חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני(1 – 7 בפברואר 2012)

פגישת אבו מאזן וח'אלד משעל בקטר במהלכה הוחלט על הקמת ממשלה זמנית בראשות אבו מאזן

פגישת אבו מאזן וח'אלד משעל בקטר במהלכה הוחלט על הקמת ממשלה זמנית בראשות אבו מאזן

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ביקור באן קימון בבית ספר של אונר”א ברצועת עזה

ביקור באן קימון בבית ספר של אונר”א ברצועת עזה

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה נפגש עם יוסף אלקארצ'אוי במהלך ביקורו בקטר

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה נפגש עם יוסף אלקארצ'אוי במהלך ביקורו בקטר

אסמאעיל הניה עם מלך בחריין ( Palestine –info, 5 בפברואר 2012)

אסמאעיל הניה עם מלך בחריין ( Palestine –info, 5 בפברואר 2012)

לוגו של השיירה (אתר ויוה פלסטינה 6 בפברואר 2012)

לוגו של השיירה (אתר ויוה פלסטינה 6 בפברואר 2012)


פגישת אבו מאזן וח'אלד משעל בקטר במהלכה הוחלט על הקמת ממשלה זמנית בראשות אבו מאזן
פגישת אבו מאזן וח'אלד משעל בקטר במהלכה הוחלט על הקמת ממשלה זמנית בראשות אבו מאזן ( 5 בפברואר 2012, Palestine –info)

 

עיקרי המסמך

השבוע חלה עלייה בהיקף ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. במהלכו אותרו חמש נפילות של רקטות בשטח ישראל. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר כמה יעדי טרור ברצועה.

במוקד המגעים הפנים-פלסטינים עמדה פגישת אבו מאזן וח'אלד משעל בקטר בנוכחות אמיר קטר. השניים הסכימו על הרכבת ממשלת טכנוקרטים בראשות אבו מאזן, שתהייה אחראית בעיקר על נושא הבחירות. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הצהיר כי משמעות ההסכם הינה נטישת דרך השלום וחבירה של הרשות הפלסטינית לחמאס. הוא קרא לרשות הפלסטינית לבחור בין חמאס לבין שלום עם ישראל שכן "חמאס ושלום אינם הולכים יחד".

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

לאחר מספר שבועות של שקט יחסי חלה השבוע עליה בירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. במהלך השבוע אותרו חמש נפילות של רקטות בשטח ישראל. ארבע מהרקטות נפלו ב-1 בפברואר בשטחים פתוחים במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה שחלפה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה שחלפה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

תקיפות חיל האוויר

בתגובה לירי הרקטות תקפו ב-3 בפברואר כלי טיס של חיל האוויר כמה יעדי טרור ברצועת עזה ביניהם:

  • שני אתרים, ששימשו לאחסון אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה.

  •  שלוש מנהרות, שנועדו לביצוע פעולות טרור בדרום הרצועה.

  •  אתר לייצור אמצעי לחימה במרכז רצועת עזה.

בחלק מהיעדים, שהותקפו, אותרו פיצוצי משנה המעידים על המצאות אמצעי לחימה וחומרי נפץ במקום (דובר צה"ל, 3 בפברואר 2012).

כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי בתקיפות הללו נפצעו ילדה באורח קשה ונער באורח בינוני. השניים הועברו לטיפול בבית החולים (צפא, אלרסאלה.נט, 3 בפברואר 2012).

ביקור מזכ"ל האו"ם ברצועת עזה

ב-2 בפברואר ביקר מזכ"ל האו"ם באן קי מון ברצועת עזה במסגרת סיור שערך באזור. מזכ"ל האו"ם זכה לקבלת פנים נזעמת ברצועת עזה מצד עשרות מקרובי משפחות האסירים הפלסטינים אשר תקפו באבנים ומקלות את שיירתו.  לאחר הביקור ברצועת עזה הגיע מזכ"ל האו"ם למכללת ספיר הנמצאת בסמוך לעיר שדרות שם נפגש עם סטודנטים. במהלך הפגישה אמר כי שום דבר לא מצדיק ירי רקטות ופצצות מרגמה על ישראל ויש לגנות כל ניסיון לפגוע באזרחים (אתר האו"ם,  2 בפברואר 2012).

באן עורר את זעמם של משפחות האסירים הפלסטינים ברצועה לאחר שסרב הצעה להיפגש עמן בטענה, כי נפגש כבר עם שר האסירים עיסא קראקע בראמאללה. חמאס פרסמה הודעה רשמית בה נאמר כי סירובו מוכיח על יחס של איפה ואיפה בנוגע לטיפול בעם הפלסטיני וקראה לכל מוסדות האו"ם לעשות צדק עם העם הפלסטיני (אתר לשכת ההסברה של חמאס, 2 בפברואר 2012). כמה בכירים פלסטינים אף החליטו להחרים את הפגישה עימו (אלשרק אלאוסט, קדסניוז, 2 בפברואר 2012).

