דו”ח חקירת הפיגוע בבורגוס, שפרסמה בולגריה, מצביע בבירור על מעורבות חזבאללה בתכנונו וביצועו.


האוטובוס השרוף בזירת הפיגוע בנמל התעופה בבורגוס  (צילום: דוברות זק"א, 19 ביולי 2012)
האוטובוס השרוף בזירת הפיגוע בנמל התעופה בבורגוס  (צילום: דוברות זק"א, 19 ביולי 2012)

כללי

1.     ב-5 בפברואר 2013, כשבעה חודשים לאחר מתקפת הטרור בבורגס, פרסמה בולגריה דו"ח המפרט את ממצאי חקירת האירוע.  לדברי שלטונות בולגריה, ממצאי הדו"ח  מצביעים בבירור, כי "הזרוע הצבאית של חזבאללה"[1] הייתה מעורבת בתכנון הפיגוע ובביצועו.שר הפנים של בולגריה, אשר הציג את הדו"ח בפני חברי המועצה לביטחון לאומי של בולגריה,  אמר, כי בידי בולגריה מידע מפורט אודות פעילותה של התשתית, שתכננה וביצעה את הפיגוע. עוד הוסיף, כי  בידיהם מידע מבוסס ומהימן הקושר לפחות שניים משלושת מבצעי הפיגוע בבורגוס לחזבאללה  (סופיה, סוכנות הידיעות הבולגרית, 6 בפברואר 2013). בדו"ח לא הוזכרה איראן, אשר עומדת מאחורי מתקפת הטרור העולמית המנוהלת נגד ישראל בהשתתפות חזבאללה.

2.     על פי הדו"ח הבולגרי, בביצוע הפיגוע, בו נהרגו חמישה ישראלים ונהג האוטובוס הבולגרי,  השתתפו שלושה מחבלים. אחד המחבלים נהרג במהלך הפיגוע. השניים הנותרים, נשאו דרכונים (לא מזויפים) של אוסטרליה וקנדה. שלטונות בולגריה סרבו לפרסם את שמותיהם ואת מקום מגוריהם הנוכחי,אולם הם פנו לגורמי ביטחון בממשלת  אוסטרליה על מנת שיסייעו להם לאתר את אחד החשודים. לדברי הבולגרים יצאו השלושהמבירות (שם התגוררו תקופה כלשהי) לוורשה ומשם הגיעו לבולגריה ברכבת (nytimes, 6 בפברואר 2013).  לדברי הבולגרים מקורן של הזהויות הבדויות ורישיונות הנהיגה המזויפים, שנמצאו בזירת האירוע, בלבנון. על פי ממצאי הדו"ח, התכוונו המחבלים לפוצץ את האוטובוס כחמישה שישה ק"מ מנמל התעופה בדרכו למלון תוך שימוש במטען המופעל מרחוק. אולם מסיבה כלשהי ("תאונת עבודה"?) התפוצץ המטען בחנייה של נמל התעופה ואחד משלושת המחבלים נהרג.

3.     ראש המשטרה האירופאית (יורופול),אמר, כי לדעתו המסקנה הבולגרית, לפיה חזבאללה היה מעורב בפיגוע, הינה מוצקה ומבוססת על ראיות. עוד מסר, כי ממצאי הזיהוי הפלילי בשטח, המידע המודיעיני ודפוסי הפעולה, המוכרים מהעבר, מצביעים על מעורבות חזבאללה בפיגוע. עם זאת ציין, כי החקירה לא הובילה לאיראן או לארגונים המסונפים לאלקאעדה (סוכנות הידיעות נוביניטי, 6 בפברואר 2013).

תגובות לדו"ח
ארה"ב

4.     ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב, פרסם הודעה בה אמר, כי ממצאי החקירה מוכיחים חד-משמעית את האחריות של ארגון חזבאללה לפיגוע. לדבריו,  ארה"ב פועלת בנחרצות על מנת לצמצם את פעולות חזבאללה ברחבי העולם והוסיף, כי ארה"ב תהיה מוכנה לסייע לבולגריה על מנת להעמיד את האחראים לדין. עוד הוסיף, כי יש להעביר לחזבאללה מסר חד-משמעי כי אין עוד ביכולתו לבצע פיגועים ללא עונש . ג'ון קרי הפציר בקהילה הבינלאומית ובפרט במדינות אירופה לנקוט בפעולה מיידית על מנת לדכא את חזבאללה (אתר משרד החוץ של ארה"ב, 5 בפברואר 2013).

