חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (14 – 20 ביולי 2021)

התקשורת הפלסטינית הבליטה את כניסתם של מבקרים יהודים למתחם הר הבית (ופא, 18 ביולי 2021).

התקשורת הפלסטינית הבליטה את כניסתם של מבקרים יהודים למתחם הר הבית (ופא, 18 ביולי 2021).

כלי הרכב שנפגע סמוך לשער שכם (איחוד הצלה, 19 ביולי 2021)

כלי הרכב שנפגע סמוך לשער שכם (איחוד הצלה, 19 ביולי 2021)

ההזמנה הקוראת לסטודנטים להגיע לביקור אצל משפחת מנתצר שלבי (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 12 ביולי 2021)

ההזמנה הקוראת לסטודנטים להגיע לביקור אצל משפחת מנתצר שלבי (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 12 ביולי 2021)

מעל ל-100 אלף מתפללים מוסלמים בהר הבית לרגל תפילת חג הקורבן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 20 ביולי 2021).

מעל ל-100 אלף מתפללים מוסלמים בהר הבית לרגל תפילת חג הקורבן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 20 ביולי 2021).

כרזת תמיכה בחמאס ובמחמד צ'יף בהר הבית (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 ביולי 2021)

כרזת תמיכה בחמאס ובמחמד צ'יף בהר הבית (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 ביולי 2021)

טקס קבלת הכבאית (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2021)

טקס קבלת הכבאית (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2021)

אבו מאזן בפגישה עם פראס מלחם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 15 ביולי 2021)

אבו מאזן בפגישה עם פראס מלחם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 15 ביולי 2021)

אבו מאזן נפגש עם משלחת של תושבים משכונות שיח' ג'ראח וסלואן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 14 ביולי 2021)

אבו מאזן נפגש עם משלחת של תושבים משכונות שיח' ג'ראח וסלואן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 14 ביולי 2021)

  • אירועים בהר הבית: ב-18 ביולי 2021, יום תשעה באב, עלו למעלה מאלף יהודים להר הבית תחת אבטחת כוחות משטרה. שעות מספר לפני פתיחת הר הבית לעליית יהודים, התעמתו פלסטינים שהיו במקום עם כוחות המשטרה. עליית המתפללים היהודים להר הבית (“הסתערות המתנחלים”) עוררה זעם רב בקרב הפלסטינים שראו בכך הפרת הסטטוס קוו בהר הבית ופרובוקציה ישראלית. ירדן, תורכיה ומצרים הצטרפו גם הן לגינויים על העלייה שמהווה מבחינתן הפרה של המצב ההיסטורי המשפטי והבינלאומי הקיים באלאקצא. גם בנציגות האיחוד האירופאי בשטחים הפלסטינים הביעו דאגה לנוכח האירוע.
  • יהודה ושומרון: כוחות הביטחון עצרו כמה עשרות פעילי תא חמאס באגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, אשר הגיעו במאורגן לבקר בביתו של המחבל מנתצר שלבי בתרמסעיא, שלאחרונה נהרס על ידי כוחות הביטחון הישראליים לדברי כוחות הביטחון, חלק מהעצורים עסקו באופן ישיר בפעילות טרור. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים, ישובים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. השבוע בלטו אירועי יידוי אבנים במזרח ירושלים.
  • רצועת עזה: מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, עזב את רצועת עזה לאחר ביקור בן כמה ימים. הביקור התקיים במסגרת מסע דילוגים בין ישראל והצד הפלסטיני במטרה למצוא פתרון לסוגיית העברת כספי המענק הקטרי לרצועה. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, וזיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ברכו את נשיא איראן הנבחר אבראהים ראיסי. ראיסי הדגיש בדבריו כי הקשר בין איראן ל”התנגדות” ולעם הפלסטיני הינו קשר אסטרטגי מבוסס. לגבי סבב הלחימה האחרון, אמר כי הניצחון במערכה פתח דף חדש מול ישראל וכי “ההתנגדות” מהווה אפשרות אסטרטגית לפתרון הסוגיה הפלסטינית.
  • ברשות הפלסטינית: נמשכים המגעים עם ארה”ב. מחמד אשתיה, נפגש עם האדי עמר, עוזר שר החוץ של ארה”ב לענייני ישראל הפלסטינים ותהליך השלום. בעקבות ביקור האדי עמר הודיעה אונר”א, כי נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין אונר”א לארה”ב במסגרתו תעניק ארה”ב סכום של 135.8 מיליון דולרים נוספים לסוכנות.
  • קורונה: משרד הבריאות ברשות הפלסטינית העביר כ-110,000 חיסונים לרצועת עזה. סין ומצרים החליטו לתרום לרצועה במשותף 500,000 מנות חיסון.

