חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24 בפברואר – 3 במרץ 2009)

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון

בית בשדרות שנפגע כתוצאה מירי רקטה

בית בשדרות שנפגע כתוצאה מירי רקטה

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון (באדיבות עירית אשקלון, 28 בפברואר, 2009)

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון (באדיבות עירית אשקלון, 28 בפברואר, 2009)

פיגועים בחתך שבועי

פיגועים בחתך שבועי

כתבתו של סמיר חמתו באתר פאל-מדיה

כתבתו של סמיר חמתו באתר פאל-מדיה

פעילים צבאיים בחמאס

פעילים צבאיים בחמאס

פעילי חמאס מציגים כני שיגור רקטות מחופרים באדמה

פעילי חמאס מציגים כני שיגור רקטות מחופרים באדמה

אבו מאזן

אבו מאזן

חסני מבארכ

חסני מבארכ

פגישה בין אחמד ג'בריל וכאט'ם ג'לילי

פגישה בין אחמד ג'בריל וכאט'ם ג'לילי

הדיאלוג בין פתח לחמאס

הדיאלוג בין פתח לחמאס

ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן

ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן


ובנגב המערבי גובר ירי הרקטות   בשארם אלשיח’ נאספות תרומות
לשיקום רצועת עזה…

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון

  מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון (באדיבות עירית אשקלון, 28 בפברואר, 2009)

 

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון בוועידת המדינות התורמות (אלג’זירה, 2 במרץ)

עיקרי הדו"ח

  בשבוע החולף חלה עלייה משמעותית בהיקף ירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי, בהמשך למגמת העלייה בפיגועים מאז תום מבצע "עופרת יצוקה". באחד המקרים נפלה רקטה בחצר בית ספר באשקלון, בו לא התקיימו לימודים בגלל השבת, וגרמה נזק כבד למבנה. עלייה זו בהיקף הירי, אם תמשך, עלולה להערכתנו להוביל להסלמה מחודשת בשטח.

  בעוד שהיקף ירי הרקטות נמצא בעלייה, התכנסה בשרם אלשיח’ ועידה בינלאומית רבת משתתפים שמטרתה לאסוף תרומות לשיקום רצועת עזה. משתתפי הועידה התחייבו להעביר סכום של כ- 4.5 מיליארד דולר לשיקום הרצועה, כשבולטת תרומתה של ארה"ב בסך כ- 900 מליון דולר המכוונת לסייע לרצועה ולתושבי יהודה ושומרון.

  אולם העברת כספי הסיוע לרצועה, עליהם הוסכם בשארם אלשיח’, צפויה לעמוד בפני שורה של קשיים ובעיות: ההסלמה בשטח, אשר חמאס אינה פועלת לבלימתה; העדר הפתרון לעניינו של החייל גלעד שליט המונע פתיחת המעברים שבין ישראל לרצועה; היריבויות הפנים-פלסטיניות העלולות להקשות על פעילות הרשות הפלסטינית ברצועה (כשצפוי כי חמאס תנסה לנתב את הסיוע לקידום צרכיה); העדרו של מכניזם מוסכם ויעיל לחלוקת הסיוע הכספי ולפיקוח על אופן מימוש הפרויקטים של שיקום הרצועה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

נמשך ירי יום-יומי של הרקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע שחלף חלה עלייה משמעותית בהיקף ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ נפלו השבוע 25 רקטות (לעומת 12 רקטות בשבוע הקודם). שתי רקטות משודרגות ארוכות טווח, בקוטר של 175 מ"מ , נפלו באשקלון (28 פברואר). אחת הרקטות פגעה במבנה בית ספר וגרמה לו נזק כבד. במהלך השבוע לא נורו פצצות מרגמה.

  להלן פירוט אירועי ירי הרקטות הבולטים במהלך השבוע:

•  26 בפברואר שלוש רקטות נפלו בשטח ישראל. שתים מהן אותרו בעיר שדרות. רקטה אחת פגעה בבית בעיר והשנייה נפלה בשטח פתוח סמוך לאזור התעשייה. שלושה בני אדם לקו בחרדה. נזק נגרם לבית.

