פעילות מתנגדי מפגש אנאפוליס-תמונת מצב (נכון ל-27 בנובמבר)



עצרת ההמונים שהתקיימה בעזה נגד ועידת אנאפוליס
(ערוץ אל אקצא, 27 בנובמבר)

כללי

1. פעילות מתנגדי מפגש אנאפוליס ב"שטחים" התמקדה ברצועת עזה, הגם שביהודה ושומרון היו גילויי מחאה מצד מתנגדי המפגש (בראמאללה, בחברון ובמקומות נוספים בגדה). פעולות המחאה של מתנגדי אנאפוליס ברצועה, שגברו בימים האחרונים, כללו "ועידת נגד", עצרת המונים וחתימה על אמנה בדבר התנגדות לוויתורים באנאפוליס. בכירי החמא"ס והג’יהאד האסלאמי בפלסטין שבו והדגישו את "זכות השיבה", אי ויתור על כל אדמת פלסטין והמשך "דרך ההתנגדות" (קרי, הטרור) ואף הסלמתה.

2. השתתפות מדינות הליגה הערבית בדרג של שרי החוץ בועידת אנאפוליס, כולל סגן שר החוץ הסורי, חשפה באופן ברור את בדידותה של איראן מול העולם הערבי . הומחשה גם העדר יכולתם של האיראנים לגייס התנגדות משמעותית ואפקטיבית לוועידה. האיראנים חשים, כפי שהדבר מתבטא בתקשורת שלהם, שועידת אנאפוליס מהווה מהלך אמריקני להקמת קואליציה אזורית במאמץ לבודד את איראן (היומון "כיהאן", 25 בנובמבר).

"ועידת נגד" בעזה

3. ב-26 בנובמבר כינסה תנועת החמא"ס בעזה "ועידת נגד" למפגש אנאפוליס תחת הכותרת "הועידה הלאומית לשמירה על עקרונות היסוד". השתתפו בה בכירים מהחמא"ס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, נציגי ארגוני טרור קיקיוניים ואישים המייצגים גופים שונים הפועלים ברצועה.


"הועידה הלאומית הפלסטינית לשמירה על עקרונות היסוד". (
Palestine-info , נובמבר 27 )

4. להלן עיקרי המסרים של החמא"ס, כפי שהוצגו ע"י ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה ובכירי החמא"ס אסאמה אלמזיני ומחמוד אלזהאר, שנשאו נאומים ב"ועידת הנגד" (ערוץ אלאקצא, 26 נובמבר):

א. הפלסטינים לא יוותרו על גרגיר אחד מאדמת פלסטין. "פלסטין, מהים עד הנהר [שייכת] לעם הפלסטיני".

ב. הפלסטינים דבקים ב"זכות השיבה" של הפליטים , שהינה "זכות מקודשת"; ירושלים המזרחית והמערבית הינה בירת פלסטין.

ג. קידום היעדים של העם הפלסטיני יעשה באמצעות ה"התנגדות", קרי-האלימות והטרור (אסאמה אלמזיני: "מה שנלקח בכוח, אין דרך להשיב אותו אלא בכוח").

ד. המשלחת הפלסטינית לאנאפוליס אינה מייצגת את העם הפלסטיני, אין לה שום ייפוי כוח לשאת ולתת ואין לה רשות לוותר על זכויות העם הפלסטיני ובכלל זה זכות ה"התנגדות" (מחמוד אל זהאר: " בוגד כל מי שעומד נגד ההתנגדות, נלחם בה, מחליש אותה או משתף פעולה עם הכיבוש נגדה…").

ה. אסור להסכים לנורמליזציה עם ישראל, שמשמעותה "הענקת לגיטימיות לכיבוש" ו"הנצחת התפוררות העם הפלסטיני (וחלוקתו) לתומכים ומתנגדים לישראל".

5. מחמד אל הנדי, נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש בנאומו את חשיבות "דרך הג’האד" (מלחמת הקודש) ו"דרך האסתשהאד" (מות הקדושים למען אללה). הוא ציין כי ישראל של היום אינה דומה לישראל של העבר וניתן להביס אותה ולחשוף את העומק האסטרטגי שלה (ערוץ "אלאקצא", 26 בנובמבר).


אסמאעיל הניה: הפלסטינים לא יוותרו על גרגיר אחד מאדמת פלסטין.

(
PALESTINE-INFO נובמבר 27 )

חתימה על אמנה בדבר התנגדות לויתורים באנאפוליס

6. ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה וצירי חמא"ס במועצה המחוקקת חתמו ב-26 בנובמבר על אמנה הקוראת ל"דבקות בעקרונות היסוד והתנגדות לויתורים בועידת אנאפוליס".