אירועי תשעה באב בהר הבית

  • ב-18 ביולי 2021, יום תשעה באב, עלו למעלה מאלף יהודים להר הבית תחת אבטחה כבדה של כוחות משטרה. ערב תשעה באב, קראה חמאס לציבור הפלסטיני להגיע בהמוניו למסגד אלאקצא כדי לבצע פעולות “רבאט” (שמירה והגנה) בשטח המסגד. היא גם קראה לפלסטינים ברצועה “להשאיר את האצבע על ההדק” (שהאב, 16 ביולי 2021). במקביל, פרסמו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין אזהרות לישראל שלא תבחן את “עמידתה האיתנה של ההתנגדות” (פלסטין אליום, 16 ביולי 2021). שעות מספר לפני פתיחת הר הבית לעליית יהודים, התעמתו פלסטינים שהיו במקום עם כוחות המשטרה. השוטרים נכנסו למתחם הר הבית ופיזרו את מפרי הסדר.
מוסלמים מנקים את מתחם הר הבית ומפנים אבנים שהושלכו לעבר כוחות משטרה במהלך העימותים 
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 18 ביולי 2021)
      מוסלמים מנקים את מתחם הר הבית ומפנים אבנים שהושלכו לעבר כוחות משטרה במהלך העימותים 
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 18 ביולי 2021)
מוסלמים מנקים את מתחם הר הבית ומפנים אבנים שהושלכו לעבר כוחות משטרה במהלך העימותים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 18 ביולי 2021)
 התקשורת הפלסטינית הבליטה את כניסתם של מבקרים יהודים למתחם הר הבית (ופא, 18 ביולי 2021).     קריקטורה המזהירה מפני נפיצות המצב בהר הבית (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 18 ביולי 2021)
מימין: התקשורת הפלסטינית הבליטה את כניסתם של מבקרים יהודים למתחם הר הבית (ופא, 18 ביולי 2021). משמאל: קריקטורה המזהירה מפני נפיצות המצב בהר הבית (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 18 ביולי 2021)
  • במקביל, נרשמו הפרות סדר במספר אזורים ושכונות במזרח ירושלים. באזור שער שכם היו הפרות סדר חמורות במסגרתן יידו הפלסטינים אבנים לעבר כלי רכב שחלפו במקום. שלושה בני משפחה, ביניהם תינוק, שהיו באחד מכלי הרכב, נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי. כמו כן, נגרם נזק למספר כלי רכב (דוברות משטרת ירושלים, 18 ביולי 2021). בשכונת אלטור יידו פלסטינים אבנים לעבר כלי רכב ישראליים. נהג כלי רכב נפצע באורח קל לאחר ששמשת כלי הרכב שלו התנפצה (דוברות המשטרה, 18 ביולי 2021).
  • עליית המתפללים היהודים להר הבית (“הסתערות המתנחלים” כלשונם) עוררה זעם רב בקרב הפלסטינים שראו בכך הפרת הסטטוס קוו בהר הבית ופרובוקציה ישראלית. משרד החוץ והמהגרים ברשות הביע דאגה לנוכח האירועים. ירדן, תורכיה ומצרים הצטרפו גם הן לגינויים על העלייה שמהווה, לדעתם, הפרה של המצב ההיסטורי המשפטי והבינלאומי הקיים באלאקצא. גם בנציגות האיחוד האירופאי בשטחים הפלסטינים הביעו דאגה.
  • להלן התבטאויות של גורמים פלסטינים בנושא:
    • לשכת אבו מאזן פרסמה גינוי חריף המזהיר מפני הסלמה ישראלית מסוכנת “עם הסתערות המתנחלים לעבר רחבת מסגד אלאקצא תחת הגנה של כוחות הכיבוש, במקביל לסגירת העיר העתיקה בפני הפלסטינים”. לדברי ההודעה, הדבר מהווה איום מסוכן על הביטחון והיציבות והתגרות ברגשות הפלסטינים. לשכת אבו מאזן הטילה את האחריות להסלמה על ממשלת ישראל בציינה שהפרובוקציות הישראליות הן “קריאת תגר” על הדרישות האמריקאיות שקראו לשמור על הסטטוס קוו הקיים בירושלים (ופא, 18 ביולי 2021).
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, קרא לקהילה הבינלאומית לעצור את הפרות ישראל המהוות התגרות ברגשות המוסלמים ואיום על הביטחון, השלום והיציבות באזור ובעולם כולו, והפרה של הההסכמות הנהוגות מאז 1967 (סוא, 18 ביולי 2021).
    • חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, ציין בחשבון הטוויטר שלו כי “ההסתערות” על מסגד אלאקצא הינה החלטה פוליטית ישראלית שנועדה לבסס את נוכחות “הכיבוש” ומספקת אינדיקציות מסוכנות בנוגע לכיוון אליו הולכת הממשלה החדשה בישראל (ופא, 18 ביולי 2021).
    • מחמוד אלהבאש, יועץ אבו מאזן לענייני דת, הדגיש שלישראל (“מדינת הכיבוש”) אין שום זכות דתית, היסטורית, או משפטית על חלק מירושלים או ממסגד אלאקצא וכי הניסיונות לכפות חלוקה במתחם ייכשלו. הוא דרש מהמוסדות הבינלאומיים וממועצת הביטחון של האו”ם להטיל סנקציות על ישראל בגין “פשעי המלחמה” שהיא מבצעת בירושלים ובמיוחד “התוקפנות” המתמשכת נגד מסגד אלאקצא (ופא, 18 ביולי 2021).
    • גם בחמאס הגיבו בחריפות. בהודעה שפרסם מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, נמסר שעמדתה של חמאס ברורה וכי פגיעה במסגד אלאקצא והמשך הפריצה אליו יגררו תגובות אלימות מצד “ההתנגדות”. הוא קרא לבני העם הפלסטיני להתקדם לכיוון ירושלים, לעמוד על המשמר ברחבת אלאקצא ובסמטאות העיר העתיקה ולהתמיד בהתגייסות לקראת חג הקורבן (פורום חמאס, 18 ביולי 2021).
    • טארק סלמי, דובר הג’האד באסלאמי בפלסטין, אמר כי מערכת “חרב ירושלים” (“שומר החומות”) לא תיפסק וכי העם הפלסטיני מוכן להגן על מסגד אלאקצא ועל ירושלים בכל מחיר (פלסטין אליום, 19 ביולי 2021).
תגובה לדברי ראש ממשלת ישראל
  • לאחר האירועים בהר הבית, הודה נפתלי בנט, ראש הממשלה, למשטרה על “שמירת חופש הפולחן ליהודים בהר הבית”. לאחר שההודעה עוררה זעם רב בקרב המוסלמים, הבהירו גורמים בלשכת ראש הממשלה כי מדובר בבחירת מילים לא נכונה וכי אין שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. אבו מאזן מיהר לפרסם הודעה בה ציין, כי הוא מתנגד באופן מוחלט להצהרות ראש הממשלה נפתלי בנט לפיהן יש לשמור על חופש הדת של היהודים והמוסלמים במסגד אלאקצא. בהודעה מטעמו נמסר, כי הצהרה זו היא בבחינת הסלמה שתהפוך למאבק דתי מסוכן, וכי האחריות על ההסלמה מוטלת על ישראל (ופא, 19 ביולי 2021).
מעצר פעילי חמאס
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו כמה עשרות פעילי תא חמאס באגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית. הפעילים נעצרו בתרמוסעיא שמצפון לראמאללה לאחר שהגיעו לבקר בביתו של המחבל מנתצר שלבי, שנהרס על ידי כוחות הביטחון הישראליים. לדברי כוחות הביטחון הישראליים חלק מהעצורים עסקו באופן ישיר בפעילות טרור שכללה העברות כספים, הסתה וארגון פעילות חמאס ביהודה ושומרון. העצורים הועברו לחקירה (דובר צה”ל 14 ביולי 2021). חמאס גינתה את מעצרם של עשרות פעילים מאוניברסיטת ביר זית על ידי ישראל וציינה שהפעילים נעצרו בעת שערכו ביקור בבית שנהרס על ידי כוחות הביטחון הישראליים (אתר חמאס, 15 ביולי 2021).
  • הביקור בבית המחבל אורגן על ידי תא חמאס (כתלה) של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, אשר פרסם הזמנה רשמית בה נכתב כי הסטודנטים מוזמנים לקחת חלק בביקור אצל “משפחת הגיבור מבצע פעולת (צומת) זעתרה (תפוח) ההרואית” בקריאה צוין גם: “נוכחותכם [היא] חובה לאומית” (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 12 ביולי 2021).
  • ב-14 ביולי 2021 הגיעה משלחת הסטודנטים לתרמוסעיא. הם הצטלמו סמוך להריסות בית המחבל, הניפו דגלי חמאס, ונשאו תמונה של מנתצר שלבי עם לוגו של הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת ביר זית. על בית המחבל נתלו דגלי חמאס ושלט גדול עליו תמונת שלבי מעליה נכתב: “האסיר הגיבור מנתצר שלבי. מבצע פעולת מחסום זעתרה (תפוח)”. בתמונה מופיעים פעילי חמאס צבאיים וכתוב “חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות”). יום למחרת, ב-15 ביולי 2021, בעקבות מעצר חבריהם ע”י כוחות צה”ל, הגיעו סטודנטים נוספים הצטלמו סמוך להריסות הבית כשהם אוחזים בתמונת חבריהם שביקרו במקום יום קודם לכן (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 15 ביולי 2021).
