זרקור לאיראן (לשבוע שבין 28/1/10 –4/2/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי

מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי

http://www.khodnevis.org/persian

http://www.khodnevis.org/persian

מנהרת תוחיד בטהראן

מנהרת תוחיד בטהראן

רתימתו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי באיראן למאבק נגד הציונות

רתימתו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי באיראן למאבק נגד הציונות

סוכנות הידיעות  פארס

סוכנות הידיעות פארס

האתר הרשמי של מנהיג איראן

האתר הרשמי של מנהיג איראן


במוקד אירועי השבוע:

  • מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי, בראיון לרגל 31 שנים למהפכה האסלאמית: המהפכה נכשלה בביטול הרודנות באיראן.

  • לקראת יום המהפכה האסלאמית: האופוזיציה הרפורמיסטית קוראת להשתתפות עממית בתהלוכות; משמרות המהפכה מאיימים לדכא בכוח הפגנות של האופוזיציה.

  •  לאחר שנתיים וחצי של עבודות: נחנכה "מנהרת תוחיד" בטהראן.

  • הסרט "צייד יום השבת": רתימתו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי באיראן למאבק נגד הציונות.

  • תמונות השבוע: הנפקת תעודת זהות חדשה למנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי, במסגרת תחילת הנפקת תעודות זהות חדשות לאזרחי איראן.

מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי, בראיון לרגל 31 שנים למהפכה האסלאמית:
המהפכה נכשלה בביטול הרודנות באיראן

בראיון מיוחד, שהעניק השבוע מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי (Mir-Hossein Mousavi ), לאתר הרפורמיסטי כלמה (Kalemeh ) במלאת 31 שנים למהפכה האסלאמית אמר מוסוי, כי המהפכה לא הצליחה להביא לחיסול הרודנות באיראן.

מוסוי ציין, כי בשנותיה הראשונות של המהפכה היה רוב העם משוכנע, כי היא הצליחה להסיר את כל המנגנונים שעלולים להוביל לדיכוי ולרודנות. גם הוא עצמו האמין בכך, אך עתה הוא אינו סבור כך. שוב ניתן לזהות באיראן את הגורמים והיסודות שעלולים להוביל לרודנות וכן את גילויי ההתנגדות לשובה של רודנות זו. התנגדות זו, אמר מוסוי, מהווה מורשת חשובה של המהפכה האסלאמית. סירובו של העם לקבל שקרים, זיופים ושחיתות, שאנו עדים לו כיום, הינו ביטוי ברור למורשת זו. המגבלות על העיתונות, המעצרים ההמוניים והריגתם ללא רחם של מפגינים ברחובות הנאבקים בדרכי שלום למען זכויותיהם מעידים על כך, ששורשי הדיכוי והרודנות מימי המשטר המלוכני עודם קיימים. העם האיראני מבקש חירות וצדק ויודע, שמעצרים והוצאות להורג לצורך השגת יעדים פוליטיים מנוגדים לחוק ולחוקה האיראנית.

מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי

בהתייחסו לדבריו של דרשן תפילות יום השישי, איתאללה אחמד ג’נתי (Ayatollah Ahmad Janati ), שבירך בדרשתו האחרונה על הוצאתם להורג בשבוע שעבר של שני פעילי אופוזיציה, אמר מוסוי, כי את ג’נתי לא מעניין כלל, האם הצעירים שהוצאו להורג קשורים בכלל לענייני הבחירות. הוצאתם להורג נועדה עבורו רק להפחיד את הציבור. הוא אינו יודע, שהיה זה דמם של החללים שחיסל את משטר השאה.

מוסוי הוסיף, כי לנוכח המשך הדיכוי הוא סבור, שהמהפכה לא השיגה את יעדיה. המהפכה הושגה כתוצאה ממאמץ ונסיגת העם ממאבק למען זכויותיו תוביל לרודנות חמורה יותר מזו שהיתה טרם המהפכה, כיוון שרודנות בשם הדת היא הסוג הגרוע ביותר של רודנות.

עוד ציין מוסוי, כי איבד כל אמון במערכת המשפט. מערכת משפט המעמידה לדין את שוחרי החירות הרחיקה עצמה מיעדי המהפכה. בתי הכלא מלאים בבניה הטהורים של האומה, ובהם סטודנטים ומרצים, בשעה שהעבריינים האמיתיים נמצאים מחוץ לבתי הכלא. במקום לחפש את המרגלים האמיתיים, מועמדים לדין אנשים מכובדים ומאמינים. אני מתבייש בכך, שאיני אחד מאלה שנעצרו, אמר מוסוי.

