חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 בנובמבר – 10 בנובמבר 2009)

הספינה FRANCOP

הספינה FRANCOP

ארגזים ובהם אמצעי הלחימה שנתפסו על גבי הספינה

ארגזים ובהם אמצעי הלחימה שנתפסו על גבי הספינה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ארגזי אמצי הלחימה מוסתרים בין שקי גרגירי פוליאתילן

ארגזי אמצי הלחימה מוסתרים בין שקי גרגירי פוליאתילן

על חלק מארגזים מדבקה בה נכתב SEPAH

על חלק מארגזים מדבקה בה נכתב SEPAH

טקס סיום הקורס של הג'האד האסלאמי

טקס סיום הקורס של הג'האד האסלאמי

הודעת משרד הפנים של ממשל חמאס האוסרת הסעת נשים על גבי אופנועים

הודעת משרד הפנים של ממשל חמאס האוסרת הסעת נשים על גבי אופנועים


הספינה FRANCOP   ארגזים ובהם אמצעי הלחימה שנתפסו על גבי הספינה

הספינה FRANCOP  שנעצרה ע"י חיל הים ועליה אמצעי לחימה שמקורם באיראן

 

ארגזים ובהם אמצעי הלחימה שנתפסו על גבי הספינה (דובר צה"ל, 5 בנובמבר, 2009)

עיקרי הדו"ח

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי. חמאס ממשיכה במדיניות הירי המרוסנת ופועלת לכפות אותה על ארגונים "סוררים".

 במוקד אירועי השבוע תפיסת ספינת מטען בשם Francop , שנשאה כמות גדולה של אמצעי לחימה (אלפי רקטות, פצצות מרגמה, תחמושת) כנראה עבור חזבאללה בלבנון. מקור אמצעי הלחימה באיראן והדבר הוכח בבירור ממסמכי האונייה ומהכתוביות על גבי המכולות ושקי פוליאתילן, שנמצאו על גבי סיפונה. חזבאללה הכחיש כל קשר לאמצעי הלחימה הללו בעוד שכלי התקשורת בלבנון וסוריה טענו, כי ישראל ביצעה "פעילות פיראטית", שמטרתה להסיט את תשומת הלב מדו"ח גולדסטון.

 אבו מאזן, יושב ראש הרשות הפלסטינית הודיע במסיבת עיתונאים, כי אין ברצונו להציג מועמדותו בבחירות לנשיאות האמורות להיערך בינואר 2010. נראה כי מאחורי ההודעה עומדים תסכולו המצטבר של אבו מאזן מהעדר פריצת דרך בתהליך המדיני ואכזבתו העמוקה מהממשל האמריקני.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע, אותרה ב-9 בנובמבר נפילה אחת של רקטה. הרקטה נחתה בשטח פתוח סמוך לאחר הישובים בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אף ארגון לא נטל אחריות לירי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

   כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות היום-יומיות בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. לפחות חמישה אזרחים ישראליים נפצעו.

בין התקריות יצוינו:

  • 9 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לשכם). אזרח ישראלי נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 9 בנובמבר).

  • 9 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 9 בנובמבר). 

  • 8 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי בישוב היהודי בחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 8 בנובמבר).

  • 6 בנובמבר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם) . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 6 בנובמבר).

  • 5 בנובמבר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסינג’יל (צפונית מזרחית לראמאלה). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל  (דובר צה"ל, 5 בנובמבר).

  • 5 בנובמבר – אבנים יודו לעבר מספר רב של כל רכב ישראליים סמוך לכפר חוסן (מערבית לבית לחם). שלושה אזרחים ישראליים נפצעו (דובר צה"ל, 5 בנובמבר).

  • 5 בנובמבר – בקבוק תבערה ואבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 5 בנובמבר).

  •  4 בנובמבר  – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלזויה (דרומית מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 4 בנובמבר).

