חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (27 במאי- 3 ביוני 2008)

ערוץ אלאקצא, 30 במאי

ערוץ אלאקצא, 30 במאי

זאב טרכטמן, 30 במאי

זאב טרכטמן, 30 במאי

ערוץ אלאקצא, 28 במאי

ערוץ אלאקצא, 28 במאי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

נפגעים ישראלים בחתך חודשי

נפגעים ישראלים בחתך חודשי

ערוץ אלאקצא, 30 במאי

ערוץ אלאקצא, 30 במאי

PALDF, 1 ביוני

PALDF, 1 ביוני

אולמרט ואבו מאזן בפגישתם בירושלים

אולמרט ואבו מאזן בפגישתם בירושלים


ירי רקטות והפעלת תושבי הרצועה כאמצעי לחץ בידי חמא"ס

ערוץ אלאקצא, 30 במאי

  זאב טרכטמן, 30 במאי

הפגנה “עממית” שאורגנה ע”י חמא”ס לעבר מעבר סופה (ערוץ אלאקצא, 30 במאי)

 

נפילת רקטה בכפר עזה ב- 30 במאי
(זאב טרכטמן, 30 במאי)

עיקרי הדו"ח

  במגעים סביב יוזמת ה"הרגעה" המצרית לא חלה השבוע התקדמות. חמא"ס שבה ומאיימת בהסלמה בטרור ובהפעלת האוכלוסייה האזרחית במעברים אם לא תשיג באמצעות ה"הרגעה" את יעדיה, ובמרכזם פתיחת המעברים ופריצת המצור.

  ובשטח נמשך ירי הרקטות וירי אינטנסיבי של פצצות מרגמה. כתוצאה מהירי נפצעו חמישה בני אדם. חמא"ס יזמה גם השבוע הפגנה "עממית" במעבר סופה והיא מאיימת בהמשך ההפגנות במעברים נוספים בשבועות הקרובים.

אירועים בולטים בשטח

ירי רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה

 בשבוע החולף נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. סה"כ אותרו 15 נפילות רקטות בשטח ישראל (לעומת 13 בשבוע שקדם לו). כמו כן, נורו בשבוע החולף 44 פצצות מרגמה לעבר ישובים הסמוכים לגדר הביטחון ולעבר כוחות צה"ל (לעומת 23 בשבוע שקדם לו). ב- 27 במאי נורתה רקטה מסוג גראד לעבר נתיבות, אשר הפכה גם היא ליעד של ארגוני הטרור.

 ב- 31 במאי פגעה רקטה במושב בחבל אשכול כתוצאה מכך נפגעו שני עובדים זרים, אחד מהם באורח בינוני. ב- 3 ביוני נמשך הירי לעבר חבל אשכול. במטח אחד נורו 5 רקטות מהן נפצעו 3 עובדים זרים ( Ynet , 31 במאי ו 3 ביוני).

ערוץ אלאקצא, 28 במאי

ירי פצצת מרגמה ב- 28 במאי. ניתן לראות כי המרגמה מכוסה על מנת

למנוע זיהוי מהאוויר (ערוץ אלאקצא, 28 במאי)

 עיקר הירי בוצע ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין, אולם גם שאר ארגוני הטרור הבולטים השתתפו בירי. חמא"ס השתתפה בעיקר בירי פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל וישובים הסמוכים לרצועת עזה.

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   צה"ל ממשיך לפעול נגד חוליות משגרי רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה. האירועים הבולטים:

3 ביוני – חיל האוויר תקף משגרי רקטות בדרום הרצועה. שלשה מחבלים פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין נפצעו בתקיפה ( Ynet , 3 ביוני).

1 ביוני – חייל צה"ל נפצע באורח בינוני במהלך הלילה בפעילות בדרום רצועת עזה. החייל נפצע מאש שנפתחה לעבר הכוח. שני פעילי חמא"ס/עז אלדין אלקסאם נפצעו באירועים (אתר אלקסאם, 1 ביוני ).

