חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2- 9 ביוני 2009)

ניסיון הפיגוע במסוף הדלקים נחל עוז

ניסיון הפיגוע במסוף הדלקים נחל עוז

נשיא ארצות הברית ברק אובמה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה

סוכל ניסיון פיגוע של התארגנות המזוהה עם הג'האד העולמי

סוכל ניסיון פיגוע של התארגנות המזוהה עם הג'האד העולמי

מקום ניסיון הפיגוע

מקום ניסיון הפיגוע

אתר האינטרנט של התארגנות ג'נד אנצאראללה

אתר האינטרנט של התארגנות ג'נד אנצאראללה

נטילת האחריות שפורסמה באתר

נטילת האחריות שפורסמה באתר

אימוני פעילי הארגון על גבי סוסים

אימוני פעילי הארגון על גבי סוסים

אתר האינטרנט של ג'נד אנצאראללה, 8 ביוני

אתר האינטרנט של ג'נד אנצאראללה, 8 ביוני

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פגישת אובמה עם נשיא מצרים חסני מבארכ

פגישת אובמה עם נשיא מצרים חסני מבארכ

צאא'ב עריקאת

צאא'ב עריקאת

7 ביוני, palestine-info

7 ביוני, palestine-info

אובמה כחוליה מחברת בין מזרח למערב (אלדסתור הירדני, 7 ביוני)

אובמה כחוליה מחברת בין מזרח למערב (אלדסתור הירדני, 7 ביוני)

תהלוכת חמאס ברצועת עזה

תהלוכת חמאס ברצועת עזה

חסן נצראללה בנאום ההפסד

חסן נצראללה בנאום ההפסד


מול המציאות…   החזון …

ניסיון הפיגוע במסוף הדלקים נחל עוז

  נשיא ארצות הברית ברק אובמה

מימין: נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקורו במצרים (הטלוויזיה המצרית, 4 ביוני). משמאל: אחד מסוסי הנפץ שהתפוצץ בניסיון הפיגוע במסוף הדלקים נחל עוז (אלג’זירה, 8 ביוני)

עיקרי הדו"ח

  במוקד האירועים השבוע עמד סיכול ניסיון פיגוע ראווה משולב של התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי, סמוך למסוף הדלקים בנחל עוז. באירוע נהרגו ככל הנראה חמישה מחבלים ונפצעו נוספים. זהו אירוע ראשון מסוגו מאז מבצע “עופרת יצוקה”, שהתבצע ע”י ארגון טרור “סורר”, הפועל בניגוד למדיניות הריסון של חמאס. מדיניות חמאס מצאה ביטוייה בהמשך הרגיעה בנגב המערבי (גם השבוע לא נורתה אש רקטות ופצצות מרגמה).

  במישור המדיני נשא נשיא ארה"ב ברק אובמה את "נאום קהיר" ובו מסרים פייסניים כלפי העולם הערבי והמוסלמי. בנאום קרא אובמה, בין השאר, למימוש מפת הדרכים והדגיש את מחויבותו האישית לקידום השלום על בסיס התפיסה של שתי מדינות. ממשלת ישראל הביעה תקווה, כי הנאום יוביל לתקופה חדשה של פיוס בין ישראל לעולם הערבי והמוסלמי; הרשות הפלסטינית אמצה בחום את הנאום וגלגלה את הכדור "למגרש הישראלי"; גם חמאס הגיבה בטון פייסני וקראה לארה"ב לתרגם את הנאום לשפת המעשה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

סוכל ניסיון פיגוע של התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי סמוך למסוף הדלקים נחל עוז

  ב-8 ביוני, ב-0600 הבחין כוח צה"ל שפעל בסמוך למסוף הדלקים נחל עוז, בצפון רצועת עזה, במספר מחבלים, שעסקו בהנחת מטעני חבלה לאורך גדר הביטחון. הכוח, בסיוע מסוקי חיל האוויר, ירה לעבר המחבלים. במהלך חילופי הירי נהרגו ככל הנראה חמישה מחבלים ונפצעו כמה נוספים. לא היו נפגעים לכוחותינו.

