חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 – 21 בינואר 2014 )

כיפת ברזל

כיפת ברזל", שיירטה את הרקטות, שנורו לאזור אשקלון.

בור שיגור רקטות ברצועת עזה, שהותקף על ידי צה

בור שיגור רקטות ברצועת עזה, שהותקף על ידי צה"ל (דובר צה"ל, 16 בינואר 2014)

הודעה רשמית  של אנצאר בית אלמקדס על ירי לעבר אילת (אלבלד, 21 בינואר 2014)

הודעה רשמית של אנצאר בית אלמקדס על ירי לעבר אילת (אלבלד, 21 בינואר 2014)

האופנוע עליו רכב  אחמד סעד, לאחר תקיפת חיל האוויר באחד מרחובות העיר עזה (פלסטין אלא'ן, ופא, 19 בינואר 2014)

האופנוע עליו רכב אחמד סעד, לאחר תקיפת חיל האוויר באחד מרחובות העיר עזה (פלסטין אלא'ן, ופא, 19 בינואר 2014)

אחמד אלמדלל, קורא לחטיפת חיילים ישראליים (פאלטודיי, 20 בינואר 2014)

אחמד אלמדלל, קורא לחטיפת חיילים ישראליים (פאלטודיי, 20 בינואר 2014)

פעילי חמאס מציתים ארונות קבורה עליהם דגלי ישראל וארה

פעילי חמאס מציתים ארונות קבורה עליהם דגלי ישראל וארה"ב בצד הארון נכתב "לא לתוכנית קרי", לא למשא ומתן"

  • נמשכת ההסלמה בדרום ישראל. השבוע אותרו 13 נפילות של רקטות בנגב המערבי, כולל מטח של חמש רקטות, שנורו בו זמנית לעבר אזור אשקלון. מחצי האי סיני נורו שתי רקטות לעבר העיר אילת ע"י ארגון טרור, המזוהה עם הג'האד העולמי. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר, מספר פעמים, מטרות טרור ברצועת עזה. דוברי חמאס גינו את התקיפות אולם ניכר היה בהתבטאויותיהם, כי הם אינם מעוניינים להביא להסלמת המצב.
  • כוחות הביטחון הישראליים סיכלו במהלך חודש דצמבר כוונה של התארגנות עזתית בשם "גדודי לוחמי הג'האד" להקים התארגנות ביהודה ושומרון. הקמתה נעשתה בהכוונת מחבלים הכלואים בישראל ומטרתה הייתה לבצע חטיפות של חיילים ישראליים (אתר שירות הביטחון הכללי, 16 בינואר 2014). 
ירי רקטות
  • במהלך השבוע החולף גבר ירי הרקטות לעבר ישראל באופן משמעותי.  סה"כ אותרו במהלך השבוע 13 נפילות של רקטות בדרומה של ישראל. ירי הרקטות מהווה המשכה של הסלמה בגבול רצועת עזה ישראל, המורגשת כששה שבועות. שיאה של ההסלמה התבטא  בנפילת חמש רקטות באזור אשקלון, כמות נפילות בו זמנית, שלא אותרה מאז מבצע "עמוד ענן" (נובמבר 2012).  מספר נפילות הרקטות, שאותרו במהלך חודש ינואר מגיע ל-16, יותר מבכל חודשי השנה שחלפה (ראו גרף).
  • להלן פירוט האירועים:
  • בליל 16-15 בינואר 2014 נורה מטח של רקטות לעבר אזור אשקלון. חמש הרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. יתכן ורקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-18 בינואר2014 אותרה נפילה של רקטה במועצה האזורית חוף אשקלון. הרקטה נפלה בשטח פתוח לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-19 בינואר 2014 אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח בין שני ישובים באזור השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-20 בינואר 2014 אותרו שלוש נפילות של רקטות באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
ירי רקטות לעבר אילת
  • ב-20 בינואר 2014 בשעות הערב נורו שתי רקטות לעבר העיר אילת. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. יוזכר, כי ירי אחרון של רקטות לעבר העיר אילת בוצע ב-13 באוגוסט 2013. על ירי הרקטות לעבר אילת קיבל אחריות אנצאר בית אלמקדס, ארגון טרור המזוהה עם הג'האד העולמי, הפועל בחצי אי סיני.

