חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני ( 12-6 באוקטובר 2021)

עימותים סמוך למאחז אביתר (דרומית לשכם) (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוקטובר 2021)

עימותים סמוך למאחז אביתר (דרומית לשכם) (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוקטובר 2021)

עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוקטובר 2021).

עימותים בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 באוקטובר 2021).

פלסטינים צובאים על לשכת המסחר הפלסטינית בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 באוקטובר 2021)

פלסטינים צובאים על לשכת המסחר הפלסטינית בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 באוקטובר 2021)

עצרת מחאה המונית במרכז חברון שארגנה חזב אלתחריר נגד החלטת ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2021)

עצרת מחאה המונית במרכז חברון שארגנה חזב אלתחריר נגד החלטת ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2021)

תפילת הבוקר המונית סמוך למערת המכפלה בחברון (alquds-city, 8 באוקטובר 2021)

תפילת הבוקר המונית סמוך למערת המכפלה בחברון (alquds-city, 8 באוקטובר 2021)

  • יהודה ושומרון: במהלך השבוע נמשכו יידויי האבנים והשלכות בקבוקי התבערה לעבר כלי רכב ואוטובוסים הנעים בכבישים. בפעילות יזומה של כוחות הביטחון הישראליים נמצאו אמצעי לחימה בחברון ומחרטה לייצור אמצעי לחימה בכפר עוריף (דרומית לשכם).
  • רצועת עזה: משלחת חמאס סיימה את השיחות במצרים. גורמים המקורבים לשיחות דיווחו כי המשלחת סיכמה עם המודיעין הכללי המצרי להמשיך את הרגיעה בגבול רצועת עזה “כל עוד ישראל מכבדת גם היא את הפסקת האש”. עוד דווח כי נדונה עסקת חילופין של אסירים ושבויים עם ישראל. נמסר כי במסגרת ההבנות שהושגו בפגישות בין חמאס למצרים הוסכם כי מצרים תחל לנקוט צעדים לשיקום הרצועה ולשיפור המצב הכלכלי. על רקע הדיונים בנושא חילופי האסירים והשבויים קיים אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שיחות טלפון ופגישות עם אסירים משוחררים ובני משפחותיהם. נראה שפרסום המפגשים הללו, כולל עם אסירים פעילי פתח, נועד להדגיש את פעילותה של חמאס בסוגית האסירים ולהטמיע בתודעת הציבור הפלסטיני כי חמאס היא זאת אשר מגנה על האסירים ודואגת להם.
  • בעקבות פרסומים (שגויים) אודות אפשרות לקבלת היתרי עבודה בישראל, הגיעו אלפי תושבי רצועת עזה למשרדי לשכות המסחר ברצועה לקבלת אישור. משרד העבודה בעזה האשים את ישראל בהכרזה השגויה ובמצב האבטלה ברצועת עזה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים ציין כי חיזוק וביסוס היציבות הביטחונית יאפשרו להמשיך ולנקוט בצעדים אזרחיים נוספים עבור תושבי רצועת עזה.
  • רשות פלסטינית: נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, שוחח עם אבו מאזן על ההתפתחויות בסוגיה הפלסטינית ועל התהליך המדיני. בהקשר זה, מסרו “גורמים מצריים” כי מצרים משקיעה מאמצים להפגיש בין אבו מאזן להנהגת חמאס בקהיר. לידיעה פורסמה הכחשה.
  • שופטת בית המשפט השלום בישראל הורתה לבטל צו הרחקה שהוציאה המשטרה לאדם אשר התפלל בהר הבית בנימוק כי התפילה הייתה שקטה. החלטת בית המשפט עוררה תגובות פלסטיניות נרחבות, אשר קבעו שמדובר בתוקפנות חמורה נגד המקומות הקדושים לאסלאם והזהירו מפני השלכות ההחלטה. ביטול פסק הדין על ידי בית המשפט המחוזי לא עורר תגובות פלסטיניות.
  • קורונה: נמשכת הירידה בתחלואה ביהודה, שומרון ורצועת עזה.
