מבט לאיראן

14 בספטמבר- 7 באוקטובר 2021 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת השר הסורי לסחר פנים עם יועץ שר ההגנה האיראני (סאנ

פגישת השר הסורי לסחר פנים עם יועץ שר ההגנה האיראני (סאנ"א, 21 בספטמבר 2021).

בסיס אמאם עלי (עין אלפראת, 1 באוקטובר 2021).

בסיס אמאם עלי (עין אלפראת, 1 באוקטובר 2021).

תמונה שמכילה טקסט, אדם, קבוצה התיאור נוצר באופן אוטומטיהשתתפות ילדים בטקסי הארבעין בעיירה חטלה (צדא אלשרקיה, 28 בספטמבר 2021).

תמונה שמכילה טקסט, אדם, קבוצה התיאור נוצר באופן אוטומטיהשתתפות ילדים בטקסי הארבעין בעיירה חטלה (צדא אלשרקיה, 28 בספטמבר 2021).

פגישת שר החוץ האיראני עם נציג חזבאללה בטהראן (אירנ

פגישת שר החוץ האיראני עם נציג חזבאללה בטהראן (אירנ"א, 15 בספטמבר 2021).

פגישת נשיא עיראק עם שר החוץ האיראני בניו-יורק (מהר, 23 בספטמבר 2021).

פגישת נשיא עיראק עם שר החוץ האיראני בניו-יורק (מהר, 23 בספטמבר 2021).

משלוח סיוע הומניטרי מאיראן לאפגניסטאן (תסנים, 26 בספטמבר 2021)

משלוח סיוע הומניטרי מאיראן לאפגניסטאן (תסנים, 26 בספטמבר 2021)

