פרשת ההסגרה של בכיר במחוז סיני של דאעש והשלכותיה

  • בליל ה-10 בספטמבר 2021, הסגיר פעיל בכיר במחוז סיני של דאעש, מחמד סעד כאמל אלסעידי, המכונה אבו חמזה אלקאצ’י[1], את עצמו, בלוויית אשתו וילדיו, לידי מיליציות השבטים בסיני, המסייעות לצבא המצרי, לאחר שהובטח לו ששלומו ושלום בני משפחתו יישמרו.
  • מידע, שהגיע לידי מרכז המידע למודיעין ולטרור ע”ש מאיר עמית, חושף בהקשר זה פרטים אודות אלקאצ’י ואודות המצב בו נתון מחוז סיני של דאעש.
  • אלקאצ’י נחשב מספר 3-2 בארגון, אחרי מפקד (אמיר) המחוז ויתכן אדם נוסף, ולכן מדובר בגורם הבכיר ביותר במחוז סיני שהסגיר את עצמו לשלטונות המצריים עד כה, ולכך צפויות להיות השלכות על פעילות מחוז סיני, הסובל גם כך מקשיים על רקע מחסור בכסף ובציוד ונוכח ההצלחות המבצעיות של הצבא המצרי בפעילותו נגד הארגון בשיתוף פעולה עם מיליציות השבטים.
מספר צילומים של אלקאצ'י: בצילום העליון משמאל נראים אשתו וילדיו, שהסגירו עצמם יחד איתו. מימין למטה הוא מופיע לצד פעילים ממחוז סיני (חשבון הטוויטר של התאחדות שבטי סיני, 11 בספטמבר 2021).
מספר צילומים של אלקאצ’י: בצילום העליון משמאל נראים אשתו וילדיו, שהסגירו עצמם יחד איתו. מימין למטה הוא מופיע לצד פעילים ממחוז סיני (חשבון הטוויטר של התאחדות שבטי סיני, 11 בספטמבר 2021).
פרטים אודות אלקאצ’י וההשלכות האפשריות של הסגרתו על מחוז סיני
  • אבו חמזה אלקאצ’י, יליד 86′, מצרי במקורו, הגיע לסיני ב-2015, לאחר שפעל בסוריה בשורות דאעש. הוא תיפקד כראש מערך השריעה (ההלכה) של מחוז סיני. במסגרת התפקיד קיבל החלטות בנושאים מכריעים וקידם פעולות בשטח. בין השאר, אישר את הפיגוע במסגד אלראוצ’ה שבאזור ביר אלעבד (בו נהרגו כ-300 מתפללים סופים בסוף 2017), פיגועים נגד נהגי משאיות מפעל המלט באלחסנה שבמרכז סיני ופיגועים נוספים נגד אזרחים.
  • במסגרת תפקידו כראש מערך השריעה (ההלכה) של מחוז סיני, הוא הפגין חשדנות ואכזריות רבה, כשהורה להוציא להורג פעילים באשמת שיתוף פעולה עם השלטונות המצריים. בנוסף, הוא נהג להתעלל בפעילים שתחתיו והוציא להורג פעילים פצועים, כדי שלא ייפלו בידי כוחות הביטחון המצריים וימסרו פרטים על הארגון.
  • נראה, כי הרקע להסגרה הוא המצוקה המתמשכת עימה מתמודד מחוז סיני של דאעש זה תקופה ארוכה. הפעילים סובלים מרעב כבד וזוכים לאוכל ראוי רק לעתים רחוקות. כמו-כן, אמצעי-הלחימה שברשותם מועטים ולכן הם מבצעים פיגועים רק באמצעות אמצעי-לחימה פשוטים, בדגש על הפעלת מטענים, במקום פשיטות והתקפות רחבות היקף. על רקע המצוקה, ניכר כי מורל הפעילים ירוד, והם לא מזהים פתרון העתיד הנראה לעין. כתוצאה מכך, מתעוררים ביניהם מתחים.
  • במקביל, צבא מצרים מקרין יציבות ביטחונית בצפון סיני, משקיע כספים ומאמצים בפיתוח התשתיות ומגיע להצלחות מבצעיות רבות בפעולות מול הטרור שמבצע מחוז סיני. ההצלחות מתבטאות בהסרת מחסומים מכבישים ראשיים, בהריגת פעילי טרור ובהצלחות מבצעיות, כדוגמת השבת החטופים מכפר בלוזה במערב סיני במהלך החודש האחרון. על-פי הודעות הצבא, הוא הרג בתקופה האחרונה למעלה ממאה פעילי מחוז סיני של דאעש והחרים מידי הארגון ציוד לחימה רב, הכולל עשרות רבות של מקלעים, רובים, מטענים, כלי רכב וכסף. כתוצאה מכך, עשרות פעילי דאעש הסגירו את עצמם ליד כוחות הצבא המצרי.
  • להערכתנו, הסגרתו של אלקאצ’י, שהיווה גורם מרכזי בארגון, תפגע קשות בהתנהלות המחוז, הן בשל המידע האיכותי שברשותו ושיגיע כעת לידי השלטונות, והן בשל המכה המורלית שהסגרתו עלולה לגרום לארגון. סביר להניח כי אלקאצ’י יעבור חקירות על-ידי צבא מצרים ולאחר מכן יועבר לכלא המצרי. לא ברור מי ימלא את מקומו בארגון, אך, כאמור, להסגרתו תהיה ככל הנראה השפעה רבה על פעילות מחוז סיני בעתיד.

[1] קאצ'י הינו שופט, אך בהקשר הזה מדובר באדם בקי בהלכה האסלאמית, בעל הסמכות לפסוק בענייני ההלכה האסלאמית בנושאים החשובים. כפי שיובהר להלן, אלקאצ'י שימש כראש מערך השריעה (ההלכה האסלאמית) של מחוז סיני ולכן הסמכות ההלכתית הגבוהה במחוז. העובדה שלמד באוניברסיטת אלאזהר, ביצרה, ככל הנראה, את מעמדו כבעל ידע והכשרה בנושאים הלכתיים.