חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9-3 בפברואר 2016)

פיגועי דקירה בדרך מבית הספר.

פיגועי דקירה בדרך מבית הספר.

קריקטורה, שהתפרסמה בחשבון הטוויטר של  פתח המביעה תמיכה בשלושת המחבלים מקבאטיה :

קריקטורה, שהתפרסמה בחשבון הטוויטר של פתח המביעה תמיכה בשלושת המחבלים מקבאטיה : "מקבאטיה לירושלים. ברכות" (חשבון הטוויטר של פתח, 3 בפברואר 2016)

עימותים סמוך למחסום ארז בצפון רצועת עזה (דף הפייסבוק קדס, 5 בפברואר 2016)

עימותים סמוך למחסום ארז בצפון רצועת עזה (דף הפייסבוק קדס, 5 בפברואר 2016)

עצרות למען שחרורו של מחמד אלקיק

עצרות למען שחרורו של מחמד אלקיק

עצרות למען שחרורו של מחמד אלקיק

עצרות למען שחרורו של מחמד אלקיק

  • נמשכת מתקפת הטרור הפלסטינית, שמצאה השבוע ביטוייה בפיגועי ירי ודקירה. בלט פיגוע של שלושה מחבלים מקבאטיה, בסמוך לשער שכם בירושלים, במהלכו נהרגה לוחמת משמר הגבול ולוחמת נוספת נפצעה באורח קשה. השלושה תכננו, להערכתנו, פיגוע הרג במרכז ירושלים, ששובש ע"י לוחמי משמר הגבול. בכירי פתח ביהודה ושומרון הביעו תמיכה בשלושה ואף השתתפו בהלווייתם בקבאטיה.
  • נמשכת התופעה של קריסת מנהרות ברצועת עזה בעיקר בשל פגעי מזג האוויר אך גם בשל הצפת מנהרות על-ידי כוחות הביטחון המצריים. בכירי חמאס, הנאלצים לתת מענה למותם של פעילים במנהרות, שבים ומצהירים, כי חמאס עוסקת בשיקום המנהרות לקראת עימות עתידי עם ישראל. עם זאת, בניסיון "להוריד את גובה הלהבות" ציין מחמוד אלזהאר בכיר חמאס, כי חמאס אינה שוללת מלחמה עם ישראל, אולם היא לא תיזום אותה. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 9 בפברואר 2016 –  פיגוע דקירה: צעירה פלסטינית ניסתה לדקור לוחמי משמר הגבול סמוך לשער שכם בירושלים. צוות לוחמים הבחין בצעירה, שעוררה את חשדם. הם ניגשו לבדוק אותה. במהלך הבדיקה, כשנדרשה למסור את תיקה, שלפה סכין וניסתה לדקור את השוטרים. הם הדפו אותה, השתלטו עליה ועצרו אותה לחקירה.הצעירה היא מלכ יוסף חמדאן, בת 16, מבית צפצפה (דף הפייסבוק קדס, 9 בפברואר 2016).
  • 7 בפברואר 2016 – פיגוע דקירה:חייל נדקר בתחנת אוטובוס בשדרות בן גוריון באשקלון. החייל נפצע באורח קל. חייל נוסף, שהיה במקום לקח את נשקו וירה במחבל, שהחל להימלט מהזירה ופצע אותו באורח קשה, מאוחר יותר נפטר מפצעיו. המחבל הוא נתין זר מסודאן. עד כה לא ברור מה הרקע לדקירה אך לפי המשטרה נראה, כי הוא לאומני. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הוא כמאל חסן, עובד זר סודאני בן 32 (7 בפברואר 2016,   דף הפייסבוק PALDF). בחמאס מיהרו לפרסם כרזה לזכרו בה נכתב, כי הפיגוע מהווה דוגמא לכל מוסלמי וערבי בעולם.

מימין : כרזה מטעם חמאס לזכרו של הדוקר. בכרזה נכתב, כי הפיגוע מהווה דוגמא לכל מוסלמי וערבי (דף הפייסבוק PALDF, 7 בפברואר 2016). משמאל" קריקטורה, שפרסמה חמאס הלועגת לישראל בעקבות הפיגוע באשקלון.  כותרת הקריקטורה "סודאני מבצע פיגוע דקירה ומת מות קדושים בפלסטין..." (דף הפייסבוק PALDF, 7 בפברואר 2016)
מימין : כרזה מטעם חמאס לזכרו של הדוקר. בכרזה נכתב, כי הפיגוע מהווה דוגמא לכל מוסלמי וערבי (7 בפברואר 2016,  דף הפייסבוק PALDF). משמאל" קריקטורה, שפרסמה חמאס הלועגת לישראל בעקבות הפיגוע באשקלון.  כותרת הקריקטורה "סודאני מבצע פיגוע דקירה ומת מות קדושים בפלסטין..." (7 בפברואר 2016,  דף הפייסבוק PALDF)

