חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3- 10 ביוני 2014)

ישיבה ראשונה של ממשלת ההסכמה הלאומית בראשות ראמי חמדאללה (ופא, 3 ביוני 2014)

ישיבה ראשונה של ממשלת ההסכמה הלאומית בראשות ראמי חמדאללה (ופא, 3 ביוני 2014)

כרזת אבל רשמית מטעם פתח אשר נתלתה במהלך ההלוויה  (ערוץ רו'יא, 4 ביוני 2014)

כרזת אבל רשמית מטעם פתח אשר נתלתה במהלך ההלוויה (ערוץ רו'יא, 4 ביוני 2014)

סטודנטים פלסטינים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים מול כלא עופר (ופא, 4 ביוני 2014)

סטודנטים פלסטינים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים מול כלא עופר (ופא, 4 ביוני 2014)

תרגיל צבאי של פעילי מנגנון הביטחון הלאומי ברצועת עזה המדמה שדה קרב אמיתי

תרגיל צבאי של פעילי מנגנון הביטחון הלאומי ברצועת עזה המדמה שדה קרב אמיתי

אסמאעיל הניה, נואם בטקס פתיחת מחנות הקיץ (פלסטין אלא'ן, 6 ביוני 2014)

אסמאעיל הניה, נואם בטקס פתיחת מחנות הקיץ (פלסטין אלא'ן, 6 ביוני 2014)

הפיוס הפנים פלסטיני מסרב לפרוח. הכיתוב בערבית :

הפיוס הפנים פלסטיני מסרב לפרוח. הכיתוב בערבית : "הפיוס" (פלסטין, 8 ביוני 2014)

נשיא המדינה שמעון פרס, יו

נשיא המדינה שמעון פרס, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והאפיפיור בתפילה משותפת בוותיקן (ופא, 8 ביוני 2014)

  • במוקד האירועים ביהודה ושומרון היה פיגוע ירי בצומת תפוח ע"י פלסטיני שהגיע למקום (בו נעצר לאחרונה מחבל לבוש חגורת נפץ). כוחות הביטחון הישראליים השיבו באש לעבר הפלסטיני והרגוהו. בדרומה של ישראל שרר שקט.
  • השבוע התבצעה העברת השלטון לידי ממשלת ההסכמה הלאומית, המורכבת מטכנוקרטים. כבר בשלב מוקדם זה צצו על פני השטח חילוקי הדעות הבסיסיים בין חמאס לפתח. הללו מצאו ביטויים, בין השאר, בתקרית אלימה בין פקידי ממשל ברצועה שלא קיבלו את משכורתם לבין משטרת חמאס. התקרית הביאה להתנצחות פומבית בין אבו מאזן לדוברי חמאס.
  • במקביל, צצו על פני השטח סוגיות יסוד נוספות, בלתי פתורות, ובהן היחס לטרור ("ההתנגדות") ולמו"מ, מקומה של הזרוע הצבאית –טרוריסטית של החמאס והתיאום הביטחוני ביהודה ושומרון עם ישראל.
  • ב-3 ביוני 2014 נורה למוות מחבל פלסטיני ע"י כוחות הביטחון הישראליים בצומת תפוח שבשומרון. בשעות הערב המאוחרות הגיע אדם חשוד לאזור צומת תפוח והחל לצפות לעבר כוחות הביטחון הישראליים המאיישים את העמדה. אזרח ישראלי, שהבחין במתרחש, הסב את תשומת ליבם של כוחות הביטחון.כאשר נגשו לבדוק את החשוד הוא פתח באש לעברם. כוחות הביטחון השיבו בירי והרגו אותו. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל. יוזכר, כי ב-30 במאי 2014 סוכל פיגוע התאבדות באותו הצומת (אתר משמר הגבול, 3 ביוני 2014).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של עלאא' מחמד עודה, כבן שלושים מהכפר חוארה. לטענתם הוא נרצח "בדם קר", כאשר כוחות צה"ל החלו לפתע לירות לעברו בשעה שעמד ליד מכוניתו סמוך למחסום (צפא, ופא, 3 ביוני 2014). ממשלת ההסכמה הלאומית גינתה את מותו (ופא, 3 ביוני 2014). תנועת פתח בחוארה פרסמה כרזת אבל מטעמה, שנתלתה בפתח בית המשפחה.
עלייה בניסיונות חטיפה של ישראלים למטרות מיקוח
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי, מאז ספטמבר 2013 חשפו כוחות הביטחון הישראליים 11 ניסיונות של אסירים ביטחוניים להפעיל פעילים בשטח לביצוע חטיפה של חיילים ואזרחים ישראליים. במחצית מהמקרים, שאותרו, היו מעורבים אסירים מפתח, בשאר המקרים היו מעורבים אסירים מחמאס וארגונים אסלאמיים נוספים. על פי הנתונים, חלה בחודשים האחרונים עלייה משמעותית בכוונות ובניסיונות לבצע חטיפה של חיילים ואזרחים ישראליים בהכוונה של מחבלים המרצים עונשי מאסר בבתי הכלא הישראליים. החטיפות נועדו בעיקר למטרות מיקוח לשחרורם של פלסטינים הכלואים בשראל (אתר שירות הביטחון הכללי, 5 ביוני 2014). 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר דרום ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

