חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 באפריל – 1 במאי 2012)

ארבעה מטענים, שנחשפו על ידי חיילי צה''ל במעבר בקעות

ארבעה מטענים, שנחשפו על ידי חיילי צה''ל במעבר בקעות

עזת רשק

עזת רשק

ח'אלד משעל נועד עם מזכ

ח'אלד משעל נועד עם מזכ"ל הליגה הערבית במצרים

ביקור אבו מאזן בתוניס (ופא, 29 באפריל 2012)

ביקור אבו מאזן בתוניס (ופא, 29 באפריל 2012)

  • נמשך ירי רקטות לעבר הנגב המערבי. בשבוע החולף אותרו שתי נפילות. ביהודה ושומרון בלטו ניסיונות הברחה של אמצעי לחימה דרך מחסומי כוחות הביטחון (מטעני חבלה נחשפו ליד מחסומי בקעות ואלחוארה).
  • בבתי הסוהר בישראל שובתים 1,450 אסירים פלסטינים. לצורך דיון בדרישותיהם הוקמה ועדה בשירות בתי הסוהר, הצפויה להודיע על ממצאיה תוך עשרה ימים (NRG, 30 באפריל 2012). אבו מאזן וח'אלד משעל הודיעו, כי בכוונת הרשות הפלסטינית לקדם את הנושא בזירה הבינלאומית ולהעלות את סוגיית האסירים בפני האו"ם. 

ירי רקטות לעבר הנגב המערבי

  • במהלך השבוע נפלו שתי רקטות בנגב המערבי:
  • ב-26 באפריל,יום העצמאות, נפלה רקטה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-30 באפרילנפלה רקטה בשטח פתוח סמוך לשדרות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי

       הערות: * סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב ההסלמה האחרון.

                     **בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

                    ***בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

כוח צה"ל חשף מטעני חבלה

  • לאחרונה רבו המקרים בהם אותרו במחסומי כוחות הביטחון ניסיונות להבריח אמצעי לחימה מאולתרים:
  • ב-24 באפריל (ערב יום הזיכרון) נתפסו ארבעה מטענים מאולתרים במעבר בקעות. בשעות הצהרים המאוחרות הגיעו שני פלסטינים למחסום, הממוקם צפונית ליריחו ומזרחית לשכם, שברשותם שקית חשודה. בבדיקה שערכו החיילים במעבר נמצאו בשקית ארבעה מטענים. שני החשודים הגיעו ככל הנראה מאזור שכם בכלי רכב, שהביא אותם סמוך למעבר, אותו ביקשו לחצות רגלית.
  • ב-28 באפריל בשעות הערב עצר כוח צה"ל ליד מחסום אלחוארה (דרומית לשכם) פלסטיני שנשא על גופו שני מטעני חבלה. הפלסטיני הועבר לחקירה. שני המטענים פוצצו.

בחירות לאגודות הסטודנטים באוניברסיטאות יהודה ושומרון

  • לאחרונה התקיימו בחירות לאגודות הסטודנטים באוניברסיטאות ברחבי יהודה ושומרון. ברבות מהאוניברסיטאות זכו סיעות המזוהות עם פתח לרוב גדול. כך למשל זכתה הזרוע הסטודנטאלית של פתח בבחירות באוניברסיטת אלקדס ב-32 מושבים (מתוך 51 מושבים) (דניא אלוטן, 24 באפריל 2012). באוניברסיטת בית לחם זכו ב-22 מושבים (מתוך 31) ובאוניברסיטה הפוליטכנית בחברון 18 מושבים מתוך 31) (מען, 25 באפריל 2012).
  • בתגובה לתוצאות הבחירות פרסם סאמי אבו זהרי, דובר תנועת חמאס הודעה לפיה בבחירות שנערכו בכמה מהאוניברסיטאות היו זיופים. הוא גם האשים את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בכך, שאיימו על בוחרים שלא להצביע לסיעות אסלאמיות ואף זימנו סטודנטים לחקירות. לדבריו, כל אלה כפו "ניצחון מוגבל של פתח". עוד הוסיף אבו זהרי, כי התנהלות מערכת הבחירות באוניברסיטאות מגבירה את החשש מפני יכולתה של הרשות הפלסטינית לנהל מערכת בחירות כלליות (דף הפייסבוק הרשמי של סאמי אבו זהרי, 30 באפריל 2012). 

