חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (25 ביוני- 1ביולי 2008)

רויטרס, 29 ביוני, צלם: חשישו

רויטרס, 29 ביוני, צלם: חשישו

צילום: זאב טרכטמן, 1 ביולי

צילום: זאב טרכטמן, 1 ביולי

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת הסדר ההרגעה

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת הסדר ההרגעה

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה  בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

הרוגים ופצועים

הרוגים ופצועים

דף הבית של האתר הרשמי של סמיר אלקנטאר

דף הבית של האתר הרשמי של סמיר אלקנטאר

1 ביולי, Palestine-info

1 ביולי, Palestine-info

ילדים משחקים בשדרות

ילדים משחקים בשדרות

ערוץ אלאקצא, 21 ביוני

ערוץ אלאקצא, 21 ביוני

ערוץ אלאקצא, 21 ביוני

ערוץ אלאקצא, 21 ביוני


ובלבנון…

  בישראל…

רויטרס, 29 ביוני, צלם: חשישו

  צילום: זאב טרכטמן, 1 ביולי

מתכוננים לשובו של המחבל הרוצח סמיר אלקנטאר : תושבים תולים כרזות ברחובות צידון (רויטרס, 29 ביוני, צלם: חשישו)

 

ילדים בשדרות משחקים בצל המשך ירי ספוראדי של רקטות (צילום: זאב טרכטמן, 1 ביולי)

עיקרי הדו"ח

  הסכם ה"הרגעה", שנכנס לתוקפו ב- 19 ביוני, ממשיך להתקיים בצד ירי ספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה. בשניים מהאירועים נטלו אחריות על הירי פת"ח וה’גהאד האסלאמי בפלסטין, בתירוץ שישראל ממשיכה בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון. ישראל הגיבה עד כה בסגירה זמנית של המעברים. חמא"ס ממשיך לגלות עניין בישום הסכם ה"הרגעה" אולם עד כה לא נקט בצעדים תקיפים נגד מפריה בשל עניינו שלא להתעמת עם הארגונים הסוררים ולא להצטייר כעושה דברה של ישראל.

  השבוע אישרה ממשלת ישראל ברוב קולות את קיום עסקת החליפין עם חזבאללה, כשנתיים לאחר מלחמת לבנון השנייה. בבסיס העסקה עומד החזרתם של שני החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב (שההערכה היא כי הם אינם בחיים) תמורת שחרור המחבל הרוצח סמיר אלקנטאר (מחבל בארגון טרור פרו-עראקי, שנדון לארבע מאסרי עולם), שחרור ארבעה פעילי חזבאללה שנעצרו ע"י צה"ל במלחמת לבנון השנייה, ושחרור מספר אסירים פלסטיניים על פי שיקול דעתה של ישראל. חזבאללה נערך לקמפיין הסברתי שיציג את העסקה כניצחון, כשדגש מיוחד מושם על האדרת הרוצח סמיר אלקנטאר והפיכתו לגיבור ולמודל לחיקוי.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

  למרות הסדר ה"הרגעה", שנכנס לתוקפו ב-19 ביוני, ממשיכים ארגוני טרור סוררים בירי ספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה 1.

 ב-30 ביוני אותרה נפילת רקטה סמוך לקיבוץ מפלסים. אף ארגון לא נטל אחריות לכך. זהו האירוע השלישי של ירי רקטות מאז כניסת ה"הרגעה" לתוקפה. שני האירועים הקודמים היו: ירי שלוש רקטות (ב-24 ביוני) עליו נטל אחריות הג’האד האסלאמי בפלסטין וירי רקטה (ב-26 ביוני) עליו נטל אחריות פת"ח גדודי חללי אלאקצא.

סיכום הפרות ה"הרגעה" עד כה

תאריך

סוג ההפרה

הארגון המבצע

הערות

24 ביוני

אותרו נפילות של שלוש רקטות בעיר שדרות

הג’האד האסלאמי בפלסטין

הירי בוצע לטענת הארגון בתגובה להרג פעיל בכיר של הארגון בשכם. יוזכר כי יהודה ושומרון אינן כלולות בהסדר ה"הרגעה"

ליל 24-23 ביוני

ירי פצצת מרגמה

אף ארגון לא נטל אחריות

___

26 ביוני

אותרה נפילה של רקטה באזור פתוח סמוך לגבים

פת"ח/גדודי חללי אלאקצא

לטענת דובר הארגון נועד הירי להעביר מסר אזהרה לישראל ודרישה לחמא"ס ולמצרים להרחיב את ה"הרגעה"