הזירה הצפונית

חיל הים הישראלי תפס ספינה, שנשאה משלוח אמצעי לחימה

מאיראן ככל הנראה עבור חזבאללה בלבנון

 בליל 4-3 בנובמבר 2009 עצר חיל הים הישראלי משלוח אמצעי לחימה שהועבר מאיראן לסוריה ונועד כנראה עבור חזבאללה בלבנון. המשלוח הועבר על גבי ספינת מטען בשם FRANCOP , שנשאה דגל אנטיגואה ברבדה. האונייה הינה בבעלות חברה קפריסאית והיא הייתה מיועדת להגיע לסוריה עם עצירה מתוכננת בנמל לימסול וביירות. אמצעי הלחימה שוגרו מאיראן בספינה שפרקה מטענה בנמל דמיאט במצרים. המטען הועלה בנמל דמיאט בין 3-2 בנובמבר ונשלח לנמל לאד’קיה שבסוריה דרך נמלי לימסול וביירות. על גבי ספינה נתפסו אמצעי לחימה בהיקף של מעל ל- 500 טונות, שהיו מוסתרים ב- 36 מכולות. בין אמצעי הלחימה אלפי רקטות 107 מ"מ, רקטות 122 מ"מ  תחמושת תול"ר 106 מ"מ , רימוני יד ותחמושת נשק קל .

 שטר המטען כלל מידע לפיו מדובר במשלוח של שקי גרגירי פוליאתילן.  כתוביות רבות על גבי המכולות, מסמכי הספינה, שנמצאו במכולות מוכיחים בבירור, כי מקור אמצעי הלחימה הינו באיראן. הם מצביעים על כך שהאיראנים, יתכן בשל ביטחונם באיכות הכיסוי וההסוואה החיצונית, לא עשו מאמץ להסיר את כל סימני הזיהוי שמקורם איראן. עם זאת על אמצעי הלחימה עצמם לא נמצא כל כיתוב המצביע כי יוצרו באיראן2.

ארגזי אמצי הלחימה מוסתרים בין שקי גרגירי פוליאתילן   על חלק מארגזים מדבקה בה נכתב SEPAH

ארגזי אמצי הלחימה מוסתרים בין שקי גרגירי פוליאתילן

 

על חלק מארגזים מדבקה בה נכתב  SEPAH (משמרות המהפכה)

 לאחר ששוחררו, הגיעו הספינה וצוותה לנמל ביירות שם נערך בה חיפוש על ידי  כוחות חיל הים של לבנון וכוחות יוניפי"ל. אנשי מנהלת המודיעין של צבא לבנון חקרו את צוות הספינה. לדברי המתחקרים, הספינה נפגעה "מהפיראטיות הישראלית" ונכפה עליה לפנות לנמל אשדוד  כאשר את מטען הספינה הם היו אמורים לדבריהם לפרוק בנמל לד’אקיה שבסוריה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 8 בנובמבר).

 בלבנון ובסוריה נמשכו התגובות לתפיסת הספינה. אולם רוב התגובות הן של גורמי תקשורת ופחות של גורמים רשמיים. רובם מכנים את תפיסת הספינה כ "פעולה פיראטית"  וטוענים, כי תפיסת הספינה נועדה להסיט את תשומת הלב מהדיון בדו"ח גולדסטון. להלן עיקרי התגובות:

לבנון

  • גורמי חזבאללה הכחישו קשר לאמצעי הלחימה שהיו על גבי הספינה וגינו את "מעשה הפיראטיות" של ישראל (רדיו נור, 5 בנובמבר). מחמד יאע’י, האחראי על אזור הבקאע בחזבאללה אמר, כי הארגון כלל אינו זקוק לאמצעי הלחימה שהיו על גבי ספינה שכן ברשותו אמצעי נשק מתקדמים הרבה יותר מאלה שנמצאו על גביה (ערוץ אלמנאר, 9 בנובמבר, 2009).