בהתייחסו להפגנות האופוזיציה אמר מוסוי, כי זכותם של האזרחים לקיים הפגנות ותהלוכות שקטות. האזרחים אינם נוטרים טינה כלפי כוחות הביטחון והבסיג’ והתנגשויות מתרחשות רק כאשר כוחות הביטחון מדכאים בכוח את התהלוכות השקטות. הוא קרא לכוחות הביטחון להתייחס לאזרחים ברחמים ובאדיבות ולתומכי "התנועה הירוקה" שלא להבדיל עצמם מיתר האזרחים. "התנועה הירוקה" החלה בקרב העם ושייכת לעם, אמר מוסוי. יש לכבד את האמונות והמוסכמות של החברה כולה, אך אסור לשכוח את המטרה הסופית: בנייתה של איראן מתקדמת, עצמאית, חופשית ומאוחדת. מטרה זו מחייבת שיתוף פעולה בין כל שכבות העם (כלמה, 2 פברואר).

לקראת יום המהפכה האסלאמית: האופוזיציה הרפורמיסטית קוראת להשתתפות עממית בתהלוכות; משמרות המהפכה מאיימים לדכא בכוח הפגנות של האופוזיציה

שני מנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי ומהדי כרובי, קראו השבוע לתומכיהם להשתתף בהמוניהם בתהלוכות יום המהפכה האסלאמית שיצוין ב-11 בפברואר.

בפגישה, שהתקיימה בסוף השבוע שעבר בין שני המנהיגים גם גינו השניים את הוצאתם להורג של שני פעילי אופוזיציה בשבוע שעבר וטענו, כי לא היה להם כל קשר למהומות, שפרצו במדינה לאחר הבחירות לנשיאות, וכי הם נעצרו עוד טרם הבחירות. לדבריהם, הוצאתם להורג נועדה לזרוע פחד בקרב האזרחים לקראת תהלוכות יום המהפכה. עוד קראו השניים לשחרור העצירים הפוליטיים, להסרת המגבלות על אמצעי התקשורת ולקיום בחירות חופשיות (ראה-י סבז, 30 ינואר).

יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, איתאללה עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, קרא אף הוא לאזרחי איראן ליטול חלק בתהלוכות ה-11 בפברואר. הוא קרא לכל הקבוצות הפוליטיות להפוך תהלוכות אלה להפגנת אחדות לאומית והזהיר, כי עימותים ואלימות במהלך יום המהפכה ישרתו את האינטרסים של אויבי איראן. יום השנה למהפכה היה מאז ומעולם סמל לנאמנות העם לרפובליקה האסלאמית ולאחדותו, אמר רפסנג’אני (סוכנויות הידיעות, 30 ינואר).

במקביל לקריאתם של שני מנהיגי האופוזיציה לתומכיהם להצטרף לתהלוכות יום המהפכה הזהיר בסוף השבוע שעבר מפקד בכיר במשמרות המהפכה מפני ניצול יום המהפכה על-ידי פעילי האופוזיציה לצורך הפרות סדר. מפקד משמרות המהפכה במחוז טהראן, חסין המדאני (Hossein Hamedani ), אמר, כי כוחות הביטחון יתייחסו למי שיבקש למחות במהלך יום זה כאל סוכן זר ולא כאל חלק מהעם האיראני. במסיבת עיתונאים במהלכה הציג את היערכות משמרות המהפכה במחוז טהראן לקראת אירועי יום המהפכה אמר המדאני, כי משמרות המהפכה לא יאפשרו לאופוזיציה הרפורמיסטית להפגין במהלך אירועי יום המהפכה. יום המהפכה אינו יום למחאה כנגד הממשלה ומדיניותה, כי אם יום לאחדות לאומית. כוחות הביטחון לא יאפשרו לדבריו לאף קול, צבע או תנועה, שאינם מבטאים את העם האיראני ואת המהפכה האסלאמית לבוא לידי ביטוי וידכאו בכוח כל גורם שיבקש לעורר מהומות במהלך היום (איסנ"א, 30 ינואר).

http://www.khodnevis.org/persian
"22 בבהמן [11 בפברואר] על-פי צאדק לאריג’אני [ראש הרשות השופטת]", קריקטורה של ניכ אהנג כות’ר

(Nikahang Kowsar ), מתוך: http://www.khodnevis.org/persian , 31 ינואר.

גם יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני, הזהיר מפני הפיכת תהלוכות יום המהפכה לזירה להתגוששות פוליטית. לדבריו, על יום המהפכה להפוך סמל לאחדות נגד הזרים ולהגביר את עוצמתו של העם האיראני בהתייצבותו כנגד מזימותיהן של ארה"ב וישראל (אילנ"א, 2 פברואר).