  • נראה כי מנתצר שלבי, אזרח ארה”ב, שביצע את פיגוע הירי בצומת תפוח בו נהרג צעיר ישראלי ושניים נפצעו, היה מקורב לחמאס. לאחר הריסת ביתו התקשרו לבני משפחתו פעילי חמאס בכירים (ח’אלד משעל, צאלח אלעארורי) כמו כן נערך כאמור בכפרו ביקור של חברי תא הסטודנטים של חמאס. מה שעוד מחזק את ההנחה כי היה מקורב לחמאס היא העובדה שלא ידוע לנו על התייצבות של גורמים ברשות ובפתח לצד המשפחה.
משלחת הסטודנטים בביקור ב-14 ביולי 2021 במקום הונפו דגלי חמאס (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 15 ביולי 2021).     פעילי הגוש האסלאמי מצטלמים סמוך לבית המחבל מנתצר שלבי, לאחר מעצר חבריהם ע"י כוחות צה"ל ומציגים את התמונה מביקור חבריהם במקום יום קודם לכן (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 15 ביולי 2021)
מימין: משלחת הסטודנטים בביקור ב-14 ביולי 2021 במקום הונפו דגלי חמאס (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 15 ביולי 2021). משמאל: פעילי הגוש האסלאמי מצטלמים סמוך לבית המחבל מנתצר שלבי, לאחר מעצר חבריהם ע”י כוחות צה”ל ומציגים את התמונה מביקור חבריהם במקום יום קודם לכן (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 15 ביולי 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים, ישובים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. בלטו אירועי יידוי אבנים במזרח ירושלים בהם נפצעו מספר בני אדם. להלן אירועים בולטים:
    • 19 ביולי 2021: פלסטינית חמושה בסכין הסגירה עצמה לכוחות הביטחון בצומת אריאל. במהלך האירוע בוצע נוהל מעצר שכלל ירי באוויר. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 ביולי 2021).
    • 19 ביולי 2021: בפעילות יזומה של כוחות הביטחון הישראליים נתפסו אמצעי לחימה ביטא (דרומית לחברון) ובכלל זה שני רובים מסוג 16-M, מחסניות וכמות גדולה של תחמושת (דוברות משטרת ישראל, 19 ביולי 2021). בנוסף נעצרו מספר פלסטינים החשודים בהחזקת נשק בלתי חוקי ובשימוש בו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 ביולי 2021).
    • 18 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין יקיר לעמנואל. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 ביולי 2021).
    • 18 ביולי 2021: עשרה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן סמוך לביתר עילית(דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 ביולי 2021).
    • 15 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת יקיר הקטנה (צפונית מערבית לאריאל). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 ביולי 2021).
    • 14 ביולי 2021: בפעילות כוחות הביטחון בשכונת סלואן בירושלים, זוהו מספר רעולי פנים שיידו אבנים ובקבוקי תבערה וירו זיקוקים לעבר כלי רכב. הכוחות עצרו שני חשודים והם הועברו לחקירה (דוברות משטרת ישראל, 14 ביולי 2021).
    • 14 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש ירושלים-מעלה אדומים. נהג האוטובוס נפצע באורח קל מרסיסים ופונה לבית החולים (הצלה ללא גבולות, 14 ביולי 2021).
    • 14 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב חולפים במזרח ירושלים. כוחות המשטרה פעלו במקום, דווח על שני פצועים באורח קל שנסעו בכלי רכב שנפגע (הצלה ללא גבולות, 14 ביולי 2021).
    • 13 ביולי 2021: אבנים יודו ושלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל סמוך לנגוהות בהר חברון (מערבית לחברון). לא דווח על נפגעים ונזק (הצלה ללא גבולות, 13 ביולי 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