נמשך העיסוק בסוגיית האסירים הפלסטינים השובתים רעב

  • על פי מקור מדיני בישראל, מזה כשבועיים שובתים רעב בבתי סוהר בישראל 1,450 אסירים פלסטינים הכלואים בבתי הכלא בישראל. האסירים העמידו שורה של דרישות בפני שירות בתי הסוהר. לצורך דיון בדרישות האסירים הוקמה בשירות בתי הסוהר ועדה, אשר סיימה את עבודתה וצפויה להודיע על ממצאיה תוך עשרה ימים (30 באפריל 2012, NRG).
  • סוגיית שביתת הרעב של האסירים מעסיקה גורמים בכירים ברשות הפלסטינית ובחמאס אשר מפגינים פעלתנות רבה בנושא. במסגרת זאת התקיימה אף שיחת טלפון בין אבו מאזן וח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, במהלכה הדגישו השניים את הצורך לפעול בנושא באפיק הציבורי והדיפלומטי (27 באפריל 2012 Palestine-info).  בנאום שנשא אבו מאזן בפני חברי המועצה המכוננת בתוניס אמר, כי קיבל החלטה לפנות לאו"ם על מנת להעלות את סוגית האסירים. לטענתו קיימים בין ישראל לרשות הפלסטינית הסכמים רשמיים בנוגע לשחרור האסירים (ופא, 30 באפריל 2012).
  • בחמאס הוצגו דרישות האסירים וביניהן הוצאתם מבידוד והשבת פריווילגיות מהן נהנו בעבר, כהסכמות שלא כובדו במסגרת עסקת שליט (28 באפריל 2012 Palestine-info). סוגית האסירים גם עמדה במרכז השיחות שניהלה משלחת מטעם הנהגת חמאס, בראשות ח'אלד משעל, עם בכירים מצריים בקהיר. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר פגישתו עם שר החוץ המצרי אמר ח'אלד משעל, כי הם הסכימו על עמדה פלסטינית אחידה בעניין המאמץ הפלסטיני סביב סוגיית האסירים הפלסטינים וכי הרשות הפלסטינית תקדם את הסוגיה בזירה הבינלאומית על מנת להפעיל לחץ על ממשלת ישראל (אלג'זירה, 29 באפריל 2012). בו בזמן בכירים בתנועת חמאס ובג'האד האסלאמי בפלסטין שבו וקראו לחטיפת חיילים ישראליים (סמא, 25 באפריל 2012).
  • עזאת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא לארגוני זכויות אדם ולאמצעי התקשורת לראיין את גלעד שליט על מנת לשמוע ממנו על יחסה של הזרוע הצבאית של חמאס במהלך תקופת שהותו ברצועה. לטענתו הדבר יחשוף את הפער, שבין יחסה של חמאס כלפיו לבין יחסה של ישראל כלפי האסירים הפלסטינים (הערה: זוהי השוואה מופרכת. מחבלים פלסטינים האסורים בישראל נאסרו בהתאם להחלטה שיפוטית, לאחר שניהלו הליך משפטי וזכו לייצוג משפטי. גלעד שליט, לעומת זאת, על פי דיווחים בתקשורת, הוחזק בבידוד ובתנאים קשים. לגלעד שליט לא הותר לקיים כל קשר עם הצלב האדום ועם העולם החיצון. כל זאת תוך התעלמות מוחלטת של חמאס מהנורמות הבינלאומיות המקובלות המבוססות, בין השאר, על אמנת ג'נבה השלישית מ-1949).

