חדשות העימות הישראלי-פלסטיני ( 2 – 9 בספטמבר 2008)

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה

אימוני הג'האד האסלאמי בפלסטין

אימוני הג'האד האסלאמי בפלסטין

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה

אבו חפץ אלמקדסי בראיון לערוץ אלערביה

אבו חפץ אלמקדסי בראיון לערוץ אלערביה


מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

  אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה

פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד תשתית חמאס ביהודה ושומרון
(אתר עז אלדין אלקסאם, 8 בספטמבר 2008)

 

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה
(ערוץ אלמנאר, 4 בספטמבר)

עיקרי הדו"ח

  השבוע נשמרה בדרך כלל ה"הרגעה". המעברים בין ישראל לרצועה פעלו ברציפות. ארגוני הטרור המשיכו בפעילות האימונים האינטנסיבית שלהם במסגרת הכנותיהם לקראת ה"יום שאחרי".

  נשיא צרפת ניקולא סרקוזי העביר לראש הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל מכתב מאביו של החייל החטוף גלעד שליט. המכתב הועבר באמצעות אמיר קטר בעת הפסגה המרובעת בדמשק. בתקשורת דווח כי ח’אלד משעל הבטיח שהמכתב יועבר לגלעד שליט. בכל הנוגע למו"מ בעניינו של גלעד שליט לא חלה התקדמות.

  מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מנהלים לאחרונה פעילות אינטנסיבית נגד התשתית האזרחית של חמאס ביהודה ושומרון (ה"דעווה"). מקורות פלסטיניים ביטחוניים התבטאו כי המנגנונים ימשיכו להחרים את נשקה של חמאס ולייבש את מקורותיה הפיננסיים על מנת למנוע הישנות אירועים כדוגמת אילו, שאירעו ברצועת עזה. חמאס מרימה קול זעקה בתקשורת על פעילות הרשות הפלסטינית אולם בו בזמן היא לא היססה לאחרונה לסגור מוסדות אזרחיים של פת"ח ברצועה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

   השבוע בוצעה הפרה אחת להסדר ה"הרגעה" ברצועת עזה. ב- 2 בספטמבר הופעל מטען סמוך למעבר ארז. לא היו נפגעים (אתר שירות ביטחון כללי, 3 בספטמבר).

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  כוחות הביטחון נמנעים מפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה, למעט ירי הרתעתי לעבר חשודים הנעים בסמוך לגדר הביטחון. 

  כוחות הביטחון המצריים ממשיכים לחשוף מנהרות באזור רפיח. ב- 4 בספטמבר חשפו המצרים 3 מנהרות ברפיח והרסו אותן (אלשרק אלאוסט, 6 בספטמבר).

יהודה ושומרון 

  ביהודה ושומרון המשיכו כוחות צה"ל בפעילות סיכול ומנע שגרתית. להלן האירועים הבולטים:

•  6 בספטמבר – כוח צה"ל חשף מטען צינור סמוך לכפר בית פוריק, דרומית מזרחית לשכם. כמו כן, זיהה כוח צה"ל מטען דמה בסמוך לכפר עצירה אלקבליה , דרומית מערבית לשכם. שני המטענים פוצצו באופן מבוקר ע"י חבלנים (אתר דובר צה"ל, 6 בספטמבר). פת"ח/ גדודי חללי אלאקצא נטלו אחריות להטמנת המטענים (סוכנות מען, 7 בספטמבר).

•  7 בספטמבר – במסגרת פעילות צה"ל לתפיסת חומרים מסוכנים באזור יהודה ושומרון ובבקעת הירדן, חשף כוח צה"ל בראמאללה 65 ליטר פורמלין. חומר זה משמש גם לייצור אמצעי לחימה וחומרי נפץ ועל כן אסור לשימוש ואחזקה ביהודה ושומרון (אתר דובר צה"ל, 8 בספטמבר). 

הסרת חסמים באזור חברון

  בימים האחרונים הוסרו עשרה חסמים באזור חברון ודרום הר חברון. בנוסף לעשרה חסמים, שהוסרו בשבועות האחרונים באזור. הסרת החסמים התקיימה בתום הערכות מצב בפיקוד מרכז וכחלק מיישום תוכנית ההקלות שאושרה על-ידי שר הביטחון, אהוד ברק וראש המטה הכללי, רב-אלוף גבי אשכנזי (אתר דובר צה"ל, 4 בספטמבר).

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים

   בשבוע החולף נמשכה העברה סדירה של סחורות במעברים בין ישראל לרצועת עזה. בממוצע עברו מעל ל- 80 משאיות מידי יום.

