חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (12-6 ביולי 2016)

ניסיון דקירה סמוך לאריאל. המחבלת נראית כשבידה סכין מאיימת על חייל צה

ניסיון דקירה סמוך לאריאל. המחבלת נראית כשבידה סכין מאיימת על חייל צה"ל (דף הפייסבוק PALDF, 5 ביולי 2016)

זירת הפיגוע (דוברות המשטרה, 6 ביולי 2016)

זירת הפיגוע (דוברות המשטרה, 6 ביולי 2016)

אמצעי הלחימה שנתפסו בקלקיליה.

אמצעי הלחימה שנתפסו בקלקיליה.

כוחות ביטחון ישראלים עוצרים  את הפלסטינית סמוך לכניסה למערת המכפלה כשבידה סכין  (דף הפייסבוק PALDF, 7 ביולי 2016)

כוחות ביטחון ישראלים עוצרים את הפלסטינית סמוך לכניסה למערת המכפלה כשבידה סכין (דף הפייסבוק PALDF, 7 ביולי 2016)

כרזה שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי על מותו של הפעיל בקריסת המנהרה בצפון הרצועה  (אתר פלוגות ירושלים, 10 ביולי 2016)

כרזה שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי על מותו של הפעיל בקריסת המנהרה בצפון הרצועה (אתר פלוגות ירושלים, 10 ביולי 2016)

משתתפי טורניר כדורגל במחוז בית לחם להנצחת המחבל המתאבד עבד אלחמיד אבו סרור (אתר אגודת אלרואד, 3 ביולי 2016)

משתתפי טורניר כדורגל במחוז בית לחם להנצחת המחבל המתאבד עבד אלחמיד אבו סרור (אתר אגודת אלרואד, 3 ביולי 2016)

ילדים פלסטינים לבושים במדים צבאיים של חמאס עם רובי צעצוע על הר הבית (דף הפייסבוק קדס נט, 6 ביולי 2016)

ילדים פלסטינים לבושים במדים צבאיים של חמאס עם רובי צעצוע על הר הבית (דף הפייסבוק קדס נט, 6 ביולי 2016)

