מבט לג’האד העולמי (3 – 9 במרץ 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

מרכז המעקב הרוסי בחמימים (דף הטוויטר של סטיב רוזנברג , 4 במרץ 2016)

מרכז המעקב הרוסי בחמימים (דף הטוויטר של סטיב רוזנברג , 4 במרץ 2016)

ירי פצצות מרגמה ע

ירי פצצות מרגמה ע"י פעיל דאעש

חלק מהנשק, שנתפס שלל על-ידי דאעש

חלק מהנשק, שנתפס שלל על-ידי דאעש

שלושת המחבלים שביצעו פיגוע התאבדות נגד צבא עיראק. מימין: אבו עאא'שה אלאנצארי. במרכז: אבו טלחה אלאנצארי. משמאל: מחב אללה אלאנצארי

שלושת המחבלים שביצעו פיגוע התאבדות נגד צבא עיראק. מימין: אבו עאא'שה אלאנצארי. במרכז: אבו טלחה אלאנצארי. משמאל: מחב אללה אלאנצארי

הדובר יושב מצד ימין וסביבו חמושים פעילי מחוז קווקז של דאעש

הדובר יושב מצד ימין וסביבו חמושים פעילי מחוז קווקז של דאעש

מתוך הסרטון

מתוך הסרטון "אגרת לירדן", שפרסם דאעש

חליפות המדים, שהתגלו ע

חליפות המדים, שהתגלו ע"י כוחות הביטחון של ספרד (דף הטוויטר של משטרת ספרד, 3 במרץ 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • הפסקת האש בסוריה, שנכנסה לתוקפה בליל 27-26 בפברואר, הביאה לירידה משמעותית בעצימות העימותים באותם אזורים, שבהם היא חלה. העימותים הללו התאפיינו בתקריות מקומיות ללא שינויים משמעותיים במצב בשטח. הפסקת האש נוצלה להעברת סיוע הומניטארילחלק מהאוכלוסייה הסורית הנצורה, למנוחה של הכוחות הלוחמים ולהכנות להמשך.
  • בחסות הפסקת האש ביצע צבא סוריה, בסיוע אווירי רוסי, מתקפה על העיר תדמור (ממזרח לחמץ), שבשליטת דאעש (מאז מאי 2015). כוחות שריון וחיל רגלים סורים הצליחו להגיע לקירבת העיר, הסבו אבידות קשות לדאעש ולטענת סוכנות הידיעות הסורית השתלטו על כמה שכונות בדרום מזרח העיר. המערכה על העיר עודנה נמשכת. אם יצליח צבא סוריה לכבוש את תדמור הוא ינתק את דאעש ממאחזיו באזורי דמשק וחמץ ויציב עצמו בעמדת זינוק טובה להמשך הלחץ על שטחי הליבה של דאעש.
  • דאעש מוצא עצמו נתון ללחצים גוברים על ליבת שלטונו בצפון מזרח סוריה מצד צבא סוריה (מדרום וממזרח) ומצד הכוחות הכורדים (מצפון ומצפון מזרח). לכך נוספות תקיפות אוויריות אינטנסיביות של מדינות הקואליציה ורוסיה. מול הלחצים הללו מגיב דאעש בהגנה על מאחזיו תוך שימוש נרחב בלוחמת גרילה וביצוע פעולות טרור בסוריה, בעיראק ומחוצה להן (השבוע נמשכה מתקפת הטרור של דאעש נגד האוכלוסייה השיעית בבגדאד ומדרום לה ובוצעה התקפה משטח לוב נגד בסיס של צבא תוניס).