בית בשדרות שנפגע כתוצאה מירי רקטה
בית בשדרות שנפגע כתוצאה מירי רקטה
(26 בפברואר, צילום: מיטל אוחיון www.sderotmedia.com )

•  27 בפברואר – אותרו שתי נפילות רקטות בשטח ישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  28 בפברואר – אותרו שבע נפילות רקטות. שתי נפילות רקטות ארוכות טווח אותרו בעיר אשקלון . רקטה אחת נפלה בחצר בית ספר (שלא התקיימו בו לימודים בשל השבת). לבניין נגרם נזק כבד ורסיסים חדרו לחדרי הכיתות. שבעה אזרחים המתגוררים בסמוך לבית הספר לקו בחרדה. על פי הממצאים בשטח, היו הרקטות ששוגרו לעבר אשקלון רקטות משודרגות בקוטר 175 מ"מ , שהטווח המרבי שלהן הוא עד 18 ק"מ (בירי הנוכחי השיגו הרקטות טווח של כ- 16 ק"מ ).

רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון (באדיבות עירית אשקלון, 28 בפברואר, 2009)
רקטה שנפלה בחצר בית הספר באשקלון

(באדיבות עירית אשקלון, 28 בפברואר, 2009))

•  1 במרץ – תשע נפילות רקטות אותרו ביישובי הנגב המערבי. אחת הרקטות פגעה בבית בעיר שדרות. לא היו נפגעים.

הימנעות מנטילת אחריות על פיגועים

  ארגוני הטרור המשיכו להימנע במרבית המקרים מנטילת אחריות פומבית לאירועים. בכמה מקרים נטל על עצמו אחריות לירי "גדודי חזבאללה בפלסטין", שם של ארגון פיקטיבי הנוטל על עצמו לאחרונה אחריות למקרי ירי רבים (סוכנות מען, 1 במרץ).

פיגועים בחתך שבועי מאז סיום מבצע “עופרת יצוקה”

פיגועים בחתך שבועי

תגובת צה”ל

  בתגובה לאירועי הירי תקף חיל האוויר מנהרות באזור רפיח (25 בפברואר, 27 בפברואר), דווח על פגיעות וחלק מהמנהרות נהרסו (אתר קדסנט, 25 בפברואר).

יהודה ושומרון

נמשכים פיגועים ביהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכו הפיגועים במתווה של השלכת בקבוקי תבערה וזריקות אבנים. כוחות צה"ל המשיכו בפעילות סיכול ומנע, במהלכה נתפסה תחמושת ואמצעי לחימה. להלן סיכום האירועים העיקריים:

•  1 במרץ : אזרח ישראלי נפצע באורח קל מאבנים אשר יודו לעבר הרכב בו נסע סמוך לכפר א-סויה, צפונית לראמאללה.

•  28 בפברואר : אזרחית ישראלית נפצעה קל מאבנים שיודו לעבר הרכב שבו נסעה סמוך ליישוב היהודי בחברון.

•  28 בפברואר : 20 כדורי M-16 נחשפו בשעות הבוקר על גופו של נער פלסטיני במהלך בדיקה ביטחונית, שערכו לוחמי משמר הגבול, בנקודת ביקורת סמוך ליישוב היהודי בחברון.

•  26 בפברואר : בקבוק תבערה הושלך לפני זמן קצר לעבר רכב ישראלי סמוך לעבוד, צפונית מערבית לרמאללה. אין נפגעים ולא נגרם נזק .

•  25 בפברואר : במהלך סריקות שערך הכוח סמוך ליעבד, מערבית לג’נין, נעצרו שלושה פלסטינים שיידו אבנים לעבר הכוח. בבדיקה ביטחונית שערך הכוח נחשף מטען צינור על גופו של אחד ממיידי האבנים. המטען פוצץ באופן מבוקר.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המצב במעברים בין ישראל לרצועה

  בשבוע החולף נמשך מעבר יומיומי של סיוע הומאניטארי במעברים שבין ישראל לרצועת עזה, בהיקף של מעל ל- 100 משאיות ליום. כמו כן, נמשך מעבר פלסטינים בעלי צרכים הומאניטאריים דרך מעבר ארז.

מעבר רפיח

  לאחר שלושה ימים בהם היה מעבר רפיח פתוח למעבר פלסטינים בעלי צרכים הומאניטאריים, חולים וסטודנטים, נסגר ב- 24 בפברואר המעבר לתנועה. סה"כ עברו במעבר מעל ל- 2,100 פלסטינים, מתוכם יצאו 1,500 מרצועת עזה למצרים והשאר חזרו לרצועה (סימז"ת, 25 בפברואר). לאחר סגירת המעבר נמשכה חזרה של פצועים וחולים שקיבלו טיפול במצרים, לרצועת עזה (סימז"ת, 26 בפברואר).