פעילות סיכול ומנע
  • בפעילות יזומה של כוחות הביטחון הישראליים בחברון נמצאו במהלך חיפוש באחד הבתים רימוני יד, בקבוקי תבערה, מחסניות, אקדח ותחמושת מסוגים שונים. שלושה פלסטינים, תושבי חברון נעצרו (דוברות המשטרה מחוז ש”י, 11 באוקטובר 2021).
  • במהלך פעילות מבצעית יזומה של כוחות הביטחון הישראליים בכפר עוריף (דרומית לשכם). נעצרו שני פלסטינים, בחשד שהפעילו מחרטה לייצור אמצעי לחימה. הכוחות תפסו במקום כלי נשק מאולתרים. החשודים הועברו לחקירה (דוברות המשטרה, 5 באוקטובר 2021).
חלקי כלי נשק שנתפסו במהלך הפעילות (דוברות המשטרה, 5 באוקטובר 2021)
חלקי כלי נשק שנתפסו במהלך הפעילות (דוברות המשטרה, 5 באוקטובר 2021)
הפרות סדר באזור שער שכם
  • מזה מספר ימים מתקיימות הפרות סדר באזור שער שכם בעיר העתיקה בירושלים. ב-9 באוקטובר 2021 הייתה במקום קטטה המונית בין יהודים וערבים. ב-11 באוקטובר 2021 הגיעו כמה עשרות פלסטינים למקום יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה ואוטובוסים שחלפו במקום. כוחות משטרה פעלו לפיזור המתפרעים ועצרו מספר חשודים. דווח על נפגעת חרדה. למספר אוטובוסים וכלי רכב נגרם נזק (דוברות משטרת ירושלים, 11 באוקטובר 2021).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במהלך השבוע נמשכו, אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה בעיקר לעבר כלי רכב ישראליים ואוטובוסים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 11 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב פרטיים ואוטובוסים דרומית לגבעת אסף (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באוקטובר 2021). יום קודם לכן היה אירוע דומה במקום.
    • 11 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין מבוא דותן לחרמש (צפון מערב השומרון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באוקטובר 2021).
    • 11 באוקטובר 2021 : אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון, סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באוקטובר 2021).
    • 11 באוקטובר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס וכלי רכב בין אדם לחזמא (צפונית מערבית לירושלים). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באוקטובר 2021).
    • 11 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר מיניבוס שהסיע פועלים ערביים בכביש חוצה יהודה סמוך לאדורה (מערבית לחברון). דווח על פצוע קל, שפונה ע”י הסהר האדום. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 באוקטובר 2021).
    • 10 באוקטובר 2021: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי באזור תרמוסעיא (צפונית מזרחית לרמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 באוקטובר 2021).
    • 9 באוקטובר 2021: בקבוקי תבערה יודו לעבר כלי רכב בכביש המנהרות ירושלים גוש עציון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אירוע נוסף של השלכת בקבוקי תבערה במקום היה ב-7 באוקטובר 2021. (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7, 9 באוקטובר 2021).
    • 9 באוקטובר 2021: בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר מוצב צה”ל בצומת ג’ית (מערבית לשכם). לא היו נפגעים. מבצעי הירי נמלטו מהמקום (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 באוקטובר 2021).
    • 8 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לדיר קדיס (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באוקטובר 2021).
    • 8 באוקטובר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בין צומת מעלה לבונה לתרמסעיא. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 באוקטובר 2021).
    • 7 באוקטובר 2021 : מוט ברזל הושלך לעבר אוטובוס סמוך לשער האריות במזרח ירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוקטובר 2021).
    • 7 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת זיף (דרומית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוקטובר 2021).
    • 7 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס שהסיע חיילים סמוך לנגוהות (דרומית מערבית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 באוקטובר 2021).
