מבט לאיראן

9-2 בדצמבר 2021 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת שרי החוץ של איראן וסוריה בטהראן (תסנים, 6 בדצמבר 2021).

פגישת שרי החוץ של איראן וסוריה בטהראן (תסנים, 6 בדצמבר 2021).

יריד המסחר האיראני בדמשק (מהר, 3 בדצמבר 2021).

יריד המסחר האיראני בדמשק (מהר, 3 בדצמבר 2021).

פגישת שגריר איראן בסוריה עם שר החקלאות הסורי (איסנ

פגישת שגריר איראן בסוריה עם שר החקלאות הסורי (איסנ"א, 2 בדצמבר 2021).

מפקד כוח קדס (במרכז) וסגנו (מימין) בכינוס של חטיבת פאטמיון האפגאנית (חשבון הטלגרם של החטיבה, 6 בדצמבר 2021).

מפקד כוח קדס (במרכז) וסגנו (מימין) בכינוס של חטיבת פאטמיון האפגאנית (חשבון הטלגרם של החטיבה, 6 בדצמבר 2021).

פגישת ועדת התיאום של המפלגות השיעיות בעיראק עם מקתדא אלצדר בהשתתפות שגריר איראן (איסנ

פגישת ועדת התיאום של המפלגות השיעיות בעיראק עם מקתדא אלצדר בהשתתפות שגריר איראן (איסנ"א, 2 בדצמבר 2021).

נאט'ם דבאע', נציג כורדיסטאן העיראקית בטהראן (Kurdpress, 2 בדצמבר 2021).

נאט'ם דבאע', נציג כורדיסטאן העיראקית בטהראן (Kurdpress, 2 בדצמבר 2021).

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם שר המשפטים העיראקי (אירנ

פגישת שגריר איראן בבגדאד עם שר המשפטים העיראקי (אירנ"א, 4 בדצמבר 2021).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (תסנים, 3 בדצמבר 2021).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה (תסנים, 3 בדצמבר 2021).

