זרקור לאיראן (לשבוע שבין 31/12/09 – 7/1/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

המנהיג העליון במהלך ”טיפוס הרים“במחוז כורדיסתאן, מאי 2009

המנהיג העליון במהלך ”טיפוס הרים“במחוז כורדיסתאן, מאי 2009

הדיון במג'לס בחוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות, 3 ינואר

הדיון במג'לס בחוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות, 3 ינואר

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז'אד בביקור ממלכתי בתאג'יכיסתאן

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז'אד בביקור ממלכתי בתאג'יכיסתאן

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז'אד בביקור ממלכתי בתאג'יכיסתאן

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז'אד בביקור ממלכתי בתאג'יכיסתאן


במוקד אירועי השבוע:

  • בעקבות מהומות העאשורא: מיר-חסין מוסוי מציע תוכנית לפתרון המשבר; השמרנים ממשיכים בקו תקיף ובלתי-מתפשר.

  • סודות מחייו הפרטיים של המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי: אוהב קוויאר וחובב בדיחות גסות.

  • מחריף העימות בין הממשלה לבין המג’לס בנוגע לרפורמה במדיניות הסובסידיות.

  • סערה באיראן בעקבות הפרסום בישראל בנוגע לאיגרת הברכה לשנה החדשה מהתאחדות הכדורגל האיראנית להתאחדות הישראלית.

  • תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז’אד בביקור ממלכתי בתאג’יכיסתאן.

  • "פריצת השבוע": תוכן העמוד הראשי של האתר הרשמי של הנשיא אחמדינז’אד, לאחר שנפרץ על-ידי האקרים.

בעקבות מהומות העאשורא: מיר-חסין מוסוי מציע תוכנית לפתרון המשבר;

השמרנים ממשיכים בקו תקיף ובלתי-מתפשר

ימים ספורים לאחר מהומות העאשורא, שפרצו בשבוע שעבר, פרסם מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי (Mir Hossein Mousavi ), גילוי דעת ראשון בו פירט חמישה תנאים הכרחיים לפתרון המשבר הפוליטי הנוכחי באיראן:

א. הכרה מצד הממשלה באחריותה כלפי העם, המג’לס והרשות השופטת ובאחריותה הישירה למשבר הנוכחי.

ב. גיבוש חוק בחירות חדש שיבטיח קיום בחירות באופן שקוף, חופשי, הוגן וללא התערבות מצד השלטונות.

ג. שחרור האסירים הפוליטיים והשבת כבודם.

ד. הבטחת חופש העיתונות, חידוש רישיונם של כלל העיתונים שנסגרו והסרת ההגבלות על אתרי האינטרנט שנחסמו.

ה. הבטחת חופש ההתארגנות וההתאגדות של האזרחים.

בגילוי הדעת שפרסם כתב מוסוי, כי מעצרם או הוצאתם להורג שלו או של מנהיג האופוזיציה, מהדי כרובי (Mehdi Karoubi ), לא ירגיעו את המצב וכי הוא אינו חושש להפוך לשהיד במאבק למען זכויותיו הדתיות והלאומיות של העם האיראני. "איננו אמריקאים או בריטים", הוסיף מוסוי, ואין לנו כל תקווה לסיוע מצידם. מוסוי גינה בתוקף את דיכוי המפגינים על-ידי השלטונות במהלך אירועי העאשורא וציין, כי המשך דיכוי האופוזיציה באמצעות מעצרים, אלימות, איומים, סגירת פיות וסגירת עיתונים ואמצעי תקשורת לא יסייע לממשלה להיחלץ מהמשבר הנוכחי (ראה-י סבז, 1 ינואר).

גילוי הדעת, שפרסם מוסוי, עורר השבוע תגובות סוערות בקרב פוליטיקאים ואמצעי תקשורת באיראן. בין היתר התעורר ויכוח בנוגע לשאלה, האם ניתן לפרש את גילוי הדעת כהכרה מצד מוסוי בלגיטימיות של ממשלת אחמדינז’אד, כיוון שלראשונה מאז הבחירות לנשיאות לא העלה מוסוי דרישה מפורשת לביטול תוצאות הבחירות ולא ערער על חוקיותה של הממשלה. בעוד שגורמים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי ואף עם המחנה השמרני הפרגמאטי טענו, כי גילוי הדעת משקף רצון טוב מצידו של מוסוי וכי יש לראות בו צעד חשוב ראשון בדרך לפתרון המשבר הפוליטי, דחו גורמים המזוהים עם תומכי הממשלה את הצעותיו של מוסוי ליישוב המשבר.

מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, מחסן רצ’אאי (Mohsen Reza’i ), המזוהה עם הזרם השמרני הפרגמאטי, הגיב לגילוי הדעת שפרסם מוסוי בחיוב. במכתב, ששלח בסוף השבוע שעבר למנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, כתב רצ’אאי, שהיה אחד מארבעת המועמדים בבחירות האחרונות לנשיאות, כי גילוי הדעת משקף נסיגה מעמדותיו הקודמות של מוסוי ביחס לשלילת הלגיטימיות של ממשלת אחמדינז’אד והוא עשוי לפיכך להוות ראשיתו של תהליך לקראת פתרון המשבר הפוליטי. רצ’אאי קרא לח’אמנהאי להוציא מסר מטעמו, שיתניע תהליך חדש להשגת אחדות ואחווה בחברה האיראנית, יגביר את שיתוף הפעולה בין הזרמים הפוליטיים השונים ויטרפד את פעילותם של הגורמים הקיצוניים בחברה (תאבנאכ, 1 ינואר).

היומון השמרני כיהאן, לעומת זאת, הגיב בתקיפות לגילוי הדעת של מוסוי והאשים אותו, כי עמד מאחורי מפרי הסדר והמסיתים, שפגעו בקדושת העאשורא, ותמך בהם. במקום שמוסוי יתייחס למיליוני האיראנים, שהשתתפו בתהלוכות האבל המסורתיות, נכתב בכיהאן, מצא מוסוי לנכון להתייחס לכמה עשרות פרחחים מוסתים, שהפרו את הסדר הציבורי במהלך העאשורא. עוד טען כיהאן כנגד מוסוי, כי אין לו האומץ להבהיר, מדוע הוא זוכה לתמיכתם של הנשיא אובמה ושל ארגון האופוזיציה מג’אהדין-י ח’לק (Mojahedin-e Khalq ) (כיהאן, 2 ינואר).

חבר המג’לס השמרני, רוחאללה חסיניאן (Ruhollah Hosseinian ), הגיב אף הוא בביטול לגילוי הדעת שפירסם מוסוי וטען, כי הוא אינו משקף כל נסיגה בעמדותיו של מנהיג האופוזיציה. בראיון לסוכנות הידיעות פארס גם גינה חסיניאן בחריפות את מכתבו של מחסן רצ’אאי למנהיג העליון ואמר, כי העלאת דרישה לאחדות לאומית עם "מנהיגי ההסתה" מהווה בגידה בעם האיראני. מכתבו של רצ’אאי, אמר חבר המג’לס תומך הממשלה, יעודד את אויבי איראן ואת מנהיגי האופוזיציה להמשיך בפשעיהם (פארס, 2 ינואר).

גם יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati ), דחה את האפשרות לאחדות עם האחראים להפרות הסדר במהלך מהומות העאשורא. בשיחה עם סוכנות הידיעות פארס אמר ולאיתי, כי אחדות האומה הינה חיונית אך אין משמעות לאחדות עם אלה שפגעו בקודשי האסלאם ביום העאשורא. אחדות אפשרית רק במסגרת המשטר האסלאמי באיראן ולא עם אלה שאינם מכירים בעקרון חכם הדת (פארס, 3 ינואר).