  • "מקור ביטחוני בלבנון" צוטט באומרו, כי תפיסת הספינה הינה תירוץ ישראלי לביצוע מתקפה על חזבאללה וכי הארגון נוקט באמצעי זהירות (אלמדינה, 7 בנובמבר, 2009).   בהקשר זה אמר מחמוד קמאטי, סגן יו"ר המועצה המחוקקת המדינית של חזבאללה, כי לא נראה שישראל מתכוונת לפתוח בהתקפה נגד חזבאללה בטווח הזמן הקרוב (ערוץ אלמנאר, 8 בנובמבר, 2009).

  • העיתון אלנהאר (7 בנובמבר) טען, כי ציוד הספינה כלל מוצרי מזון בלבד שנשלחו מאיראן לסוריה וכי לדברי צוות הספינה ישראל כלל לא החרימה נשק. לדברי העיתון אם  הייתה ישראל מוצאת על גבי הספינה נשק היא לא הייתה משחררת את אנשי הצוות באופן מיידי. העיתון גם מעלה שאלה מדוע לא הוחרמו אמצעי לחימה על הספינה כבר בעת כשעגנה הספינה  בנמל דמיאט שמצרים.

  • בכתבה שפורסמה באלאח’בר  נטען, כי קשה שלא לעשות את ההקשר שבין תפיסת הספינה לבין דו"ח גולדסטון מבחינת העיתוי וקו ההגנה הישראלי כלפי הדו"ח (אלאח’באר, 5 בנובמבר, 2009).

  • מאמר באלספיר מתח ביקורת על סוריה ועל איראן שהתנערו מספינת אמצעי הלחימה ולא טרחו להכחיש את טענת ישראל ולהגיש נגדה תלונה באו"ם ובמועצת הביטחון ותחת זאת הטילו את מלוא האחריות על חזבאללה (אלספיר, 6 בנובמבר, 2009).

סוריה

  • עורכת תשרין, טענה כי לכידת הספינה נועדה להסיט את תשומת לב העולם מדו"ח גולדסטון אולם לטענתה, ניסיון זה של ישראל נכשל (תשרין, 7 בנובמבר, 2009). פובליציסטים באלת’ורה טוענים, כי מטרת "הפעולה הפיראטית" של ישראל  הייתה להפנות את תשומת הלב של המערב לסכנה שמהווה איראן ולהסיט את סדר היום של האו"ם מדיון על דו"ח גולדסטון לדיון על תפיסת ספינת הנשק (אלת’ורה, 6 בנובמבר, 2009).
התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין רצועת עזה לישראל היו פתוחים במהלך השבוע ועברו דרכם 599 משאיות.

מנגנוני הביטחון של חמאס  ממשיכים לסכל ירי רקטות

  בפורום אינטרנט של פעילי ג’האד עולמי התפרסם סרטון בשם "משמר הגבול". בסרטון נאמר כי אנשי מנגנון הביטחון של חמאס סיכלו ניסיון של חברי חולייה של אחד מארגוני הג’האד לשגר ארבע רקטות לעבר ישראל מצפון רצועת עזה (פורום הג’האד העולמי, 5 בנובמבר , 2009).

 נמסר כי חמאס קיימה סדרת פגישות עם בכירים בארגוני הטרור ברצועה על מנת לבדוק אפשרות שילובם במנגנוני הביטחון של חמאס הכפופים למשרד הפנים. במסגרת זו אף הועלתה הצעה למזג את הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין במנגנון הביטחון של חמאס. לפי שעה סרבו ראשי הג’האד האסלאמי בפלסטין להצעה. פעילי צבא האסלאם, לעומת זאת, הביעו הסכמה להצעה שכללה גם מינויו של ממתאז דע’מש למשרה בכירה במנגנוני הביטחון (קדסנט, 8 בנובמבר, 2009). 