בדברים שנשא מזכ"ל האו"ם במהלך ביקורו ברצועה אמר כי יש לפתוח את המעברים לרצועת עזה לכניסה של אנשים וחומרי בנייה וכן ליצוא מהרצועה הוא הוסיף, כי ידחק ברשויות הישראליות לעשות זאת. הוא הביע דאגה ביחס למצב האסירים הפלסטינים בישראל ומסר כי שר האסירים ברשות הפלסטינית מסר לו מכתב בנושא (אתר האו"ם, 2 בפברואר 2012).

ביקור באן קימון בבית ספר של אונר”א ברצועת עזה
ביקור באן קימון בבית ספר של אונר"א ברצועת עזה
(אתר האו"ם, 2 בפברואר 2012 . צילום: S. Sarhan )

יצוא תוצרת חקלאית מעזה לירדן

ב-6 בפברואר החל  יצוא עגבניות מרצועת עזה לירדן. משלוח של 30 טונות עגבניות יצא מעזה לישראל דרך מעבר כרם ישלום ומשם במשאיות לירדן דרך מעבר אלנבי. יצוא זה הוא בנוסף ליצוא תוצרת החקלאית מרצועת עזה לשוקי אירופה  (דובר צה"ל, 7 בפברואר 2012).

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך השבוע  נמשכו הפרות הסדר במסגרתן יודו אבנים לעבר אזרחים וכוחות הביטחון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

מעצרו של אסיר משוחרר, שחזר למעגל הטרור

 בליל 31 בינואר עצר כוח צה"ל את אימן אלשראונה אסמאעיל סלמה תושב דורא (סמוך לחברון), אשר שוחרר במסגרת עסקת שליט. מעצרו בוצע על רקע החשד, כי חזר לפעילות בתנועת חמאס. אימן אלשראונה, היה אסור בכלא הישראלי בשל מעורבותו בביצוע פיגוע בבאר שבע בחודש מאי 2002 בו נפצעו 18 אזרחים2. הוא נדון ל-38 שנות מאסר ושוחרר ב-18 באוקטובר במסגרת עסקת שליט, 28 שנים לפני מועד השחרור שנקבע בפסק דינו (דובר צה"ל, 31 בינואר 2012).

התבטאויות בארגון הג'האד האסלאמי על רקע אסיר השובת רעב

 בכירים בג'האד האסלאמי בפלסטין איימו לתקוף את ישראל אם האסיר חיצ'ר עדנאן, השובת רעב בכלא הישראלי, יפגע. בכירי הארגון פנו לשאר ארגוני הטרור בבקשה להבין את עמדתם (אלחיאת, 1 בפברואר 2012). חיצ'ר עדנאן הנחשב לאחד ממנהיגי הג'האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, שובת רעב בכלא למעלה מ-50 ימים.

פעילות מדינית של חמאס

מסעות אסמאעיל הניה (סבב שני)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, יצא בראש משלחת של התנועה לסבב שני של ביקורים בכמה מדינות ערביות. עד כה ביקר הניה בקטר ובבחריין. בתקשורת הערבית פורסם כי הניה נתון ללחצים, שלא לבקר באיראן.

בקטר נועד הניה עם אמיר קטר, שיח' חמד בן ח'ליפה אלת'אני. בפגישה הוצגו בפניו ההתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית (סוכנות הידיעות הקטרית, 31 בינואר 2012). לדברי הניה נדונו בפגישה אירועי "האביב הערבי" והשפעתם על העולם הערבי בכלל ועל העניין הפלסטיני בפרט. השניים שוחחו גם על נושא שיקום הרצועה ואודות ביצוע פרויקטים שונים שנועדו לשפר את תנאי מחייתו של האזרח הפלסטיני  (סוכנות הידיעות הקטרית, 31 בינואר 2012). בעת ביקורו בקטר נפגש אסמאעיל הניה עם שיח' יוסף אלקרצ'אוי, המשמש סמכות הלכתית עליונה לחמאס, בביתו בדוחה. בפגישתם נדון, בין השאר, נושא ירושלים (אתר לשכת ההסברה של חמאס, 3 בפברואר 2012).