28 במאי – חייל צה"ל נפצע באורח בינוני במהלך פעילות נגד תשתיות טרור בדרום רצועת עזה. החייל נפצע מאש שנפתחה לעבר כוח צה"ל.

28 במאי – במהלך פעילות כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה, נעצרו כ-60 חשודים אשר הובאו לתחקור בשטח ישראל. חמא"ס פרסמה הודעת גינוי, ואיימה כי כל עוד נמשכת פעילות צה"ל "האויב הציוני לא ייהנה מביטחון ושקט" ( Palestine-info , 29 במאי).

28 במאי – במהלך פעילות צה"ל בדרום רצועת עזה, תקף חיל האוויר חוליית משגרי פצצות מרגמה, שהייתה ערוכה לירי. במהלך הפעילות נורו כ- 10 פצצות מרגמה לעבר הכוחות. חייל צה"ל נפצע קל. בפעילות נהרגו שני פעילי חמא"ס/עז אלדין אלקסאם (פאל מדיה, 28 במאי).

27 במאי – במהלך פעילות כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה, נורתה לעברם אש ופצצות מרגמה. חייל צה"ל נפצע באורח קל. במהלך הפעילות נעצרו 13 חשודים ונתפסו שני כני שיגור רקטות .

   ב- 31 במאי, בשעות הבוקר, אירע פיצוץ בבית בשכונת אלדרג’ בעיר עזה. ערוץ אלעאלם האיראני דווח כי חמא"ס הודיעה על מות פעיל שהתעסק עם חומרי נפץ. בדיווח אחר ( AP , 31 במאי) נמסר כי ההרוג הינו בעל הבית, פעיל חמא"ס, בשם נאדר אבו שעבאן. מהפיצוץ נפצעו 16 תושבים, מהם שכנים ועוברי אורח, שניים מהם באורח קשה. "תאונות עבודה" מסוג זו, המתרחשות מידי פעם, ממחישות היטב את הסכנה הנשקפת לחיי התושבים המקומיים כתוצאה מפעילות חמא"ס בקרבם.

נחשפו מצבורי נשק בסיני, שיועדו להעברה לרצועת עזה

   ב- 31 במאי חשפו כוחות הביטחון המצריים סמוך לגבול עם רצועת עזה מצבור תחמושת שכלל בין השאר, עשרות טילי נ"מ , רקטות RPG , רימונים ורובים, אשר יועדו להברחה לתוך רצועת עזה. בכיר במשטרה המצרית (שנשאר בעילום שם) אמר כי האזור, הנמצא כ- 8 ק"מ ממעבר רפיח, שימש בעבר לגורמי טרור, אשר היו מעורבים בסדרת פיגועים במצרים בשנת 2004, בהם נהרגו 125 בני אדם ( AP , 31 במאי). בדיווח אחר ב- 2 ביוני , נמסר כי כוחות הביטחון המצריים חשפו מצבור נשק נוסף באזור הררי בצפון סיני, שכלל 27 שקי תחמושת, טילי נ"ט ורימונים (רדיו סוא, 2 ביוני ).

יהודה ושומרון

   ביהודה ושומרון ממשיכים כוחות הביטחון לבצע פעילות סיכול, ומעצרים של פעילי טרור. האירועים הבולטים:

27 במאי – בפעילות משותפת של צה"ל ו משטרת ישראל , נעצר איסמעיל אלחרוב אחמד עבד אלקדר, יליד 1986, פעיל ג’האד איסלאמי בפלסטין. העצור היה מעורב בתכנון פיגוע ואף הביע נכונות לבצע פיגוע התאבדות. כמו כן, נעצר סייענו, אף הוא פעיל הג’האד האיסלאמי בפלסטין (אתר דובר צה"ל, 28 במאי).