חבר המג’לס השמרני, מחמד ג’ואד אבטחי (Mohammad Javad Abtahi ), התייחס אף הוא להשתתפותם הצפויה של פעילי האופוזיציה הרפורמיסטית בתהלוכות יום המהפכה. בראיון לאתר עצר-י איראן אמר אבטחי, כי אין כל מניעה להשתתפות מנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית ותומכיהם בתהלוכות יום המהפכה בתנאי שהם לא ינצלו אותן לסילוף סיסמאות המהפכה ולהשמעת סיסמאות הנוגדות את רוח המהפכה (עצר-י איראן, 1 פברואר).

בתוך כך דיווח השבוע האתר הרפורמיסטי אמרוז (2 פברואר), כי לקראת יום השנה למהפכה האסלאמית התפרשו כוחות הביטחון באופן חסר תקדים ברחבי טהראן. לדברי האתר פועלים השלטונות למנוע מראש ניסיונות של גורמי אופוזיציה להפר את הסדר במהלך יום המהפכה באמצעות יצירת הרתעה, ביצוע מעצרי מנע, הוצאה לפועל של גזרי דין שנפסקו כנגד אלה שנעצרו בגלי המהומות הקודמים והסברה נרחבת נגד האופוזיציה הרפורמיסטית באמצעי התקשורת הממלכתיים ותומכי הממשלה.

לאחר שנתיים וחצי של עבודות: נחנכה מנהרת תוחיד בטהראן

בטהראן נחנכה ביום שני (1 פברואר) מנהרת תוחיד (Towhid ). המנהרה, שאורכה 2,136 מטרים, נחשבת לאחת המנהרות הארוכות ביותר במזרח התיכון. המנהרה המשתרעת מצפון טהראן לדרומה מקשרת בין הכבישים המהירים ש’מראן (Chamran ) ונואב צפוי (Navab Safavi ). סלילתה נועדה להקל על מצוקת התנועה הקשה בעיר והיא גם צפויה להפחית את רמות זיהום האוויר ולחסוך משמעותית בצריכת הדלק של מכוניות פרטיות בטהראן.

סלילת המנהרה נמשכה כ-31 חודשים בלבד והיא עלתה למעלה מ-200 מיליון דולרים. במסגרת פרויקט הסלילה, שבוצע על-ידי עיריית טהראן, הועסקו כ-3400 איש, והוא נחשב לפרויקט הגדול ביותר שבוצע אי-פעם בטהראן. המנהרה נסללה תוך שימוש בטכנולוגיות
הנדסיות מתקדמות והיא אמורה להיות עמידה גם בפני רעידות אדמה. המנהרה בנויה משלושה מסלולי נסיעה בכל כיוון ומהירות התנועה המותרת בה – 60 קמ"ש.

במהלך טקס פתיחת המנהרה עברו בה 31 אוטובוסים כשהם מלווים באופנועים ובניידות משטרה לציון חגיגות יום השנה ה-31 למהפכה האסלאמית, שנפתחו השבוע (אילנ"א, 31 ינואר).

מנהרת תוחיד בטהראן

פתיחת המנהרה נחשבת להישג חשוב נוסף של ראש עיריית טהראן, מחמד באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Ghalibaf ), שהחליף בתפקידו את מחמוד אחמדינז’אד, לאחר שזה נבחר כנשיא בשנת 2005. מאז נבחר לתפקיד ראש העיר פעל קאליבאף, הנחשב לראש עיר מוצלח במיוחד, לשיפור תשתית התחבורה הציבורית בעירו, להרחבת רשת הכבישים ולשיקום רחובות העיר. הוא הגדיל משמעותית את תקציב העיר והצליח לגייס הן את הסקטור הפרטי והן משקיעים זרים להשקעות נרחבות בפרויקטי פיתוח עירוניים.

קאליבאף, המחזיק בעמדות שמרניות-מתונות, נחשב לאחד מיריביו הפוליטיים הבולטים של הנשיא אחמדינז’אד. בבחירות לנשיאות, שנערכו בשנת 2005, הגיע קאליבאף למקום הרביעי לאחר שהשיג פחות מ-14 אחוזים מקולות הבוחרים. בבחירות 2009 החליט קאליבאף שלא להציג את מועמדותו על אף לחצים כבדים, שהופעלו עליו מצד מבקרי הממשלה במחנה השמרני.

על רקע המאבק הפוליטי בין קאליבאף לבין הנשיא אחמדינז’אד טענו השבוע אתרי חדשות המזוהים עם המחנה השמרני הפרגמאטי ועם ראש עיריית טהראן, כי אמצעי התקשורת הממלכתיים נמנעו מסיקור מלא של אירועי פתיחת המנהרה בשל לחצים פוליטיים שהופעלו עליהם בעניין זה (פרדא, 1 פברואר).