סיכום הפיגועים בחודש מאי[3]
  • במהלך חודש מאי 2014 חלה עלייה קלה במספר הפיגועים, שבוצעו ביהודה שומרון ובאזור ירושלים בהשוואה לחודש אפריל. סה"כ בוצעו במהלך החודש 107 פיגועים. ביהודה ושומרון בוצעו 96 פיגועים (לעומת 80 במהלך חודש אפריל). בירושלים בוצעו 11 פיגועים (לעומת 7 פיגועים בחודש אפריל). מרבית הפיגועים (88 מתוך 107) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, 9 מהם בירושלים. כמו כן התבצעו 14 פיגועי הנחת מטען, ארבעה אירועי ירי מנשק קל (אחד בירושלים). כמו כן בוצע ניסיון אחד של פיגוע התאבדות.[4]
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו'). השבוע עמדו הפגנות יום השישי בסימן ציון  "יום הנכסה" וההזדהות עם העצירים השובתים רעב.
  • ב-4 ביוני 2014 קיימו סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית תהלוכת הזדהות עם העצורים הפלסטינים שובתי הרעב בבתי הכלא בישראל. התהלוכה התפתחה לכדי עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים. המפגינים חיבלו בשערי כלא עופר. כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על חמישה פלסטינים, שנפצעו במהלך עימותים (פלסטין אלא'ן, ופא, 4 ביוני 2014).

סטודנטים פלסטינים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים מול כלא עופר (ופא, 4 ביוני 2014)
סטודנטים פלסטינים מאוניברסיטת ביר זית מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים מול כלא עופר (ופא, 4 ביוני 2014)

