אימונים צבאיים בין כתלי בתי הספר: ברצועת עזה הורחבה תוכנית “אלפתוה” המקנה הכשרה ואימונים צבאיים לבני הנוער.

שיעור בנשק במסגרת תוכנית

שיעור בנשק במסגרת תוכנית "אלפתוה" (נעורים/גבורה). ניתן לראות, כי השיעור המתבצע בתוך ספרייה של אחד מבתי הספר ברצועה

טקס פתיחת מחנות

טקס פתיחת מחנות "אלפתוה" ברצועת עזה בהשתתפות אסאמה אלמזיני, שר החינוך בממשל חמאס, ופתחי חמאד, שר הפנים (וטניה, 7 בינואר 2014)

בכירי חמאס בטקס הסיום (פלסטין אינפו, 14 בינואר 2014).

בכירי חמאס בטקס הסיום (פלסטין אינפו, 14 בינואר 2014).

שיעור בתפעול כלי נשק. את השיעורים, המתבצעים בחצר בית הספר

שיעור בתפעול כלי נשק. את השיעורים, המתבצעים בחצר בית הספר

נערים במחנה אלפתוה ברפיח עוברים אימונים צבאיים בהדרכת פעילי מנגנוני חמאס (פלסטין אלא'ן, 10 בינואר 2014)

נערים במחנה אלפתוה ברפיח עוברים אימונים צבאיים בהדרכת פעילי מנגנוני חמאס (פלסטין אלא'ן, 10 בינואר 2014)


פתיחת המחזור השני של תוכנית אלפתוה

1.  משרד החינוך של ממשל חמאס, בשיתוף משרד הפנים, הכריזו ב-7 בינואר 2014 על פתיחה חגיגית של מחנות האימון במסגרת המחזור השני של תכנית "אלפתוה" (נעורים/גבורה). המחנות נמשכים שבוע והם מהווים חלק מתוכנית לימודים, שיישומה החל בשנה שעברה במסגרתה מועברת לבני נוער ברצועת עזה הכשרה צבאית, תיאורטית, מעשית בכותלי בתי הספר התיכוניים. לדברי מארגני התוכנית השנה הורחבה התוכנית משמעותית והיא כוללת  49 בתי ספר תיכוניים מרחבי הרצועה ו- 13,000 תלמידי כיתות י'-י"ב. זאת, לעומת 5,000 תלמידים שנטלו בה חלק בשנה שעברה (ערוץ אלאקצא, 9 בינואר 2014). 

2.  במהלך מסיבת עיתונאים, שקיים אסאמה אלמזיני, שר החינוך של ממשל חמאס,באחד מבתי הספר בעיר עזה, לרגל פתיחת המחנות הצהיר, כי ההחלטה של משרד החינוך להרחיב את התוכנית היא לאור ההצלחה הרבה, שנחלו מחנות האימונים בשנה שעברה. לדבריו, מדובר ב"פרויקט לאומי", שמטרתו ליצור דור של נוער פלסטיני המסוגל לשחרר את ארצו ולהגן עליה. הוא ציין,  כי התוכנית נועדה להכשיר את התלמידים במיומנויות לחימה ולהיכרות עם כלי נשק כדי שיוכלו להתנגד ל"כיבוש". אלמזיני גינה את אלה המותחים ביקורת על מחנות אלה בטענה, כי הם מחנכים לאלימות ולטרור, בציינו כי "מחנות אלה נועדו לטעת ערכים טובים בחברה"[1] (אלראי, פלסטין אלאן, 7 בינואר 2014).פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס אמר, כי לתלמידים, שהצטרפו למחנות, יהיה "תפקיד ראשי בשחרור מסגד אלאקצא מטומאת הכיבוש". לדבריו, ראוי להתאמן ולהתכונן "לשלב השחרור הבא של אשדוד, יבנה, יפו, עכו, לוד, רמלה וכל כפר בפלסטין" (אלראי, פלסטין אלאן, 7 בינואר 2014).

תוכנית "אלפתוה"

3.  מאז ספטמבר 2012 מיישמת חמאס בבתי הספר התיכוניים ברצועה תוכנית לימודים המכונה "אלפתוה"[2]. במסגרת התוכנית עוברים עשרות אלפי בני הנוער ברצועה הכשרה צבאית, תיאורטית ומעשית. במחזור הראשון של התוכנית השתתפו כ-5,000 תלמידים. השנה, כאמרו, צפוי מספר התלמידים לעלות ל-13,000.

4.  התוכנית כוללת שלושה מרכיבים עיקריים:

א.       שיעורים צבאיים שבועיים, המועברים בין כתלי בתי הספר לאורך כל שנת הלימודים. בחלק מהקורסים מדריכים פעילי הזרוע הצבאית של חמאס או פעילי מנגנוני הביטחון.

ב.        אימונים מרוכזים, במחנות אימונים בני שישה ימים כל מחזור. מחנות אלה מתקיימים בעת חופשות הלימודים לעיתים בבתי הספר עצמם. ב-7 בינואר 2014 הוכרז על פתיחת מחנות אלה במהלך חופשת מחצית השנה (ערוץ אלאקצא, 7 בינואר 2014).

ג.         פעילות מעשית בשטח,הכוללת שילוב הנערים בפעילות המבצעית של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, דוגמת סיורים ליליים, משימות אבטחה ואיוש מחסומים.

