טרור ואינטרנט: תשתית אתרי האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין *


האינטרנט כפלטפורמה לפעילות תודעתית: ילדים לבושים במדי צבא ונושאי רובי-עץ צועדים בטקס סיום שנערך בגן הילדים המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין.
האינטרנט כפלטפורמה לפעילות תודעתית: ילדים לבושים במדי צבא ונושאי רובי-עץ צועדים בטקס סיום שנערך בגן הילדים המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין. בטקס הביע אחד הילדים רצונו לפוצץ עצמו לכשיגדל באוטובוס מלא "ציונים" (אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית-טרוריסטית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 12 ביוני 2012)

כללי

1. הג'האד האסלאמי בפלסטין (להלן: הגא"פ) הינו ארגון טרור השני בחשיבותו לאחר חמאס בזירה הפלסטינית. הארגון הינו בעל אידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית, הנתמך באופן מאסיבי ע"י איראן. במהלך מתקפת הטרור הפלסטינית ("האנתיפאדה השנייה") בלט הארגון בפיגועי התאבדות קטלניים בשטח ישראל. מאז מבצע "עופרת יצוקה" נמצא הגא"פ בתהליך מואץ של בניין הכוח הצבאי ברצועת עזה. במסגרת תהליך זה בנה הגא"פ, בסיוע איראני, יכולות בתחום ירי הרקטות לעבר העורף הישראלי, כולל מרכזה של ישראל, המציבות אותו כאיום צבאי משמעותי כלפי ישראל.

2. הגא"פ עושה שימוש רב באינטרנט במסגרת המלחמה על התודעה, שהוא מנהל נגד ישראל, וכאמצעי להטמעת רעיונותיו ולחיזוק מעמדו בזירה הפנים-פלסטינית. אומנם היקף תשתית האינטרנט של הגא"פ קטן מזה של חמאס אולם היא נמצאת בתהליך של גידול מואץ (שישה אתרי אינטרנט בשנת 2007 לעומת עשרה אתרים ב-2012) ושל השתפרות טכנולוגית.

3. הסיוע הטכני והמימון הכספי להקמת תשתית אתרי האינטרנט של הגא"פ ניתן, להערכתנו, ע"י איראן, התומכת והמממנת העיקרית של הארגון. על רקע קשריו ההדוקים עם איראן ותלותו בה נראה, כי הוא מייחס חשיבות לפנייה לקהל היעד האיראני ועל כך מעידה העובדה, כי אחד מאתרי האינטרנט החדשותיים שלו (שבכת נדאא' אלקדס) מופיע גם בשפה הפרסית (שאר האתרים מופיעים בערבית בלבד). אותו אתר נעזר גם בספקית שרותי האינטרנט (ISP) של חברה איראנית מטהראן והוא רשום על שמו של איראני.

אתרי האינטרנט של הגא"פ- תמונת מצב

4. לגא"פ תשתית אינטרנט הכוללת עשרה אתרים, מהם שישה בעלי אופי חדשותי. לאתרים החדשותיים נוספים אתרים ייעודיים: אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית-טרוריסטית של הארגון; שני אתרים המשמשים את הזרוע הסטודנטיאלית והאיגודים המקצועיים הקשורים לגא"פ; ואתר פורומים מרכזי, כמו כן החל הארגון בשנה האחרונה להעלות דפים ברשת החברתית פייסבוק אך פעילותם, בשלב זה, דלילה ביותר. חלק מאתרי הגא"פ מזוהים באופן פורמאלי עם הארגון וחלקם מנסים לעמעם את שייכותם זיקתם לגא"פ.

5. תשתית האינטרנט של הגא"פ כוללת ארבע קבוצות אתרים (עדכני לספטמבר 2012):

א. קבוצה א'- אתרים בעלי אופי חדשותי:

1) פלסטין אליום (כתובת האתר: http://www.paltoday.ps).

2) שבכת נדאא' אלקדס (כתובת האתר: http://www.nedayequds.com)

3) אתרהעיתון אלאסתקלאל (כתובת האתר:http://www.alestqlal.com/ar/)

4) אתר אלקדס ללאנבאא'(כתובת האתר: http://www.alqudsnews.net)

5) אתר החדשות של הג'האד האסלאמי בעיר עזה (כתובת האתר: http://www.jgaza.ps).

6) אתר ערוץ הלוויין פלסטין אליום (כתובת האתר: www.paltodaytv.com/tv)

ב. קבוצה ב'-אתר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית-טרוריסטית של הגא"פ (כתובת האתר http://www.saraya.ps).

ג. קבוצה ג'- אתרים של מוסדות התנועה:

1) אתר אלראבטה אלאסלאמיה, הזרוע הסטודנטיאלית של הארגון (כתובת האתר: www.alrabeta.ps).

2) אתר האיגודים המקצועיים של הגא"פ[1](כתובת האתר: www.itehad.ps).

ד. קבוצה ד'- רשתות חברתיות אתר פורומים מרכזי בשם בואבת אלאקצא, השער של [מסגד] אלאקצא, (כתובת האתר: http://www.alaqsagate.org ). בנוסף לכך הגא"פ פעיל גם בפורומים של גורמים אחרים. כמו כן נוכח הארגון ברשת פייסבוק.