27 במאי – חיילי צה"ל מצאו רובה צלפים על גופו של פלסטיני, שהגיע בשעות הצהריים למחסום ארעי של צה"ל צפונית לרמאללה. הנשק הוחרם והפלסטיני הועבר לחקירת כוחות הביטחון .

ישראל

כוחות הביטחון עצרו שלושה ערבים תושבי לוד שתכננו לחטוף חייל ולרוצחו כקלף מיקוח לשחרור אסירים

   שירות ביטחון כללי בשיתוף משטרת ישראל עצרו במהלך אפריל מאי 2008 שלושה צעירים ערביים, תושבי העיר לוד. העצורים תכננו לחטוף חייל צה"ל ולרוצחו כקלף מיקוח לשחרור אסירים ביטחוניים פלסטינים. אחד מהעצורים הינו אמיר נפאר, סטודנט בן 20 , הלומד הלכה אסלאמית (שריעה) בירדן.

   שלושת העצורים הינם מוסלמים קיצוניים, אשר הושפעו מגורמים אסלאמיים רדיקאליים. מחקירת השלושה עולה כי הם הכירו זה את זה במסגרת פעילותם בתנועה האסלאמית והתבלטו בפעילותם לקידום רעיונות התנועה. אמיר נפאר, הסטודנט שיצא ללימודי דת האסלאם בירדן, נחשף במהלך לימודיו לדעות והשפעות אסלאמיות קיצוניות.

   במהלך דצמבר האחרון (שהיה גם מועד חג הקורבן) זימן אמיר נפאר את שני חבריו למפגש חשאי במסגד הגדול בלוד. במהלך המפגש אמר להם כי על כל מוסלמי חלה חובה לקיים את מצוות הג’האד נגד הכופרים והציע להם להצטרף אליו לחטיפת חייל לצורכי מיקוח לשם שחרור אסירים ביטחוניים. התכנון היה לחטוף חייל לתעד את חטיפו במצלמה ולאחר מכן לרצוח אותו ולהטמין את גופתו במקום מסתור. השלושה עומדים עתה לדין.

נתונים סטטיסטיים

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי 1

פיגועים בחתך חודשי

נפגעים ישראלים בחתך חודשי

נפגעים ישראלים בחתך חודשי

יוזמת ה”הרגעה” המצרית

המגעים סביב יוזמת ה”הרגעה”

  ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אודות ה"הרגעה", שתוכננה להתקיים ב-1 ביוני, נדחתה בשבוע. בהתייעצות שקיימו ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החוץ סוכם כי המגעים אודות ה"הרגעה" טרם הגיעו לבשלות שתאפשר הצבעה בקבינט. על רקע זה נדחתה היציאה למצרים של עמוס גלעד , ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון (הארץ, 1 ביוני ).

  גורמים בחמא"ס הביעו את מורת רוחם מהעיכוב. דוברים מטעם חמא"ס המשיכו לאיים בהפעלת אופציות אחרות אם לא תחול התקדמות במו"מ. בכיר חמא"ס, אסמאעיל רצ’ואן , אמר כי חמא"ס לא תמתין עוד זמן רב וכי לרשותה " אופציות צבאיות ועממיות לשבירת הסגר וביכולתה לטרוף את הקלפים באזור, אם תרצה בכך" (פלסטין אליום, 1 ביוני ). דובר חמא"ס פוזי ברהום ציין כי "הצעד להסרת המצור עשוי להתרחש בכל רגע ולהפתיע את העולם" (פלסטין אלאן, 1 ביוני ).

נמשכת "הפעילות העממית" של חמא"ס

  ב- 30 במאי התקיימה הפגנה "עממית" נוספת, ביוזמת חמא"ס, והפעם לעבר מעבר סופה . לאחר תפילות יום השישי יצאו מאות פלסטינים לעבר המעבר. ההפגנה לוותה בסיקור של ערוץ אלג’זירה וערוץ אלאקצא, של חמא"ס. כוחות צה"ל, עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, במטרה למנוע מהמפגינים להתקרב למעבר, זאת לאחר שבין המפגינים זוהה לפחות חמוש אחד. על פי דיווחי כלי התקשורת הפלסטינים נפצעו שבעה מפגינים.