סוכל ניסיון פיגוע של התארגנות המזוהה עם הג'האד העולמי

  מקום ניסיון הפיגוע

מימין: מקום ניסיון הפיגוע. משמאל: אחת המשאיות, ששימשו את חולית המחבלים (אלג’זירה, 8 ביוני)

  מבדיקת האירוע עולה, כי חוליית המחבלים, שמנתה 10-8 מחבלים, הגיעה לאזור באמצעות שלוש משאיות, אשר הובילו גם שלושה סוסים אליהם הוצמדו מטעני חבלה וחומרי נפץ . חלק מחברי החוליה נשאו על גופם חגורות נפץ . לאחר חילופי הירי נסוגו המחבלים הנותרים לעבר המשאיות, שהמתינו בסמוך. ככל הנראה התכוונה החוליה לבצע פיגוע ראווה משולב , ראשון מסוגו מאז תום מבצע "עופרת יצוקה", הכולל פיצוץ מטענים, תקיפה ואפשר גם חדירה לשטח ישראל וחטיפה.

  את האחריות לביצוע הפיגוע נטל על עצמו ארגון בשם ג’נד אנצאראללה, שהכריז על הקמתו ברצועת עזה בנובמבר 2008 ואשר מגדיר עצמו כמזוהה עם האידיאולוגיה של הג’האד העולמי . על פי נוסח ההודעה, שפורסמה באתר הארגון, מכונה הפעולה "מתקפת [פשיטת] המסר" (ע’זוה אלבלאע’) 1. ההודעה מציינת, כי שלושה מחברי החוליה נהרגו לאחר שהצליחו לגרום לאבדות לכוח צה"ל (8 ביוני, אתר janah.ps).

אתר האינטרנט של התארגנות ג'נד אנצאראללה

אתר האינטרנט של התארגנות ג’נד אנצאראללה

נטילת האחריות שפורסמה באתר

נטילת האחריות שפורסמה באתר

אימוני פעילי הארגון על גבי סוסים

  אתר האינטרנט של ג'נד אנצאראללה, 8 ביוני

אימוני פעילי הארגון על גבי סוסים (יתכן הכנות לביצוע הפיגוע)
(אתר האינטרנט של ג’נד אנצאראללה, 8 ביוני)

  באתר הפורומים של חמאס כותב אחד המשתתפים , כי ההתארגנות נתמכת על ידי חמאס ואנשיה אף קיימו אימונים במתקני אימונים של גדודי עז אלדין אלקסאם. כמו כן נאמר שחמאס סיפקה להתארגנות, שביצעה את הפיגוע, כלי רכב ואמצעי לחימה (9 ביוני, paldf). ככלל לא התייחסו דוברי חמאס לניסיון הפיגוע למעט אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס. לדבריו, מהווה האירוע פעולה תוקפנית מצד ישראל כלפי רצועת עזה. אולם הוא הוסיף, כי האירוע מהווה הוכחה לכך, שיש גורמים אשר אינם מכבדים את ה"נטיות הפלסטיניות כלפי ההרגעה ההדדית" (סוכנות מען, 8 ביוני). בדבריו אלו ניתן לדעתנו להבחין במסר עדין של חמאס, שהפיגוע בוצע שלא על דעתו.

  לסיכום: פיגוע הראווה שסוכל אמור היה להיות אירוע ראשון מסוגו מאז מבצע "עופרת יצוקה", שהתבצע ע"י ארגון טרור "סורר" המזדהה עם הג’האד העולמי, אחת מהתארגנויות הטרור הפועלות ברצועת עזה בניגוד למדיניות הריסון של חמאס . יוזכר, כי פיגוע קודם בוצע במסוף הדלקים בנחל עוז ב-9 באפריל 2008 כאשר חולייה שמנתה ארבעה מחבלים חמושים, פרצה את גדר המערכת וירתה לעבר אזרחים ישראלים העובדים במקום. כתוצאה מירי המחבלים נהרגו שני אזרחים ישראלים עובדי המסוף 2.

ירי רקטות פצצות מרגמה

  במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל זהו המשך לרגיעה יחסית בנגב המערבי הנמשכת כבר כשלושה חודשים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה

בפעילות משותפת של צה”ל ושירות ביטחון כללי, נעצרו באזור חברון שני מבוקשים פעילי חמאס

  בפעילות משותפת של צה"ל ושירות ביטחון כללי נעצרו ב- 1 ביוני שני פעילי חמאס בכפר ראבוד, דרומית מערבית לחברון. השניים היו מעורבים בפיגוע ירי סמוך לסמוע, דרומית לחברון, לפני כחודש. בסריקות שערך כוח צה"ל בבתי המבוקשים נחשפו תמ"ק מסוג עוזי, רוס"ר מסוג קלאצ’ניקוב אשר שימשו את השניים בביצוע פיגוע הירי (אתר דובר צה"ל, 9 ביוני).