    • 5 באוקטובר 2021: בקבוק צבע הושלך לעבר אוטובוס סמוך לחזמא. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 באוקטובר 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

לחץ לקבלת היתרי עבודה בישראל
  • בעקבות פרסומים (שגויים) אודות אפשרות לקבלת היתרי תעסוקה בישראל, הגיעו אלפי תושבי רצועת עזה למשרדי לשכות המסחר ברצועה. משרד העבודה בעזה פרסם באתר הרשמי שלו כי האישורים המדוברים הינם עבור סוחרים בלבד. המשרד האשים את ישראל בהכרזה השגויה ללא תיאום עם המשרד שגרמה לתושבים להגיע. כמו כן, האשים את ישראל במצב האבטלה ברצועת עזה (אתר משרד העבודה בעזה, 7 באוקטובר 2021). מתאם פעולות הממשלה בשטחים ציין כי חיזוק וביסוס היציבות הביטחונית יאפשרו להמשיך ולנקוט בצעדים אזרחיים נוספים עבור תושבי רצועת עזה (אתר אלמנסק, 7 באוקטובר 2021).
פלסטינים צובאים על לשכת המסחר הפלסטינית בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 באוקטובר 2021)     פלסטינים צובאים על לשכת המסחר הפלסטינית בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 באוקטובר 2021)
פלסטינים צובאים על לשכת המסחר הפלסטינית בדיר אלבלח
(חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 באוקטובר 2021)
הפגנת מחאה של חקלאים פלסטינים במעבר כרם שלום
  • עשרות חקלאים פלסטיניים קיימו (ב-10 באוקטובר 2021) הפגנת מחאה בצדו הפלסטיני של מעבר כרם שלום נגד המגבלות שמערימה ישראל על יצוא תוצרת חקלאית מרצועת עזה ליהודה ושומרון (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 10 באוקטובר 2021).
הפגנת המחאה של החקלאים הפלסטיניים במעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 10 באוקטובר 2021)     הפגנת המחאה של החקלאים הפלסטיניים במעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 10 באוקטובר 2021)
הפגנת המחאה של החקלאים הפלסטיניים במעבר כרם שלום
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 10 באוקטובר 2021)
שיקום הרצועה
  • גורמים פלסטינים חשפו, כי במסגרת ההבנות שהושגו בפגישות בין חמאס למצרים הוסכם שמצרים תחל לנקוט צעדים לשיפור המצב הכלכלי ברצועה. במסגרת זאת יסופקו לרצועה סחורות רבות, שיוכנסו דרך מעבר רפיח, בין השאר, חומרי בניין. כמו כן יתאפשר יצוא סחורות מהרצועה. נמסר שמצרים גם נערכת להתקנת מכשיר ניטור אלקטרוני במעבר רפיח שנועד למנוע הברחת אמצעי לחימה ופריטים אסורים כפי שהוסכם בפגישה עם ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט (אלאח’באר, 8 באוקטובר 2021).
  • נאג’י סרחאן, סגן שר השיכון והעבודות הציבוריות בעזה ואחראי תיק השיקום מטעם חמאס, אמר כי חמאס הגיעה לסיכומים עם המתווכים המצרים על תחילת עבודות פיתוח חדשות ברחוב אלרשיד ממערב לבית לאהיא במימון מצרי ואמריקאי. הוא הוסיף שגורמים מצריים הבטיחו לחמאס כי שיקום הבניינים רבי הקומות שהותקפו במהלך מבצע “שומר החומות” יהיה בראש סדר העדיפויות כאשר יחל שיקום בקצב מוגבר. חומרי הבנייה יועברו בקרוב לרצועת עזה ממצרים דרך מעבר רפיח (סמא ניוז, 9 באוקטובר 2021).
ביקור משלחת חמאס בקהיר
  • ב-9 באוקטובר 2021 הסתיים ביקור משלחת בכירי חמאס במצרים במהלכו נועדו עם בכירי ממשל מצריים והתקיימו פגישות פנימיות של חברי הלשכה המדינית. על פי הדיווחים, ציינה חמאס שישה נושאים מרכזיים שעלו במהלך הדיונים: נושא ירושלים שהוצג כ”קו אדום”; סוגית האסירים; שחרור אסירי חמאס הכלואים בסעודיה; הפיוס הפנים-פלסטיני; השלמת המענק הקטרי ופעולתה של חמאס במישור הבינלאומי (אלמיאדין, 9 באוקטובר 2021).
