אחסון אמצעי לחימה בבתי פעילי טרור ברצועה: המקרה של אבראהים אלשואף, מפקד בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר ביתו הותקף מהאוויר

ביתו של אבראהים אלשואף, שהותקף מהאוויר ב-8 ביולי 2014

ביתו של אבראהים אלשואף, שהותקף מהאוויר ב-8 ביולי 2014

פיצוץ חזק ופיצוצי משנה לאחר תקיפת ביתו של אבראהים אלשואף

פיצוץ חזק ופיצוצי משנה לאחר תקיפת ביתו של אבראהים אלשואף

נזאר ריאן עם פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם (אתר הפורומים של אלג'זירה, 24 ביוני 2008)

נזאר ריאן עם פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם (אתר הפורומים של אלג'זירה, 24 ביוני 2008)

אמצעי לחימה, שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה, שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה, שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה, שנחשפו בבתי פעילי חמאס

אמצעי לחימה וחומרי גלם לייצור חומרי נפץ שנמצאו בבית מגורים. בצילומים נראה שק מלח שולחני (עליו כיתוב בעברית), המשמש לייצור חומרי נפץ.

אמצעי לחימה וחומרי גלם לייצור חומרי נפץ שנמצאו בבית מגורים. בצילומים נראה שק מלח שולחני (עליו כיתוב בעברית), המשמש לייצור חומרי נפץ.

מלכודים, מטענים וזירות מטענים, שנמצאו בבתי אזרחים ברצועת עזה.

מלכודים, מטענים וזירות מטענים, שנמצאו בבתי אזרחים ברצועת עזה.

פתח מנהרה שנמצא באחד הבתים בשכונת אליטאטרה.

פתח מנהרה שנמצא באחד הבתים בשכונת אליטאטרה.


תקיפת ביתו של אבראהים שואף

1.    במהלך מבצע "צוק איתן" הותקפו מהאוויר בתי מחבלים, שבהם אוחסנו אמצעי לחימה ומהם התנהלה פעילות צבאית – טרוריסטית. במסגרת זאת הותקף ב-8 ביולי 2014 ביתו של אבראהים אלשואף, פעיל בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין. על פי התקשורת הפלסטינית הועברה לדיירי הבית ע"י צה"ל התרעה מוקדמת וניתנה להם שהות לעזוב אותו.

2.    על פי סרטון של דובר צה"ל, שהופץ ביוטיוב (9 ביולי), הותקף מצבור נשק, שהוסתר בביתו של בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין. הבית שהותקף שימש גם כנקודת התכנסות של פעילי טרור והיה ממוקם בשכונת מגורים בח'אן יונס, שבדרום הרצועה. בסרטון נראו פיצוצי משנה לאחר התקיפה, שנגרמו להערכתנו בשל חומרי נפץ אמצעי לחימה, שהיו מאוחסנים בביתו של אבראהים  אלשואף.

זהותו של אבראהים שואף

3.    על פי אתר של הג'האד האסלאמי בפלסטין, ואתר נוסף בעל נגישות אליו, אבראהים אלשואף הינו מפקד בפלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי בפלסטין בח'אן יונס. על פי האתרים הללו אבראהים אלשואף נמנה על קבוצה של בכירים בג'האד האסלאמי בפלסטין, שבתיהם הותקפו (ראו להלן).

אתר הג'האד האסלאמי פלסטין אליום פרסם כתבה ב-9 ביולי 2014, לפיה כתב פלסטין אליום השיג "רשימה של שמות בכירי תנועת הג'האד האסלאמי [בפלסטין] ופלוגות ירושלים [שבתיהם] נהרסו ביומיים האחרונים". ביתו של אבראהים אלשואף הינו השישי המופיע ברשימה (paltoday.ps)
אתר הג'האד האסלאמי פלסטין אליום פרסם כתבה ב-9 ביולי 2014, לפיה כתב פלסטין אליום השיג "רשימה של שמות בכירי תנועת הג'האד האסלאמי[בפלסטין] ופלוגות ירושלים [שבתיהם] נהרסו ביומיים האחרונים". ביתו של אבראהים אלשואף הינו השישי המופיע ברשימה (paltoday.ps)

"חיל האוויר הציוני הרס את ביתו של אבראהים אלשואף, מפקד בפלוגות ירושלים, במזרח ח'אן יונס" (npaapress.com – נבא פרס, אתר פלסטיני המצהיר כי הוא מזוהה עם ה"התנגדות").
"חיל האוויר הציוני הרס את ביתו של אבראהים אלשואף, מפקד בפלוגות ירושלים, במזרח ח'אן יונס" (npaapress.com– נבא פרס, אתר פלסטיני המצהיר כי הוא מזוהה עם ה"התנגדות").