  • גם השבוע בוצעו פיגועי ירי ודקירה בכמה מוקדים ביהודה ושומרון. כמה אזרחים וחיילים נפצעו באורח קל-בינוני אך לא היו הרוגים. כמו כן נמשכו יידויי האבנים בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון.
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פתחו במבצע ביטחוני נרחב שנועד "למגר את האנרכיה הביטחונית" . ברקע המבצע התגברות גילויי האלימות ואירועי ירי במוקדים שונים ביהודה ושומרון. עד כה ביצעו מנגנוני הביטחון מעצרים והחרימו כלי נשק בלתי חוקיים. 
פגוע ירי בגוש עציון
  •  ב-10 ביולי 2016 פלסטיני פתח באש לעבר כלי רכב ישראלי בו נסעה משפחה בצומת מיצד בגוש עציון. מהירי נפצע אב המשפחה באורח קל-בינוני. אשתו וחמישה ילדים שהיו עימו במכונית לא נפגעו.  למרות היותו פצוע המשיך בנסיעה עד לכניסה לישוב הסמוך. על גבי המכונית נמצאו סימנים של שלושה קליעים. היורה נמלט. כתר הוטל על מחנה הפליטים ערוב והעיירה סעיר ונערכו חיפושים אחר היורה. בסעיר התפתחו עימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין פלסטינים. בעקבות הסגר ביקש יוסף אלמחמוד דובר הרשות הפלסטינית את התערבותה המיידית של הקהילה הבינלאומית בהאשימו את ישראל ב"ענישה קולקטיבית" (מען, 10 ביולי 2016).
  • 6 ביולי 2016– פלסטיני התנגש ברכבו בכלי רכב של צה"ל בכניסה לישוב נווה דניאל בגוש עציון. ארבעה חיילים נפצעו באורח קל. הפלסטיני שפגע בהם, תושב בית לחם, נפצע באורח קשה. בתחילה הייתה הערכה כי מדובר בתאונת דרכים אולם כעבור זמן התחזק החשד שהמדובר בפיגוע מכוון.
  • 5 ביולי 2016 – פלסטינית ניסתה לדקור שני חיילים שאבטחו תחנת אוטובוס בצומת גיתי (מערבית לאריאל). החיילים ירו בדוקרת והיא נפצעה באורח אנוש. הדוקרת היא תושבת הכפר אלזויה (ממערב לאריאל), בת 17.
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 11 ביולי 2016 – בחיפוש שערכו כוחות הביטחון הישראליים בעיר קלקיליה נמצאו אמצעי לחימה רבים ביניהםרובי ציד, רובה מאולתר, רימוני הלם, סכינים, מחסניות ותחמושת. כמו כן נמצאו במקום מדי צה"ל. בכפר צוריף נמצאה בחנות כמות גדולה של זיקוקים המשמשים בעת הפרות סדר נגד כוחות הביטחון הישראליים (דובר צה"ל, 11 ביולי 2016).
  • 10 ביולי 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון סמוך לאלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 10 ביולי 2016).
  • 9 ביולי 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב שחלפו בכביש 443 בין ירושלים לתל אביב סמוך לבית חורון. לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי רכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 9 ביולי 2016).
  • 8 ביולי 2016 – פלסטיני נעצר על ידי כוחות הביטחון הישראליים בכניסה לאדוריים בהר חברון. ברשותו נמצאה סכין(דף הפייסבוק צבע אדום, 8 ביולי 2016).
  • 8 ביולי 2016 - אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לישוב מגדלים בשומרון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 8 ביולי 2016).
  • 7 ביולי 2016 –אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה, דרומית לשכם, לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 7 ביולי 2016).
  • 7 ביולי 2016 – פלסטינית ניסתה להיכנס למערת המכפלה חמושה בסכין. הפלסטינית חברה לקבוצת תיירים ניסתה להיכנס יחד עימה. כוחות משמר הגבול עצרו אותה והיא הועברה לחקירה. הפלסטינית היא הנאדי מחמוד רשיד, בת 22, נשואה ואם לשלושה ילדים מהכפר יטא, סמוך לחברון (דף הפייסבוק PALDF, 7 ביולי 2016)
דו"ח פיגועים בחודש יוני 2016[1]
  • על פי דו"ח שירות הביטחון הכללי במהלך חודש יוני 2016  בוצעו פיגועים בהיקף דומה לזה שבוצעו במהלך חודש מאי 2016. סה"כ בוצעו במהלך החודש 102 פיגועים: 71 פיגועים ביהודה ושומרון, 29 פיגועים בוצעו בירושלים ושני פיגועים בוצעו בשטח ישראל:
  • מתווה הפיגועים– ביהודה, שומרון וירושלים בוצעו 86 פיגועים במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, עשרה פיגועי הנחת מטען, שני פיגועי ירי מנשק קל, פיגוע דריסה אחד. בשטח ישראל בוצעו פיגוע ירי בתל אביב ופיגוע דקירה בנתניה.
  • נפגעים – בפיגועי הטרור במהלך החודש נהרגו חמישה ישראלים ונפצעו 21 .
מעצר יצרני וסוחרי נשק סמוך לשכם

כוחות הביטחון הישראליים עצרו בליל 11-10 ביולי 2016 יצרני וסוחרי נשק מאולתר בכפר עוריף (סמוך לשכם). במסגרת הפעילות נתפסו אמצעי לחימה מאולתרים מסוגים שונים (קארל גוסטב, עוזי, רובי M-16) ותחמושת. במהלך המבצע  הוחרמו ארבע מחרטות ששימשו לייצור אמצעי הלחימה ונעצרו חשודים במעורבות בפעילות ייצור וסחר בכלי הנשק המאולתרים. בין העצורים פעיל מנגנון המודיעין הכללי ברשות הפלסטינית (שירות הביטחון הכללי, 11 ביולי 2016).

מימין: פתח ברצפת הבית שהוביל לסדנה לייצור אמצעי לחימה. משמאל: אחת המחרטות שנתפסו  על ידי כוחות הביטחון הישראליים (דובר צה"ל 11 ביולי 2016).
מימין: פתח ברצפת הבית שהוביל לסדנה לייצור אמצעי לחימה. משמאל: אחת המחרטות שנתפסו  על ידי כוחות הביטחון הישראליים (דובר צה"ל 11 ביולי 2016).