העברת מכתב לחייל החטוף גלעד שליט

   במהלך פסגה מרובעת, שהתקיימה בדמשק, העביר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי לאמיר קטר מכתב מאביו של החייל החטוף גלעד שליט. המכתב נמסר ב-4 בספטמבר ע"י האמיר לח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס (אי.פי וסוכנות הידיעות הקטרית מדמשק, 4 בספטמבר). מחמד נצר, חבר הלשכה המדינית בחמאס, אישר כי המכתב נמסר לח’אלד משעל, אשר הבטיח שהמכתב יועבר לגלעד שליט (אי.פי מדמשק, 6 בספטמבר). בעקבות זאת, אחמד שוידח, השר לענייני אסירים בממשל אסמאעיל הניה, קרא למתווך שקיבל את המכתב (קרי, אמיר קטר) ללחוץ על ישראל על מנת שתנקוט בצעד דומה – חידוש ביקורי תושבי עזה בבתי הכלא הישראלים (פאל-מדיה, 8 בספטמבר).

   ובינתיים ממשיכים בכירים בחמאס בהצהרות נוקשות בכל הנוגע למו"מ לשחרורו של גלעד שליט. מחמוד אלזהאר , מבכירי חמאס ברצועה, התבטא כי העסקה בעניינו של גלעד שליט מוקפאת לחלוטין. לדבריו: "ישראל לא עמדה לחלוטין בהתחייבויות של הסכם ההרגעה ועליה לשלם את מחיר הסחבת [שהיא] נוקטת, התוקפנות שלה, והמצור [שהיא] מטילה על העם הפלסטיני ברצועת עזה" (ראיון לאלערב, יומון קטרי, 2 בספטמבר).

נמשכים האימונים האינטנסיביים ברצועה בתקופת ה"הרגעה"

   ארגוני הטרור השונים ממשיכים לנצל את תקופת ה"הרגעה" לפעילות אימונים אינטנסיבית, שנועדה לשפר את יכולותיהם ההגנתיות וההתקפיות. במסגרת זאת התקיימו לאחרונה האימונים הבאים:

•  פלוגות ירושלים , הזרוע הצבאית-טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, קיימו ב-30 באוגוסט תרגיל צבאי באזור בו היו יישובי גוש קטיף בדרום הרצועה. במהלך התרגיל הציגו פעילי הארגון התקפה על מוצבי צה"ל שכללה ירי נק"ל, ירי רקטות אר.פי.ג’י, פיצוץ מטענים וכמו כן הסתערות על מוצב ולקיחת חיילי צה"ל בשבי. במהלך התרגיל הוצג לראשונה רובוט, שיוצר ע"י "חיל ההנדסה של ההתנגדות", לשם טיפול בחפצים חשודים ופיצוצם מרחוק (אתר נדאא’ אלקדס, 1 בספטמבר).

אימוני הג'האד האסלאמי בפלסטין
אימוני הג’האד האסלאמי בפלסטין. ניתן לראות בצילומים כלי רכב ועליהם מקלעים כבדים

(30 באוגוסט, פורום PALDF)

•  פתח גדודי חללי אלאקצא סיים בסוף אוגוסט קורס צבאי בצפון הרצועה. בוגרי הקורס הציגו חדירות לבתים, חטיפת חיילים, ירי רקטות RPG ופיצוץ מטעני חבלה (סוכנות מען, 31 באוגוסט).

•  חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם מקיימים אימונים בבסיס הנמצא מצפון למחנה הפליטים אלמע’אזי שבמרכז הרצועה. דווח כי תושבי האזור צופים יום-יום בפעילי הארגון מסתדרים בטורים ופוסעים ברחובות מחנה הפליטים בציוד צבאי מלא. טקס הסיום של האימונים הללו צפוי להתקיים בקרוב (אלשרק אלאוסט, 4 בספטמבר).

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה

אימוני ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה. בתמונות העליונות ניתן לראות פעילים המתאמנים במעבר מנהרה. בתמונות התחתונות ניתן לראות פעילים המתאמנים על תקיפת מוצב ישראלי וחטיפת חייל (ערוץ אלמנאר, 4 בספטמבר)

   בטאון החמאס "פלסטין" פרסם מאמר ביקורתי על הפומביות שניתנת ע"י הארגונים השונים לאימונים שהם מקיימים. עדנאן אבו עאמר, פרשן לעניינים ישראליים, ציין כי הפרסומים הללו משרתים את ההסברה הישראלית המנסה להכשיר את הקרקע בפני דעת הקהל הבינלאומית להנחתת מכה צבאית על הרצועה בתום ה"הרגעה" (פלסטין, 4 בספטמבר).