  • 6 בפברואר 2016 –פיגוע דקירה: מחבל דקר אישה בעת שביקרה בשוק ברהט. האישה נפצעה באורח קל. המחבל, פלסטיני שוהה בלתי חוקי, נמלט מהמקום.
  • 6 בפברואר 2016 –פיגוע ירי: אש נפתחה לעבר כלי רכב סמוך לאריאל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בסיור שערכו כוחות הביטחון התגלו שבעה תרמילי כדורים.
  • 4 בפברואר 2016 –פיגוע דקירה: שתי נערות בנות 13 הגיעו לקניון סמוך לתחנה המרכזית ברמלה וביקשו להיכנס. כאשר המאבטח ביקש מהן להזדהות שלפו סכינים מתיקי בית הספר שלהן ופצעו אותו באורח קל בידו וברגלו. מאבטחים נוספים השתלטו על הבנות.
  • 3 בפברואר 2016 פיגוע ירי ודקירה[1]:
  • שלושה מחבלים חמושים ברובים, סכינים ומטעני חבלה הגיעו לירושלים בכוונה לבצע פיגוע. צוות של ארבעה לוחמי משמר הגבול הבחינו בשניים מהם יושבים על ספסל, סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים. הם עוררו את חשדם וביקשו מהם להציג את תעודות הזהות שלהם. האחד נענה לבקשה והציג את תעודת הזהות שלו, השני שלף את כלי הנשק וירה לעבר הכוח. המחבל השני החל לדקור את אחת הלוחמות. בתגובה ירו לוחמי משמר הגבול בשני המחבלים והרגו אותם. מחבל שלישי הגיח מאחור ופתח באש. אחת הלוחמות נפגעה אולם הצליחה לפגוע במחבל. קצין משטרה שהגיע למקום ירה בו והרג אותו. בפיגוע נפצעו שתי לוחמות  משמר הגבול, אחת הלוחמות, שנפגעה באורח אנוש, נפטרה מפצעיה. השנייה פצועה באורח קשה מדקירות בכל חלקי גופה.
  • השלושה הם תושבי קבאטיה, בשנות העשרים לחייהם, ככל הנראה חברי ילדות. לא ידוע על השתייכותם לארגון טרור כלשהו. מתחקור ראשוני של האירוע עלה ששלושת המחבלים, היו חמושים בתת מקלעים (קארל גוסטב, מייצור עצמי). כמו כן נמצאו במקום מטעני חבלה. נראה, כי השלושה תכננו לבצע פיגוע משולב במקום הומה אדם בעיר ירושלים. הם נתקלו בלוחמי משמר הגבול טרם, שהצליחו לבצע את הפיגוע.
  • פיגוע הדקירה בשער שכם הוא פיגוע חריג במתקפת הטרור הנוכחית, בו מנסה חולייה המונה שלושה מחבלים להוציא לפועל פיגוע מורכב יחסית הכולל ירי, דקירה והפעלת מטענים. ביצוע פיגוע שכזה הצריך תכנון מוקדם וסיוע מקצועי. זאת ועוד, השלושה, שהגיעו מקבאטיה הסמוכה לג'נין, לא ביצעו את הפיגוע סמוך למקום מגוריהם, בדומה לרוב מבצעי הפיגועים, אלא כיוונו לבצע אותו בלב  העיר ירושלים ולגרום לאבדות רבות. 
  • פתח שיבחה את השלושה: בכירי הארגון ביהודה ושומרון ביקרו בקבאטיה והשתתפו בהלוויה, שהתקיימה במקום. בהלוויה בלטו הדגלים הצהובים של פתח. חמאס גם היא ברכה על הפיגוע. חסאם בדראן, דובר חמאס, שיבח את המבצעים, שהצליחו לחדור לירושלים למרות המחסומים. לדבריו מהווה הפיגוע נקודת תפנית חשובה ב"אנתיפאדת ירושלים" (אתר חמאס, 3 בפברואר 2016).
  • בעקבות הפיגוע כיתרה ישראל את העיירה קבאטיה וביצעה שורה של מעצרים. גורמים פלסטינים מתחו ביקורת על פעילות ישראל וכינו אותה "פשעי מלחמה", שמטרתם להכניע את תושבי העיירה (קדס.נט, 6 בפברואר 2016).

