חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17- 23 בפברואר 2010)

הפרות סדר בחברון

הפרות סדר בחברון

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

מהומות בחברון

מהומות בחברון


הפרות סדר בחברון
הפרות סדר בחברון בעקבות החלטת ממשלת ישראל לכלול את מערת המכפלה ואת קבר רחל

בפרויקט לשימור אתרי המורשת (ופא, 22 בפברואר, 2010)

עיקרי הדו"ח

 בנגב המערבי נשמר השקט. ביהודה ושומרון התרבו השבוע מקרי תקיפה נגד כלי רכב ישראליים (ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה).

 החלטת ממשלת ישראל לכלול את מערת המכפלה ואת קבר רחל בפרויקט לשימור אתרי מורשת גררה גילויי מחאה קשים ותגובות שליליות מצד  דוברים של הרשות הפלסטינית, פתח וחמאס. בלטו במיוחד בהקשר זה שביתה, הפרות סדר ותהלוכות מחאה שהתקיימו בחברון (22 ו- 23 בפברואר).

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. שתי נפילות (ככל הנראה של פצצות מרגמה) אותרו סמוך לגדר הביטחון בשטח רצועת עזה. הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין נטלה אחריות לירי שתי פצצות המרגמה לעבר כוח צה"ל (אתר קדסנט, 18 בפברואר).

  כמו כן אירעו שתי תקריות:

  • ב-18 בפברואר  – הופעל מטען נגד סיור ממונע של צה"ל. חייל נפצע באורח קל. בסריקות בשטח נמצא מטען נוסף. הזרוע הצבאית של החזית לשחרור פלסטין נטלה אחריות להנחת המטען (אתר קדסנט, 18 בפברואר). 

  • ב-20 בפברואר – זוהתה חוליה של פלסטינים חשודים. כוח צה"ל ירה לעבר החוליה. הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין וגדודי חללי אלאקצא  נטלו אחריות לירי לעבר כוח צה"ל. לדברי ההודעה נפצעו מספר פעילי הארגון מירי צה"ל (אתר מרכז חדשות אלשורא, 20 בפברואר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

נטילת אחריות לירי בתמיכה במערת המכפלה

 חטיבות צלאח אלדין, הזרוע של וועדות ההתנגדות העממית נטל אחריות לירי רקטת RPG לעבר סיור צה"ל באזור בית לאהיא ברצועת עזה. ההתארגנות הדגישה כי הפעולה נעשתה כתמיכה "במערת המכפלה ובמקומות הקדושים" נוכח החלטת ממשלת ישראל לכלול מקומות  אלה בפרויקט אתרי מורשת לשימור. בפועל אירוע כזה אינו מוכר (אתר וועדות ההתנגדות, 22 בפברואר, 2010). בשטח לא אותר אירוע שכזה.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. השבוע רבו מקרי התקיפה נגד כלי רכב ישראליים (יידוי אבנים השלכת בקבוקי תערה). אזרח ישראלי אחד נפצע באורח קל. 

 בין האירועים  יצוינו:

  • 22 בפברואר – פלסטיני הגיע לנקודת הביקורת תפוח (דרומית לשכם) שבידו אקדח ואיים על אזרח ישראלי . כוח צה"ל השתלט עליו. בבדיקה הסתבר כי המדובר באקדח צעצוע. בו ביום נמצאו מטען וסכין בכליו של פלסטיני, שעבר בנקודת הביקורת בקעות (מזרחית לשכם)  (דובר צה"ל, 22 בפברואר).

  • 22 בפברואר –  אבנים יודו עבר כלי רכב ישראלי  סמוך לצוריף (דרומית מערבית לבית לחם). כמו כן הושלך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר חרת’ (דרומית מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל 22 בפברואר).

  • 21 בפברואר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לנחלין וסמוך לח’לחול (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 21 בפברואר).

  • 18 בפברואר- בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 18 בפברואר). 

  • 17 בפברואר – אבנים יודו לעבר שלושה כלי רכב ישראליים סמוך לחוסן (מערבית לבית לחם). כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (דרומית מזרחית לבית לחם) אזרח ישראלי נפצע באורח קל ונגרם נזק לכלי הרכב.  אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחארס (דרומית מזרחית לקלקיליה). בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית עור אלתחתא (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 17  בפברואר).

  • 17 בפברואר – כוח משמר הגבול חשף בנקודת הביקורת סאלם (צפונית מערבית לג’נין). ארבעה מטעני צינור שהוסתרו בכליו של נער פלסטיני .

מציאת רקטה על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים

 במסגרת שיתוף הפעולה בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין צה"ל העבירו לאחרונה מנגנוני הביטחון הפלסטינים לידי ישראל רקטה, שיוצרה ככל הנראה באזור יהודה ושומרון. הרקטה אמורה הייתה להיות משוגרת לעבר מרכז ישראל. מנגנוני הביטחון הפלסטינים חשפו את הרקטה בעקבות מידע מוקדם  שקיבלו אודותיה ( דובר צה"ל, 22 בפברואר).

פעילי ימין קיצוני התבצרו בבית הכנסת העתיק של יריחו

 ב-22 בפברואר עצר צה"ל 35 פעילי ימין קיצוני שהסתננו לבית הכנסת העתיק ביריחו. הנוכחים פונו בכוח על ידי כוחות הביטחון והועברו לחקירה (הארץ, 22 בפברואר, 2010)

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים  בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע ועברו דרכם  244 משאיות.