 

הסכם הפסקת אש-תמונת מצב

  • הפסקת האש שנכנסה לתוקפה ב-26 בפברואר בחצות ממשיכה להתקיים במאפייניה המוכרים:באזורים, הנכללים בהפסקת אש לא נרשמו הפרות משמעותיות אולם נמשכו בהם תקריות מקומיות, בדגש על מרחב חלב. באזורים שבשליטת דאעש נמשכה הלחימה, שהתמקדה השבוע בהתקפה של צבא סוריה על העיר תדמור, בסיוע אווירי רוסי;באזורים שבשליטת המורדים, שבהם פועל ארגון ג'בהת אלנצרה, נשמרה הירידה בעצימות העימותים. זאת משום שהצדדים הרלבנטים קיימו בדרך כלל את ההסכם ומשום, שג'בהת אלנצרה, שאינו נכלל בהסכם, השכיל במרבית המקרים להיטמע בין ארגוני המורדים ולשמור על פרופיל נמוך. במקביל נמשכו התקיפות האוויריות של רוסיה ושל ארה"ב ומדינות הקואליציה תוך התמקדות במטרות דאעש במזרח סוריה ובצפונה, המהוות יעד לגיטימי לתקיפה.

 

  • ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי וסרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי שיבחו את קיומה של הפסקת האש והדגישו, כי היא הובילה לירידה משמעותית ברמת האלימות (5 במרץ 2016, dw.com). למרות זאת, בפועל, המשיכה מלחמת האזרחים לגבות מחיר דמים, גם אם נמוך יותר בהשוואה לתקיפה שלפני הפסקת האש. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח (5 במרץ 2016) כי בשבוע הראשון של הפסקת האש נהרגו 135  בני אדם, באזורים שבהם היא חלה. לעומת זאת נהרגו באותו שבוע 552 בני אדם באזורים, שבהם היא לא חלה. בין ההרוגים אזרחים, פעילי ארגוני המורדים וחיילי צבא סוריה (אלג'זירה, 5 במרץ 2016).      
  • רוסיה עושה מאמצים לרתום להסכם הפסקת האש ארגונים נוספים: הרוסים דיווחו, כי נחתמו במהלך השבוע הסכמים עם מספר ארגוני אופוזיציה נוספים וכי מספר ההסכמים עומד על למעלה מארבעים (חשבון הפייסבוק של משרד ההגנה של רוסיה, 4 , 5 במרץ 2016). ראש מרכז הפיקוח הרוסי בחמימים, אמר, כי מאז תחילת הפסקת האש קיים המרכז למעלה מעשרים פגישות עם מפקדי ארגוני האופוזיציה ומנהיגים מקומיים, שבסופן נחתמו עמם הסכמי הפסקת אש (ספוטניק, 4 במרץ 2016). על פי דיווח רוסי צבא האסלאם, ארגון מורדים אסלאמי בולט[1], הצטרף להסכם הפסקת האש. צבא האסלאם הכחיש את הידיעות (סוריא מבאשר, 5 במרץ 2016).
  • הפסקת האש נוצלה להעברת סיוע הומניטארי תוך ניסיון להגיע לריכוזי אוכלוסיה הנמצאים תחת מצור (להערכת האו"מ כ-500,000 תושבים נמצאים במצור). ככל הנמסר הסיוע ההומניטארי הגיע רק למקצת מהנזקקים לו. גם רוסיה הצטרפה למאמץ. שר ההגנה הרוסי דיווח, כי רוסיה שלחה 620טונות של ציוד הומניטארי לסוריה אשר חולקו באזורי חמאה, חמץ, לאד'קיה, דרעא, דיר אלזור חלב ודמשק (ספוטניק, 7 במרץ 2016). כמו כן מכשירה הפסקת האש את הקרקע להמשך השיחות על עתידה של סוריה בין נציגי המשטר הסורי לנציגי האופוזיציה הצפויות להתחדש בקרוב בג'נבה.