ירי רקטות

תגובות ישראל לירי הרקטות ופצצות המרגמה
  • בתגובה לירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר פעמים מטרות טרור ברצועת עזה:
  • ב-16 בינואר 2014 תקפו כלי טיס של חיל האוויר משגר מוטמן, אתר לאחסון אמצעי לחימה ומוקד פעילות טרור בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 16 בינואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי הותקף מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס במערב עזה ומוצב נוסף בצפון מחנה הפליטים נציראת. על פי התקשורת הפלסטינית אישה וארבעה ילדים נפצעו (צפא, אלרסאלה.נט, 16 בינואר 2014).  בתגובה לתקיפה אמר אחמד אלמדלל, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, כי הארגון יגיב על התקיפות בזמן שיבחר (פאל טודיי, 16 בינואר 2014).
  • ב-19 בינואר 2014 בשעות הבוקר, פגעו כלי טיס של חיל האוויר בצפון רצועת עזה באחמד סעד, בן 22, פעיל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בעת שרכב על אופנועו בעיר עזה. אחמד סעד היה, בין השאר, אחראי על ירי חמש הרקטות לעבר אזור אשקלון ב-16 בינואר 2014 (דובר צה"ל, 19 בינואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כתוצאה מהתקיפה נפצע אחמד סעד באורח קשה. כמו כן נפצע נער בן 12 (צפא, פאל טודיי, 19 בינואר 2014). בעקבות התקיפה פרסם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין כרוז המזהיר את ישראל מפני הסלמה.  
  • ב-19 בינואר 2014 תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני מוקדי טרור בדרום ומרכז רצועת עזה. (דובר צה"ל, 19 בינואר 2014).
  • בכירי חמאסהגיבו בחריפות לתקיפות ישראל. יחד עם זאת ניכר בהתבטאויותיהם, כי ברצונם שלא להביא להסלמת המצב:
  • צלאח ברדאויל, בכיר חמאס אמר ש"ההתנגדות" לא תשתוק בנוגע ל"פשעים" של ישראל. לדבריו לא יביא הדם אלא לדם נוסף. הוא גם הדגיש את סירובה של חמאס להגיע למצב של הסלמה (אלרסאלה.נט, 19 בינואר 2014).
  • טאהר אלנונו, יועצו של אסמעאיל הניה לענייני הסברה, הזהיר את ישראל מפני המשך ההסלמה הצבאית וקרא לה להתחייב מחדש במה שהוסכם עליו בהסכם ההרגעה (צפא, 19 בינואר 2014).
  • לדברי בכיר מצרי, הבטיחה חמאס למצרים לאכוף את הרגיעה ברצועה במטרה למנוע פעולה צבאית ישראלית (קדס נט, 19 בינואר 2014). בשטח דיווחו גורמים מעזה, כי חמאס נוקטת בצעדים למניעת הירי ביניהם פריסת פעילי מנגנון הביטחון הלאומי לאורך צירים ודרכים המובילים לגדר הביטחון. כמו כן יזמה חמאס פנייה לארגונים הפלסטינים, ובראשם הג'האד האסלאמי בפלסטין, כדי להניאם מלבצע ירי רקטות לעבר ישראל (פאל פרס, 20 בינואר 2014 , פאלטודיי, 21 בינואר 2014). 