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה נפגש עם יוסף אלקארצ'אוי במהלך ביקורו בקטר
ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה נפגש עם יוסף אלקארצ'אוי במהלך ביקורו בקטר
(אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 בפברואר 2012)

מקטר יצאה המשלחת לביקור בבחריין (4 בפברואר) ונפגש עם מלך בחריין חמד בן עיסא אא'ל חליפה. הניה דן עימו בנושא ירושלים "המצור" על רצועת עזה והמצב הכלכלי ברצועה  (צפא, 4 בפברואר 2012). כמו כן הוא נפגש עם יו"ר הפרלמנט בבחריין (סוכנות הידיעות הבחריינית, 5 בפברואר 2012).

אסמאעיל הניה עם מלך בחריין ( Palestine –info, 5 בפברואר 2012)
אסמאעיל הניה עם מלך בחריין ( Palestine –info , 5 בפברואר 2012)

על פי התקשורת הערבית תכנן אסמאעיל הניה לבקר גם באיראן. עד כה טרם התקיים הביקור. בחמאס הושמעו  קריאות להימנע מהביקור באיראן. זאת, משום שהביקור עלול להתפרש כתמיכה במשטר וחשש כי במהלכו יופעלו על הניה לחצים לשנות את עמדת חמאס כלפי המשטר הסורי. מקור רם דרג בלשכת אסמאעיל הניה אמר כי ממשל חמאס מקווה שלא להזדקק לתמיכת האיראנים ושתמצא תמיכה זו בתורכיה במספר מדינות ערביות נוספות (אלשרק, 4 בפברואר 2012).

פינוי מפקדת חמאס בסוריה

נושא פינוי מפקדת חמאס בסוריה ממשיך להעסיק את כלי התקשורת הפלסטינים. לדברי "בכיר פלסטיני" השאירה חמאס בלשכתה בדמשק מספר מצומצם של בכירים, בעיקר מדרג שני ושלישי, בעוד מנהיגי הדרג הראשון עזבו את הלשכה במהלך השבועות האחרונים . כך למשל, ח'אלד משעל עבר להתגורר בדוחה, בירת קטר ואילו סגנו, מוסא אבו מרזוק, עבר להתגורר בקהיר והדבר מקל עליו  לקיים קשרים עם הרצועה. בכירים נוספים בלשכה עברו לירדן (קדס ניוז, 4 בפברואר 2012).  כמו כן דווח כי עמאד אלעלמי, חבר הלשכה המדיינית של חמאס עזב את סוריה והגיע לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (סוכנות AP , 5 בפברואר 2012).

שווייץ – חמאס

בשולי ביקור משלחת חמאס בשוויץ משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, טען, כי שוויץ הסירה את תנועת חמאס מרשימת ארגוני הטרור שלה והתירה למוסדות שוויצרים לשתף פעולה עם ממשל חמאס על מנת להוציא אל הפועל פרויקטים שונים. לדבריו עושה שוויץ גם מאמצים להסיר את חמאס מרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופאי (אלשרק הסעודי, 4 בפברואר 2012).

יחסי חמאס-פתח

במסגרת קידום ההידברות בין חמאס לפתח נפגש אבו מאזן וח'אלד משעל בקטר, בנוכחות אמיר קטר (5 בפברואר). בתום פגישתם דווח, כי השניים הסכימו על הרכבת ממשלת טכנוקרטים, שתשתמש כממשלת המעבר. שני הצדדים גם הסכימו על כך, שאבו מאזן יקבל את האחריות על ממשלת המעבר אשר תהיה אחראית בעיקר על נושא הבחירות (Palestine-info , 5 בפברואר 2012).  על פי דברי נביל, שעת' חבר הוועד המרכזי של פתח, יוכרז על הקמת הממשלה ב-18 בפברואר (סוכנות הידיעות AKI 6 בפבפרואר 2012).

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו הגיב להסכם באומרו כי במידה ואבו מאזן יממש את מה שהוסכם בדוחא משמעות הדבר היא, שהוא בוחר לנטוש את דרך השלום ולחבור לחמאס. נתניהו הוסיף כי על הרשות הפלסטינית לבחור בין ברית עם חמאס לבין שלום עם ישראל שכן "חמאס ושלום אינם הולכים יחד"  (אתר משרד ראש הממשלה, 6 בפברואר 2012).

בכירי הרשות הפלסטינית ברכו על ההסכם: סלאם פיאצ', ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית, הביע תקווה שסעיפי ההסכם יזכו ליישום מהיר ובכלל זה הקמת הממשלה בראשות אבו מאזן וקיום הבחירות (ופא, 6 בפברואר 2012). יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"פ, אמר כי על הממשלה להיות מצומצמת ולכלול אישים עצמאיים, ולהובילה לקראת בחירות (רדיו קול פלסטין, 6 בפברואר 2012).