במוקד אירועי השבוע
  • על רקע המשך מאמצי איראן לחזק את שיתוף הפעולה הכלכלי עם סוריה ולהגביר את מעורבותה בשיקומה הכלכלי, הלין סגן יו”ר לשכת המסחר המשותפת לשתי המדינות, כי רוסיה ותורכיה זוכות ליתרונות כלכליים בסוריה על חשבון איראן. לדבריו, רוסיה זוכה במספר פרויקטים לשיקום המדינה, בעוד שהסחר הכלכלי בין איראן לסוריה מתקדם באיטיות רבה.
  • ערוץ חדשות סורי פרסם כתבה ובה פרטים חדשים על אודות בסיס אמאם עלי המשמש את משמרות המהפכה והמיליציות הפרו-איראניות באזור אלבוכמאל בסמוך לגבול סוריה-עיראק.
  • סגן שר הנפט האיראני הצהיר במהלך ביקור של משלחת מטעם משרד החשמל העיראקי בטהראן, כי איראן מוכנה לדון בהצעות חדשות מצד עיראק להארכת החוזה לייצוא גז איראני לעיראק. בשנה האחרונה ניהלו שתי המדינות מגעים לפתרון סוגיית הכספים האיראנים המוקפאים בעיראק ומהווים חלק מחובות ממשלת עיראק לאיראן בגין יבוא חשמל וגז.
  • איראן גינתה בחריפות את ביקור שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, בבחרין, במהלכו נפתחה שגרירות ישראל במנאמה. שר החוץ האיראני כינה את קבלת הפנים לה זכה לפיד בבחרין “בגידה ברורה בשאיפות העם הפלסטיני” ודובר משרד החוץ הצהיר, כי כתם הביקור לא יימחק מתדמיתם של שליטי בחרין.
  • איראן חידשה במחצית ספטמבר את טיסותיה המסחריות לאפגניסטאן, לראשונה מאז השתלטות הטאלבאן על המדינה במחצית חודש אוגוסט. בתוך כך, החלה איראן בהעברת סיוע הומניטרי הכולל מזון ותרופות לקאבול באמצעות חברת התעופה מאהאן אייר.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • השר הסורי לסחר פנים, עמרו סאלם (Amru Salem), נפגש ב-20 בספטמבר 2021 עם יועץ שר ההגנה האיראני ויו”ר המועצה לשיתוף פעולה כלכלי עם “ציר ההתנגדות”, מצטפא את’באתי (Mostafa Esbati), ודן עימו בחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין איראן וסוריה ובהאצת מימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות. בשיחה עם עיתונאים אמר הבכיר האיראני, כי המשלחת האיראנית תישאר בסוריה עד להשגת הסכם בנוגע למימוש מזכרי ההבנה, שנחתמו בעבר בין המדינות (סאנ”א, 21 בספטמבר 2021).
  • בתוך כך, הלין סגן יו”ר לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, עלי-אצע’ר זברדסת (Ali-Asghar Zebardast), כי רוסיה ותורכיה זוכות ליתרונות כלכליים בסוריה על חשבון איראן. בריאיון לסוכנות הידיעות אילנ”א (18 בספטמבר) אמר זברדסת, כי מה שקרה בעיראק, שבה תורכיה הפכה לשותפת סחר מרכזית, מתרחש כעת גם בסוריה, שבה רוסיה נהנית מעדיפות כלכלית על פני איראן וזוכה במספר פרויקטים לשיקום המדינה. זאת, בשעה שהסחר הכלכלי בין איראן לסוריה מתקדם באיטיות רבה. הוא ציין, כי אף שלא חלה ירידה בהיקף המסחר בין איראן לסוריה, הוא גם לא עלה בקצב משביע רצון. זברדסת הוסיף, כי סוחרים סורים התומכים בנשיא אסד מוכנים לעבוד עם איראן, אך סוחרים המתנגדים לאסד מעדיפים לסחור עם ירדן ועם מדינות המפרץ הפרסי. הוא הצביע על בעיית התחבורה בין איראן וסוריה כגורם מרכזי המעכב את המסחר ביניהן. לדבריו, איראן נכשלה עד כה במאמציה לשכנע את עיראק לאפשר פתיחת נתיב יבשתי בין איראן לסוריה דרכה. עוד אמר זברדסת, כי קיימים מוסדות וגופים איראנים רבים הפועלים בסוריה ונהנים מהשפעה כלכלית, אך אלה אינם מעודדים פעילות כלכלית של המגזר הפרטי האיראני. אין זו הפעם הראשונה, שבאיראן ניכרת אכזבה מכך שסוריה אינה מעניקה לאיראן עדיפות בתהליך שיקומה הכלכלי ומעדיפה חברות רוסיות ותורכיות חרף הסיוע הרב, שהעניקה לה טהראן במלחמת האזרחים ועל אף הסכמים להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי, שנחתמו בין המדינות בשנים האחרונות.
  • סגן שר התיירות האיראני, עלי-אצע’ר שאלבאפיאן (Ali-Asghar Shalbafian), נפגש במהלך תערוכת אקספו דובאי הבינלאומית, שנפתחה ב-30 בספטמבר 2021, עם שר הכלכלה וסחר החוץ הסורי, מחמד סאמר אלח’ליל (Mohammad Samer al-Khalil), ודן עימו בהמשך שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי הכלכלה וההשקעות. שאלבאפיאן הדגיש את הצורך בהשתתפות איראן בשיקומה הכלכלי של סוריה ובהשקעות בבנייה ובשיפוץ בתי מלון במדינה וכן הציע סיוע איראני בשיקום תשתיות התיירות והאתרים ההיסטוריים, שנפגעו במהלך מלחמת האזרחים (סאנ”א, 2 באוקטובר 2021).
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת[1] פרסם (1 באוקטובר 2021) כתבת תחקיר על אודות בסיס אמאם עלי המשמש את משמרות המהפכה והמיליציות הפרו-איראניות באזור אלבוכמאל בסמוך לגבול סוריה-עיראק. על-פי הכתבה, עבודות הבנייה בבסיס החלו בשנת 2018 בעקבות הנחיית מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, לכוח קדס של משמרות המהפכה. לטענת הערוץ, להתקפות האוויריות של ישראל והקואליציה הבינלאומית בסוריה אין השפעה של ממש על הפעילות בבסיס, משום שרובו בנוי מתחת לפני הקרקע. בכתבה נמסר, כי הבסיס מורכב משלושה חלקים: הראשון ממוקם מדרום-מערב לאלבוכמאל, משתרע על שטח של כ-600 מ”ר והוא נחשב לחשוב מבין חלקי הבסיס. הוא משמש לאחסון נשק כבד, טילי “סקאד” ארוכי טווח וטילים איראנים מסוג “רעד” ו”פג’ר-5″ ומשגרים. כמו כן, ממוקמים בחלק זה גם המפקדה הראשית, מגורי החיילים והקצינים האיראנים, חדרי מבצעים ותקשורת ומחסני מזון ומי-שתיה. הוא נבנה על-ידי יחידת הבינוי של משמרות המהפכה בפיקוח מהנדסים איראנים. חלקו השני של הבסיס ממוקם באזור אל-צלבי במערב אלבוכמאל ורובו בנוי מתחת לפני הקרקע. חלקו השלישי של הבסיס, שנבנה לאחרונה, ממוקם כ-35 ק”מ מאלבוכמאל ומשמש כבסיס הגנה אווירית. נמצאים בו מחסני אמל”ח ותחמושת והוא מחובר באופן ישיר לעיראק לצורך העברת אספקה. הוא מאובטח על-ידי כ-200 איראנים, עיראקים ואפגאנים ונשמר בקפידה.