הסרט צייד יום השבת: רתימתו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי באיראן למאבק נגד הציונות

בטהראן הסתיים השבוע פסטיבל הסרטים הבינלאומי פג’ר ה-28. במהלך הפסטיבל, שהוחרם השנה על-ידי יוצרי קולנוע רבים על רקע האירועים הפוליטיים באיראן, הוקרנו עשרות סרטים איראנים וכמה סרטים זרים ממספר מדינות, ובהן: סין, הודו ובנגלדש.
בין הסרטים שהתחרו על פרס סימורג הבדולח (Crystal Simorgh ) היה גם סרטו של הבימאי פרויז שיח’-טאדי (Parviz Sheikh-Tadi ), צייד יום השבת (Shekarchi-e Shanbeh ). סרט זה הוגדר השבוע על-ידי סוכנות הידיעות השמרנית פארס כאחד הסרטים רבי ההשפעה ביותר מבין הסרטים העוסקים ב"פשעי הציונים" (פארס, 2 פברואר).

הסרט, שעלילתו מתרחשת בישראל, עוסק בנער בשם בנימין, שעובר התעללות נפשית ושטיפת מוח על-ידי סבו המשמש כ"רב ציוני" במטרה להפכו לרוצח חסר רחמים וצמא-דם, שיהיה מוכן לשפוך את דמם של פלסטינים וחפים מפשע לשם מימוש יעדי הציונות. בין היתר מופרד בנימין מאמו על מנת להכשירו מבחינה רגשית לאימוץ האידיאולוגיה הציונית. בתחילה מגלה בנימין התנגדות, אך בהדרגה הוא נכנע למרותו של אביו ומאמץ את התפישות היהודיות הקיצוניות.

רתימתו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי באיראן למאבק נגד הציונות

הרב הציוני, שאת תפקידו ממלא השחקן עלי נציריאן (Ali Nassirian ), מוצג כסדיסט, כרמאי וכגזען דתי שמצליח להפוך את בנו לרובוט צמא-דם בשירות הציונות. הסרט, שצולם ברובו בלבנון, מציג את הרבנים הציוניים כמי ששולטים במוסדות המדינה בישראל וכמושחתים מבחינה כספית ומוסרית.

בראיון לסוכנות פארס אמר מנכ"ל קרן שהיד אויני (Shahid Avini ), שסייעה בהפקת הסרט, כי הסרט נועד לסייע במאבק נגד התעמולה מצד אמצעי התקשורת ותעשיית הסרטים במערב העוסקים לדבריו במתקפה בהכוונה ציונית כנגד אמונותיו הדתיות והלאומיות של הציבור האיראני. סוכנות פארס שיבחה את הסרט ואף המליצה להציגו במסגרת פסטיבלי סרטים בינלאומיים ברחבי העולם על מנת להסיר את המסכה מעל פניה של הציונות (פארס, 2 פברואר).

יצוין, כי המאבק בציונות ובישראל תופס בשנים האחרונות מקום מרכזי גם בהפקות טלוויזיוניות עלילתיות ודוקומנטאריות. בשנת 2007 שודרה ברשות השידור האיראנית הסדרה הטלוויזיונית "סיבוב באפס מעלות", שתיארה את הציונים כמשתפי פעולה עם הנאצים על רקע תיאור סיפור אהבתם של בחור איראני ובחורה יהודיה צרפתייה.

בחודשים מאי-יוני 2008 שודרה בערוץ החדשות של רשות השידור הסדרה הדוקומנטארית "סודות ארמגדון", שהתבססה במידה רבה על "הפרוטוקולים של זקני ציון" לביסוס הטענה בדבר מזימות הציונות העולמית להשתלט על העולם, ובכלל זאת על איראן. במרץ 2009 שידרה הטלוויזיה האיראנית את הסדרה "גלעד" שעסקה בקורותיו של "בן-חור בן-גוריו", סוחר יהודי צעיר שהיגר לאיראן בראשית שנות השישים. הסדרה נועדה לדברי יוצריה להדגיש את האבחנה, שעושה כביכול איראן בין הציונים לבין היהודים.

תמונות השבוע: הנפקת תעודת זהות חדשה למנהיג העליון, עלי ח’אמנהאי,
במסגרת תחילת הנפקת תעודות זהות חדשות לאזרחי  איראן

סוכנות הידיעות  פארס
סוכנות הידיעות  פארס

האתר הרשמי של מנהיג איראן
האתר הרשמי של מנהיג איראן

 

לראש העמוד