עיד אלאדחא
  • החל מ-20 ביולי 2021 מציינים המוסלמים את עיד אלאדחא (חג הקורבן). קודם לחג הופצו ברשתות החברתיות קריאות למוסלמים להגיע לתפילות במסגד אלאקצא. ביומו הראשון של החג הגיעו למסגד אלאקצא כמאה אלף מוסלמים. במקום הונפו דגלי חמאס ונשמעו קריאות “נקריב את חיינו למען אלאקצא” וקריאות תמיכה במחמד צ’יף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס. במקום גם נתלתה כרזת תמיכה בחמאס עליה נכתבו סיסמאות כגון “אנחנו הגברים של מחמד צ’יף” ו”חרב ירושלים תשחרר את האסירים” (דף הפייסבוק של QUDSN, 20 ביולי 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש, ב-22 במאי 2021, לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי
ירי רקטות בחתך שנתי
ניסיון חדירה לישראל
  • לוחמי צה”ל עצרו ב-15 ביולי 2021 שני פלסטינים שניסו לחצות את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה לשטח ישראל. ברשות השניים לא נמצא כלי נשק והם הועברו לחקירה (דובר צה”ל, 15 ביולי 2021).
סיוע לרצועה
  • משלחת מהאיחוד האירופאי הגיעה לרצועת עזה כדי להתעדכן על המצב ברצועה ובפרט בנושא שיקום הרצועה והמצב ההומניטארי השורר בה לאחר סבב ההסלמה האחרון (אלקדס, 13 ביולי 2021).
  • ארגון הצדקה הירדני ההאשמי שלח שיירת סיוע הומניטארי לרצועת עזה בתיאום עם צבא ירדן . השיירה מנתה 16 משאיות שנשאו תרופות, ציוד רפואי , מזון, ציוד סיעודי ועוד (עמון, 15 ביולי 2021).
  • מנהלת ההג”א בעזה קיבלה כבאית תרומה ממאע”מ, בסיוע ותיאום פתח/מחמד דחלאן. הכבאית נועדה לסייע בחילוץ נפגעים וכיבוי שריפות בבנייני מגורים רבי קומות, וזו הפעם הראשונה מזה 20 שנה שכבאית כזו נכנסת לרצועה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2021).
טקס קבלת הכבאית (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2021)    טקס קבלת הכבאית (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2021)
טקס קבלת הכבאית (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 19 ביולי 2021)
הסיוע הקטרי
  • ב-16 ביולי 2021 עזב מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, את רצועת עזה לאחר ביקור בן מספר ימים. במהלך הביקור נועד אלעמאדי עם הנהגת חמאס ועם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. ביקורו היה במסגרת מסע דילוגים שהוא עורך בין ישראל והצד הפלסטיני במטרה למצוא פתרון לסוגיית העברת כספי המענק מקטר לרצועה (סוא, 16 ביולי 2021).
  • מחמד אלהנדי, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הוא שולל התכנות סבב צבאי נוסף ברצועה בטענה שמצבה של ישראל לא מאפשר זאת. לדבריו, שוקלת עתה ישראל את צעדיה מול הארגונים הפלסטינים בזהירות. אף אחד לא רוצה לחזור לעימות צבאי אך עם זאת ישראל צריכה, בסופו של דבר, למצוא מנגנון להעברת המענק הקטרי לרצועה בציינו שעמדת הרשות לא חשובה במקרה זה (פאל טודיי, 17 ביולי 2021).
הסכמי הרגעה
  • סוכנות מען דיווחה כי לאור ההקלות האחרונות מצד ישראל במעברי הרצועה, פחת הסיכוי להסלמה. על-פי מקורות מצריים המשלחת הביטחונית הישראלית שביקרה לאחרונה במצרים הביעה בפני עמיתיה המצרים תרעומת על כך שמצרים לא מפעילה מספיק לחץ על חמאס ועל שאר הארגונים במטרה להגיע לעסקת חילופי שבויים. על פי הדיווח, התנאים הללו כוללים, בין היתר, סירוב לדרישות חמאס לשחרר אסירים שהורשעו על ידי ישראל במעורבות ברצח חיילים ואזרחים ישראליים (אלערבי אלג’דיד, 17 ביולי 2021).
יחסים עם איראן