בתוך כך המשיכו חוגים שמרנים תומכי הממשלה לנקוט גם השבוע בקו תקיף ובלתי מתפשר כלפי האופוזיציה הרפורמיסטית. מזכיר מועצת שומרי החוקה ודרשן תפילות יום השישי בטהראן, איתאללה אחמד ג’נתי (Ayatollah Ahmad Janati ), גינה בסוף השבוע שעבר בחריפות את מפרי הסדר במהלך העאשורא וכינה את המפגינים: "מושחתים עלי אדמות" (מפסד פי אלארצ’, Mofsid fil-Alrz ), תואר שנושאו הוא בן-מוות על-פי האסלאם. ג’נתי האשים את המפגינים בקבלת תמיכה כספית ממדינות המערב וטען, כי עליהם למות מצער ולהתבייש לנוכח התמיכה שהם מקבלים ממנהיגי ארה"ב, ישראל ובריטניה. הוא הוסיף, כי הסיסמאות שנשאו המפגינים מעידים על כך, שהם מבקשים לפגוע באסלאם ולערער את יציבות המשטר וקרא לרשות השופטת ולכוחות הביטחון לנקוט יד קשה כנגד המפגינים, כפי שנעשה בראשית המהפכה האסלאמית. לדבריו, יש לעצור את מפרי הסדר, להעמידם לדין ולא לשחררם על מנת שלא ימשיכו בפעילות ההסתה שלהם. ג’נתי גם התייחס לקריאות מצד גורמים פוליטיים שונים לפעול להשגת אחדות לאומית ואמר, כי לא ניתן להשיג אחדות עם אלה המעורבים במהומות (סוכנויות הידיעות, 1 ינואר).

גם יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני (Ali Larijani ), שב וגינה ביום שישי את מפרי הסדר במהלך העאשורא וקרא להענישם בחומרה. במהלך ביקור בעיר משהד אמר לאריג’אני, כי העם מצפה, שאלה שפגעו בכבוד האמאם חסין ובקודשי האסלאם יענשו בחומרה. הוא טען, כי כמה אישים פוליטיים הציתו את אש העימותים הפוליטיים לאחר הבחירות לנשיאות וכי הדבר עודד את אויביה של איראן לערער את ערכי האסלאם ואת עקרון שלטון חכם הדת. העם האיראני שב והוכיח, עם זאת, כי הוא נאמן לשלטון חכם הדת. על הפוליטיקאים להרחיק עצמם מאלה המבקשים ליצור כאוס בחברה, אמר לאריג’אני (אירנ"א, 1 ינואר).

סודות מחייו הפרטיים של המנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי: אוהב קוויאר וחובב בדיחות גסות

במאי הקולנוע האיראני, מחסן מח’מלבאף (Mohsen Makhmalbaf ), הנחשב לאחד מיועציו ומקורביו של מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי, פרסם בשבוע שעבר באתר האינטרנט הרשמי שלו סקירה מפורטת על חייו האישיים של מנהיגה העליון של איראן, איתאללה עלי ח’אמנהאי (http://www.makhmalbaf.com/articles.php?a=496 , 28 דצמבר). לדברי מח’מלבאף, מבוססת סקירה זו על מידע, שהועבר אליו על-ידי עובדים לשעבר בלשכת המנהיג ובמשרד המודיעין, שנמלטו לאחרונה מאיראן. הסקירה חושפת מידע אישי רב על חייו הפרטיים של ח’אמנהאי, תחביביו, עיסוקיו, קשריו, בני משפחתו ורכושו.

על-פי המידע, שפורסם באתר, מתעורר ח’אמנהאי בשעה ארבע לפנות בוקר מדי יום לצורך תפילה. בין השעות 6 ל-7 בבוקר הוא נפגש עם בכירי לשכתו ובין השעות 7 ל-8 (שלוש פעמים בשבוע) נפגש ח’אמנהאי עם בנו רב-ההשפעה, מג’תבא (Mojtaba ). המשך יומו של המנהיג כולל קריאת חומר ביטחוני, מדיני וכלכלי, מנוחת צהריים, תפילות, פגישות שונות וטיפול בעסקיו הפרטיים. ח’אמנהאי הולך לישון בשעה תשע בערב. אחת לשבוע מקיים המנהיג פגישות עם הנשיא, עם מפקדי הצבא ומשמרות המהפכה ועם חברי מועצת שומרי החוקה ואחת לחודש מקיים המנהיג פגישות עם יו"ר המג’לס ועם יו"ר הרשות השופטת.

בין תחומי העניין של המנהיג העליון נכללים אכילת קוויאר (הנשלח עבורו במיוחד מהעיר רשת, Rasht , בצפון איראן על-ידי דרשן תפילות יום השישי בעיר), אימון גופני (טיפוס הרים ורכיבה על סוסים) ומפגשים חברתיים עם איש הדת ראשד-יזדי (Rashed-Yazdi ) הידוע בנטייתו לספר בדיחות גסות. בנוסף מגלה ח’אמנהאי עניין רב בשירה ולעיתים אף מחבר שירה בעצמו.