תהליך אנאפוליס

אבו מאזן: הכל או לא כלום

   ב-8 בספטמבר ביקר אבו מאזן במצרים והשתתף במועצת שרי החוץ של הליגה הערבית. במסיבת עיתונאים, שערך בתום הכינוס, הוא שב והבהיר כי ראש הממשלה אולמרט עודנו בן השיח של הפלסטינים למו"מ שמטרתו השגת הסכם כולל. אבו מאזן שב והדגיש כי העיקרון האסטרטגי המנחה את הפלסטינים הוא "לא נסכים על שום דבר עד שנסכים על הכל" (ופא, 8 בספטמבר). קודם לכן התבטא אבו מאזן כי הוא מתנגד לכל הסכם שלא יכלול את סוגיות הליבה של הסכסוך (אלאיאם, 4 בספטמבר).

   תוך כדי כך מתרבות התבטאויות פלסטיניות אודות תסריטים צפויים בתום תקופת כהונתו של אבו מאזן ולנוכח כשלון אפשרי של המו"מ עם ישראל. " מקורות פלסטינים רמי דרג " מסרו כי אבו מאזן מתכוון לפזר את המועצה המחוקקת שבשליטת חמאס לפני סוף 2008, ולהאריך בכך את תקופת כהונתו בשישה חודשים נוספים (אתר קדסנט, 8 בספטמבר). אבו עלא’ , ראש צוות המו"מ עם ישראל, התבטא כי אם יכשל המו"מ עם ישראל אין להוציא מכלל חשבון כל תגובה פלסטינית, ובכלל זה הכרזת עצמאות חד-צדדית או הסלמה באלימות (סמא’, 2 בספטמבר). גוף המתקרא " הקבוצה הפלסטינית למחקרים אסטרטגיים ", המונה 30 אנשי אקדמיה פלסטינים, פרסם מחקר כי אם ייכשל המו"מ תגדל התמיכה הציבורית ברעיון המדינה הדו-לאומית (אלחיאת אלג’דידה, 4 בספטמבר).

הזירה הפנים-פלסטינית

נמשכת פעילות אינטנסיבית של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נגד מוסדות חמאס ביהודה ושומרון

   מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ממשיכים בפעילות אינטנסיבית נגד מוסדות חמאס ביהודה ושומרון. מקור בכיר ברשות הפלסטינית מסר כי הרשות החרימה באוגוסט 2008 סכום כולל של 2.2 מליון דולר . ראש מנגנון הביטחון המסכל בראמאללה, אכרם רג’וב , אמר כי הנשק והכסף בידי חמאס, נחשבים ע"י מנגנוני הביטחון ככלי הנועד לביצוע הפיכה נגד הרשות. לכן, לדבריו, המנגנונים ימשיכו "להחרים את נשקה ולייבש את מקורותיה הפיננסיים (של חמאס) כדי למנוע הישנות הפיכה". הוא הוסיף ואמר: "חמאס אינה התנועה שהייתה לפני ההפיכה בעזה… היא הפכה לתנועה מהפכנית ששואפת להשתלט על הרשות ומוסדותיה בכוח מזוין, ולכן, נסיר מעליה את כוחה".

   "מקור בטחוני" אחר ברשות הפלסטינית אמר כי מנגנוני הביטחון עוקבים אחר הערוצים הפיננסיים של חמאס ופועלים לייבשם , וכי בין השאר נעצרו סוחרים וחלפני כספים המעורבים בהעברת סכומי כסף לחמאס. לדבריו: " חמאס מעבירה כספים מחו"ל באמצעות מוסדות מסחר שפתחה , ויש לה סניפים בחו"ל המקלים על העברת הכספים ". כמו כן, קיימת מעורבות של יבואנים בתשלום לפעילי התנועה ב"פנים", עליה הם מרוויחים סכומי כסף גדולים. חמאס, לדבריו, עשתה שימוש בוועדות הצדקה באופן נרחב, לצורך העברת כספים אליה (אלחיאת, 4 בספטמבר).

   חמאס מצידה פרסמה "ספר שחור" הסוקר את פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד מוסדותיה ביהודה ושומרון (ערוץ אלג’זירה, 31 באוגוסט). לדברי חמאס, הספר מתעד את הפגיעות במוסדות שונים כגון מוסדות חינוך ותרבות והוא חותר להבליט את "התפקיד המפוקפק" של ממשלת סלאם פיאצ’ בפירוק אגודות צדקה, חברה ותרבות בגדה. "הספר השחור" מאשים את אמצעי התקשורת של הרשות הפלסטינית בהטיית דעת הקהל וסילוף העובדות, ומתעד פגיעה בכלי התקשורת ביהודה ושומרון (כל זאת כאשר חמאס סגרה לאחרונה מוסדות אזרחיים של פת"ח ברצועת עזה והיא ממשיכה להגביל את חופש הדיווח של פעילות כלי התקשורת ברצועה).