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח בטלפון עם נשיא איראן הנבחר אבראהים ראיסי ובירך אותו על נצחונו בבחירות. הניה ציין את הקשרים ההדוקים בין חמאס לאיראן והציג בפניו את תוצאות מערכת “חרב ירושלים” ואת הניצחון שהשיגה “ההתנגדות”. הוא גם הביע תודה לאיראן על תמיכתה בפלסטינים. ראיסי הודה להניה והדגיש כי הקשר בין איראן ל”התנגדות” ולעם הפלסטיני הינו קשר אסטרטגי מבוסס. לגבי סבב הלחימה האחרון, אמר כי הניצחון במערכה פתח דף חדש מול ישראל וכי “ההתנגדות” מהווה אפשרות אסטרטגית לפתרון הסוגיה הפלסטינית (פלסטין אליום, 13 ביולי 2021). גם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שוחח עם ראיסי וברך אותו על ניצחונו בבחירות (אלמיאדין, 13 ביולי 2021).
דף הפייסבוק של סוכנות שהאב הוסר
  • דף הפייסבוק של סוכנות הידיעות שהאב, המקורבת לחמאס, הוסר על ידי הנהלת פייסבוק בשל “דיווחים על הפרת הסטנדרטים של הקהילה”. על פי הנהלת פייסבוק כבר הוסבר בעבר לצוות שהאב שהם לא יאפשרו תמיכה בקבוצות, מנהיגים או פרטים המעורבים באלימות. אתרי האינטרנט הפלסטינים מתחו ביקורת על צעדה של הנהלת פייסבוק. השאם קאסם, ראש מחלקת התקשורת של חמאס בחו”ל, גינה את “הסטנדרטים הכפולים” של הנהלת פייסבוק במאבק שלה בתוכן פלסטיני בזמן שהיא מאפשרת הפצתם של עמודים ישראלים הקוראים לגזענות ולשנאה. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי זוהי עבירה חמורה על חופש הביטוי וציין שההחלטה תואמת את מטרות ישראל בניסיון כושל להשתיק את קולו של העם הפלסטיני (שהאב, 13 ביולי 2021).
יחסי הרשות הפלסטינית עם ארה”ב
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, נפגש ב-13 ביולי 2021 בראמאללה, עם האדי עמר, עוזר שר החוץ של ארה”ב לענייני ישראל הפלסטינים ותהליך השלום. על פי הדיווחים הפגישה התמקדה בנושא הידוק הקשרים בין הרשות לארה”ב, דרישות הרשות מישראל וסוגיית שיקום רצועת עזה. על פי הדיווח, הדגיש אשתיה את הצורך בנקיטת צעדים בוני אמון לפני תחילת תהליך מדיני רציני ובכלל זה ביקש מישראל לאפשר קיום תהליך בחירות במזרח ירושלים כדי שהרשות תוכל להכריז על מועד חדש לקיומן. אשתיה העלה בפגישה סוגיות נוספות כגון קיזוז כספי הסילוקין מצד ישראל, אישור החוק שהציע שר הביטחון בני גנץ על הקפאת הכספים שהרשות מעבירה למשפחות המחבלים[2], הצמצום החד בסיוע החוץ לרשות ועוד. עמר הדגיש שהממשל שוקד על שיפור חיי העם הפלסטיני וחיזוק העשייה המשותפת עם הרשות (ופא, 13 ביולי 2021).
  • אונר”א הודיעה כי במהלך ביקור עמר, נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין אונר”א לארה”ב במסגרתו תעניק ארה”ב סכום של 135.8 מיליון דולרים נוספים לסוכנות. סיוע זה מצטרף לסכום של 150 מיליון דולרים, שהעביר ממשל ביידן באפריל 2021 לסוכנות וסיוע הומניטארי בגובה של 33 מיליון דולרים, שהעבירה ארה”ב לסוכנות במאי 2021, בעקבות מבצע “שומר החומות” (אתר UNRWA, 17 ביולי 2021). יוזכר כי דונלד טראמפ עצר את הסיוע של ארה”ב לאונר”א בתקופת כהונתו והוא חודש על ידי ממשל ביידן.
כינוס המדינות הבלתי מזדהות
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, נאם במסגרת ועידה מקוונת של ארגון המדינות הבלתי מזדהות. בדברים שאמר ציין שהקהילה הבינלאומית נכשלה לקחת אחריות ולגרום לישראל לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי. הוא גינה את “פשעי ישראל”, במיוחד בירושלים, והדגיש את חשיבות הפתרון המדיני בדרכי שלום. הוא גם קרא לאחד את המאמצים כדי לגרום לישראל לקחת אחריות על “פשעיה” המתמשכים נגד העם הפלסטיני (ופא, 14 ביולי 2021).
פגישת אבו מאזן עם יו”ר רשות המטבע הפלסטינית
  • אבו מאזן נפגש בלשכתו עם פראס מלחם, יו”ר רשות המטבע הפלסטינית, וסגנו מחמד מנאצרה. בפגישה מסר פראס מלחם לאבו מאזן את הדו”ח השנתי של רשות המטבע הפלסטינית המסכם את פעילותה בשנת 2020. מלחם הדגיש בפניו את עיקרי הדו”ח והתכניות המוצעות בו לחיזוק ושיפור מערכת הבנקאות הפלסטינית. אבו מאזן שיבח את הפעילות ואת הישגי רשות המטבע הפלסטינית במיוחד בצל התפרצות נגיף קורונה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 15 ביולי 2021).