27 ביוני

ירי שתי פצצת מרגמה לעבר מעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

 

28 ביוני

ירי פצצת מרגמה לעבר מעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

___

30 ביוני

אותרה נפילת רקטה סמוך לקיבוץ מפלסים

אף ארגון לא נטל אחריות

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ___

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת הסדר ה"הרגעה"

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תחילת הסדר ההרגעה

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   מאז כניסה לתוקף של הסדר ה"הרגעה" (19 ביוני, 6:00 בבוקר), נמנעים כוחות הביטחון מלבצע פעילות סיכול ומנע ברצועת עזה למעט ירי הרתעתי לעבר חשודים בקרבת גדר הגבול:

•  25 ביוני – זוהו שני חשודים דרומית למוצב כיסופים. צה"ל ביצע לעברם ירי מנשק קל. כתוצאה מהירי נפצע אחד מהם באורח קשה.

•  29 ביוני – כוח צה"ל ירה מנשק קל לעבר שני בני אדם חשודים צפונית למעבר כיסופים.

יהודה ושומרון

   ביהודה ושומרון , אשר אינן נכללים בהסדר ה"הרגעה", נמשכת פעילות הסיכול והמנע של כוחות צה"ל. במסגרת זו יצוינו:

•  29 ביוני – כוח צה"ל שפעל בעיירה טובאס שבמזרח שומרון ירה לעבר פלסטינים שהשליכו לעברם בקבוקי תבערה. כתוצאה מהירי נהרג נער פלסטיני כבן 17, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה בין המשליכים.

•  27 ביוני – כוחות צה"ל שפעלו בבית אמר (צפונית לחברון) פתחו באש לעבר שלושה צעירים שהשליכו בקבוקי תבערה. אחד הצעירים נהרג. כמו כן נעצרו תשעה מאנשי הכפר.

נתונים סטטיסטיים

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה  בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי 2

פיגועים בחתך חודשי

הרוגים ופצועים

הרוגים ופצועים

סוכמה עסקת חילופי שבויים עם חזבאללה

   כשנתיים לאחר שנחטפו אהוד גולדווסר ואלדד רגב בלבנון (12 ביולי 2006), אישרה ממשלת ישראל ברוב קולות קיום עסקת חילופין עם חזבאללה. 22 שרים תמכו בעסקת החילופין ושלושה התנגדו. כמו כן התנגדו לעסקה ראש שירותי ביטחון כללי וראש המוסד. מהמידע שהוצג לשרי הממשלה (על פי דיווחי כלי התקשורת) ומדבריו של ראש הממשלה אהוד אולמרט עולה ההערכה כי החיילים החטופים אינם בין החיים וכי הם נהרגו במהלך פעולת החטיפה או מתו מפצעיהם בסמוך להתרחשותה.

   להלן עיקרי פרטי עסקת החילופין ( על בסיס אתר משרד ראש הממשלה, 30 ביוני):

•  שני החיילים החטופים יוחזרו לישראל. כמו כן יועבר לישראל דו"ח על גורלו של הנווט רון ארד ויועברו שרידי גופות ממלחמת לבנון השנייה.

•  בתמורה להחזרת שני החיילים החטופים תשחרר ישראל אסירים ועצירים השוהים בתחומה, תעביר גופות ותמסור מידע, כמפורט:

•  ישוחררו ללבנון האסיר סמיר אלקנטאר וארבעה פעילי חזבאללה,שנעצרו במהלך מלחמת לבנון השנייה.

•  יועברו ללבנון עשרות גופות של מחבלים ביניהם שמונה אנשי חזבאללה.

•  יועבר מידע למזכ"ל האו"ם לגבי ארבעה דיפלומטים איראניים נעדרים (אנשי שגרירות איראן בלבנון, הנעדרים מאז 1982. לישראל אין קשר לפרשת העדרותם).

•  לאחר מימוש העסקה ישוחררו מספר אסירים פלסטינים על פי שיקול דעתה של ישראל.

