מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית חשפו לאחרונה התארגנות מבצעית של חמאס ביהודה ושומרון

פעילי מנגנוני הביטחון פועלים בקלקיליה

פעילי מנגנוני הביטחון פועלים בקלקיליה

חומרים שנמצאו במעבדת הנפץ שבמרתף המסגד

חומרים שנמצאו במעבדת הנפץ שבמרתף המסגד

עדנאן אלצ'מירי, דובר הביטחון הלאומי

עדנאן אלצ'מירי, דובר הביטחון הלאומי


פעילי מנגנוני הביטחון פועלים בקלקיליה
פעילי מנגנוני הביטחון פועלים בקלקיליה (ערוץ אלג’זירה, 14 באפריל)

כללי

1. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פועלים באינטנסיביות לסיכול התארגנויות צבאיות-טרוריסטיות של תנועת חמאס. לאחרונה חשפו המנגנונים בקלקיליה , במסגרת פעילות הסיכול והמנע, מעבדה ובית מלאכה לייצור חומרי נפץ . המעבדה שכנה במרתף מסגד ובית המלאכה שכן בבית נטוש סמוך לגדר הביטחון. פעילות זאת מתבצעת במקביל לקיומו של הדיאלוג הלאומי בקהיר. חמאס מכחישה כי היא מקיימת פעילות צבאית-טרוריסטית ביהודה ושומרון ומאשימה את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם ישראל.

חשיפת תשתיות צבאיות-טרוריסטיות של חמאס במסגדים

2. בעקבות פיצוץ שנשמע במסגד אלאנצארי בעיר קלקיליה (8 באפריל), הוזעקו למקום מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. הכוחות שהוזעקו גילו במרתף המסגד מעבדה לייצור חומרי נפץ . במקום נמצאו מטעני צינור וחומרי נפץ מוכנים לשימוש (אתר טלוויזיית שכם, 9 באפריל). קצין פלסטיני, אמר בעילום שם, כי מדובר ככל הנראה במעבדת נפץ של חמאס וכי מדובר ב" מעבדה גדולה מאוד ". הוא הוסיף כי ארבעה בני אדם נעצרו, חלקם פעילי חמאס (9 באפריל, nrg). חומרי הנפץ פוצצו בסיוע כוחות צה"ל (10 באפריל, ynet ).

חומרים שנמצאו במעבדת הנפץ שבמרתף המסגד
חומרים שנמצאו במעבדת הנפץ שבמרתף המסגד (אלג’זירה, 14 באפריל)

3. הרשות הפלסטינית נתנה לחשיפה זו תהודה רבה בתקשורת. עדנאן אלצ’מירי , דובר הביטחון הלאומי , פירט במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בראמאללה את השיגי מנגנוני הביטחון בתקופה האחרונה ובראשם תפיסת אמצעי לחימה במסגד בקלקיליה. במהלך מסיבת העיתונאים אף הציג חלק מהציוד שנתפס. לדבריו במקום נמצאו חומרי נפץ ביניהם מטען במשקל של כ- 7 ק"ג מוכנים להפעלה וחומרים כימיים המשמשים לייצור חומרי נפץ כגון אמוניה וגופרית. מנגנוני הביטחון עצרו שמונה חשודים, שהודו בקשר למעבדת חומרי הנפץ מאולתרת. עדנאן אלצ’ימירי הדגיש כי המדובר בפעילות ביטחונית לשמירה על שלום הציבור וגינה את השימוש הפסול שנעשה במסגדים ובמוסדות אזרחיים לפעילות צבאית (ערוץ אלג’זירה, 14 באפריל).

עדנאן אלצ'מירי, דובר הביטחון הלאומי
עדנאן אלצ’מירי, דובר הביטחון הלאומי במסיבת העיתונאים (אלג’זירה, 14 באפריל)

4. ב-16 באפריל חשפו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בקלקיליה בית מלאכה לייצור חומרי נפץ בבית נטוש הממוקם כ- 200 מ’ מגדר הביטחון. שלושה אזרחים נעצרו על רקע מעורבותם בפרשה. בבית הנטוש, השייך לעבדאללה שאכר עוינאת אלמר, נמצאו שמונה מטענים ובלוני גז, שעליהם הכיתוב: "גדודי עז אלדין אלקסאם" כמו כן נמצאו בבית הנטוש כרוזי הסתה נגד מוסדות הרשות הפלסטינית (אתר קדסנט, 16 באפריל). ברשות הפלסטינית חושדים כי שני מצבורי אמצעי הלחימה שייכים לאותה התארגנות של חמאס שהפעילה את בית המלאכה מתחת למסגד.