עזת רשק
עזת רשק (29 באפריל 2012, http://www.palestine-info.co.uk)

ח'אלד משעל במצרים

  • ח'אלד משעלראש הלשכה המדינית של חמאס עמד בראש משלחת מדינית המבקרת במצרים המשלחת נועדה ראשי המודיעין הכללי של מצרים ועם ראשי הליגה הערבית. על פי סאמי ח'אטר חבר הלשכה המדינית של חמאס, עמדו על הפרק בפגישות שלושה נושאים עיקריים:
  • שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים הנמצאים בבתי הכלא הישראליים.
  • הפיוס עם פתח
  • שיקום רצועת עזה

ח'אלד משעל נועד עם מזכ"ל הליגה הערבית במצרים
ח'אלד משעל נועד עם מזכ"ל הליגה הערבית במצרים
(29 באפריל 2012, http://www.palestine-info.co.uk)

  • במקביל יצאה מרצועת עזה משלחת, שכללה חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס בראשות אחמד בחר לביקור בקהיר, דרך מעבר רפיח, על מנת לקחת חלק בשיחות המתנהלות בין ח'אלד משעל ובין גורמי ביטחון מצריים. ממצרים אמורה המשלחת להמשיך לביקור בבחריין  (מען, 28 באפריל 2012).

טרם נפתר משבר הדלק ברצועת עזה

  • למרות הגעתה של ספנת הדלק מקטר למצרים, טרם נפתר משבר האנרגיה ברצועת עזה. טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס אמר, כי הספינה עוגנת במצרים מזה כשבוע אולם לדבריו הדלק טרם הגיע לרצועה בשל "מספר בעיות". אלנונו קרא למצרים להקל על הכנסת הדלק לרצועה על מנת לאפשר לתחנת הכוח לפעול (אלקדס, 25 באפריל 2012). גם מחמד עוצ', שר החוץ בממשל חמאס פנה לשלטונות מצרים להתערב על מנת לאפשר הכנסת הדלק דרך מעבר רפיח ולא דרך מעבר כרם שלום כפי שתוכנן (פלסטין און ליין, 28 באפריל 2012).  
  • במקביל הודיעה מצרים, כי תחל לייצא גז טבעי לרצועת עזה. לצורך זה יונח צינור באורך של כ-30 ק"מ מהגבול המצרי פלסטיני. לדברי המצרים בני השבטים בסיני, אשר פוצצו את צינור הגז הנוכחי המוביל גז גם לישראל כבר 14 פעמים, הביעו נכונות לסייע להנחת הצינור עבור הפלסטינים (אלחקיקה אלדוליה, 25 באפריל 2012).  

פגישה בין אבו מאזן וסלאם פיאצ'

  • אבו מאזן,יו"ר הרשות הפלסטינית, נפגש ב-24 באפריל עם סלאם פיאצ' ראש הממשלה. זוהי  פגישתם הראשונה מאז סירובו של פיאצ' להגיע למעמד מסירת האיגרת הפלסטינית לראש ממשלת ישראל (17 באפריל). דווח, כי נושא השיחה היה בעיקר השינויים הצפויים בממשלת הרשות  (אלקדס, 26 באפריל 2012).
  • על פי הנמסר, העניק אבו מאזן במהלך הפגישה אישור לסלאם פיאצ' לבצע שינויים בממשלתו. מדובר  בעיקר על מינויו של נביל קסיס, נשיא אוניברסיטת ביר זית לשעבר,כשר האוצר והותרת סלאם פיאצ' בתפקיד של ראש ממשלה בלבד.  כמו כן דובר על החלפת מספר שרים (מען, 30 באפריל 2012).

פעילות מדינית של אבו מאזן

  • אבו מאזןמקיים בימים אלה ביקור מדיני במדינות צפון אפריקה במסגרת זאת הגיע לתוניס לביקור בן ארבעה ימים. במהלך הביקור נועד אבו מאזן עם מחמד מנצף אלמרזוקי, נשיא תוניס, ודן עימו בעמדה הפלסטינית בדבר חידוש המשא ומתן עם ישראל, אפשרות חידוש פניתם של הפלסטינים לאו"ם בדרישה לקבל הכרה בינלאומית, וסוגיית הפיוס הפנים-פלסטינית (אלאיאם, 29 באפריל 2012).  מתוניס צפוי אבו מאזן צפוי להמשיך ללוב.