   סמיר אלקנטאר הינו מחבל לבנוני, ממוצא דרוזי, מהכפר הדרוזי עביה שבהר הלבנון יליד 1962. בשנת 1979, בהיותו בן 16 וחצי, השתתף בפיגוע טרור אכזרי של החזית לשחרור פלסטין הפרו-עראקית בנהרייה. דני הרן ובתו עינת בת הארבע נלקחו כבני ערובה ובמהלך הקרב שהתפתח רצח סמיר אלקנטאר את שני בני משפחת הרן ושני שוטרים. סמיר אלקנטאר נשפט, הורשע ונדון לארבעה מאסרי עולם.

הנוסחה לשחרורו של הרוצח סמיר אלקנטאר

דף הבית של האתר הרשמי של סמיר אלקנטאר
דף הבית של האתר הרשמי של סמיר אלקנטאר, שהוקם ע"י אחיו. האתר חזר לפעול לאחר שנסגר לאחרונה.

בדף הבית מופיעה הכתובת:"אתר זה נמצא בבנייה לאחר שנסגר ע"י חברה אמריקאית לאחר שהגיעו אליה
תלונות מגורמים ישראליים". בנוסף להודעה מופיעה תמונתו של סמיר אלקנטאר לצד תמונתו של רון ארד

שביניהם הסימן "לא שווה". מתחת מופיעה תמונתו של אלקנטאר לצד תמונותיהם של
אלדד רגב ואהוד גולדווסר עם הכיתוב: "נוסחה חדשה"

  למרות שהרוצח סמיר אלקנטאר פעל בשירות ארגון טרור פלסטיני פרו-עראקי והוא אינו משתייך לחזבאללה, הוא הפך ע"י חזבאללה לגיבור ולמודל חיקוי במטרה לקצור באמצעותו רווחים פוליטיים בזירה הפנים-לבנונית, בזירה הפלסטינית ובעולם הערבי. לפיכך, תשומת הלב התקשורתית שמעניק חזבאללה לסמיר אלקנטאר רבה יותר מזו המוענקת לפעילי הארגון שנעצרו ע"י חזבאללה במלחמת לבנון השנייה. בלבנון נעשות הכנות לקמפיין הסברתי עם שובם של האסירים ובראשם סמיר אלקנטאר. מנהיג חזבאללה חסן נצראללה צפוי לקחת חלק בטקס שיתקיים בביירות. אחיו של סמיר אלקנטאר אמר כי שחרורו של אחיו מהווה "הישג היסטורי" עבור ה"התנגדות" וכי ישראל תופתע מהיקף החגיגות שיתקיימו ברחבי לבנון על רקע שובו (אלמנאר, 29 ביוני).

  ובינתיים מאותת חזבאללה כי העסקה אינה מהווה סוף פסוק בפעילותה נגד ישראל. אבראהים אל אמין , כתב בכיר באלאח’באר (עיתון המזוהה עם חזבאללה) ובעל נגישות טובה לחזבאללה, כתב מאמר בו הוא מציין, כי עסקת החליפין שאושרה ע"י ממשלת ישראל אינה כוללת העברה ללבנון של מפות אודות מיקומם של מוקשים ופצצות והדבר מהווה עבור חזבאללה סיבה טובה להמשיך להרוג חיילים ואזרחים ישראליים. עוד מציין הכותב כי למרות עסקת החילופין לחזבאללה עדיין נשאר "חשבון פתוח" עם ישראל. לדבריו, על סדר היום של חזבאללה יעמדו עתה שני נושאים מרכזיים: נקמה בישראל על רקע חיסולו של עמאד מע’ניה ו"נקיטת צעדים אופרטיביים" נגד ישראל בעקבות מה שהוא מכנה הפרות חוזרות ונשנות של הריבונות הלבנונית ביבשה, בים ובאוויר. (אלאח’באר, 30 ביוני).

הסדר ה”הרגעה” תמונת מצב נכון ל-1 ביולי 1600

התמודדות חמא”ס עם הפרות הסדר ה”הרגעה”

  לנוכח המשך ההפרות המתמשכות של הסדר ה"הרגעה" איימו ראשי תנועת חמא"ס לנקוט בצעדים נגד הארגונים הפוגעים בהסכם שהושג בהסכמה כללית והוא בבחינת אינטרס לאומי. הג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח גדודי חללי אלאקצא , העומדים מאחורי ההפרות, שבו ושלמו מס שפתיים למחויבותם להסדר אך איימו להגיב על כל הפרה של ישראל לרבות ביהודה ושומרון עליה לא חל הסדר ה"הרגעה" (מען, 26 ביוני). במסגרת הניסיונות לרסן את הארגונים הסוררים, קיימה תנועת חמא"ס פגישות עם נציגי הארגונים על מנת לצרפם לוועדת המעקב אחר יישום ההסכם. בו בזמן, בכירים בחמא"ס, ביניהם מחמוד אלזהאר, הזהירו כי כל מי שיפר את ה"הרגעה" ייעצר. 3