5.  מחמד אלנח'אלה, מנהל תוכנית אלפתוה במשרד הפנים, פרט את תוכנית הלימודים ואמר כי בין השאר מקבלים התלמידים אימוני כושר גופני, מיומנויות צבאיות בסיסיות, מיומנויות שטח, אימוני קומנדו, לחימה בשטח בנוי, הגנה עצמית והגנה אזרחית. כמו כן מקבלים התלמידים הרצאות ביטחוניות, שנועדו לדבריו להזהיר את התלמידים מפני "מלכודות המודיעין הישראלי" (ערוץ אלאקצא, 7 בינואר 2014). לדברי אחד המדריכים המשתתפים עברו מלבד הדרכה ואימוני ירי ברובים, גם הדרכה בירי במקלעים וב-RPG(מען, 15 בינואר 2014).

6.  בכתבה אודות התוכנית, שהתפרסמה באתר משרד הפנים של ממשל חמאס, התראיין נער בשם מחמוד ע'אנם, המשתתף בימים אלה במחנה אימונים במסגרת התוכנית. לדבריו, מה שדחף אותו להשתתף במחנה הוא "אהבתו העזה לחיות את הרגעים בהם יהיה (בעתיד) פעיל מרכזי במערכה העתידית נגד הכיבוש הציוני". לדבריו הוא וחבריו הגיעו להתאמן, למרות גילם הצעיר,  כדי ללמוד את אומנויות הלחימה הצבאית ולהפוך לדור "שישחרר את האדמה והמקומות הקדושים" (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה, 13 בינואר 2014).

מקומה של התוכנית בפעילות חמאס בקרב בני הנוער

7.  בכירי חמאס רואים חשיבות רבה בטיפוח תוכנית לימודים זו. הם פוקדים לעיתים קרובות את מחנות הנוער ובתי הספר בהם נלמדת התוכנית ונושאים דברים בפני התלמידים. בטקסים ואירועים שונים הקשורים  לתוכנית משתתפים על פי רוב בכירים בדרג שרים ולעיתים אף אסמאעיל הניה עצמו.  כך למשל ב- 14 בינואר 2014 בטקס סיום המחנות שהתקיים בעיר עזה, השתתפו אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, אסאמה אלמזיני שר החינוך ופתחי חמאד ושר הפנים (מען, 15 בינואר 2014). אסמאעיל הניה כינה את המשתתפים "דור האבן, דור הרקטה, דור המנהרות, דור פיגועי ההתאבדות" (ערוץ אלאקצא, 16 בינואר 2014).

8.    יישומה של תוכנית ההכשרה הצבאית הינה חלק מפעילות מקיפה יותר, מעשית ותודעתית, שמקיימת חמאס בקרב הדור הצעיר ברצועת עזה. פעילות זאת, המתחילה בגני הילדים ומסתיימת באוניברסיטאות, נועדה לטפח קאדר איכותי חדש של פעילים צבאיים ופוליטיים, ולהטמיע בקרבם את הערכים האידיאולוגיים של חמאס ("שחרור פלסטין", סירוב להכרה בישראל, תרבות הג'האד וההקרבה למענו, האסלאם הרדיקלי).

9.    הצעירים הללו, על פי תפיסת חמאס, צפויים ליטול חלק במאבק המזוין נגד ישראל, במסגרת גדודי עז אלדין אלקסאם, להשתלב בפעילות התנועתית והממשלתית של חמאס ולהבטיח את שלטון חמאס ברצועה בטווח הארוך. כמו כן, שמה לה התוכנית למטרה לחזק את דימוי הזרוע הצבאית של חמאס כ"צבא העם" הפועל בשירות העם הפלסטיני, להבדיל מהארגונים האחרים..

הכשרה ואימונים צבאיים בבית הספר

שיעור בתפעול כלי נשק. את השיעורים, המתבצעים בחצר בית הספר, את השיעורים מעבירים פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס (פלסטין אינפו, 7 בינואר 2014)
שיעור בתפעול כלי נשק. את השיעורים, המתבצעים בחצר בית הספר, את השיעורים מעבירים פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס (פלסטין אינפו, 7 בינואר 2014)

טקס הסיום של מחנות הקיץ

1.    ב-14 בינואר 2014 התקיים טקס הסיום של המחנות. בטקס,  שהתקיים בעיר עזה בנוכחות בכירי ממשל חמאס הפגינו התלמידים, שהיו לבושים במדים צבאיים מלאים, מיומנויות לחימה שלמדו במהלך המחנה ובכלל זה ירי במקלע, ירי ב-RPG ועוד (מען, פלסטין אינפו, 15 בינואר 2015). 

טקס הסיום של מחנות הקיץ

[1]התוכנית זוכה בציבור לתגובות מעורבות. בעוד חלק מהציבור וארגוני זכויות אדם מתייחסים אליה באופן שלילי ורואים בה כלי לחינוך למיליטריזציה של הדור הבא ואמצעי לעידוד אלימות .רואה בה חלק אחר מהציבור אמצעי חשוב במאבק נגד ה"כיבוש" וכלי למניעת הצעירים מהתדרדרות מוסרית. גורמים בחמאס טוענים, כי התוכנית אינה  שונה במהותה מהתכנים של שעורי הגדנ"ע המועברים במערכת החינוך הישראלית.
[2]על התוכנית ראו פרסום מרכז המידע מ- 8 במאי 2013 :"ברצועת עזה מיושמת ע"י חמאס תוכנית לימודים חדשה ("אלפתוה") במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית. מטרת התוכנית הינה ליצור דור חדש של פעילים ותומכים ולהבטיח את שלטונה של חמאס ברצועה לטווח הארוך".