צה"ל נוקט בצעדים נוספים להקלה על תנועת פלסטינים ביהודה ושומרון

  בשבוע שחלף ביצע צה"ל צעדים נוספים שנועדו להקל על תנועת הפלסטינים בכבישי יהודה ושומרון. יצוין, כי במהלך השנה האחרונה הסיר צה"ל כ-140 חסמים ונקודות ביקורת , שהוקמו בעבר משיקולים ביטחוניים, על מנת להקל על חיי היום יום של הפלסטינים ביהודה ושומרון (אתר דובר צה"ל, 5 ביוני).

  במסגרת זאת בוצעו ב- 3 ביוני הצעדים הבאים:

•  הוסרה נקודת ביקורת רימונים . הדבר יאפשר מעבר חופשי בין ראמאללה לשכם ולצפון יהודה ושומרון.

•  הוסרה נקודת ביקורת ביר זית . הדבר יאפשר מאפשרת מעבר מראמאללה ליריחו ועמק הירדן.

•  יתאפשר מעבר רצוף (24 שעות) בנקודת הביקורת בעצירה אלשמאליה . הדבר יקל על התנועה מהעיר שכם לצפון יהודה ושומרון.

  ב- 5 ביוני נפתחו לתנועה שני חסמים מזרחית לקלקיליה, על מנת לאפשר תנועת פלסטינים לכפרים שממזרח לעיר.

  ב- 6 ביוני , החל צה"ל להפעיל את נקודת הביקורת חוארה, מדרום לשכם, ונקודת הביקורת נוספת, צפונית מערבית לשכם, במתכונת של תנועה רצופה לאורך 24 שעות. הדבר יקל על תנועת התושבים באזור שכם (אתר דובר צה"ל, 6 ביוני).

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

ארגון Free Gaza הודיע על מועדי משטים לעבר רצועת עזה

  תחת הכותרת "קיץ של תקווה" הודיע ארגון Free Gaza על שלשה משטים הצפויים לצאת לעבר רצועת עזה במהלך שלשת החודשים הקרובים, ב- 25 ביוני, ב- 14 ביולי וב- 22 באוגוסט. בכוונת הארגון להעביר באמצעות משטים אלו סיוע לרצועת עזה, בין השאר מלט לבנייה (7 ביוני, אתר הארגון Free Gaza). 

"תעשיית המנהרות" 

  מצרים ממשיכה בפעילות מנע נגד ההברחות לרצועת עזה. ב- 6 ביוני חשפו כוחות הביטחון המצריים 12 מנהרות באזור רפיח המצרית. אחת המנהרות נתגלתה לאחר שנמצא פתח אוורור שלה בכניסה לבניין מועצת העיר רפיח (אלשרק אלאוסט, 6 ביוני). ב- 8 ביוני חשפה מצרים שמונה מנהרות סמוך לגבול עם רצועת עזה. באזור המנהרות נמצאו סחורות רבות שהיו מיועדות להברחה לרצועה (רויטרס, 8 ביוני).

משלחת האו"ם לבדיקת אירועי "עופרת יצוקה" סיימה ביקורה ברצועה

  משלחת ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם עזבה את רצועת עזה, דרך מעבר רפיח, ב- 5 ביוני. המשלחת סיירה ברצועה ונפגשה עם בכירים מטעם חמאס, ביניהם ראש ממשל חמאס, אסמאעיל הניה (סוכנות מען, 5 ביוני).