האמנה עליה חתמו חברי המועצה המחוקקת מטעם חמא"ס

7. צירי המועצה המחוקקת קיימו מסיבת עיתונאים במהלכה הקריא אחמד בחר, ממלא מקום יו"ר המועצה, את נוסח האמנה. אחמד בחר הדגיש את "זכותו של כל פליט פלסטיני לשוב לארצו" ותבע את שחרור כל האסירים הפלסטינים. הוא הדגיש כי "לא ניתן לוותר ולא על פיסה אחת מאדמת פלסטין ומקומותיה הקדושים משום שהם אדמת וקף [הקדש] עבור כל המוסלמים" (אתר "קדסנט", 26 נובמבר).

8. בטאון החמא"ס "אלרסאלה" (26 בנובמבר) הציג את האמנה כמסר המופנה למשלחת הפלסטינית ולמשלחות הערביות באנאפוליס. "אלרסאלה" ציין כי המסר שבאמנה מהווה המשך לחוק "זכות השיבה", שאושר ע"י המועצה המחוקקת (שכונסה ע"י החמא"ס ברצועת עזה) ב-22 בנובמבר.

עצרת המונים בעיר עזה

9. בעיר עזה התקיימה ב- 27 בנובמבר בשעות הצהרים עצרת המונים שארגנה החמא"ס. לעצרת הגיעו עשרות אלפי אנשים מכל רחבי רצועת עזה. בעצרת נאמו ראש ממשלת החמא"ס איסמאעיל הניה ובכירים של החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין. בעצרת הושמעו הצהרות בגנות ועידת אנאפוליס וקריאה למדינות ערב להתנגד לכל הצעה לנרמול היחסים עם ישראל.

הסתה בתקשורת של החמא"ס

10. הפעילות שארגנה החמא"ס נגד מפגש אנאפוליס לוו במסע תעמולה והסתה בתקשורת של החמא"ס, בין השאר בערוץ הטלוויזיה אל אקצא. כך למשל, בשידורי הערוץ ב-25 בנובמבר בלטו תוכניות ושירים בשבחה של ה"התנגדות" (קרי, האלימות והטרור), כשברקע נראו אימוני פעילי טרור, צוואות מצולמות של מחבלים, שיגורי רקטות, הטמנת מטעני חבלה וילדים נושאי נשק.


קריקטורה מהעיתון "פלסטין" של החמא"ס:
בכותרת נכתב "רוחות ועידת הסתיו" [כינוי לועידת אנאפוליס].
הרוח מעיפה עלים עליהם נכתב "השיבה", "ההתנגדות" ו"ירושלים" (27 בנובמבר).

דוברים מטעם ארגוני הטרור מאיימים בהסלמה בפיגועים 

11. אבו עביר , דובר ועדות ההתנגדות העממית, הצהיר על פתיחת מבצע "סערה בסתיו" במסגרתו מתכנן ארגונו לירות רקטות לעבר ישובי הנגב המערבי בעת ועידת אנאפוליס (ראיון לעלי ואקד כתב YNET , 27 בנובמבר). אבו עביר ציין באותו ראיון כי הרקטות תשאנה מסר לכל העולם שהועידה הזו אינה מייצגת את העם הפלסטיני… והרקטות שלנו, שהתחלנו בהן הבוקר לכיוון שדרות ונחל עוז, זוהי השפה שאנו בוחרים לשגר באמצעותה את המסרים שלנו ולהגיב על הועידה ועל הכוונה לוותר על הזכויות של הפלסטינים, ולמכור אותם לטובת האינטרסים הישראלים" ( שם ).

12. ועדות ההתנגדות העממית אכן הודיעו על ירי פצצות מרגמה ורקטות בבוקר ה-27 בנובמבר במסגרת מבצע "סופת הסתיו" (אתר מקאומה, 27 בנובמבר). בפועל נורו במהלך ה-27 בנובמבר (נכן ל-16:00) 5 פצצות מרגמה מצפון רצועת עזה לעבר ישראל ופאתי הרצועה. ועדות ההתנגדות העממית ופת"ח נטלו אחריות. כמו כן נורו בשעות הערב רקטות לעבר ישראל (בעת פרסום מסמך זה אין בידנו עדיין פרטים נוספים).

13. סגן ראש הלשכה המדינית של החמא"ס, ד"ר מוסא אבו מרזוק, הדגיש כי לאחר הועידה באנאפוליס תחול "הסלמה בפעולות ההתנגדות", בכל הדרכים והאמצעים, בגדה המערבית וברצועת עזה (אתר Palestine-info , 23 בנובמבר). מוסא אבו מרזוק חזר על דבריו אלה בכינוס מכין של המפלגות הפוליטיות האסלאמיות, שהתקיים בטהראן ב- 24 בנובמבר ( IRNA , 25 בנובמבר).

