הדיון הציבורי בכווית על תוכניות הלימוד


בעקבות אירועי הטרור בכווית התגבר הדיון הציבורי במדינה זו בשאלת אופיין הקיצוני של תוכניות הלימוד והצורך בעריכת רפורמות בהן.

אנשי חינוך ואינטלקטואלים כוויתים טענו כי התוכניות מכילות מסרים קיצוניים המעודדים טרור. מדבריהם עולה כי אנשי תנועת האחים המוסלמים שהיגרו ממצרים לכווית מילאו תפקיד מרכזי בגיבוש תוכניות הלימוד האסלאמיות בכווית. מנגד, טענו אנשי חינוך ובעלי תפקידים במשרד החינוך כי האשמת תוכניות החינוך בעידוד טרור היא האשמה שקרית אשר באה במסגרת המתקפה נגד האסלאם.

במוקד דיון זה עמדה שאלת הלגיטימיות של לימוד נושא הג'יהאד ומידת תרומתו של לימוד נושא זה למחשבה הקיצונית ולהטפה לה.

ממשלת כווית מצידה לא נקטה קו ברור בנושא. שר החינוך הכוויתי, ד"ר רשיד אל-חמד, הצהיר פעמים רבות כי תוכניות הלימוד אינן מכילות שום מסר קיצוני, אולם ראש הממשלה, צבאח אל-אחמד, והקבינט הכוויתי קראו לעיין מחדש בתוכניות הלימוד מתוך הכרה כי הן מכילות מסרים קיצוניים המנוגדים לאופי המדינה.

חבר פרלמנט כוויתי: בתוכניות הלימוד יש רעיונות קיצוניים

אחד האישים הבולטים שתמכו בעריכת רפורמות בתוכניות הלימוד, חבר הפרלמנט הד"ר יוסף אל-זלזלה, מרצה לשעבר באוניברסיטת אל-כווית, קרא "לשנות במהירות את תוכנית הלימודים" לאחר שערך מחקר על התוכניות ומצא כי הן מעודדות קיצוניות ופלגנות.[1]

אל-זלזלה שהעביר את ממצאי מחקרו לבכירים במשרד החינוך הכוויתי סיפר בראיון ליומון הלונדוני בשפה הערבית "אל-שרק אל-אוסט" על מטרת מחקרו: "רציתי להצביע על קיומן של תוכניות לימוד קלוקלות הזקוקות לעיון מחדש מאחר והן קוראות לעיוות היחסים בין המוסלמים. כמו כן, [רציתי] להבהיר לבכירים במשרד החינוך שרוב המחברים [של התוכניות] הם בעלי מגמות ידועות של תכפיר [האשמה בכפירה] וכי מגמות אלה מצויות בתוכניות הלימוד של דת האסלאם ובתוכניות הלימוד של השפה הערבית ומדעי החברה."

ממצאי מחקרו של אל-זלזלה הראו כי "יש 11 ספרים מספרי החינוך האסלאמי המכילים הטפה לתכפיר ולקיצוניות" וכי נעשה תכפיר לכמה אישים וכי "מגזר גדול של מוסלמים מוצג כפוליתיאיסט." עוד טען אל-זלזלה כי "יש אסכולות הלכתיות השונות בפרשנותן ולכן בכירי משרד החינוך חייבים….  לבחון מחדש חלק מתוכניות הלימוד."  

אל-זלזלה הציג מספר דוגמאות למסרים הקיצוניים: "בחומר ללימוד הקוראן לכיתה י"א יש בלבול גדול מאוד במונח "כופרים". מי שקורא אותו עלול לחשוב שרוב האנשים בעולם הם כופרים… כמו כן, הספר 'מחקרים לחקיקה אסלאמית לבית הספר התיכון – חוברת מספר 74' קורא [לשלטונו של] שליט אחד וח'ליפה אחד בזמן הזה. בעוד אנו יודעים שכווית היא מדינה אחת מבין כמה מדינות אסלאמיות ושאין מדינה אסלאמית אחת אלא מספר מדינות אסלאמיות, הספר קורא להקמת מדינת ח'ליפות אחת ומדינה אסלאמית אחת ודורש מכל המוסלמים לשאת נשק. בעמוד 63 נאמר בספר: 'רפיון זה לא יהיה ביום שכל המוסלמים יהיו במדינה אחת תחת שליט אחד'… [וכן]  'עדה מהאומה שלי עודנה נלחמת על האמת עד ליום הדין' כלומר נדרש מהמוסלמים להילחם למען איחוד המדינה האסלאמית האחת." [2]