צפי למשט ספינות בסוף מרץ

  ועדת היוזמה הלאומית לשבירת ה"מצור" על רצועת עזה הכריזה כי משט ספינות לרצועת עזה צפוי לצאת במהלך השבוע האחרון של חודש מרץ. כמו כן, דרשה הוועדה לשחרר את הספינה TALI , אשר נעצרה ע"י ישראל כשהייתה בדרכה לרצועת עזה, ומוחזקת כיום בנמל אשדוד (אלספיר, 28 בפברואר).

דיווח על אנרכיה בנושא חלוקת הסיוע ההומאניטארי לרצועת עזה

  אתר האינטרנט פאל-מדיה, המזוהה עם חמאס, פרסם, באופן חריג, כתבה (23 בפברואר) המותחת ביקורת על האנרכיה השוררת בחלוקת הסיוע ההומאניטארי המגיע לרצועה (ובמשתמע מבקרת את ממשל חמאס ברצועה). להלן עיקרי הכתבה של עיתונאי בשם סמיר חמתו (הכותב בביטאון הרשות הפלסטינית של אלחיאת אלג’דידה) שכותרתו "מי יעצור את אנרכית הסיוע בעזה?" :

•  בלהט המאמצים להעניק סיוע לנפגעי מבצע "עופרת יצוקה", נגלה מצב של אנרכיה , אקראיות וחסר סדר בחלוקת הסיוע , מצד הארגונים הבלתי ממשלתיים, הממשל [של חמאס ברצועת עזה] או מצד אונר"א וארגונים חיצוניים נוספים.

•  הוקמו אפילו ועדות להערכת נזקים ועדה עליונה לסיוע לנפגעים, אולם פעילותם אינה מורגשת בשטח. הנפגעים מקבלים הבטחות הכוללות "סכומים דמיוניים" אולם אין לכך כיסוי במציאות.

•  הארגונים הבלתי ממשלתיים הפועלים ברצועה השיגו תרומות גדולות אולם החלוקה מתבצעת ללא כל פיקוח , ומבלי שהסיוע יגיע לידי הנפגעים האמיתיים.

•  לדברי הכותב, ארגונים ומוסדות "המקורבים לגורמים מסוימים", החלו לפעול במרץ לאחרונה, והוזרמו אליהם כספים רבים ע"י גורמים בינלאומיים. הללו פועלים מבלי שיצטרכו להציג מיפוי מדויק של הנזקים או לערוך מפקד לנפגעים . זאת משום שהמטרה היא רק השגת הכספים ואין זה משנה אם הוגשו רשימות נפגעים שקריות או בלתי מדויקות.

כתבתו של סמיר חמתו באתר פאל-מדיה
כתבתו של סמיר חמתו באתר פאל-מדיה (אלשבכה אלאעלאמיה אלפלסטיניה ב- 21 בפברואר)

  "אנרכית הסיוע לעזה" עלולה לגבור לנוכח סכומי הכסף הגדולים שהובטחו לשיקום הרצועה בועידת שרם אלשיח’. המדינות התורמות יהיו חייבות לגבש מכניזם שיבטיח כי סכומי הכסף הללו אכן יקדמו את שיקום הרצועה (ולא את שיקום חמאס, למשל) ולמסד מנגנון פיקוח על אופן השימוש בסכומים הללו. אחרת, כמשתמע מהכתבה, עלולים סכומי כסף גדולים להגיע למוקדי כוח שונים ברצועה, וחמאס במרכזם, ולאו דווקא לסייע לאוכלוסייה הנזקקת.

פעילות אינטנסיבית של מצרים למניעת הברחות

  בתקשורת הישראלית דווח כי מקורות ביטחוניים ישראליים מעריכים כי בשבועות האחרונים, מאז מבצע "עופרת יצוקה", הוברחו כמויות גדולות של נשק ואמצעי חבלה לרצועה דרך המנהרות ברפיח. על פי התקשורת הישראלית, הוברחו בין השאר רקטות גראד, טילי נ"מ ועשרות טונות של חומרי נפץ תקניים (הארץ, ידיעות אחרונות, 26 בפברואר).