מימין: הודעת האבל, שפרסמה חמאס לשלושת המחבלים (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 3 בפברואר 2016). משמאל: הודעת אבל מטעם עיריית קבאטיה ותנועת פתח בקבאטיה  (דף הפיסבוק קבאטיה אלא'ן, 7 בפברואר 2016)
מימין: הודעת האבל, שפרסמה חמאס לשלושת המחבלים (דף הפייסבוק של התנועה האסלאמית בשכם, 3 בפברואר 2016). משמאל: הודעת אבל מטעם עיריית קבאטיה ותנועת פתח בקבאטיה (דף הפיסבוק קבאטיה אלא'ן, 7 בפברואר 2016)

הפגנות והפרות סדר
  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. גם השבוע נערכו הפגנות רבות ברחבי יהודה ושמרון כתמיכה במחמד אלקיק, העציר המנהלי השובת רעב. להלן כמה אירועים בולטים (ביניהם כמה סיכולי פיגועים):
  • 9 בפברואר 2016 – צעירה כבת 13 הגיעה לעמדת השמירה בכניסה לישוב כרמי צור (גוש עציון). השומר עצר אותה לאחר שקיבל דיווח מתושבת, שראתה אותה מתקרבת באופן חשוד לשער הישוב. כשביקש ממנה להזדהות היא השליכה סכין, שהיה בידה. הצעירה נעצרה.העצורה היא דימה אסמאעיל אלואוי, בת 13, מחלחול, תלמידת כיתה ז' (דף הפייסבוק קדס, 9 בפברואר 2016).
  • 8 בפברואר 2016 – כוחות הביטחון הפועלים בשער שכם הבחינו באישה, שהתנהגותה הייתה חשודה. הם ניגשו לבדוק אותה. ברשותה נמצאה סכין גדולה. החשודה, תושבת העיר העתיקה בירושלים, בת 42, הועברה לחקירה.
  • 8 בפברואר 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לבית אומר, בכביש גוש עציון חברון. במקרה נוסף יודו אבנים לעבר אוטובוס וכלי רכב בכביש בין קריית ארבע לחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בפברואר 2016).
  • 5 בפברואר 2016– במהלך הפרות סדר באזור חלחול (סמוך לחברון) נורה למוות פלסטיני על ידי כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 בפברואר 2016). התקשורת הפלסטינית דיווחה, על מותו של הית'ם אסמאעיל אלבו, בן 17, מחלחול (באתרים פלסטינים אחרים נטען, כי גילו 14). הרשות הפלסטינית ערכה לו הלוויה צבאית ממלכתית בה השתתפו בכיר פתח עבאס זכי ומושל מחוז חברון, כאמל חמיד (ופא,  אלחריה, 6 בפברואר 2016).
  • 5 בפברואר 2016– אלמונים הציתו אוהל, שהכיל ספרי קודש סמוך להתנחלות כרמי צור בגוש עציון. לא היו נפגעים. לספרים נגרם נזק רב. על פי דברי גורמים במשטרה עקבות החשודים בהצתה הובילו לעיירה הסמוכה חלחול. מדובר באוהל ששימש מקום תפילה ופעילויות לילדי האזור והוא אינו מאויש באופן קבוע (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 בפברואר 2016).  
  • 3 בפברואר 2016 – אש נפתחה לעבר כוח צה"ל בעת פעילות, שביצע בכפר קטנה (סמוך להר אדר). לא היו נפגעים הכוחות השיבו באש. יום לאחר מכן נעצרו שני פלסטינים תושבי הכפר קטנה (סמוך להר אדר). במהלך חיפוש אותר תת-מקלע מסוג קרל גוסטב, שככל הנראה שימש את שני הפלסטינים לירי לעבר כוחות הביטחון בשבועות האחרונים (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 בפברואר 2016).
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כהזדהות עם הפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים. ב-5 בפברואר 2016 התפתחו עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל סמוך למחסום ארז בצפון רצועת עזה (דף הפייסבוק קדס, 5 בפברואר 2016).
מנהרות ברצועת עזה
הצפת מנהרות על ידי מצרים
  • כוחות הביטחון המצריים דיווחו על קריסת שתי מנהרות באזור רפיח, שנועדו להברחת אמצעי לחימה כתוצאה מהמבצע שעורכים כוחות הביטחון להצפת המנהרות (אלוטן, 4 בפברואר 2016). בהקשר זה אמר נעים אלע'ול, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי ברצועת עזה, כי המצב בגבול בין מצרים לרצועת עזה הולך ומתדרדר וכי המים, בהם מציפה מצרים את השטחים הפלסטינים, הגיעו למוצבים של מנגנון הביטחון סמוך לגבול (האתר הרשמי של משרד הפנים, 8 בפברואר 2016).
קריסת מנהרות ברצועת עזה
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על קריסת מנהרה באזור אלזהראא' בדרום רצועת עזה. כתוצאה מהקריסה נהרגו פא'אד עאשור אבו עטיוי "אבו חמזה", בן 35, ששימש כמפקד שטח ואחמד חידר אלזהאר "אבו חידר", בן 23 (אחיינו של בכיר חמאס מחמוד אלזהאר), שניהם ממחנה הפליטים אלנציראת, שבמרכז הרצועה. שני פעילים נוספים נפצעו (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, דף הפייסבוק PALDF, 2-3 בפברואר 2016).