המאבק המדיני

תגובות ומחאות פלסטיניות להחלטת ממשלת ישראל לכלול את מערת המכפלה
ואת קבר רחל בפרויקט לשימור אתרי מורשת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע ב-21 בפברואר בישיבת ממשלה מיוחדת בתל-חי כי מערת המכפלה בחברון וקבר רחל בבית לחם יכללו בפרויקט שימור אתרי מורשת עליו החליטה ממשלת ישראל. ההחלטה גררה תגובות שליליות וביטויי מחאה קשים ברשות הפלסטינית. בלטו במיוחד שביתת מסחר שאכפה פתח על רקע זה בחברון לצד הפרות הסדר שפרצו בעיר.

כלי תקשורת ישראליים ופלסטיניים דיווחו על תהלוכות מחאה שהתקיימו בחברון ב-22 בפברואר. כמאה איש צעדו לעבר מערת המכפלה ויידו אבנים על חיילי צה"ל. חייל צה"ל נפצע קל. כמו כן, הודיע הסניף המחוזי של פתח בחברון על שביתה כללית בכל המוסדות החיוניים בעיר חברון, לרבות בתי ספר ואוניברסיטאות (ynet, nrg, , מען, 21 בפברואר, 2010). הפרות סדר אירעו גם ב-23 בפברואר בשועפט במזרח ירושלים ופוזרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים (ופא, 23 בפברואר, 2010).

מהומות בחברון
מהומות בחברון בעקבות החלטת ממשלת ישראל לכלול את מערת המכפלה
 ואת קבר רחל בפרויקט לשימור אתרי המורשת (ופא, 22 בפברואר, 2010)

להלן תגובות של אישים ברשות הפלסטינית, פתח וחמאס בעקבות החלטת ממשלת ישראל:

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, אמר בראיון לאלג’זירה כי הוא מגנה בתוקף את ההחלטה ה"חמורה". לדבריו, לישראל אסור להפגין ריבונות על מערת המכפלה או על קבר רחל, מכיוון שהם חלק מהשטחים הכבושים ב-1967. עריקאת הוסיף כי הרשות הפלסטינית פועלת על מנת שהקהילה הבינלאומית תקבל החלטות המכירות במדינה פלסטינית בגבולות 1967  (אלג’זירה, 21 בפברואר).

  • שיח’ תיסיר אלתמימי, השופט השרעי העליון, אמר שההחלטה הזאת "מהווה הכרזת מלחמה על המקומות הקדושים האסלאמיים בפלסטין וכי היא תוביל למלחמת דת באזור, אשר תאיים על הביטחון במזרח התיכון ובעולם כולו". כמו כן הודיע אלתמימי כי הכרזתו של ראש ממשלת ישראל היא במסגרת "התוקפנות נגד מסגד אלאקצא, והתוכנית להשתלט עליו להורסו ולהקים את בית המקדש" (ופא, 21 בפברואר).

  • צאלח אלברדויל, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, הודיע כי החלטתה של ממשלת ישראל מהווה תקדים חמור, שנועד לייהד את ירושלים. הוא  והוסיף כי ההחלטה הישראלית מחייבת לא רק התגייסות פלסטינית אלא התגייסות חירום ערבית ואסלאמית (Palestine-info , 21 בפברואר).

  • כפאח אלעויוי, מזכיר סניף פתח בחברון, הדגיש שמערת המכפלה היא מסגד אסלאמי וליהודים אין זכות להתערב בעניינו. הוא קרא לשמירה על האופי הערבי של חברון ושל מערת המכפלה ולהשקיע את כל המאמצים "להפרכת הטענות ממשלת ישראל שהאג’נדה היחידה שלה היא ההתנחלות" (מען, 21 בפברואר)

דברי  סלאם פיאצ’ בעצרת  בבלעין

סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני נשא נאום במהלך עצרת, שהתקיימה ב-19 בפברואר בלעין לרגל יום השנה לתחילת המאבק נגד גדר ההפרדה. להלן עיקרי דבריו:

  • הביע תמיכה במאבקם של תושבי בלעין וקרא להם להמשיך בו עד "לסיום הכיבוש".

  • שיבח את התמיכה לה זוכה המאבק בזירה הבינלאומית ואפילו בתוך ישראל, את התפשטות המאבק לכל האזורים בגדה הסמוכים לגדר הביטחון ואת ה"שהידים", שמצאו מותם במהלך המאבק נגד הגדר.

  • חלק שבחים לתפיסת "ההתנגדות העממית". לדבריו מדינות רבות באירופה החלו  בזכותה להבדיל בין מוצרים שמקורם בהתנחלויות לבין מוצרים פלסטיניים. הוא הוסיף שמדינות כמו נורבגיה ודנמרק הפסיקו להשקיע בחברות המקיימות קשרים עם התנחלויות.

  • קרא להמשך הפעילות להקמת המדינה הפלסטינית, באמצעות בניית מוסדות והשלמת התשתית הנחוצה למדינה. פיאצ’ הוסיף כי מדובר בכל השטחים בגדה כולל מה שמוגדר כשטחי C , ובכלל זה בקעת הירדן וירושלים המזרחית, "הבירה הנצחית" של מדינת פלסטין  (הטלוויזיה הפלסטינית, 19 בפברואר).



1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2  פירוט ראו סיכום שבועי של חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 בינואר-2 בפברואר, 2010) http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/pdf/ipc_071.pdf

לראש העמוד