  מצרים מצידה, ממשיכה לדווח על פעילות שהיא נוקטת להפסקת ההברחות. בין השאר, דווח כי כוחות הביטחון המצרים חשפו ואטמו במהלך ה- 27 – 28 בפברואר תשע מנהרות בגבול מצרים ורצועת עזה (אלג’רידה, 1 במרץ). ב- 2 במרץ דווחו מקורות ביטחוניים מצריים כי נחשפו 10 מנהרות נוספות, דרומית לרפיח, וכן 3 מחסנים מלאים חומרי נפץ. במחסנים נמצאו מאות קילוגרם של חומרי נפץ ובאחד מהם נמצאו 20 רקטות (אלדסתור, 2 במרץ). 

ראיון באלג’זירה עם פעילים צבאיים בחמאס

  ב- 28 בפברואר שודר פרק נוסף מרצועת עזה של התוכנית השבועית "דיאלוג פתוח" המשודרת בערוץ אלג’זירה. גם בפרק זה ראיין מנחה התוכנית, ע’סאן בן ג’דו 1, את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, ביניהם דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו עבידה. במהלך התוכנית, שהופקה במסגרת טיפוח נרטיב ה"ניצחון" במבצע "עופרת יצוקה", הציגו חמושים משגר רקטות מסוג B-29 , אשר לדברי הארגון נעשה בו שימוש במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לאחר מכן הגיע מנחה התוכנית, בן ג’דו לאזור שיגור רקטות, בו הדגימו חמושים כיצד מחדירים רקטות לכני שיגור מחופרים באדמה, והוצגו מרעום ומנגנון הפעלה מרחוק של הרקטות.

פעילים צבאיים בחמאס
פעילים צבאיים בחמאס מציגים, בכתבתו של בן ג’דו, משגר רקטות B-29 ורקטה תואמת (אלג’זירה, 28 בפברואר)

פעילי חמאס מציגים כני שיגור רקטות מחופרים באדמה
פעילי חמאס מציגים כני שיגור רקטות מחופרים באדמה (אלג’זירה, 28 בפברואר)

הזירה המדינית

ועידת המדינות התורמות בשארם אלשיח’ 

  ב- 2 במרץ התקיימה בשארם אלשיח’ ועידה בינלאומית שמטרתה לאסוף תרומות לשיקום רצועת עזה, לאחר מבצע "עופרת יצוקה". השתתפו בוועידה 70 נציגים מרחבי העולם, כולל מנהיגי מדינות מהאזור ומחוצה לו. להלן עיקרי הודעת הסיכום של הוועידה, אותה הקריא שר החוץ המצרי לאחר הוועידה (אלג’זירה, 2 במרץ):

•  המשתתפים הביעו דאגה מכך כי לא הושג עדיין הסכם ל"הרגעה", והביעו את תמיכתם במצרים על מאמציה בעניין זה. כמו כן, הביעו המשתתפים את חשיבות הפיוס הלאומי הפלסטיני, וציינו כי הם רואים בו וב"הרגעה" תנאים הכרחיים להצלחת מאמצי השיקום של הרצועה.

•  המשתתפים דרשו מישראל לפתוח באופן מיידי, באופן קבוע וללא תנאים את כל המעברים בינה לבין ישראל לרצועת עזה, לשם הצלחת פעילות הסיוע.

•  משתתפי הוועידה התחייבו להעביר סכום של כ- 4.5 מיליארד דולר לשיקום רצועת עזה.

  להלן עיקרי ההצהרות של כמה ממשתתפי הוועידה:

•  הרשות הפלסטינית : יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן , שיבח מעמדה של מצרים ותרומתה לקידום הדיאלוג הפנים פלסטיני, והביע תקווה שיושג הסכם פנים-פלסטיני בהקדם האפשרי. הוא הוסיף כי הרשות הפלסטינית רואה עצמה אחראית למצבם של תושבי רצועת עזה, ואף הקצתה יותר ממחצית משאביה לטובת עניין זה. אבו מאזן הוסיף כי המאמצים לשיקום ופיתוח חסרים אם לא יושג פתרון מדיני. אבו מאזן אמר כי הוא מצפה שהקהילה הבינלאומית תדרוש מהממשלה שתוקם בישראל להתחייב לפתרון שתי המדינות ולהסכמים שישראל חתמה עליהם.