סוכל ניסיון להקים חוליה ביהודה ושומרון לביצוע פיגועי חטיפה[3]

  • במהלך חודש דצמבר 2013 סיכלו כוחות הביטחון הישראליים כוונה של פעילי התארגנות בשם "גדודי לוחמי הג'האד", להקים התארגנות ביהודה ושומרון. מטרת ההתארגנות הייתה לבצע חטיפות של ישראלים. הקמתה נעשתה בהכוונה של מחבלים הנמצאים בבתי הכלא בישראל והיא נחשפה כבר בשלבי התכנון הראשוניים.
  • ההתארגנות מנתה שלושה מחבלים, המרצים עתה עונשי מאסר בישראל
  • מחמד בל, מפקד ההתארגנות, בן 24 מזיתון שברצועת עזה, כלוא בישראל משנת 2008. לצורך הפעילות הוא גייס שני אסירים נוספים מיהודה ושומרון.
  • עלי ח'רוב כבן 21, תושב דורא (חברון). הוא מרצה עונש מאסר בישראל בגין חברות בחולית טרור, שתכננה לבצע פיגועים ובגין מעורבות בייצור מטענים ובקבוקי תבערה.
  • רג'ב צלאח אלדין, בן 53 תושב חזמא (אזור רמאללה). פעיל לשעבר בחזית העממית לשחרור פלסטין. עצור ממאי 2012 לאחר, שביצע שלושה ניסיונות חטיפה, שלא צלחו.

חברי ההתארגנות (מימין לשמאל) : מחמד בל, עלי ח'רוב, רג'ב צלאח אלדין (שירות הביטחון הכללי, 16 בינואר  2014)
חברי ההתארגנות (מימין לשמאל) : מחמד בל, עלי ח'רוב, רג'ב צלאח אלדין (שירות הביטחון הכללי, 16 בינואר  2014)

  • בחקירת חברי ההתארגנות עלה, כי בהקמתה היו מעורבים דרגים גבוהים בהתארגנות עזתית המכנה עצמה "גדודי לוחמי הג'האד" (כתאיב אלמג'אהידין). המדובר בהתארגנות, שפרשה מגדודי חללי אלאקצא (פתח) ואימצה אידיאולוגיה אסלאמית קיצונית. בראשה עומד אסעד עטיה אבראהים אבו שריעה. איש הקשר של מחמד בל וראש ההתארגנות ביהודה ושומרון היה עמר מצטפא ח'ליל קאסם, תושב רצועת עזה, בכיר ב"גדודי לוחמי הג'האד", המשמש כאחראי על תיק האסירים.
  • ל"גדודי לוחמי הג'האד", יחסים הדוקים עם חמאס. במסגרת קשרים אלו מקבלת ההתארגנות מחמאס סיוע מקצועי, מימון ואמצעי לחימה. כמו כן מתקיים בין השתיים שיתוף פעולה בתחום הברחות אמצעי לחימה לרצועת עזה. פעילי ההתארגנות היו מעורבים בשנים האחרונות בביצוע פיגועים נגד יעדים ישראליים כולל ירי רקטות לעבר ישובי הנגב המערבי, ירי לעבר כוחות צה"ל והנחת מטענים סמוך לגדר הביטחון בגבול ישראל רצועת עזה. בעבר סיכל שירות הביטחון הכללי כוונות של ההתארגנות לבצע פיגועים:
  • מאי 2012– נעצר רמזי עודה תים ערר, שוהה בלתי חוקי בישראל, שתכנן לבצע חטיפה של אזרח ישראלי, על פי הנחיות בכירי הארגון.
  • ינואר 2013– נעצרו ארבעה תושבי יהודה ושומרון, חלקם סטודנטים, שלמדו במצרים. הארבעה גויסו להתארגנות ואף עברו אימונים צבאיים ברצועת עזה, שנועדו להכשירם לביצוע פיגועים נגד כוחות צה"ל ומתיישבים יהודים ביהודה ושומרון.
המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון:
  • ב-17 בינואר 2014 השליך פלסטיני בקבוק תבערה לעבר בית הדסה בחברון (סוכנות הידיעות תצפית, 17 בינואר 2014).
  • ב-17 בינואר 2014 נרגמו באבנים כלי רכב ישראליים, שעברו בכביש חוצה בנימין סמוך לכפר דיר נזאם. כמה כלי רכב ניזוקו.
  • ב-20 בינואר 2014 נורה פלסטיני על ידי חייל באזור חברון. הפלסטיני נורה לאחר שהגיע לשער בסיס משמר הגבול בהר חברון  ולא שעה לקריאות לעצור  (nrg, 20 בינואר 2014).