ערוץ אלאקצא, 30 במאי
הפגנה "עממית" שאורגנה ע"י חמא"ס לעבר מעבר סופה (ערוץ אלאקצא, 30 במאי)

  סאמי אבו זהרי , דובר חמא"ס, אמר כי "פעולות אלו תימשכנה באופן נרחב יותר בעתיד" (ערוץ אלאקצא, 30 במאי). דובר חמא"ס בח’אן יונס, חמאד אלרקב, איים כי בהמשך להפגנות הללו צפויים מאבקים שאף אחד לא יוכל להשתלט עליהם "והם עתידים להתפוצץ בכל המעברים יהיה המחיר אשר יהיה" (ערוץ אלאקצא, 30 במאי).

PALDF, 1 ביוני
משלחת בראשות סגנית יו"ר הפרלמנט האירופי בפגישתה עם "הועדה העממית

למאבק במצור" המופעלת ע"י חמא"ס ( PALDF , 1 ביוני )

  יומון חמא"ס אלרסאלה דווח כי בשלשת שבועות הבאים צפויות להתקיים הפגנות שתצעדנה לעבר מעברי נחל עוז, כ רם שלום וכיסופים . בתום שלב ההפגנות השקטות צפוי שלב בו תתרחש פריצה של המעברים (אלרסאלה, 2 ביוני ).

תהליך אנאפוליס

פגישה נוספת בין אהוד אולמרט לאבו מאזן

   ערב צאתו של ראש ממשלת ישראל לארה"ב התקיימה ב- 2 ביוני פגישה נוספת בינו לבין אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית. בפגישה דנו בעיקר על הגבולות וסידורי הביטחון שייקבעו בהסדר הקבע (הארץ, 3 ביוני).

אולמרט ואבו מאזן בפגישתם בירושלים
אולמרט ואבו מאזן בפגישתם בירושלים (לע”מ, 2 ביוני)

הזירה הפנים-פלסטינית

נמשכות ההתנכלויות כלפי מוסדות בעלי אופי נוצרי ברצועת עזה

   ב-31 במאי לפנות בוקר חדרו חמושים לבית הספר אלמנארה, השייך לאגודה הנוצרית אלכתאב אלמקדס של הכנסייה הבפטיסטית בשכונת זיתון שבעזה. התוקפים הכו את שני שומרי בית הספר, כפתו אותם, גנבו אוטובוס השייך ל"אגודת התנ"ך הפלסטינית" 2 ונמלטו מהמקום. שומרי בית הספר הגישו תלונה במשטרה.

   אירוע זה הינו חלק מתופעה מתמשכת של תקיפות מוסדות בעלי אופי נוצרי ברצועת עזה ע"י גורמים אסלאמיים רדיקליים. בית ספר אלמנארה היה כבר קורבן השנה לתקיפה דומה שבוצעה ב-21 בפברואר 2008. תנועת חמא"ס שבידה השליטה על הרצועה אינה נוקטת צעדים אפקטיביים לבלימת התופעה ועד כה לא ידוע על הצלחה בפענוח מקרה תקיפה כלשהו. העדר פעולות אפקטיביות מצידה של חמא"ס מעודד, להערכתנו, את המשך התופעה 3.


1 לא כולל ירי רקטות ופצצות מרגמה

2 אגודה נוצרית הפועלת בירושלים וברצועת עזה .

3 ראו לקט : "ריבוי תקיפות והתנכלויות כלפי מוסדות בעלי אופי נוצרי וכאלה המזוהים עם תרבות המערב ברצועת עזה. תנועת חמא"ס השלטת על הרצועה מגנה מהפה ולחוץ את התקיפות אולם בפועל אינה נוקטת בצעדים אפקטיביים להפסקתן" ( 1 ביוני )

לראש העמוד