הנהגת חמאס בפגישה עם ראש המודכ"ל המצרי עבאס כאמל (אתר חמאס, 5 באוקטובר 2021)
הנהגת חמאס בפגישה עם ראש המודכ”ל המצרי עבאס כאמל (אתר חמאס, 5 באוקטובר 2021)
  • לגבי תוצאות הביקור, ברשת אלמיאדין הלבנונית המקורבת לחזבאללה, נמסר כי משלחת חמאס סיכמה עם המודיעין הכללי המצרי להמשיך את מצב הרגיעה בגבול רצועת עזה “כל עוד ישראל מכבדת גם היא את הפסקת האש”. עוד דווח, כי המודיעין המצרי מחזיק בידיו תמונה מלאה לגבי עסקת חילופין של אסירים ושבויים עם ישראל וכי עתה הכדור נמצא במגרש של ישראל. על-פי חמאס תתבצע העסקה בשני שלבים (אלמיאדין, 9 באוקטובר 2021).
  • “גורמים מצריים” חשפו, כי משלחת חמאס תשהה במצרים עוד מספר ימים עד שתתקבל התגובה הישראלית בנוגע למשא ומתן והוסיפו כי חלה התקדמות בסוגית חילופי השבויים והאסירים. הם גם חשפו כי קיים נוסח ראשוני שלפיו יצומצם מספר האסירים שישתחררו שנדונו למאסר ארוך במסגרת העסקה ויגדל מספר האסירים שאין להם “דם על הידיים” (אלערבי אלג’דיד, 10 באוקטובר 2021).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הדיונים התמקדו בראש ובראשונה בירושלים ובעסקת חילופי שבויים אפשרית עם ישראל. לדבריו, חמאס מעוניינת בעסקה נוספת עם ישראל שתכלול, בין היתר, את ששת האסירים שנמלטו בכלא גלבוע. הוא ציין כי כעת בחמאס מצפים לתשובה מישראל והאשים את ישראל בכך שהיא מתחמקת ונוהגת ב”עקשנות”. לגבי האסירים שיכללו בעסקה הדגיש נזאל, כי מרואן אלברע’ות’י יעמוד בראש כל רשימה של אסירים. נזאל דחה את הפרסומים לפיהם בקהיר התקיימו דיונים לגבי רגיעה ארוכת טווח והסביר כי כעת יש רגיעה מוגבלת אך ישראל לא מחויבת לה (אלע’ד, 9 באוקטובר 2021).
  • על רקע הדיונים בנושא חילופי האסירים והשבוייםקיים אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שיחות טלפון ופגישות עם אסירים משוחררים ובני משפחותיהם. במסגרת זאת הוא נפגש עם בתו של פואד אלשובאכי, בכיר פתח הכלוא בישראל, שוחח עם מקדאד אלקואסמי אסיר שובת רעב ועם בשרא אלטויל, אסירה משוחררת. בכל השיחות הללו הדגיש הניה כי חמאס עוקבת על בסיס יומי אחר סוגית האסירים ופועלת לשחרורם. הניה גם נפגש עם פדוא אלברע’ות’י, אשתו של מרואן אלברע’ות’י, חבר הוועד המרכזי של פתח, והדגיש בפניה כי חמאס תשלם כל מחיר כדי להביא לשחרור אסירים (סוא, 9 באוקטובר 2021). נראה שפרסום המפגשים הללו, כולל עם אסירים פעילי פתח, נועד להדגיש את פעילותה של חמאס בסוגית האסירים ולהטמיע בתודעת הציבור הפלסטיני כי חמאס היא זאת אשר מגנה על האסירים ודואגת להם.
תגובת חמאס לשביתת האסירים
  • חמאס פרסמה הודעת אזהרה לישראל לפיה היא עוקבת אחר שביתת הרעב של אסירים בבתי הכלא וכי חוסר הטיפול של ישראל בסוגיה עלול להביא להשלכות בלתי רצויות. חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי חמאס עוקבת אחר שביתת האסירים בבתי הכלא על בסיס יומי וכי היא עדכנה את המצרים בנושא. הוא ציין כי חוסר ההתייחסות של ישראל לסוגיה עלול לגרום ל”השלכות בלתי רצויות” (סוא, 9 באוקטובר 2021).