  ובשטח , מנגנון ביטחון הפנים של חמא"ס ברצועה עצר ב-29 ביוני את מחמד אבו ערמאנה (אבו קצי 4) , דובר פת"ח/גדוד חללי אלאקצא ברצועת עזה, לאחר שנטל אחריות בשם ארגונו לירי הרקטה לעבר הנגב המערבי ב-26 ביוני. זהו הצעד המשמעותי ביותר שביצעה חמא"ס לאכיפת הסדר ה"הרגעה" מאז נכנס לתוקפו (19 ביוני) לאחר שנחקר, שוחרר אבו קצי (פאל פרס, 30 ביוני). כמו כן, דווח כי פעילי חמא"ס מנעו בכוח מפעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין להתמקם לביצוע ירי באזור כיסופים (אתר פאל מדיה, 30 ביוני).

  גורמים בפת"ח הגיבו בחומרה למעצר . בהודעה רשמית שפרסמו גדודי חללי אלאקצא הוטלה האחריות לשלומו של אבו קסאי על חמא"ס. עוד נאמר, כי המשך מעצרו של עלול להניע אותם לבחון מחדש את הסכם ה"הרגעה" (פאל פרס, 29 ביוני). ציר פת"ח במועצה המחוקקת גינה את מעצרו ודרש לשחררו מיד (פאל-פרס, 29 יוני). זכריא זבידי, פעיל מבצעי בכיר של פת"ח בג’נין, פנה לחמא"ס בדרישה לשחרר את אבו קצי ואיים כי אם לא ישוחרר תוך 12 שעות יפגעו פעילי חמא"ס בגדה (אתר 5PNN , 29 ביוני).

  גולשים בפורום חמא"ס מתחו ביקורת על אוזלת ידו של ממשל חמא"ס שלטענתם אינו עושה מספיק על מנת לעצור את משגרי הרקטות "המנסים להכשיל את הסרת המצור". מנגד, באותו פורום מותחים גולשים אחרים ביקורת על שחמא"ס פועלת נגד ה"התנגדות" ( PALDF , 29 ביוני) .

1 ביולי, Palestine-infoכלי התקשורת של חמא"ס משווקים את הסכם ה"הרגעה" כניצחון .שוק במחנה הפליטים ג’באליא (1 ביולי, Palestine-info)

  ילדים משחקים בשדרות

 

 

ילדים משחקים בשדרות
(צילום: זאב טרכטמן, 1 ביולי)

המצב במעברים

  ב-30 ביוני נסגרו המעברים מחדש, על פי על פי הוראת שר הביטחון, בעקבות ירי רקטה ב-29 ביוני. במהלך השבוע נסגרו ונפתחו המעברים חליפות. בהתאם לעמידה של הפלסטינים בתנאי ה"הרגעה". גורמי ביטחון ישראליים ציינו כי לפי שעה תתמקד תגובת ישראל על הפרות ה"הרגעה" בסגירת המעברים אולם אם יהיה צורך תתבצענה גם פעולות אחרות. ( ynet , 28 ביוני).

  במהלך השבוע (עד ל-1 ביולי) פעלו המעברים כדלקמן:

א. מעבר סופה – נפתח ביום ראשון מחדש למעבר סחורות (29 ביוני ). מאז פתיחת המעבר עברו כ-70 משאיות אספקה ליום.

ב. מעבר נחל עוז – נפתח חלקית ב- 27 ביוני ובאופן מלא ב-29 ביוני למעבר דלקים.

ג. מעבר ארז – פתוח ברציפות מאז 19 ביוני למעבר פלסטינים בעלי בעיות הומניטאריות

ד. מעבר קרני – סגור

ה. מעבר כרם שלום – סגור

ו. מעבר רפיח – בכיר ביטחוני מצרי מסר כי המעבר יפתח ב-1 ביולי ליומיים על מנת לאפשר לפלסטינים המתגוררים בחו"ל לעזוב את הרצועה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 ביוני).