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

  • הקואליציה בהובלת ארה"בהמשיכה לבצע תקיפות בעיראק ובסוריה נגד יעדי דאעש וארגוני טרור נוספים, שאינם כלולים בהסכם הפסקת האש. במהלך השבוע ביצעו כלי טיס של מדינות הקואליציה עשרות רבות תקיפות מהאוויר. בסוריה התמקדו התקיפות באזורי אלחסכה, תדמור ומראע (מצפון לחלב). בעיראק התמקדו התקיפות בעיקר באלרמאדי ומוצול. במקביל המשיך חיל האוויר הרוסי לבצע תקיפות, בעיקר נגד יעדי דאעש. במסגרת זאת הותקפו יעדים באזורי תדמור ואלקריתין כסיוע לצבא סוריה, המנהל שם מהלך צבאי נגד דאעש (ראו להלן).
  • מאריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי ציינה, כי משרד ההגנה מפרסם מידי יום עדכונים מלאים בנוגע להפסקת האש ממרכז התיאום הרוסי בחמימים (דף הטוויטר של משרד החוץ, 2 במרץ 2016). מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי אמר, כי ניתן לעקוב אחר ההפרות באמצעות עזרים טכניים דוגמת כלי טיס בלתי מאוישים, אמצעי תצפית מהחלל ועוד. הוא הביע שביעות רצון משתוף הפעולה בין רוסיה לארה"ב ואמר כי שתי המדינות מפעילות מרכזי שיתוף פעולה וקיימים בין שני הצבאות ערוצי תקשורת להחלפת מידע (טאאס, 7 המרץ 2016).
תורכיה
  • תורכיה ביצעה השבוע ירי ארטילרי לאורך גבולה עם סוריה. חלק מהמטרות, שהותקפו על ידי התורכים היו יעדי דאעש וג'בהת אלנצרה (שאינם נכללים בהסכם הפסקת האש) וחלקם היו הכוחות הכורדים (שתורכיה מתנגדת להכללתם בהסכם הפסקת האש, למרות שהם נלחמים נגד דאעש). עוד נמסר, כי משמר הגבול של תורכיה סגר את מעבר  הגבול באב אלהוא, שבין תורכיה לסוריה,  וכי אנשיו יורים על כל מי, שמנסה להתקרב למעבר (דמשק אלא'ן, 4 במרץ 2016).

באב אלהוא הינו מעבר גבול בינלאומי בין סוריה לתורכיה. הוא ממוקם על הדרך הראשית, שבין אסקנדרון (אלכסנדרטה) לבין חלב. המעבר נמצא בשליטת ג'בהת אלנצרה אולם ניהולו מתבצע על ידי ארגון אחראר אלשאם באמצעות מנגנון מנהל אזרחי, שהוקם במקום. זהו מעבר עמוס ביותר המשמש להברחת אמצעי לחימה ולהברחת נפט וגז. כמו כן מתנהלת דרך המעבר תנועת פליטים ערה. חשיבותו של המעבר לארגוני המורדים, ובמרכזם ג'בהת אלנצרה, הינה רבה זאת משום שהוא נותר העורק הלוגיסטי העיקרי המוביל מתורכיה לאזורי חלב ואדלב (לאחר ניתוק הציר הלוגיסטי המוביל מחלב צפונה לעבר מעבר באב אלסלאמה).

 

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חמץ
מהלכים התקפיים של צבא סוריה נגד דאעש בחסות הפסקת האש

בחסות הפסקת האש פתח צבא סוריה במתקפה, בסיוע אווירי רוסי, בכוונה להשתלט על שני מאחזים חשובים של דאעש: העיר תדמור, שממזרח לחמץ, אשר נכבשה ע"י דאעש במאי 2015, והעיר אלקריתין, שמדרום מזרח לחמץ. על פי דיווחי התקשורת הסורית והערבית נחל המהלך הצלחה וצבא סוריה מכתר את שתי הערים.

 

  • ב-4 במרץ 2016 פתח צבא סוריה במתקפה, שמטרתה לכבוש את העיר תדמור. לשם כך רוכזו באזור שממזרח לתדמור כוחות שריון ורגלים, שלהערכתנו הועברו לשם מאזורים אחרים, תוך ניצול הסכם הפסקת האש והעובדה שדאעש אינו נכלל בה. המתקפה התנהלה בשני ראשים: כוח סורי נע מזרחה, לכיוון תדמור וכוח נוסף לכיוון דרום מזרח לעיר אלקריתין. הכוח, שנע לעבר תדמור השתלט על מרחב אלדוה, האזור הכפרי שממערב לתדמור (5 במרץ 2016, Russia Insider). על פי דיווח סוכנות הידיעות הסורית (7 במרץ 2016) הצליח צבא סוריה להשתלט על כמה שכונות בדרום מזרח העיר. כמו כן השתלט על שטחים שולטים ממערב לאלקריתין.
  • בתקשורת האיראנית דווח, כי עשרות פעילי דאעש נהרגו ונפצעו במארב של צבא סוריה בצומת תדמור (אלעלא, 7 במרץ 2016). בכלי התקשורת המזוהים עם דאעש, נמסר כי עמר אלעבסי (אבו אלעת'יר), מושל מחוז תדמור מטעם דאעש, נהרג כתוצאה מתקיפה אווירית ב-3 במרץ 2016 (4 במרץ 2016, The Long War Journal).