ביקור אבו מאזן בתוניס (ופא, 29 באפריל 2012)
ביקור אבו מאזן בתוניס (ופא, 29 באפריל 2012)

תגובות להחלטת ממשלת ישראל להסדיר מעמד המאחזים

  • הודעת ממשלת ישראל בדבר החלטתה להסדיר את מעמדם של שלושה מאחזים (סנסנה, רחלים וברוכין) עוררה ביקורת קשה ברשות הפלסטינית. נביל אבו רדינה, דובר נשיאות הרשות הפלסטינית גינה (24 באפריל) את ההחלטה וקרא לממשלת ישראל להפסיק את "פעולותיה החד-צדדיות". הוא הוסיף, כי הנהגת הרשות ממתינה לתשובה הישראלית הרשמית לאיגרת ואם זו לא תהיה רוח הדברים "האופציות תהיינה פתוחות" (ופא, 24 באפריל 2012).
  • צאא'ב עריקאת,חבר הועד הפועל של אש"ף ואחראי תיק המשא ומתן בארגון, אמר כי החלטת ממשלת ישראל היא "הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי" ועל ממשלת ישראל לבחור בין שלום להתנחלויות. צאא'ב עריקאת הוסיף, כי הפלסטינים בוחנים אפשרות לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי לקדם החלטה המגנה את ההתנחלויות ואת מתן הלגיטימציה להתנחלויות או להקמת התנחלויות חדשות (רדיו קול פלסטין, 24 באפריל 2012).  

יום הנכבה

  • נמשכת ההתארגנות הפלסטינית לאירועי ציון "יום הנכבה" (15 במאי). מחמד עליאן, מתאם הועדה הלאומית העליונה (גוף ביהודה ושומרון העוסק בהיערכות לקראת האירועים) אמר, כי העצרת המרכזית תתקיים בכיכר יאסר ערפאת ברמאללה בה יהיו נאומים ומופעים. לדבריו מעבר להפגנות, עצרות ותהלוכות יתקיימו פעילויות מקומית שמטרתן "להשריש את תרבות השיבה" בקרב הדור הצעיר (רדיו קול פלסטין, 30 באפריל 2012). לא ברורה לנו, בשלב זה מידת ההיענות הפלסטינית לאירועים המתוכננים.
  • הועדה העליונה מטעם אש"פ אישרה שורה של פעילויות שיתקיימו סביב יום זה  ברצועת עזה בניהן תערוכות צילומים, הקרנת סרטי תעודה תהלוכות והפגנות. כמו כן הוחלט על קיום תהלוכה מרכזית בעיר עזה ב-15 במאי בהשתתפות כלל הארגונים הפלסטינים (מען, 29 באפריל 2012).
  • בשלב זה לא ידוע לנו האם הפעילויות המתוכננות כוללות צעדות לעבר גבולות ישראל עם מדינות ערב, כפי שהיה באירועי "יום הנכבה" בשנה שעברה.

כוונה לקיים מטסים נוספים

  • מארגני המטס הודיעו, כי בכוונתם לארגן ב-23 באוגוסט 2012 קמפיין נרחב , לסולידאריות עם העם הפלסטיני ובתגובה לתגובה הישראלית נגד "הפעילות הבינלאומית" (קרי, מטס ההתרסה שהתקיים ב-30 במרץ). בין הארגונים המשתתפים כ-23 מוסדות פלסטינים ו-15 פעילים בינלאומיים, אשר קראו לפעילים ברחבי העולם לקחת חלק בקמפיין ולהגיע ליהודה ושומרון (25 באפריל 2012, אתר Airflotilla3). 

1 נכון ל-1 במאי 2012.