לח’אמנהאי מספר אוספים מרשימים, ובהם: אוסף מקטרות (כ-200 מקטרות בשווי 2 מיליון דולר), אוסף טבעות (כ-300 טבעות, שהיקרה ביניהן שווה כ-500 אלף דולר) ואוסף גלימות (כ-120 גלימות בשווי כולל של 400 אלף דולר).

המנהיג העליון נשוי לח’גסתה (Khojasteh ) בת ה-67. אחד מאחיה היה פעיל במסגרת ארגון האופוזיציה מג’אהדין-י ח’לק ונמלט לשבדיה ואחיה השני, חסן, הינו בעל מונופול לרכישת מצלמות ומכשירי טלוויזיה של חברת סוני באיראן.
משמר הראש של ח’אמנהאי כולל 200 איש, וצוות האבטחה המורחב שלו מונה כ-10,000 איש (כ-1000 מהם נשים). 500 מבין המאבטחים אחראים לאבטחת משפחתו המצומצמת של המנהיג המונה כ-40 בני משפחה.

רופאו האישי של ח’אמנהאי הוא עלי-רזא מרנדי (Ali-Reza Marandi ), ששימש בעבר כשר הבריאות האיראני, והוא אחראי על מספר רופאים נוספים המספקים שירותים רפואיים למנהיג בהתאם לצורך. במרתף ביתו של ח’אמנהאי ממוקם בית חולים פרטי ובו נמצאים ארבעה רופאים תורנים 24 שעות ביממה. במהלך נסיעותיו של המנהיג מתלווה לביקור בית חולים נייד. במהלך 30 השנים האחרונות עבר ח’אמנהאי שלושה ניתוחים: ניתוח ביד בעקבות פציעתו בפיגוע, שבוצע על-ידי ארגון מג’אהדין-י ח’לק במטה מפלגת הרפובליקה האסלאמית ביוני 1981, ניתוח תריסריון וניתוח פרוסטטה. ח’אמנהאי סובל מזה שנים מדיכאון. לעיתים קרובות הוא מקבל מסאז’ מרופא פיזיותרפיסט. 

המנהיג נוהג לנסוע לביקורים ברחבי איראן במשך כ-100 ימים מדי שנה. את חופשותיו (חודש במהלך הקיץ, שבוע במהלך חופשת ראש השנה האיראני בסוף מרץ ושבוע נוסף במהלך החורף) מבלה ח’אמנהאי בארמון וכיל-אבאד (Vakilabad ) בעיר משהד, בבסיס חיל האוויר דזפול בח’וזיסתאן (דרום-מערב איראן) או לחופי הים הכספי בצפון איראן.

המנהיג העליון במהלך ”טיפוס הרים“במחוז כורדיסתאן, מאי 2009 

המנהיג העליון במהלך "טיפוס הרים" במחוז כורדיסתאן, מאי 2009

לשימוש ח’אמנהאי ובני משפחתו מוקצים מטוס איירבוס אחד, שני מטוסי בואינג 707, חמישה מטוסי פלקון, חמישה מסוקים, 17 מכוניות שרד משוריינות ו-1200 רכבים נוספים.

ח’אמנהאי מעורב גם בעסקים פרטיים שונים, ובהם: יבוא סוכר, אורז ומכוניות BMW , יצור סוכר וקנה סוכר והשקעות בדובאי, גרמניה, עיראק, דרום אפריקה, ונצואלה, לבנון וסין. עסקיו המרכזיים קשורים, עם זאת, לתחומי הנפט והגז הטבעי וכן לרכש נשק מרוסיה ומסין. הונו האישי נאמד ב-30 מיליארד דולר ושל בני משפחתו ב-6 מיליארד דולר נוספים. בעקבות המשבר הפוליטי, שפרץ לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות איראן, ביקש המנהיג להבריח לסוריה חלק ניכר מהונו, אך הכסף הוחרם בתורכיה וממשלת איראן מנסה להשיגו בחזרה. רוב ההון נמצא באיראן, אך סכומי כספים גדולים מוחזקים גם בבנקים ברוסיה, סוריה, סין, ונצואלה, דרום אפריקה, בריטניה ומדינות נוספות.