במוקד אירועי השבוע
  • שר החוץ הסורי, פיצל אלמקדאד, הגיע לביקור בן יומיים באיראן, לראשונה מאז כניסתו של אבראהים ראיסי לתפקיד נשיא איראן. במהלך הביקור נפגש שר החוץ עם הנשיא ראיסי ועם שר החוץ האיראני ודן עימם בחיזוק הקשרים בין שתי המדינות ובהתפתחויות בסוריה ובאזור.
  • על רקע ביקורו של שר התעשייה והמסחר האיראני בסוריה ופתיחת היריד המסחרי האיראני בדמשק בסוף נובמבר, שבו בכירים כלכליים באיראן וקראו לפתרון הבעיות המעכבות את הרחבת קשרי המסחר בין שתי המדינות. מנכ”ל הארגון האיראני לפיתוח מסחר עדכן, כי 50 מיליון דולר הוקצו לתמיכה בחברות איראניות המייצאות לסוריה.
  • שגריר איראן בבגדאד השתתף בפגישת ועדת התיאום של המפלגות השיעיות בעיראק עם יו”ר זרם אלצדר בפרלמנט העיראקי, מקתדא אלצדר. הפגישה דנה בהתפתחויות הפוליטיות בעיראק ובמאמצים לכונן ממשלה חדשה בעקבות הבחירות הפרלמנטריות, שנערכו במדינה באוקטובר 2021.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הצהיר, כי תבוסתה הגדולה ביותר של ארצות הברית בעידן הנוכחי היא התבוסה באפגניסטאן. קאא’ני איים, כי אם האמריקאים לא ייסוגו מהאזור כולו, הם יגורשו ממנו באופן חמור אף יותר מאשר הוצאו מאפגניסטאן.
  • תנועת המסחר בין איראן לאפגניסטאן התחדשה בתום התקרית, שהתרחשה ב-1 בדצמבר 2021 בין כוחות משמר הגבול האיראנים לכוחות טאלבאן במחוז נימרוז שבגבול שתי המדינות. דובר משרד החוץ האיראני ואמצעי התקשורת האיראנים המעיטו בחשיבות התקרית וטענו, כי היא נבעה מחוסר הבנה של הטאלבאן, שסברו בטעות, כי חקלאים איראנים חדרו לשטח אפגניסטאן.
  • היועץ לביטחון לאומי באיחוד האמירויות, שיח’ טחנון בן-זאא’ד אאל-נהיאן ביקר ב-6 בדצמבר 2021 בטהראן, לראשונה מאז שנת 2016. הוא נפגש עם בכירים בממשל האיראני, בראשם עלי שמח’אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, ודן עימם בהתפתחויות באזור ובקשרים בין שתי המדינות (תסנים, 6 בדצמבר 2021). ביקורו התקיים במסגרת מגמת ההתקרבות בין איראן לאיחוד האמירויות מאז שלהי 2019.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר החוץ הסורי, פיצל אלמקדאד, הגיע ב-5 בדצמבר 2021 לביקור בן יומיים באיראן. זהו ביקורו הראשון באיראן מאז כניסת אבראהים ראיסי לתפקיד נשיא איראן. במהלך ביקורו נפגש השר עם בכירים בממשל האיראני, ובראשם הנשיא ראיסי ושר החוץ, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), ודן עימם ביחסים בין שתי המדינות, במימוש ההסכמים שנחתמו ביניהן ובהתפתחויות בסוריה ובאזור. שר החוץ הסורי העביר לנשיא ראיסי איגרת מהנשיא בשאר אסד והזמין אותו לביקור בדמשק. ראיסי קרא לחיזוק הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות, גינה את נוכחות ארצות הברית בסוריה והדגיש את תמיכת איראן בשמירת ריבונותה ולכידותה הטריטוריאלית של סוריה. במסיבת עיתונאים משותפת לשני שרי החוץ אמר שר החוץ האיראני, כי דן עם עמיתו הסורי בהרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין שתי המדינות. הוא ציין, כי היחסים בין איראן וסוריה הם אסטרטגיים ומצוינים וכי בעתיד הקרוב תתכנס הועדה המשותפת לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. עבדאללהיאן הוסיף, כי איראן מגנה את נוכחות הכוחות הזרים הנמצאים בסוריה ללא תיאום עם ממשלתה, שאינה משרתת את השלום והביטחון באזור. עוד אמר שר החוץ האיראני, כי איראן מקדמת בברכה את הביקורים, שבכירים ממדינות ערב קיימו לאחרונה בדמשק במסגרת הבחינה המחודשת של היחסים בין כמה ממדינות אלה עם סוריה. בהתייחסו להמשך התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה אמר עבדאללהיאן, כי “המשטר המזויף והטרוריסטי של ישראל” הוא המקור לחוסר הביטחון במערב אסיה (תסנים, 6 בדצמבר 2021).