מימין: פא'אד אבו עטיוי ואחמד אלזהאר. משמאל: ההודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס על מותם של השניים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 2 בפברואר 2016).
מימין: פא'אד אבו עטיוי ואחמד אלזהאר. משמאל: ההודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס על מותם של השניים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 2 בפברואר 2016).

  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על קריסת מנהרה נוספת של הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת אלזיתון במזרח עזה (וטם אלאח'באריה, 3 בפברואר 2016).
  • צעיר פלסטיני בן 24 תושב צפון רפיח נהרג מקריסת מנהרה, שנועדה להברחה בגבול מצרים רצועת עזה.  נמסר כי קריסת המנהרה נגרמה בעת ששופצה (צפא, 8 בפברואר 2016).
  • על רקע קריסת המנהרות והשיח שהתעורר בעקבות זאת, המשיכו בכירי חמאס להצהיר, כי הם מנצלים את תקופה הרגיעה כדי לפתח את יכולותיה של חמאס בתחום ייצור הרקטות וכדי לשקם את המנהרות לקראת עימות עתידי עם ישראל:
  • בנאום, שנשא ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס בטקס אזכרה להרוגים בקריסת המנהרה אמר, כי כל ניסיון לכפות על העם הפלסטיני לעזוב את "דרך ההתנגדות" נכשל. כמו כן ציין, כי התנועה תפעל כדי להגן על השטחים ועל העם הפלסטיני ולא תוותר על הג'האד ועל ההתנגדות. הוא קרא לעם לאמץ את "ההתנגדות" ולהגן על האנתיפאדה (צפא, 5 בפברואר 2015).  
  • מחמד אלזהאר, בכיר חמאס, אמר בראיון, כי חמאס אינה שוללת מלחמה עם ישראל אולם היא לא תיזום אותה. במידה ואכן תפרוץ מלחמה תגיב חמאס בעוצמה. עוד ציין, כי ישראל מעלה את נושא המנהרות בעזה כדי לסחוט מארה"ב כספים  עבור צה"ל (פאל טודיי, 5 בפברואר 2016). בראיון נוסף אמר, כי נושא המנהרות הוא סוגיה הגנתית. לדבריו חמאס לא נוטה להסלמה אולם יחד עם זאת היא  אינה שוללת מצב שתכפה מלחמה על הרצועה ואז היא תגיב בכוח (אלמיאדן, 5 בפברואר 2016).
הזרוע הצבאית הוציאה להורג את אחד ממפקדיה הבכירים
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה כרוז רשמי המדווח על הוצאתו להורג של מחמוד רשדי אשתיוי אחד ממפקדיה הבכירים של הזרוע בגין "התנהגות לא נאותה ועברות מוסר". על פי הדיווחים שימש אשתיוי כמג"ד זיתון וכאחראי ההכשרות בחטיבת עזה הדרומית. הוא נעצר לאחר מבצע "צוק איתן" באשמת שיתוף פעולה עם ישראל ובכלל זה מסירת מידע על מקום הימצאו של מחמד צ'ף (אתר הזרוע הצבאית, 7 בפברואר 2016). 
חנוכת אקדמיה לקראן ולסנה
  • בג'באליא, שבצפון הרצועה נחנכה אקדמיה אינדונזית-מלזית לקוראן ולסנה. בטקס החנוכה נאם אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. לדבריו חמאס בונה את כוחה ללא פחד או חשש ומתמודדת עם גורמים מאיימים בהתאם לנסיבות כפי שהיא מתמודדת עם ענייני פנים. לדבריו חמאס שואבת את כוחה ויכולותיה המדיניות מחוקי האסלאם באופן שמשרת את הסוגיה הפלסטינית, שהיא חלק מהאמונה האסלאמית (פאל טודיי, 4 בפברואר 2016). 