לח’אמנהאי ארבעה בנים ושתי בנות. בנו השני, המעורב ובעל ההשפעה הרבה ביותר בעניינים פוליטיים הוא מג’תבא (Mojtaba , בן 41). ילדיו הנוספים של ח’אמנהאי הם מצטפא (Mostafa , בנו הבכור), מסעוד (Mas’ud ), מית’ם (Meysam ), ובנותיו בשרי (Beshri ) והדא (Hoda ).

מחריף העימות בין הממשלה לבין המג’לס בנוגע לרפורמה במדיניות הסובסידיות

המג’לס דחה השבוע ברוב של 120 מתנגדים ו-111 תומכים את בקשת הממשלה למשוך את הצעת חוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות הנידון בימים אלה במג’לס. הממשלה ביקשה למשוך את החוק בטענה, כי השינויים שהוכנסו בו על-ידי המג’לס אינם מאפשרים לה לממשו בהתאם ליעדיה. בנוסף אישר המג’לס הקמת ארגון שיהיה אחראי למימוש הרפורמה.

סגן הנשיא לעניינים פרלמנטרים, מחמד רזא מירתאג’ אלדיני (Mohammad Reza Mir-Tajeddini ), שנימק בפני המג’לס את דרישת הממשלה למשוך את החוק, טען, כי הממשלה עודנה נחושה לממש את הרפורמה במדיניות הסובסידיות. הוא ציין, עם זאת, כי השינויים שהוכנסו בהצעת החוק הממשלתית על-ידי ועדת המג’לס המיוחדת, שהוקמה על מנת לגבש את החוק לקראת אישורו הסופי, אינם משקפים את יעדי הממשלה ביחס לרפורמה המוצעת: חלוקה צודקת יותר של הכנסות המדינה, השגת יציבות כלכלית והגנה על השכבות החלשות ועל הסקטור היצרני. סגן הנשיא ציין, כי אין מקום לקשור את הצעת החוק להצעת התקציב השנתית, שצפויה להיות נידונה במג’לס בשבועות הקרובים, וכי הממשלה אינה יכולה לסמוך על כך, שהיא תוכל לבצע את הרפורמה במסגרת התקציב השנתי, שטרם אושר על-ידי המג’לס. הוא הוסיף, כי יש להותיר בידי הממשלה את הסמכות להחליט כיצד לנצל את ההכנסות הצפויות מביטול הסובסידיות והביע חשש, כי הקשיים במימוש הרפורמה במתכונתה הנוכחית עלולים להביא לתוצאות בלתי רצויות, ובהן עליה משמעותית באינפלציה שתפגע בשכבות החלשות.

גם הנשיא אחמדינז’אד מתח השבוע ביקורת על הצעת חוק הרפורמה במתכונת שאושרה על-ידי המג’לס. בפגישה עם חברי מג’לס אמר הנשיא, כי מימוש הרפורמה במדיניות הסובסידיות בהתאם להצעת החוק הנוכחית יוביל לעליה באינפלציה ולהחרפת מצוקת העוני בקרב השכבות החלשות בחברה. עוד ציין הנשיא, כי יצירת קשר בין הרפורמה לבין תקציב המדינה השנתי תפגע ביכולת התכנון הכלכלי של הממשלה.

בימים אלה משלים המג’לס את תהליך חקיקת חוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות, לאחר שטיוטת החוק הוחזרה למג’לס לצורך הכנסת תיקונים בהתאם להסתייגויות, שהעלתה מועצת שומרי החוקה האחראית לאשר את כלל החוקים העוברים במג’לס.

מאז העבירה הממשלה את הצעת החוק לאישור המג’לס לפני כשנה התגלעו חילוקי דעות קשים בין שתי הרשויות בנוגע לאופן מימוש החוק. הממשלה תובעת מהמג’לס את הסמכות להחליט בעצמה בנוגע לאופן ניצול ההכנסות כתוצאה מביטול הסובסידיות. המג’לס, לעומת זאת, דורש לשלב את מימוש הרפורמה במסגרת חוק התקציב השנתי ולחייב את הממשלה להעביר את ההכנסות לקרן מיוחדת, שהוצאותיה יפוקחו על-ידי המג’לס בדומה ליתר סעיפי תקציב המדינה.