אבו מאזן

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנאומו בוועידה
(אלג’זירה, 2 במרץ)

•  מצרים : נשיא מצרים חסני מבארכ נאם בטקס הפתיחה של הוועידה. בעניין ה"הרגעה", אמר מבארכ כי למרות שישראל חזרה בה מהתחייבויותיה והחליטה לקשור בין ה"הרגעה" לחילופי האסירים. לדבריו, מצרים ממשיכה במגעים עם ישראל על מנת לשנות את עמדתה, ולהגיע להסכם "הרגעה" בהקדם האפשרי . הוא הדגיש את תרומתו של מלך סעודיה בסך מיליארד דולר וציין מספר גורמים שיסייעו לשיקום הרצועה: חתימה על הסכם "הרגעה"; פיוס פנים פלסטיני וממשלת אחדות שתפקח על השיקום; הצבת האו"ם במרכז מאמצי השיקום וחיזוק תפקידה של אונר"א.

חסני מבארכ
נשיא מצרים חסני מבארכ בפתיחת הוועידה
(אלג’זירה, 2 במרץ)

•  צרפת : נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי , הודיע כי צרפת תממן פתיחת בתי חולים ברצועת עזה והגשת סיוע לנפגעים ממבצע "עופרת יצוקה". הוא הבהיר כי רצועת עזה לא תוכל להתקיים ללא פתיחת המעברים, אך צעד זה צריך לקרות בד בבד עם סגירת מנהרות ההברחה . הנשיא סרקוזי התייחס לסוגיית החייל החטוף גלעד שליט ואמר כי צרפת לא תשלים עם מצב של סכנה לחייו. הוא הוסיף כי החלפתו תמורת אסירים פלסטינים מהווה עדיפות עליונה, וקרא לשחרורו בהקדם האפשרי .

•  ארה"ב : שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון , הציגה את תרומת ארה"ב בסך כ- 900 מליון דולר . לדבריה התרומה מתוכננת בתאום עם הרשות הפלסטינית, והיא מכוונת לרצועת עזה ולגדה המערבית. היא הביעה את התחייבותה של ארה"ב להקמת מדינה פלסטינית וקראה שלא להפריד בין המשבר הנוכחי ברצועת עזה לבין המאמצים להשגת שלום כולל.

•  רוסיה : שר החוץ הרוסי, לברוב , קרא לכבד את הובלתה של הרשות הפלסטינית, כדי לאפשר ניצול יעיל של הסיוע הבינלאומי לשיקום עזה. רוסיה התחייבה לתרום 50 נגמ"שים ו- 2 מסוקים אזרחיים לרשות הפלסטינית . היא התחייבה גם להעברת מלאי קמח ותרופות לשיקום הרצועה.

•  איטליה : ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני , הודיע בוועידה כי מדינתו הקצתה 100 מליון דולר לשיקום הרצועה. הוא ציין את כוונת איטליה להציג "תוכנית מרשל" שתכלול הקמת שדה תעופה ותגבור התיירות לרשות הפלסטינית.

•  האו"ם : מזכ"ל האום, באן קי מון , ציין כי הבסיס לשיקום הרצועה הוא הפסקת אש בת קיימא. הוא כינה את המצב במעברים "בלתי נסבל" אך הדגיש גם כי יש להבטיח שאמצעי לחימה בלתי חוקיים לא יכנסו לרצועה. קי מון הביע תמיכה במאמצי הרשות הפלסטינית לשיקום רצועת עזה, והבהיר כי לא ניתן לממש את פוטנציאל השיקום ללא פיוס פנים פלסטיני. הוא קרא לבאי הוועידה לתרום לגדה המערבית באותה נדיבות בה הם תורמים לרצועת עזה.

  בוועידה הועלו תרומות נוספות, וביניהן: נציבות האיחוד האירופי תעניק סיוע בסך 554 מליון דולר לתושבי הרצועה, במהלך שנת 2009; גרמניה התחייבה לתרום 150 מליון יורו לשיקום הרצועה; יפאן תתרום 200 מליון דולר; קטאר תתרום 250 מליון דולר; איחוד נסיכויות המפרץ יתרמו 174 מליון דולר ו טורקיה התחייבה לתרום 50 מליון דולר.

תגובות חמאס

  בחמאס ברכו על ועידת המדינות התורמות, אך הביעו תרעומת על אי זימונם לוועידה, והבהירו כי כל מהלך שייעשה ללא שיתוף חמאס, נידון לכישלון . להלן תגובות עיקריות של בכירי חמאס:

•  בכיר חמאס ברצועה, אסאמה אלמזיני , אמר כי יש להעביר את הכספים למי שזקוק להם, ועד שזה יקרה, אין מנוס מכך שלממשלת חמאס יהיה תפקיד מרכזי "כיוון שהיא בקיאה בנושא והיא הייתה תחת אש יחד עם האזרחים הפלסטיניים". לדבריו, האופציה המקובלת על חמאס היא שתורכב ועדה מכל הפלגים שמיוצגים במועצה המחוקקת וכן מגורמים בינלאומיים ופרטיים.