דאעש השתלט על העיר תדמור וסביבותיהב-21 במאי 2015 באמצעות כוח יעודי, שהועבר מאזורים, שבשליטתו בסוריה ועיראק. צבא סוריה נסוג מהעיר ללא קרב של ממש. היה זה ההישג הבולט של דאעש בזירה הסורית במהלך 2015. לאחר כיבוש תדמור השתלט דאעש על נכסים כלכליים במרחב העיר (שדות גז מרבצי פוספטים). תקופת כיבושה של תדמור ע"י דאעש התאפיינה בהרס הנכסים הארכיאולוגיים בעיר, שעורר מחאות חריפות בזירה הבינלאומית. אם יצליח צבא סוריה להשתלט על העיר תדמור יהווה הדבר מכה צבאית, מוראלית ותדמיתית לדאעש. שכן כיבושה ינתק את הציר המוביל מדיר אלזור ומאלרקה לדמשק ולחמץ ויפגע בקשר המבצעי והלוגיסטי של דאעש עם כוחותיו, שבמרחב דמשק ובאזור חמץ. זאת ועוד, כיבוש תדמור יציב את צבא סוריה בעמדת זינוק טובה להמשך הלחץ הצבאי על שטחי הליבה של דאעש.


מעבר אלתנף
  • עם תחילת המהלך הצבאי לכיוון תדמור עשה כח מורדים ניסיון להשתלט על מעבר אלתנף, שבגבול סוריה-עיראק. דווח, כי ניסיון השתלטות נעשה בסיוע אווירי של מטוסי הקואליציה הבינלאומית (ח'טוה, 5 במרץ 2016). כיממה לאחר מכן נמסר, כי דאעש הצליח להחזיר לעצמו את השליטה על המעבר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 6 במרץ 2016). סוכנות הידיעות של דאעש (אעמאק) דיווחה, כי המעבר נמצא בשליטת דאעש. נראה, כי מאבק השליטה באזור המעבר עודנו נמשך.

מעבר אלתנף (המכונה אלוליד בצידו הסורי) נמצא בדרום מזרח מחוז חמץ, בקרבת הגבול הירדני. לאחר שדאעש השתלט על העיר תדמור (מאי 2015) נאלצו כוחות המשטר הסורי לסגת מהמעבר. עתה נראה, כי ארגוני המורדים מנסים לנצל את מתקפת הצבא הסורי על תדמור על מנת להשתלט מחדש על המעבר. תמונת המצב במקום אינה ברורה. נראה, כי צידו הסורי נמצא (עדיין) בידי דאעש, הממשיך לנצל את המעבר לצרכיו הלוגיסטיים והמבצעיים.