בעקבות דחיית בקשת הממשלה להסיר את הצעת החוק אמר יו"ר הועדה המיוחדת של המג’לס העוסקת ברפורמה המוצעת, ע’לאם-רזא מצבאחי-מקדם (Gholam Reza Mesbahi Moqaddam ), כי המג’לס ימשיך לדון בהסתייגויות, שהעלתה מועצת שומרי החוקה בנוגע לחוק הרפורמה. לדבריו, משקף החוק המוצע הסכמות שהושגו בין המג’לס לבין הממשלה במסגרת דיוני הועדה (סוכנויות הידיעות, 5-3 ינואר). 

הדיון במג'לס בחוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות, 3 ינואר

הדיון במג’לס בחוק הרפורמה במדיניות הסובסידיות, 3 ינואר

ביום ראשון נפגשו ראשי שלוש הרשויות באיראן (הנשיא, יו"ר המג’לס ויו"ר הרשות השופטת) לדיון מיוחד בנושא הרפורמה במדיניות הסובסידיות (פארס, 3 ינואר).

על-פי תוכנית הרפורמות יבוטלו הסובסידיות הממשלתיות הניתנות כיום לכלל האוכלוסייה באיראן על דלק, גז טבעי, חשמל, מים ולחם, והן יומרו בתשלום קצבאות לשכבות הנזקקות בהתאם לנתונים, שהועברו בשנה האחרונה על-ידי האזרחים לרשויות המדינה. מדיניות הסובסידיות באיראן מהווה מזה שנים יעד לביקורת חריפה הן מצד פוליטיקאים וכלכלנים איראנים והן מצד גופים כלכליים בינלאומיים. איראן נחשבת לאחת המדינות בהן שיעור התוצר הלאומי הגולמי המיועד לסובסידיות הוא מהגבוהים בעולם. מחקרים שונים מצביעים על כך, שדווקא השכבות המבוססות באיראן הן הנהנות העיקריות מהסובסידיות הניתנות כיום על-ידי הממשלה. מדיניות הסובסידיות הנוכחית מביאה להשפעות שליליות נוספות, כגון: צריכת יתר ובזבוז של מקורות אנרגיה וחוסר ייעול בתהליכי הייצור הכלכלי.
על אף ההסכמה הנרחבת בנוגע לצורך ברפורמות במדיניות הסובסידיות הביעו בשנה האחרונה פוליטיקאים וכלכלנים איראנים חשש, כי מימוש בלתי-זהיר של הרפורמות יוביל לעליה חדה בשיעור האינפלציה הגבוה ממילא באיראן ולפגיעה קשה עוד יותר בשכבות החלשות.

סערה באיראן בעקבות הפרסום בישראל בנוגע לאיגרת הברכה לשנה החדשה
מהתאחדות הכדורגל האיראנית להתאחדות הישראלית

הדיווח, שהתפרסם בשבוע שעבר בכמה אמצעי תקשורת ישראלים בנוגע לאיגרת ברכה, ששלחה התאחדות הכדורגל האיראנית להתאחדות הכדורגל הישראלית לרגל השנה האזרחית החדשה, עורר כצפוי סערה באיראן ואף הביא להתפטרותו של בכיר בהתאחדות הכדורגל האיראנית.

עלי כפאשיאן (Ali Kafashian ), נשיא התאחדות הכדורגל האיראנית, הכחיש בסוף השבוע בכל תוקף, כי איגרת כזו אכן נשלחה והאשים את אמצעי התקשורת הזרים בהפצת שמועות חסרות בסיס. בשיחה עם סוכנות הידיעות "פארס" אמר כפאשיאן, כי התאחדות הכדורגל האיראנית אכן שלחה איגרות ברכה באמצעות הדואר האלקטרוני לרוב התאחדויות הכדורגל בעולם לרגל השנה האזרחית החדשה, אך הדגיש, כי לא נשלחה כל איגרת ברכה ל"משטר הציוני". לדבריו, הוסר שמה של ישראל מכל רשימות התפוצה המשמשות את התאחדות הכדורגל האיראנית (פארס, 1 ינואר).