מתיחות בין חמאס לפת"ח בעקבות ירי לעבר ציר חמאס בגדה

   ב- 3 בספטמבר נורתה אש לעבר רכבו של חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, חאמד אלביתאוי , סמוך למסגד בעיר שכם (אתר טלוויזיית שכם, 3 בספטמבר). בחמאס הטילו את האשמה על פת"ח ועל מנגנוני הביטחון שלה. דובר חמאס סאמי אבו זהרי אמר כי "פשעים אלו מתבצעים במסגרת חלוקת תפקידים עם הכיבוש" ואיים כי תנועת פת"ח תשלם מחיר כבד "אם תמשיך במעשי הבריונות הללו" (3 בספטמבר, Palestine-info). עורך עיתון פלסטין המקורב לחמאס, מצטפא אלצואף, כתב במאמר כי אירוע הירי מקרב את הגדה צעד נוסף לפני פיצוץ. הוא הוסיף כי מה שקורה בגדה הוא העתק של מה שקרה ברצועת עזה… וכי לא הנשק של חמאס הוא שהכריע בעזה ויכריע גם בגדה, אלא ההתנהגות של הפת"ח (עיתון פלסטין, 5 בספטמבר).

נמשכת שביתת האיגודים המקצועיים ברצועת עזה

   "איגוד המקצועות הרפואיים" ו"התאחדות המורים הכללית" הכריזו כי החליטו להאריך בשבוע נוסף את השביתה ברצועת עזה (פאל טודיי, 2 בספטמבר). לדברי בסאם זכרנה, יו"ר איגוד עובדי השירות הציבורי, ההחלטה הינה על רקע התנכלויות משטרת חמאס לשובתים ואי כיבודם את זכות השביתה (סוכנות מען, 3 בספטמבר). על פי דיווחים השביתה כוללת את כל מוסדות החינוך והבריאות ברצועת עזה, למעט טיפול נמרץ בבתי החולים (סוכנות ופא, 3 בספטמבר). חמאס מצידה, מנסה לדכא בכוח את השביתה , תוך הפעלת איומים ואלימות (סוכנות ופא, 3 בספטמבר).

מתחים בין החמאס לבין "צבא האומה", קבוצת טרור המזדהה עם אלקאעדה

   ב-1 בספטמבר פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כתבה אודות אימונים של כ-25 פעילי טרור מארגון " צבא האומה ", המזוהה עם אלקאעדה 1. בראש המתאמנים עמד אבו חפץ אלמקדסי , מנהיג הארגון, שבעבר נעצר מספר פעמים ע"י חמאס. אלמקדסי התבטא כי ארגונו מסתמך על תרומות תושבי רצועת עזה. הוא הוסיף כי "צבא האסלאם" ילחם בישראל וב"כופרים" עד להשלטת האסלאם על פני האדמה תוך מתיחת ביקורת על חמאס (רויטרס, 1 בספטמבר).

   בעקבות זאת עצר החמאס ב-4 בספטמבר את אבו חפץ אלמקדסי. "צבא האומה" פרסם הודעה לעיתונות בה אישר את דבר מעצרו. בהודעה נמתחה ביקורת על שהחמאס מסרבת להחיל את ההלכה האסלאמית (השריעה) ברצועת עזה ועל כך שהוא הסכים ל"הרגעה" עם ישראל. ההודעה מאיימת כי אם לא ישוחרר אלמקדסי מייד "נמצא דרכים ושיטות אחרות". אולם פעילי הארגון, במסיבת עיתונאים בח’אן יונס, הכחישו כי בדעתם להשתמש בכוח על מנת לשחרר את מנהיגם (אלערביה, 8 בספטמבר).

אבו חפץ אלמקדסי בראיון לערוץ אלערביה
אבו חפץ אלמקדסי בראיון לערוץ אלערביה בכתבה בה נראים פעילי הארגון באימונים
(ערוץ אלערביה, 2 בספטמבר)


1 לפרטים נוספים אודות צבא האומה ראו לקט מידע: "ארגון בשם "צבא האומה ירושלים" מהווה שלוחה קדמית נוספת של הג’האד העולמי ברצועת עזה. בשנה האחרונה, בעיקר לאחר השתלטות חמא"ס על הרצועה, חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים גם המבצעית) של ארגונים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי "

לראש העמוד