•  דובר חמאס, פוזי ברהום , אמר כי "ההתעלמות מהשלטות החוקי ברצועת עזה (קרי, שלטון חמאס) הוא צעד שגוי המחבל במזיד בשיקום" (רויטרס, 2 במרץ).

•  חבר המועצה המחוקקת, צלאח אלברדויל , אמר כי אם מטרת הוועידה היא "למחוק את מה שהרס הכיבוש ולכסות על פשע", אוי לה לוועידה הזו. הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי הרשות הפלסטינית, באומרו כי חמאס דרשה שלא להפוך את השיקום לכלי פוליטי (פאל-טודיי, 2 במרץ).

•  חבר המועצה המחוקקת, משיר אלמצרי , אמר כי אבו מאזן מתעקש להפוך את הזירה לזירת מאבק ומחלוקת כשהוא קורא לממשלה הבאה (של הרשות) להכיר בישראל באמצעות אישור ההסכמים שנחתמו. הוא הוסיף כי, הרשות הפלסטינית לא תסחט מחמאס ויתורים מדיניים בשל הצורך בשיקום.

כינוס ועידה "נגדית" באיראן : "פלסטין סמל ההתנגדות"

  ב- 4 – 5 במרץ צפויה להתכנס באיראן ועידה בינלאומית לתמיכה בעם הפלסטיני, תחת הכותרת "פלסטין סמל ההתנגדות – עזה ביטוי מעשי הפשע". כינוס הועידה הינו בבחינת ניסיון איראני להציב משקל נגד למצרים בכל הקשור להובלת התמיכה בעניין הפלסטיני ולהעמיד במרכז את עיקרון ה"התנגדות" (קרי, המשך הטרור). נמסר כי בוועידה ייטלו חלק 20 ראשי פרלמנטים אסלאמיים ונציגים נוספים מ-80 מדינות ובהם משפטנים.

  עלי אכבר מחתשמי-פור 2, ממארגני הכינוס, אמר, כי הועידה מתכנסת על מנת להביע את תמיכת איראן בעם הפלסטיני ואת הסולידאריות שלה עימו וכדי להעלות על סדר היום העולמי את "פשעי הציונים". הוא הוסיף, כי בעבר סברו מדינות המערב כי ישראל פועלת רק מתוך הגנה עצמית, אך בעקבות המבצע בעזה "הן הגיעו למסקנה שהמשטר הציוני הוא המדכא ביותר בעולם". מחתשמי-פור הביע תקווה כי ההחלטות שיאומצו בכינוס ימנעו הישנותן של "קטסטרופות דומות".

  יצוין כי בימים אלה שוהה בטהראן אחמד ג’בריל, מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין/המפקדה כללית. ג’בריל נפגש (2 מרץ) עם כאט’ם ג’לילי, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן.

פגישה בין אחמד ג'בריל וכאט'ם ג'לילי
פגישה בין אחמד ג’בריל וכאט’ם ג’לילי (סוכנות הידיעות מאהר, 2 במרץ)

איראן פנתה לאינטרפול בבקשה להוציא צו מעצר בינלאומי לבכירים בישראל

  האיתאללה קרבאן עלי נג’ף-אבאדי, התובע הכללי של איראן, פנה לאינטרפול בבקשה להוציא צו מעצר בינלאומי ו"אזהרה אדומה" 3 נגד 15 בכירים ישראלים באשמת "פשעי מלחמה בעזה". ברשימה כלולים ראש הממשלה שרת החוץ, הרמטכ"ל אלוף פיקוד המרכז מפקדי חילות ומפקדים ביחידות השדה. על פי ההודעה האיראנית, הבקשה הוצאה לאחר שלב של "חקירות ותחקירים". כמו כן דווח כי נמצאים עתה בהכנה תיקים של יותר ממאה ישראלים נוספים (סוכנות הידיעות איסנ"א, 1 במרץ).