  • מנכ”ל הארגון האיראני לפיתוח מסחר, עלי-רזא פימאן-פאכ (Alireza Peymanpak), אמר, כי 50 מיליון דולרים מהקרן להרחבת היצוא הוקצו לתמיכה בחברות איראניות המייצאות לסוריה. בריאיון לתוכנית בטלוויזיה האיראנית, שדנה בקשרי המסחר בין איראן וסוריה על רקע ביקור שר התעשייה והמסחר האיראני בסוריה ופתיחת היריד המסחרי האיראני בדמשק, אמר פימאן-פאכ, כי איראן לא ניצלה את הקשרים המדיניים והצבאיים הטובים בין שתי המדינות לקידום המסחר ביניהן. הוא ציין, כי קיימות הזדמנויות טובות להשקעות איראניות בסוריה, במיוחד באמצעות המגזר הפרטי, אך גם הצביע על קשיים בהרחבת המסחר בין המדינות. לדבריו, העדר קו ימי מסודר בין איראן לסוריה מעכב את המסחר בין שתי המדינות, משום שהנתיב היבשתי דרך עיראק אינו בטוח דיו (אירנ”א, 1 בדצמבר 2021).
  • יו”ר ועדת התעשיה במג’לס האיראני, עזתאללה אעברי תאלארפשתי (Ezatolla Akbari Talarposhti), אמר אף הוא, בתוכנית, שיש לנצל את הקשרים המדיניים הטובים בין איראן לסוריה להרחבת קשרי המסחר ביניהן, במיוחד באמצעות המגזר הפרטי. הוא ציין, כי הממשלה צריכה לסייע למגזר הפרטי ולהקל על פעילותו בסוריה. ראש לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, כיואן כאשפי (Kivan Kashefi), אמר, כי בעוד שהממשלה מצפה מהמגזר הפרטי ליטול חלק פעיל במסחר עם סוריה, המגזר הפרטי מצפה מהממשלה לסייע לו בפתרון הבעיות המעכבות את פעילותו במדינה זו, במיוחד בעיות התחבורה ומגבלות העברת הכספים בשל הסנקציות הכלכליות על איראן וסוריה. כאשפי ציין, כי הציע לממשלה, שהמגזר הפרטי הוא שימנה את הנספחים הכלכליים האיראנים בסוריה ויממן את שכרם (אירנ”א, 1 בדצמבר 2021). בריאיון נוסף, שהעניק פימאן-פאכ לערוץ אלמיאדין הלבנוני, אמר מנכ”ל הארגון לפיתוח מסחר, כי במהלך ביקור שר התעשייה האיראני בדמשק נחתמו ארבעה מסמכים בנוגע להרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. בין היתר, הסכימו שתי המדינות להקים בנק מסחר משותף כדי להקל על תנועות המסחר וההון ביניהן (תסנים, 4 בדצמבר 2021).
  • שגריר איראן בסוריה, מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), נפגש ב-1 בדצמבר 2021 עם שר החקלאות והרפורמות האגרריות הסורי, מחמד חסאן קטנא (Mohammad Hassan Qatna), ודן עימו בהשתתפות המגזר הפרטי האיראני בהשקעות בתעשיות החקלאות ומשק החי בסוריה. כמו כן, דנו השניים בהגדלת יבוא כלים חקלאיים, הקמת חוות חקלאיות וגידולי חממה (איסנ”א, 2 בדצמבר 2021).
  • חשבון הטלגרם של חטיבת פאטמיון האפגאנית הפועלת בחסות משמרות המהפכה בסוריה פרסם (6 בדצמבר 2021) תמונות בהן נראים מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, וסגנו, מחמד-רזא פלאחזאדה (Mohammad-Reza Falahzadeh), בכינוס של לוחמי החטיבה. לא צוין מתי צולמו תמונות אלה.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), השתתף ב-2 בדצמבר 2021 בפגישת ועדת התיאום של המפלגות השיעיות בעיראק עם מקתדא אלצדר, יו”ר זרם אלצדר בפרלמנט העיראקי. הפגישה, שהתקיימה בביתו של יו”ר מפלגת ברית אלפתח, האדי אלעאמרי, בהשתתפות כמה ממנהיגי המפלגות והמיליציות השיעיות, דנה בהתפתחויות הפוליטיות בעיראק, בהמשך הנוכחות האמריקאית במדינה ובאפשרות לכינון ממשלה חדשה בעקבות הבחירות הפרלמנטריות, שנערכו בעיראק באוקטובר 2021 (איסנ”א, 2 בדצמבר 2021).