  • ב-3 ביוני 2014 בשעות הבוקר חסמו תושבים פלסטינים את הכביש סמוך לחוארה (שומרון). הציתו צמיגים ויידו אבנים לעבר כשלושים כלי רכב ישראליים. שני ישראלים נפצעו באורח קל.  נגרמו נזקים לכמה כלי רכב (סוכנות תצפית, 3 ביוני 2014).
אירועי "יום הנכסה"
  • ב-5 ביוני 2014 ציינו הפלסטינים את יום השנה ה-47 ל"נכסה" (התבוסה הערבית במלחמת ששת הימים). לציון האירועים התקיימו עצרות ותהלוכות ברחבי יהודה ושומרון, שעברו ללא אירועים מיוחדים. ארגון פתח פרסם הודעה בה הודגשה דרך "ההתנגדות העממית" של העם הפלסטיני ושל האומה הערבית עד לסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית (פתח מדיה, 6 ביוני 2014). חמאס הדגישה בהודעתה, כי העם הפלסטיני עודנו נמצא על אדמתו ומגן עליה מפני ישראל ופשעיה (חמאס אינפו, 6 ביוני 2014).
  • ראמאללה– עשרות פלסטינים ממחנה הפליטים קלנדיא ערכו צעדה שיצאה לעבר מעבר קלנדיא בצעדה השתתף גם מצטפא אלברע'ות'י מנכ"ל תנועת היוזמה הלאומית, אשר נטען, כי נפצע במהלך ההפגנה מירי כדור גומי של כוחות הביטחון הישראליים.
  • חברון– פעילים פלסטינים ארגנו צעדה לציון "יום הנכסה" ולהזדהות עם העצירים המנהליים השובתים רעב.
  • ירדן - עשרות ירדנים מרחבי המדינה השתתפו ב-6 ביוני 2014 בצעדה שנערכה באזור סוימה שבבקעת הירדן[5]. המשתתפים בצעדה ערכו במקום את תפילת יום השישי. בנאומים,  שנישאו במהלך הצעדה הודגש הצורך בשמירה על ירושלים ומסגד אלאקצא (אלבוצלא, 6 ביוני 2014).
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח ממשיך להתנהל באופן לא סדיר. לאחר שלושה ימים בהם היה פתוח, נסגר המעבר לתנועה עד להודעה חדשה. גורמים בחמאס תולים תקוותם, כי עם הקמתה של ממשלת ההסכמה הלאומית יוסדר בקרוב גם נושא המעבר. מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים מטעם חמאס, אמר, כי ההבטחות בנוגע לפתיחת מעבר רפיח באופן סדיר עם הקמת הממשלה, טרם תורגמו לרמת השטח ופעילות המעבר נותרה כשהייתה (אלרסאלה נט, 4 ביוני 2014).
  • עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח והממונה על תיק הפיוס, אמר, כי הוא צופה, שההסדרים בנוגע למעבר רפיח יסתיימו תוך שלושה חודשים. לדבריו ההסדרים יהיו בהתאם להחלטות משנת 2005 (הסכם המעברים). הוא  ציין, כי הפלסטינים משתפים בנושא גורמים מארה"ב, אירופה וגורמים ישראליים (מען, 5 ביוני 2014).  בכיר מצרי מסר בהקשר לכך, כי מצרים מוכנה לפתוח את מעבר רפיח באופן קבוע בתנאי שממשלת ההסכמה הלאומית תנהל את המעבר. לדבריו נשיא מצרים הנבחר, עבד אלפתאח אלסיסי, הביע נכונות להכריע בסוגית המעבר במהלך פגישתו עם אבו מאזן (מען, 7 ביוני 2014).
התבטאות בכירי חמאס בזכות "ההתנגדות"
  • גם לאחר הקמת ממשלת ההסכמה הלאומית ממשיכים בכירי חמאס להתבטא בזכות דבקותם בדרך "ההתנגדות" (קרי, הטרור) והתנגדותם למשא ומתן ולתיאום הביטחוני עם ישראל :
  • בדברים שנשא פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס בטקס הפרידה, הוא קרא לעובדי המשרד לשמור על האדמות הפלסטיניות והמקומות הקדושים ולהוקיע את התיאום הביטחוני עם "הכיבוש הישראלי". הוא גם קרא לפתח להפסיק את דרך המשא ומתן, שהוכיחה את כישלונה (פלסטין, 3 ביוני 2014).
  • בדברים, שנשא אסמעאיל הניה, בתהלוכה, שהתקיימה לציון "יום הנכסה" מול מטה הצלב האדום בעזה, הוא הדגיש את דבקות חמאס ב"התנגדות המזוינת", חתירתה לשחרור ירושלים והמקומות הקדושים ושחרור האסירים הפלסטינים. הניה גם קרא להקמה של "צבא שחרור ירושלים" בהובלת הזרוע הצבאית של חמאס (צפא, 7 ביוני 2014).
חמאס ממשיכה לאמן את מנגנוני הביטחון שבשליטתה
  • מנהלת האימונים של מנגנון הביטחון הלאומי (הנשלט ע"י חמאס) קיימה ב-28 במאי 2014 תרגיל צבאי ל-150 צוערים של קורס הקצינים של המנגנון, במתקן אימונים במזרח העיר עזה. התרגיל כלל שימוש באמצעי לחימה שונים, הסתערות על יעדים צבאיים ותרגילים נוספים. לדברי מחמד אלנח'אלה, ראש מנהלת האימונים, נועד התרגיל לשפר את רמת המוכנות של אנשי המנגנון ועל כן התרחישים, שתורגלו דימו שדה קרב של ממש (פורום חמאס, אתר משרד הפנים של חמאס בעזה, 29 במאי 2014).
פתיחת מחנות הקיץ ברצועת עזה
  • ברצועת עזה נערך טקס פתיחת מחנות הקיץ הנקראים השנה "לפידי החירות". בטקס, שנערך במחנה הפליטים אלשאטי, אמר אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי האסטרטגיה של חמאס לא תשתנה בשום מחיר וכי אין כל שינוי בתוכנית השחרור והשיבה של חמאס. לדבריו חמאס פועלת לחנך את האדם הפלסטיני מבחינה אידיאולוגית ודתית ולהטמיע את תפיסת הג'האד. הוא הדגיש, כי המשך קיומם של מחנות הקיץ הוא הוכחה לכך שחמאס "דבקה בדרך הג'האד שלה" (צפא, 7 ביוני 2014).
  • בכל שנה בחודשי הקיץ בעת החופשה מלימודים מתקיימים ברצועת עזה מחנות קיץ המיועדים לילדים ובני נוער. מרבית המחנות הללו מאורגנים על ידי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. כמו כן  מנוהלים מחנות קיץ ע"י אגודות אסלאמיות, אגודות נשים וכן מטעם אונר"א. במסגרת מחנות הקיץ של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין מקיימים ילדי הרצועה פעילויות המשלבות פעילות חברתית, אינדוקטרינציה אסלאמית ואימונים סמי-צבאיים.[6]