קורס של הג’האד האסלאמי בפלסטין

 הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ערכה ב-9 בנובמבר טקס סיום קורס תחת הכותרת "הנני לשרותך אלאקצא" לקבוצה מפעיליה. הקורס, שהתקיים בשכונת אלזיתון בעזה, נמשך כחודשיים וכלל אמונים שונים, לרבות אמונים באש חיה. בטקס הסיום נכחו בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין. בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין ח’אלד אלבטש הדגיש שהקורסים וההכשרות לא ייפסקו עד ש"דגלי האסלאם והג’האד יונפו מעל חומותיו וצריחיו של מסגד אלאקצא" (אתר הג’האד האסלאמי, 9 בנובמבר, 2009).

טקס סיום הקורס של הג'האד האסלאמי
טקס סיום הקורס של הג’האד האסלאמי
(פורום הג’האד האסלאמי, 9 בנובמבר, 2009)

חמאס ערכה ניסוי ירי רקטה בעלת טווח עד 60 ק"מ

 ראש אגף המודיעין בצה"ל האלוף עמוס ידלין דיווח בוועדת החוץ והביטחון (3 בנובמבר), כי חמאס שיגרה בשבוע שעבר רקטה לטווח של כמעט 60 ק"מ. רקטה זו מסוגלת לפגוע לפחות בפאתיו הדרומיים של גוש דן, בערים ראשון לציון, חולון ובת ים (הארץ, כתבתם של עמוס הראל ואבי יששכרוף, 4 בנובמבר, 2009). נראה כי המדובר ברקטה תקנית שהוברחה לרצועה מבחוץ, להערכתנו מאיראן, המסייעת לחמאס לשקם את תשתיתה הצבאית.

  תגובת חמאס:

  • אבו עבידה, דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, דחה את דבריו של ראש אמ"ן. לדבריו, מטרתם היא להסית נגד "ההתנגדות" הפלסטינית (קרי נגד חמאס וארגוני הטרור) ונגד רצועת עזה (פלסטין אלאן, 3 בנובמבר, 2009).

  • פוזי ברהום, דובר חמאס, דחה את דבריו של ראש אמ"ן בטענה כי ישראל אומרת דברים אלה על מנת להשפיע על דעת הקהל העולמית לקראת הדיון בעצרת הכללית של האו"ם בנושא דו"ח גולדסטון. לדבריו, ישראל משתמשת ב"זיופים תקשורתיים" מעין אלה על מנת להתחמק מהעונש של הקהילה הבינלאומית (Palestine-info , 3 בנובמבר, 2009).

המשך תהליך האסלאמיזציה ברצועה

 משרד הפנים בממשל חמאס ברצועת עזה פרסם באתרו הרשמי הודעה לעיתונות ובה נמסר, כי חל איסור על הסעת  נשים על אופנועים. במסגרת זאת צוין, כי המשטרה תנהל מעקב אחר כל אלה שיעברו על חוק זה (אתר משרד הפנים של חמאס, 6 בנובמבר, 2009).

 דוברי חמאס סירבו להודות בכך, שתקנה זאת הוצאה במסגרת תהליך אכיפת הקוד האסלאמי על תושבי הרצועה. כך למשל, איהאב אלע’צין, דובר משרד הפנים טען שההחלטה התקבלה לאחר שנודע שהגורם העיקרי לתאונות הינו נשים המוסעות על אופנועים מאחורי בעליהן או קרובי משפחה (רויטרס, 8 בנובמבר, 2009). רפיק אבו האני, דובר משטרת חמאס, אמר בראיון לטלוויזיה אלאקצא, כי הסיבות להחלטה זו הן "שמירה על ביטחון הציבור" והעובדה ש"נסיעת נשים על אופנוע נוגדת את אופייה של החברה הפלסטינית" (ערוץ אלאקצא, 10 בנובמבר, 2009).