5.     ג'ון ברנן, עוזר נשיא ארה"ב לענייני ביטחון המולדת והלוחמה בטרור בירך את ממשלת בולגריה על השלמת החקירה "המקצועית והמקיפה". לדבריו חשפה החקירה את "טבעו הטרוריסטי של חזבאללה". עוד הוסיף, כי  ארה"ב תמשיך לספק לבולגריה את הסיוע הנחוץ להעמדה לדין של מתכנני הפיגוע (אתר הבית הלבן, 5 בפברואר 2013).

אירופה

6.     דוברת מטעמה של קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופאי אמרה, כי האיחוד האירופאי בוחן עתה מספר תרחישים בנוגע לארגון חזבאללה ביניהם אפשרות הכנסתו של חזבאללה לרשימת ארגוני הטרור כמו גם נקיטה של מהלכים משפטיים, מדיניים ודיפלומטיים נגדו (אתר מועצת האיחוד האירופאי, 5 בפברואר 2013).

7.     וויליאם הייג, שר החוץ הבריטי, קרא לממשלת לבנון לשתף פעולה עם החקירה באופן מלא ומדגיש כי על האיחוד האירופאי להגיב בתקיפות על הפיגוע (אתר משרד החוץ הבריטי, 5 בפברואר 2013).

חזבאללה

8.     גורמים בחזבאללה הבהירו, כי הארגון אינו מעוניין להגיב על האשמות בולגריה וכי התגובה תתפרסם בנאומו של חסן נצראללה בטקס, שיערוך חזבאללה ב-16 בפברואר לציון יום השנה למותם של שיח' ע'רב חרב ועבאס מוסוי.  סגן מזכ"ל חזבאללה אמר, מבלי להתייחס מפורשות לממצאי החקירה, כי ישראל מנהלת "מסע הפחדה" בעולם נגד חזבאללה לאחר שכשלה נגדו צבאית.  הוא הדגיש, כי כל ההאשמות הללו אינן משפיעות על הארגון ולא יסיטו אותו מסדרי העדיפות שלו ובראשן "ההתנגדות לכיבוש". (אלנהאר, 6 בפברואר 2013).

לבנון

9.     נג'יב מיקאתי,ראש ממשלת לבנון אמר כי לבנון מוכנה לשתף פעולה עם בולגריה על מנת לשפוך אור על הנסיבות, שהביאו לפיגוע. הנשיא מישל סלימאן אמר כי הוסכם לסיים את הדיון בנושא לאחר שיגיעו המסמכים הרלוונטיים מהתובע הכללי הבולגרי (סוכנות הידיעות הלבנונית, 5 בפברואר 2013).  

10.המזכירות הכללית של כוחות ה-14 במרץ(מחנה המתנגדים לחזבאללה, בהנהגת סעד אלחרירי), דנה בדו"ח הבולגרי ובאפשרות הכללת חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופאי, העלול להזיק לאינטרסים של לבנון. בהודעה, שפרסמה הודגש,  כי הלבנונים אינם מוכנים להיות בני ערובה של חזבאללה ולהעמיד את האינטרסים שלהם בעימות עם העולם (אלנשרה, 6 בפברואר 2013).

נספח
סוגיית הכללת חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור האירופאית

1.     למרות פיגועים רבים,  שביצע ארגון חזבאללה על אדמת אירופה, נמנע עד כה האיחוד האירופאי, להכליל את חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור שלו, הגם שבריטניה והולנד הוציאו את חזבאללה אל מחוץ לחוק בארצותיהם. מאחורי ההימנעות, אותה מובילה צרפת, עומדים בעיקר שיקולים פוליטיים הנסמכים, בין השאר, על:

א.  חשש האירופאים, שהשפעתם בלבנון ויחסיהם עימה עלולים להיפגע אם יוגדר חזבאללה כארגון טרור.