מימין: אסמאעיל הניה מקבל שי מילדי מחנות הקיץ מפת "פלסטין" בה אין זכר למדינת ישראל. משמאל: אסמאעיל הניה, נואם בטקס פתיחת מחנות הקיץ (פלסטין אלא'ן, 6 ביוני 2014)
מימין: אסמאעיל הניה מקבל שי מילדי מחנות הקיץ מפת "פלסטין" בה אין זכר למדינת ישראל. משמאל: אסמאעיל הניה, נואם בטקס פתיחת מחנות הקיץ (פלסטין אלא'ן, 6 ביוני 2014)

הרכבת ממשלת מעבר
  • ב-2 ביוני 2014 הושבעה בראמאללה ממשלת "ההסכמה הלאומית" (אלתואפק אלוטני). המדובר בממשלת טכנוקרטים, המונה 18 שרים, אשר  אינם אמורים לייצג את פתח או חמאס. חמישה מהשרים הינם מרצועת עזה, שניים ממזרח ירושלים והשאר מיהודה ושומרון.
מצע הממשלה
  • אבו מאזן, שישב בראש הישיבה הראשונה של ממשלת ההסכמה הלאומית ,לאחר שזו נשבעה אמונים לחוקה, בירך על הקמת הממשלה החדשה. בהציגו את מצע הממשלה אמר, כי הממשלה מתחייבת לעקרון של שתי מדינות בגבולות 1967 וכן מתחייבת להכיר במדינת ישראל, להוקיע אלימות ולכבד את ההסכמים שנחתמו, ולקבל את החלטת הקוורטט. הוא גם ציין, כי הממשלה מתחייבת להמשך התיאום הביטחוני עם ישראל.
  • אבו מאזן, הביע מחויבותו למשא ומתן עם ישראל באומרו, כי זוהי הדרך האידיאלית עבור העם הפלסטיני להשיג את זכויותיו. לדבריו, המשא ומתן הינו באחריות אש"ף המעוניין להמשיך לשאת ולתת. אבו מאזן הוסיף, כי כדי שהמשא ומתן יוארך בתשעה חודשים נוספים צריכה ישראל לשחרר את האסירים במסגרת הפעימה הרביעית ולהפסיק את הבנייה בהתנחלויות. עוד אמר, כי הממשלה מתחייבת ל"התנגדות עממית בלתי אלימה", אשר תביע את העמדות ב"אופן תרבותי"[6](ופא, 2 ביוני 2014).
תהליך ההעברה
  • מיד לאחר הקמת הממשלה, המוגדרת כממשלה זמנית, הגיש אבו מאזן מכתב רשמי ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בו ביקש לפעול מיידית לקיום בחירות בתום שישה חודשים. הוא גם הגיש מכתב לראמי חמדאללה העומד בראש ממשלת המעבר וביקש מהממשלה לסייע ולהקל על תהליך הבחירות ולשתף פעולה עם ועדת הבחירות (ופא, 5 ביוני 2014).  במקביל החל הליך של העברת מוסדות השלטון מידי חמאס לממשלת ההסכמה הלאומית במסגרת זאת נערכו טקסי חילופי שרים כמו גם מפגשי עבודה של השרים היוצאים עם הנכנסים (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2014). עם זאת עדיין קיימים קשיים. כך למשל, חלק מפקידי הרשות הפלסטינית ברצועה, ששבו לעבודתם לא קיבלו הנחיות לגבי המשך עבודתם (אלאיאם, 8 ביוני 2014).
עמדות ישראל כלפי ממשלת ההסכמה הלאומית