  • אתר החדשות הסורי האופוזיציוני צדא אלשרקיה דיווח (28 בספטמבר 2021) מפי מקורות מקומיים בעיירה חטלה שבריף דיר א-זור, כי מרכז התרבות האיראני הפועל בעיר דיר א-זור חילק סכומי כסף בשווי של כ-5,000 לירות סוריות לכל ילד, שהשתתף בטקסי הארבעין, המסמלים את סיום ארבעים ימי האבל על מות האמאם השיעי חסין ואורגנו על-ידי המרכז ואגודות הקשורות לאיראן בעיירה.
  •  שר החוץ האיראני, אמיר עבדאללהיאן, נפגש ב-15 בספטמבר 2021 עם נציג חזבאללה באיראן, עבדאללה צפי-אלדין (Abdallah Safieddine). עבדאללהיאן בירך על הקמת הממשלה החדשה בלבנון והביע תקווה, שזו תצליח לפתור את בעיות העם הלבנוני בהקדם האפשרי. הוא הדגיש את תמיכת ממשלת איראן בראשות אבראהים ראיסי ב”התנגדות” נגד “האויב הציוני והתכפירי” והביע את נכונות ארצו להרחיב את הקשרים עם לבנון כדי להבטיח את צרכיה בתחומים השונים. צפי-אלדין בירך את עבדאללהיאן על כניסתו לתפקיד, הביע את הערכת העם הלבנוני על תמיכת איראן בלבנון והודה לאיראן על מכירת הדלק לארצו (אירנ”א, 15 בספטמבר). עבדאללהיאן צפוי לצאת בימים הקרובים לביקור בלבנון (מהר, 3 באוקטובר 2021).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), נפגש במהלך שהותו בכינוס העצרת הכללית של האו”ם עם נשיא עיראק, ברהם צאלח (Barham Salih), ודן עימו ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות באפגניסטאן ובמזרח התיכון. עבדאללהיאן הדגיש את נכונות ארצו להרחיב את קשריה עם עיראק בכל התחומים (מהר, 23 בספטמבר 2021). במהלך שהותו בניו-יורק נפגש עבדאללהיאן גם עם שר החוץ העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein), ודן עימו בהתפתחויות באזור, במפרץ הפרסי ובאפגניסטאן וביחסים בין שתי המדינות, ובכלל זה בסוגיית יצוא הגז והחשמל מאיראן לעיראק ובהעברת הכספים האיראנים המוקפאים בעיראק (איסנ”א, 26 בספטמבר 2021).
  • שר הנפט האיראני, ג’ואד אוג’י (Javad Owji), נפגש ב-25 בספטמבר עם שר החשמל העיראקי, עאדל כרים (Adel Karim), ועם יועצו של ראש ממשלת עיראק, רשיד עלי (Rashid Ali), שהגיעו לביקור בטהראן בראש משלחת של משרד החשמל. בפגישה נדון שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה והגז (אילנ”א, 26 בספטמבר 2021). בפגישה עם חברי המשלחת העיראקית אמר סגן שר הנפט האיראני, מג’יד צ’גני (Majid Chegeni), כי איראן מוכנה לדון בהצעות חדשות מצד משרד החשמל העיראקי להארכת החוזה לייצוא גז לעיראק (איסנ”א, 29 בספטמבר 2021).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, גינה את ביקור שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, בבחרין, שבמהלכו נפתחה שגרירות ישראל במדינה. בציוץ בערבית ובפרסית בחשבון הטוויטר שלו (1 באוקטובר 2021) כינה עבדאללהיאן את קבלת הפנים לה זכה לפיד מצד ממשלת בחרין “בגידה ברורה בשאיפות העם הפלסטיני” והוסיף, כי איראן מכירה אך ורק במדינת פלסטין שבירתה ירושלים וכי “המשטר הציוני” מביא לאזור ולבחרין רק חוסר ביטחון. קודם לכן, גינה גם דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), את ביקור לפיד בבחרין והצהיר, כי קבלת הפנים, לה זכה מצד שליטי בחרין, מנוגדת לעמדתם ולרצונם של אזרחי הממלכה. הוא הביע צער על כך, ששליטי בחרין מתעלמים מהפשעים היומיומיים, ש”המשטר הציוני” מבצע נגד העם הפלסטיני, וציין, כי כתם הביקור לא יימחק מתדמיתם של שליטי בחרין וכי תושבי האזור ימשיכו להתנגד לנרמול היחסים עם “המשטר הציוני” (פארס, 1 באוקטובר 2021).
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  • איראן חידשה במחצית ספטמבר 2021 את טיסותיה המסחריות לאפגניסטאן, לראשונה מאז השתלטות טאלבאן על המדינה במחצית אוגוסט. ב-15 בספטמבר 2021 יצאה טיסה של חברת מאהאן אייר ממשהד לקאבול ועליה 19 נוסעים וטיסה נוספת של החברה יצאה מטהראן לקאבול (פארס; 15 בספטמבר 2021). בתוך כך, החלה איראן בהעברת סיוע הומניטרי לאפגניסטאן. במחצית השנייה של ספטמבר העבירה איראן שלושה משלוחים של מזון ותרופות לקאבול, בירת אפגניסטאן, באמצעות חברת התעופה מאהאן אייר (תסנים, 26 בספטמבר 2021).

[1] ברשת חדשות עצמאית בסוריה, הפועלת מאזור אלבוכמאל על גבול סוריה. הרשת מעידה על עצמה כי היא מסקרת חדשות ואירועים בעיקר בדיר אלזור ובאזור המזרחי של סוריה ועיראק. הרשת מתעדת וחושפת את פעילות משטר אסד ואת הפעילות איראנית בסוריה.