דוגמאות ממבצע "עופרת יצוקה" לתופעת השימוש הצבאי בבתי פעילי טרור
אמצעי לחימה בבתי מחבלים שהותקפו מהאוויר

4.    התופעה של בתי פעילי טרור, שבהם מצויים אמצעי לחימה, ומהם מתבצעת פעילות צבאית – טרוריסטית, מוכרת לנו מהעבר. היא באה לידי ביטוי בהיקף נרחב במבצע "עופרת יצוקה". כך למשל, ב-27 בדצמבר 2008, במהלך מבצע "עופרת יצוקה", תקף חיל האוויר מחסן אמצעי לחימה של חמאס בביתו של פעיל טרור, בשכונת זיתון, שבעיר עזה. יום קודם לכן קיבלו דיירי הבניין התרעה כי צה"ל עומד לתקוף את הבניין והם התבקשו לפנותו על מנת למנוע פגיעה באזרחים בלתי מעורבים.תושבי הבניין לא פינו אותו אלא להפך – בעקבות האזהרה עלו אזרחים על גג הבית על מנת לשמש כ"מגן אנושי" לפעיל הטרור. לנוכח זאת ביצע חיל האוויר ירי אזהרה, עם חימוש שונה,  במגמה להביא לפינוי האזרחים מהגג. האזרחים התפנו ורק אז הותקף היעד. פיצוץ משנה עז הוכיח, שבביתו של פעיל הטרור אכן אוחסנו אמצעי לחימה.

5.   דוגמא נוספת ממבצע "עופרת יצוקה" ניתן למצוא בתקיפת ביתו של בכיר חמאס שיח' נזאר ריאן[1].    ב-31 בדצמבר 2009 קיבל נזאר ריאן התרעה על כך שחיל האוויר מתכוון לתקוף את ביתו שבמחנה הפליטים ג'באליא, אשר בצפון רצועת עזה. ביתו של נזאר ריאן שימש כמחסן אמצעי לחימה. מתחת לבית הייתה מנהרה ששימשה למילוט פעילי טרור של הזרוע הצבאית של חמאס (דובר צה"ל, 1 בינואר 2009). למרות ההתרעה, סירב נזאר ריאן להתפנות ונשאר בביתו. חיל האוויר תקף את ביתו, שאכן אוחסנו בו חומרי נפץ רבים. לאחר הפגיעה בבית זוהו פיצוצי משנה רבים. כתוצאה מההתקפה נהרגו ריאן ובני משפחתו ונגרם הרס רב לבתים סמוכים.

פעיל חמאס נזאר ריאן: התושבים יגנו על פעילי הג'האד "בגופם ובנפשם"; "לא נאפשר לישראל לתקוף שום בית מבתי לוחמי הג'האד לאחר היום..." (טלוויזיה פלסטינית, 19 בנובמבר, 2006)
פעיל חמאס נזאר ריאן: התושבים יגנו על פעילי הג'האד "בגופם ובנפשם"; "לא נאפשר לישראל לתקוף שום בית מבתי לוחמי הג'האד לאחר היום…" (טלוויזיה פלסטינית, 19 בנובמבר, 2006)

דוגמאות לאמצעי לחימה, שאוחסנו בבתי מגורים, אשר נחשפו בשלב הקרקעי של מבצע "עופרת יצוקה"

6.    במהלך השלב הקרקעי של מבצע "עופרת יצוקה" חשפו כוחות צה"ל אמצעי לחימה רבים, שאוחסנו בבתי מגורים, שברבים מהם התגוררו פעילי טרור. פעילים אלו השתמשו בבתיהם כבסיסי יציאה לפעולות צבאיות וכמקומות אחסון לאמצעי לחימה, שכללו נק"ל, תחמושת, מטעני חבלה, זירות מטעני חבלה, רקטות, חומרי נפץ, רימונים וציוד צבאי מגוון. כמה בתים היו ממולכדים ובכמה מהם התגלו פתחי מנהרות שנועדו למילוט, ליציאה למחסני תחמושת, או לחטיפת חיילי צה"ל. להלן כמה צילומים (שהופצו במהלך המבצע ולאחריו ע"י דובר צה"ל):

למסמך המלא בפורמט PDF

[1] שנתיים קודם לכן השתתף שיח' נזאר ריאן בהגנה של קבוצת אזרחים על ביתו של פעיל חמאס בשם מחמד בארוד. לאחר שהותקף הבית הוא הודיע כי החל מבצע "השמירה על בתי לוחמי הג'האד" וכי "מהיום והלאה לוחמי הג'האד לא יאפשרו לישראל להתקיף את בתיהם..." (הטלוויזיה הפלסטינית, 19 בנובמבר 2006; אתר פאל מדיה, 19 ו-20 בנובמבר 2006).