5. מיקום בית המלאכה במסגד בקלקיליה אינו מקרי. חמאס נוהגת למקם תשתיות צבאיות-טרוריסטיות במסגדים הן ברצועת עזה והן ביהודה ושומרון 1. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מודעים לכך היטב ומסגדים רבים שבשליטת חמאס נמצאים אצלם "על הכוונת". יוזכר, כי מאז סוף שנת 2007 מקיימת הרשות הפלסטינית פעילות נמרצת נגד התשתית האזרחית של חמאס ביהודה ושומרון. במסגרת זאת פעלו ממשלו של סלאם פיאצ’ ומנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד המסגדים , שרבים מהם מזוהים באופן מסורתי כמסגדים שבהשפעת חמאס. מוקדי הפעילות של הרשות הפלסטינית היו באזורי שכם וחברון , שם נהנית חמאס מהשפעה רבה בקרב האוכלוסייה המקומית. במסגרת פעילות זאת ערכו מנגנוני הביטחון של הרשות עשרות פשיטות על מסגדים, החרימו מהם חומרי הסתה, ביצעו מעצרים של דרשנים וכמה דרשנים אף הוחלפו.

תגובות

6. דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית אמר כי המנגנונים פועלים במטרה לשמר את ההישגים שנחלו בתקופה האחרונה ולא לשוב למצב של אנרכיה . לדבריו, מפגינים אנשי המנגנונים מקצועיות רבה במטרה להגיע לתוצאות של ממש ואינם מסתפקים בפעילות בעלת "אופי תעמולתי" . בדבריו הוא מנה תפיסות שונות של אמצעי לחימה ברחבי יהודה ושומרון כגון בחברון, במסגד בשכם ובמסגד בטול כרם, שמטרתן לעשות שימוש ציני במסגדים (ערוץ אלג’זירה, 14 באפריל).

7. בחמאס דוחים את האשמות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בדבר השימוש במסגדים לצרכים צבאיים וטרוריסטים. גורמי חמאס אף ניצלו את ההזדמנות למתוח ביקורת על מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ועל שיתוף הפעולה שלהם עם ישראל. להלן כמה התבטאויות של דוברים מטעם חמאס:

א. דובר חמאס פוזי ברהום אמר שהצהרות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית אודות התפיסה הם "ברוז תקשורתי", שנועד להפחיד את האזרחים כדי להרחיקם מהמסגדים, לנתקם מתרבותם ולתרץ את חילול המסגדים המבצע על ידם ועל ידי ישראל. לדבריו יש להתחיל לבנות מחדש את המנגנונים "על יסודות מקצועיים ולאומיים" ולקבוע כי שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל מהווה בגידה(14 באפריל, Palestine info).

ב. אבו עבידה , דובר גדודי עז אלדין אלקסאם דחה את ההאשמות לפיהן פעילי התנועה עושים שימוש במסגדים לאחסון אמצעי לחימה וטוענים כי טענות אלו נשמעות במסגרת שיתוף הפעולה של מנגנוני הביטחון עם כוחות הביטחון הישראליים. הוא גם הכחיש את המידע לפיו עצרו מנגנוני הביטחון מומחה ליצור מטענים באחד המסגדים ואמר כי דברים אלו פוגעים במסגדים ומשמשים תירוץ לישראל להרוס אותם (אתר מרכז אלביאן, 14 באפריל).

ג. בדיווח בביטאון חמאס פלסטין נטען כי חומרי הנפץ שנמצאו במסגד בקלקיליה אינם שייכים לחמאס כי אם לאבראהים מחמד אלפאיד, פעיל מקומי של חמאס שנהרג בשנת 2006 ע"י צה"ל. לדברי פעילי חמאס בקלקיליה מנצל הביטחון המסכל את מציאת החומרים הישנים הללו על מנת להתאכזר לפעילי חמאס. לדברי אותם פעילים המסגדים "תמיד העניקו סיוע ל"התנגדות" על כל צורותיה (עיתון פלסטין, 17 באפריל).

ד. בדיווח של העיתון פלסטין מקלקיליה פורסמו "עדויות" של אמאמים במסגדים בקלקיליה לפיהן מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית דרשו מהם להעליל על חמאס שהיא משתמשת במסגדים לאחסון אמצעי לחימה. לדברי אחד האימאמים, אשר ביקש להישאר בעילום שם, הוא קיבל חוזר רשמי מסניף משרד ההקדשים בו נכתב כי יש להפליל את חמאס. לדבריו, חלק מהאמאמים "מכרו עצמם למנגנוני הביטחון" (פלסטין, 19 באפריל).

8. תושבים רבים בקלקיליה גינו את חמאס על שפעיליה הקימו מעבדת נפץ במסגד אבו איוב אלאנצארי הם טענו כי המעבדה מהווה סיכון לחיי תושבי העיר ללא שום הבדלה בניגוד לרצועה .


1 על השימוש במסגדים למטרות צבאיות ראו לקט מידע:" שימוש במסגדים לצרכים צבאיים ופוליטיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים " (1 במרץ, 2009) .

לראש העמוד