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר קדום (סמול לקלקיליה) במהלך ההפגנה השבועית   (ופא, 17 בינואר 2014)
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר קדום (סמוך לקלקיליה) במהלך ההפגנה השבועית  (ופא, 17 בינואר 2014)

מעבר רפיח
  • מעבר רפיח מוסיף להיות סגור מזה 11 ימים ברצף. מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים מטעם חמאס  מסר על סגירת ההרשמה למעבר לאחר שנרשמו כ-5,000 תושבים תוך שלושה ימים. הוא הזהיר מפני אסון הומניטארי נוכח סגירתו הממושכת של המעבר (פאל פרס, 19 בינואר 2014). יתרה מזו, במטרה להביא לשינוי המצב הביע מאהר אבו צבחה  גם את נכונות חמאס לאייש את המעבר באנשי משמר הנשיאות מטעם הרשות הפלסטינית על בסיס הסכם המעברים של שנת 2005 (סמא, 18 בינואר 2014). פיתרון, שעד כה נדחה על ידי חמאס.
יחסי חמאס מצרים
  • נמשכת המתיחות ביחסי יחסי מצרים חמאס. כוחות הביטחון המצריים ממשיכים לפעול נגד מנהרות באזור רפיח. סאמי אבו אלזהרי, דובר תנועת חמאס מסר במסיבת עיתונאים שקיים, כי ההצהרות והאיומים מצד גורמים מצריים נגד הרצועה מצביעים על כך שמצרים ותנועת פתח שמו להם למטרה לחסל את תנועת חמאס ברצועת עזה בכל דרך אפשרית (צפא, 15 בינואר 2014).
בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין קורא לחטיפת חיילים
  • בנאום שנשא, אחמד אלמדלל, פעיל בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, בעצרת שארגנו בני משפחות האסירים הפלסטינים מול משרד הצלב האדום בעזה, קרא להפעיל את ה"התנגדות" כדי לחטוף חיילים ישראליים במטרה להחליפם באסירים פלסטינים. לדבריו, "האויב (קרי, ישראל) לא מבין אלא את שפת ההתנגדות, הדם וחטיפת חיילים" (פאלטודיי, 20 בינואר 2014).
המשא ומתן עם ישראל
  • אבו מאזן שהשתתף, בראש משלחת בכירי הרשות הפלסטינית, בכינוס ועידת ירושלים במרקש, שבמרוקו התבטא בחריפות נגד ישראל בנאום, שנשא בפני באי הועידה. הוא התריע מפני הסכנות המאיימות  לדבריו על ירושלים ועל מסגד אלאקצא וציין, כי זוהי אחריותן של כל המדינות המוסלמיות להגן על העיר הקדושה. לדבריו ישראל ("שלטונות הכיבוש") פועלת להגיע למטרתה הסופית שהיא ייהוד ירושלים על ידי שינוי של מבנים ובניית בית המקדש הוא ייחס לישראל כוונה ליישם תוכנית טיהור נגד הפלסטינים, שמטרתה להביא להגירתם מהעיר (אלאיאם, אלחיאת אלג'דידה,  17 בינואר 2014).
  • היומון הפלסטיני אלאיאם, המזוהה עם הרשות הפלסטינית, פרסם קריקטורה בה מוצג ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמי שמאיים על השלום באמצעות ההתנחלויות, וסוגיות כמו ירושלים  והבקעה (אלאיאם, 21 בינואר 2014).