איראן

14. מנהיג איראן עלי ח’אמנאי , בטקס המרכזי ליום השנה להקמת כוחות הבסיג’ (כוחות סמי-צבאיים, מעין משמר אזרחי), הצהיר כי כל המדינאים בעולם מודעים לכך שועידת אנאפוליס נדונה לכישלון. הוא ציין כי האמריקאים מקווים שבאמצעות הועידה הם יוכלו לסייע "לממשלה המלאכותית והגזלנית הציונית" ובכך לפצות עצמם על כישלונות בעבר. הוא צופה כי הועידה תכשל בשל "הערנות" של העם הפלסטיני ושל שאר העמים ובראשם העם האיראני (טלוויזיה ח’בר, 26 בנובמבר).


המנהיג עלי ח’אמינאי סוקר את כוחות הבסיג’. המקור: IRAN DAILY, נובמבר 27.

15. בכירים איראנים וכלי התקשורת האיראנים מתחו ביקורת על מדינות ערב בשל השתתפותם במפגש אנאפוליס:

א. נשיא איראן , קיים שיחה טלפונית עם מלך סעודיה ב-25 בנובמבר במהלכה הצהיר כי "ארה"ב, אשר שותפה בפשעים של הציונים אינה יכולה לשמש כמתווכת ולארח את ועידת אנאפוליס; הוא ציין כי " הלוואי ושמה של סעודיה לא היה נרשם בקבוצה [של המדינות] המשתתפים בועידת אנאפוליס " (סוכנות הידיעות "פארס", 25 בנובמבר).

ב. יועצו של מנהיג איראן, חסין שריעת מדארי , גינה את השתתפות סוריה באנאפוליס. הוא ציין כי איראן הופתעה מהעמדה הסורית ותאר את השתתפות סוריה כהחלטה שגויה . הוא ציין כי המשלחת הפלסטינית אינה מייצגת את העם הפלסטיני, שבחר בחמא"ס, אשר אינה משתתפת בוועידה ("אלשרק אלאוסט", 27 בנובמבר 2007).

ג. פרשן היומון ג’מהורי (26 בנובמבר) מתח ביקורת על משטר המצרי ("משטר קמפ דיוויד") בשל השתתפותה של מצרים בועידת אנאפוליס. הפרשן האשים את חסני מבארכ שהינו חלק מ"מזימה" של ארה"ב והציונים, במסגרתה הביע מבארכ נכונות להגיע לשליחות תיווך בתל-אביב על מנת לפתור את חלוקי הדעות, שבין ישראל לפלסטינים (היומון "ג’מהורי", 26 בנובמבר).

ד. מאות סטודנטים מאוניברסיטאות בטהראן הפגינו מול שגרירות ירדן במחאה על ועידת אנאפוליס. הסטודנטים השמיעו סיסמאות וביניהן: "מוות לארה"ב"; "מוות לישראל"; "מוות למתפשרים"; " סוריה, סוריה, בושה, בושה "; "אנו נלחמים, אנו מתים, אנו לא מסכימים על התפשרות". הסטודנטים המפגינים התעמתו עם כוחות בטחון הפנים (אתר עצר איראן, 26 בנובמבר).

סוריה

16. " ועידת הנגד " של מתנגדי מפגש אנאפוליס, שהיתה צפויה להתקיים בדמשק בעת המפגש, אינה מתקיימת . "מקורות פלסטינים" בדמשק מסרו לכתב העיתון הפלסטיני "אלאיאם" כי סוריה סירבה לקיים את הועידה "כיוון שהיא אינה רוצה להיראות כתומכת בצד פלסטיני אחד על חשבון צד אחר" ("אל איאם", 15 בנובמבר). הסיבה האמיתית לאי קיום העצרת נעוצה מן הסתם בהשתתפות סוריה בועידת אנאפוליס. על פי כתב "אלחיאת" בטהראן צפויה איראן לארח תוך מספר ימים את פגישת עשרת הארגונים הפלסטיניים המתנגדים לאנאפוליס ("אלחיאת", 27 בנובמבר).

17. בהקשר לכך מסרו "מקורות פלסטינים" לכתב "אלחיאת" בדמשק כי שר החוץ הסורי וליד אלמעלם נועד ב-26 בנובמבר עם יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס ח’אלד משעל. קודם לכן הוא נפגש עם שגריר איראן בדמשק חסן אח’תרי. אותם מקורות הבהירו כי אלמעלם הסביר את הסיבות שהניעו את סוריה להשתתף במפגש אנאפוליס, שהמרכזית שבהן הינה העדיפות הלאומית העליונה של נושא רמת הגולן. ("אלחיאת", 27 בנובמבר).

לראש העמוד