גם מחמד מנצור עט’ים-זאדה ארדבילי (Mohammad Mansour Azimzadeh Ardebili ), יו"ר הועדה הבינלאומית של התאחדות הכדורגל האיראנית, ציין, כי רשימת התפוצה של התאחדות הכדורגל האיראנית אינה כוללת את ישראל ולפיכך לא ייתכן, שאיגרת הברכה מטעם ההתאחדות האיראנית נשלחה להתאחדות בישראל. הוא הודה, עם זאת, כי הברכה האיראנית נשלחה לחבר התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) הנושא אזרחות ישראלית, הביע את התנצלותו על המקרה בפני העם האיראני ואף הודיע על התפטרותו מהתאחדות הכדורגל. עט’ים-זאדה הדגיש, כי התאחדות הכדורגל האיראנית מחויבת לעמדותיה הרשמיות של המשטר האיראני ולערכי המהפכה האסלאמית ביחס לישראל ונמנעת מכל מפגש עם נבחרות מישראל (איסנ"א, 2 ינואר).

על אף הבהרות אלה מצד בכירי התאחדות הכדורגל האיראנית דרש יו"ר ועדת הספורט של המג’לס, סיד ג’לאל יחיא-זאדה (Seyyed Jalal Yahyazadeh ), מהתאחדות הכדורגל הבהרות נוספות. בשיחה עם סוכנות הידיעות "פארס" אמר יחיא-זאדה, כי אם אכן התרחש אירוע כזה, הרי שהוא בלתי נסלח. לדבריו, בכוונת ועדת הספורט של המג’לס לבחון את הנושא ולדרוש מראשי התאחדות הכדורגל הסברים בנוגע לטעות המשרתת לדבריו את המשטר הציוני. הוא הוסיף, כי אין כל סיבה, שהתאחדות הכדורגל האיראנית תשלח איגרת ברכה לשנה האזרחית החדשה בתפוצה רחבה הכוללת גם התאחדויות כדורגל במדינות מוסלמיות (פארס, 1 ינואר). גם סגן נשיא איראן וראש הארגון לחינוך גופני, עלי סעידלו (Ali Saidlu ), התייחס לאירוע ואמר, כי אם הוא אכן התרחש, יינקטו צעדים חריפים נגד האחראים בהתאחדות הכדורגל (אירנ"א, 1 ינואר).

יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה, שישראל עומדת במוקד סערות ציבוריות באיראן. בספטמבר 2009 התעוררה באיראן סערה, לאחר שאתר שמרני איראני פרסם תמונות בהן נראה שר המדעים לשעבר בממשלת אחמדינז’אד כשהוא יושב לצידו של שר המדע, התרבות והספורט לשעבר של ישראל, ע’אלב מג’אדלה, במהלך כנס מדעי בירדן. באפריל 2009 סערו הרוחות באיראן לאחר שסוכנות הידיעות "מהר" חשפה, כי בכמה חנויות לממכר פירות בטהראן הוצעו למכירה תפוזים מתוצרת ישראל עליהם אף התנוססה המדבקה: "Jaffa ". ביולי 2008 עורר יו"ר הארגון למורשת תרבותית באיראן, רחים משאא’י (Rahim Masha’i ), סערה רבתי, לאחר שהצהיר, כי איראן היא ידידתם של כלל עמי העולם, ובהם גם "העם בישראל". הצהרה זו אף עמדה לפני מספר חודשים בבסיס סיכול מינויו של משאא’י כסגנו הראשון של הנשיא אחמדינז’אד.

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז’אד בביקור ממלכתי בתאג’יכיסתאן

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז'אד בביקור ממלכתי בתאג'יכיסתאן

תמונת השבוע: הנשיא אחמדינז'אד בביקור ממלכתי בתאג'יכיסתאן

"פריצת השבוע": תוכן העמוד הראשי של האתר הרשמי של הנשיא אחמדינז’אד 
לאחר שנפרץ על-ידי האקרים

Dear God, In 2009 you took my favorite singer – Michael Jackson, my favorite actress – Farrah Fawcett,
my favorite actor – Patrick Swayze,

my favorite voice – Neda.

Please, please, don’t forget my favorite politician – Ahmadinejad and my favorite dictator – Khamenei


in the year 2010. Thank you.

(www.ahmadinejad.ir , 5 ינואר)

 

לראש העמוד