  להערכתנו, זהו מהלך איראני בעל אופי תעמולתי שנועד, בין השאר, להשחיר את פני ישראל ובו בזמן להתריס בפני האינטרפול על בקשות ההסגרה התלויות ועומדות נגד בכירים בצמרת האיראנית, כמענה לפנייה של ארגנטינה. יוזכר בהקשר לכך כי במרץ 2007 החליט הועד המנהל של האינטרפול, בעקבות פניית התובע הכללי של ארגנטינה להוציא צווי הסגרה בינלאומיים נגד בכיר בחזבאללה (עמאד מע’ניה, שנהרג בינתיים), ונגד חמישה בכירים איראניים על רקע מעורבותם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה ב-18 ביולי 1994 (פיגוע בו נהרגו 85 בני אדם וכ-240 נפצעו) 4. החמישה הם:

•  אחמד וחידי – מפקד כוח "קדס" לשעבר וכיום ממלא מקום שר ההגנה.

•  מחסין רצ’אא’י – מפקד משמרות המהפכה לשעבר וכיום מזכיר המועצה לקביעת האינטרס.

•  עלי פלאחיאן – שר המודיעין והביטחון האיראני לשעבר, כיום יועצו של מנהיג איראן.

•  מחסין רבאני- כיהן כנספח התרבותי של איראן בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

•  אחמד רזא עסע’רי – מזכיר שלישי בשגרירות האיראנית בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

תגובות לקראת כינון ממשלה בישראל

  יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן אמר בפגישתו עם מתאם מדיניות החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, חבייר סולאנה, כי הוא דורש מממשלה ישראלית "לדבוק בהתחייבויות העבר- שתי מדינות לשני עמים , ההתחייבויות הבינלאומיות וההתחייבויות עליהן חתמנו, כדי שלא נשוב לנקודת האפס" (ערוץ אלג’זירה, 28 בפברואר).

  בראיון לטלוויזיה הפלסטינית (27 בפברואר) לרגל הכרזתה של ירושלים כ"בירת התרבות הערבית לשנת 2009" התייחס אבו מאזן לעניין ירושלים והדגיש כי "ירושלים היא בירת פלסטין ותישאר בירתה לנצח" הוא הוסיף כי "תושבים פלסטיניים בעיר מגורשים מבתיהם כאילו ליברמן כבר נכנס לממשלה". הוא הוסיף כי עוד מוקדם לקבוע אם פרטנר בצד הישראלי, "אולם ברגע שתקום ממשלה שתגיד כי נושא ירושלים לא עומד לדיון במסגרת המו"מ ולא תתחייב לעצור את ההתנחלויות, זה יהיה קו אדום מבחינת הפלסטינים".

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג בין פתח לחמאס

   ב-26 בפברואר הסתיים בקהיר סבב שיחות ראשון במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני בהשתתפות נציגי חמאס (בראשות מוסא אבו מרזוק ומחמוד אלזהאר), פתח (בראשות אבו עלאא’) ו-11 ארגונים פלסטיניים נוספים, מצרים ונציגי הליגה הערבית.

הדיאלוג בין פתח לחמאס
מימין: משתתפי הדיאלוג הפנים-פלסטיני. משמאל: נציגי חמאס לדיאלוג (טלוויזיה מצרית, 26 בפברואר)

  את השיחות פתח ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן , שקרא לאיחוד השורות בעם הפלסטיני לשם הגשמת התקוות להקמת מדינה פלסטינית ריבונית שבירתה ירושלים. עמר סלימאן ציין כי הוא חש שקיים רצון בקרב הצדדים לסיים את הפילוג. בדבריו, הציג את המאמצים המצריים בחודשים האחרונים להשגת הרגעה ופיוס, שלא נשאו פרי.

ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן
ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן נושא דברים בפתיחת הדיאלוג הפנים-פלסטיני
(טלוויזיה מצרית, 26 בפברואר)

  בתום יום הדיונים קיימו אבו עלאא’ ומוסא אבו מרזוק מסיבת עיתונאים משותפת בה מסרו על הקמתן של חמש וועדות דיאלוג, שבכל אחת מהן ישתתפו נציגי הארגונים השונים. הוועדות, שיחלו לפעול ב-10 במרץ, צפויות להשלים את עבודתן עד סוף החודש. החלטות הוועדות תתקבלנה אך ורק בהסכמה פה אחד. להלן פירוט הוועדות (אלסביל, 2 במרץ):

•  וועדת בחירות –שתקבע מועד לבחירות למועצה המחוקקת ותדון מחדש בחוק הבחירות .