הרשות הפלסטינית נותנת לגיטימציה למתקפת הטרור הנוכחית
  • במסיבת עיתונאים, שערך אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית  הוא הביע תמיכתו במה שכינה "התעוררות העממית הבלתי אלימה", שהעם הפלסטיני מבצע "נגד הכיבוש" בכל דרכי השלום. לדבריו "העקשנות הישראלית" היא הסיבה העיקרית להתעוררות עממית זו. לדבריו ישראל הפרה את כל ההסכמים שנחתמו עם הפלסטינים וסירבה להתחייב להם ובכך אפשרה למתנחלים לפעול באלימות נגד העם הפלסטיני והמקומות הקדושים שלו (ופא, 8 בפברואר 2016). בפועל "ההתנגדות עממית" או "ההתעוררות העממית " מתבצעות בשיטות אלימות הגובות מישראל מחיר יקר בחיי אדם.
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, הטיל את האחריות על ישראל להתדרדרות המצב הביטחוני וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול בהקדם האפשרי כדי לעצור אותה. הוא קרא למוסדות הקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי ולחייב את ישראל לעצור את "מעשי התקיפה שלה" נגד העם הפלסטיני (ופא, 6 בפברואר 2016).
  • מחמוד אלעאלול,חבר הוועד המרכזי של פתח, המשמש גם כאחראי משרד הגיוס והארגון ביהודה ושומרון, אמר, כי ישראל תיענש על "פשעיה" נגד העם הפלסטיני. לדבריו  אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית תומכים ב"התעוררות העממית בדרכי שלום" (אלהבה אלשעביה אלסלמיה). לדבריו, ישראל לא מותירה להם ברירה אלא להשתמש ב"התנגדות העממית" (דניא אלוטן, 9 בפברואר 2016).
טיפול הרשות הפלסטינית במשפחות המחבלים שנהרגו
פגישת אבו מאזן עם משפחות מחבלים
  • ב-3 בפברואר 2015 נפגש אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, במשרדו בראמאללה עם בני משפחות כמה מהמחבלים מירושלים, שנהרגו במהלך מתקפת הטרור הנוכחית, שגופותיהם מוחזקות בידי ישראל.  אבו מאזן  התחייב בפני בני המשפחות, כי יפעל להחזרת גופותיהם וישקם את בתיהם, שנהרסו ע"י צה"ל (ופא, 3 בפברואר 2016).
  • ב-6 בפברואר 2016 נפגש אבו מאזן עם משפחות ההרוגים ממחוז חברון. במפגש השתתפו גם צאא'ב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, ומחמוד אלעאלול, חבר הועד המרכזי של פתח (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בפברואר 2016).

מימין: פוסט, שעלה בדף הפייסבוק האישי של אבו מאזן על פגישתו עם משפחות המחבלים מירושלים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בפברואר 2016) משמאל: פוסט, שעלה בעקבות פגישתו עם משפחות ההרוגים במחוז חברון (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בפברואר 2016)
מימין: פוסט, שעלה בדף הפייסבוק האישי של אבו מאזן על פגישתו עם משפחות המחבלים מירושלים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בפברואר 2016) משמאל: פוסט, שעלה בעקבות פגישתו עם משפחות ההרוגים במחוז חברון (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בפברואר 2016)