6.    תכני האתרים משקפים היטב את האידיאולוגיה האסלאמית-אידיאולוגיה המיליטנטית של הגא"פ, את עוינותו העזה לישראל ולמדיניות המערב ואת הלוחמנות שלו כלפי ישראל. אתרי הארגון רוויים בהטפה לטרור, תוך טיפוח רעיונות מות הקדושים (שהאדה), ההתאבדות למען אללה (אסתשהאד) ומלחמת הקודש (ג'האד). דגש מיוחד ניתן לטיפוח דמותם של השהידים של הגא"פ, שמצאו מותם במהלך הפעולות נגד ישראל, תוך מאמץ להפוך אותם למוקד להערצה ולחיקוי עבור הציבור הפלסטיני ובמיוחד בקרב בני הנוער. כמו כן מבטאים תכני האתרים עוינות בסיסית לארה"ב ולמערב ומשרתים לעיתים את צרכי התעמולה של איראן.

מאפיינים טכניים[2]

7. תשתית אתרי האינטרנט של הגא"פ נופלת אומנם בהיקפה ובאיכותה מזו של חמאס אולם בחמשת השנים האחרונות ניתן להבחין בה בהתקדמות משמעותית, הן בהיקף והן מהבחינה הטכנולוגית. מבחינת ההיקף גדלה תשתית אחרי האינטרנט משישה אתרים בשנת 2007 לעשרה אתרים כיום (ספטמבר 2012), העדכניים מהבחינה הטכנולוגית (תומכים בסרטונים, RSS, פייסבוק, יישום לאיפון וכו').

8. בעבר הסתייעה תשתית אתרי האינטרנט של הגא"פ בעיקר בחברות מערביות שסיפקו שירותי האינטרנט לארגון[3]. מניתוח המידע הטכני אודות אתרי האינטרנט של הארגון  עולה, כי בניגוד לעבר רשומים עתה רוב האתרים על שמם של כמה אנשים פרטיים, מרצועת עזה ויתכן גם מיהודה ושומרון.  אנשים אלה, שהם עיתונאים ו/או אנשי מחשבים במקצועם, משמשים להערכתנו כ"אנשי קש" המתווכים בין הגא"פ לבין החברות השונות. הם נרשמים כמנהלי האתר (וובמסטר), רוכשים את שירותי האינטרנט מחברות במערב (בעיקר מגרמניה ומארה"ב) ומספקים את השירותים לאתרי הארגון.

9. שני אנשים בולטים שעל שמם רשומים האתרים הם  חסן שאכורה ומחמוד מטר:

א. חסן שאכורה –  היה רשום כמנהל אתרים רבים של הארגון חלקם באמצעות חברה בשם Nepras For Media & IT. בשנים האחרונות העביר את רוב רישומי אתרי האינטרנט לידיו של מחמוד מטר.

ב. מחמוד מטר (אבו אסאמה, אבו ח'ליל) – הוא איש מחשבים מג'באליה שברצועת  עזה.  מטר הוא בוגר אוניברסיטת אלאזהר בהנדסת מחשבים. הקים ברצועת עזה את חברת ATYAF for Web Development & IT  משרדי החברה נמצאים ברצועת עזה ב- Jawhra Tower.

ג. למחמוד מטר חשבון טוויטר ושני דפי פייסבוק אישיים באחד מדפי הפייסבוק מצוין שהוא מג'נין ובשני שהוא מג'באליה שבעזה. מטר מציג עצמו לעיתים כעיתונאי. לחשבון הפליקר שלו העלה בעבר תמונות שצולמו בראמאללה, שכם וג'נין ירושלים תל אביב כמו גם מעמאן ועקבה (אתר הגנה, 10 בספטמבר 2012). 

10. דפוס פעולה זה של שימוש ב"אנשי קש" נועד להערכתנו להקל על קשרי הגא"פ עם חברות ספקיות השרותים, בעיקר ממדינות המערב (ארה"ב, גרמניה). הדבר מקטין, לדעתנו, את חשיפת החברות המערביות ללחצים שונים בגין קשריהם עם ארגון טרור (כפי שאירע בעבר) ובכך מגביר את יכולת השרידות של תשתית האינטרנט של הגא"פ, הנשענת ברובה (באופן מסורתי) על ספקים מערביים.


11. להלן מאפייני האתרים.

* המשך ועדכון לקט מידע מה-18 בספטמבר 2007: "האינטרנט בשימוש ארגוני הטרור: תשתית אתרי האינטרנט של הג'האד האסלאמי בפלסטין וספקיות השירותים בהם מסתייע הארגון".

[1]בערבית: אלאתחאד אלאסלאמי פי אלנקאבאת אלמהניה.

[2]בניתוח הפרטים הטכניים הסתייענו באהרון וייסברוד ואתר האינטרנט שלו הגנה, ארה"ב (Forum.internet-hagana.com).

[3]החברות ספקיות שירותי האינטרנט (ISP) היו ממוקמות (ספטמבר  2007) בארה"ב (שלושה אתרים), איראן (qudsway, שהיה אז האתר המרכזי של הגא"פ), קנדה (אתר אחד) ומלזיה (אתר אחד).