נאום זיאד אלנח’אלה
  • בנאום שנשא זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, לרגל יום השנה להקמת הארגון אמר כי מבצע “שומר החומות” חשף את חולשת ישראל (“הכיבוש”) והחיה את התקווה בקרב העם הפלסטיני שהניצחון עליה הוא אפשרי (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 6 באוקטובר 2021).
חסימת חשבון הפייסבוק של סוכנות שהאב
  • חברת פייסבוק הודיעה, זו הפעם השנייה בחודשים האחרונים, על חסימת חשבון סוכנות הידיעות שהאב המזוהה עם חמאס. בהודעה מטעם הסוכנות שהתפרסמה לאחר מכן נטען כי לדעתה בהחלטה מעורב מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי ברשות. זאת, בעקבות מספר חשיפות לא מחמיאות של סוכנות הידיעות אודות חלקו במשבר הדיפלומטי בין הרשות לבין תורכיה ובסוגית מותו של הפעיל הפוליטי נזאר בנאת. לדברי הסוכנות, פנה פרג’ וביקש ממחמד אשתיה ראש הממשלה להתקשר עם חברת פייסבוק ולבקש מהם לחסום את חשבון הסוכנות (שהאב, 8 באוקטובר 2021).
שיחת אלסיסי עם אבו מאזן
  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, שוחח עם אבו מאזן על ההתפתחויות בסוגיה הפלסטינית והתהליך המדיני. הנשיא סיסי הדגיש כי מצרים תמשיך להשקיע מאמצים בתהליך השלום ובקידום ביטחון ויציבות אזורית. הוא עדכן את אבו מאזן בתוצאות פגישתו עם ראש ממשלת ישראל. אבו מאזן שיבח את יחסי הרשות עם מצרים (ופא, 6 באוקטובר 2021). בהקשר זה מסרו “גורמים מצריים”, כי מצרים משקיעה מאמצים להפגיש בין אבו מאזן להנהגת חמאס בקהיר (אלערבי אלג’דיד, 10 באוקטובר 2021). לאחר פרסום הידיעה מסרו “מקורות יודעי דבר” כי מצרים לא מתכננת פגישה שכזאת וכי המגעים לפיוס לא הגיעו לשלב של פריצת דרך (אלקדס, 11 באוקטובר 2021).
ביקור נשיא הבנק העולמי בראמאללה
  • דיוויד מלפס, נשיא הבנק העולמי, הגיע לביקור רשמי ברשות הפלסטינית. במהלך הביקור קיים מלפס פגישות עם אבו מאזן ועם מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות. אבו מאזן הודה במהלך הפגישה למלפס על הסיוע שמעניק הבנק העולמי לרשות הפלסטינית במימון פרויקטים בתחום התשתיות ובניית מוסדות. בנוסף סקר אבו מאזן בפניו את המכשולים העומדים בפני התפתחות וצמיחת הכלכלה הפלסטינית ובראשם “צעדי הכיבוש הישראלי” והירידה בהיקף הסיוע הבינלאומי לרשות. מלפס הדגיש, כי הבנק העולמי ימשיך להעניק סיוע לפיתוח הכלכלה הפלסטינית ולממן פרויקטים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 5 באוקטובר 2021). בפגישה עם מחמד אשתיה דנו השניים בהידוק הקשרים והמשך מימון פרויקטים שונים ברשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 באוקטובר 2021).
פגישת אבו מאזן עם נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפס.      הפגישה עם מחמד אשתיה (ופא, 5 באוקטובר 2021)
מימין: פגישת אבו מאזן עם נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפס.