סיכול הברחת כספי טרור מרצועת עזה ליהודה ושומרון
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראליים נעצר במהלך חודש יוני 2016 במעבר תרקומיא תושב בית לאהיא שברצועת עזה. העצור שהיה בעל היתר כניסה לישראל לצרכי מסחר נעצר לאחר שהתגלה, כי הוא משמש כשליח להעברת כספים עבור פעילי חמאס ביהודה ושומרון.
  • העצור פאיז מצבאח מחמד עטאר התבקש על ידי פעילי חמאס להבריח כספים עבור חמאס. הכספים הוחבאו בנעליו. במסגרת זאת הבריח פאיז מצאבח במספר הזדמנויות כספים עבור פעילי חמאס ביהודה ושומרון בסכומים של עשרות אלפי אירו. בחקירתו גם נחשף מידע אודות בני משפחתו ופעילותם בחמאס אודות פתחי מנהרות ברצועת עזה הממוקמים בחלקם מתחת למבני מגורים אזרחיים ומסגדים; ונקודות שיגור רקטות הממוקמות בסמוך למבנים אזרחיים (שירות הביטחון הכללי, 5 ביולי 2016).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות במערב הנגב.

ירי רקטות לעבר ישראל

המצב ברצועת עזה
הכנסת סיוע הומניטארי לרצועת עזה
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים פרסם נתונים אודות פעילות המעברים בין ישראל לרצועת עזה. להלן הנתונים (דף הפייסבוק בשפה הערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 11 ביולי 2016) :
  • מעבר כרם שלום (בין התאריכים 9-3 ביולי 2016) – הוכנסו 6,052 טונות מוצרי מזון, 34 טונות ציוד רפואי, 38,660 טונות חומרי בנייה, 55 טונות תוצרת חקלאית.
  • מעבר ארז (בשבוע האחרון) – עברו דרכו 1,767 איש.
  • על פי נתוני  מתאם פעולות הממשלה בשטחים מאז תום מבצע "צוק איתן" ועד היום  הוכנסו לרצועה לצורך שיקומה 5.2 מיליון טונות חומרי בנייה, מאה אלף בתים שוקמו או נמצאים בשלבי שיקום            ו-8,000 יחידות דיור נמצאות בשלבי בנייה. 141 פרויקטים בוצעו בשיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית  (דף הפייסבוק בשפה הערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 ביולי 2016).
תגובה ברשתות החברתיות של חמאס לביקור שר החוץ המצרי בישראל
  • בעקבות ביקור שר החוץ המצרי בירושלים פורסמה באינטרנט וברשתות החברתיות של חמאס  קריקטורה המותחת ביקורת על ביקור השר שנועד להחיות את תהליך השלום תוך התעלמות מהמצב ברצועת עזה (arabi21.com, 10 ביולי 2016)

"שר החוץ המצרי בתל אביב להחייאת השלום!" בזמן שהמעבר מרצועת עזה למצרים נעול (arabi21.com, 10 ביולי 2016)
"שר החוץ המצרי בתל אביב להחייאת השלום!" בזמן שהמעבר מרצועת עזה למצרים נעול (arabi21.com, 10 ביולי 2016)

התבטאויות בכירי חמאס לרגל עיד אלפטר
  • בדברים שנשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הוא בירך את תושבי רצועת עזה הסובלים לדבריו "מהמצור הקשה" אך מחזקים את "ההתנגדות". משעל הבהיר כי ההקלה קרובה והצביע על כך שסימנים לשבירת "המצור" מעל רצועת עזה מגיעים בזה אחר זה. זאת, על רקע מאמציהן האחרונים של תורכיה ושל קטר. עוד אמר כי מטרת "ההתנגדות" היא להתנגד אך לא להילחם. לדבריו חמאס פועלת לשחרור פלסטין והמקומות הקדושים ולמען זכות השיבה והאסירים (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 9 ביולי 2016).  
  • בדרשה שנשא אסמאעיל הניה סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס לרגל עיד אלפטר הוא הדגיש מספר נושאים:
  • המצב הביטחוני- רצועת עזה לא פוחדת מאיומיה של ההנהגה בישראל משום שביכולתה של "ההתנגדות" להגן על תושבי הרצועה. עם זאת הדגיש כי אין הוא רואה מלחמה חדשה באופק. הוא ציין כי ההכרזות של "ההתנגדות" בדבר מוכנותה הצבאית נועדה למנוע כל תוקפנות והן נועדו להרתעה נוכח איומיהם של בכירים בישראל.
  • משא ומתן עם ישראל- הניה הכחיש קיומו של משא ומתן עם ישראל בנושא השבויים והנעדרים. לדבריו לא יהיה משא ומתן כל עוד משוחררי עסקת שליט, שנעצרו מחדש על ידי ישראל, לא ישוחררו ממעצרם.
  • הטרור ביהודה ושומרון– הניה שיבח את תפקידם של הצעירים הפלסטינים ביהודה ושומרון והדגיש כי ישראל נכשלה בכל ניסיונותיה למגר את האנתיפאדה.
  • יחסי חוץ - הניה הודה לקטר ולתורכיה על עמדתן "האחראית" כלפי רצועת עזה והמאמצים להסרת המצור מעליה. בנוסף הודה למצרים על פתיחת מעבר רפיח למשך תשעה ימים במהלך חודש רמצ'אן .
פתיחת מחנות הקיץ ברצועת עזה
  • במסיבת עיתונאים שכינסה חמאס בנמל עזה היא הודיעה חגיגית על פתיחת מחנות הקיץ הפועלים השנה תחת השם "מחנות אנתיפאדת אלקדס". לדברי אסמאעיל רצ'ואן בכיר חמאס ואחד מנציגי הוועד המרכזי של מחנות הקיץ במחנות הקיץ ישתתפו 50 אלף תלמידים מבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים, בתי הספר התיכוניים והאוניברסיטאות. לדבריו במחנות שימשכו כשלושה שבועות יועברו למשתתפים נושאים כמו תרבות, חינוך, תרגילי צופים, שיפור הכושר ושינון קוראן [הערה: ניסיון העבר מלמד, כי במחנות הללו היו גם פעילויות שנשאו אופי צבאי]. לדברי רצ'ואן מטרת המחנות היא לגדל דור חדש של פלסטינים "שיאהבו את ההתנגדות, שחרור פלסטין ומסגד אלאקצא" (PALTIMES, אתר חמאס, רסאלה נט, 11 ביולי 2016).

