לטריפולי.

 

תימן
  • דאעש ביצע שני פיגועי התאבדות בעדן. הפיגוע הראשון בוצע בלשכת הגיוס המקומית כ-45 בני אדם  נהרגו בפיגוע, רובם אנשי כוחות הביטחון, ועשרות נוספים נפצעו (סקיי ניוז, 23 במאי 2016). בהודעה שפרסם מחוז עדן של דאעש הוא קיבל אחריות על הריגת יותר משלושים "כופרים" בלשכת גיוס בעדן (ח'לאפ המבאשר, 23 במאי 2016). זמן קצר לאחר הפיגוע בלשכת הגיוס התבצע פיגוע התאבדות נוסף בקרבת מקום, ליד המחנה הצבאי בדר של צבא תימן. דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע (בי. בי. סי, 23 במאי 2016).
הפיליפינים
  • דאעש קיבל אחריות לפיצוץ מטען חבלה שהופעל נגד שבעה חיילים מצבא הפיליפינים באזור אלברכה (Al Barka), בחלקו הדרום מזרחי של האי באסילן, כ-908 ק"מ מדרום לבירה מנילה (סוכנות הידיעות האסלאמית חק, 20 במאי 2016).

התנהלות המדינה האסלאמית

הגבלות יציאה משטחי המדינה האסלאמית בסוריה
  • משרד נסיעות המשתייך למחוז אלח'יר (דיר אלזור) של המדינה האסלאמית פירט שורה של תנאים שבהם צריך לעמוד אזרח הרוצה לצאת משטח המדינה כדי לקיים את מצוות החג'. היציאה משטח דורשת  הוצאה של פנקס נסיעות מיוחד. לשם כך נדרש האזרח להמציא, בין השאר, צילום של תעודת הזהות, שתי תמונות פספורט המלצה של שני פעילי דאעש . כמו כן נדרשת תעודה מאושרת המעידה על בעלות על בית, צילום של תעודת קורס בהלכה אסלאמית, שעבר אותו אדם (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 22 במאי 2016). ניתן להניח כי הגבלות מעין אלו מונעות כמעט לחלוטין יציאת תושבים משטח המדינה האסלאמית, גם לשם קיום מצוות החג'.
העתקת מרכז הכובד של אלקאעדה לסוריה?
  • לדברי מומחים ללוחמה בטרור בארה"ב ובאירופה החליטה ההנהגה הבכירה של אלקאעדה בפקיסטאן, שנחלשה מאד בעקבות שנים של תקיפות של ארה"ב נגדה, כי עתיד הארגון טמון בסוריה. לשם כך שלחה ההנהגה בחשאי לסוריה כמה פעילים בכירים, ותיקים ומיומנים. הפעילים שנשלחו התבקשו להקים בסוריה חלופה למטה הארגון ולהניח את התשתית להקמתה האפשרית של ח'ליפות באמצעות הזרוע שלה בסוריה ג'בהת אלנצרה. המהלך משקף את חשיבותה הגוברת והולכת של סוריה עבור הארגון ויתכן והוא מבשר על ההחרפה במאבקים בינו לבין ארגון דאעש. אם נכון מידע זה הוא מבשר על שינוי במדיניות אלקאעדה, שעד כה התנגד להקמת ח'ליפות טרם שהבשילו התנאים לכך (הניו יורק טיימס, 15 במאי 2016).

פעילות סיכול ומנע

חששות במדינות המערב מפני פיגועים של דאעש
  • לטענת סוכנויות המודיעין בגרמניה ובאיטליה מתכנן דאעש לבצע פעולות טרור במהלך הקיץ נגד חופי רחצה הומי אדם בדרום צרפת, ספרד, איטליה, תורכיה ומרוקו. נמסר כי לשם כך מאמן הארגון לוחמים הודים באזור אגם קטינה מדרום מערב לעיר חמץ (ראו פרק פעילות תודעתית) (The Sun, 20 במאי 2016).
  • פטריק קלבר, ראש מנהלת ביטחון הפנים בצרפת (DGSI),התריע במפני פיגועים אפשריים של דאעש בעת משחקי יורו 2016, האמורים להתקיים בחודש הבא. הוא ציין, כי "אנו יודעים [שדאעש] מתכנן תקיפות נוספות ושצרפת מהווה בברור מטרה". פיגועים שכאלה עלולים לדבריו להתבצע באמצעות פיצוץ מטענים במקומות הומי אדם. לנוכח זאת נמסר, כי שירותי הביטחון הצרפתיים מצויים בכוננות גבוהה וכי הם מבצעים מאות מעצרים ברחבי צרפת (nbcnews.com, 21 במאי 2016).