פגישת אבו מאזן עם משפחות ממזרח ירושלים
  • אבו מאזן נועד בראמאללה עם משלחת של משפחות תושבי שיח’ ג’ראח וסלואן, אשר קיבלו צווי הריסה לבתיהם. בפגישה נכחו מחמוד אלעאלול, בכיר פתח, ופאדי אלהדמי, השר הפלסטיני לענייני ירושלים. אבו מאזן הצהיר בפני המשפחות, כי הוא מתנגד ל”מדיניות הגירוש” של ישראל וכי עניינם עומד בראש סדר היום שלו בפגישותיו, שיחות הטלפון שהוא מקיים ואגרות שהוא שולח למנהיגי העולם. אבו מאזן הדגיש, שלא יאפשר גירוש תושבים פלסטיניים מבתיהם וכי הרשות תתמוך בהם בכל האמצעים העומדים לרשותה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 14 ביולי 2021).
תגובות לפתיחת שגרירות איחוד האמירויות בישראל
  • ב-14 ביולי 2021 חנכו יצחק הרצוג נשיא המדינה ושגריר איחוד האמירויות בישראל, בטקס חגיגי, את שגרירות איחוד האמירויות בישראל. פתיחת השגרירות בישראל עוררה גינויים רבים מצד הפלסטינים אשר טענו, כי היא מהווה הבעת סולידריות עם הפגיעה בעם הפלסטיני ובהיסטוריה שלו. לדבריהם, המדינות המקיימות נורמליזציה עם ישראל הן שותפות לכיבוש (פלסטין אליום, 14 ביולי 2021). חמאס פרסמה הודעה לפיה פתיחת השגרירות מהווה פגיעה גדולה בעם הפלסטיני ובעמי האזור המתנגדים לנורמליזציה עם ישראל. לדברי ההצהרה הפתיחה מעודדת את ישראל להמשיך ב”פשעיה” ויש לעצור התדרדרות זאת (אתר חמאס, 14 ביולי 2021). טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הנורמליזציה עם ישראל היא “בגידה ופשע” (פלסטין אליום, 14 ביולי 2021).
חקירת מותו של נזאר בנאת
  • בראיון שהעניק שעואן ג’בארין, מנכ”ל ארגון אלחק, התייחס לחקירת נסיבות מותו של הפעיל הפוליטי נזאר בנאת לאחר מעצרו על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות. ג’בארין ציין שהרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה סירבו עד כה לשתף פעולה עם ועדת החקירה המשפטית העצמאית שהקימו ארגון אלחק והרשות לזכויות אדם וציין שהוועדה תפרסם את ממצאיה בימים הקרובים. לדבריו, אם לא יועמדו לדין מבצעי הפשע הם יפנו לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). עוד ציין כי התעלמות הרשות הפלסטינית מחוקים ואמנות בינלאומיות תגרום לכך שיתייחסו אליה באו”ם ובמוסדות בינלאומיים כאל “מדינת כיבוש” (פלסטין, 15 ביולי 2021).
  • ב-17 ביולי 2021 נערכה הפגנת מחאה במרכז ראמאללה. המפגינים קראו קריאות גנאי נגד התיאום הביטחוני עם ישראל ואף הניפו שלטים הקוראים להתפטרות מיידית של אבו מאזן וקיום בחירות ברשות הפלסטינית (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 ביולי 2021).
מפגינים במרכז העיר ראמאללה.     שלט מחאה אותו הניפו המפגינים בראמאללה בו קראו להתפטרות אבו מאזן (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 ביולי 2021)
מימין: מפגינים במרכז העיר ראמאללה. משמאל: שלט מחאה אותו הניפו המפגינים בראמאללה בו קראו להתפטרות אבו מאזן (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 ביולי 2021)
פעילות תמיכה והזדהות של האיחוד האירופאי עם הפלסטינים בשטחי C
  • בסוכנות הידיעות ופא של הרשות הפלסטינית התפרסמו תמונות המתעדות ביקור שגרירים וקונסולים ממדינות האיחוד האירופאי המזדהים עם תושבי ח’רבת חמצה אלפוקא באזור טובאס בצפון מזרח בקעת הירדן (ופא, 19 ביולי 2021)[3].
שגרירים וקונסולים של מדינות האיחוד האירופאי מזדהים עם ח'רבת חמצה אלפוקא (ופא, 19 ביולי 2021)      שגרירים וקונסולים של מדינות האיחוד האירופאי מזדהים עם ח'רבת חמצה אלפוקא (ופא, 19 ביולי 2021)
שגרירים וקונסולים של מדינות האיחוד האירופאי מזדהים עם ח’רבת חמצה אלפוקא (ופא, 19 ביולי 2021)
ביטול המשחק בין ברצלונה ובית”ר ירושלים