הזירה המדינית

הסכסוך הפלסטיני-ישראלי “נאום קהיר” של הנשיא אובמה

פגישת אובמה עם נשיא מצרים חסני מבארכ
פגישת אובמה עם נשיא מצרים חסני מבארכ (טלוויזיה מצרית, 4 ביוני)

  ב- 4 ביוני נאם ברק אובמה, נשיא ארה"ב, נאום פייסני בקהיר שכוון כלפי העולם הערבי והמוסלמי והוגדר כ"נאום היסטורי". הנאום, שתובל במילים ערביות וציטטות מהקוראן, נועד בראייתו של אובמה להגדיר מחדש את הדימוי של ארה"ב ואת יחסי הגומלין שבינה לבין העולם המוסלמי. הוא התמקד בעיקר בנושאים שבמחלוקת בין ארה"ב לעולם הערבי והמוסלמי שהטיפול בהם אמור להוות אתגר משותף. בין הנושאים שהעלה אובמה בלטה התייחסותו לעימות הפלסטיני- ישראלי.

  אובמה הזכיר בנאומו את הסבל והעוולות שחוו שני הצדדים לסכסוך. הוא הדגיש את הסבל היהודי לאורך ההיסטוריה (כולל את השואה). לצד זאת הבהיר, כי גם לפלסטינים נגרם סבל כתוצאה מ"עוולות הכיבוש" והדגיש את זכותם הצודקת למדינה. לדבריו הצדדים יודעים מה עליהם לעשות על פי מפת הדרכים : על הפלסטינים להתנער מהאלימות ועל חמאס לעמוד בתנאיי הרביעייה. לישראל קרא להפסיק את ההתנחלויות והבהיר, כי הבנייה בהן איננה לגיטימית ומהווה הפרה של הסכמים קודמים. בפנותו למדינות ערב אמר שהיוזמה הערבית הינה התחלה בלבד וקרא להן לתמוך ברשות הפלסטינית ולספק לגיטימציה לישראל. עוד הדגיש את מחויבותו האישית לקידום השלום על בסיס התפיסה של " שתי מדינות ".

תגובות ישראל

  לשכת ראש ממשלת ישראל פרסמה תגובה רשמית לנאומו של נשיא ארה"ב בה מביעה ממשלת ישראל תקווה, כי הנאום אכן יוביל לתקופה חדשה של פיוס בין העולם הערבי והמוסלמי לבין ישראל, וכי יבשר עידן חדש שיביא לסיום הסכסוך ולהכרה כלל ערבית במדינת ישראל כמדינת העם היהודי, אשר חיה בביטחון ובשלום במזרח התיכון. עוד נמסר, כי ישראל מחויבת לשלום ותסייע ככל יכולתה להרחבת מעגל השלום בהתחשב באינטרסים שלה ובראשם הביטחון.

  שר הביטחון אהוד ברק בירך על נאומו חשוב של אובמה והביע תקווה, שהוא יאומץ על ידי העולם הערבי וישים קץ לטרור. לדבריו, הנאום הינו פנייה ישירה משמעותית ואמיצה שבה ניסח אובמה את חזונו ואת הערכים האוניברסאליים שהוא מבקש לחלוק עם העולם המוסלמי. שר הביטחון הוסיף, כי בנאום יש עידוד וחיזוק לגורמים מתונים ושוחרי שלום בצד קריאת תגר על הטרור ויסודות קיצוניים המאיימים על היציבות והשלום באזור. הוא גם הדגיש את מחויבותה של ישראל לקידום המשא ומתן עם הפלסטינים על בסיס הסכמים והתחייבויות קודמים.

תגובות הרשות הפלסטינית

  אישים ברשות הפלסטינית אימצו בחום את נאומו של אובמה, שהוגדר על ידם כנאום "היסטורי". תגובותיהם הראשוניות היו כדלקמן: 3

•  צאא’ב עריקאת , ראש מחלקת המו"מ של אש"פ, אמר כי הנאום ייכנס להיסטוריה כניסיון הראשון של המערב להתקרב לערבים ולמוסלמים (ערוץ אלערביה, 4 ביוני). בראיון נוסף הוסיף, כי עתה לאחר נאום אובמה "הכדור נמצא בידי ישראל". לדבריו, מצפונו של אובמה לא מייסר אותו בשל סבלו של העם הפלסטיני. עוד אמר כי יש לתרגם את השקפתו של אובמה לתהליך מדיני ואם הבנייה בהתנחלויות לא תפסק אזי יהיה אובמה "בבעיה גדולה" (אלחליג’, 6 ביוני).

צאא'ב עריקאת
צאא’ב עריקאת (הטלוויזיה המצרית, 4 ביוני)

•  נביל אבו רדינה , דובר הנשיאות, אמר, כי נאומו של אובמה היה גלוי לב ומהווה התחלה אמיתית שיש להסתמך עליה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 ביוני).