  • בתגובה להקמת ממשלת ההסכמה הלאומית אמר בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, כי הקמת הממשלה הינה המשך ישיר למדיניות סרבנות השלום של אבו מאזן. לדבריו אבו מאזן כרת ברית עם חמאס, המוכרזת על ידי ארה"ב, אירופה, מצרים וברחבי העולם כארגון טרור, האחראי לרצח של יותר מאלף ישראלים חפים מפשע ולירי של אלפי טילים לערי ישראל.  נתניהו הוסיף, כי הסכם עם חמאס מטיל על אבו מאזן אחריות ישירה לטרור היוצא מרצועת עזה. וישראל לא תנהל משא ומתן מדיני עם ממשלה פלסטינית, שנשענת על חמאס ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל (אתר משרד ראש הממשלה, 2 ביוני 2014).
  • במקביל פרסמה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי בישראל שורה של החלטות, שעיקרן (אתר משרד ראש הממשלה, 2 ביוני 2014) :
  • לא לנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית, שנשענת על חמאס, ארגון טרור הקורא להשמדת מדינת ישראל.
  • לפעול, לרבות בזירה הבינלאומית, נגד שיתוף ארגוני טרור בבחירות (למוסדות הרשות הפלסטינית) .
  • להסמיך את ראש הממשלה להטיל סנקציות נוספותעל הרשות הפלסטינית.
  • לראות בממשלה הפלסטינית כנושאת באחריות על כל הפעולות הפוגעות בביטחון ישראל, שמקורן ביהודה , שומרון ועזה.
  • להקים צוות, שיבחן דרכי פעולה מול המציאות, שנוצרה ולקראת מצבים מדיניים וביטחוניים, שייווצרו בעתיד.
חריקות ראשונות בהתנהלות ממשלת ההסכמה הלאומית
  • יומיים לאחר הקמת ממשלת ההסכמה הלאומית פעילים ממשטרת חמאס ופקידי ממשל הניה לשעבר, אשר משכורותיהם לא שולמו, תקפו באלימות ב-4 ביוני 2014 את פקידי הרשות הפלסטינית שהגיעו לסניפי הבנקים ברחבי הרצועה כדי למשוך את משכורותיהם. במקביל מנעה משטרת עזה מעובדי הרשות הפלסטינית, גישה לכספומטים בבנקים. בעקבות כך הפגינו פקידי הרשות הפלסטינית ברחבי הרצועה. משטרת חמאס הכחישה, כי מנעה את הגישה לכספומטים והדגישה,שרק פיזרה הפגנה של פקידי ממשל חמאס שנערכה מול סניפי הבנקים ברצועה (פאל פרס, פאל טודיי, אלקדס, 5 ביוני 2014). בכירי חמאס הטילו על ממשלת ההסכמה הלאומית את האחריות לאירועים ודרשו ממנה לטפל במצב כדי שהפיוס לא יפגע. בכירי הרשות הפלסטינית גינו את חמאס על חסימת הכספומטים וטענו, כי הדבר מסכן את אווירת הפיוס (ופא, 4 ביוני 2014).

מימין: משטרת חמאס מונעת מפקידי הרשות הפלסטינית להגיע לבנקים למשוך את משכורותיהם (דף הפייסבוק של פתח, 5 ביוני 2014) משמאל: עובדי ממשל חמאס לשעבר ברצועה מפגינים מול בנק פלסטין בעזה. בכרזות נאמר: "לא לאפליה" "זכויות הפקידים – קו אדום"(פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2014)
מימין: משטרת חמאס מונעת מפקידי הרשות הפלסטינית להגיע לבנקים למשוך את משכורותיהם (דף הפייסבוק של פתח, 5 ביוני 2014) משמאל: עובדי ממשל חמאס לשעבר ברצועה מפגינים מול בנק פלסטין בעזה. בכרזות נאמר: "לא לאפליה" "זכויות הפקידים – קו אדום"(פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2014)