התכתשויות מקומיות במחוזות נוספים
  • במחוזות נוספים בסוריההופרה הפסקת האש וארעו התנגשויות מקומיות בין הכוחות השונים, ללא שינויים משמעותיים בשטח:
  • מחוז חלב: במחוז התנהלו עימותים בהם היו מעורבים פעילי דאעש, ג'בהת אלנצרה, הכוחות הכורדים וצבא תורכיה (אשר ירה אש ארטילרית לעבר מטרות דאעש והכוחות הכורדים, שבשטח סוריה).
  • מחוז אלחסכה: הכוחות הכורדים המשיכו לבסס את שליטתם באזור הכפרי, שמדרום לאלחסכה ובמרחב העיר אלשדאדי (כולל שדות הגז והנפט שבסביבה). דאעש מצידו פוצץ שלוש מכוניות תופת וביצע פיגוע התאבדות נגד שיירה של הכוחות הכורדים.
  • דיר אלזור: נמשכו העימותים בין הכוחות הסורים לפעילי דאעש. השבוע התנהלו העימותים בכמה שכונות מגורים בעיר דיר אלזור, שבשליטת המשטר הסורי.
  • אזור תל אביצ', שבקרבת הגבול התורכי: באזור זה ממשיך דאעש לנהל מלחמת גרילה נגד הכוחות הכורדים. השבוע פוצץ דאעש מכונית תופת במחסום של הכוחות הכורדים בכניסה לעיר.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
  • נמשכים מאמצי צבא עיראק לטהר את העיר אלרמאצ'י וסביבותיה. הלחימה התמקדה השבוע באזור אלחאמצ'יה, שמצפון-מזרח לעיר. ב-5 במרץ 2016 תקף דאעש בסיס של צבא עיראק  התקיפה סוכלה (אלסומריה, 5 במרץ 2016). דאעש קיבל אחריות לפגיעה בשני כלי רכב של צבא עיראק באזור אלחאמצ'יה. כמו כן קיבל דאעש אחריות לירי פצצות מרגמה לעבר בסיס צבא עיראק באזור (אעמאק, 6 במרץ 2016).
אלפלוג'ה
  • מקורות בממשלת עיראק דיווחו, כי השלב הראשון במבצע לשחרור אלפלוג'ה, שמטרתו הייתה להדק את הכיתור עליה, הושלם בהצלחה (אלערבי אלג'דיד, 6 במרץ 2016). מנגד, דאעש פרסם תמונות המתעדות את השתלטות הארגון על בסיס של צבא עיראק צפונית-מזרחית לאלפלוג'ה (5 במרץ 2016, www.csns.tk).
מחוז צלאח אלדין
אזור סאמראא'
  • כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו לטהר מפעילי דאעש את העיר סאמראא' ואת המרחב שסביבה. כוחות צבא עיראק, בסיוע שבטים מקומיים, כבשו שטחים נרחבים, שהיו בשליטת דאעש ממערב לסמראא' (חשבון הטוויטר של ראש ממשלת עיראק, 5 במרץ 2016). דאעש קיבל אחריות לביצוע שלושה פיגועי התאבדות נגד עמדות צבא עיראק לאורך הכביש, שבין ביג'י לחדית'ה (5 במרץ 2016,  www.csns.tk).
בגדאד והמרחב שמדרום לה
  • נמשכת מתקפת הטרור של דאעש נגד אוכלוסיה שיעית בבגדאד ובסביבותיה.
  • צבא עיראק הודיע ב-6 במרץ 2016, כי הצליח לסכל פיגוע בשוק הומה אדם במרכז בגדאד (שפק ניוז, 6 במרץ 2016). מקומות הומי אדם באזורים השיעים של בגדאד מהווים יעד לפיגועי טרור של דאעש.
  • מכונית תופת התפוצצה בנקודת ביקורת צפונית לעיר חלה, בירת "מחוז באבל" השיעי (מדרום לבגדאד). בפיגוע נהרגו למעלה משישים בני אדם כמו כן נפצעו רבים (דמשק אלא'ן, 6 במרץ 2016). דאעש קיבל אחריות לפיגוע (סוכנות אעמאק, 6 במרץ 2016).