•  יאסר עבד רבו , מזכיר הועד הפועל של אש"פ, אמר שהנאום מייצג אסטרטגיה כוללת שכל סעיפיה קשורים זה לזה. לדבריו, הנקודה החשובה בנאום הייתה הסוגיה הפלסטינית שזכתה "למעמד של כבוד" ומהווה שינוי ביחסה של ארה"ב למדינות ערב וביחסי ישראל והפלסטינים. עוד הוסיף כי בדבריו הפך את הסוגיה הפלסטינית לאינטרס לאומי של ארה"ב ולא רק אינטרס פלסטיני או ישראלי (טלוויזיה פלסטינית, 4 ביוני).

תגובות חמאס

  דוברים בחמאס הגיבו בטון פייסני לנאומו של אובמה אולם קראו לארה"ב לתרגמו לשפת המעשה, במיוחד בכל הנוגע למאבק נגד ההתנחלויות ולהסרת ה"מצור" מעל הרצועה. דוברים של חמאס פרטו גם את מה שאין בנאום ובכלל זה העדר הכרה בלגיטימיות של חמאס, אשר עלתה לשלטון בבחירות לגיטימיות. בעת נאומו של אובמה קיימה חמאס מיצג תעמולתי בדמות הפגנה שקטה של עשרות ילדים פלסטינים ליד מעבר רפיח תחת הכותרת "מסר ילדי פלסטין לאובמה" להסרת ה"מצור" מעל רצועת עזה (אליום אלסאבע, 4 ביוני).

7 ביוני, palestine-info
ילדים מפגינים סמוך למעבר רפיח למען הסרת ה”מצור”
(7 ביוני, palestine-info)

  להלן מספר התבטאויות של ראשי התנועה ושל דוברים מטעמה:

•  מוסא אבו מרזוק , יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי עיקר הנאום היה מסר שנשיא ארה"ב רצה להעביר לעולם האסלאמי אך לא ניתן בו מענה לאירועים בשטח ובראשם המלחמות בהן הייתה ארה"ב מעורבת באופן ישיר ועקיף. לדבריו אכן חל שינוי בשפה שבה דיבר נשיא ארה"ב בהתייחסו לחמאס. לדבריו עתה על הנשיא לפעול ביתר שאת להידברות עם חמאס ונגד המשך התרחבות ההתנחלויות (אלערביה, 5 ביוני).

•  אסמאעיל הניה , ראש ממשלת חמאס בעזה (ראיון לאלג’זירה, 5 ביוני), ציין, כי אובמה אימץ רטוריקה חדשה. לדבריו יתכן והמדובר בהתחלה חדשה לפיוס בין המערב לבין העולם הערבי והמוסלמי. עם זאת חמאס סבורה, כי מדיניות ואסטרטגיה אינם מצטמצמים רק לנאומים ולמילים ועליהם להפוך למציאות ולמעשים. הפלסטינים מצפים לראות מה יקרה לאחר הנאום: האם סבלם של הפלסטינים יבוא לקיצו? האם יוסר המצור? האם יפתחו המעברים? האם יבוא קץ לכיבוש ותוקם המדינה הפלסטינית עליה דיבר אובמה?

•  מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית, אמר , כי אין לחגוג את נאומו אלא יש לתרגמו למעשים. מרבית דבריו של הנשיא האמריקאי היו יפים אולם הם צריכים לבוא לידי ביטוי בשטח (5 ביוני, ערוץ BBC בערבית).

•  פוזי ברהום, דובר התנועה אמר כי הנאום "ליטף את הרגשות" והיה נימוסי ונועדו לייפות את ארה"ב בעיני העולם. עם זאת היו גם סתירות פנימיות בנאום כמו למשל כאשר אמר שחמאס נתמכת ע"י העם הפלסטיני אך יחד עם זאת לא דיבר על הלגיטימיות של חמאס ובחירתה בבחירות לגיטימיות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 ביוני).