הודעת משרד הפנים של ממשל חמאס האוסרת הסעת נשים על גבי אופנועים
הודעת משרד הפנים של ממשל חמאס האוסרת הסעת  נשים על גבי אופנועים
(אתר משרד הפנים של חאמס, 6 באוקטובר, 2009)

הזירה הפנים-פלסטינית

אבו מאזן הודיע כי לא יתמודד בבחירות

 אבו מאזן, יושב ראש הרשות הפלסטינית, הודיע באופן רשמי במסיבת עיתונאים, כי אין ברצונו להציג את מועמדותו לבחירות לנשיאות ברשות הפלסטינית, האמורות להיערך בינואר 2010 (הטלוויזיה הפלסטינית, ופא, 5 בנובמבר, 2009). נראה כי מאחורי ההודעה עומדים תסכול ואכזבה מצטברים של אבו מאזן מהעדר פריצת דרך בתהליך המדיני ומעמדות ישראל וארה"ב. אפשר גם כי הוא מנסה להפעיל לחצים פוליטיים באמצעות ההודעה.

 הנהגות פתח ואש"ף הודיעו, כי הן אינן מקבלות את החלטתו של אבו מאזן וכי מבחינתן הוא מועמד התנועה בבחירות לנשיאות. להלן כמה מהתגובות בפתח:

  • סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני,  אמר כי הוא מקווה שיחול שינוי בנסיבות  החיצוניות והפנימיות שהניעו את אבו מאזן להודיע שאין ברצונו להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות. לדבריו, על הקהילה הבינלאומית להפיק לקחים מהסיבות שגרמו לכישלון התהליך המדיני ו"להשיב אמינות" לתהליך השלום, על ידי חיוב ישראל להפסיק לחלוטין את הבנייה בהתנחלויות ( ופא, 6 בנובמבר, 2009).

  • נביל אבו רדינה,  דובר הנשיאות, מסר בראיון לרדיו צות אלערב כי מה שגרם לעמדת אבו מאזן הוא סירובה של ממשלת ישראל לפתוח במו"מ רציני וסירובה של ארצות הברית לכפות זאת על ישראל (רדיו צות אלערב, 6 בנובמבר, 2009).

  • נביל שעת’, חבר הוועד המרכזי של פתח חזר והדגיש, כי אבו מאזן הוא המועמד היחיד של תנועת פתח. שעת’ הוסיף כי אבו מאזן מאוכזב מאוד מהעמדות הבינלאומיות ובראשן זו של ארה"ב כלפי עמדות ישראל, ומכך שבפעילותו בחמש השנים האחרונות והמו"מ עם ממשלת ישראל הקודמת לא הניבו תוצאות (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 בנובמבר, 2009).

 תגובות דוברי חמאס:

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הצהיר כי חמאס רואה את הודעת אבו מאזן כצעד המכוון כלפי ארה"ב וישראל, וכי עדיף לאבו מאזן לפנות לעם הפלסטיני במקום לאמריקנים ולהודות בכישלון תהליך השלום ( הודעה רשמית לעיתונות, Palestine-info , 5 בנובמבר, 2009).

  • פוזי ברהום, דובר חמאס אמר, כי החלטתו של אבו מאזן שלא להציג מועמדות בבחירות אינה משנה את עמדותיה של חמאס כלפי הבחירות (קרי סירובה לאפשר  את קיומן). (Palestine-info , 5 בנובמבר, 2009). 

 בקרב הציבור הפלסטיני ניתן לזהות כמה מאפיינים להודעת אבו מאזן. ככלל, הציבור הפלסטיני לא הוכה בתדהמה ורבים רואים בהודעה "תרגיל פוליטי" שנועד להפעיל לחץ על ישראל וארה"ב. היו גם קריאות לאבו מאזן לחזור בו מהחלטתו וגם שמחה לאיד מצד יריביו המתנגדים לדרכו. לאחר ההודעה נערכו תהלוכות תמיכה באבו מאזן ברחבי יהודה ושומרון ודווח בתקשורת הפלסטינית על השתתפות של כמה אלפי אנשים.


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 פירוט ראו לקט מידע: "חיל הים הישראלי תפס ספינה, שנשאה משלוח רחב היקף של אמצעי לחימה  מאיראן, (כולל רקטות, פצצות מרגמה ונשק נ"ט).  משלוח זה נועד ככל הנראה עבור חזבאללה בלבנון"  (5 בנובמבר, 2009).

 

לראש העמוד