ב.  נימוק נוסף, למרות שלא הובלט בפומבי, הינו, להערכתנו, החשש האירופאי מפני פגיעה בכוחות יוניפי"ל וביעדים מערביים נוספים בלבנון (כשברקע זוכרים האירופאים את מסע הטרור של איראן וחזבאללה בלבנון ובמדינות אירופה בשנות השמונים).

ג.  טיעון נוסף המושמע הוא, כי לא ניתן להגדיר את חזבאללה כארגון טרור, משום שלצד הזרוע הצבאית הוא מקיים גם מפלגה פוליטית, המיוצגת בממשל הלבנוני (פרלמנט, ממשלה).

2.     על רקע מעורבותו הפעילה של חזבאללה בהענקת סיוע צבאי למשטר אסד בסוריה, והחשש מפני זליגת המשבר הסורי ללבנון, נפתח בחודשים האחרונים דיון מחודש באיחוד האירופאי בשאלת הכללתו של חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור והחלה להסתמן עמדה בינלאומית תקיפה יותר כלפי חזבאללה. עמדה זו מקבלת עידוד מארה"ב.

3.     בהקשר זה יש לראות את הנאום שנשא בדבלין ג'ון ברנן, יועצו של הנשיא אובמה לענייני בטחון פנים[2], בו קרא לאיחוד האירופי, להכליל את חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור. ברנן ציין, כי ארגון חזבאללה עומד בראש האתגרים הביטחוניים המשותפים לארה"ב ולאירופה, וקרא לאירופאים "ליישר קו" עם מדיניות ארה"ב בנושא זה. לדבריו בריטניה והולנד, נקטו צעד בכיוון זה אך אין בכך די והוא מצפה, שגם שאר חברות האיחוד תנקוטנה עמדה דומה כלפי חזבאללה. ברנן קרא לקהילה הבינלאומית להיות מודעת ל"פעולות הנפשעות והטרוריסטיות של חזבאללה" ולנסות ולשבש פעולות אלו ("disrupting those activities"). הוא הוסיף, כי הימנעות האירופאים מכך מקשה על ארה"ב להגן על אזרחיה ובכמה מקרים היא אף מנעה העמדה לדין של כמה חשודים באשמת פעילות טרור   ,Washingtonpost.com)26 באוקטובר 2012)

4.     אפשר וממצאי משרד הפנים הבולגרי המצביעים בבירור על  מעורבות חזבאללה בפיגוע  יחזקו את ההכרה בצורך להכליל את חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור של מדינות אירופה ויאיצו דיון אירופאי בנושא. בהקשר זה תוזכר התבטאותה של  שרת החוץ הקפריסאית, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, מיד לאחר הפיגוע אשר ציינה כי האיחוד האירופי עשוי לשנות דעתו אם תוצגנה בפניו "הוכחות מוחשיות" (tangible"evidence") על מעורבות חזבאללה בטרור (AFP, 24 ביולי 2012; כתבה של אלדד בכ, ברלין, ידיעות אחרונות, 25 ביולי 2012).

5.     ניתוח מפורט של סוגיית הכללת חזבאללה ברשימה האירופאית של ארגוני הטרור ראו מחקר מרכז המידע מה-13 בדצמבר 2013: "דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור".

 

[1] הטרמינולוגיה בה משתמשת בולגריה היא זו של מדינות אירופה הנוהגות לעשות הבחנה בין מה שמכונה הזרוע הצבאית של חזבאללה המבצעת פעולות טרוט לבין הזרוע המדינית שהיא מפלגה בפרלמנט ושותפה בממשל הלבנוני. להפרדה זו אין על מה לסמוך באשר הזרוע הצבאית והזרוע המדינית של חזבאללה שלובות זו בזו. בכירים בחזבאללה הכחישו גם כי קיימת הפרדה כביכול בין הזרוע הצבאית למדינית.

[2]"White House Counterterrorism Chief"