  • נציג כורדיסטאן העיראקית בטהראן, נאט’ם דבאע’ (Nazim Dabbagh), אמר בריאיון לעיתון Hawlati היוצא לאור בצפון עיראק, כי איראן תומכת במועמדה של מפלגת האיחוד הלאומי הכורדי למשרת נשיא עיראק. הוא ציין, כי איראן מעוניינת שההחלטה בנוגע לאיוש תפקיד נשיא עיראק תתקבל בהסכמה בין כלל המפלגות הפוליטיות ותומכת בשמירת האיזון בין האיחוד הלאומי הכורדי לבין המפלגה הדמוקרטית הכורדית באמצעות מינוי מועמד האיחוד הלאומי לתפקיד הנשיא ומינוי מועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד ראש הממשלה האזורית הכורדית בצפון עיראק. לדבריו, אין לאיראן כל התנגדות לכך שברהם צאלח (Barham Salih) ימשיך בכהונתו כנשיא עיראק. בכך הגיב דבאע’ לדיווחים על אודות ביקור משלחת מטעם המפלגה הדמוקרטית הכורדית באיראן לשם השגת תמיכתה בהעברת משרת נשיא עיראק לידי מפלגה זו. עוד אמר נציג כורדיסטאן העיראקית בטהראן, כי לאיראן יש תפקיד היסטורי בעיראק וכי כל העדות במדינה, ובכלל זה הערבים והכורדים, שותפות ליחסים אלה (Kurdpress, 2 בדצמבר 2021).
  • שגריר איראן בעיראק, אירג’ מסג’די, נפגש ב-4 בדצמבר 2021 עם שר המשפטים העיראקי, סאלאר עבד אלסתאר מחמד (Salar Abd al-Sattar Mohammed), ודן עימו בסוגיות משפטיות העומדות על הפרק בין שתי המדינות, בהן הסגרת עבריינים מורשעים וחילופי אסירים (אירנ”א, 4 בדצמבר 2021).
המעורבות האיראנית באפגניסטאן
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הצהיר, כי תבוסתה הגדולה ביותר של ארצות הברית בעידן הנוכחי היא התבוסה באפגניסטאן. בנאום בעיר שיראז לרגל יום השנה למותו של עבד אלרסול אסתואר (Abdolrasoul Ostovar), מפקד בכיר במשמרות המהפכה שנלחם בסוריה ובעיראק ומת בדצמבר 2020 מקורונה, אמר קאא’ני, כי האמריקאים “הערמומיים והפושעים” נלחמו באפגניסטאן במשך עשרים שנה, אך בסופו של דבר לא הייתה להם כל ברירה אלא לסגת. הם הקימו במשך 20 שנה ממשלה, שלא הייתה מסוגלת להתנגד במשך 20 יום. הוא ציין, כי לאמריקאים יש עדיין זמן לסגת בהשפלה מהאזור סביב איראן, ואם לא יעשו כן, הם יגורשו ממנו באופן חמור יותר מאשר הוצאו מאפגניסטאן (תסנים, 3 בדצמבר 2021).
  • דובר המכס האיראני, רוחאללה לטיפי (Rouhollah Latifi), הודיע, כי תנועת המסחר במעבר הגבול מילכ (Milak) שבין איראן לאפגניסטאן התחדשה ב-2 בדצמבר 2021 לאחר תום התקרית, שהתרחשה ב-1 בדצמבר 2021 בין כוחות משמר הגבול האיראנים לכוחות אפגאנים במחוז נימרוז (Nimrouz) שבגבול שתי המדינות (מהר, 2 בדצמבר 2021). דובר טאלבאן כינה את התקרית “חוסר הבנה” ואמר, כי שלטונות טאלבאן פרסמו הנחיות, שנועדו למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד. גם התקשורת האיראנית המעיטה בחשיבות האירוע וטענה, כי כוחות טאלבאן סברו בטעות, כי חקלאים שעבדו בסמוך לגבול בין שתי המדינות חדרו לשטח אפגניסטאן ולכן ירו לעברם, מה שהוביל לחילופי האש בין הכוחות האיראנים לאפגאנים (תסנים, 2 בדצמבר 2021). דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח’טיבזאדה (Saeed Khatibzadeh), טען, אף הוא, כי התקרית בין הכוחות האיראנים לאפגאנים נבעה מחוסר הבנה מצד הטאלבאן בנוגע לקו הגבול העובר בין שתי המדינות (איסנ”א, 5 בדצמבר 2021).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), הדגיש את הצורך בהקמת ממשלה רחבה באפגניסטאן. בפגישה, שקיים ב-5 בדצמבר 2021 בטהראן עם סגן ראש המועצה לביטחון לאומי של קירגיסטאן, אמר עבדאללהיאן, כי איראן תומכת בהקמת ממשלה הכוללת את כל הקבוצות האתניות באפגניסטאן כדי להבטיח את היציבות והרגיעה במדינה (תסנים, 5 בדצמבר 2021).