משמאל: הפגישה עם מחמד אשתיה (ופא, 5 באוקטובר 2021)
תגובות להחלטת בית המשפט הישראלי בעניין תפילת יהודים בהר הבית
  • שופטת בית המשפט השלום הורתה ב-5 באוקטובר 2021 לבטל צו הרחקה שהוציאה המשטרה לישראלי אשר התפלל בהר הבית בנימוק שהתפילה הייתה שקטה. החלטת בית המשפט עוררה תגובות פלסטיניות ומוסלמיות אשר קבעו כי מדובר בתוקפנות חמורה נגד המקומות הקדושים לאסלאם והזהירו מפני השלכות ההחלטה (שהאב, 9 באוקטובר 2021). אבו מאזן הנחה את ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, לפעול מידית באופן נרחב ובתאום עם מדינות ערב, ובראשן ירדן, נגד החלטת בית המשפט המהווה, לדבריו, הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ושל החלטות האו”ם (ופא, 8 באוקטובר 2021).
  • גורמים אשר ביקרו את ההחלטה ציינו כי זוהי יוזמה ישראלית לדחוק את רגליהם של מוסלמים ממתחם אלאקצא לטובת המתנחלים הישראליים. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הזהיר מפני קביעת עובדות חדשות של ישראל במסגד אלאקצא, ודרש מממשל ארה”ב לעמוד בהתחייבויותיו ולשמור על הסטטוס קוו הקיים בשטח הר הבית ולא לאפשר קיום תפילות מעין אלה. אשתיה קרא לאומה האסלאמית ולאומה הערבית לנקוט צעדים כדי להפסיק את פעולות ישראל במקום (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 באוקטובר 2021).
  • פאדי אלהדמי, השר לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, אמר שישראל קוראת בהחלטה זו להסלמה נגד הפלסטינים במזרח ירושלים ותיאר זאת כהתפתחות מסוכנת וחסרת תקדים. הוא קרא למדינות ערב ולמדינות האסלאם לנקוט עמדה תקיפה בעניין (ופא, 7 באוקטובר 2021). מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דתות והשופט השרעי העליון ברשות, גינה את החלטת בית המשפט בציינו, כי הם לא מכירים בהחלטות בתי המשפט בישראל משום שאין להם כל סמכות בנושא הר הבית, המהווה וקף אסלאמי, ולגבי מזרח ירושלים אשר על-פי החוק הבינלאומי הוא שטח כבוש (דף הפייסבוק של מחמוד אלהבאש, 8 באוקטובר 2021). במסיבת עיתונאים שקיים מחמוד אלהבאש בראמאללה גינה את החלטת בית המשפט בישראל וציין כי זוהי הפרה בוטה מצד ישראל, פגיעה בדת האסלאם וכי החלטה זו עלולה לגרום למלחמת דת. אלהבאש קרא לכל הארגונים הבינלאומיים לפעול לאלתר נגד ישראל לפני שיהיה מאוחר בהדגישו, כי הם לא יאפשרו פגיעה במסגד אלאקצא ולא ישתקו על כך (דף הפייסבוק של מחמוד אלהבאש, 8 באוקטובר 2021).
מסיבת עיתונאים בראמאללה בהשתתפות מחמוד אלהבאש הקאצ'י העליון ברשות, ומופתי ירושלים השיח' מחמד חסין (ופא, 7 באוקטובר 2021)
מסיבת עיתונאים בראמאללה בהשתתפות מחמוד אלהבאש הקאצ’י העליון ברשות, ומופתי ירושלים השיח’ מחמד חסין (ופא, 7 באוקטובר 2021)
  • מחמד חסין ,המופתי של ירושלים, הזהיר כי פגיעה מעין זו באלאקצא עלולה להיות ניצוץ שיצית את העולם כולו (אלמדאר, 7 באוקטובר 2021). גורמים בחמאס מסרו כי החלטת בית המשפט לאפשר ליהודים לקיים תפילות בהר הבית עלולה להביא לפיצוץ חדש של המצב ולקריסת המאמצים להשגת הרגעה (אלאח’באר, 9 באוקטובר 2021).