מימין: אסמאעיל רצ'ואן מודיע על השקת מחנות "אנתיפאדת ירושלים". משמאל: ילדים לבושים בחולצות של מחנות הקיץ בטקס הפתיחה (אתר חמאס, 11 ביולי 2016).
מימין: אסמאעיל רצ'ואן מודיע על השקת מחנות "אנתיפאדת ירושלים". משמאל: ילדים לבושים בחולצות של מחנות הקיץ בטקס הפתיחה (אתר חמאס, 11 ביולי 2016).

קריסת מנהרה של הג'האד באסלאמי בפלסטין
  • ב-10 ביולי 2016 בשעות הבוקר המוקדמות קרסה מנהרה באזור בית חאנון בה נמצאו אותה שעה פעילי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. כתוצאה מקריסת המנהרה נהרג אדם אחד ושבעה בני אדם חולצו. ההרוג הוא אבראהים חסן אלמצרי, בן 28, פעיל הזרוע הצבאית של הארגון שהשתייך ליחידת המנהרות של גדוד בית חאנון בחטיבת צפון הרצועה. בהודעה שפרסם הארגון נאמר כי הוא קיפח את חייו במהלך "מילוי חובתו הג'האדית" וכי הארגון עוסק בהכנות נרחבות לקראת המערכה הבאה הכוללות חפירת מנהרות מסוגים שונים, ייצור טילים, מטענים ופצצות ואימונים בשטח (אלאקצא, אתר פלוגות ירושלים, 10 ביולי 2016).
אבו מאזן שלח אגרות לחברי הקוורטט
  • אבו מאזן שלח איגרות לנציגי הקוורטט (מזכ"ל האו"ם, מזכיר המדינה של ארה"ב, שר החוץ הרוסי, נציבת החוץ של האיחוד האירופאי) בהן הביע דרישה לתמוך ביוזמה הצרפתית. באגרות הדגיש אבו מאזן כי חשוב לנקוט צעדים מהירים כדי להציל את תהליך השלום וכדי להבטיח את יציבות והשלום (ופא, 5 ביולי 2016). במקביל שיגר אבו מאזן מכתב רשמי לנשיא צרפת בו הביע את הערכתו על המאמצים במסגרת היוזמה הצרפתית ואת אמונו ביכולתה של צרפת לספק לוח זמנים ברור לניהול המשא ומתן (מען, 5 ביולי 2016).
פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית למיגור "האנרכיה הביטחונית"
  • בעקבות עימותים פנימיים במוקדים שונים ביהודה ושומרון בעיקר עם פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, החלו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, בהוראת אבו מאזן וראש הממשלה ראמי חמדאללה במבצע ביטחוני נרחב. המבצע נועד לדבריהם "למגר את האנרכיה הביטחונית". הוא מתמקד בעיקר באזורי שכם, ג'נין וחברון. במהלך המבצע נעצרו חשודים והוחרמו אמצעי לחימה לא חוקיים. עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון אמר כי לצורך כך הוקם חמ"ל משותף של כלל המנגנונים וכי עד כה ביצעו מנגנוני הביטחון מעצרים והחרימו עשרות כלי נשק בלתי חוקיים (מען, 11 ביולי 2016).
נתוני הלשכה הפלסטינית לסטטיסטיקה
  • מסקר אוכלוסייה של הלשכה הפלסטינית לסטטיסטיקה עולה כי בשטחי הרשות הפלסטינית חיים 4.81 מיליון פלסטינים מתוכם 2.93 מיליון ביהודה ושומרון ו-1.88 מיליון ברצועת עזה. מבין התושבים 42.8% הם בגילאי 14-0 שנים. 2.4% הם מעל גיל 65. שיעור האבטלה לרבעון הראשון של שנת 2016 עומד על 41.2% ברצועת עזה לעומת 18% ביהודה ושומרון (אתר הלשכה הפלסטינית לסטטיסטיקה, 11 ביולי 2016).
הסתה להמשך הפיגועים
  • ב-11 ביולי 2016 פרסם דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי (המזוהה עם חמאס) בביר זית פוסט ובו כתב: "החזר את ימי הנפץ, העף את גגות האוטובוסים ... החזר את ימי הנפץ, השפל את חיילי צה"ל". לפוסט צורף סרטון שהועלה בערוץ יוטיוב של גדודי עז אלדין אלקסאם תחת הכותרת "שיר דם המשוחררים". בסרטון נראה פלסטיני רעול פנים צופה בסרטונים ותמונות של פיגועים (חלקם פיגועים אמיתיים וחלקם מבוימים), עימותים בהר הבית וביהודה ושומרון וגופות מחבלים מזירות הפיגוע. בסרטון נראה רעול הפנים לאחר שצפה בסרטונים הללו יוצא בהשראתם לבצע פיגוע דקירה (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית, 11 ביולי 2016; ערוץ היוטיוב של גדודי עז אלדין אלקסאם, 25 ביוני 2016).