•  משיר אלמצרי, מזכיר חמאס במועצה המחוקקת הביע אכזבה מהנאום, שלדבריו לא חידש דבר ולא הפגין נכונות אמיתית לשנות את מדיניות ארה"ב כלפי הסוגיה הפלסטינית ושאר סוגיות האזור (טלוויזיה, אלעאלם, 4 ביוני)

  ביטוי נוסף למגמת חמאס לנצל את נאום אובמה לצורכי התעמולה שלו ולטון הפייסני של חמאס, ניתן למצוא באיגרת ששיגר תת שר החוץ בממשל חמאס ד"ר אחמד יוסף לנשיא ארה"ב בעת ביקורו בקהיר (4 ביוני). תוכן האיגרת הופיע באתר האינטרנט של ארגון פציפיסטי של נשים אמריקאיות בשם Code Pink: women for peace , שנציגיו ביקרו ברצועת עזה. לא ברור לנו האם בפועל האיגרת אכן נמסרה לנשיא ארה"ב. באיגרת נכתב, כי חמאס מקדמת בברכה את ביקור הנשיא אובמה בעולם הערבי ואת יוזמתו לגשר על מחלוקות עם העולם הערבי מוסלמי. באיגרת מוצג הסכסוך הפלסטיני-הישראלי כאחד מהסיבות למתיחות מתמשכת בין ארה"ב לעולם הערבי והמוסלמי. האיגרת שבה וקוראת לנשיא אובמה ולבכירי ממשלו לבקר ברצועת עזה, אשר הייתה עדה להתקפה ישראלית ברוטאלית, שבוצעה תוך שימוש בנשק ובכסף אמריקאי. האיגרת גם קוראת לארה"ב לפעול לשינוי בשטח בדמות הסרת ה"מצור" מעל רצועת עזה ועצירת הבנייה בהתנחלויות. בסיום האיגרת נאמר, שחמאס מוכנה להשתלב ב"פתרון צודק" לקונפליקט ללא תנאים מוקדמים, ובלבד שהפיתרון יעלה בקנה אחד עם עמדות הקהילה הבינלאומית, האו"ם, בית הדין הבינלאומי לצדק וארגוני זכויות האדם.

אובמה כחוליה מחברת בין מזרח למערב (אלדסתור הירדני, 7 ביוני)
אובמה כחוליה מחברת בין מזרח למערב (אלדסתור הירדני, 7 ביוני)

הזירה הפנים-פלסטינית

הרשות הפלסטינית ממשיכה בפעילות סיכול נמרצת בקלקיליה

   ב- 4 ביוני כיתרו כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בית בקלקיליה לאחר שנתקבל מידע, כי מסתתרים בו פעילי חמאס, אשר ברשותם נשק. הפעילים הסתתרו בתוך מרתף הבית ועימם כלי נשק וחומרי חבלה. כוחות הביטחון של הרשות פרצו לבית, לאחר שהמתבצרים סרבו להסגיר את עצמם. שלושה פעילי חמאס נהרגו בעת הפריצה לבית וכן פעיל הביטחון המסכל של הרשות (הטלוויזיה הפלסטינית, 4 ביוני).

   יצוין, כי ביהודה ושומרון, ובמיוחד בגזרת קלקיליה, מתנהלת לאחרונה פעילות סיכול נמרצת של כוחות הביטחון הפלסטיניים , בין השאר בשל רצונה של הרשות הפלסטינית להחליש את כוחה של חמאס ובו בזמן להוכיח יכולותיה בפני ישראל וארה"ב. בחודשים האחרונים ניכרת פעילות אינטנסיבית נגד תשתית חמאס בקלקליה שכללה מעצר עשרות רבות מפעיליה ותפיסת אמצעי לחימה. האירוע הקודם בקלקיליה ארע ב- 30 במאי ובו נהרגו שלשה פעילי חמאס, ביניהם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בעיר, לאחר שכוחות הביטחון שר הרשות הפלסטינית פרצו לבית בו התבצרו הפעילים.