•  וועדת אש"ף – שתעקוב אחר צעדיי שיקום אש"ף .

•  וועדת מנגנוני הביטחון – שתקבע את תפקידם, מקור סמכותם ואופן פעילותם של מנגנוני הביטחון.

•  וועדת הממשלה – שתציג הצעות להרכב הממשלה, תוכניות הממשלה ותפקידיה.

•  וועדת הפיוס הלאומי – שתטפל בכל העניינים הקשורים לפיוס ולמניעת הישנות העימותים.

  ערב הדיאלוג, שחררה הרשות הפלסטינית, כמחווה של רצון טוב, עשרות פעילים המזוהים עם חמאס שהיו עצורים במתקני מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון (סוכנות מען, 24 בפברואר). עם זאת, המשיכו גורמי חמאס להתלונן על המשך המעצרים של פעילי התנועה ע"י מנגנוני הרשות הפלסטינית (אתר אלביאן, 2 במרץ).

מוסא אבו מרזוק ביקר ברצועת עזה 

  כלי התקשורת הערבים דיווחו כי ב- 28 בפברואר הגיע סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק , לביקור חשאי אצל בני משפחתו ברפיח שבדרום רצועת עזה. אל הביקור התלוו שלשה חברי חמאס "חוץ" נוספים, שהגיעו לשיחות הפיוס בין חמאס לפתח במצרים (אלבשאא’ר, 28 בפברואר).

  מוסא אבו מרזוק, אישר לעיתון אלקדס אלערבי (2 במרץ) כי ביקר ברצועה וכי במהלך הביקור קיים שיחות עם בכירים בחמאס ובארגונים נוספים ברצועה. הוא סרב לגלות את מהות השיחות שקיים, אולם "מקורות יודעי דבר" אישרו לעיתון כי מטרת הביקור נועדה לדון ב"הרגעה" ובעניינו של גלעד שליט, וטענו כי הביקור נעשה בתאום מלא עם מצרים.


1 ע’סאן בן ג’דו הינו מנהל משרדי אלג’זירה בלבנון, המקיים קשרי עבודה הדוקים עם חזבאללה. במלחמת לבנון השנייה אפשרה לו חזבאללה לקיים ראיונות בלעדיים עם פעיליה בדרום לבנון. בראיון שהעניק לערוץ NTV (28 בפברואר), אמר בן ג’דו כי לאחר שנמנעה כניסתו לרצועת עזה ע"י מצרים הוא החליט להיכנס בכוחות עצמו . בראיון לא הסכים בן ג’דו לגלות כיצד נכנס לרצועה, אולם ניתן להניח כי הדבר נעשה באמצעות אחת המנהרות, מן הסתם בשיתוף פעולה ובסיוע של חמאס, תוך עקיפת האיסור המצרי.

2 עלי אכבר מחתשמי-פור משמש כמזכיר הכללי של ארגון בשם "הועידה לתמיכה בעם הפלסטיני", הוא ממקימי חזבאללה ולשעבר השגריר האיראני בסוריה.

3 " Red Notice ": אתראה המתפרסמת לבקשת מדינה מסיימת (במקרה זה ארגנטינה) , על הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד חשודים בפשע. במסגרת זו מוציא האינטרפול הודעה למדינות החברות הודעה בה מפורטים שמות החשודים המבוקשים להסגרה. אמנם, האינטרפול אינו יכול להכריח מדינות לעצור או להסגיר חשודים אולם אלה שסומנו כמבוקשים להסגרה על ידו מתווספים לרשימת ה"מבוקשים" של הארגון וניתן לעוצרם מחוץ לארצותיהם בכפוף להסכמי ההסגרה של כל מדינה ומדינה.

4 ראו לקט : "בעקבות פנייה של התובע הכללי של ארגנטינה הוציא האינטרפול צווי הסגרה בינלאומיים נגד חמישה בכירים איראניים ובכיר בחזבאללה בשל מעורבותם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה (1994)" (27 במרץ, 2007) . ולקט: "איראן כמדינה תומכת טרור: האינטרפול דחה את ערעורה של איראן והוציא צווי הסגרה בינ"ל נגד חמישה בכירים איראנים (ובכיר לבנוני בחזבאללה), המעורבים בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה (אמי"א) ביולי 1994" (14 בנובבר, 2007).

לראש העמוד