"איום השלום. ירושלים, הבקעה, ההתנחלויות, הייהוד" (אלאיאם, 21 בינואר 2014)
"איום השלום. ירושלים, הבקעה, ההתנחלויות, הייהוד" (אלאיאם, 21 בינואר 2014)

שר החוץ האיראני ביקר בקברו של עמאד מע'ניה בדרום בירות
  • רמצ'אן שלח, מזכ"ל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, נפגש בראש משלחת בכירי הארגון, עם שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריפ, שערך ביקור רשמי בלבנון. האיראנים הודיעו, כי בפגישה, שנערכה בבניין השגרירות האיראנית בבירות, נדונו ההתפתחויות בזירה הפלסטינית ובזירה האזורית, ותפקיד "ההתנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) במאבק נגד "הכיבוש הציוני" (משרד החוץ האיראני, נבא פרס, 14 בינואר 2014).
  • בעת ביקורו בלבנון ביקר שר החוץ האיראני בקברו של בכיר חזבאללה עמאד מ'עניה ובקברי הרוגי הפיצוץ בשגרירות האיראנית, ב"גן השהידים" שבבירות ( שם קבורים בכירי פעילי חזבאללה). את שר החוץ ליוותה משלחת של בכירים מחזבאללה. ט'ריפ הניח זר פרחים מטעמו על קבר עמאד מ'עניה (ערוץ אלעאלם האיראני, 13 בינואר 2014).

מימין: פגישת רמצ'אן שלח עם שר החוץ האיראני (משרד החוץ האיראני, נבא פרס, 14 בינואר 2014). משמאל: שר החוץ האיראני, פוקד את קבר עמאד מ'עניה ב"גן השהידים" בבירות (ערוץ אלעאלם האיראני, 13 בינואר 2014)
מימין: פגישת רמצ'אן שלח עם שר החוץ האיראני (משרד החוץ האיראני, נבא פרס, 14 בינואר 2014). משמאל: שר החוץ האיראני, פוקד את קבר עמאד מ'עניה ב"גן השהידים" בבירות (ערוץ אלעאלם האיראני, 13 בינואר 2014)

פעילות "קואליציית צעירי האינתיפאדה"
  • במסגרת פעילות התארגנות בשם "קואליצית צעירי האנתיפאדה", התאספו ב-17 בינואר 2014 כמה עשרות פלסטינים במזרח העיר עזה, בכוונה לצאת ופרוץ את מתחם הפרימטר (האזור הסמוך לגדר הביטחון בין ישראל לרצועת עזה). במהלך התקרבותם לגדר הביטחון ירו כוחות צה"ל לעברם. כלי התקשורת הפלסטינית דיווחו על שני פלסטינים שנפצעו. לדבריהם הצליחו הפלסטינים להניף את דגל פלסטין על גדר הביטחון (צפא, מען, 17 בינואר 2014).

פעילות "קואליציית צעירי האינתיפאדה"
מימין: הפלסטינים יוצאים לעבר גדר הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה (ב-17 בינואר 2014).  משמאל: אחד המפגינים שנפגע לבוש בחולצה  עליה סמל תוכנית "אלפתוה"  המקנה אימונים צבאיים לבני נוער במסגרת בית הספר (פאלטודיי, 18 בינואר 2014).[4]

הפגנה ברצועת עזה נגד המשא ומתן עם ישראל
  • ב-17 בינואר 2014 קיימה חמאס עצרת בעיר עזה, בהשתתפותם של נציגי הארגונים הפלסטינים, נגד תוכנית קרי ושיחות המשא ומתן, שמקיימת הרשות הפלסטינית עם ישראל, ובתמיכה בתושבי מחנה הפליטים ירמוכ, שבסוריה. במהלך העצרת הציתו פעילי חמאס שני "ארונות קבורה" עליהם דגלי ישראל וארה"ב. בצידי הארונות נכתב "לא לתוכנית קרי", "לא למשא ומתן" (פלסטין אלא'ן, 17 בינואר 2014).

[1] נכון ל-21 בינואר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, שנורו בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי אתר שירות הביטחון הכללי, 16 בינואר 2014.
[4]על תוכנית אלפתוה ראו פרסום מרכז המידע מ-16 בינואר 2014: "אימונים צבאיים בין כתלי בתי הספר: ברצועת עזה הורחבה תוכנית "אלפתוה" המקנה הכשרה ואימונים צבאיים לבני הנוער. מטרת התוכנית הינה, ליצור דור חדש של פעילים צבאיים, שישתלב בפעילות המדינית הצבאית והממשלית של חמאס".