   גם הפעם גינתה חמאס בחריפות את הרשות הפלסטינית. פוזי ברהום , דובר חמאס בעזה, גינה את התיאום הביטחוני בין המנגנונים של הרשות לישראל והוסיף, כי פעילותו של פתח מחסלת כל הזדמנות לדיאלוג עם חמאס (4 ביוני, Palestine-info). סאמי אבו זהרי , דובר נוסף של חמאס, אמר, כי תזמון האירועים קשור לביקורו של ברק אובמה באזור ונועד להעביר מסר לפיו הרשות עומדת בהתחייבויות הביטחוניות אליו (4 ביוני, Palestine-info). דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה , אמר שחמאס מטילה את האחריות הישירה על אבו מאזן וסלאם פיאצ’. הוא העביר מסר מאיים לפיו, כל השותפים "לשני פשעי קלקיליה", נחשבים כמבוקשים עבור הזרוע הצבאית של חמאס (ערוץ אלאקצא, 4 ביוני). בשטח , פתחה חמאס (5 ביוני) בגל מעצרים בקרב אנשי פתח ברצועת עזה, בטענה של "פעילות ביטחונית" שגרתית (סוכנות מען, 6 ביוני). ככל הנראה מדובר בתגובה של חמאס על פעילות מנגנוני הרשות הפלסטינית נגד פעיליה ביהודה ושומרון.

תהלוכת חמאס ברצועת עזה
תהלוכת חמאס ברצועת עזה במחאה על פעילות הרשות הפלסטינית בקלקליה (ערוץ אלאקצא, 4 ביוני)

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

   ב- 8 ביוני הגיעה למצרים משלחת של חמאס בראשות ח’אלד משעל המייצג את ה"חוץ" ומחמוד אלזהאר המייצג את ה"פנים", על מנת לדון בנושא הדיאלוג עם פתח (פאל טודיי, 8 ביוני). מוסא אבו מרזוק, סגנו של ח’אלד משעל, נשאל בראיון האם חמאס תדון בפגישותיה במצרים גם בנושא גלעד שליט. הוא השיב כי לא ידוע לחמאס מהם הנושאים שיעלו בפגישות, וכי מצרים היא זו שמובילה אותן. אולם, הוא הוסיף, "אין סימנים לתזוזה בעניין שליט עד כה" ( Palestine-info , 8 ביוני). להגעת משלחות חמאס קדמה הגעתה של משלחת פתח לקהיר ב- 5 ביוני, שבאה במטרה לבחון אפשרות לחידוש הדיאלוג (קדספרס, 5 ביוני). בשלב זה עדיין לא נקבע מועד לחידוש הדיאלוג.

הזירה הלבנונית

הפסד לחזבאללה ולמחנה תומכי איראן וסוריה בבחירות לפרלמנט הלבנוני
(סיכום ראשוני)

חסן נצראללה בנאום ההפסד
חסן נצראללה בנאום ההפסד (אלג’זירה, 8 ביוני)

   בבחירות לפרלמנט הלבנוני, שהתקיימו ב-7 ביוני, נחל המחנה הפרו-מערבי ("מחנה ה-14 במרץ"), ניצחון על מחנה תומכי איראן וסוריה שבהובלת חזבאללה. הבחירות התקיימו בדרך כלל כסדרן, הגם שבכמה אזורים (כגון צידון ומחנה הפליטים אלבדאוי בצפון) נרשמו מספר אירועים אלימים. בחירות אלו היוו אבן דרך משמעותית במאבק בין המחנות הלבנונים היריבים על צביונה של לבנון , וחלק ממאבק נרחב בזירה האזורית בין המחנה הרדיקלי, שבהובלת איראן וסוריה, לבין מדינות ערב הפרו-מערביות.

   מתוצאות בלתי רשמיות של הבחירות מסתבר כי "מחנה ה-14 במרץ" וצירי פרלמנט עצמאיים המזוהים עימו הצליחו לשמר את יתרונם בפרלמנט . מחנה זה הצליח להשיג ככל הנראה 71 צירים לעומת 57 צירים של המחנה הפרו-סורי, שבהובלת חזבאללה, בדומה לתוצאות הבחירות הקודמות ב-2005. הניצחון הושג במידה רבה כתוצאה מהצלחות "מחנה ה-14 במרץ" להשיג יתרון בקרב צירי העדה הנוצרית על פני מישל עון, הנמנה על מחנה חזבאללה. "מחנה ה-14 במרץ" הצליח גם לשמור על בסיסי התמיכה העדתיים המסורתיים שלו בקרב הסונים והדרוזים.