הפוסט שהתפרסם בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית בו קישור לסרטון (11 ביולי 2016).
הפוסט שהתפרסם בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי בביר זית בו קישור לסרטון (11 ביולי 2016).

תמונות נבחרות מתוך הסרטון
תמונות נבחרות מתוך הסרטון

האדרת מחבלים
כרזה של חמאס
  • בימים האחרונים מפרסם משרד החינוך של הרשות הפלסטינית את תוצאות בחינות הבגרות ואת שמות התלמידים המצטיינים שהגיעו להישגים גבוהים ביהודה, שומרון וברצועת עזה. על רקע זה, פרסמה חמאס כרזה תחת הכותרת "רשימת הכבוד" המאדירה 16 תלמידי בית ספר, אשר נהרגו במהלך גל הטרור הנוכחי. בכרזה מוצג תלמיד אשר במקום תעודת בגרות עולה השמימה ל"אוניברסיטת גן העדן" כשהוא מצויד  בתעודת השהאדה (מות קדושים) (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 ביולי 2016).

תלמיד העולה לגן העדן מצויד בתעודת מות הקדושים (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 ביולי 2016)
תלמיד העולה לגן העדן מצויד בתעודת מות הקדושים (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 ביולי 2016)

טורניר כדורגל להנצחת מחבל המתאבד
  • ב-3 ביולי 2016 ננעל טורניר כדורגל לקבוצות במחוז בית לחם, שנערך לזכרו של עבד אלחמיד אבו סרור, אשר ביצע פיגוע התאבדות בקו 12 של אגד בירושלים ב-20 באפריל 2016. הטורניר נמשך שלושה ימים והשתתפו בו 11 קבוצות מרחבי המחוז. בטורניר גם נכחו בני משפחת המחבל המתאבד אבו סרור. משתתפי הטורניר לבשו חולצות עליהן הודפסה תמונתו של המחבל (אתר אגודת אלרואד, 3 ביולי 2016).  
ילדים לבושי מדי חמאס על הר הבית
  • בעת תפילות עיד אלפטר בהר הבית נראו בין ההמונים המתפללים גם מספר ילדים לבושי מדים, חמושים ברובי צעצוע ועוטי סרטי מצח של חמאס (דף הפייסבוק קדס נט, 6 ביולי 2016). 

[1]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי. נתונים אלה אינם כוללים עשרות רבות של אירועי יידוי אבנים ביהודה, שומרון וירושלים.
[2]נכון ל-12 ביולי 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.