התנהלות המדינה האסלאמית

מתיחות באלרקה "בירת" דאעש
  • לאחרונה דווח ע"י מקור תקשורת סורי על מתיחות פנימית בין פעילי דאעש בעיר אלרקה, הנובעת ממאבקי כח ומריבות על וחלוקת כספים. ב-6 במרץ 2016 התנקשה קבוצה של פעילי דאעש בחייו של המכונה אבו עלי התוניסי, מפקד המבצעים הצבאיים בצפון אלרקה. לאחר הריגתו פרצו עימותים בין הפעילים והמשטרה המקומית נאלצה להתערב. עוד נמסר, כי קבוצה של פעילי דאעש מחתה נגד מנהיגות הארגון על קידום פעילים זרים לעמדות הנהגה בכירות. כמו כן קיימת התמרמרות בקרב הפעילים על ההחלטה לקצץ במשכורותיהם בעקבות ההרעה במצבו הכלכלי של דאעש (7 במרץ 2016, aranews.net). אמינות מידע זה אינה ידועה אולם דומה, כי לאחרונה, בעקבות המכות שספג דאעש, החלה להתערער המשילות שלו בעיר אלרקה.
טיפוח ילדים והפיכתם לפעילי טרור ע"י דאעש
  • במחקר, שנערך בחסות האו"ם, אשר בוצע על ידי מכון Quilliam, עוסק בחינוך ילדי הח'ליפות האסלאמית, החל מיום היוולדם. רבים מהם מופרדים ממשפחותיהם בגיל רך ונשלחים למחנות אימונים. הם משחקים מגיל צעיר בצעצועים דמויי כלי נשק ונחשפים לתמונות של הוצאות להורג. הילדים לומדים מגיל צעיר ביותר לשמש בתפקידים של מרגלים, חיילים, מבצעי הוצאות להורג ומחבלים מתאבדים. כמו כן נעשה בהם שימוש לצרכי תעמולה. על פי המחקר דור הלוחמים הנוכחי רואה בילדים הללו לוחמים טובים יותר מאלו של הדור הקודם מכיוון שהם צמחו בתוך המערכת האידיאולוגית של דאעש וינקו את ערכיו מיום היוולדם ( הגרדיאן, 7 במרץ 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש, בעיקר באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. כמה עשרות פעילי מחוז סיני של דאעש נהרגו על ידי כוחות הביטחון המצריים (אלבואבה, סקיי ניוז, 5 במרץ 2016 ). כמו כן ביצעו כוחות הביטחון המצרים מעצרים של עשרות פעילים, סרקו כבישים לאיתור ונטרול מטעני חבלה וסיכלו פיגועים.
  • במצרים גופא התפוצץ מטען חבלה מאולתר באחת השכונות בעיר גיזה, סמוך לבניין הקונסוליה של עומאן. לא היו נפגעים (אליום אלסבאע, 5 במרץ 2016). ארגון דאעש במצרים קיבל אחריות על פיצוץ המטען. על פי ההודעה גרם המטען להרוגים ופצועים רבים בקרב אנשי כוחות הביטחון המצריים.

פלסטינים וערבי ישראל

  • בנצרת הוגש כתב אישום נגד שני תושבים מקומיים בגין התארגנות בלתי מותרת וקשירת קשר עם סוכן זה. השניים, בהאא' אלדין זיאד חסן מצארוה, בן 19, תושב יפיע, סטודנט בג'נין; ואחמד נביל אחמד אחמד, בן 21, תושב נצרת. השניים מואשמים, כי הביעו תמיכה באידיאולוגיה של דאעש ותכננו לרכוש נשק ולבצע פיגועים. מחקירת השניים עלה, כי בחודשים האחרונים נהגו להתפלל במסגד אלאקצא מיד שבוע. באחת הנסיעות שלהם למסגד הם תכננו לבצע פיגוע ירי נגד כוחות הביטחון הישראליים. הפיגוע תוכנן להתבצע בעפולה ובמעבר ג'למה (שבין ישראל לצפון השומרון). כחלק מההכנות אספו השניים כספים, שנועדו לרכישת כלי הנשק.