גם בכירי חמאס הביעו פומבית תמיכה בהחלטה. כך למשל, אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ברך על ההסכם והביע נכונות ליישם את סעיפיו (Palestine-info , 6 בפברואר 2012). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס הדגיש כי ההסכם התקבל בהסכמה כוללת של שני הצדדים ערוץ אלקדס, 6 בפברואר 2012).  יחד עם זאת, מקורות פלסטיניים "יודעי דבר" בקהיר טענו, כי קיימת מחלוקת בקרב הנהגת חמאס ובפרט בקרב חברי הלשכה המדינית בנוגע להסכמת ח'אלד משעל, כי אבו מאזן יעמוד בראש ממשלת המעבר (פאל טודיי, 6 בפברואר 2012). מנגד, פוזי ברהום, דובר חמאס, הכחיש את דבר קיומן של מחלוקות כלשהן (Palestine-info , 6 בפברואר 2012).

המו"מ המדיני

ניסיונות לחידוש תהליך המו"מ עם ישראל

על פי דיווחי התקשורת הערבית הועברה לאבו מאזן במהלך ביקור מזכ"ל האו"ם בראמאללה (1 בפברואר), הצעה הכוללת "חבילת תמריצים" חדשה מטעם ה"רביעייה" בתמורה לחידוש המו"מ ללא תנאי מוקדם להקפאת הבנייה בהתנחלויות.

נמר חאמד יועצו המדיני של אבו מאזן הכחיש את הדברים. הוא טען, כי ההנהגה הפלסטינית עדיין בוחנת את הבקשה להמשך השיחות וכי התגובה הפלסטינית להצעה תתקבל רק לאחר כינוס ועדת המעקב של הליגה הערבית (אלוטן, סוכנות הידיעות הסינית, 2 בפברואר 2012).

אירועים תודעתיים

הצעדה העולמית לירושלים

במסגרת ההכנות לצעדה העולמית לירושלים, האמורה להתקיים ב-30 במרץ 2012, התקיים ב-3-2 בפברואר כנס מכין בפקיסטאן, שבו השתתפו נציגים ממדינות אסיה. על פי התכנון תצא  השיירה האסייתית, האמורה להוות רק חלק מהצעדה, מהודו ב-9 במרץ 2012 לכיוון ירדן. השיירה אמורה לעצור בדרכה במספר מדינות שם יערכו כנסים ומסיבות עיתונאים לכבודה (אתר הצעדה, 5 בפברואר 2012). בעבר עברה השיירה האסיאתית דרך איראן, אנשיה נפגשו עם בכירים איראניים ומעברה נוצל לצרכים תעמולתיים של המשטר האיראני3.

שיירת ויוה פלסטינה

ארגון Viva Palestina Arabia הודיע באתר האינטרנט שלו על התארגנותה של שיירת סיוע נוספת לרצועת עזה. השיירה שתצא לדרכה ב-22 באפריל 2012 מלונדון ותגיע לרצועת עזה ב-15 במאי (יום הנכבה). לדברי המארגנים שיירה זו מסמלת את ה"שיבה לפלסטין- זכות השיבה והחזרת הנושא הפלסטיני למרכז תשומת הלב".

מארגני השיירה מחפשים מתנדבים שייטלו בה חלק וכן תורמים שיתרמו למימון רכישת כלי רכב. למתנדבים נאמר כי עליהם להיות מעל גיל 23 ובעלי ניסיון נהיגה של לפחות חמש שנים ובעלי רישיון נהיגה בינלאומי. כמו כן אסור שעל דרכון המשתתפים תופיע חותמת ישראלית.

לוגו של השיירה (אתר ויוה פלסטינה 6 בפברואר 2012)
לוגו של השיירה (אתר ויוה פלסטינה 6 בפברואר 2012)


1 נכון ל- 7 בפברואר 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

2   בבוקר 11 במאי 2002 הגיעו שני מחבלים למרכז העיר העתיקה של באר שבע הניחו מטען חבלה סמוך לאזרחים ונמלטו מהמקום. בשל תקלה טכנית התפוצץ המטען רק בחלקו . 18 אזרחים נפצעו . אנשי כוחות הביטחון הצליחו ללכוד את אחד המחבלים לאחר מרדף נלכד גם השני.

3 ראו פרסום מרכז המידע מ-15 בדצמבר 2010: "פעילי השיירה האסיאתית הגיעו לאיראן, שם התקבלו בטקס ממלכתי על ידי הנשיא ובכירי המשטר האיראני. שהייתם באיראן נוצלה לצורך מפגן שנאה והסתה כלפי ישראל והמערב ודברי שבח לאיראן. מספר חברי פרלמנט איראניים צפויים להצטרף לשיירה, ונראה כי המשטר האיראני מסייע לה בהיבטים נוספים".

לראש העמוד