עצרת מחאה המונית במרכז חברון שארגנה חזב אלתחריר נגד החלטת ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2021)     עצרת מחאה המונית במרכז חברון שארגנה חזב אלתחריר נגד החלטת ישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2021)
עצרת מחאה המונית במרכז חברון שארגנה חזב אלתחריר נגד החלטת ישראל
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 באוקטובר 2021)
  • ב-8 באוקטובר 2021 החליט בית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את החלטת שופטת בית משפט השלום אשר, התירה תפילה שקטה ליהודים בהר הבית. בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור על ההחלטה שהוגש מטעם משטרת ישראל שנומק בחשיבות השמירה על הסטטוס קוו. לא נרשמו תגובות פלסטיניות להחלטה זו.
העברת סיוע לאונר”א
  • ג’וזף בורל, הנציב העליון לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופאי, הודיע על תשלום הסיוע השנתי בגובה של 92 מיליון אירו לסוכנות אונר”א. הוא ציין כי הם תומכים באונר”א פוליטית וכלכלית מאחר והסוכנות מעניקה שירותים חיוניים למיליוני פליטים פלסטינים ומביאה ליציבות באזור (אתר האיחוד האירופאי, 11 באוקטובר 2021).
מינוי מפקד חדש למשטרה הפלסטינית
  • ב-5 באוקטובר 2021, נערך טקס החלפת מפקדי המשטרה בלשכתו של מחמד אשתיה. בטקס הביע אשתיה הערכה למפקד היוצא חאזם עטאללה, שכיהן בתפקידו מאז 2008, וברך את יוסף אלחלו, המפקד הנכנס (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 באוקטובר 2021).
  • “לואא'” יוסף אלחלו נולד בכפר ביתא (דרומית לשכם). שימש בעבר כמאבטח אישי של יאסר ערפאת. הוא בוגר מגוון קורסים בינלאומיים בתחום אבטחת אישים. ביצע מגוון תפקידים במנגנון ביטחון הנשיאות הפלסטיני. מאז שנת 2012 שימש כאחראי מנהלת ההדרכה של כוחות הביטחון הפלסטיניים. אלחלו חבר במועצה המהפכנית של פתח ובמועצה הלאומית הפלסטינית (אתר המשטרה הפלסטינית, 11 באוקטובר 2021).
טקס חילופי מפקד המשטרה הפלסטינית בלשכת מחמד אשתיה (ופא, 5 באוקטובר 2021).     "לואא'" יוסף אלחלו (אתר המשטרה הפלסטינית, 11 באוקטובר 2021)
מימין: טקס חילופי מפקד המשטרה הפלסטינית בלשכת מחמד אשתיה (ופא, 5 באוקטובר 2021). משמאל : “לואא'” יוסף אלחלו (אתר המשטרה הפלסטינית, 11 באוקטובר 2021)
אישור לאיחוד משפחות
  • המשרד לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית הודיע רשמית כי ישראל אישרה 442 בקשות לאיחוד משפחות לאחר הפסקה של 12 שנים בטיפול בבקשות שכאלה. הבקשות שאישרה ישראל מאפשרות רישום של התושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני של תושבים החיים בשטחי הרשות הפלסטינית אשר אין ברשותם תעודת זהות פלסטינית (בעיקר כאלה שהגיעו ממדינות ערב). הרישום מעניק להם מעמד חוקי ברשות הפלסטינית. חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, קרא לתושבים נוספים במעמד זה להגיע למשרד כדי לחדש את בקשותיהם (אלשרק אלאוסט, 12 באוקטובר 2021).