ערוץ אלאקצא, 21 ביוני

  ערוץ אלאקצא, 21 ביוני

אספקה עושה דרכה לרצועת עזה דרך המעברים מתוך כתבה על
תחושת תושבי רצועת עזה
( ערוץ אלאקצא, 21 ביוני)

סוגיית שחרורו של גלעד שליט

  בכיר חמא"ס אסאמה מזיני אמר כי חמא"ס תענה להזמנה מצרית לנהל משא ומתן עקיף עם ישראל על מנת להביא לשחרורו של גלעד שליט רק לאחר שיוכח כי ישראל עומדת בהסכם ה"הרגעה". לפיכך, על פי מזיני טרם נקבע מועד לפגישות בין הצדדים (פאל מדיה, 29 ביוני). משיר אלמצרי, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמא"ס, אמר כי משלחת חמא"ס תצא בקרוב לקהיר על מנת לדון בסוגיית שליט וסוגיית מעבר רפיח אולם טרם התקבלה הזמנה רשמית ממצרים (אתר PNN , 30 ביוני).

  סיכום העסקה עם חזבאללה גרר תגובות מצד דוברים של חמא"ס וארגוני טרור נוספים אשר מציגים את תנאי העסקה עם חזבאללה כתקדים להשגת מחיר גבוה מישראל:

•  לדברי מחמוד אלזהאר צריכה חמא"ס לנצל את שחרורו של סמיר אלקנטאר [שהורשע ברצח] כדי ללחוץ על ישראל לשחרר אסירים פלסטינים עם "דם על הידיים" .

•  דובר חמא"ס, פוזי ברהום , אמר כי היענותה של ישראל לתנאי העסקה מהווה ניצחון לעמידה האיתנה של "התנגדות הלבנונית". לדבריו, כלקח מעסקה זו על ישראל להבין כי רק ויתור מצידה לתנאים שהציבה חמא"ס יביאו לשחרורו של גלעד שליט ( Palestine-info , 29 ביוני)

•  דובר וועדות ההתנגדות העממית הדגיש כי העובדה שממשלת ישראל אישרה את עיסקת החילופין עם חזבאללה מהווה ניצחון נוסף של ה"התנגדות" (צות אלחק, 30 ביוני).

  מצטפא אלצואף , עורך עיתון חמא"ס פלסטין, קרא לחמא"ס שלא להפקיד את נושא האסירים בידי מצרים בשל יחסה הגרוע של מצרים לתנועת חמא"ס. לדבריו, מצרים עצמה ממשיכה להחזיק במעצר פעילי חמא"ס מבלי שהעמידה אותם למשפט. כמו כן היא דבקה בהסכם משנת 2005 לפתיחת מעבר רפיח הכולל מעורבות ישראלית בהפעלתו (פלסטין, 27 ביוני).

הזירה הפנים-פלסטינית

התנצחות בין פת”ח לחמא”ס על רקע מועד תום כהונתו של אבו מאזן

  בצל העיסוק בדיאלוג-הפנים פלסטיני נמשכת ההתנצחות הפוליטית וההסברתית בין חמא"ס לפת"ח. לאחרונה החליטה הלשכה לייעוץ משפטי ולחקיקה ברשות הפלסטינית להאריך את כהונתו של אבו מאזן בשנה נוספת, קרי, עד לינואר 2010 עד למועד קיום הבחירות למועצה המחוקקת. זאת, על מנת שהבחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת להתקיים בו זמנית (ופא, 28 ביוני). גורמים בחמא"ס הביעו מורת רוחם מההחלטה, אשר כינו אותה "אינוס החוק", והודיעו כי לא יכירו מאבו מאזן כיו"ר הרשות הפלסטינית עם תום סיום כהונתו בינואר 2009 (פלסטין אליום, 27 ביוני).


1 בהמשך ללקט המידע: "הסדר ה"הרגעה" – תמונת מצב (נכון ל-29 ביוני 1600)" (29 ביוני 2008).

2 לא כולל ירי רקטות ופצצות מרגמה .

3 מאוחר יותר חזר בו מחמוד אלזהא ר מהצהרתו ואמר כי דבריו סולפו (אתר נדאא’ אלקדס) .

4 בתעתיק אנגלי: .Abu Qussay

5 אתר חדשות פלסטיני עצמאי שמרכזו בבית לחם.

לראש העמוד