  • קבוצת ברצלונה הודיעה כי לא תסכים לערוך את משחק הידידות שלה נגד בית”ר ירושלים בעיר ירושלים. לאור זאת, הודיע הבעלים של קבוצת בית”ר ירושלים על ביטול המשחק. הפלסטינים זוקפים את ביטול המשחק לפעילותם בנושא לאחר שקראו לקבוצה שלא לקיים את המשחק בירושלים. בראיון שהעניק ג’בריל אלרג’וב, חבר הוועד המרכזי של פתח ויו”ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, בעקבות החלטת ברצלונה, הביע רג’וב שביעות רצון מההחלטה בציינו, כי הוא רואה בכך הישג. לדברי אלרג’וב, אשר כינה את בית”ר ירושלים “קבוצה גזענית פאשיסטית”, הם השקיעו מאמצים לביטול המשחק. במסגרת זאת, הוא אף שיגר איגרת לנשיא מועדון ברצלונה בה הדגיש, כי האצטדיון בו היה אמור להתקיים המשחק נבנה על שטח של בית קברות מוסלמי (דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 19 ביולי 2021).
ג'בריל אלרג'וב, מתראיין לטלוויזיה הפלסטינית (דף הפייסבוק של ג'בריל אלרג'וב, 19 ביולי 2021).     קריקטורה בעקבות ביטול משחק קבוצת ברצלונה נגד בית"ר ירושלים (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 16 ביולי 2021)
מימין : ג’בריל אלרג’וב, מתראיין לטלוויזיה הפלסטינית (דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 19 ביולי 2021). משמאל: קריקטורה בעקבות ביטול משחק קבוצת ברצלונה נגד בית”ר ירושלים (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 16 ביולי 2021)
העברת חיסונים לרצועת עזה
  • מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות הפלסטינית, הודיעה כי כ-110,000 חיסוני קורונה מתוצרת ספוטניק ופייזר נשלחו מראמאללה למרכז החיסונים ברצועת עזה (ופא, 14 ביולי 2021). הנציגות הרשמית של סין באוסטריה פרסמה כי סין ומצרים החליטו לתרום במשותף 500,000 מנות חיסון לרצועת עזה (חשבון הטוויטר של הנציגות הסינית בווינה, 19 ביולי 2021).
חיסוני ספוטניק מראמאללה לעזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטינית, 14 ביולי 2021)
חיסוני ספוטניק מראמאללה לעזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטינית, 14 ביולי 2021)
  • נכון ל-17 ביולי 2021 הגיעו לרצועת עזה 226,300 מנות חיסון ו-97,151 תושבים התחסנו (פלסטין אליום, 17 ביולי 2021).
  • ב-20 ביולי 2021 בשעות הבוקר המוקדמות שוגרו שתי רקטות מלבנון לעבר ישראל. רקטה אחת יורטה והשנייה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה”ל הגיב בירי ארטילרי לעבר יעדים בדרום לבנון. לדברי גורמים בצה”ל לא ידוע, לפי שעה, מי עומד מאחורי שיגור הרקטות (דובר צה”ל, 20 ביולי 2021). יצוין כי שיגור הרקטות בוצע שעות ספורות לפני ביקור מתוכנן של ראש הממשלה נפתלי בנט בצפון. כוחות יוניפי”ל דיווחו כי המערכות שלהם עקבו אחר שיגור הרקטות באזור קלילה (הגזרה המערבית). יוניפי”ל הודיעו כי הם עומדים בקשר עם כל הצדדים כדי למנוע הסלמה נוספת. צבא לבנון הודיע על מציאת שלושה משגרי רקטות באזור קלילה ומציאת רקטה 122 מ”מ (אתר יוניפי”ל, ערוץ אלג’דיד, 20 ביולי 2021).
  • בתגובה לשיגור הרקטות אמר ראש הממשלה, נפתלי בנט, כי ישראל לא תאפשר פגיעה בריבונות ובביטחון ישראל וכי כל מי שינסה לפגוע בישראל ישלם מחיר כבד. שר הביטחון, בני גנץ הטיל את האחריות לירי על לבנון המאפשרת לדבריו ביצוע פעולות טרור משטחה נגד ישראל. גנץ ציין, כי ישראל תפעל מול כל איום על ריבונותה ותגיב בהתאם לאינטרסים שלה בזמן ובמקום הרלוונטיים. עוד ציין כי ישראל לא תאפשר למשבר החברתי הכלכלי והפוליטי בלבנון להפוך לאיום ביטחוני על ישראל (תקשורת שר הביטחון, 20 ביולי 2021).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביולי 2021: "ברשות הפלסטינית מצאו דרך "יצירתית" חדשה להעברת התשלומים החודשיים לאסירים, פצועים ולמשפחות המחבלים ההרוגים".
[3]
ב-4 בנובמבר 2020 הרס המנהל האזרחי כשבעים אוהלים וצריפים בהם מתגוררות 11 משפחות פלסטיניות באזור חרבת חמצה אלפוקא בצפון מזרח בקעת הירדן (אזור C).