איראן כמדינה תומכת טרור



רשימת המבוקשים, שפרסמה ארגנטינה. בשורה העליונה משמאל לימין: עלי אכבר האשמי רפסנג'אני, עלי פלחיאן, עלי אכבר וליאתי, מחסן רזאא'י. בשורה התחתונה מימין לשמאל: אחמד וחידי, אחמד ריזא אסע'רי (או מחסן רנג'באראן), מחסן רבאני ועמאד מע'ניה. (צילום: אתר האינטרנט של התובע הראשי בארגנטינה). נגד שני הבכירים שרשימה, עלי רפסנג'אני (הראשון משמאל) ועלי וילאתי (השלישי משמאל) לא הוצאו צווי הסגרה בינ"ל ע"י האינטרפול, מן הסתם בשל שיקולים פוליטיים.

השתלשלות העניינים

1. באסיפה הכללית של האינטרפול שהתקיימה במרקש שבמרוקו
(ב-7 בנובמבר) נדחתה בקשתה של איראן לבטל את צווי המעצר נגד חמישה בכירים איראנים (מתוך שישה צווי המעצר שפורסמו) 1. הבכירים האיראנים מואשמים במעורבות בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה ב-18 ביולי 1994. בפיגוע זה, שבוצע ע"י מחבל מתאבד, נהרגו 85 בני אדם וכ-240 נפצעו.

2. יוזכר, כי ב-25 באוקטובר 2006, פרסם התובע הכללי של ארגנטינה את ממצאי החקירה שקיימה המערכת המשפטית אודות הפיגוע בבניין אמי"א, שהוגדר על ידו כ"פשע נגד האנושות". שבועיים לאחר מכן, ביקשה ארגנטינה מהאינטרפול להוציא צווי מעצר נגד שמונה בכירים איראנים, ובכיר לבנוני בחזבאללה, שהיו מעורבים בקבלת ההחלטה ובשלבי הביצוע של הפיגוע בבניין אמי"א.

3. הוועד המנהל של האינטרפול החליט להיענות לפנייתה של ארגנטינה ולהוציא צווי הסגרה בינ"ל (" Red Notice ") נגד חמישה בכירים איראנים ובכיר לבנוני בחזבאללה. עם זאת, האינטרפול לא הוציא צווי הסגרה בינ"ל (וכנראה משיקולים פוליטיים) נגד נשיא איראן לשעבר עלי רפסנג'אני, שר החוץ לשעבר עלי ויליאתי ושגריר איראן בארגנטינה לשעבר, האדי סולימאנפור 2.

4. צווי ההסגרה אמורים היו להיכנס לתוקפם ב-31 במרס, אלא אם איראן או כל מדינה אחרת יערערו על כך. איראן ערערה, ובהתאם לסעיף 24 של חוקי האינטרפול לשת"פ בין משטרתי, הדבר הביא לדחיית ההחלטה עד לכינוס האסיפה הכללית של האינטרפול ב-5 בנובמבר. זו כאמור, החליטה על דחיית הערעור והוצאה לפועל של צווי הסגרה בינ"ל נגד חמישה בכירים איראנים ובכיר לבנוני בחזבאללה.

5. חמשת הבכירים האיראנים והבכיר בחזבאללה נגדם הוצאו צווי ההסגרה הם:

א. עלי פלאחיאן – שר המודיעין והביטחון האיראני לשעבר, כיום יועצו של מנהיג איראן ח'אמנאי.

ב. מחסין רצ'אא'י מפקד משה"מ לשעבר וכיום מזכיר המועצה לקביעת האינטרס.

ג. אחמד וחידי – מפקד כוח קדס לשעבר וכיום ממלא מקום שר ההגנה 3.

ד. אחמד רזא עסע'רי מזכיר שלישי בשגרירות האיראנית בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

ה. מחסין רבאני – כיהן כנספח התרבותי של איראן בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

ו. עמאד פאיז מע'ניה סגנו הצבאי של חסן נצראללה ו ראש מודיעין החוץ של חזבאללה. מע'ניה הנו טרוריסט בעל שם עולמי. הוא עומד מאחורי פיגועים רבים נגד יעדים מערביים, ישראליים ויהודיים (בלבנון ומחוצה לה), ומבוקש ע"י שלטונות ארה"ב.

תגובות

ארגנטינה

6. התובע הכללי של ארגנטינה אלברטו ניסמן, הגיב בסיפוק על החלטת האינטרפול. הוא ציין, כי ההחלטה ממחישה, שגם אחרי שעברו 13 שנים ניתן להלחם לשם השגת הצדק באמצעות הכלים שמעניק החוק כדי להלחם נגד הטרור (7 בנובמבר, סוכנות הידיעות הצרפתית).

איראן

7. דובר משרד החוץ האיראני מוחמד עלי חוסייני, גינה את החלטת האינטרפול וקרא לה "צעד בלתי מוסרי". כמו כן אמר, כי איראן ציפתה, ש"הגוף המומחה לא יכתים את מעמדו המקצועי והחוקי הבינ"ל ע"י קבלת דרישותיהם של הציונים וכוחות הגמונים מסוימים (קרי ארה"ב)". הדובר הוסיף, כי מערכת המשפט הארגנטינית פעלה תחת לחץ ציוני ואמריקני
(8 בנובמבר, סוכנות IRNA ).

8. חבר במשלחת האיראנית לאסיפה הכללית של האינטרפול הגיב על החלטת האסיפה ואמר, כי מערכת המשפט הארגנטינאית הנה המושחתת ביותר בעולם. הוא הוסיף, כי החלטת האינטרפול הנה החלטה פוליטית, אשר נועדה להפעיל לחץ נוסף על איראן בנושא ה"אנרגיה גרעינית לצרכי שלום", כדבריו (8 בנובמבר, ערוץ BBC ).


1 אתר האינטרפול (7 בנובמבר). לגבי הפיגוע ומקומה של איראן בו, כפי שנחשפו ע"י התביעה הארגנטינית, ראו
לקט מידע מה-12 בנובמבר 2006: "ארגנטינה שבה ומצביעה על איראן כאחראית לביצוע פיגועי טרור בשטחה
באמצעות חזבאללה".

2 ראו לקט מידע מה-27 במרס: "בעקבות פנייה של התובע הכללי של ארגנטינה הוציא האינטרפול צווי הסגרה בינ"ל נגד חמישה בכירים איראנים ובכיר לבנוני בחזבאללה בשל מעורבותם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה (בשנת 1994)".

3 כוח זה שבראשו עומד כיום קאסם סלימני, אחראי על ההכוונה והסיוע לחזבאללה ולגורמי טרור נוספים בלבנון
ובמקומות נוספים בעולם. לקט מידע אודות כוח קדס מה-30 במרס