  • בתגובה תקף אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, את התנהלות חמאס בסוגית התשלומים ואמר, כי היא זו אשר עומדת מאחורי סגירת הבנקים ברצועה. לדבריו הרשות הפלסטינית לא תוכל לשלם את משכורותיהם של פקידי חמאס לפני שתושג הסכמה לגבי פעילות ממשלת ההסכמה הלאומית. לדבריו התנהלות חמאס מעידה, כי כוונתה האמיתית היא להטיל את האחריות למצב ברצועה על ממשלת ההסכמה הלאומית דבר שאינו מקובל עליו (צדא אלבלד, 7 ביוני 2014).
  • דבריו של אבו מאזן עוררו תגובות נזעמות בקרב בכירי חמאס. ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ערך מסיבת עיתונאים בה התייחס ל"משבר המשכורות" ומתח ביקורת על מדיניות ממשלת הפיוס הלאומית בנושא. הוא הדגיש בדבריו, כי ממשלת חמאס סיימה את תפקידה וקרא לחמדאללה לפתור את המשבר ולממש אחריותו כראש ממשלה של כלל הפלסטינים (ערוץ אלאקצא, 9 ביוני 2014). צלאח ברדאויל, בכיר חמאס אמר, כי ממשלת הפיוס הלאומי היא האחראית על תשלום משכורות עובדי הממשלה והצהרותיו של אבו מאזן מוכיחות, כי הוא רוצה להישאר נשיא תנועת פתח ולא של העם הפלסטיני כולו (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2014).
קובלנות בדבר המשך המעצרים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון
  • חמאס ממשיכה לטעון, כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ממשיכים "לדכא" את מה שמכונה על ידה "הפעילות הפוליטית של התנועה ביהודה ושומרון". במסגרת זאת שבה והאשימה חמאס את מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון בשורה של מעצרים וזימון לחקירה של פעילי חמאס (צפא, 4 ביוני 2013). גורמים בחמאס גם האשימו את מנגנוני הביטחון של הרשות בהערמת מכשולים על הפצת עיתוני וביטאוני חמאס, שהוחל בהפצתם בעקבות הסכם הפיוס. אותם גורמי חמאס התלוננו על איסור הפצת ביטאון אלרסאלה ביהודה ושומרון ומניעת הצבת שלטי חוצות בהם רשימת תוכניות שישדר ערוץ אלאקצא במהלך ימי חודש רמצ'אן (אלרסאלה.נט, 5 ביוני 2014). כמו כן האשימו גורמי חמאס את מנגנוני הביטחון של הרשות בעריכת תשאולים למחלקי העיתונים (פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2014).
פעילות הזרוע הצבאית- טרוריסטית  של חמאס
  • בכירי חמאס ממשיכים להתייחס לסוגיית פעילות הזרוע הצבאית-טרוריסטית שלה. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי מיזוג הזרוע הצבאית עם מנגנוני הביטחון אינו בא בחשבון ואינו נושא לדיון. הוא הדגיש, כי הזרוע לא תהפוך למנגנון ביטחון או לגוף ביצועי של הממשלה. שכן לדבריו, הזרוע הצבאית היא "מוסד צבאי בעל מטרות לאומיות עליונות, שעומד מעל הממשלות ומנגנוני הביטחון הפנימיים". באותו ראיון גם הודה אבו עבידה, כי קיימת כפילות בפעילותם של חלק מהפעילים המשרתים בזרוע הצבאית לצד היותם פעילים במנגנוני הביטחון (אלאח'באר, 4 ביוני 2014).
  • דברי אבו עבידה תואמים תופעה רחבת היקף, שנחשפהבמהלך מבצעי צה"ל ברצועת עזה ("עופרת יצוקה", "עמוד ענן"), של פעילים צבאיים המשרתים במנגנוני הביטחון של חמאס. תופעה זו הייתה פועל יוצא של שיתוף הפעולה המבצעי הממוסד, שבין המנגנונים הללו, לבין הזרוע הצבאית של חמאס. שיתוף פעולה זה כלל, בין השאר, לחימה של אנשי המנגנונים תחת פיקוד הזרוע הצבאית של חמאס במהלך פעילות מבצעית של ישראל[7].
התנצחויות תקשורתיות
  • אתרי האינטרנט של חמאס המשיכו לפרסם במהלך השבוע האחרון קריקטורות המבטאות ספקנות ורמת ציפיות נמוכה מהסכם הפיוס ומהממשלה הפלסטינית החדשה. באחת הקריקטורות לועגת חמאס לראש הממשלה חמדאללה הלבוש במדי קוסם, הצריך להתמודד עם אתגרים ובעיות רבות אשר ספק רב אם יש ביכולתו לפתור אותם (פלסטין אלא'ן, פלסטין, 8,4,3  ביוני 2014).