פעילות תודעתית

איומים בפיגועים נגד מדינות המערב ונגד היהודים
  • ב-21 במאי 2016 מספר ימים לפני ביצוע הפיגועים בג'בלה ובטרטוס פרסם דאעש ובה נאום של אבו מחמד אלעדנאני,דובר הארגון. לפרסום הקלטת קדם קמפיין נרחב במספר שפות (ערבית, אנגלית, כורדית, גרמנית וצרפתית) שעורר ציפיות לקלטת ולנאמר בה. בנאום השמיע אלעדנאני איומים נגד מדינות המערב ונגד היהודים וציין,כי דאעש תמשיך להלחם, גם אם תאבד את אזורי שליטתה בסוריה, בעיראק ובלוב (יוטיוב, ח'ליפה מבאשר, 21 במאי 2016). להלן כמה נושאים, שהופיעו בנאום:
  • אבו מחמד אלעדנאני קרא לאנשי דאעש להתכונן לחודש הרמצ'אן (אותו הוא כינה "חודש הפשיטות והג'האד" ו"חודש הניצחונות") ולהפוך אותו לחודש של אסונות עבור אויבי הארגון: "אנו פונים במיוחד לחיילי הח'ליפות ותומכיה באירופה ובאמריקהפתחו בפניהם את שערי הג'האד וגרמו להם להצטער על מעשיהם". 
  • הזהיר את הנוצרים ("הצלבנים") ואת היהודיםמעונשם של המוסלמים תוך שהוא מצטט מסורת (חדית') לפיה זמן תחיית המתים יגיע רק לאחר שהמוסלמים יילחמו נגד היהודים ויהרגו בהם.
  • אלעדנאני קרא לארה"ב שלא להשלות את עצמה, שהריגת מנהיג זה או אחר של דאעש תביא את הניצחון. לדבריו המדינה האסלאמית מתחייבת להמשיך בלחימה גם אם היא תאבד שטחים כמו מוצול או אלרקה או את סרת, תמשיך המדינה האסלאמית להילחם כפי שעשתה בזמנו בעיראק בעת הלחימה נגד ארה"ב.
  • הצדקת הפגיעה באזרחים:אלעדנאני הדגיש, כי אין להירתע מפגיעה באזרחים מכיוון שבארצות הצלבנים אין אזרחים חפים מפשע: "דעו כי בארצם של הצלבנים… אין חסינות לדם, ואין דבר כזה שנקרא חפים מפשע… דעו כי פגיעה שלכם במה שמכונה אזרחים רצויה ומועילה לנו יותר, משום שהיא מכאיבה להם יותר".
איומים על הודו
  • בסרטון שפרסם מחוז חמץ של דאעש הופיעו פעילים ממוצא הודי הלוחמים באזור חמץ בסוריה. הפעילים המופיעים בסרטון גינו את יחס המשטר ההודי כלפי המוסלמים ואיימו לבצע פיגועים בהודו. הסרטון מתאר את תולדות המוסלמים בהודו על פי גרסת דאעש. אחד הדוברים ההודים פנה לרופאים, למהנדסים ולבעלי התמחויות נוספות בהודו בקריאה להגר למדינה האסלאמית ולתמוך בה (ח'לאפה מבאשר, 20 במאי 2016). יוזכר, כי על פי העיתון הבריטי The Sum(20 במאי 2016) צפויים הפעילים ההודים לבצע פיגועים בחופי רחצה הומי אדם במדינות מערב אירופה ומדינות מוסלמיות (ראו פרק פעולות סיכול ומנע).

[1]לפני תחילת המבצע התבקשו תושבי העיר להתפנות ממנה  (אלסומריה, 23 במאי 2016).