תגובות לכוונת ישראל לבנות באזור עטרות
  • בתגובה לידיעה על כוונת ישראל לבנות 10,000 יחידות דיור באזור עטרות סמוך לקלנדיא גינה משרד החוץ ברשות הפלסטינית את המהלך. בהודעה לעיתונות שפרסם המשרד נאמר, כי הם רואים בחומרה רבה את פרויקט “ההתפשטות הקולוניאליסטי” המיושם במלוא המרץ על אדמת שדה התעופה קלנדיא מצפון לירושלים. לדברי ההודעה בולע הפרויקט יותר מ-15,000 דונמים ומוביל להשלמת “טבעת ההתנחלות” המפרידה בין מזרח ירושלים לסביבתה הפלסטינית מהצד הצפוני. המשרד הזהיר מפני ההשלכות החמורות של הפרויקט על הסיכויים למימוש שלום על בסיס פתרון שתי המדינות וקרא לממשל ארה”ב להתערב באופן מידי ולאלץ את ישראל לעצור את יישום הפרויקט (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 6 באוקטובר 2021). חסין אלשיח’ ציין שהודעה זו מהווה אישור ל”גישת ההתנחלות הימנית של ממשלת ישראל”, הריגת פתרון שתי המדינות והכנה לפיצוץ קרוב (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 6 באוקטובר 2021). וליד עסאף, יו”ר הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות, מתח אף הוא ביקורת על התוכנית (ופא, 6 באוקטובר 2021).
נמשכות המחאות הפלסטינית בגין הנגשת מערת המכפלה בחברון
  • כתבת תחקיר שפורסמה ב–11 באוקטובר 2021 ביומון אלחיאת אלג’דידה שבה ומותחת ביקורת על העבודות שמבצעת ישראל להנגשת מערת המכפלה בחברון. לדברי עמאד חמדאן, מנכ”ל ועדת הבנייה בחברון, עבודות החפירה שמבצעת ישראל מתבצעות על שטח המהווה חלק מאדמות וקף אסלאמי השייכות למערת המכפלה. לדבריו, ישראל השתלטה על שטחים אלה ונישלה את עיריית חברון ואת מנהלת הוקף האסלאמי מכל סמכות מנהלית ומשפטית. עוד טען, שהעבודות הורסות (מבנים) ארכיאולוגיים מתקופת הממלוכים והעת’מאנים ברחבת מערת המכפלה וכי מאחורי הנגשת מערת המכפלה עומדת מטרה כלכלית שנועדה להכניס רווחים לישראל ובד בבד לחסל את התרבות וההיסטוריה הפלסטינית במקום.
  • לדברי חסן אלסלאמין, חוקר ביחידה המשפטית של ועדת הבנייה בחברון, מטרת הנגשת מערת המכפלה היא להפוך את המקום לבית כנסת יהודי, לייהד את העיר העתיקה בחברון ולספחה לקריית ארבע (אלחיאת אלג’דידה, 11 באוקטובר 2021).
  •  ב-8 באוקטובר 2021, נערכה תפילת בוקר המונית סמוך למערת המכפלה. בתפילה השתתפו רבים אשר נענו לקריאות להגיע לתפילה כהבעת הזדהות עם מערת המכפלה ומחאה על צעדי ישראל להנגשת מערת המכפלה (alquds-city, 8 באוקטובר 2021).
יהודה ושומרון
  • משרד הבריאות הפלסטיני בראמאללה פרסם (12 באוקטובר 2021) את נתוני התחלואה הבאים: מספר החולים הפעילים כיום – 2,907 (לעומת 5,605 ב-5 באוקטובר 2021), 71 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם 12 מונשמים, מספר הנפטרים מקורונה עומד כיום על 2,785. מספר המחוסנים עומד כיום על 884,855 (חיסון מלא של שתי מנות). מוקד התחלואה הדומיננטי כיום בשטחי הרשות הוא מחוז שכם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 12 באוקטובר 2021).
רצועת עזה
  • מדיווחי משרד הבריאות בעזה עולה שנכון ל-12 באוקטובר 2021 ברצועה מצויים 12,710 חולים פעילים (לעומת  17,892 ב-5 באוקטובר 2021). מתוך 2,963 בדיקות שנעשו ביממה האחרונה דווח על 649 חולים חדשים (כ-22% חיוביים). סך הכל נפטרו מקורונה ברצועה 1,479 בני אדם (לעומת  1,422 ב-5 באוקטובר 2021). 265 חולים מאושפזים בבתי החולים ברצועה מהם 172 חולים קשים. סה”כ מחוסנים ברצועה – 459,428 . (לעומת  428,860  ב-5 באוקטובר 2021) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 12 באוקטובר 2021).

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.