מימין : "אלחמדאללה ומקל הקסמים" (פלסטין אלא'ן, 3 ביוני 2014). משמאל :  קריקטורה המשקפת את הקשיים האמיתיים באיחוי הקרע הפנים פלסטיני בעקבות הסכם הפיוס. בערבית : "עם אחד" (פלסטין, 4 ביוני 2014)
מימין : "אלחמדאללה ומקל הקסמים" (פלסטין אלא'ן, 3 ביוני 2014). משמאל :  קריקטורה המשקפת את הקשיים האמיתיים באיחוי הקרע הפנים פלסטיני בעקבות הסכם הפיוס. בערבית : "עם אחד" (פלסטין, 4 ביוני 2014)

אבו מאזן בתפילה משותפת בותיקאן
  • אבו מאזן הגיע לרומא, בהזמנתו של האפיפיור, לערוך תפילה משולשת בחצר הותיקאן למען השלום יחד עימו ועם עם שמעון פרס.  בדברים, שנשא אבו מאזן, בעת התפילה קרא לכינון שלום, שגשוג ושלווה במידה שווה לפלסטינים ולישראל ולהפוך את פלסטין וירושלים למדינה ועיר בטוחות עבור כל מאמין ולמקלט ותפילה עבור שלושת הדתות. הוא חתם את דבריו בברכת "שלום" בשלוש שפות (עברית איטלקית וערבית)  (ופא, 8 ביוני 2014).
נמשכת שביתת הרעב של העצירים המנהליים בבתי הכלא בישראל
  • שביתת הרעב של העצירים המנהליים בבתי הכלא הישראליים נמשכת מזה כחמישה שבועות. ברחבי יהודה ושמרון נמשכו הבעות ההזדהות עם שובתי הרעב. סלים אלסקא, שר המשפטים בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר, כי במהלך התקופה הקרובה תבחן הממשלה ברצינות את סוגית העצירים מנהליים כדי להבטיח שהם ישוחררו בקרוב. עוד אמר שבאמצעות ועדות פנימיות, הנוגעות לסוגיה זו,  ממשלת ההסכמה תגבש פתרונות מיידיים (אלרסאלה.נט, 7 ביוני 2014).
  • ב-7 ביוני 2014 ארגנה חמאס צעדה בראמאללה לאות הזדהות עם העצירים המנהליים השובתים רעב. המשתתפים קראו לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולאפשר את "ההתנגדות" ביהודה ושומרון (צפא, 7 ביוני 2014). יצוין, כי לאחרונה גברה מעורבותה הפומבית והמופגנת של חמאס באירועים תודעתיים (הפגנות, מחאות, עצרות) ביהודה ושומרון.

[1] נכון ל-10 ביוני 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי
[4]בנתונים לא נכללו כמה עשרות אירועים של יידוי אבנים.  
[5]אזור סוימה הוא האזור בירדן הקרוב ביותר לירושלים. בשנים האחרונות נוהגים הירדנים לקיים שם עצרות לרגל יום הנכבה ויום הנכסה.
[6]על מחנות הקיץ ברצועת עזה, שהתקיימו בשנה שעברה,  ראו פרסום מרכז המידע מ-13 ביוני 2013 :" ברצועת עזה נפתחו גם השנה מחנות הקיץ לילדים ולנוער המופעלים ברובם על ידי ארגוני הטרור. כבכל שנה מתקיים במחנות הללו  שילוב של פעילות חברתית, אינדוקטרינציה אסלאמית ואימונים סמי-צבאיים".
[7]ההתנגדות העממית "הבלתי אלימה" וה"תרבותית" כוללת גם מעשי אלימות כגון ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ופיגועים בכלי נשק "קרים" (פיגועי דקירה, פיגועי דריסה).
[8]על הזהות הכפולה של פעילי מנגנוני הביטחון ברצועה ראו פרסום מרכז המידע מ-23 בדצמבר 2012: "מניתוח זהות ההרוגים הפלסטינים במבצע "עמוד ענן" בולט היקפה הנרחב של תופעת "הזהות הכפולה" של פעילי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס, שמילאו במקביל תפקידים בזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמאס וארגונים נוספים".