קמפיין לשיקום בתי המחבלים
  •  לרגל "היום הלאומי לחללי ירושלים" הוכרז על השקת קמפיין תרומות לשיקום בתיהם של שתי משפחות מחבלים בירושלים,שנהרסו ע"י צה"ל. לדברי חבר הקמפיין, האסיר המשוחרר פח'רי אלברע'ותי שונה הקמפיין הנוכחי מהקודמים בכך, שכסף שייאסף הפעם, ישמש גם עבור קניית בתים בירושלים. לדבריו הם מקווים לאסוף בקמפיין הנוכחי לפחות 700 אלף דולר שישמשו לרכישת דירות במזרח ירושלים עבור: משפחתו של בהאא' עליאן (ביצע את פיגוע הדקירה בארמון הנציב ב-13 באוקטובר 2015 בו נהרגו שלושה ישראלים) ועבור משפחתו של עלאא' אבו אלג'מל (ביצע את פיגוע הדריסה בשכונת גאולה בירושלים ב-13 באוקטובר 2015). שאר הכסף, במידה ויישאר, יוקצה לשיקום בתי המחבלים נוספים (דף הפייסבוק קדס, דף הפייסבוק שהאב, פלסטין היום, paltimes, 7-8 בפברואר 2016).
נמשכת שביתת הרעב של העיתונאי מחמד אלקיק
  • שביתת הרעב של מחמד אלקיק נמשכת. ב-5 בפברואר 2016 דיווחה משפחתו של אלקיק על התדרדרות במצב בריאותו (5 בפברואר 2016, עמוד הפייסבוק paldf). גו'אד בולס, מנהל המחלקה המשפטית במועדון האסיר הפלסטיני מסר, כי מצבו הבריאותי של מחמד אלקיק השובת רעב מזה 76 ימים הינו קשה ונשקפת סכנה לחייו. יחד עם זאת, לדבריו, הוא נמצא במצב של הכרה מלאה ומקבל את החלטותיו בצלילות (צות פלסטין, 8 בפברואר 2016).
  • ברשות הפלסטינית ובחמאס ממשיכים להטיל את האחריות לשלומו על ישראל ומנסים להפעיל לחצים, כולל בינלאומיים, להביא לשחרורו. ברחבי יהודה ושומרון וברצועת עזה המשיכו להתקיים עצרות תמיכה. בעקבות ניסיון של מפגינים פלסטינים לפרוץ למשרדי ארגון הצלב האדום בעיר עזה, החליט הארגון לסגור את המטה הראשי שלו בעיר (אלקדס, 7 בפברואר 2016).
  • להלן מספר התבטאויות בנושא:
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי הם שלחו מכתבים בנושא לשרי החוץ של ארה"ב ורוסיה ולנציבה העליונה לענייני חוץ של האיחוד האירופאי ולמזכ"ל האו"ם וקראו להם להתערב האופן מיידי להצלת חייו (פלסטין און ליין, 7 בפברואר 2016).
  • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח גינה את השתיקה של הקהילה הבינלאומית כלפי סוגיית האסיר השובת רעב וציין, כי שתיקת המוסדות הבינלאומיים מחזקת את ישראל להמשיך במדיניות המעצרים שלה  (דניא אלוטן, 5 בפברואר 2016).
  • משיר אלמצרי בכיר חמאס אמר, במהלך עצרת תמיכה שנערכה בצפון רצועת עזה, כי כל פגיעה בחייו של אלקיק תוביל את ישראל ל"גהנום" והוסיף, כי חמאס לא תשב בחיבוק ידיים (פאל טודיי, 4 בפברואר 2016). 
  • ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט ממשיכים להאדיר את דמותם של מבצעי הפיגועים, "להשחיר" את ישראל ולפרסם קריאות וכרזות המעודדות ביצוע פיגועים, המשך אלימות ויידוי אבנים. חמאס בולטת בעידוד פעילות הטרור. להלן שתי דוגמאות לעידוד פיגועי דקירה.

מימין: כרזה מטעם חמאס המעודדת פיגועי דקירה: "דקור ועלה !.." (דף הפייסבוק PALDF, 3 בפברואר 2016). משמאל: דף פייסבוק בקבאטיה פרסם קריקטורה של המאיירת הפלסטינית מזוהת חמאס, אמיה ג'חא, אשר מעודדת פיגועי דקירה (דף הפייסוק קבאטיה און ליין, 7 בפברואר 2016)
מימין: כרזה מטעם חמאס המעודדת פיגועי דקירה: "דקור ועלה !.." (3 בפברואר 2016,דף הפייסבוק PALDF). משמאל: דף פייסבוק בקבאטיה פרסם קריקטורה של המאיירת הפלסטינית מזוהת חמאס, אמיה ג'חא, אשר מעודדת פיגועי דקירה (דף הפייסוק קבאטיה און ליין, 7 בפברואר 2016)

[1]פירוט על הפיגוע ומבצעיו ראו פרסום מרכז המידע מ-9 בפברואר 2016 : "פיגוע הירי והדקירה בשער שכם מהווה המשך לכמה פיגועים המסמנים "עליית מדרגה"  ברמת המורכבות והתעוזה של מתקפת הטרור הנוכחית".
[2]נכון ל-9 בפברואר 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.