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
תקיפת שדות נפט מדרום לאג'דאביא
  • ב-5 במרץ 2016 ביצע דאעש ניסיון נוסף לתקוף שדות נפט שמדרום מערב לאג'דאביא. כח של דאעש התקדם מאזור אלנופיליה (שבשליטת הארגון) אל אזור מדברי, כמאה ק"מ מדרום מערב לאג'דאביא. שבעה פעילים מאנשי הכוח היו בעלי אזרחויות זרות (תוניס, צ'אד, ניז'ר, סודאן). כוח דאעש התעמת עם כוח של צבא לוב (ממשלת טברוק) ו-11 מאנשיו נהרגו (אח'באר ליביא 24, 7 במרץ 2016).
טיהור העיר בנע'אזי
  • צבא לוב, הנאמן לממשלת טברוק, ממשיך לטהר את בנע'אזי מנוכחות פעילי דאעש וארגונים ג'האדיסטים נוספים. דווח, כי בכמה שכונות בעיר עדיין מצויים מוקדי התנגדות. בשכונת אלהוארי (שבדרום מזרח העיר) נתפסו מסמכים אודות מעורבות מפקדים בצבא לוב בתכנון חיסולים של אנשי ממשל. כמו כן נתפסו שמות פעילים, שהיו אמורים להתמנות כאמירי מחוזות מטעם דאעש ורשימות אנשי עסקים לובים, שהעניקו סיוע כספי לדאעש (אח'באר ליביא 24, 7 במרץ 2016).
ניסיון תקיפה בתוניס משטח לוב
  • ב-7 במרץ 2016 חדר כח דאעש, שהגיע משטח לוב לתוך עיירה בתוניס בשםבן גרדאן (המרוחקת כ-33 ק"מ מהגבול). הכוח ניסה להשתלט על בסיס צבאי תוניסאי סמוך לעיירה. במהלך חילופי האש נהרגו לפחות 53 בני אדם מתוכם 35 פעילי דאעש ו-18 אנשי כוחות הביטחון ואזרחים. שישה פעילי דאעש נעצרו. בעקבות האירועים נסגרו מעברי הגבול של תוניסיה עם לוב (אלערביה.נט, 7 במרץ 2016; אלג'זירה.נט, 7 במרץ 2016).
מחוז הקווקז של דאעש
  • מחוז הקווקז של דאעש (ולאית אלקוקאז) פרסם סרטון בו נראה פעיל הארגון מברך את המוסלמים במדינה האסלאמית של דאעש ואת מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. הדובר מוקף בפעילים, שלדבריו הצטרפו לאחרונה לארגון. הדובר הפנה קריאה למוסלמים ברוסיה להצטרף לארגון. הוא ציין, כי אין לפעילי מחוז קווקז בעיה להשיג אמצעי לחימה ולהלחם ב"כופרים" ברוסיה במסגרת הג'האד. בהמשך הוא איים בביצוע פיגועים נגד רוסיה והביע תקווה "לשחרר את רוסיה מהרודנות" (5 במרץ 2016, www.csns.tk).

פעילות סיכול ומנע

ירדן
  • בתחילת מרץ 2016 ערכו כוחות הביטחון הירדניים ערכו פשיטה על כמה יעדים בארבד, שבצפון המדינה. במהלך העימותים בין כוחות הביטחון לבין חמושים, שהתבצרו בבניין מגורים, נהרגו שבעה מבוקשים, שלבשו חגורות נפץ. 13 מבוקשים נעצרו והוחרמו אמצעי לחימה. בפעילות זאת הצליח המודיעין הירדני לסכל תכנון של דאעש לתקוף מטרות אזרחיות וצבאיות בתוך ירדן (אלע'ד, סוכנות הידיעות הירדנית, 3 במרץ 2016).
  •  ב-25 בפברואר 2016 פרסם דאעש סרטון, שכותרתו "אגרת לירדן". בסרטון קרא דובר מטעם הארגון לשבטים בירדן להתנתק מהמדינה הירדנית, להפסיק לשרת במנגנוני ביטחון שלה ולתמוך במדינה האסלאמית. הדובר איים על השלטון הירדני כי דאעש יפיל אותו בקרוב ויערוף את ראשם של מנהיגיו (25 בפברואר 2016, archive.org).
ספרד
  • שר הפנים של ספרד מסר כי שלטונות ספרד תפסו שלוש מכולות בהן היו 20,000 חליפות מדים המיועדות לפעילי דאעש וג'בהת אלנצרה בסוריה ובעיראק. הבגדים נשלחו ע"י רשתות ברחבי העולם התומכות בדאעש ובג'בהת אלנצרה. שבעה בני אדם נעצרו. אחד מהם ידוע כיבואן בגדים (ספוטניק, 4 במרץ 2016).

[1] צבא האסלאם הינו ארגון מורדים בעל אופי אסלאמי המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים. זהו אחד מארגוני המורדים הבולטים במלחמת האזרחים בסוריה. הארגון נתמך על ידי סעודיה והוא עוין לדאעש.