   סעד חרירי, מנהיג המחנה המנצח, פואד סניורה ראש הממשלה, ובכירים נוספים מ"מחנה ה-14 במרץ" הביעו שביעות רצון מתוצאות הבחירות, אך נמנעו מהצהרות מתלהמות ("הזוכה הגדולה ביותר היא לבנון"). הם קראו לתומכיהם שלא להתגרות ביריביהם מחשש שהדבר יגלוש לעימותים אלימים. גם חסן נצראללה מנהיג חזבאללה הכריז (8 ביוני), כי ארגונו מקבל את תוצאות הבחירות וקרא לשיתוף פעולה בין כל הכוחות, הגם שהתלונן על הזרמת הכספים, ההסתה העדתית וההתערבות הזרה, שאירעו לדבריו במהלך הבחירות. בימים הקרובים צפוי להתכנס הפרלמנט החדש ולבחור יו"ר (שיעי) ולאחר מכן יחלו ההתייעצויות לקביעת ראש הממשלה (סוני) ולהרכבת הממשלה החדשה. צפוי כי כבעבר חזבאללה יפעיל לחצים על מנת לתת למחנהו "שליש חוסם" בממשלה החדשה (כמו בממשלה היוצאת), שיאפשר לו להטיל וטו על החלטותיה למרות כישלונו בבחירות.

   מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הגן בנאומו (אלמנאר, 8 ביוני) על היותו של חזבאללה ארגון נושא נשק , נושא ששב ועלה בעת מערכת הבחירות ועתיד להיות במחלוקת גם בעתיד. נצראללה העלה את הטענה (השקרית), כי הנשק שבידי חזבאללה לא נועד לצרכי פנים, לשם כפיית עובדות פוליטיות הזירה הפנים-לבנונית (אלא במשתמע הוא מופנה רק כלפי חוץ, כלפי ישראל). נצראללה ציין, כי חזבאללה אינה מפלגה מזוינת או כנופיה ולראייה קיום הבחירות לפרלמנט הלבנוני "במלוא הנינוחות והחופשיות" (תוך שנצראללה מתעלם מכך שהצלחת חזבאללה לזכות ב"שליש חוסם" בממשלה הקודמת, בעקבות הסכם דוחה, הייתה פועל יוצא של ניצחונה בעימותים אלימים, שהתקיימו בעיקר בבירות, בהם הפעילו תומכי הארגון את נשקם לצרכי פנים מובהקים).

   משמעות הפסד חזבאללה ותומכיו בבחירות חורגת ללא ספק מההקשר הלבנוני-הפנימי המצומצם. שכן תוצאות הבחירות היוו מכה לאיראן ולסוריה , שפעלו מאחורי הקלעים לטובת מחנה חזבאללה. התוצאות מהוות גם פגיעה בתפיסת לבנון כמדינת "התנגדות", המאמצת מדיניות לוחמנית כלפי ישראל ותומכת בחזבאללה ובלגיטימיות של נשקו (נביה ברי, מנהיג תנועת אמל ובן בריתה של חזבאללה, אף הגדיר את הבחירות כמשאל עם אודות ה"התנגדות"). עם זאת יודגש, כי במישור המעשי ממשיכה חזבאללה לשמור על כוחה הפוליטי הפנים-לבנוני , שאינו נשען על הליכי בחירות דמוקרטיים, אלא במידה רבה על כוחה הצבאי העדיף על זה של כל שאר מוקדי הכוח הלבנוניים (אשר נבנה לאורך שנים ע"י איראן וסוריה), ועל משקלה הדמוגרפי והפוליטי של העדה השיעית , הנמצאת בתהליך היסטורי של התחזקות בלבנון בעלת המשטר העדתי.


1 באסלאם מכונה הנביא מחמד אלמבלע’, כלומר- מוסר ההודעה, או מעביר המסר של אללה. על כן המונח המופיע בהודעה הוא בעל משמעות אסלאמית ברורה.

2 ראו לקט: "שני אזרחים ישראלים נהרגו בפיגוע הרג במסוף הדלקים בנחל עוז, המהווה את מקור אספקת האנרגיה היחיד של תושבי רצועת עזה. את האחריות לבצוע הפיגוע נטלו על עצמם הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית" (10 באפריל, 2008).

3 על תגובות העולם ערבי /מוסלמי לנאום ראו לקט: "תגובות ראשוניות בעולם הערבי/מוסלמי לנאום נשיא ארה"ב בקהיר. סיכום התגובות של איראן וחזבאללה, סוריה, הזירה הפלסטינית והג’האד העולמי" (9 ביוני)

לראש העמוד